Related topics

Publishers: Editors: Managing Editors:

February 28, 1994

Undated (AP) _ A summary of developments in the news industry for the week of Feb. 22-28: Chicago Sun-Times Sold to Canadian Company

CHICAGO (AP) - The Chicago Sun-Times, the country’s 11th-largest daily newspaper, is being sold for $180 million to Hollinger Inc., a Canadian media company.

A new subsidiary of American Publishing Co., Hollinger’s U.S. division, will acquire all outstanding stock of the Sun-Times Co.

The sale, announced Feb. 28, includes 60 weekly and biweekly papers in the Chicago area published by the Sun-Times, Hollinger said.

American Publishing publishes more than 280 newspapers and related publications. Its 97 daily U.S. newspapers have a total paid circulation of about 540,000, slightly more than the Sun-Times’ weekday circulation of 535,793.

Its non-daily newspapers and free circulation publications have a combined circulation of about 1.8 million,

″We are pleased with the anticipation of bringing into our group a major city newspaper of the quality of the Chicago Sun-Times,″ said F. David Radler, president and chief operating officer of Hollinger.

The Sun-Times has been owned since 1986 by a group led by the New York investment firm Adler & Shaykin, certain other institutional investors and members of the Sun-Times management.

The group bought the paper from Australian publisher Rupert Murdoch. Murdoch’s purchase of the newspaper ended three generations of ownership by the Marshall Field family, which founded it in 1948.

Sam McKeel, Sun-Times Co. president, said the agreement is an ″excellent marriage for the Chicago Sun-Times, everyone who works for these newspapers, for newspaper readers in this area and for metropolitan Chicago.″

The Sun-Times had a Sunday circulation of 524,475 in the six months ending Sept. 30. The Chicago Tribune’s circulation is 690,842 daily and 1,101,863 Sunday, according to the Audit Bureau of Circulations.

Hollinger also owns the London Daily Telegraph, which has a circulation of 1.38 million.

--- ASNE Names Winners of Distinguished Writing Awards

WASHINGTON (AP) - The American Society of Newspaper Editors has named the five recipients of its 1994 Distinguished Writing Awards.

The five were columnists Joan Beck of the Chicago Tribune and Donna Britt of The Washington Post in the commentary-column writing category; Michael Gartner, editor and chairman of The Daily Tribune in Ames, Iowa, for editorial writing; staff writer Anne Hull of the St. Petersburg (Fla.) Times for non- deadline writing; and Ken Wells, senior writer for The Wall Street Journal, for headline writing.

They were selected from among 485 entries in this year’s competition for the awards designed to recognize outstanding writers and excellence in newspaper writing. The recipients each receive $2,500.

No award was given this year in the deadline writing category.

Finalists in the four categories were Daniel Henninger of The Wall Street Journal and Rick Nichols of The Philadelphia Inquirer for editorial writing; Betty DeRamus of the Detroit News and Paul Gigot of The Wall Street Journal for commentary-column writing; Rose Jacobius of The Washington Post and Beth Witrogen of the San Francisco Examiner for headlines; and Craig Dezern of The Orlando Sentinel and Hank Stuever of The Albuquerque Tribune for non-deadline writing.

The ASNE, with 900 members, is an organization of directing editors in the United States and Canada. It started the Distinguished Writing Awards competition in 1979.

--- FBI Told Oregonian to Hold Off on Story

TEMPE, Ariz. (AP) - The editor of The Oregonian says the FBI urged the newspaper to withhold the first story about the Nancy Kerrigan assault case out of concern that it would jeopardize the investigation.

″Sure enough, all ‘H’ broke loose when it hit the streets,″ Bill Hilliard told a meeting of the Phoenix chapter of the Society of Professional Journalists on Feb. 23. ″I think the law enforcement people were in no hurry to deal with this until after the Winter Olympics.″

The Oregonian was first to report that Tonya Harding’s bodyguard, Shawn Eckardt, allegedly told a Portland minister he and Harding’s ex-husband, Jeff Gillooly, plotted to injure Kerrigan.

Hank Glaspie, FBI spokesman for Michigan, said he told a reporter for the newspaper to hold off on publishing the story.

Glaspie said evidence, including tape recordings identifying plot participants and other details, may have been destroyed because the story came out before arrests were made.

″We felt they had exclusivity and they could have sat on the story for another day or so,″ Glaspie said.

