AP NEWS
Related topics

Publishers: Editors: Managing Editors:

July 13, 1992

Undated (AP) _ A summary of developments in the news industry for the week of July 6-July 13. (Please note corrective item in 6th Add, relating to story in last week’s AP Industry News.):

--- Despite Predictability, Thousands Covering Democratic Convention

NEW YORK (AP) - An estimated 15,000 journalists are covering the Democratic National Convention - more, probably, than will cover any other single event this year.

Although the news is predictable, the newsgathering multitudes flocked to Madison Square Garden for a multitude of reasons.

One reason: habit. News organizations cover conventions because they’ve always covered conventions. ″They have to let people go cover the conventions; it’s sort of a morale thing,″ said Jack Germond, a Baltimore Sun columnist who has reported conventions since 1964.

Another reason is that the convention is in New York, where many news organizations are based - and where the local news media are large and voracious.

Another is technology. Conventions are television events now, and television needs lots of people. CNN has about 300 people at the convention; of those, maybe 25 will actually be seen. ″Television is the medium that requires a cast of thousands to get a few people on the air,″ observed Hal Bruno, ABC’s political director.

Finally, some people, Bruno and Germond among them, seem to believe that conventions really do matter.

″This is a major news event, where the party will reveal itself for what it is, where it’s headed and what its candidate will offer in the fall,″ said Steve Haworth, a CNN spokesman.

″Parties have taken the first step toward winning or losing the election at the convention,″ Bruno said. ″The convention is still an important story. And for political reporters, it’s a chance to have in one place all the people they talk to every day by phone. ... When you get all those people together in one place, it’s pretty interesting.″

Some disagree, or at least are beginning to wonder.

″Why are we all here?″ Carolyn Barta, a columnist and editorial writer for The Dallas Morning News, hollered to colleagues at a brunch forum.

″It seems to me that the old four-day nominating convention is something of a dinosaur,″ she added later.

No precise figures were available for the number of reporters covering the convention, although Democratic Party officials estimate 15,000. At the 1984 and 1988 conventions, estimates ranged from 12,000 to 15,000.

It seems clear that news organizations sent fewer of some types of reporters and more of others. For instance, while the three big networks - ABC, CBS and NBC - won’t talk about how many people they have at the convention, it seems to be fewer than in the past. The networks have cut down their coverage, and will only broadcast live for about an hour a night.

Local television stations have fewer reporters at the conventions, too - about 3,300 people, down from 3,800 in 1988.

As the time for the opening gavel neared, dozens of TV cameras sprouted in Madison Square Garden. And - not unusual in Manhattan - there was a serious shortage of elbow room.

″It’s hard to imagine a place more ill-suited for what we’re trying to do,″ said Lane Venardos, executive producer and director of CBS News special events.

Although the Garden’s arena handily seats 20,000 in the stands, most of the convention action will be down on the floor, which was designed to accommodate hoop shots and the occasional circus - not a mass of Democrats.

This time, the three commercial broadcast networks scaled back coverage plans for the quadrennial event, to between one and two hours per night. Meanwhile, CNN and PBS will carry three hours per night, and C-SPAN will have gavel-to-gavel coverage.

Outside the Garden, a village of media trailers cropped up, blocking sidewalks and clotting area traffic even worse than usual.

Phil Alongi, coordinating producer for NBC News’ election coverage, was working out of a double-wide trailer jammed into a vacant lot across 31st Street. This encampment was one of several instant offices the network set up inside chain-link fences for such functions as the news desk, control room and transmission facilities.

″For the 1988 Democratic Convention in Atlanta, we had 30,000 square feet of work space inside the Georgia World Congress Center alone,″ Alongi recalled wistfully. ″This year we got 2,500 square feet inside the Garden. So then we were fighting to get street space.″

Like his counterparts at the other networks, Alongi weathered negotiating sessions with city officials, the Garden, the Democratic National Committee and numerous labor unions.

Adding to the pickle, Alongi said, is the setting: New York, a town notoriously contentious and proud of it.

″Everybody says ‘no,’ and we go from there,″ he said cheerfully.

Gary Smith, the Hollywood producer who is staging the event for the Democrats, acknowledges that TV still runs the show, despite the coverage cutbacks.

″Everything we do is with the thought of how it’s going to be on television,″ said Smith, who produced the Democrats’ 1988 convention and has also produced the Emmy awards and the Statue of Liberty centennial celebration.

The Democrats have spent about $8 million on the production.

To transform the Garden, the party hired a New York architect, Richard Dattner, as well as graphic designers, lighting designers, sound designers and stage designers. It also got some free advice from the Secret Service, which had the final say on security matters.

And it had to look good on television.

To ensure that it would, Dattner bought a small video camera, built two scale models - one of the entire Garden and one of the convention podium - and aimed the camera at them.

″As we designed each thing, we would put it in front of a camera and see how it would look on television,″ he said. When Democratic Party officials came to see Dattner’s convention designs, they saw them on television. Rivals Object to Times-Produced Convention Tabloid

NEW YORK (AP) - Two rivals of The New York Times are challenging the newspaper’s exclusive deal with the Democratic Party to publish a special edition for distribution in the Democratic National Convention hall.

The Daily News and New York Newsday on July 9 said the edition - a tabloid called the Convention Times - gives the Times an unfair advantage in New York’s daily newspaper war. The News plans to publish its own afternoon convention edition.

Matt Storin, the News’ executive editor, likened the Times deal to allowing one television network to have its studio inside Madison Square Garden and keeping all the others outside the hall.

The Convention Times will be written and edited by freelancers and contain features and convention agendas and schedules. It also will have space for Democratic Party messages, and will be distributed free.

Times spokeswoman Nancy Nielsen declined to comment on the arrangement. The Times has emphasized that the Convention Times will not involve the Times’ own editorial department.

Democratic Party spokesman Bill Carrick said convention planners struck a deal with the Times nine months ago as a way to get a daily schedule printed.

Carrick said the Convention Times is a product of the Times marketing department, and ″not a real newspaper.″ He also noted that the News has exclusive rights to distribute its convention edition to delegates as they enter the Garden.

But Storin said it was irrelevant that the Convention Times will be nothing like the regular morning Times.

″It is a publication being printed in the afternoon by a company that is competing with us, that is going to the same people seeking advertising dollars,″ Storin said.

The president of Newsday, Douglas B. Fox, called the arrangement unfortunate and said, ″It seems to me that either they should restrict everyone or they should restrict no one.″

--- CBS Tries to Expand The Shrinking Sound Bite

NEW YORK (AP) - Politicians have complained for years about the incredible shrinking sound bite, that snippet of political speech that television networks have trimmed nearly into oblivion.

