AP NEWS
Related topics

Publishers Editors Managing Editors

May 29, 1990

A summary of developments in the news industry for the week of May 21-29: Gannett Board Approves Share Rights Plan

NEW YORK (AP) - Gannett Co. Inc. said its board approved a share rights plan designed to discourage unsolicited takeover attempts.

John J. Curley, chairman, president and chief executive of Gannett, said May 21 the rights were not being distributed in response to any specific effort to acquire control of the company. ″The board is not aware of any such effort,″ he said.

It comes only a few weeks after Gannett’s largest shareholder, the Gannett Foundation, announced it was putting its holding of 10 percent of Gannett’s stock up for sale.

Douglas McCorkindale, vice chairman and chief financial officer of Gannett, said in a telephone interview the share rights plan had nothing to do with the foundation’s plans to sell its stock.

″We have been considering it for a couple of years,″ he said, adding that the board felt it would ″an appropriate time to put it into effect″ because acquisition activity had fallen off in recent months.

Gannett, based in Arlington, Va., said its board declared a dividend of one preferred share purchase right on each outstanding share of Gannett’s common stock. The right entitles stockholders to buy a fraction of a share of a new series of junior preferred stock.

If any person or group acquired 15 percent or more of Gannett’s common stock, each right would entitle holders to buy a number of Gannett common shares having a market value of twice the exercise price. The Gannett board also could convert each right into one share of common stock.

The company said the rights would not prevent a takeover but ″should encourage anyone seeking to acquire the company to negotiate with the board prior to attempting a takeover.″

Gannett publishes 83 daily newspapers, including USA Today, and 52 non- daily newspapers. It operates 10 television stations, 16 radio stations, Gannett News Services and a leading outdoor advertising company. Ad Age Reports ‘TV Guide’ Up for Sale; Murdoch Denies It

NEW YORK (AP) - Rupert Murdoch angrily denied a trade publication report that he is ″sounding out prospective buyers″ for TV Guide and said he offered $1 million to the publication’s parent if it could prove its story.

Advertising Age said May 21 that the head of News Corp. Ltd. was shopping TV Guide around.

Rance Crain, the editor in chief of Ad Age, said he turned down the offer ″to bet me $1 million″ because it would have required revealing the magazine’s sources.

″We stand by the story completely,″ Crain said in a telephone interview.

News Corp. acquired TV Guide as part of a $3 billion buyout of Triangle Publications Inc. nearly two years ago. That deal also included Seventeen magazine and the Daily Racing Form.

The report in Ad Age comes a few weeks after News Corp. agreed to sell Star magazine, a supermarket tabloid, for $400 million in cash and securities.

Murdoch confirmed in a recent interview that he had no plans for additional major acquisitions over the next few years and would focus on improving profits at existing operations, which include magazines, book publishing, newspapers, television stations and the Fox TV network.

His company has an estimated $6 billion in debt and has lost more than $400 million in its effort to launch a satellite-TV service in Great Britain.

The Ad Age story said unidentified publishing industry sources have met with a number of major publishers in recent weeks to gauge interest in TV Guide, a weekly magazine that the report said ″has been in an ad page and circulation slump″ since it was acquired in 1988. Small Weekly Beats Atlanta, Gwinnett Dailies for Legal Ads

LAWRENCEVILLE, Ga. (AP) - A couple of cross-county moves by two large daily newspapers opened the door for a tiny weekly to win the $500,000 account for Gwinnett County’s legal advertising.

The Gwinnett Home Weekly, with a circulation of about 9,000, beat out the much larger Gwinnett Daily News and The Atlanta Journal-Constitution. Both papers have daily circulations of more than 40,000 in the county.

The daily papers became ineligible for the account because they recently moved their local operations out of Lawrenceville, the county seat, officials said in awarding the contract May 24.

Under state law, a county’s official legal organ must be published in the county seat.

The Daily News, which had been the legal organ since 1985, moved its headquarters from Lawrenceville to Duluth earlier this year. The Journal- Constitution moved its Gwinnett operation to Norcross. Soviet Newspapers Find Tough Going in U.S. Ad Sales

NEW YORK (AP) - Soviet newspapers Izvestia and Pravda are chasing American advertising pegged to the the upcoming summit between President Bush and Soviet leader Mikhail Gorbachev. But their ad salesmen are finding it’s a tough sell.

U.S. companies, even those already doing business in the Soviet Union, are taking a go-slow approach to print advertising for a Russian audience.

The government-run newspaper Izvestia disclosed plans in April to publish a pair of special supplements on the United States during the summit. The Russian-language supplements would be tucked inside about 2 million copies of the newspaper, which has a total circulation of 11 million.

While several U.S. companies and ad agencies have expressed interest, none had bought space as of May 21, an official said.

″American businessmen are perhaps not as aggressive in terms of looking at the market possibilities in Russia in this way,″ said Anthony R. Wight, head of Publicitas Inc., in charge of ad sales for Izvestia.

Wight said Izvestia has been peddling space to Western advertisers since January. Nearly all of the buyers so far have been European.

Pravda, the official newspaper of the Soviet Communist Party, sent out notices to dozens of American companies encouraging them to buy full-page ads during the summit. It claims circulation of more than 8 million. Breslin Resumes Column Without Mention of Suspension

NEW YORK (AP) - Columnist Jimmy Breslin returned to print without mentioning his suspension for insulting a Korean-American reporter and then joking about it on the air.

In his Newsday column May 23, Breslin wrote about a plumber who follows construction crews around the city, waiting for them to accidentally break an underground water pipe so he can fix it.

The editors of Newsday suspended the Pulitzer Prize-winning columnist May 9 for two weeks without pay for uttering racial and sexual slurs against New York Newsday reporter Ji-Yeon Mary Yuh after she criticized a column he wrote on women’s roles.

Breslin, who said the column in question was intended as humor, issued an apology, which Newsday executives accepted. But they suspended him after he called a controversial New York radio personality, Howard Stern, and joked over the air about the incident. Hearst-Izvestia To Publish Joint Weekly Newspaper

NEW YORK (AP) - The Soviet newspaper Izvestia and Hearst Corp. plan to test market a weekly paper in both countries starting on the Fourth of July.

American and Soviet journalists will work together on the newspaper to be jointly edited at Hearst’s Washington news bureau, Hearst announced May 22.

About 25,000 copies of the newspaper are to be distributed to government, business and education leaders in Moscow, Leningrad and Kiev in the Soviet Union and Washington and other U.S. cities.

The paper will be called WE-Miy. Miy, pronounced ″mwee,″ is Russian for ″we.″ In the newspaper’s logo, it will be a Cyrillic character.

″Glasnost has opened tremendous opportunities and new opportunities demand new journalism,″ Vladimir Nadeine, Washington correspondent for Izvestia said in a statement.

Hearst said the paper will cover political, economic, social issues and in both countries and will include fashion, sports, arts and entertainment news. Scrantonian Tribune Ceases Publication; Scranton Times Buys Name

SCRANTON, Pa. (AP) - The Scrantonian Tribune, a 134-year-old morning newspaper, published its last edition May 21.

Its name and some assets were purchased by The Scranton Times, which said it would rename its morning paper The Tribune and distribute it to subscribers of both newspapers.

Besides the name, the Times bought the Tribune’s circulation lists, some advertising data and equipment. The sale price was not disclosed.

The newspaper’s predecessors, The Scrantonian and the Scranton Tribune, were purchased by MediaOne Inc. of Dallas in September 1987 and combined into The Scrantonian Tribune three months later.