--- Justices Refuse to Reinstate Libel Suit Against N.J. Weekly

WASHINGTON (AP) - The Supreme Court, without comment, refused to reinstate a libel lawsuit against a New Jersey weekly newspaper that erroneously reported a lawyer was under investigation.

The Feb. 22 decision upholds a ruling that the Belleville (N.J.) Post didn’t purposely report that the lawyer for the New Jersey School Boards Association was being investigated over legal fees he charged.

A state appellate court had said the lawyer, Lawrence S. Schwartz, failed to prove the newspaper acted with malice. The New Jersey Supreme Court declined to consider the case.

″I’m glad it’s over,″ said David Worrall, publisher of 20 weeklies, including the Post. ″None of us even knew Mr. Schwartz. We certainly didn’t have any malice against him.″

Under longstanding Supreme Court precedent, a public figure can collect damages for libel only if a statement was published with actual malice, defined as knowledge that the statement was false or reckless disregard of whether it was false.

The Post, now a paid circulation weekly, reported on March 29, 1990, that state officials were investigating whether Schwartz had received excessive legal fees from the state school boards association.

The Post later admitted it erred in reporting that Schwartz was the target of a state investigation over the legal fees. The statement was mistakenly added to a reporter’s story by an editor who thought he was clarifying the article, the paper said.

″We openly admitted we made a mistake,″ said newspaper lawyer Alexander F. McGimpsey. ″We promptly retracted when we had the information.″ North Carolina Regulators Deny Information Number for Newspapers

RALEIGH, N.C. (AP) - The North Carolina Utilities Commission rejected a request by the state’s largest newspapers and Southern Bell to use a three- digit phone number for information services.

The commission said the public interest would not be served by releasing the numbers, called ″N11″ codes, for commercial purposes.

The Feb. 21 decision is a setback for many North Carolina newspapers, which wanted to use the codes to offer local telephone information services ranging from classified listings to hourly news updates.

″Obviously, it’s very disappointing to us,″ said Raleigh lawyer Hugh Stevens Jr., who represents the North Carolina Press Association. ″It seems to me they threw up all these speculative negatives and ignored some proven positives where this has been done.″

Supporters of the N11 request included The Herald-Sun in Durham, The Charlotte Observer, the Winston-Salem Journal, the Greensboro News & Record, The Asheville Citizen-Times and The News & Observer of Raleigh.

Some N11 codes are reserved for public services - 411 for local telephone number information, 611 for phone repair service in some markets, and 911 for emergencies - but the other codes remain unused.

The Utilities Commission said in its order that the potential public service value of N11 numbers was too great to risk losing. The commission also said that because the Federal Communications Commission is looking at the assignment of N11 numbers nationally, a state decision at this time might prove hasty.

Commercial use of N11 codes has been permitted elsewhere. Florida and Georgia already have allowed Southern Bell’s parent company, BellSouth, to collaborate with Atlanta-based Cox Enterprises Inc. in using N11 dialing.

Telephone carriers who objected to Southern Bell’s N11 request said they would be willing to help North Carolina newspapers provide information services using standard seven-digit dialing.

--- World-Herald Unveils Rebate Shopping Card

OMAHA, Neb. (AP) - The Omaha World-Herald is planning to introduce an electronic rebate card for shoppers, offering savings to consumers who shop at participating retailers.

The World-Herald will issue 100,000 personalized ″Press Cards″ to seven- day paid subscribers, mailing them late in March for use beginning April 3, said project manager Chris Dahlgren.

The cards are used by ″swiping″ them through a machine like the ones that read credit cards and bank cards.

It’s a variation of database marketing, in which shoppers use their cards to save on purchases and retailers get information about who is shopping where and how much they’re spending.

The program will build its database by asking card holders to voluntarily supply demographic and lifestyle information. U S West, which launched a similar discount card this month, purchased its information on households from other sources for its ″Your Value Card.″

Dahlgren said 300 retailers have signed up for the Press Card program. They will offer card holders anywhere from a 2 percent rebate on gasoline purchases to a 25 percent rebate at some restaurants.

--- Compaq Wins Keyboard Liability Suit

HOUSTON (AP) - Compaq Computer Corp. won what is believed to be the first jury verdict in a lawsuit brought by a customer who claims to have been permanently hurt by a computer keyboard.

