AP NEWS
Related topics

Publishers Editors Managing Editors

December 10, 1990

A summary of developments in the news industry for the week of Dec. 3-10: Federal Mediation Expected in Daily News Strike

NEW YORK (AP) - Both sides in the Daily News strike said they hoped a federal mediator could help end the bitter, 6-week-old walkout. Meanwhile, the newspaper has started an afternoon edition and filed lawsuits against those it claims have fed strike-related violence.

Bernard D. DeLury, director of the Federal Mediation and Conciliation Service, called the newspaper and its nine striking unions Dec. 7 to suggest a meeting in Washington.

″We consider this a step forward in the negotiation process and are hopeful that a swift resolution of the strike will be possible,″ said News Vice President John Sloan. ″We’ve agreed to fully cooperate.″

Theodore W. Kheel, a lawyer advising the unions, called the offer ″the last clear chance for a settlement.″

Sloan said DeLury wanted separate meetings with management and the unions. But George McDonald, president of the Allied Printing Trades Council, an umbrella group for the striking unions, said a joint meeting would be necessary.

Union leaders say they fear that the Tribune Co. of Chicago, which owns the News, would soon close the paper if the mediation attempt fails.

Sloan said the parent company would review the Daily News’ situation during a board meeting Dec. 11, but said he was confident the Tribune Co. would continue to support the paper.

City police and the federal Bureau of Alcohol, Tobacco and Firearms have been investigating allegations of bombings and arson for several weeks, U.S. Attorney Andrew J. Maloney said.

Maloney said the inquiry was started at the request of the newspaper.

″There have been a number of fires and uses of explosive devices in the strike,″ he said.

Publisher James Hoge has been critical of the city’s response to attacks on replacement drivers. On Dec. 6 he accused New York’s mayor and police of ignoring evidence the strikers conspired to destroy the newspaper with violence and intimidation.

Hoge was angry that a replacement driver was beaten and stabbed about 12 hours after the driver was summoned to testify before a grand jury investigating strike violence.

″I submit that the police need to face up to what is clearly the reality today in this community: The gangsters are running free, and nobody is willing to say what is really occurring,″ Hoge said at a news conference.

The newspaper offered a $100,000 reward for information about an attack early Dec. 6 in Irvington, N.J., on the replacement driver, Carlos Chacon.

Police said 15 men armed with baseball bats, bottles and a knife attacked Chacon, who was hospitalized afterward.

Hoge stopped short of saying the grand jury summons and the stabbing were directly linked.

Chacon was called as a potential witness for an investigation into an Oct. 27 incident in which a striking Daily News driver allegedly smashed a delivery truck’s headlights and windows, Hoge said.

Among those the newspaper has sued in connection with strike-related violence was Joseph Martin, a truck driver for The New York Times who allegedly smashed his truck into a News vehicle on Nov. 3.

The lawsuit alleged the replacement driver suffered severe injuries in a subsequent assault by Martin.

Kheel called the lawsuits unfounded and said the unions will challenge them.

On Dec. 4, the newspaper launched its first afternoon edition in nine years.

Street hawkers distributed 30,000 copies of the initial press run. The tabloid had blue ink printed across the top and bottom of the front page to distinguish it from morning editions.

Using management, replacement workers and employees who crossed the picket line, the News has published every day during the strike. But circulation - the nation’s third-highest at 1.09 million before the strike - has dropped by more than half.

The circulation drop has cost the paper many major advertisers. The News said it expects to lose up to $35 million this quarter and about $85 million for the year. That’s on top of losses of $115 million from 1979 through 1989. AP and Wire Service Guild Reach Tentative Agreement

NEW YORK (AP) - The Associated Press and the Wire Service Guild reached tentative agreement on a two-year contract covering more than 1,300 employees nationwide.

The agreement, which would replace a contract that expired Nov. 30, provides for raises of 2.8 percent in the first year and 2.3 percent in the second.

″I think it’s a realistic contract and I think that, given the economic climate in the industry and its obvious impact on us, that’s what makes it realistic,″ D. Byron Yake, AP director of human resources, said Dec. 5.

″The other side of that is that we’re pleased we can offer a contract that has raises and not freezes and cuts.″

Kevin Keane, Guild president, said, ″Obviously, the bargaining committee is disappointed with the size of the wage increase. But they worked hard, and we’re convinced that this is the best contract we can get, given the labor and economic climate.″

He said the Guild was recommending ratification by the membership.

The contract calls for pay increases that would raise top scale for newspersons and photographers from $720 to $740 weekly in the first year of the contract, and from $740 to $757 in the second year.

Economic differentials also would go up in the second year of the contract. News staff employees in New York and Washington would receive a $10 a week increase in the differential, bringing it to $97. The differential in Los Angeles, San Francisco, Boston and Chicago would go up $15, to $60.

The contract also offers improved retirement benefits for those already retired and service credits for active participants in the pension plan.

The tentative pact cuts paid maternity leave for women from four weeks to one week while keeping one week paid paternity leave for men, and changes unpaid leave time from 18 months to 12 months for both men and women.

Under the old contract, men were not given unpaid paternity leave.