Now CBS News has come up with an old, bold idea: no sound bite shorter than 30 seconds. There’s only one problem, network officials say. The candidates don’t talk that way.

″Frankly, we’re skeptical whether we can keep it up,″ said Erik Sorensen, executive producer of ″The CBS Evening News.″ ″It’s very hard to find them saying anything substantive for 30 seconds.″

Sorensen said July 7 he put out a directive to CBS News reporters and producers about two weeks earlier, asking them to make sure that sound bites of presidential candidates were at least 30 seconds long.

″It puts them on the side of the angels,″ commented S. Robert Lichter, co-director of the private Center for Media and Public Affairs in Washington. ″What can I say? It’s so nice to have something good to say about network news for a change.″

Lichter’s center studied this year’s primary campaign and determined that the average sound bite on a network news show was 7.3 seconds long.

By contrast, the 1968 average was 42.3 seconds, according to a study by sociologist Kiku Adatto. By 1988, it was 9.8 seconds, she said.

Sorensen said he thought those figures might be a bit skimpy. But he agreed campaign coverage had become superficial, and said CBS has been trying to provide greater depth.

The 30-second mandate became necessary to break the ingrained habits of reporters and producers, he said. He added that it might not last.

Although Sorensen denied it, some people suggested CBS News might be lengthening its sound bites in response to competition from talk shows, which have given candidates virtually unlimited amounts of air time this year.

″I think the networks finally figured out that they’d gone too far ... when the candidates found other forums where they could get their message straight to the voters,″ Lichter said.

Other networks don’t appear to be jumping on the bandwagon. NBC officials did not respond to a request for comment, but they were quoted earlier in the week as saying they had no sound bite ″formula.″

Paul Friedman, executive producer of ABC’s ″World News Tonight,″ issued a terse sound bite: ″We will continue to exercise our news judgment.″

A spokeswoman for CNN said the cable network had a new 30-second guideline, but CNN, which does nothing but news, has always used far longer excerpts than the other networks.

--- Anchors Rate Selves in Debate on Political Coverage

NEW YORK (AP) - The five major television news anchors rated their own campaign coverage July 12, disagreeing over the effects of delving into candidates’ backgrounds and the news value of the Gennifer Flowers controversy.

In a debate at a luncheon of top Democratic Party donors, the anchors fielded questions ranging from whether politicians manipulate newscasts to whether the networks were right to be scaling back coverage of political conventions this year.

There was little consensus.

″I think we’ve made it almost unbearable (for candidates) to enter into the public arena,″ NBC’s Tom Brokaw said when asked whether the intense news media scrutiny scared away qualified candidates.

″I think it’s good,″ CNN’s Bernard Shaw said. ″The longer you sit in the camera lens the more you’re exposed about your substance or lack of it.″

ABC’s Peter Jennings suggested it was a mistake to give extended coverage to unsubstantiated allegations of an affair between Democratic candidate Bill Clinton and former Arkansas state employee Gennifer Flowers.

Jennings called the coverage a ″bad beginning to the year″ that probably alienated a public already critical of news media priorities.

″Everyone in the press was interested in Gennifer Flowers and everyone in New Hampshire was interested in the economy,″ Jennings said.

Brokaw agreed, saying the news media ″succumbed to the old sins of the past″ by giving so much attention to affair allegations. In 1988, Democrat Gary Hart’s presidential campaign was sunk by a similar story.

But Shaw said the news media were ″duty-bound″ to cover the story, first broken by a grocery store tabloid that paid Ms. Flowers for her interview.

He said news organizations were doing a better job with 1992 coverage by analyzing the truthfulness of political ads and the significance money plays in elections.

But CBS’ Dan Rather said reporters needed ″more guts,″ especially in comparing candidates’ campaign statements with their records.

He said newscasts were ″too poll-driven,″ sometimes manipulated by news sources, and said the news media had missed ″one of the biggest heists in history″ in the savings-and-loan scandal.

″We’re getting better, but it is an unfinished piece of work,″ Brokaw said.

Jim Lehrer of PBS said reporters needed to educate the public about ″why we ask difficult questions and why we play the game of ‘gotcha‴ with investigative reporting into candidates’ background. NY Daily News Unions Meet With Management on Stand-Alone Plan

NEW YORK (AP) - Daily News unions met with management July 7 for the first formal discussions of a plan that would allow the paper to survive without being sold to an outside investor.

Union leaders met with News Publisher James Willse and Richard Ravitch, a former chairman of the Metropolitan Transportation Authority, who is helping to develop the so-called ″stand-alone plan.″

″They talked conceptually about a stand-alone plan that would provide an equity stake for the employees, but they didn’t have any specific proposals,″ said Barry Lipton, Newspaper Guild president.

He and George McDonald, president of the Allied Printing Trades Council, a coalition of News unions, said they would meet again in a week with the paper’s management. But both men said they are also pursuing negotiations with Canadian publisher Conrad Black and U.S. News & World Report publisher Mortimer Zuckerman, who have been vying separately to acquire the News.

″We had a two-horse race. Now we have a three-horse race,″ McDonald said.

The newspaper filed for bankruptcy protection last December after its owner, Robert Maxwell, died at sea.

The stand-alone plan would recapitalize the paper - without selling it - through outside investment, debt equity or by selling stock.

--- Big News, Little News, No News in Strike Against Pittsburgh Papers

PITTSBURGH (AP) - Big news: Pirates lead pack; man gets baboon liver; economy yo-yos; Ross Perot ponders the presidency.

Little news: Newspaper strike upsets the routines of thousands and chokes search for jobs, apartments and a buyer for Joe Mixter’s 1980 Chevy Impala.

The top stories in sports, health, business and everything else are missing along with Pittsburgh’s two daily newspapers, the Press and Post-Gazette. Delivery drivers walked out May 17 over a new distribution network.

People can get their news elsewhere. But in the dark are the faithful followers of a few lines of type - the buyers of homes, owners of lost puppies, fans of the foreign films and scanners of wedding notices and batting averages.

″What we’re missing is the casual fan who sees the box score in the paper and says, ’Get the kids, we’re going to the ballgame,‴ said Pittsburgh Pirates spokesman Rick Cerrone.

The major-league team may create a telephone information service because attendance is down 15 to 20 percent during the strike.

Mixter, a car buff, is getting fewer calls without a classified ad touting his $1,000 sedan. Christine Weck got her college degree in May, then learned it’s tough to find work with no Help Wanted section. Fred Bruckman, who’s recovering from colon cancer, was frustrated without a detailed newspaper report on a new drug briefly mentioned on a TV newscast.