Compaq and other big-name computer makers, including IBM Corp. and Apple Computer Inc., face many lawsuits from people who say repetitive operations on keyboards cause crippling pain and numbness that has ruined their careers. Many lawsuits have been consolidated.

In the case decided earlier this month, Patsy Heard Woodcock, a former legal secretary in Houston, said she suffered wrist injuries because of a Compaq keyboard. She can’t lift more than five pounds with her hands.

She asked Compaq for $800,000 in damages and lost wages. But jurors, who deliberated for 55 minutes after a 2 1/2 -week trial, found the computer company didn’t know its computers could cause injury.

--- Asbury Park Press Photographer Arrested at Scene of Burned Children

LONG BRANCH, N.J. (AP) - An Asbury Park Press photographer was arrested Feb. 22 as he snapped pictures of a grief-stricken father near the smoldering car in which his two young children had just been burned to death.

Long Branch police said Michael Rafferty was arrested after he ignored police orders to step away from the crime scene as officers were attempting to rope it off.

The father of the killed children, Raul Aponte Jr., was standing outside his parent’s home shortly after his wife set fire to the back seat of their car about 9:30 a.m., killing the couple’s toddler son and daughter, authorities said.

Rafferty was charged with obstructing the administration of justice. He was taken to the Long Branch police station and released with a summons to appear in municipal court. His camera and film were returned to him.

″We’re going to defend him obviously to the fullest extent that we can,″ said Gary Deckelnick, assistant managing editor for legal affairs at the Asbury Park Press.

--- Newspaper Sues School Officials For Attempting To Ban Reporter

WEST SPRINGFIELD, Mass. (AP) - The Union-News newspaper filed suit challenging the constitutionality of an attempt by school officials to ban a reporter from all school buildings.

Jeanette DeForge was banned because officials said she failed to warn the district of a lesbian group’s plans to distribute material at an elementary school on Valentine’s Day.

A hearing on an injunction sought in Hampden Superior Court by the Springfield daily was postponed until March 2 after attorneys for the school board and town agreed to allow DeForge to attend a meeting of the school board.

Larry McDermott, executive editor of the Union-News, said DeForge and photographer John Suchocki, who covered the demonstration by four members of a group called the Lesbian Avengers, carried out their assignments in a professional matter. School officials did not ban Suchocki.

McDermott said he was ″saddened by the personal attack on a reporter simply trying to do her job.″

--- Norristown Times Herald to Publish Sunday Edition

NORRISTOWN, Pa. (AP) - The Times Herald of Norristown will begin publishing a Sunday edition March 13.

The new edition is one of many changes implemented by the Journal Register Co. since it bought the 29,500-circulation daily Sept. 27.

Among other recent changes, the paper has expanded coverage of local news, sports, business and stocks. Also, zoned editions for Collegeville, Norristown and Montgomery were launched in November, and delivery was switched to morning from afternoon in December.

The Journal Register Co., based in Trenton, N.J., owns 15 daily newspapers and three weekly newspaper groups in nine states. Washington Post Staffer Wins Top Newspaper Photographer Award

COLUMBIA, Mo. (AP) - Lucian Perkins of The Washington Post was named newspaper photographer of the year and free-lancer Anthony Suau was honored as magazine photographer of the year in the 51st annual Picture of the Year Competition.

Results were announced Feb. 25 at the University of Missouri School of Journalism, co-sponsor of the competition with the National Press Photographers Association.

Here are the results:

Newspaper Photographer of the Year - first, Lucian Perkins, The Washington Post; second, Patrick Davison, The Dallas Morning News; third, Stan Grossfeld, The Boston Globe.

Magazine Photographer of the Year - first, Anthony Suau, freelance/TIME Magazine; second, James Nachtwey, Magnum.

Canon Photo Essayist Award - first, Larry Towell, Magnum, ″El Salvador.″

Kodak Crystal Eagle Award - first, Michael S. Williamson, The Washington Post, ″Homelessness in America.″

Overall Excellence in Editing Award for Newspapers - San Jose Mercury News.