In a news release, MediaOne said, ″The deteriorating economic condition affecting the Northeast no longer made it economically viable to publish a second paper in the Scranton market.″

Recent Audit Bureau of Circulation figures showed The Scrantonian Tribune with a circulation of 37,234 daily and 50,748 Sunday. The Times, morning and afternoon editions, had a combined circulation of 62,783 daily and 69,362 on Sunday. New Mexico Daily Switching to Twice Weekly

GRANTS, N.M. (AP) - The Grants Daily Beacon will switch from weekday publication to twice weekly beginning June 1.

The same number of pages will be printed in the two editions each week as are printed now in five, Publisher Kevin Wright said May 25. He said no staff cuts were planned.

The Beacon started daily publication in 1959 and had a daily circulation of 4,200 in 1989. Weekly Publisher Plans Daily Paper for Conway, N.H.

CONWAY, N.H. (AP) - The publisher of two weekly papers in the Mount Washington valley plans to begin a full-size daily newspaper in June. The Daily Independent will be an afternoon paper and will begin publishing in late June, said Jack Burghardt, president of Independent-Granite State Publishing Corp.

The company already publishes two weeklies, the Carroll County Independent and The Granite State News. New Weekly Planned for Franklin, Neb.

FRANKLIN, Neb. (AP) - A second weekly newspaper will be published in Franklin County beginning June 12, publisher Kim Naden said.

The Franklin County Chronicle will be competing with The Franklin County Sentinel, which is published by Cheryl Sue Carlton. The Chronicle will be printed at the Kearney Daily Hub. Two Arizona Weeklies Shut Down

TUCSON, Ariz. (AP) - Territorial Publishers has closed down its two weekly newspapers but will continue to put out The Daily Territorial, a legal and financial newspaper.

Publisher Stephen E. Jewett, whose family sold the company to Wick Communications Co. earlier in May, said May 23 that the daily will eventually be given a new look with the goal of making it the state’s leading business newspaper. It has a circulation of 4,500.

Sixteen people were laid off as a result of the cutback, leaving a staff of about 30, Jewett said. Gannett Buys Ohio Fishing Publication

ARLINGTON, Va. (AP) - Gannett Co. Inc. announced the purcahse of a monthly publication for boating and fishing enthusiasts in northern Ohio.

Ye Olde Fishwrapper, which was founded in 1986 by Pam Kane, will be a subsidiary of The News-Messenger in Fremont, Ohio, Gannett said May 22.

The monthly is distributed to 40,000 owners of registered boats in northern and central Ohio. Rebirth of Ad-Free Ms. Magazine Now Set for Late July

NEW YORK (AP) - The owners of Ms. magazine say reader response to their plans to resurrect the publication without advertising is strong enough to proceed, but they have delayed its reappearance until late July.

The 17-year-old feminist magazine suspended publication in December because of heavy losses and a sharp decline in advertising.

In March, plans were announced to resume publication without ads starting in June. But Andrea Kaplan, a spokeswoman for the magazine, said May 24 that the date been pushed back to July 31.

Lang Communications Inc., which acquired Ms. last fall, had said resumption of publishing would depend on getting enough subscribers at $40 for six issues a year - compared with the previous $16 for 10 issues.

Ms. Kaplan declined to say how many people had subscribed. Knight-Ridder VP Sees Bright Future

EUGENE, Ore. (AP) - Jay Harris, a vice president of Knight-Ridder Inc., sees a bright future for newspapers that can adapt to change while maintaining traditional journalistic values.

Delivering the University of Oregon School of Journalism’s annual Ruhl Lecture on May 22, Harris said four great changes have swept over the newspaper business: increased competition from other news media, a drop in readership, major societal changes and ″the rise of a business imperative.″

To succeed, newspapers will have to continue their role as the public’s watchdog, with hard-hitting investigative reporting and aggressive coverage of government at all levels, he said.

″But we need to do more,″ Harris said. ″We will need to publish newspapers that are a pleasure to read and far better organized. We will need to make our papers helpful to readers as well as informative, a complement to the full range of activities and situations they encounter in their daily lives.″

Newspapers also must reach out to blacks, Hispanics, Asians and Indians, he said.

But the trend that poses the greatest threat to the industry is the tendency by some newspaper owners to allow concerns about business matters to overwhelm all other considerations, Harris said.

He said the rise of publicly held newspaper groups has more often than not brought higher quality news staffs and newspapers. But, he added, there have been instances ″where the ascendancy of the business imperative has not been positive, instances in which papers have been stripped down too far, instances in which the interests of local communities have been subordinated almost entirely to the interest of owners, instances in which the high standards of modern newspaper journalism have been cast aside, all with the sole purpose of squeezing out ever-greater profits.″ Fired Editor Sues Wall Street Journal for $12.64 Million

NEW YORK (AP) - A former editor for The Wall Street Journal sued the newspaper for $12.64 million May 22, claiming he was fired and his reputation smeared by a false charge of plagiarism.

Jonathan Kandell, the Journal’s assistant foreign editor prior to his dismissal May 2, also demanded the return of notes and other documents that he contended the paper’s editors had kept, knowing they would support his position.

The Journal fired Kandell after accusing him of lifting uncredited material from another writer’s book for a page 1 article about three private entrepreneurs in Eastern Europe.

Roger May, a spokesman for Dow Jones & Co. Inc., owners of the Journal, said, ″Dow Jones believes the suit is utterly without merit and the company intends to defend itself vigorously.″

Kandell quoted Paul Steiger, deputy managing editor of the Journal, as having said his alleged offense was ″the most serious transgression to take place at the Journal since the Foster Winans case.″

R. Foster Winans was convicted in 1985 of using his position as a Wall Street Journal columnist to profit from insider stock trading information. He was sentenced to 18 months in prison, a $5,000 fine and five years’ probation.

In his federal court lawsuit, Kandell contends he was libeled and his professional reputation destroyed by the Journal. He demanded $10 million in punitive damages and $2.64 million in compensation for ″willful, wanton and reckless disregard of the truth″ and ″actual malice″ on the paper’s part.

He said the libel was contained in a letter of apology that the newspaper sent to the author of a book dealing with the same subject and in a subsequent article in the weekly newspaper Village Voice about Kandell’s case. The Voice was not named as a defendant in the suit.

Kandell’s article, in the March 30 edition of the Journal, profiled a Soviet machine tool maker, a Czechoslovak inventor and a Hungarian banker as examples of individuals succeeding in the private sector.

Kandell said he based the story on interviews with the three individuals in their countries after hearing them speak at a meeting in New York sponsored last November by the Council on Foreign Relations.

He said that at the same meeting, he also learned of a book, ″Communist Entrepreneurs,″ and met the author, John W. Kiser III. He said he later ″read the book once and put it aside.″ Former Police Chief Charges TV Station With Slander

OMAHA, Neb. (AP) - A former Omaha police chief sued television station KETV for $1.5 million May 21, alleging one of its reporters slandered him in comments to police officers and reporters in Illinois.

KETV’s general manager, David Summers, said the suit filed by Robert Wadman had no merit.

In a lawsuit filed in state court here, Wadman alleged reporter Frank Brown told members of a crowd at the Kane County (Ill.) Courthouse on May 18 that ″Wadman is the subject of an investigation by a grand jury in Omaha.″

Some of the information provided by Brown was broadcast later that day on Chicago television station WLS, the lawsuit said.