Paperless mornings and afternoons are unsettling loyal readers, including Pittsburgh Mayor Sophie Masloff and four retirees who gather each morning at PPG Place, a downtown shopping center.

″Without that Sunday paper, I have nothing to look forward to,″ said Charles Schultz. ″We fight over the sections at home.″

He and coffee-drinking partner Joe Schrello like to pore over the obituaries to ″see who died, this and that.″

Florist Herman Heyl likes the obituaries, too, but for a different reason. He skipped summer hiring this year because without death notices, people don’t know where or when to send flowers.

Business at six suburban stores is off 10 to 15 percent, even with the help of brief TV obituaries that scroll by with meditative piano music.

″I’m going to have to wait it out,″ Heyl said of the strike.

To be sure, alternatives abound. Some suburban newpapers are sold at city newsstands, and USA Today is boosting circulation. The Press mails a thin broadsheet three to four times weekly and the Post-Gazette sends a news summary by fax. Its cartoonist reads ″The Far Side″ and other comics on public TV.

Newspaper unions are using ex-Press youth carriers to deliver their weekly paper. The Post-Gazette has laid off all but 60 of 155 newsroom employees, while 200 Press editorial employees are still working.

Finally, some big news about the media: The Pittsburgh newspaper strike will enter its third month July 18. Talks continued in Pittsburgh with no signs of an imminent settlement.

--- Alleged Mobsters Indicted for Racketeering at Times Delivery Company

NEW YORK (AP) - Five men with alleged Mafia links have been indicted on charges of running a criminal enterprise within a company that delivers The New York Times, prosecutors announced July 7.

Manhattan District Attorney Robert Morgenthau said the defendants were accused of larceny, coercion, falsifying business records and criminal usury at the Metropolitan News Co.

The five-man crew allegedly was led by James Carmine Galante, 56, of Baldwin, Long Island. Morgenthau said he is the nephew of Carmine Galante, shot dead by other mobsters in 1979, while he was acting boss of the Bonnano ″family.″

All were also charged with enterprise corruption under the state Organized Crime Control Act. That carries a mandatory prison term of up to 25 years in prison.

Four defendants are members of the Newspaper and Mail Deliverers Union, and three were foremen for Metropolitan.

The Metropolitan indictment was the second in two weeks in a probe of mob influence at the city’s newspapers. Two weeks earlier, a grand jury indicted an alleged crime crew operating on the loading docks at the New York Post.

Morgenthau said no Times officials were involved in the criminal acts. A Times spokeswoman, Nancy Nielsen, said the newspaper would have no immediate comment on the arrests.

One scheme at Metropolitan, which was recently purchased by the Times, was a ″ghost″ worker scam in which paychecks were issued and cashed for nonexistent or no-show workers, Morgenthau said.

The indictment says six fake jobs cost Metropolitan about $1 million between 1986 and 1991, but Morgenthau said there were actually about 50 bogus positions that cost the company many millions more.

Morgenthau said that if company officials resisted the illegal payroll padding, deliveries could be delayed for hours at tremendous cost.

″If an organized crime crew can slow down the delivery just three hours, the paper can miss the morning rush hour, which can cause enormous financial damage,″ the district attorney said.

Drivers who resisted the alleged crime crew’s demands were given tougher working conditions, warned about the crew’s mob connections, and in some instances brutally beaten, authorities said.

Besides Galante, the defendants are Thomas Carrube, 36, of Staten Island; John Nobile, 54, of Valley Stream; Jackie Piervencenti, 50, of Huntington Station; and John Eichelsderfer, who is a fugitive. In Tampa They Ask, What Times Is It?

TAMPA, Fla. (AP) - The Tampa Tribune and The Times of London are suing to stop the St. Petersburg Times from using the name The Times for an edition that circulates in the Tampa area.

The two newspapers filed suit in U.S. District Court in New York on July 8 accusing the St. Petersburg Times of violating trademark laws by calling its Hillsborough County edition The Times.

The St. Petersburg Times, which is Pinellas County-based, began expanding into neighboring Hillsborough County, which includes Tampa, in 1987. In five years, it built up a staff of about 200, including news, advertising and circulation.

In April, it changed the nameplate to read The Times in big, bold letters on the front section. Underneath, in smaller letters, it says it is an edition of the St. Petersburg Times.

Other regional editions, such as those serving Pasco and Hernando counties, keep the name St. Petersburg Times on the front, or 1A section, of the newspaper. Inside there are separate sections based on geographic areas using such names on the inserts as the Pasco Times.

In Tampa, however, the Tribune Co. has held a trademark on the name The Tampa Times since 1970. It acquired an afternoon daily called The Tampa Times in 1958. The paper has ceased publication, but the name continues to be used on the Tribune’s Sunday edition which is called The Tampa Tribune and The Tampa Times.

--- Strike Ends at Toronto Star

TORONTO (AP) - A union representing 1,600 employees of the Toronto Star overwhelmingly approved a new contract offer July 9, ending a 31-day strike.

Editors and reporters began returning to work that night, and the paper published its first poststrike edition July 10. It had been printing a slimmed-down edition produced by managers, non-union staff and replacement workers.

The Star was founded in a labor dispute 100 years ago and has championed the rights of organized labor and social reform for ordinary working people.

David Jolley, publisher and president, said the newspaper ″has undeniably suffered a hurt which runs deep.″

But he predicted Star employees will ″put the past behind them and look toward a bright future,″ including a redesign of the paper.

In an open letter to readers and advertisers, Jolley said hard times in the newspaper business led to the cost-cutting measures that prompted workers to walk off the job.

″The fact is that the newspaper business is suffering from the same harsh realities that have affected so many of you as business people, homemakers and professionals,″ he wrote.

About 100 delivery drivers and mechanics, along with about 120 helpers who load the trucks, will soon lose their jobs when the Star moves printing to a new plant and subcontracts jobs to save an estimated $1 million a year.

During the vote, angry drivers accused fellow members of the Southern Ontario Newspaper Guild of selling out as they voted overwhelmingly to go back to work.

A union spokesman said the bargaining committee did the best it could.

″We didn’t sell them out,″ said Mauro DiCarlo, chairman of the Star unit of the guild. ″Unfortunately we couldn’t save the delivery department but we got them more than they would have gotten otherwise.″

The new contract provides for pay increases of 2 percent immediately, 2 percent in 1993 and 3 percent in 1994, with a cost-of-living increase if inflation rises higher in 1994.

--- Maryland’s Gov. Schaefer Says He Must Clear Media Contacts

ANNAPOLIS, Md. (AP) - Gov. William Donald Schaefer has issued a gag order for all state employees, saying no one in state government should talk to the media without his approval.