Newspaper Spot News - first, Patrick Baz, Agence France-Presse, ″Girl Flees Gunfire″; second, Andrei Soloviev, The Associated Press, ″Georgia Civil War - The People″; third, Greg Marinovich, The Associated Press, ″South African Riots.″

Newspaper General News - first, Patrick Davison, The Dallas Morning News, ″Senate Debate″; second, Kathy Anderson, The (New Orleans) Times- Picayune, ″Battling History″; third, Gene Berman, University of Missouri, (Columbia), ″All Fags Go to Hell.″

Newspaper Feature Picture - first, Carolyn Cole, The Sacramento Bee, ″Grounded ... ″; second, A. Zemlianichenko, The Associated Press, ″Azerbaijan Ethnic Dispute - The People″; third, Allan Detrich, The (Toledo) Blade, ″Passing the Time.″

Newspaper Sports Action - first, Jim Hollander, Reuters News Pictures, ″Panic at Daybreak″; second, Blair Kooistra, The (Spokane, WA) Spokesman Review, ″Climbing Goat Hill″; third, Alan Zale, freelance/The New York Times, ″Steeple Chase.″

Newspaper Sports Feature - first, Jim Collins, Telegram & Gazette (Worcester, MA), ″The Look Back″; second, David Bergman, The Miami Herald, ″Swimmer’s Jubilation″; third, Brian Plonka, Journal Tribune (Biddeford, Maine), ″For an Audience of None.″

Newspaper Portrait/Personality - first, John R. Stanmeyer, Tampa Tribune, ″A Dinka Tribe Woman, Sudan″; second, Joey McLeister, Minneapolis Star Tribune, ″Maria″; third, Candace B. Barbot, The Miami Herald, ″Twin love.″

Newspaper Pictorial - first, Carl D. Walsh, Journal Tribune (Biddeford, Maine), ″Snow (E)scape″; second, Matthew Craig, Augusta (Maine) Chronicle, ″Radial Keratotomy″; third, Larry Mayer, The Billings (Mont.) Gazette, ″Nebraska Farmland.″

Newspaper Product Illustration - first, Jeff Horner, Walla Walla (Wash.) Union-Bulletin, ″Shades of Summer″; second, Michael S. Wirtz, The Philadelphia Inquirer, ″Shampoo-NatureUs Ingredients″; third, Ellen Jaskol, (Denver) Rocky Mountain News, ″Pig on Point.″

Newspaper Issue Illustration - first, Jay Koelzer, (Denver) Rocky Mountain News, ″Loves Me Not 3/8″; second, Kathy Anderson, The (New Orleans) Times Picayune, ″Cycle of Abuse″; third, Peter Casolino, New Haven (Conn.) Register, ″Targeting Your Inner Emotions.″

Newspaper News Picture Story - first, Lucian Perkins, The Washington Post, ″Raid on a Gypsy Camp″; second, Bill Greene, The Boston Globe, ″The Great Flood of ’93″; third, Brant Ward, San Francisco Chronicle, ″Prayers for Polly.″

Newspaper Feature Picture Story - first, Jamie Francis, The State (Columbia, SC), ″A World Apart″; second, Mary Beth Meehan, University of Missouri (Columbia), free-lance, ″A Family of Sisters″; third, Brian Plonka, Journal Tribune (Biddeford, Maine), ″Secret Deadly Diet.″

Newspaper Sports Portfolio - first, Patrick Davison, The Dallas Morning News; second, Joseph DeVera, The Detroit News; third, George Wilhelm, Los Angeles Times.

Newspaper One Week’s Work - first, Alan Lessig, The Detroit News; second, Brian Davies, Appeal-Democrat (Marysville, Calif.); third, Allan Detrich, The (Toledo) Blade.

Magazine News Picture - first, Kevin Carter, free-lance, ″A Vulture Lurks″; first, Debbi Morello, free-lance, ″A Father’s Pain″; second, Tim Page, LIFE/Reportage Photos, ″Cambodian Election.″

Magazine Feature Picture - first, Anthony Suau, TIME Magazine, ″Ready for the Attack″; second, Jodi Cobb, National Geographic Magazine, ″The Happiest Day of Her Life″; third, Rick Rickman, National Geographic Magazine, ″Bonzai.″

Magazine Sports Picture - first, Jodi Cobb, National Geographic Magazine, ″Streaming to Victory″; second, George Tiedemann, Sports Illustrated, ″Handoff.″

Magazine Portrait/Personality - first, Malcolm Linton, Black Star, ″Georgia at War″; second, Ellen Binder, The New York Times, ″Exclusive Company″; third, Joel Sartore, National Georgraphic Magazine, ″Elder Statesman of the Groves.″