In addition, women on maternity leave will be allowed to use eight weeks’ full-pay disability regardless of their length of employment. State Newspaper Sales Tax Goes Into Effect

TALLAHASSEE, Fla. (AP) - The Florida Department of Revenue expects its 6 percent newspaper tax to raise $25.7 million in the next year. The state’s press association hopes to kill the sales tax in court first.

Newspapers had to begin paying the sales tax Dec. 9.

The tax formerly applied only to magazines. Magazine publishers petitioned the courts for an exemption, but the state Supreme Court on May 31 ruled that the best way to remedy the situation was to tax newspapers.

The court turned down a motion Dec. 6 to delay the tax while the Florida Press Association appeals to the U.S. Supreme Court.

Meanwhile, newspaper companies are collecting the tax. Some said they would absorb it on box sales and others planned to raise per-copy prices.

Dick Shelton, executive director of the state press association, said Tennessee, Arkansas, Iowa and several other states have sales tax cases pending before the U.S. Supreme Court, and that he expects the Florida case to be consolidated with the others. Jailed Reporter Released, Still Refusing To Answer Questions

CORPUS CHRISTI, Texas (AP) - A newspaper reporter was released Dec. 9 after spending two days in jail for refusing to answer questions about interviews she conducted with a man on trial for murder.

Libby Averyt, 26, of the Corpus Christi Caller-Times was freed after prosecutors agreed to allow District Judge Eric Brown to dissolve contempt charges against her, the newspaper reported.

Brown had ordered Ms. Averyt jailed on contempt charges after she invoked the First Amendment and similar provisions of the Texas Constitution after refusing to answer 12 questions about conversations she had with Jermarr Arnold.

Averyt and the newspaper’s attorney, Jorge Rangel, maintained that journalists should not be compelled to reveal information obtained from news sources if that information was not published.

Arnold is scheduled to stand trial Dec. 12 for the 1983 slaying of a jewelry store clerk. Media General Buys Florida Newspapers

RICHMOND, Va. (AP) - Media General Inc. has agreed to buy a group of 13 weekly and biweekly newspapers and shoppers on Florida’s west coast, further strengthening its position in the Tampa market.

Financial details of the purchase from Sunbelt Publishing Co., a subsidiary of the Tribune Co., were not released.

The newspapers are The Brandon Shopper, Carrollwood News, Plant City Shopper, The Town & County News, The Terrace Area News, The East Bay Breeze, The Sun, and Brandon News, all in Hillsborough County; Suncoast News in Pinellas County; Suncoast News and Zephyr Hills Shopper in Pasco County; Suncoast News in Hernando County; and The Advertiser of Citrus County. They have a total circulation of 384,000.

Media General publishes the Tampa Tribune, which has a daily circulation of more than 275,000.

Tampa is in Hillsborough County. The other newspapers are southwest and north of the city.

Media General also owns equity positions in the Gulf Coast Media Group, with weekly and biweekly newspapers north and west of Tampa, and in the Sun Coast Media Group, which publishes a daily newspaper and weekly newspapers serving an area south of Tampa in Charlotte, DeSoto and Sarasota counties. Harris Enterprises Considers ESOP

HUTCHINSON, Kan. (AP) - Harris Enterprises, which has majority ownership in 10 newspapers and half-interests in two others, said it may form an employee stock ownership plan.

Richard Buzbee, editor and publisher of The Hutchinson News, stressed Dec. 6 that the proposal is still in its preliminary stages.

The company’s majority stockholders, members of the Harris and Rayl families, have given their permission to study the idea.

The will of Sidney Harris, one of the company’s founders, provided that stock in his estate be offered first to the newspaper company’s employee profit sharing trust.

Directors of the trust are studying the idea but have not determined how much it would cost or how long it would take.

Harris Enterprises owns a majority interest in The Hutchinson News, The Chanute Tribune, The Garden City Telegram, The Hays Daily News, The Olathe Daily News, The Ottawa Herald, The Parsons Sun and The Salina Journal in Kansas.

It also has a majority interest in The Hawk Eye of Burlington, Iowa, and The Camarillo (Calif.) Daily News.

It owns 50 percent interest in The Enterprise, Simi Valley, Calif., and in its weekly subsidiary, The Moorpark News-Mirror. Harris Enterprises also owns KRGI, a Grand Island, Neb., radio station. Newspaper Group Repurchasing Stock

SEATTLE (AP) - Pioneer Newspapers Inc. has repurchased minority interest in its stock from Sally Scripps Weston and her daughter, Marion S. Weston, heirs of the late newspaper baron James Scripps.

The Seattle company operates six newspapers in Idaho, Montana, Oregon and Utah, with a combined weekday circulation of 84,000.

Purchase price and total number of shares of stock were not released.

The newspapers are the Idaho State Journal in Pocatello; the Idaho Press- Tribune in Nampa; the Herald & News in Klamath Falls, Ore.; the Daily Chronicle in Bozeman, Mont.; the Daily News in Havre, Mont. and the Herald Journal in Logan, Utah. Suburban Chicago Newspaper Group Discontinues Eight Papers

CHICAGO (AP) - The Pioneer Press group of suburban weekly newspapers will close or merge eight of its 46 newspapers and cut its staff about 7 percent, the newspapers said.