The governor, who issued the order July 2, has since been spending part of his day reviewing press releases before they are issued by agencies, or giving his personal approval before public information officers are allowed to answer all but the most basic inquiries, the governor’s press office said.

Spokesman now must fill out forms every time they are contacted by the media and send them to the governor’s press office.

″The governor’s desire was to make sure we kept a coordinated dissemination of information, and that in dealing with the press we went through a central system,″ said Paige Boinest, the governor’s assistant press secretary.

One Cabinet secretary summoned members of his department to an auditorium in a state office building to warn them they would be fired if they were caught talking to the press, the Baltimore Sun reported.

Some aides said the governor was angry that his administration missed opportunities to cash in on positive public policy announcements. Others said his ego was bruised when he was upstaged by Human Resources Secretary Carolyn Colvin and other Cabinet members.

The governor apparently disagreed with the timing of an announcement by Ms. Colvin about welfare revision, which he thought should have made a bigger splash. Others, however, said the governor was frustrated that agencies were not coordinating their announcements.

--- Judge Again Rejects Broadcasters’ Request for King Murder Evidence

MEMPHIS, Tenn. (AP) - A judge rejected a second request by broadcasters seeking access to court-held evidence in the murder of Martin Luther King Jr.

Thames Television of London and Home Box Office Inc. want to air a mock trial for King’s confessed killer, James Earl Ray, next year on the 25th anniversary of King’s assassination in Memphis.

The $3 million project is expected to continue despite the judge’s decision, said Wayne Emmons, a lawyer for Thames.

Crime-scene evidence and other materials gathered by investigators after King’s murder on April 4, 1968, have been held in a courthouse storeroom since Ray pleaded guilty to the slaying in 1969.

Ray has tried often over the years to take back his guilty plea and go to trial. In ruling July 6, Criminal Court Judge John Colton said the evidence must be protected in case those efforts prove successful one day.

″The integrity of the evidence must be preserved in the event a future trial is ever granted,″ the judge said.

Ray contends he was set up by a shadowy figure he knew only as ″Raoul.″ A congressional committee concluded in 1978 that King may have been the victim of a conspiracy.

Jack Saltman, a producer for Thames, contends the TV show would give the American public its first look at evidence that would have been presented in court had Ray gone to trial.

Colton first rejected Thames’ petition June 10 but heard further arguments two weeks later. Police Try To Serve Search Warrants at Daily

WEST CHESTER, Pa. (AP) - Police armed with a warrant sought to search the newsroom of the West Chester Daily Local News for photographs related to a steel mill strike. But the editor objected and the police left.

Editor David Y. Warner said he protested because such a search could hurt the newspaper’s ability to gather news.

″The principle is that reporters and photographers should not be forced to become unwitting extensions of police investigations and thereby lose their status as neutral observers of news events,″ Warner said.

The warrant, signed by District Justice Paul L. Johnson of nearby Coatesville, authorized police to search the building for photographs of a fight that broke out in Coatesville during last year’s strike by workers at Lukens Steel. A man is charged with aggravated assault in connection with the fight.

The day after the fight, photographs by staff member Kristen Cortazzo appeared in the Daily Local News along with her eyewitness account.

The newspaper agreed to furnish authorities with copies of the photographs that appeared in the newspaper, but police said they wanted unpublished pictures, too. James P. MacElree II, the Chester County district attorney, said the photos could help win a conviction.

A Coatesville police detective and a West Chester police officer arrived at the newspaper about 10:30 a.m. July 7 with the warrant, and Warner asked for a delay while the newspaper’s lawyer contacted MacElree.

MacElree agreed to drop the warrant and issued a subpoena instead. Warner said the newspaper had yet to decide on its response to the subpoena.

--- Apple Commission Asked To Fund Lawsuit Against CBS

YAKIMA, Wash. (AP) - Apple growers who sued CBS and its ″60 Minutes″ program over the 1989 Alar scare are asking for help in financing the court fight, which could take years and cost millions of dollars.

The farmers who brought the federal lawsuit have asked the Washington Apple Commission to consider imposing a special assessment on every box of apples sold in the state to fund the lawsuit.

A half-cent-per-box assessment, to be paid by growers, would raise $450,000 a year for the legal battle, grower advocates told the commission July 9. The commission chairman, Bruce Allen, said the panel would make a decision in September.

Scott Jonsson, lead counsel in the lawsuit, said the commission must stand up for growers.

″The broadcast message was simple - apples kill children,″ Jonsson said.

The lawsuit contends a 1989 ″60 Minutes″ segment narrated by Ed Bradley was inaccurate when it said eating apples sprayed with the chemical Alar increased the risk of cancer for children.

The story resulted in a furor that growers say depressed apple prices and sales. The chemical was voluntarily removed from the market and later banned by the Environmental Protection Agency.

The lawsuit, brought by 11 growers but seeking to represent the entire industry, contends the broadcast was inaccurate and unlawfully disparaged all apples. It seeks to recover what has been described as $130 million in losses.

″This case is about the evolution of the First Amendment and whether we can say anything we want about what we grow and not be responsible for any damages,″ Jonsson said.

CBS is trying to have the case dismissed, on grounds that its report was protected by the First Amendment. ″60 Minutes″ contends its broadcast highlighted an important public health issue, was well-researched and well- documented, spokesman Roy Brunett has said.

The apple commission is a quasi-governmental entity that raises more than $20 million a year for promoting Washington apples. The money is raised by a mandatory assessment on each box of apples sold.

--- Appeals Court Hears Case of Jailed Reporters

COLUMBIA, S.C. (AP) - Four South Carolina newspaper reporters briefly jailed for refusing to testify at a corruption trial have appealed their contempt citation to a panel of three federal judges.

In a hearing July 7, their attorney, Jay Bender, said journalists’ ability to gather the news will be hampered if they are required to testify in court.

″Any time you have a news gathering function impeded it interferes with the ability to gather the news then and in the future,″ he said.

The reporters are Cindi Ross Scoppe of the Columbia State, Schuyler Kropf and Sid Gaulden of the Charleston Post and Courier, and Andrew Shain of the Myrtle Beach Sun News.

Prosecutors wanted them to testify in the trial last November of state Sen. Bud Long about articles they wrote about the politician. But they refused, citing reporter’s privilege under the First Amendment’s free-press guarantee.

U.S. District Judge Falcon Hawkins ordered the four taken into custody, ruling that the U.S. Court of Appeals’ 4th Circuit does not recognize reporter’s privilege.

The journalists were held during court sessions for two days, and were allowed to go home at night.