It said Brown’s statements, along with discussion of them by rank-and-file police officers and the WLS broadcast, damaged Wadman’s reputation and his ability to act as police chief in the Chicago suburb of Aurora, Ill.

Summers said, ″I don’t see anything untruthful that he said.″

The lawsuit names KETV as the sole defendant, saying Brown was ″acting as an agent and employee″ of the station.

Brown traveled to Aurora to report on a controversy involving Wadman’s disciplining of a police officer there who had been indicted on felony charges for allegedly using excessive force against a person being held in a jail booking area.

As Omaha’s police chief in 1986, Wadman was fired by the administration of then-Mayor Mike Boyle for refusing to sign disciplinary orders against three police officials. A court ruling gave Wadman his job back, but he lost it again last year in an appeal to the Nebraska Supreme Court.

He later accepted the job in Aurora. Woman Loses Effort To Block Report of Her Divorce

NEWPORT, R.I. (AP) - A judge ruled against a woman who sued a newspaper in an effort to prohibit it from printing news of her divorce.

″The state of Rhode Island ... has expressly made that information a matter of public record,″ Superior Court Judge Richard J. Israel wrote in the decision issued May 21.

The lawsuit was filed on behalf of a woman using the name Jane Doe. She was delaying her final divorce decree in hopes it would not be printed in The Newport Daily News.

A second woman, calling herself Allison Roe, was allowed to join the suit earlier this month. The woman said she received obscene phone calls the day her divorce notice appeared in the paper.

Thomas W. Kelly, the attorney for the two women, argued that printing divorce records of private persons violated the state Privacy Act.

But Joseph V. Cavanagh Jr., the paper’s lawyer, argued that divorces are considered public information. He said the U.S. Supreme Court had ruled in favor of newspapers that printed court information.

Cavanagh also argued any ban would violate the First Amendment to the Constitution.

Israel did not rule on the constitutional issue but rejected Kelly’s privacy argument. Ohio Supreme Court Orders Police Chief To Pay Legal Fees

COLUMBUS, Ohio (AP) - Cincinnati’s police chief must pay $4,365 in lawyer’s fees resulting from a television station’s legal battle to obtain records in a police shooting, the Ohio Supreme Court ruled May 23.

The court ruled 6-1 that the fees should be awarded because there was a public benefit in the disclosure of police records in the shooting of a suspect by a police officer during a scuffle last Oct. 9.

Chief Lawrence Whalen had cited executive privilege in withholding the records but the state’s highest court ordered Whalen on Jan. 10 to turn over the records to WLWT-TV.

The station had sought a tape recording of radio transmissions from an open microphone in Officer George Miller’s patrol car while he struggled with Donnie Roberts. Miller said he shot Roberts after Roberts tried to strangle him.

In its latest ruling, the Supreme Court said Whalen should pay the fees to WLWT and its parent company, Multimedia Inc., because his decision to withhold the records was unreasonable. It also said Whalen’s argument that the station could have sought the records from his superiors was baseless because Whalen had admitted he had responsibility for keeping the records.

The court called Whalen’s decision not to release the documents an ″unreasonable attempt to avoid the clear mandate″ of the state open records law. Criminal Libel Charges Dropped Against South Carolina Editor

BARNWELL, S.C. (AP) - Criminal libel charges against the editor of The Barnwell County Banner were dropped May 25.

Drew Wilder, editor and publisher of the weekly, had been charged with two counts of criminal libel after the paper reported that Hammond Still, principal of Wagener-Salley High School, had been arrested and charged with assault and battery and disorderly conduct. The incident occurred in connection with an April 6 domestic dispute at South Carolina State College involving Still’s wife, Rhonda, the newspaper reported.

Still and his wife each swore out warrants against Wilder.

The Stills’ lawyer, Tim Moore, said no assault charge was ever filed against Still, but he did acknowledge Still had been charged with disorderly conduct. That charge was dropped April 20.

Wilder maintained his paper’s stories about Still were accurate, saying he got the information from records at the Orangeburg County Jail.

Solicitor Barbara Morgan said the charges against Wilder were dropped at the request of the Stills. The charges were dismissed with prejudice, meaning the Stills cannot take further criminal action against Wilder in connection with the incident. Supermarket Tabloid in Settlement With Selleck’s Father

LOS ANGELES (AP) - A supermarket tabloid has paid undisclosed damages to Tom Selleck’s father for publishing statements falsely attributed to him in an 1982 article detailing his son’s alleged ″love secrets.″

The Globe, a Florida-based weekly, published an apology as part of a settlement of a $6 million libel lawsuit filed seven years ago by Robert Selleck. The terms of the settlement were not disclosed.

The lawsuit concerned a Dec. 14, 1982, story headlined ″Tom Selleck’s Love Secrets - By His Father.″ Other headlines promised, ″His father reveals all″ about ″why Tom Selleck can never become a happy lover.″

Robert Selleck denied making any statements about his son’s love life.

″Although he spoke to a reporter, Mr. Selleck did not write the article for the Globe, did not make certain of the statements in the article, did not reveal any of his son’s confidences and did not reveal any of his son’s ’love secrets,‴ The Globe wrote in the apology. Prosecutors Subpoena Diane Sawyer in Marcos Case

NEW YORK (AP) - Television journalist Diane Sawyer has been subpoenaed to appear at Imelda Marcos’ fraud trial to testify about an interview she did with the former Philippines first lady in 1986.

In a May 22 letter to U.S. District Judge John Keenan, prosecutors said they want Sawyer to ″authenticate″ a segment of her interview that they plan to present as evidence.

Sawyer conducted the interview while working for the CBS News show ″60 Minutes.″

A CBS attorney, Helen Gold, said the network would ask the judge to quash the subpoena.

Sawyer is now employed by ABC. A spokeswoman there said Sawyer had no comment.

In the segment, Mrs. Marcos denied writing the signature on a Swiss bank record. The document, which is already in evidence at the trial, reflects the opening of an account in the name ″Jane Ryan.″

Prosecutors claim ″Jane Ryan″ is a fictitious name for Mrs. Marcos. They said the handwriting on the document has been identified as Mrs. Marcos’.

Mrs. Marcos’ attorneys are seeking to keep the jury from seeing the tape or hearing Sawyer’s testimony. Media Accused of Bias Against Anti-Abortion Movement

PITTSBURGH (AP) - About 30 people marched outside The Pittsburgh Press on May 19, accusing the news media of bias in covering abortion issues.

Some of the marchers said they objected to the use of ″pro-abortion vocabulary″ in news stories.

″That is the vocabulary that calls us ‘anti-abortion’ and calls the pro- choicers what they want to be called, which is ’pro-choice,‴ said James Miller.

Ron Royhab, assistant managing editor-news at the Press, said the paper’s policy is to refer to one side as ″abortion-rights activists″ and the other side as ″anti-abortion activists.″

Police reported no arrests. When News Is Bad for Business, Press Unskeptical, Critic Says

WASHINGTON (AP) - The willingness of the press to accept unskeptically the word of businesses’ critics has turned ″reporters into patsies time and again,″ a Philip Morris executive says.

″Reporters and editors treat the president, the senator, the congressman, the mayor and companies with great skepticism, which is as it should be,″ Guy L. Smith IV said May 23. ″But let a critic of business come along ... and the media turn over their typewriters to him.″

Smith, vice president for corporate affairs of Philip Morris Companies Inc., said the news media often become loyal to one side in a dispute and ″lazy and uncritical of the side they support.″

To make his point, Smith attacked news accounts about a forthcoming Environmental Protection Agency study which sources have said will report that ″second-hand smoke″ - inhaled by non-smokers - causes more than 3,000 cases of lung cancer annually.