The layoff of 35 full-time employees, out of a total work force of 500, was to take effect Dec. 10, said Richard W. Gilbert, president and publisher of the Wilmette-based group.

Pioneer Press is part of the Sun-Times Co., which publishes the Chicago Sun-Times and is owned by Adler & Shaykin, the New York leveraged buyout firm.

The cutbacks were necessary because of the decline in retail, real estate and employment classified advertising, said Sam S. McKeel, Sun-Times president and chief executive officer.

The company did not immediately reveal which papers will be closed or merged but said it will reduce the number of mastheads to 38. Journal Newspaper Company Plans Layoffs

SPRINGFIELD, Va. (AP) - The Journal Newspaper Co., which publishes five suburban daily newspapers, said Dec. 5 it was laying off 73 workers because of declining advertising revenues.

The cuts are the result of a ″downturn in the local economy, and we do not see any substantial recovery during 1991,″ Publisher Geoffrey Edwards said.

Advertising linage is off 13 percent this year and revenues have fallen 8 percent, Edwards said.

The layoffs, about 8 percent of the work force, include 27 editorial staff members, 24 in circulation and advertising, and 22 in production. Prank Student Paper Says U.S. at War

BINGHAMTON, N.Y. (AP) - Bogus student newspapers headlined ″U.S. Invades Iraq″ and ″Students Drafted″ were handed out at a state university Dec. 5, panicking some people and swamping the real student newspaper’s switchboard.

″The phones were ringing off the hook. Some people asked us if we were crazy ... or sick,″ said Dennis Laumann, news editor of Pipe Dream at the State University of New York-Binghamton.

Hundreds of the fake newspapers were distributed across the campus, Laumann said.

Both Page 1 stories buried disclaimers in their last paragraphs on inside pages: ″The events described above have not happened. Yet. But they may.″

Editors of Pipe Dream said a student group, Looking Left, known for its radical politics, had published the phony issue to make an anti-war statement.

Laumann said that while most people recognized the bogus paper for what it was, some people became upset, including a dining hall employee who left work in tears fearing for her son’s life in the Persian Gulf.

The newspaper printed 4,000 copies of a leaflet explaining that the United States was not at war with Iraq and that Pipe Dream had nothing to do with the issue.

Laumann said the newspaper would sue those responsible for the hoax. Student Newspaper Abandons Attempt To Reprint Old Stephen King Columns

ORONO, Maine (AP) - The University of Maine at Orono student newspaper says it has decided to avoid a long legal battle and abandon its attempt to republish columns written 20 years ago by Stephen King.

Doug Vanderweide, editor of the Maine Campus, said Dec. 5 the decision was made after an ″extremely amiable″ phone conversation with the best-selling horror writer, who lives in nearby Bangor.

King had objected to republication of columns he wrote while he was a student at the university. He said he found the columns embarrassingly juvenile.

Vanderweide said protracted litigation with King, who has long been supportive of the university, would be ″personally distasteful.″

″I think it’s best to be fair to the man,″ Vanderweide said, ″and the way to be fair to him is just to let this issue slide.″ College Newspapers Distribute Condoms By The Associated Press

Student newspapers at colleges in Maine and New Hampshire have included condoms in recent editions to promote AIDS awareness.

The student paper at the University of New Hampshire included 8,000 condoms with copies of the newspaper in mid-November following a weeklong campus forum on sexuality.

The school took part in a federal study of acquired immune deficiency syndrome on college campuses, which estimated that one in 500 college students is infected with the AIDS virus.

The newspaper at the University of Maine at Farmington sent 1,500 condoms with its first December edition, distributed the first weekend of the month.

″During the holiday season, we hear a lot about safety,″ the student newspaper Mainestream said in a column. ″If you drink this holiday season, please don’t drive, and if you have sex, please use a condom.″ Philly Mayor Gags Workers But Writes Column

PHILADELPHIA (AP) - Mayor W. Wilson Goode began writing a newspaper column Dec. 7, a week after ordering city officials not to talk to reporters without his permission.

The tri-weekly Philadelphia Tribune, a black community newspaper, will publish the column on its editorial page, Editor Paul A. Bennett said. Goode will not be paid for the column.

The mayor’s first effort dealt with Philadelphia’s fiscal crisis.

Bennett said he did not know whether Goode or someone on his staff was writing the column.

″Even if it’s being written for him, the way the first one reads, it reads like Wilson Goode sounds,″ Bennett said. ″So it is essentially Wilson Goode.″ Actor Critiques Critic

LOS ANGELES (AP) - Pierce Brosnan, the suave detective in the TV series ″Remington Steele,″ turned the quill on Hollywood critics and panned an article that jokingly dismissed his new film.

Brosnan defended the movie, ″Mr. Johnson,″ in a Los Angeles Times column Dec. 3, saying his yet-to-be released film directed by Bruce Beresford should be given a chance.

He was responding to a recent Times article that reported: ″No word at all on Bruce Beresfords’ ‘Mr. Johnson’ ... but referring to its setting of road building in West Africa in the 1920s, one producer quipped: ’They ought to put speed bumps in the aisle ... to prevent people from leaving in droves.‴

Brosnan said that remark virtually wrote the film’s obituary.