The appeal was brought before a three-judge panel of the 4th Circuit in Richmond, Va., which is expected to rule in four to six weeks.

Judge Paul V. Niemeyer said the court will have to balance the needs of those wanting access to the news and those seeking justice.

Bender said the case could have broad implications and could result in the subpoenaing of fewer reporters. ″It appears the three judges seem to recognize that there is a privilege and it is one of balancing the interests,″ Bender said after the one-hour hearing.

Assistant U.S. Attorney Dean Eichelberger called it ″a difficult issue when you’re trying to balance the free flow of information against the government’s right of every person’s evidence.″

Long, a Myrtle Beach Democrat, was convicted Nov. 23 on charges he sold his vote. In March, Hawkins ruled he mistakenly allowed jurors to consider four audio tapes and granted Long a new trial.

″The government has indicated it intends to call the reporters again as witnesses,″ Bender said. ″I hope we have a Fourth Circuit decision that will clarify the law before then.″

The reporters’ attorneys argued the government should have made an effort to find the reporters’ information independently.

″What (the government) is presenting to the court is an effort to allow the government to annex the media as an investigative arm of the government,″ said one attorney, Charles Baker.

But Eichelberger said the sweeping Operation Lost Trust investigation, which yielded indictments against 18 current or former legislators, found no evidence that there were other sources for the information the reporters had.

He also argued there was no confidentiality involved and the reporters’ testimony was important to the government’s case.

--- Judge Dismisses Dance Club’s Lawsuit Against Station, Paper

NASHVILLE, Tenn. (AP) - U.S. District Judge John T. Nixon dismissed a lawsuit by a dance studio whose managers charged that a television station’s report and a newspaper story had hurt their business.

The lawsuit named WSMV-TV, The Tennessean newspaper and the Metropolitan Police Department.

WSMV had reported in a series last November that police were investigating United States Dance Club, but the department ended the probe without filing any charges.

Managers Lawrence and Karel Elkin charged that the studio’s reputation was unfairly damaged and they lost students because of the series and a Tennessean article reporting on the series.

Nixon ruled that damage to reputation alone is not enough to charge that a constitutionally protected liberty was deprived. Bailey Is New APSE President

SAN FRANCISCO (AP) - Sandy Bailey, deputy sports editor of The New York Times, became president of the Associated Press Sports Editors at the close of the group’s annual meeting on June 27.

Ms. Bailey moved up from first vice president to succeed Jeff Wohler, sports editor of The Oregonian in Portland, as president. Ms. Bailey is the first woman to head APSE, which is made up of sports editors from Associated Press member newspapers in the United States and Canada.

Dale Bye, assistant managing editor for sports at The Kansas City Star, succeeded Ms. Bailey as first vice president, and Paul Anger, executive sports editor at The Miami Herald, became second vice president.

The editors elected Bill Huffman, assistant sports editor of The Arizona Republic in Phoenix, as third vice president.

Paul Bowker, sports editor of the Rock Hill (S.C.) Herald, was elected to the new post of fourth vice president, designated to represent smaller newspapers in APSE.

--- No Agreement To Sell Tulsa Tribune, Says Chairman

TULSA, Okla. (AP) - G. Douglas Fox, chairman of the Tulsa Tribune Co., said July 8 there was no agreement to sell the afternoon newspaper to the Tulsa World.

The World, which publishes a morning newspaper seven days a week, and the Tribune, which publishes Monday through Saturday, cooperate under a Joint Operating Agreement.

Under the agreement, the papers have maintained separate owners and independent competing news and editorial staffs, but have operated joint advertising, printing and circulation departments through Newspaper Printing Corp.

Both sides have until March 31 to decide whether to continue the agreement, which expires in 1996.

″At this time, there is no agreement on any matter, other than agreements that have been in place for years,″ Fox said in a statement.

″If an agreement is reached with the World which alters existing arrangements materially, we will make an announcement at the appropriate time.″

--- Marie Osmond Sues Tabloid

NASHVILLE, Tenn. (AP) - Marie Osmond has filed an $18 million libel suit against a supermarket tabloid for saying her adopted son was her husband’s child from an extramarital affair.

″These lies strike right at the heart of all we stand for,″ the singer said in a statement released in Nashville, where she has a home.

The lawsuit, filed July 6 in Los Angeles, stems from an article in The Globe last year. The story said her husband, Brian Blosil, conceived their 1- year-old child in an extramarital affair.

Paul Levy, an attorney for the Boca Raton, Fla.-based tabloid, said he had not seen the lawsuit and could not comment on it.

Osmond and brother Donny had a network variety series when they were teen- agers. Since then she has recorded such country hits as ″There’s No Stopping Your Heart.″

--- Ordinance Restricting Newspaper Racks Ruled Constitutional

MIAMI (AP) - An ordinance restricting newspaper racks is constitutional, a federal judge ruled July 10 in response to a challenge by the Spanish-language newspaper 3/8Exito 3/8

The Fort Lauderdale Sun-Sentinel, which publishes 3/8Exito 3/8 (″Success″ in English), had sought a preliminary injunction against the Coral Gables city ordinance, saying it hampered distribution of the free weekly tabloid.

U.S. District Judge Federico Moreno ruled that the ordinance as a whole is constitutional and not a violation of the First Amendment.

But he held that regulations concerning the color and size of lettering on the sides of the newspaper-owned racks are invalid, and he enjoined the city from enforcing them. The city required the racks to be painted brown and beige, and limited lettering to 1 3-4 inches tall.

Moreno ruled that regulations concerning mounting, installation, placement and maintenance of news racks are valid, as are regulations concerning fees and insurance. BROADCAST NEWS

--- New Station Ownership Rules Likely to be Changed

WASHINGTON (AP) - New rules increasing the number of radio stations allowed under single ownership probably will be modified, the Federal Communications Commission chairman said July 9.

Under the new rules, recently approved and effective Aug. 3, an owner could hold up to 30 AM and 30 FM stations nationwide and three AMs and three FMs in markets where there are more than 40 stations.

Currently, radio station owners can hold no more than 12 AMs and 12 FMs nationwide, with only one of each in a single market.

But reports say the station maximum might be changed to 50, with only two AMs and FMs in a single market, and the FCC would issue a stay of the rules while the revision was being hashed out.

″The reports that there is a potential for a stay are correct reports,″ said the FCC chairman, Alfred Sikes. ″I think there will be some changes.″ He would not elaborate.

The rules were changed to bolster the flagging radio industry.

Radio attracted about 11 percent of the $76.2 billion spent in media advertising dollars in 1990, compared with 43 percent for newspapers, 37 percent for television and 9 percent for magazines. In 1945, radio’s share was 25 percent.