Magazine Pictorial - first, Frans Lanting, LIFE, ″The African Night″; second, Chris Rainier, JB Pictures, ″Gathering Firewood″; third, Steve McCurry, National Geographic Magazine, ″Rubble of War.″

Magazine Science/Natural History - first, Roger H. Ressmeyer, National Geographic Magazine, ″Starfire’s Lasers″; second, Richard Herrmann, International Wildlife Magazine, ″Getting Ahead″; third, Cameron Davidson, National Geographic Magazine, ″Sailboat.″

Magazine Product Illustration - first, Joseph McNally, free-lance, ″Glamorous Evening″; second, Stan Gaz, free-lance/Newsweek, ″Fish and Chilies″; third, Carmen Troesser, University of Missouri (Columbia), ″The Versatility & Variety of Melons.″

Magazine Issue Illustration - first, Matt Mahurin, TIME Magazine, ″Key (Unlocking Mind)″; second, J. Kyle Keener, The Philadelphia Inquirer Magazine, ″Bearing the Yellow Death″; third, Paula Lerner, Woodfin Camp/ Newsweek, ″Hyperactivity.″

Magazine Picture Story - first, Ellen Binder, The New York Times Magazine, ″The Sound of Cossack Thunder″; second, Christopher Morris, TIME Magazine, ″Red October″; third, Nina Berman, SIPA Press/Fortune Magazine, ″The World of Dreams Convention.

Magazine Sports Portfolio - Judges elected to give no awards in this category.

Single Page News Story/Newspaper - first, Murray Koodish, San Jose Mercury News, ″Three Concord Boys Escape Tragedy on Raging River″; second, Chris Magerl, Detroit Free Press, ″Two Kids Die Alone″; third, Colin Crawford, Los Angeles Times, ″Laguna: Insurance Coverage Assessed.″

Single Page Feature Story/Newspaper - first, Colin Crawford, Los Angeles Times/Orange County, ″Visions of Mercy″; second, Colin Crawford, Los Angeles Times/Orange County, ″Abzakh: Aid for Abkhazians″; third, Murray Koodish, San Jose Mercury News, ″Born Too Soon.″

Multiple Page News Story/Newspaper - first, Jay Bryant, Michele Cardon, Chris Carlson, Joe Gentry, Ron Londen, Orange County Register, ″Fighting Back″; second, Geri Migielicz, Murray Koodish, Scott DeMuesy, Gary Reyes, Linda Baron, San Jose Mercury News, ″Southland Ablaze″; third, staff, Des Moines Register, ″Floods Cripple Des Moines; Entire City Without Water.″

Multiple Page News Story/Magazine - first, Larry Nighswander, National Geographic Magazine, ″Andrew Aftermath″; second, Robert Stevens, TIME Magazine, ″Red October″; third, Elie Rogers, National Geographic Magazine, ″Europe Faces an Immigration Tide.″

Multiple Page Feature Story/Newspaper - first, Mike Smith, Marcia Prouse, Detroit Free Press, ″Immigration: Hate and Hope″; second, Denis Finley, The Virginian-Pilot, ″Reflection on a Failed Campaign″; third, Thea Breite, The Providence Journal, ″Coming of Age.″

Multiple Page Feature Story/Magazine - first, Kathy Ryan, The New York Times Magazine, ″The Sound of Cossack thunder″; second, Larry Nighswander, National Geographic Magazine, ″In the Heart of Appalachia″; third, Larry Nighswander, National Geographic Magazine, ″California’s North Face.″

Newspaper Series - first, Sue Morrow, The Boston Globe, ″On the Beat″; second, Mike Smith, Marcia Prouse, Detroit Free Press, ″Jerusalem: The people, the Struggle″; third, Mike Healy, Minneapolis Star Tribune, ″Efforts to Revive Cambodia Founder.″

Newspaper Special Section - Judges elected to give no awards in this category.

Best Use of Photographs/Newspapers: Circulation of under 25,000 - first, Concord (N.H.) Monitor; second, The Daily Republic (Fairfield, Calif.); third, The Journal Tribune (Biddeford, Maine).

Best Use of Photographs/Newspapers: Circulation of 25,000 to 150,000 - first, The Phoenix Gazette; second, The Gazette Telegraph (Colorado Springs, Colo.); third, Tallahassee Democrat.

Best Use of Photographs/Newspapers: Circulation of more than 150,000 - first, San Jose Mercury News; second, The Seattle Times; third, The Des Moines Register.