Brosnan noted that Beresford directed such distinguished films as ″Driving Miss Daisy,″ ″Tender Mercies″ and ″Breaker Morant.″ Jury Awards $12.4 Million in ‘Gun for Hire’ Case Against Magazine

MONTGOMERY, Ala. (AP) - Two men whose father was killed by a man hired through an ad in Soldier of Fortune won a $12.4 million judgment against the magazine on Dec. 7.

Michael and Ian Braun claimed that a business associate of their father saw a classified ad in the magazine placed by Richard Savage of Knoxville, Tenn., and then arranged to have Savage kill their father, Richard Braun.

Savage’s classified ad read: ″GUN FOR HIRE: 37-year-old professional mercenary desires jobs. Vietnam veteran. Discrete and very private. Body guard, courier and other special skills. All jobs considered.″

The magazine stopped running such ads in 1986.

The business associate, Bruce Gastwirth, Savage and two others were convicted of Braun’s killing. Savage already had been convicted in a similar murder-for-hire case in West Palm Beach, Fla., as well as several attempted assassinations that went awry.

A Braun family attorney, Steve Glassroth, said Soldier of Fortune should have been aware of news stories about a series of unrelated crimes in the early 1980s tied to its classified ads. Those stories should have stopped the magazine from running the personal services ads long before 1986, he said.

Robert Brown, the magazine’s founder and publisher, denied seeing any of those stories. He said he ran the ads to help Vietnam veterans find jobs using their military skills.

Defense attorney Jim Garrett argued that a publisher has no duty to investigate every advertiser. But, he said, if the magazine had checked Savage, it would have found he served in Vietnam and was a courier under Gen. William Westmoreland. Editor of Boston Magazine Fired

BOSTON (AP) - David Rosenbaum, editor of the monthly Boston Magazine since 1986, was fired Dec. 5.

Advertising is in decline at Boston Magazine, but Rosenbaum and Publisher James P. Kuhn Jr. said the dismissal was not due to financial conditions.

Rosenbaum said it was ″just a long-term disagreement over the way things happen and get done and what we’re doing - typical editor-publisher stuff.″

Boston Magazine’s November advertising pages were down more than 30 percent from 1989, according to Magazine Week figures. For the year to date, the magazine’s ads were off 25 percent. ‘Funky Winkerbean’ Artist Sues Syndicate Over Contract

MEDINA, Ohio (AP) - ″Funky Winkerbean″ cartoonist Thomas Batiuk filed suit against North American Syndicate Inc. on Dec. 5, saying the company has failed to promote his character properly through merchandise and books.

Batiuk has a lifetime contract with the syndicate. His lawyer, Niki Schwartz, said North American has done more promotional and licensing work for cartoonists who are not locked into such agreements.

″It’s a deal where they have no incentive to do anything but stand there and collect money,″ she said.

A spokeswoman for North America Syndicate said the company had no immediate comment on the suit.

Batiuk signed the contract in 1971 while a high school art teacher in Elyria. His lawsuit seeks to void the contract and recover all trademark rights. It also seeks unspecified damages and court costs. Two Newspapers To Merge on Saturdays, Holidays

LINCOLN, Neb. (AP) - The Lincoln Journal and The Lincoln Star said Dec. 5 they will publish a combined morning newspaper on Saturdays and holidays starting the weekend before Christmas.

The newspapers, which are owned by the Journal-Star Printing Co., already publish a joint Sunday edition. As with the Sunday product, the combined Saturday and holiday newspapers will be known as the Lincoln Journal-Star. Reader’s Digest Plans Russian-Language Edition

NEW YORK (AP) - Reader’s Digest announced plans Dec. 5 for a two-year test of a Russian-language edition to be published in the Soviet Union starting in August.

The magazine is already published in 15 languages in 39 countries. It joins a growing list of American publications scrambling to gain a foothold in the largely untapped Soviet market.

Business Week magazine launched a Russian-language edition this summer. The Ladies’ Home Journal put a 32-page Russian-language insert in about 10,000 copies of its November issue sent to the Soviet Union.

Rodale Press has announced plans to publish a Russian magazine called The New Farmer. The Journal of Commerce plans a monthly tabloid in January, and the trade publisher International Data Group is producing a pair of Russian- language magazines, PC World-USSR and Manager.

Magazine Publishers of America officials said Scientific American and the inspirational magazine Guideposts also are planning Russian editions.

Russell J. Melvin, an MPA executive who tracks international publishing developments, said these efforts ″hinge on hope″ that changes in the Soviet economic system will open the country to Western products and ideas.

In the meantime, publishing ventures face ″nothing but problems in the short term″ in getting into the Soviet Union.

Paper is in short supply. Printing operations are not up to Western standards. Distribution systems are questionable. The Soviet ruble cannot yet be converted into other currencies.

But Melvin said the Soviet Union is a powerful lure to publishers with its 300 million consumers who have been economically isolated for years.

″They have a great desire for the printed word. Virtually every magazine that is printed is gobbled up, ″ Melvin said.