He said the EPA assessment was based on 23 studies, 18 of which found no link. The other five, he said, were conducted in Greece, Japan and China and may be invalid because they did not consider lifestyle questions, such as the effect of oils or charcoal used in cooking.

″The problem here is what always happens when editors and reporters take sides,″ Smith said. ″They start running not news reports but morality plays - and any fact that does not fit ... is transformed to fit or slides down the memory hole.

″This double-standard journalism is a particularly strong temptation in reporting on science, where the usual tentativeness, complexity and ambiguity of scientific discussion simply does not make a good story.″

Reporter Lewis Cope of the Star Tribune of Minneapolis, president-elect of the National Association of Science Writers, said Smith ″has a right to his opinion, but there is a need to report contrary views from reputable scientists, particularly on matters that are so important to people’s health.″

Offering another example, Smith said the press often cites a figure first published by the American Automobile Association’s Foundation for Traffic Study saying the average child sees 100,000 beer commercials between age 2 and 18. He said a youngster would have to watch 14 hours of television a day or five or six hours of sports television to see that many.

But the press keeps using the figure as established truth, ″never bothering even to devote the two minutes of critical thought it would take″ to realize its ″preposterous″ nature, he said. Officials, Media Victimized by Hoax AIDS Rumor, Prosecutor Says

CHARLESTON, W.Va. (AP) - A florist in a rural community who claimed he was beaten and harassed because people wrongly thought he had AIDS apparently made up the story, authorities said.

Kanawha County Prosecutor Bill Forbes said Bill Grealis checked himself into the psychiatric unit of Thomas Memorial Hospital on May 24 after being confronted with evidence he was making harassing telephone calls to himself.

Que Stephens Sr., head of the state Human Rights Commission, said Grealis was the target of a sting operation involving 20 members of the attorney general’s staff monitoring Grealis’ home and pay telephones. Stephens said Grealis did not know of the sting.

″We have been preyed upon by this guy,″ Forbes said. ″There has been a perpetration of a fraud on all of us who stand here, and all of the media, too.″

Forbes said he did not know the reason behind Grealis’ behavior.

Grealis’ plight came to the attention of reporters when he complained he was threatened, beaten, his business boycotted and his workplace broken into because of a rumor in the Campbell Creaks community that he had acquired immune deficiency syndrome.

Grealis said that business at his flower shop dropped 80 percent since December and that he nearly went insane.

He had said he lost weight because of a prostate ailment and went so far as to post a negative AIDS test result on the shop window in an attempt to convince his neighbors that he didn’t carry the deadly virus. Controversy Surrounds Homeless Paper in New York

NEW YORK (AP) - While sales of a newspaper sold by the homeless continue to rise, turmoil on the paper’s staff has begun to attract as much attention as the unique publication itself.

As many as eight salaried staff members at Street News left their jobs in mid-May, accusing the paper’s editor and publisher, Hutchinson Persons, of ″erratic and irresponsible behavior.″

For the paper, where some staff members have worked 16-hour days and viewed their work more as a mission than a job, it is the latest in a series of blows.

Street News began publishing in November with a tiny sales force of homeless people who gave up begging in the city’s subway system to sell papers that give them 45 cents of the 75-cent-per-copy price.

As word spread of the creative way of turning those who were down on their luck into working people again, the number of sellers and buyers expanded dramatically. Persons estimates distribution at 300,000 monthly.

″It was great. It was happy,″ said Wendy Koltun, who helped found the paper. ″We were helping so many people.″

But in January, Koltun quit.

″Things started to happen that made me realize that I could not trust his decision-making or his behavior,″ she said of Persons. ″And I could no longer represent Street News’ operational integrity as something that reflected my views.″

At one point, an anonymous complaint was made to the state attorney general’s office and an inquiry was begun into its management and allegations that it had misrepresented itself. The IRS began reviewing the designation of Street Aid, the newspaper’s parent organization, as a tax-exempt charity.

Other more established organizations to benefit the homeless began complaining that Street News and Persons were only providing the homeless with money, not wider-ranging help.

Amy Connors, who joined the staff in February and quit several weeks ago, said Persons frequently fired people abruptly, changed plans and mistreated the homeless.

″Three months at Street News is like three years anywhere else. I had a job for 12 years and it seems like I worked at Street News as long,″ she said.

″As soon as anyone asked him any questions, he would at first be extremely evasive and very condescending. They would press him further and he’d become enraged and very abusive.″

Persons dismisses the complaints, saying that ″in any company employees are going to be disgruntled and think they can do a better job.″

″We’ve lost a lot of employees. Some couldn’t keep up,″ he said. ″I’m pretty demanding to work for. Everybody comes in saying, ‘Wow, this is really great.’ After a few months, they say, ’Wow, this is really hard.‴ Suburbanites Criticize Newspaper Rack Congestion

BOCA RATON, Fla. (AP) - A group of suburbanites says newspaper racks are making their community unattractive.

About 50 residents of Boca del Mar complained at May 21 meeting that the vending machines are ugly and encourage traffic congestion.

″There’s one, there’s two, and before you know it, there are 15,″ said Norman Simon, a member of the Boca del Mar Committee Against Newsrack Eyesores. ″They’re ugly and they fall over. People are adamant that they present a traffic hazard.″

But some community association leaders said a ban on racks would be excessive, suggesting instead that newspapers agree to reduce the number of racks.

Ken Feigl, president of the Boca Del Mar Improvement Association, said the association was searching for aesthetically pleasing locations in the community of 10,000 homes.

″The board feels that newspapers are essential to the American way of life,″ he said. ″A small group says there are too many racks, and they object to the damage created by driving onto our manicured swales.″ Illinois House OKs Hike in Recycled Newsprint Use

SPRINGFIELD, Ill. (AP) - Illinois newspapers would have to be printed on paper containing at least 28 percent recycled fiber by the end of 1993 under a bill approved by the state House.

Newspapers would have three years to increase their use of recycled newsprint voluntarily. The legislation sets goals of a 22 percent statewide average in 1991 and 25 percent in 1992.

But, under the bill, if the state Department of Energy and Natural Resources found that the state’s newspapers overall failed to meet the 28 percent level by the end of 1993, the level would become mandatory for individual newspapers.

The bill still must be considered by the Senate.

The requirement would apply to all newspapers published and distributed in Illinois and to out-of-state newspapers with an average daily circulation above 40,000 in the state. It applies only to publications containing news.

If the 28 percent level became mandatory, newspapers intentionally failing to meet it could face a fine of up to $1,000. Newspaper Editor Leaves $743,000 to College

SIOUX FALLS, S.D. (AP) - The estate of Fred C. Christopherson, former editor of the Argus Leader, left Augustana College $734,800 to set up a scholarship fund.

Christopherson, who died last June at the age of 93, was the newspaper’s editor for 33 years. His wife, Marie, died in January.

Neither of them had attended the college, which is in Sioux Falls.

Christopherson, who became the Argus Leader’s editor in 1928, also left his collection of letters, journals, photographs, editorials and news articles to Augustana College’s Center for Western Studies. Daily News Publisher To Head 1991 Pulitzer Board

NEW YORK (AP) - Daily News Publisher and President James Hoge has been elected chairman of the 1991 Pulitzer Prize board, Columbia University President Michael I. Sovern announced May 22.