Best Use of Photographs/Magazine - first, National Geographic Magazine; second, LIFE Magazine; third, Newsweek.

Newspaper Picture Editing Award/Individual Portfolio - first, Sue Morrow, The Boston Globe and San Jose Mercury News; second, Colin Crawford, Los Angeles Times/Orange County; third, Murray Koodish, San Jose Mercury News.

Newspaper Picture Editing Award/Team Portfolio - first, Los Angeles Times; second, San Jose Mercury News; third, The Orange County Register.

Newspaper-produced Magazine Picture Editing Award - first, Kathy Ryan, The New York Times Magazine; second, Bert Fox, The Philadelphia Inquirer; third, Gary Settle, Robin Avni, The Seattle Times.

Magazine Picture Editing Award - first, Peter Howe, Outtakes/Audubon; second, Larry Nighswander, National Geographic Magazine; third, David Friend, LIFE Magazine. Thirteen Journalists Named Jefferson Fellows at East-West Center

HONOLULU (AP) - Thirteen journalists - six from the United States and seven from Asia - have been named 1994 Jefferson Fellows at the East-West Center.

The program, now in its 27th year, provides print and broadcast journalists an opportunity for intensive study at the center and travel in the Asia- Pacific region and the United States. It is funded by federal and private funds.

The first part of the program is devoted to seminars at the East-West Center. The American Journalists then travel to Asia, while the Asians travel to the U.S. mainland. The fellows reconvene at the center for the final 10 days of the 10-week program.

The Americans selected are Belle Adler, Cable News Network, San Francisco; Charles Burress, San Francisco Chronicle; Lance Dickie, Seattle Times; Alexander Hulanicki, Monterey County (Calif.) Herald; John Lippert, Detroit Free Press and Julie McCarthy, National Public Radio.

Also selected were Chae Myung-sik, Korea Economic Daily; Kazuhisa Inoue, Kyodo News Service, Japan; Pana Janviroj, The Nation, Thailand; Bachi Karkaria, the Times of India; Lu Youfu, Xinhua News Agency, China; Kishore Nepal, Jana Swatantrata, Nepal and Ahmed Soeriawidjaja, Tempo, Indonesia.

--- Tennessee Senate Wants Lawsuits Kept Secret For Five Days

NASHVILLE, Tenn. (AP) - Lawsuits would be kept secret for five days after they are filed under a bill approved Feb. 24 by the Tennessee Senate.

Traditionally, court records have been public record in Tennessee. Challenges to the bill are expected when it’s considered in the House, said a spokesman for Tennessee newspapers.

Sen. John Ford, D-Memphis, said the measure would give defendants in lawsuits more time to brace for questions from reporters and for solicitations from lawyers, who routinely go through lawsuits in search of business.

″This is for the public. This has nothing to do with a free press. It’s fair play for the public,″ Ford said.

People need time to consider their lawsuits ″before they are attacked by the press,″ he said.

Bob Atkins, publisher of The News Examiner in Gallatin and president of the Tennessee Press Association, said the bill’s effect will be to limit public access to public records.

--- Detroit Newspapers to Run Ads For Nonprofit Groups

DETROIT (AP) - Detroit’s two newspapers will link nonprofit groups with advertising agencies to help boost support of the organizations.

Detroit Newspapers, the agency overseeing operations of the Detroit Free Press and The Detroit News, developed the plan, said Frank Vega, the agency’s president and chief executive officer.

The advertising agencies will work with the nonprofit groups to develop ads which will run in the two newspapers during this calendar year, Vega said Feb. 24. The effort is called, ″Partnership for Humanity.″

Detroit Newspapers would like to renew the program each year, giving new organizations an opportunity to participate. In addition, the top three ads will be honored at the end of the year and a donation will be made to the corresponding nonprofit group.

--- BROADCAST TV Technician Dies in Accident

ALEXANDRIA, Va. (AP) - A television technician on assignment for CNN was electrocuted while in a broadcast van outside a federal courthouse.

Al Battle, 37, was part of a technical crew from Potomac Television Services Corp., which provides services to the Cable News Network, said CNN spokeswoman Paige Prill.

Battle was inside the van raising the antenna mast when the microwave dish hit a wire on Feb. 22.

Battle was at the courthouse for a story about a CIA official and his wife who were charged with spying.