Publishers who get in now will be ready to give advertisers a way to reach those readers once their products become available there, he said. Contra Backer John Hull Said To Be Living in Nicaragua

MANAGUA, Nicaragua (AP) - American John Hull, sought in neighboring Costa Rica in connection with a 1984 news conference bombing that killed three journalists, has been living in Nicaragua since October, a newspaper reported.

Barricada, the official daily of the Sandinista National Liberation Front, reported that Hull is trying to set up a business with former Contra rebel leaders.

While in Costa Rica, he owned a farm and landing strip used to supply the Contras. He has been implicated in the May 1984 assassination attempt on Nicaraguan rebel leader Eden Pastora during a news conference.

A bomb carried into Pastora’s jungle headquarters wounded Pastora and about a dozen reporters and killed American reporter Linda Frazier and two Costa Rican journalists.

Prosecutor Jorge Chavarria earlier said Hull and Felipe Vidal, a Cuban, planned the bombing to avenge Pastora’s statements linking Hull to the CIA. Hull denies the charges.

Hull was arrested in Costa Rica, but skipped bond in July and fled to the United States. On Dec. 7 Costa Rica asked for Hull’s extradition.

But he seemed to have disappeared again. Reporters could not find him at his home in Juigalpa, and some journalists were told he had recently left the country, traveling by land with his adopted daughter Emily. High-Tech Equipment on Bush Trip Highlights Brazilian Restrictions

BRASILIA, Brazil (AP) - As President Bush was telling South Americans Dec. 3 to push for free trade and open up their economies, hundreds of U.S. journalists covered him using equipment that - technically - could have been seized by Brazil’s federal police.

A special press room set up in Brasilia by the U.S. Embassy was a glaring contrast to the restrictions, barriers and bureaucracy that inhibit the use of up-to-date conveniences in Brazil and much of South America.

American reporters wrote their Bush stories on lightweight lap-top computers. They filed them on portable fax machines or over high-speed data channels, using special telephone lines connected directly to the United States. American broadcast networks, thanks to a huge, imported dish antenna set up in the hotel parking lot, beamed reports directly to U.S. satellites.

Brazil made a special exception for the Washington press. But under normal circumstances here, computers and faxes and high-speed communications equipment are on a list of totally prohibited imports.

The idea behind the law was to prevent ″foreign imperialists″ from controlling Brazil’s sophisticated technology. Many other South American countries have similar restrictions to protect their high-tech industries.

Brazil has a $6 billion-a-year market in computers and related equipment, though the equipment costs far more than outside the country.

A year ago a Brazilian fax cost $8,000. Now one might be found discounted to $1,500, but most remain in the $2,500-$3,000 range. In the United States they cost less than $500.

A 14-inch color monitor for a home computer, made in Brazil and thus for sale legally, costs $2,800. The U.S. price is $650.

Brazil’s top-of-the-line laser printer costs $20,000. A U.S. model with the same features sells for $3,500. BROADCAST NEWS Canadian Network Cutting 1,100 Jobs

OTTAWA (AP) - The Canadian Broadcasting Corp. said Dec. 5 it was eliminating 1,100 jobs and cutting newscasts and other programming to save $108 million.

The shortfall is due to government funding cuts, inflation, declining television advertising, and such other costs as new taxes and pension funding, said CBC President Gerard Veilleux.

The cuts represent just under 10 percent of CBC’s $1.2 billion annual budget. About $900 million of that comes from government and the rest from ad revenue. CBC employs about 10,000 people, and the layoffs are its worst ever.

Veilleux said at a news conference that the cuts go into effect April 1, but some effects will be felt immediately.

″These decisions have given me many sleepless nights,″ he told CBC employees during a closed-circuit televised announcement. ″I can only trust we’re doing the right thing.″

As part of the cuts, the CBC has decided it can no longer afford the $20 million annual cost to run Radio Canada International, the international shortwave radio service, or the $4.5-million cost of the English and French parliamentary channels, which broadcast House of Commons proceedings. CBC will ask the government to pick up the tab for these operations.

In addition, English and French radio network budgets will be cut by 1 percent. The following year, 2 percent will be trimmed from their budgets.

Newsworld, CBC’s all-news cable channel, is not supposed to be affected. However, many of its news items originate at regional stations that will be closed. Former Panamanian Diplomat Reportedly Focus of Tapes Probe

MIAMI (AP) - The FBI investigation into who leaked tapes of Manuel Noriega’s prison phone calls focuses on a political opponent who might testify against the deposed Panamanian dictator, newspapers reported.

The FBI believes the source of the leak appears to be Jose Blandon, once an intelligence officer in Panama for Noriega and the country’s former consul general in New York, The Miami Herald and The Washington Post reported, quoting unidentified sources.

Blandon denied leaking the government tapes. In an interview published Dec. 9 in The Post, Blandon said someone in the U.S. government who wants to sabotage the Noriega trial must have been responsible.

″Somebody in the government was leaking them,″ Blandon said. Drug enforcement agents were present whenever he had access to the tapes, and he was allowed to make only written notes, Blandon said.

The FBI is trying to determine who gave the tapes to Cable News Network, which aired some of Noriega’s conversations from prison over the past month. The broadcasts were halted briefly while a federal judge decided whether Noriega’s right to a fair trial would be jeopardized. After reviewing the tapes, the judge decided to let CNN broadcast them.