Hoge succeeds Eugene L. Roberts Jr., executive editor of The Philadelphia Inquirer and president of Philadelphia Newspapers Inc., who remains a Pulitzer board member.

Hoge will serve as chairman for one year.

In addition, scholar and critic Helen Vendler and Marilyn Yarbrough, dean of the University of Tennessee College of Law, have been elected to the board.

Their election fills a vacancy left by the completion of a nine-year term by Charlotte Saikowski, former Washington bureau chief of the Christian Science Monitor, and another created when the board voted to expand from 17 to 18 members in April.

The Pulitzer board is responsible for recommending to Columbia University’s trustees whom they should honor with annual awards for excellence in journalism and the arts. Administration Considers Curtailing Radio Free Europe

WASHINGTON (AP) - With the demise of communism in Eastern Europe, the White House is wondering why the United States should continue broadcasting radio programs to those countries.

A review by the National Security Council recommends that the broadcasts by Radio Free Europe be reduced, accordin to a source familiar with the preliminary report scheduled for completion May 30.

Radio Free Europe, based in Munich, West Germany, broadcast to Eastern Europe throughout the Cold War and was much reviled and jammed by the communist governments in those countries.

Although the changes in Eastern Europe have given Radio Free Europe unprecedented reporting and broadcasting opportunities, they also have called into question the need for its existence. The network announced May 24 that it was opening offices in Prague and Warsaw at the invitation of the leaders of Czechoslovakia and Poland. Czech President Vaclav Havel attended the bureau opening in Prague and praised Radio Free Europe for its programs that contributed to the fall of communism.

But the NSC review is expected to call for Radio Free Europe to eventually cut its programs to Czechoslovakia, Hungary and Poland, the source said. The money saved would be channeled into other foreign broadcasting services, possibly the Voice of America or the U.S. Information Agency’s television network, said the source, who spoke on condition of anonymity.

The Board for International Broadcasting, which controls Radio Free Europe, argues that Eastern Europe needs Radio Free Europe during its transition to democracy, that its audiences are far greater than those of VOA, and that its functions are completely different. Foreign Press Group Criticizes Israeli Army Restrictions

JERUSALEM (AP) - The Foreign Press Association on May 28 protested Israeli restrictions on coverage of recent rioting in the occupied West Bank and Gaza Strip.

Conny Mus, chairman of the group which represents more than 200 foreign journalists in Israel, said army curfews and closure orders had ″systematically prevented″ the foreign press from covering events except in the company of army escorts.

In such cases, the statement said, foreign press pool reporters were barred from talking with either Palestinians or soldiers involved in the events.

″This has left us unable to fulfill our role as impartial observers,″ Mus said in the statement.

Deputy Foreign Minister Benjamin Netanyahu said last week that Israel did not need United Nations observers to safeguard the Arab population in occupied areas as proposed by the Palestine Liberation Organization. He said ″there is already an abundance of observers″ in the form of foreign journalists, visiting academics and international aid workers.

Responding to the Foreign Press Association, an army spokesman said the army was gradually lifting curfews and other restrictions but was justified under international law in taking such action to contain unrest and prevent incitement. The spokesman also said the army made a special effort to enable journalists to cover events even in areas where curfews had been imposed. Organizers Call Off Mission for China Radio Ship

TAIPEI, Taiwan (AP) - Organizers of the Goddess of Democracy radio ship canceled plans to beam pro-democracy messages to China because of setbacks in obtaining crucial broadcasting equipment.

″It was a difficult decision. We are forced to abandon the broadcasting project,″ said Xu Tianfang, deputy secretary of the A Boat for China Association, one of the main organizers.

He said May 24 that organizers would sell the ship at auction and distribute tapes of the planned broadcasts to radio stations that can help transmit the messages to China.

The organizers had hoped to begin broadcasting to China before June 4, the first anniversary of China’s crackdown on the pro-democracy movement. The ship takes its name from a statue built by students in Tiananmen Square during the demonstrations.

Organizers accused Taiwan’s government of scuttling the project by refusing to allow Chinese to board the ship to make broadcasts and by holding up the transmitter. Authorities here also had said they would not allow the ship to return for supplies once it left port.

The Taiwan government said it supported efforts to foster democracy in China but could not support the planned broadcasts, which it said would violate international agreements on broadcasting.

The 1,200-ton ship was sponsored by the French magazine Actuel and other publishing organizations and backed by the Paris-based Federation for a Democratic China, a dissident Chinese group. Some Chinese Journalists May Remain in U.S.

HONOLULU (AP) - About half of the 10 Chinese journalists who studied at the University of Hawaii this year may remain in the United States for further studies, says the director of the fellowship program in which they studied.

John Luter, chairman of the school’s journalism department, said the Chinese journalists planned to remain in the United States to work on master’s degrees.

Newspaper reports indicate China is being more restrictive in allowing people out of the country to study, Luter said. If the journalists go back, they will have to remain in the country for at least five years before they can go out again, he said.

Last year, three of the students in the 10-month Parvin Fellowship Program remained in Hawaii. Luter said that before then, only two out of 78 students who had participated in the program had ever stayed for further study.

″The purpose of the program is not to have students stay in the United States, but to have them go home and help their media and their country,″ he said.

″I’m trying very hard to get them to go home,″ he said. France Bans Neo-Nazi Magazines

PARIS (AP) - The French government banned three neo-Nazi magazines imported from West Germany, calling the publications racist and anti-Semitic and a threat to public order.

The May 24 order came two weeks after the desecration of a Jewish cemetery in southern France that prompted further desecrations, protests from Jews and others and nationwide soul-searching about anti-Semitism. Hunter Thompson Ordered To Stand Trial on Drug Charges

ASPEN, Colo. (AP) - ″Gonzo″ journalist Hunter Thompson has been ordered to stand trial on drug and explosives charges.

Mesa County District Judge Charles Buss ruled May 22 that there was sufficient evidence to try the author on five felony charges of possessing drugs and possessing and storing explosives illegally.

Trial was tentatively set for June 25.

The judge threw out charges of cocaine use in the case, which stemmed from complaints by a woman who also alleged Thompson assaulted her in his home in February. Misdemeanor assault charges weren’t considered at the hearing.

The woman’s complaint to authorities led to a two-day search of Thompson’s house that turned up LSD, cocaine, Diazapam, marijuana and four sticks of dynamite.

Hal Haddon, Thompson’s lawyer, argued the drugs couldn’t be proven to belong to Thompson because he has so many visitors. He said the explosives didn’t belong to Thompson, but to someone who used them to blow up beaver dams, stumps and other obstacles to irrigation water. BROADCAST NEWS Police Investigate Allegations that Pit-Bull Fight Staged for TV

DENVER (AP) - Prosecutors are investigating allegations that a television station staged a fight between two pit bull terriers for a report on illegal dog fights.

The station said news staffers attended an illegal pit bull fight but defended the action as ″legitimate news-gathering activities″ and denied the fight was staged for its cameras.

KCNC General Manager Roger Ogden said May 25 that station employees attended such a fight in September, but they didn’t realize at the time it was illegal.

He also said the videotape used in reporter Wendy Bergen’s four-part series on illegal pit bull fights came from a confidential source and was not made by KCNC staffers.

″We have been told, and we believe, that this video was not the same fight attended by KCNC employees in September,″ the station said in a statement.