Allowing broadcasters to operate more than one station on the same band in a community would allow them to use the same advertising sales departments and other administrative personnel to operate several stations.

--- Teachers Union Asks Companies To End Ads on School TV

WASHINGTON (AP) - The nation’s largest teachers’ union urged companies to stop classroom TV ads that students are required to watch, calling commercials in that environment ″unacceptable and repugnant.″

On a resounding voice vote July 6, the 8,500 delegates to the National Education Association meeting approved a proposal authorizing President Keith Geiger to write letters informing ″media businesses and advertisers who seek to commercialize the classroom that exploiting students who are a captive audience is unacceptable and repugnant to our organization.″

The union resolution does not mention it by name, but NEA officials acknowledge that the key target is Whittle Communications of Knoxville, Tenn., which offers a daily 12-minute news show with advertising for 7.1 million students in nearly 11,800 schools nationwide.

A company official defended the program, which is known as Channel One.

″The NEA’s position against commercialization of the classroom is old news and runs contrary to the value teachers place on innovative projects such as Channel One,″ said Jim Ritts, president of network affairs for the Whittle Educational Network.

Schools that sign up for Channel One receive high-tech video equipment in exchange for requiring students to watch its news programs and 30-second commercials for such things as cars and candy bars.

Whittle earns about $630,000 a day from the four 30-second commercials that accompany its broadcasts. The company contends that the program - which it says inspires students to study current events - would go out of existence without the advertising.

--- Two TV Crew Members Injured at Derailment

AMARILLO, Texas (AP) - Two members of an Amarillo television news crew suffered electrical shock injuries July 6 when the antenna of their news van touched overhead power lines while they were reporting on a train derailment.

Officials said the incident after cars of a Santa Fe Railway train derailed 5 miles north of Amarillo.

Jill Yonas, a newswoman for KAMR-TV, was touching the van when the electrical charge went through it, and she suffered burns on her thighs and back. She was reported in stable condition at a hospital. Photographer Todd Hunt was treated and released for minor injuries.

Ammonia spilled from one derailed car, and two train crew members were treated after complaining of burning eyes, authorities said.

--- CNN Sketches From Tyson Trial Go on Sale

INDIANAPOLIS (AP) - Color pencil sketches from Mike Tyson’s rape trial and pre-trial hearing went on the market July 7, priced from $750 to $2,000.

Tina Hansford was one of four artists in the courtroom, where cameras were banned by state law. Under her contract with Cable News Network, Mrs. Hansford retained ownership of the sketches.

In the seven pieces, the ex-heavyweight boxing champion is depicted either on the stand, talking with his attorneys or listening to testimony. Tyson autographed the sketches while sitting next to her in the crowded courtroom, Mrs. Hansford said.

″He was very polite. In fact, he even tried to sketch for a while, just on a legal pad,″ she said.

Tyson was convicted Feb. 10 of raping a contestant in the Miss Black America pageant last July. He is serving a six-year sentence.

--- AP Report Erred on Number of Plaintiffs in ‘Faces’ Suit

NEW YORK (AP) - The Associated Press reported erroneously on July 6 that a fraud lawsuit in Texas against the publisher of a magazine for would-be models had 1,500 former clients as plaintiffs.

The suit was filed against publisher George Goldberg and his company, Faces International, by a woman on behalf of her daughter and others allegedly similarly situated. But there has been no decision yet on whether it will be certified as a class action.

The 1,500 figure was reported by NBC in a feature about the company on ″Dateline NBC.″ The AP story concerned a libel suit filed by Goldberg against NBC.

--- On-Air Comments Lead to Talk-Show Host’s Suspension

ST. PAUL, Minn. (AP) - A radio talk-show host has been suspended for two weeks after making sexually suggestive remarks on the air to a fellow broadcaster.

The incident happened July 3 while Barbara Carlson was hosting a live take- off of the television show ″The Dating Game″ on KSTP-AM radio in Minneapolis.

Carlson briefly interrupted her show so Carolyn Brookter of KSTP-TV, who was in the television studio, could read news headlines.

Brookter recalled that Carlson asked her ″if I was single. I said yes. Then she asked me what I was looking for (in a man). I said the typical talk, dark and handsome,″ said Brookter, who is black. ″... She said, ’Does he have to be black?‴

Carlson then said, ″I know I shouldn’t ask this question and you don’t have to answer, and it’s probably an inappropriate thing for me to say ... but have you ever had sex with a white man?″

Before producers switched to a news report, Brookter remarked on the ″inappropriateness″ of Carlson’s question, according to Carlson.

Carlson said ″there is absolutely no excuse″ for her remarks, and that ″I have no one to blame but myself ... I am horrified. I am ashamed ... I am very grateful that I still have a job. I could have been fired.″

In a statement, KSTP-AM General Manager Virginia Morris said, ″Barbara is a real asset to our station. ... But in this case she stepped over the line of acceptable behavior. I want to send a clear message to the public that we will not tolerate this type of inappropriate or offensive discourse on our airwaves.″

Carlson said she has written a letter of apology to Brookter, who said she felt ″shock, then anger, then frustration″ when Carlson made her remark.

--- Actress Susan Saint James Tries Local Radio Talk Show

LITCHFIELD, Conn. (AP) - Susan Saint James has a new job: talk-show host on an FM station she started with husband Dick Ebersol, president of NBC Sports.

″It’ll be very local, very Connecticut,″ the actress said July 8, her first day on WZBG.

The 3,000-watt station will broadcast a mix of light music and local and national news, said Jerry Wiese, director of operations.

It is situated in exclusive Litchfield County in the northwestern corner of Connecticut, where the couple live with their five children.

Saint James’ show will air from 5:30 to 9 a.m. Monday through Friday.

Her TV credits include ″McMillan and Wife″ and ″Kate and Allie.″

--- ‘Today’ Saturday Edition Will Resemble Sunday Show

LOS ANGELES (AP) - The Saturday edition of the ″Today″ show will be ″something similar to what we do on Sundays,″ the new show’s executive producer, Karen Curry, told a gathering of television critics.

The Saturday show begins Aug. 1 at 7 a.m. EDT. Co-anchors Jackie Nespral and Scott Simon also will take over the Sunday show, replacing Garrick Utley and Mary Alice Williams.

Utley will remain as anchor for weekend broadcasts of NBC’s nightly news. Williams is going on maternity leave beginning Aug. 1.

Nespral is the former anchorwoman for the Florida-based, Spanish-language Univision cable network. Simon will take a one-year leave from hosting National Public Radio’s ″Weekend Edition″ but will continue to host public television news specials.