In a related matter, the Justice Department is refusing to return documents belonging to a CNN reporter, saying they may be evidence in an investigation of the leaked recordings.

The Justice Department filed a brief Dec. 3 with the U.S. District Court in Atlanta opposing a motion by CNN for return of the documents.

The materials were in a box taken from a hotel room that reporter Marlene Fernandez had been staying in. The FBI confiscated the box after hotel officials, apparently thinking Fernandez had checked out, reported it as abandoned property.

The Justice Department said it kept 15 documents and returned all the other items in the box to CNN, including 52 documents and five videotape cassettes labeled ″Noriega Tapes.″

In another development, the network said Dec. 5 it was dropping its fight to prevent the release of court transcripts of the Noriega tapes.

U.S. District Judge William Hoeveler, ruling in favor of four news organizations that demanded access to the transcripts, had said they would be released unless CNN appealed.

″CNN’s main concern in opposing unsealing of the transcripts has been to protect the integrity of agreements with sources,″ CNN spokesman Steve Haworth said.

But after reviewing the transcripts, network officials decided there was little danger of compromising those sources, he said.

The organizations seeking the transcripts were The Miami Herald, The Associated Press, Post-Newsweek station WPLG-TV of Miami and Gannett Co. Inc. and its USA Today. They argued that the public has a right to examine the content of the tapes, which were at the center of a freedom-of-the-press dispute. Head of Japanese Public TV Wants Global News Network

TOKYO (AP) - The head of Japan’s public broadcasting system said he wants to create a global news network to counter the spread of Cable News Network to dozens of countries.

″I don’t mean to bad-mouth Mr. Turner, but CNN is trying to force U.S. news on the rest of the world,″ NHK Chairman Keiji Shima said Dec. 3, referring to CNN head Ted Turner.

Under Shima’s plan, broadcasters from Asia, Europe and North America would be responsible for eight-hour daily segments focusing on their own region.

Shima said he believed Asians should cover issues about Asia, but he did not give a detailed explanation why. He also said there was not enough news about the region being broadcast to other parts of the globe.

Shima, in a speech to foreign reporters, acknowledged that the British Broadcasting Corp. has shown little interest in his proposal. But he said other major broadcasters have expressed interest.

He did not identify those broadcasters, however, and an NHK spokeswoman said the names could not be released because negotiations were under way.

Shima provided no concrete details of his plan, but said he hoped such a network could be set up in about six months.

NHK has two channels on Japanese television, one with general programming and the other featuring educational fare. It also has two stations for satellite broadcasting. The programming on those stations includes news broadcasts from several countries. CBS Affiliate Alerts Network About ‘Subliminal Messages’

NEW YORK (AP) - A South Carolina viewer who saw the words ″Adultery 3/8″ and ″Shock Therapy 3/8″ during commercial breaks on CBS’ ″Guiding Light″ wasn’t seeing subliminal messages, the network said Dec. 5.

The network said the Columbia woman actually saw the first part of taped promotions for Geraldo Rivera’s syndicated talk show that were supposed to appear only on WCBS-TV in New York.

’There was a small technical problem in the way our network computers switch to local stations,″ the network said.

Then, alluding to the accidental transmission of the ″Geraldo″ promotions on the network, it said:

″Occasionally, a fraction of a second of another feed will air. In this case, it was a promo for an upcoming show to air on WCBS-TV in New York. We are taking steps to correct this problem.″

The brief appearance of the promotional announcements accidentally went out on the network during the pauses it puts in the ″Guiding Light″ daytime soap opera for local commercials aired by affiliates, the executive said.

The goof came to light because of the sharp eyes of viewer Julie Moore.

She said that while looking at episodes of the soap opera she taped last week, she spotted the word ″Adultery 3/8″ in large type, imposed over the CBS logo, during a commercial break. The words ″Shock Therapy 3/8″ appeared in the same way in the tape of the next day’s show.

″I (didn’t) know what it was until I ran the tape back,″ said Moore, who said she discovered the words when she advanced the tape slowly. Coach Criticizes Decision To Broadcast Play

AUSTIN, Texas (AP) - Texas A&M head football coach R.C. Slocum has criticized CBS for picking up and broadcasting beforehand a play that the Aggies used for a crucial two-point conversion attempt against Texas on Dec. 1.

The network eavesdropped as the plan was put together on the sideline late in the fourth quarter. The play failed and Texas held on to win 28-27.

″I disapprove of CBS. I think they are out of line to position themselves to gather information that could influence the outcome of the game,″ Slocum said. ″In the future, we will be more mindful of where their cameramen are.″

Robin Brendle, a spokeswoman for CBS Sports, said broadcasting the called play was inadvertent, but added, ″A big part of our telecast is trying to get in the huddle and capture the essence of the game.″

Longhorns coach David McWilliams denied his staff heard the broadcast or knew which play the Aggies were going to run.

″We didn’t know anything about it,″ McWilliams said. ″If we had known which direction they were going to run, we would’ve had 11 guys over there to make the tackle.″ Way Cleared for ABC To Televise Pan Am Games

NEW YORK (AP) - ABC has settled a 6-month-old dispute with the federal government, clearing the way for it to televise the 1991 Pan American Games from Havana, Cuba, to the United States.