The station and police began an investigation after allegations were made by anonymous sources that KCNC staged a fight between two dogs for Bergen’s series. The sources also told competing news organizations the station paid for the fight.

Police said the fight featured in Bergen’s report, which aired April 30-May 2, occurred in Sheridan, a Denver suburb.

Staging a dogfight or even attending one is a felony in Colorado, punishable by up to four years in prison and $1,000 fine.

Police investigations into the incident were completed last week. District attorneys in Arapahoe and Jefferson counties, where the fights reportedly occurred, are looking into who might have been involved.

No charges have been filed against station employees or dog owners. KCNC news director Marv Rockford said no disciplinary action had been taken against any KCNC employee. Women Reporters Gain Network Visibility Slowly

CARBONDALE, Ill. (AP) - Female correspondents increased their visibility last year on the major network evening news programs, but male reporters still dominated the airwaves, a study says.

″There is an assumption in American society that women are upwardly mobile in the work place, but that’s not the case in network television news,″ said Joe S. Foote, chairman of the radio-television department at Southern Illinois University.

Just three women were in the top 10 out of 186 reporters ranked on ABC, CBS or NBC, according to the Network Correspondent Visibility Study. The study does not include news anchors.

The reporters were ranked by the number of stories they had on the air during 1989. They had to have filed at least five stories during the year to be listed in the study.

″There were more women at the top than ever before. That’s unprecedented,″ Foote said May 23. ″But there were 50 percent fewer women overall.″

Overall, just eight women reporters were in the top 100, compared with 15 in 1988. They were led by CBS’s Lesley Stahl at No. 3, NBC’s Andrea Mitchell at No. 4 and CBS’s Rita Braver at No. 8.

Stahl, who covers the White House, received the highest ranking of any woman ever in Foote’s seven-year study. She was preceded this year by NBC’s John Cochran and ABC’s Brit Hume.

The study also found no blacks among the top 50 correspondents and just two Hispanic correspondents: CBS’s Juan Vasquez at No. 16 and ABC’s John Quinones at No. 41. CNN Says It Will Share Berlin News Bureau With CBS

NEW YORK (AP) - Cable News Network says it will share a bureau and satellite equipment in Berlin with CBS News in a cost-saving experiment that may be tried elsewhere overseas.

The test will start in mid-June and each organization will maintain separate news correspondents and producers, Ed Turner, executive vice president at CNN, said May 25.

CBS executives would not comment. ″We have no announcement to make,″ said CBS spokesman Tom Goodman.

Asked if there might be similar CBS-CNN arrangements elsewhere, Turner replied that ″we’re looking at some, but right now there’s nothing to talk about.″ High School Cuts Channel One Segment on Prejudice

KNOXVILLE, Tenn. (AP) - A high school refused to air a segment of the Channel One commercial news program on racial prejudice out of concern it might agitate students, the school’s principal said.

Doyle High School principal Sandra Quillin said two teachers who screen the 12-minute newscast each day recommended cutting the segment from the May 21 program.

″I didn’t see it myself, but the teachers told me they just felt it was something we shouldn’t watch,″ Ms. Quillin said. ″They said it was too much on prejudice and would stir up some people.″

Whittle Communications of Knoxville produces the newscast and beams it by satellite to participating schools, which have the use of television sets and other equipment as long as they run the program.

Channel One spokesman David Jarrard said schools have the right to refuse to show any part of the program if they deem it unfit for their students. Viewers Irked by News Update Cutting End of Final ‘Newhart’

SCHENECTADY, N.Y. (AP) - WRGB-TV angered viewers May 21 by interrupting the final seven seconds of the last ″Newhart″ episode for its hourly news update.

News director Gary Whitaker said he didn’t know how many complaints the station got over the incident, but the callers were ″as irate as you can be over missing a sitcom.″

The station showed the missed seven seconds during its 11 p.m. newscast.

Whitaker said CBS had notified its affiliates that the ″Newhart″ show would run two minutes longer than usual to mark the end of its eight-year run, but the notice apparently was missed by the station staff.

″This (sitcom) was scheduled to be over at 8:58:50 and that’s what our log says,″ Whitaker said. ″A special note was sent by the network that this one would go until 9:02. Our log and CBS’s special notification never shook hands.

″We did what we normally do and they did what they never do.″ Station Blanks ‘Inside Edition’ To Promote Reading

CINCINNATI (AP) - WLWT-TV blanked out ″Inside Edition″ on May 25 and broadcast a half-hour of silence to encourage families to read.

Viewers who tuned to WLWT at 7 p.m. saw the message, ″Please take this time to read.″ There was no sound.

It was part of an educational project by the station that has included half-hour prime-time specials and public service announcements on education, station manager Cliff Abromatz said. He said the station plans similar telecasts in the future.

He declined to say how much the station lost by not selling advertising during the half-hour, which is one of its most profitable time periods. Nebraska Station Denies It Discriminates in Hiring

OMAHA, Neb. (AP) - The general manager of radio station WOW denied allegations by the NAACP that the station discriminated against minorities in its hiring practices.

Ken Fearnow said May 21 that the allegations in a petition filed recently with the Federal Communications Commission were ″absolutely ridiculous.″

The petition calls for the FCC to refuse renewal of operating licenses for five Midwest radio stations, including WOW, because of allegedly poor minority hiring records. It was filed by the NAACP’s Nebraska, Kansas and Oklahoma state conferences.

″We’ve been completely in compliance with the FCC requirements″ on hiring, Fearnow said.

The station has gone beyond FCC regulations on equal employment practices by specifically contacting minority employment programs in search of employees, Fearnow said.

″We’re looking for a qualified person to do the job that needs to be done, and it doesn’t matter what color that person is,″ Fearnow said.

″We’ve had a hard time hiring (minorities),″ he said. ″We haven’t had the applications.″

The NAACP petition alleges the stations have employed only token minorities and do not appear to operate meaningful equal employment opportunity programs. FCC Chief Says Cable TV Must Have More Competition

ATLANTA (AP) - The chairman of the Federal Communications Commission says an era of increased competition is imminent in the cable television business.

Alfred Sikes said May 22 at a meeting of the National Cable Television Association that it should accept government action to open the marketplace. The cable industry has been deregulated since 1984, though both Congress and the FCC currently are considering steps to reimpose some regulation.

″You cannot expect government to continue sanctioning, indeed, protecting and promoting cable as a sole-source provider of video services while at the same time forgoing the regulation that historically has been placed on monopoly operations,″ Sikes said. ″The American people, in short, will not tolerate an unregulated monopoly indefinitely.″

Though cable TV has soared in popularity over the last decade - it is now received in 57.1 percent of all U.S. homes with television - the industry has been beset recently by complaints from consumers about poor service and rising rates.

The FCC is scheduled to take up cable issues at its July 26 meeting. Radio Broadcast Disrupted by Deer’s Visit

DAVENPORT, Iowa (AP) - Deer have become such frequent visitors to this city that they inspire jokes. A broadcaster was making fun of the creatures on a morning talk show when one came crashing through the studio window.

The bleeding doe thrashed around the office and destroyed some computer equipment before collapsing. It was carried out on a stretcher for veterinary care.

WXLP news director Katy Cole said announcers Ian Case and Jeff Roberts were discussing the antics of deer on their daily humor program, ″Bulletins from the Boondocks,″ when the deer made its unfortunate entry on May 24.