--- San Francisco’s KQED Cuts Back

SAN FRANCISCO (AP) - Nonprofit KQED Inc., plagued by a huge projected deficit this year, has fired the publisher of its San Francisco lifestyle magazine and its television general manager.

KQED operates the city’s public television station and publishes the glossy monthly Focus.

In addition to firing publisher Susie McCormick and general manager David H. Hosley, who was also a corporate vice president, the KQED president and chief executive officer, Anthony S. Tiano, is taking a 15 percent cut on his total compensation, which reached $186,000 in 1991, the San Francisco Examiner reported.

Six other managers at are taking 10 percent cuts, the newspaper said.

Neither McCormick nor Hosley could be reached immediately for comment.

The moves are part of continuing cutbacks at KQED, which has projected a deficit of $350,000 for the 1992 fiscal year.

Tiano will take on Hosley’s duties at Channel 9 and serve as publisher of record for Focus, said KQED spokesman Greg Sherwood.

Sherwood said KQED’s television membership has stalled at the same time that recession-pinched corporate underwriters have slowed their grant-giving.

″We have a commitment not to cut programming,″ he said.

--- National Emergency Message Inadvertently Broadcast

DAYTON, Ohio (AP) - A Dayton television station trying to alert viewers about storms inadvertently broadcast a national emergency message, a station official said.

David Lippoff, vice president and general manager of WHIO, said the station intended to broadcast a local weather alert July 12 between 7 p.m. and 8 p.m. on the Emergency Broadcast System. But an EBS tape involving a national emergency was played instead.

Lippoff said the message said: ″We interrupt at the request of the White House. This is the Emergency Broadcast System. All normal broadcasting has been discontinued.″

He said the station was inundated with calls, including some from military personnel inquiring about the emergency.

Lippoff said the station immediately corrected the message and later apologized to viewers. PERSONNEL NEWS

--- Goodreds Retires, Myers Takes Over at Ottaway

CAMPBELL HALL, N.Y. (AP) - Richard A. Myers, senior vice president of Ottaway Newspapers, Inc., has been elected president and chief executive officer of the newspaper group.

Myers succeeds John S. Goodreds, who has been Ottaway president since 1986 and is taking early retirement.

Ottaway Newspapers, a community newspaper subsidiary of Dow Jones & Co., Inc., is headquartered in this town 50 miles northwest of New York City.

Myers, 55, began his newspaper career as an advertising representative and executive with the St. Petersburg (Fla.) Times and later the Quincy (Mass.) Patriot Ledger. He joined Ottaway in 1968 as advertising manager at The News- Times in Danbury, Conn., and was named publisher of the paper in 1972.

In 1980, Myers was named a vice president for newspaper operations at Campbell Hall, where he supervised 10 of the company’s 22 daily newspapers.

--- Bell Named President of Union-Tribune

SAN DIEGO (AP) - Roy E. ″Gene″ Bell will leave the Chicago Tribune Newspaper Co. to become president and chief executive officer of the Union- Tribune Publishing Co., effective Aug. 10.

Bell, 50, vice president for operations and technology for the Tribune, will be taking a new position replacing that of general manager.

Glenn W. Pfeil, who has served as interim general manager since coming out of retirement earlier this year, will leave the company in October to resume his retirement.

Bell, who has been in newspapering for 32 years, has been with the Tribune since 1983, working in Chicago and Orlando, Fla.

--- Peru Tribune Names New GM

PERU, Ind. (AP) - David Tipton, corporate marketing director for Nixon Newspapers Inc., has been named interim general manager of the Peru Tribune.

Tipton is succeeding Jack Howey, who retired, until a new publisher is named.

Tipton, 46, began working for Nixon Newspapers as marketing director in 1985. He will divide his time between the Peru Tribune and corporate headquarters.

--- Ripley Named ME of Tribune Newspapers

MESA, Ariz. (AP) - Jim Ripley, executive metropolitan editor of the Dayton (Ohio) Daily News, has been named managing editor of Tribune Newspapers, which publish in Mesa, Tempe, Chandler and Gilbert.

Ripley takes over July 27, replacing John Genzale, who resigned in March.

Ripley, 45, has been with Cox Newspapers, Tribune Newspapers’ parent company, for 15 years. He also was a correspondent for Scripps Howard newspapers in Ohio and a reporter for the now-defunct Columbus Citizen- Journal.

--- Henry New GM at Mount Vernon

MOUNT VERNON, Ohio (AP) - Mark J. Henry, who has been publisher of the Urbana Daily Citizen, will become general manager of the Mount Vernon News in August.

Henry, 33, began his newspaper career with the Eaton Register-Herald and joined Brown Publishing, operator of the Urbana paper, in 1982.

--- New Editor, Executive Editor at Waukegan News-Sun

WAUKEGAN, Ill. (AP) - The News-Sun has named a new editor and promoted current editor D.G. Schumacher to the new post of executive editor.

Donald G. Asher, 46, will take over as editor July 13. Asher has been managing editor of The Courier-News in Elgin since 1981. He joined The Courier-News in 1973 as senior news editor.

Schumacher, 53, has been editor of The News-Sun since 1987, after nearly 11 years as executive editor of The Telegraph of Alton. He previously was editor of The Courier in Champaign-Urbana and managing editor of the Southern Illinoisan of Carbondale.

--- Higgins Named Publisher of Boulder Daily Camera

BOULDER, Colo. (AP) - Harold Higgins, publisher of the Aberdeen (S.D.) American News for the past four years, has been named publisher of the Boulder Daily Camera, effective July 27.

Higgins, 42, replaces John L. Dotson Jr., who left the Camera two weeks ago to become publisher of the Akron, Ohio, Beacon Journal. Higgins also has responsibility for the operation of the Broomfield Enterprise weekly newspaper.

It was also announced that Craig Wells, vice president of operations at the Camera, will replace Higgins as publisher at the American News.

Knight-Ridder Inc. owns both the Boulder and Aberdeen papers.

--- London Daily Mail Editor Succeeding to Chairmanship

LONDON (AP) - Sir David English is leaving his post as editor of the tabloid Daily Mail after 21 years, to take over as chairman of Associated Newspapers, which publishes the Mail, the London Evening Standard and the Mail on Sunday.

He succeeds Lord Rothermere as chairman, and will also remain as editor-in- chief of the group. Lord Rothermere, 66, continues as chairman of the holding group - the Daily Mail and General Trust.

English’s hard-hitting style, particularly on social and health issues, boosted the Daily Mail’s circulation to close to 2 million, outstripping its main rival, the Daily Express.