The deal settles a lawsuit brought by ABC against the government. Last June, a federal judge in New York upheld the U.S. Treasury Department’s right to block the network from paying Cuba for exclusive rights, but ABC indicated it would appeal.

Originally, ABC was estimated to have offered the Cubans from $6.5 million to $8.7 million for exclusive U.S. rights to the Aug. 2-18 games. CBS Picks Winter Olympics Team

NEW YORK (AP) - Baseball broadcaster Tim McCarver and ″CBS This Morning″ co-anchor Paula Zahn were picked Dec. 6 to co-host CBS’ coverage of the 1992 Winter Olympics.

McCarver, 48, has been a New York Mets’ broadcaster since 1983 and was an analyst for CBS’ baseball coverage in 1990. The former major league catcher was a baseball analyst for ABC in 1984-89 and covered freestyle skiing at the 1988 Winter Olympics.

The former four-decade player was a two-time all-star and a member of two St. Louis Cardinals teams that won the World Series.

Zahn, 34, has co-anchored CBS’ morning program with Harry Smith since February. She was with ABC News from January 1986 to June 1987. She also has worked for CBS affiliates in Los Angeles, Boston, Houston and San Diego, winning local Emmy Awards in the two California cities. Lawmakers Consider Reviving TV Show

JUNEAU, Alaska (AP) - State lawmakers are considering a $450,000 plan to provide state-paid television coverage of the next Legislature.

The Legislative Council, which conducts the Legislature’s business between annual sessions, tied 5-5 in a vote on the plan Nov. 30. A final vote probably won’t occur until January, officials say.

State-sponsored coverage on the Rural Alaska Television Network was unavailable last year for the first time since 1976.

Outgoing Sen. Mike Szymanski, D-Anchorage, said he favored resuming the program because, he said, there was a void in legislative news coverage last year without it.

″I’m not convinced the Legislature got the best coverage it could have″ from the Capitol press corps, he said. He blamed the news media for the public’s perception that the Legislature did nothing last year.

Three companies have bid for the two-year contract: KTOO, Juneau’s public TV station; SEA TV, a new Juneau-based company; and the Alaska Television Network, which runs commercial stations in Anchorage, Fairbanks, Juneau and Sitka.

The Legislature convenes Jan. 21. Snyder Signs New Contract

NEW YORK (AP) - Radio talk show host Tom Snyder, whose nightly show is heard on 200 stations nationwide, has signed a new multiyear contract, ABC Radio Networks announced Dec. 5.

Snyder’s show, broadcast from Los Angeles, first aired in October 1987. The terms of his new contract or its exact length were not given. Station Lays Off Three Workers

ERIE, Pa. (AP) - Television station WJET laid off its news director, chief engineer and another employee because of a sluggish economy and a top-heavy news department, company President John Kanzius said.

″We looked at who could get employment more easily″ in deciding on the layoffs, Kanzius said Dec. 4. ″It was very agonizing for us ... We held out making the decision as long as we possibly could.″

Local advertising revenues are down, Kanzius said. Erie-area consumers are spending less because of apprehension about the Persian Gulf crisis, he speculated.

In addition to News Director Steve Drexler, a chief engineer and a promotions employee, the station laid off a part-time reporter, Kanzius said. PERSONNEL Elaine Hooker Named AP Membership General Executive

NEW YORK (AP) - Elaine Norton Hooker, deputy director of corporate communications for The Associated Press, has been named general executive in the newspaper membership department at AP headquarters in New York.

The appointment was announced Dec. 6 by Wick Temple, vice president and director of newspaper membership.

Hooker, 46, joined the AP as a newswoman in Hartford, Conn., in 1974. She also served as Hartford news editor, correspondent in Springfield, Mass., and Boston news editor before returning to Hartford as chief of bureau in 1984.

She left in 1988 to study at Andover Newton Theological School and returned to the AP in New York in January 1990.

Hooker, who grew up in Sharon, Pa., worked at weekly newspapers in Connecticut and Massachusetts, and as a reporter and editor at The Hartford Courant before joining the AP. Tallahassee Democrat Executive Editor Resigns

TALLAHASSEE, Fla. (AP) - Bob Stiff, executive editor of The Tallahassee Democrat since early 1985, resigned Dec. 6, citing ″irreconcilable differences″ with Publisher Carrol Dadisman.

Dadisman said a change of newsroom leadership was needed. Stiff said he declined an offer of a writing position.

Dadisman said candidates for executive editor would be sought first within Knight-Ridder Inc., which owns the paper. Until a replacement is found, the newsroom will be run by Managing Editor Bill Fuller. Dopoulos Named AP Athens Bureau Chief

NEW YORK (AP) - Philemon Dopoulos, correspondent for The Associated Press in Athens, has been named chief of bureau for Greece.

The appointment to the new position was announced Dec. 4 by AP President Louis D. Boccardi.

Dopoulos, 58, will continue to report to the Rome bureau chief, Dennis Redmont.

Dopoulos joined the AP in 1960 as a newsman in Athens. He was named correspondent there two years later. In 1980, Dopoulos was appointed business manager for the Middle East, based in Greece. He returned to the position of Athens correspondent in 1989.