″When the announcer mentioned the word deer, I heard a big crash,″ Ms. Cole said. ″The deer just came from nowhere. I thought someone was breaking into the station.″

Police and animal control officials heard the broadcast and rushed to the studio, which is on one of downtown’s busiest streets. The deer was expected to recover from its wounds. PERSONNEL Hindman Named Divisional Manager by Thomson

BECKLEY, W.Va. (AP) - Samuel E. Hindman, publisher of The Register-Herald since 1987, was promoted to divisional manager for Thomson Newspapers on May 25.

Robert R. Hammond, publisher of The Times-West Virginian of Fairmont, was named to succeed Hindman at Beckley.

Hindman will manage Thomson’s Tampa Mid-South Division, which includes 14 newspapers in West Virginia, Virginia, Kentucky, Ohio, Pennsylvania, North Carolina and South Carolina.

He previously was executive editor of the Charleston Daily Mail and also worked for the Williamson Daily News and Bluefield Daily Telegraph.

Hammond had been publisher of the Times-West Virginian since 1982. He previously was publisher of the Piqua (Ohio) Daily Call. Junck Named Publisher in St. Paul, Minn.

ST. PAUL, Minn. (AP) - Mary Junck, president and general manager of the Saint Paul Pioneer Press since 1985, was appointed to succeed John Henry as publisher of the newspaper.

Henry will remain as chairman of the Pioneer Press and a member of the newspaper’s editorial board. He also will serve as senior adviser to the publisher.

Junck, who will retain the title of president, said her first priority was to name a new editor. Deborah Howell announced her resignation as editor earlier this month to become chief of Newhouse News Service’s bureau in Washington, D.C., and editor of its news services. Scogin Named Editor-Publisher in Alice, Texas

ALICE, Texas (AP) - Mike Scogin became editor and publisher of the Alice Echo-News on May 21.

Scogin came from The Atmore (Ala.) Advance, where he also was editor and publisher. Both papers are owned by Boone Newspapers Inc.

He succeeded Larry Smallwood, who resigned to pursue other interests in Alice. Harmon Named Editor in Columbus, Ind.

COLUMBUS, Ind. (AP) - John Harmon, city editor of The Republic since 1987, was named editor May 23.

He succeeds Ken Ward, who resigned to take a job at the Las Vegas Sun.

Prior to joining The Republic, Harmon was city editor of the Palladium-Item in Richmond, Ind. He also worked as editor of The Daily Reporter in Greenfield, Ind., and sports editor and news editor at the Herald-News in Joliet, Ill. Garrett Named Managing Editor at Broken Arrow

BROKEN ARROW, Okla. (AP) - Edd Garrett, news editor for seven years at the weekly Skiatook Journal, has been named managing editor of the Broken Arrow Daily Ledger.

He replaces Cliff Morrison, who resigned.

Garrett previously worked at the Weatherford Daily News, the Cleveland County Record, The Pauls Valley Daily Democrat and The Madill Record. AP Names Milwaukee Bureau Chief, Latin America Photo Editor

NEW YORK (AP) - T. Lee Hughes was named chief of bureau in charge of Wisconsin operations of The Associated Press on May 24, and Sally Stapleton was appointed senior photo editor for Latin America.

Hughes, who has been the AP’s assistant chief of bureau-news in Illinois for four years, succeeds Rick Spratling in Milwaukee. Spratling has been named AP bureau chief in San Francisco.

Hughes joined the AP in Chicago in 1973. He was correspondent in Peoria and Springfield, Ill. He also worked in the AP’s Washington bureau before returning to Chicago in 1982 as news editor. He became assistant chief of bureau in 1986.

He previously worked for the Observer-Dispatch in Utica, N.Y., the Korea Times in Seoul and The News American in Baltimore.

Stapleton joins the AP after working as picture editor for The Boston Globe. She will be based in New York and will be responsible for the AP’s photo report in Latin America.

Before joining the Globe, Stapleton was editor for graphics and special projects at The Miami Herald. She was night graphics editor at Star Tribune in Minneapolis in 1984-87 and picture editor at the Tampa (Fla.) Tribune the year before that. Alaska Magazine Names Sims as Top Editor

ANCHORAGE (AP) - Grant Sims, a freelance writer and former University of Alaska journalism professor, has been named editor of Alaska magazine.

He succeeds longtime editor Ron Dalby, who left the magazine March 8. DEATHS Mabrey Bass

TARBORO, N.C. (AP) - Baker Mabrey Bass Jr., editor emeritus of The Daily Southerner, died in his sleep May 22 after working on a weekly column for the newspaper. He was 65.

Bass became editor of the paper in June 1950 and ran the editorial operations until 1985, when he was named editor emeritus.

He is survived by his wife, Patricia, a daughter, a son, a brother and two grandchildren. Ralph Beaudin

OMAHA, Neb. (AP) - Ralph W. Beaudin, executive vice president and chief operating officer of Mitchell Broadcasting Co., died May 23 of cancer. he was 62.

Beaudin began his radio career in Omaha in the 1950s after working in the classified advertising department of the Omaha World-Herald. Later in the ’50s and ’60s, he managed radio stations in Chicago and Pittsburgh.

In 1966 Beaudin became a group vice president for ABC Radio’s broadcast division. He joined Mitchell, which owns six radio stations in Nebraska, in 1987.

He is survived by his wife, Darlene, two sons, two daughters, a sister and three grandchildren. Sol Cohen

MANCHESTER, Conn. (AP) - Sol R. Cohen, former political analyst for the Manchester Herald, died May 23 at the age of 79. The cause of death was not disclosed.

Cohen was the paper’s political analyst from 1963 until his retirement in 1976. He was a member of the State Ethics Commission from 1983 to 1986.

He worked for newspapers in Chicago and Newark, N.J., before moving to Manchester in 1948.

Cohen is survived by a son, a daughter and two grandsons. Victor Maerki

BURLINGTON, Vt. (AP) - Victor Maerki, a veteran political journalist, died of cancer at his home May 22. He was 64.

Maerki was a statehouse reporter for The Burlington Free Press in the 1950s and ’60s and wrote a weekly column known for its acerbic view of politics.

He joined WVNY-TV in 1968 and two years later moved to Washington to become managing editor of an experimental public broadcasting program, ″Newsroom,″ for WETA-TV. After 17 years as a congressional aide to Robert Stafford, Maerki returned to Vermont and resumed his column in the Free Press last year.

He is survived by his wife, Chris, and two daughters. Charles Truitt

SALISBURY, Md. (AP) - Charles Jones Truitt, a former newspaper owner and broadcast executive, died May 28 at age 89.

He began his career as a reporter on the Wicomico Countian, then helped found The Salisbury Evening Times in 1923. Four years later, he and his cousin, Alfred T. Truitt, bought the Times and the Wicomico News.

Truitt opened the Eastern Shore’s first radio station, WSMD-AM, in 1928. He sold his newspaper holdings in 1938 and later was vice president and general manger of Peninsula Broadcasting Co.

He is survived by his wife, Kathryn, a daughter, a son, six grandchildren and eight grandchildren. AWARDS AND HONORS Colombians Cited for Courage in Covering Drug Trade CAMBRIDGE, Mass. (AP) - Colmbian journalists under siege for covering the drug trade in their nation have won the 1990 Louis M. Lyons Award for Conscience and Integrity in Journalism

Harvard University’s Nieman Foundation said in announcing the award May 25 that it cites Colombian reporters, living and dead, for their work on the drug industry and its effect on that country.

Luis Gabriel Cano, president of the newspaper El Espectador of Bogota, will accept the award in the fall. The paper has lost staffers to death or exile and had its newsroom bombed in September.