--- Turner Earns Less in 4th Qtr, Loses $244 Million for 1993

ATLANTA (AP) - Turner Broadcasting System Inc. said its fourth-quarter earnings dropped sharply due to the absence of onetime gains that fattened results a year ago.

For the year, the owner of Cable News Network and other cable channels lost $244 million mainly because of a required change in accounting.

For the quarter ended Dec. 31, Turner earned $10 million or 4 cents a share, compared with $30 million or 11 cents a share in the same period a year earlier.

Fourth-quarter revenue was $535 million, compared with $538 million in the quarter a year earlier.

The 1992 results included $19 million in onetime tax benefits.

Its annual loss amounted to 92 cents a share and contrasted to net income of $78 million or 30 cents a share in 1992.

TBS took a $306 million charge to cover the accounting change, which most other public companies are also making.

Revenues for the year rose to $1.9 billion from $1.8 billion in 1992.

Excluding the accounting charge and other one-time items, Turner said net income for the year would have risen to $121 million.

The company had $52 million in operating losses associated with investments in new businesses, particularly the start-up of the Cartoon Network and its international offshoots.

--- FCC, Chicago Station End Legal Battle Over Broadcasts

WASHINGTON (AP) - The Federal Communications Commission on Feb. 23 dropped its case against a Chicago radio station cited for indecent broadcasts and it will issue guidelines that clarify the regulation of indecent speech.

The FCC is dropping its claim of indecency and a $6,000 fine against WLUP- AM (now WMVP) in a case now before a federal district judge in Chicago. The fines were for broadcasts in 1989 and 1991 when announcers made sexual references.

In return, station owner Evergreen Media Corp. is dismissing a counterclaim challenging the constitutionality of FCC enforcement of indecency standards.

The agreement also covers a separate fine of $33,750 for broadcasts aired in 1992. The FCC will void the fine if the station does not violate indecency rules in the next six months. Evergreen is paying $10,000 to the government without an admission of wrongdoing, and will ensure that on-air workers know about the ban on indecent speech.

The deal must be approved by U.S. District Judge John Nordberg, who is overseeing the case.

The guidelines, to be published within nine months, will examine the current case law on indecent broadcasts, the FCC said.

--- HMW Buys, Agrees To Buy 10 Stations

DALLAS (AP) - HMW Communications Inc. is buying 10 radio stations in North and South Carolina.

Atlanta-based HMW is an affiliate of Hicks, Muse & Co. Inc., a Dallas investment firm. HMW was formed in September to pursue investment opportunities in the radio broadcast industry.

Six of the stations were purchased for $26.5 million from Voyager Communications: WRDU-FM in Raleigh-Durham, N.C.; WLWZ-FM in Greenville- Spartanburg, S.C.; WMAG-FM and WMFR-AM in Greensboro-Winston-Salem, N.C. and WNOK-FM and WOIC-AM in Columbia, S.C.

HMW said it also has signed definitive agreements to acquire WTRG-FM in Raleigh-Durham, N.C., from Joyner Advertising; WJMZ-FM in Greenville- Spartanburg, S.C., from Amcom Carolinas and WWWS-FM and WGLD-AM in Greensboro-Winston-Salem, N.C., from Wesham Broadcasting Inc. Terms for those three deals were not disclosed. HMW said the deals will be complete within the next few months, pending FCC approval. PERSONNEL: Sports Columnist Lupica Jumps from N.Y. Daily News to Newsday

NEW YORK (AP) - Newsday has signed sports columnist Mike Lupica away from the rival Daily News, publisher Robert M. Johnson said Feb. 28.

Lupica, 41, has been a columnist at the News since 1977, except for a 14- month stint at The National, a defunct all sports daily.

The terms of Lupica’s multi-year contract with Newsday was not disclosed. Johnson said his first column would appear before baseball’s opening day in New York, which is April 4.

Lupica began his career in 1975 covering the Knicks for the New York Post and joined the Daily News as a columnist two years later. He left for the National in 1990 and returned to the News when the sports daily folded in 1991.

Lupica’s column will appear four times a week in Newsday, New York Newsday and will be syndicated by the Los Angeles Times Syndicate. It also will appear in the Los Angeles Times and The Sporting News, a weekly publication of the Times Mirror Co., which owns the Newsday.

--- Shoemaker To Step Down As Executive Editor Of The Charlotte Observer

CHARLOTTE (AP) - Jane Shoemaker, executive editor of The Charlotte Observer, is leaving the newspaper to pursue other opportunities.