Before joining the AP, Dopoulos was a reporter in Athens for Fairchild Publications. He also worked for Pacific Stars & Stripes in Tokyo. Moves in Fremont, Neb., and Idaho Falls

FREMONT, Neb. (AP) - Paul Smith, city editor of the Fremont Tribune, was named managing editor Dec. 5. He replaces Gene Fadness, the new assistant city editor at the Post-Register in Idaho Falls, Idaho. New AP Pikeville Correspondent Named

LOUISVILLE, Ky. (AP) - Allen G. Breed, a newsman in the Louisville bureau of The Associated Press, has been named correspondent in Pikeville.

The appointment was announced Dec. 6 by Kentucky Chief of Bureau Ed Staats.

Breed, 26, joined the AP in Louisville in 1988. A Lynn, Mass., native, he received his bachelor’s degree from Denison University and master’s degree in print journalism from Boston University. He succeeds Rob Wells, who transferred to AP Business News in New York. DEATHS Laurence R. Hoagland

OMAHA, Neb. (AP) - Laurence R. Hoagland, former senior vice president of the Omaha World-Herald, died of pneumonia Dec. 5. He was 77.

Hoagland joined the newspaper in 1964 as assistant to the business manager after working for a paper company. He retired in 1975.

Survivors include his son, U.S. Rep. Peter Hoagland of Nebraska. Bill King

GAINESVILLE, Texas (AP) - Bill King, a columnist and sportswriter for the Gainesville Daily Register, died Dec. 4 of a heart attack. He was 62.

King started writing sports for the paper in 1948. He left in 1976 to pursue other interests, but returned in 1985. His daily column, ″King of the Road,″ included sports trivia and historical tidbits.

Survivors include his wife, three sons, mother and a brother. LaVerne Colwell Kiplinger

BETHESDA, Md. (AP) - LaVerne Colwell Kiplinger, widow of publisher Willard Monroe Kiplinger, died at her home Dec. 2 of Parkinson’s disease and emphysema. She was 91.

As a teenager, Mrs. Kiplinger was secretary to Alexander Graham Bell, inventor of the telephone.

In 1921, she joined what became Kiplinger Washington Editors Inc. as office manager, and rose to become a vice president and director. She retired in 1975. Kiplinger Washington Editors publishes the Kiplinger Letters and Changing Times magazine.

In 1936, she married Kiplinger, who died in 1967. Eric Larrabee

NEW YORK (AP) - Eric Larrabee, a magazine editor and historian, died of prostate cancer Dec. 4. He was 68.

Larrabee had been an editor at Harper’s, American Heritage and Horizon magazine.

He was the author of three books, including ″Commander in Chief: Franklin Delano Roosevelt, His Lieutenants and Their War,″ published in 1987. He was co-author, editor or co-editor of five other books. Clifton Memmott

SALT LAKE CITY (AP) - Clifton N. ″Cliff″ Memmott, a former Utah legislator and weekly newspaper publisher, died Dec. 6 in a convalescent home after a long illness. He was 87.

He and his wife, Marjorie ″Midge″ Myers Memmott, published the Helper Journal from 1937 to 1950. They bought the Duchesne Record and the Roosevelt Standard, combined the two into the Uintah Basin Standard and published them from 1950 until 1965.

Memmott, a Democrat, represented Duchesne County from 1961 to 1965 and served as House majority leader.

He left the newspaper business in 1965 to become administrative division chief of the Utah Department of Transportation and retired in 1972.

Survivors include two children and five grandchildren. Franklin Snyder

PITTSBURGH (AP) - Franklin C. Snyder, a former Hearst Corp. executive who was once general manager of Pittsburgh television station WTAE, died Dec. 8 of complications from a stroke. He was 75.

Snyder, who died at Presbyterian University Hospital, entered the television industry in 1949. He was vice president at Cleveland station WXEL until the outlet was sold in 1955, when he became a consultant for Westinghouse Broadcasting Co.

He served on the Hearst Corp. board from 1969 to 1983. He also was former general manager of Hearst Broadcasting and a director of the William Randolph Hearst Foundation.

Survivors include his wife, three daughters and three sons. NOTES FROM EVERYWHERE

President Bush offered some painfully learned advice to Argentine President Carlos Menem when the two met recently: Watch out for boom microphones. They were posing for pictures in Menem’s office and a cameramen extended a long- poled boom microphone. ″I got myself in trouble with an open mike,″ Bush said. He then recounted how, after his 1984 vice presidential debate with Geraldine Ferraro, a sensitive mike over his head picked up his remark that, ″We tried to kick a little ass last night.″ The comment haunted him for the remainder of the campaign. ... Ted Turner and Jane Fonda say they plan to marry in a year. The couple announced their plans Dec. 6 at a Variety Club of Atlanta dinner, where Turner received the organization’s Humanitarian Award. ... Soviet spokesman Gennady I. Gerasimov, known for his quick wit and understanding of the United States, is the first foreigner to win the Communicator of the Year Award from the National Association of Government Communicators. Gerasimov lost much of his visibility earlier this year when President Mikhail S. Gorbachev named his own presidential spokesman.

End Industry News

AP RADIO
Update hourly