The Committee to Protect Journalists, a New York-based human rights group, has documented the killing of 20 reporters and editors in Colombia by agents of drug lords in the last five years. But Cano and other Colombian journalists estimate 50 news organization employees, including business employees, have been killed.

Among those murdered was Cano’s brother, Guillermo, who was El Espectador’s editor in chief and a columnist.

A committee of the 21 members of the Nieman Fellow Class of 1990 chose the Colombians for the award, which is named in honor of former Nieman curator Louis M. Lyons.

Earlier in the week, Cano’s brother Fernando, who is editor of El Espectador, was one of 11 foreign journalists named Nieman Fellows for the coming academic year at Harvard.

American fellows were announced previously.

In addition to Cano, the foreign fellows are:

Rui Araujo, a producer at Portuguese Broadcasting Corp.; Kabral Blay- Amihere, a freelance journalist formerly with The Independent of Ghana.; Raj Chengappa, a special correspondent for India Today.; Maria Dunin-Wasowicz, deputy economic editor of Przeglad Tygodniowy of Poland and Tony Bluemenor, assistant editor of This Week of Lagos, Nigeria.

Also, Nanise Fifita, senior journalist with the Tonga Broadcasting Commission; Joseph Latakgomo, senior assistant editor of The Star in Johannesburg, South Africa; Jennifer Lewington, Washington bureau chief of The Globe and Mail of Toronto; Luis Alberto Moreno, director of TV Hoy in Colombia and Vladimir Vessenski, special correspondent for Literary Gazette of the Soviet Union. Hancock, Loeb Business Writing Awards Announced

NEW YORK (AP) - Business journalists from The Associated Press, The Wall Street Journal and The Washington Post were among those honored with prizes for excellence in two contests.

Winners were announced May 21 for both the John Hancock and Gerald Loeb awards for 1990. Both contests honor work that furthers public understanding of business issues.

The prize-winning work ranged from the savings and loan scandal to personal finance to the workings of the Securities and Exchange Commission.

Heading the list of seven Hancock winners was AP writer Vivian Marino, winner in the syndicated and news service category for a series on people and their finances. The stories covered topics ranging from selling a home to filing for personal bankruptcy. It was the third consecutive Hancock award and the 10th overall for the AP in the 23-year history of the contest.

Also winning Hancocks were:

-Dana Rubin of Texas Monthly magazine, in the general-interest magazine category, for a story exploring the collapse of a small rural town’s uninsured bank.

-Johnnie L. Roberts of The Wall Street Journal, in the financial newspaper or magazine category, for articles on the reliability of Dun & Bradstreet credit reports.

-Rick Atkinson and David Maraniss of The Washington Post, in the category for newspapers over 300,000 in circulation, for a series on the S&L crisis.

-Rebecca Smith of The Tribune in Oakland, Calif., in the category for newspapers between 100,000 and 300,000 circulation, for a series on the thrift crisis.

-Bill Lazarus of the Star-Tribune in Caspar, Wyo., in the category for newspapers under 100,000 circulation, for articles examining the regulation of insurance in Wyoming.

-Alex Beam of The Boston Globe, in the financial columnist category, for columns analyzing topics such as the decline of Massachusetts’ Route 128 technology belt and the troubles of Wang Laboratories.

Winners in each category receive $5,000 cash.

Leading the Loeb winners in the large newspaper category (circulation over 400,000) were David Vise and Steve Coll of The Washington Post for ″The Man From Wall Street: John Shad’s Reign at the SEC.″ Earlier this year, Vise and Coll also won a Pulitzer Prize for their reporting on the SEC.

Other Loeb winners were:

-Jerry Kammer, Andy Hall and a team from The Arizona Republic of Phoenix, in the medium-size newspaper category (circulation over 150,000), for coverage of the collapse of Lincoln Savings & Loan.

-Gary Belsky and Phyllis Furman of Crain’s New York Business, in the small newspapers category (circulation under 150,000), for a report on the rise and fall of the founder of the Crazy Eddie chain.

-Peter Brimelow and Leslie Spencer of Forbes, in the magazine category, for a story on the best paid lawyers.

-L. Gordon Crovitz of The Wall Street Journal, in the commentary category, for columns on alleged prosecutorial abuses of the racketeering law.

-Kathryn Harris and Paul Richter of the Los Angeles Times, in the deadline reporting category, for coverage of the Time-Warner merger.

The judges also gave an award of special recognition, outside the established categories, to Richard McCord of The Green Bay (Wis.) News- Chronicle for his series on the News-Chronicle’s struggle to survive as an independent paper.

A prize of $1,000 is given in each Loeb category. The awards were established in 1957 by the late Gerald Loeb.

The Hancock prizes are awarded by John Hancock Financial Services of Boston. The Loeb contest is administered by the John E. Anderson Graduate School of Management at the University of California, Los Angeles. 2 San Francisco Stations Cited for Quake Coverage

WASHINGTON (AP) - Two San Francisco broadcast stations won 1990 Edward R. Murrow Awards for excellence in electronic journalism for their coverage of last fall’s devastating northern California earthquake.

The two stations joined seven other national winners announced May 22 by the Radio-Television News Directors Association.

They were selected from 135 regional winners in national judging coordinated by Rod Gelatt, chairman of the broadcast news department of the School of Journalism at the University of Missouri.

KCBS Radio of San Francisco won in two categories - overall excellence and spot news coverage - for its reports on the earthquake. Ed Varagnaro is the station’s news director.

Other winners in the radio competition were:

-Continuing coverage: WINZ, Miami; the Overtown riot and subsequent trial; Jeff Bray, news director.

-Investigative reporting: WBBM, Chicago; airport security; Chris Berry, news and program director.

-News series-documentary: WOAI, San Antonio; ″Separate and Unequal″ (education system in San Antonio); Jim Forsyth, news director.

KGO-TV of San Francisco won the national award for television spot news coverage for its work on the earthquake. Milt Weiss is news director.

Other winners in the TV competition were:

-Overall excellence: KCNC-TV, Denver; Marv Rockford, news director.

-Continuing coverage: KTUU-TV, Anchorage, Alaska; the Exxon Valdez oil spill; John Tracy, news director.

-Investigative reporting: WCCO-TV, Minneapolis; problems with the 911 emergency phone system; John Culliton, news director.

-News series-documentary: WGN-TV, Chicago; ″Laurie Dann: The Untold Story″; Paul Davis, news director. NOTES FROM EVERYWHERE

New York Gov. Mario Cuomo, who’s had some criticism for the news media, deplored the attacks on news people covering the aftermath of the Bensonhurst racial killing trial. He said reporters and photographers must be protected from verbal and physical assaults - ″whether we like (them) or not.″ ... Tribune Co. plans an 18-hour-a-day cable TV channel offering news, sports and information beginning Jan. 1. It’ll be called Chicagoland. ...

Sportscaster Brent Musburger agrees with critics who say he talks too much and he over-hypes events he covers. ″It would be virtually impossible for someone who shares the responsibility for making an event a success to be a pure journalist,″ he says in an interview in the June 1 issue of Entertainment Weekly. ... Ted Turner’s Cable News Network turns 10 years old on June 1. ″I have to kind of pinch myself to realize it’s gone by so quickly,″ Turner said at an anniversary party at CNN Center in Atlanta. ″The next 10 won’t be quite as exciting as the first 10, but stay tuned.″

End Industry News

AP RADIO
Update hourly