Frank Barrows will succeed Shoemaker, becoming the senior newsroom editor responsible for all news departments, the newspaper said Feb. 24. He will keep the title of managing editor, which until recently has been The Observer’s traditional second-in-command title. He will report to editor Jennie Buckner.

Barrows has been with the newspaper since 1976, serving in a number of editorial capacities, including deputy managing editor. He began his new duties Feb. 28.

--- Owensboro Paper Gets New Editor

OWENSBORO, Ky. (AP) - Robert H. Ashley joins the Messenger-Inquirer as editor March 1, succeeding David Berry, who left the Owensboro newspaper in November.

Ashley, 45, will oversee news and editorial operations.

Ashley most recently was executive editor for seven years of the Centre Daily Times, a daily newspaper in State College, Pa., owned by Knight-Ridder Inc. Before that, Ashley spent 10 years at The Charlotte (N.C.) Observer as assistant metropolitan editor, deputy features editor, features editor and assistant managing editor.

He began his fulltime journalism career at the Raleigh (N.C.) Times, as reporter, assistant city editor and city editor.

--- Clarksville Editor Steps Down

CLARKSVILLE, Tenn. (AP) - The editor of The Leaf-Chronicle will step down April 4 after 10 years with the daily paper.

Dee W. Boaz, a 35-year journalism veteran, said Feb. 25 she decided to step aside to spend more time with her family and to travel.

Ms. Boaz was editor of The News-Examiner in Gallatin before joining The Leaf-Chronicle in March 1983.

Ms. Boaz chairs the board of the Mid America Press Institute, which represents daily newspapers in more than 20 states.

--- Herb Levin Retiring as Ironwood Publisher

IRONWOOD, Mich. (AP) - Herb Levin is retiring as publisher of The Ironwood Daily Globe on March 31 and will be succeeded by editor and general manager Gary Lamberg.

Levin, 64, became publisher last year. He joined the Daily Globe in 1978, becoming editor and general manager in 1980.

He began his newspaper career in 1947 with The Evening News of Sault Ste. Marie, where he later was editor and general manager. He has served as president of the Michigan Associated Press Editorial Association and of the Michigan Press Association.

Lamberg, 39, was publisher of the Albert Lea (Minn.) Tribune before joining the Daily Globe in 1993.

--- DEATHS: William Frank ″Red″ Aycock

DECATUR, Ala. (AP) - William Frank ″Red″ Aycock Jr., a retired executive from the Memphis Publishing Co., publisher of The Commercial Appeal newspaper in Tennessee, died Feb. 27 at age 85.

Aycock was president and business manager of Memphis Publishing when he retired in 1975.

Before moving to Memphis in 1956, he was vice president and assistant general manager of The Birmingham News.

Survivors include his wife, a daughter and two grandchildren. Thomas Buskirk

WAYNESBORO, Va. (AP) - Thomas Buskirk, an editor with The News Virginian, died of a heart attack on his way to work Feb. 23. He was 61.

Before joining The News Virginian, Buskirk worked as news editor of the Columbus (Ohio) Citizen-Journal and managing editor of The Evansville (Ind.) Courier and The Evansville Press. He was editor of special sections for The News Virginian.

He is survived by his wife, two sons and a daughter. Leopold Shapiro

BROOKLINE, Mass. (AP) - Leopold Shapiro, a retired reporter, columnist and copy editor for The Boston Globe, died Feb. 23. He was 87.

Shapiro became a copy boy while in high school and spent his entire 52-year career at the Globe, going on to write the column Local Lines. He retired in 1974.

He is survived by his wife, a stepdaughter, two sisters and one grandson.


The Wall Street Journal began publishing its own weekly list of best- selling hardcover books Feb. 23, based on retail sales at the largest chain bookstores. The list will compete with the most established best-seller list, the one that appears in The New York Times Book Review. ... The Birmingham News and Birmingham Post-Herald have postponed plans to swap publishing cycles Jan. 1. The Birmingham News will continue to be published in the afternoon and the Post-Herald will continue to be published in the morning. The two daily newspapers are separately owned and editorially independent but are printed, sold and distributed under a joint operating agreement established in 1950. ... The Jackson (Miss.) Clarion-Ledger says it will spend $32 million to expand and renovate the newspaper’s building and equipment.

End Industry News Advisory

Update hourly