Paul Dacre, editor of the Evening Standard, will succeed English as editor of the tabloid. DEATHS

--- Gordon R. McIntyre

APPLETON, Wis. (AP) - Gordon R. McIntyre, former managing editor of The Post-Crescent, died July 5 in DeLand, Fla. He was 87.

McIntyre worked at The Post-Crescent for 52 years, beginning his career in 1922 as a linotype operator while a student at Lawrence College. He later served as sports editor, assistant city editor and city editor, with time out for military service in World War II.

In 1954, he was named managing editor, a position he held for 20 years.

He is survived by a daughter, three sons and two sisters.

--- Lincoln O’Brien

FARMINGTON, N.M. (AP) - Lincoln O’Brien, who founded newspapers in Massachusetts and New Mexico and was once publisher of the old Boston Transcript, died July 8. He was 85.

O’Brien established The Daily Times of Farmington in 1949.

A Boston native and Harvard Law School graduate, he began his career as a police reporter at The Tulsa (Okla.) Tribune. With an inheritance, he then moved back to Massachusetts and founded the Athol Daily News and later the daily Cape Cod Colonial.

He was publisher and executive editor of the now-defunct Boston Transcript in 1938-39, after which he bought the Claremont (N.H.) Daily Eagle. He served as an Army officer in World War II, and in 1948 sold the Claremont paper and moved West.

He bought - and later sold - the Las Vegas Optic and the Tucumcari Daily News. He owned the Gallup Independent in 1952-1964, and in 1954 co-founded the Artesia Daily Press. That paper later merged with the Artesia Advocate, and O’Brien sold his interest. He retired from the Farmington Daily Times in 1972.

He is survived by a daughter, a son and four grandchildren. Eric Sevareid

NEW YORK (AP) - Eric Sevareid, whose somber eloquence was a fixture of CBS news reporting and commentary for four decades, died July 9 of cancer. He was 79.

Sevareid was an original member of the CBS Radio news team assembled by Edward R. Murrow during World War II, and he went on to report some of the major stories of mid-century America, including the Vietnam War and the Watergate scandal.

Sevareid was among the first to bring the world into viewers’ living rooms as the television age dawned, and he impressed colleagues with his passion for words, written or spoken, and his ability to use them.

″He believed that words were what counted, even in a picture medium,″ said Charles Kuralt, anchorman of CBS’ ″Sunday Morning.″

Born in Velva, N.D., Sevareid was 18 when he landed his first job as a reporter at the Minneapolis Journal. He later was a reporter and editor for the Paris Herald and United Press. In 1939, he joined CBS and stayed.

In 1940, he was the first to report that France would surrender to the invading Germans. Other World War II assignments sent him to the China-Burma- India theater, the Italian campaign, southern France and the fall of Germany.

His televised political commentaries began in 1948. He retired from CBS in 1977, but worked as a CBS consultant and made television appearances on other networks.

Survivors include his wife, Suzanne St. Pierre, and three children from a previous marriage.

--- Christopher Stave

SAN MATEO, Calif. (AP) - Christopher Stave, news editor of the San Mateo Times, died July 4 at his home. He was 46 and had suffered from cardiac problems for several years.

He began his career as a copyboy in the Times newsroom in 1966 and went on to coordinate the paper’s prep sports coverage. He was named news editor in 1988.

Stave continued to write a twice-monthly radio-television column for the newspaper’s sports section until last year.

He is survived by his parents, and a brother and sister.

--- Mary Rines Thompson

PORTLAND, Maine (AP) - Mary Rines Thompson, former president and chief executive officer of the Maine Broadcasting System, died July 5 in a local nursing home. She was 73.

Mrs. Thompson was the daughter of Henry Rines, who founded Maine Broadcasting in 1925 with the establishment of WCSH, Portland, the first radio station in southern Maine.

After the death of her brother, William H. Rines, in 1970, Mrs. Thompson became president and chairman of the company. She retired in 1983 and was succeeded by her son, Frederick L. Thompson.

The company’s properties include WCSH-TV, Portland, and WLBZ-TV, Bangor.

She is survived by her husband and six children.

--- Ward B. Threatt

LAKE CHARLES, La. (AP) - Ward B. ″Buddy″ Threatt, a co-editor of the Lake Charles American Press, died at a local hospital July 8 after a brief illness. He was 63.

A Charlotte, N.C., native and graduate of Guilford College in Greensboro, N.C., he worked with the Eunice News and Bunkie Record before joining the American Press in 1960.

He served as the Lake Charles newspaper’s state editor and news editor before becoming co-editor.

He is survived by his wife, four daughters, a son and four grandchildren.

--- Jean Walrath

ROCHESTER, N.Y. (AP) - Jean Walrath, who covered theater and art for the Rochester Democrat and Chronicle during a 42-year career at the newspaper, died July 7 after suffering a stroke. She was 84.

She was born in Belen, N.M., and graduated from Keuka College in Keuka Park, N.Y.

She worked for The Daily Messenger in Canandaigua before joining the Democrat and Chronicle. In 1970 she was honored by Theta Sigma Phi, now Women in Communications, for her work as a reporter.

In 1944, Miss Walrath became the first woman to run for Congress in the Rochester area. She was the losing Democratic candidate. She also helped found the local Newspaper Guild.

She left no close survivors.

--- Allan F. Yoder

HACKENSACK, N.J. (AP) - Allan F. Yoder, an assignment editor at The Record of Hackensack, died July 6 of complications arising from AIDS in a hospital outside Philadelphia. He was 43.

Yoder was a state correspondent for The News Tribune of Woodbridge before joining The Record’s Trenton bureau in 1974. In 1978, he became the paper’s Washington correspondent.

Yoder, a graduate of Penn State, was unable to work the past several months because of his illness.

He is survived by his mother, a son, and a brother. NOTES FROM EVERYWHERE

Forbes magazine’s latest list of the world’s richest people includes a generous helping of North American media names among the global top 25: Canada’s Kenneth Roy Thomson (wealth estimated at $6.2 billion); Metromedia’s John Werner Kluge ($5.9 billion); S.I. and Donald Newhouse ($5.6 billion), and the Hearst family ($4.4 billion) ... It wasn’t your usual brand of TV public service. On ″CBS Sunday Morning,″ Charles Kuralt helped out a nervous suitor with an on-air reading of a marriage proposal to the young man’s girlfriend, as she watched at home. She said yes. Kuralt said, ″That is a ‘Sunday Morning’ first. And last″ ... Ted Turner says he decided against a Perot-like run for the presidency because his wife, actress Jane Fonda, was against it. ″You can’t do something like that if your wife doesn’t want you to do it,″ the CNN owner told a gathering of TV columnists in Los Angeles.

End AP Industry News

AP RADIO
Update hourly