AP NEWS
Related topics

Publishers: Editors: Managing Editors:

July 5, 1994

Undated (AP) _ A summary of developments in the news industry for June 27-July 5: Knight-Ridder Chairman ‘Awake, Alert’ At Hospital

MIAMI (AP) - James K. Batten, chairman and chief executive officer of Knight-Ridder Inc., was recovering from surgery to remove a brain tumor and could be released from the hospital later this week.

″He is awake and alert,″ company spokesman Polk Laffoon said July 5. ″He is reading newspapers and having visitors. He could leave by Friday.″

Batten underwent seven hours of surgery on July 1 and spent most of the weekend in intensive care before being moved to a private room, Laffoon said. Jackson Memorial Hospital-University of Miami Medical Center reported his condition on July 5 as good.

His surgeon, Dr. Howard Landy, said the tumor was probably malignant, but that pathology reports must be completed. Laffoon said those reports could be completed in the next day or so.

Radiation treatments would begin within the next few weeks.

The tumor was discovered June 30 by a magnetic resonance imaging scan after Batten went in for tests to determine why he was experiencing severe headaches and fatigue.

Knight-Ridder president P. Anthony Ridder assumed day-to-day control of the company’s operations on July 1.

Batten, 58, a lifelong newspaperman who has spent 35 years with Knight- Ridder, was seriously injured last October in a car accident, which was blamed on an unexplained blackout. Tests conducted after the accident revealed no tumor.

Batten, who started his career as a reporter at Knight-Ridder’s Charlotte Observer, was named president of the media group in 1982, became chief executive officer in 1988 and added the title of chairman the following year.

He served on The Associated Press board of directors from 1984 until April 1993.

Knight-Ridder owns 29 daily newspapers, including The Miami Herald, The Philadelphia Inquirer and Detroit Free Press, as well as electronic retrieval services, cable television systems and other businesses.

--- San Juan Star Fires Three Top Executives over Language Dispute

SAN JUAN, Puerto Rico (AP) - The majority owner of the English-language San Juan Star has fired the newspaper’s three top executives for trying to switch to a Spanish-language format.

Gerry Angulo, a Miami-based Cuban American investor, said July 1 he would move to San Juan and take over active direction of the Pulitzer Prize-winning newspaper, founded in 1959 as the city’s only English-language daily.

Dismissed were publisher Carlos Lopez Rosario, general manager Jose A. Llorens and sales and marketing manager Fernando E. Zegri Jr.

Angulo said ″irreconcilable differences″ developed from the trio’s ″driven desire″ to change languages, a conversion he said would cost at least $5 million.

″I had to control efforts in that direction,″ he said.

Angulo said the Star has a secure market in a growing bilingual community.

″I know what makes this paper tick,″ he said.

The newspaper has 350 employees and a daily circulation of about 40,000. San Juan also has two Spanish-language dailies, each with more than 200,000 circulation.

The San Juan local of The Newspaper Guild said it considered the action ″a change of jockeys″ and its members would continue working under the existing contract.

Angulo became the majority shareholder when Scripps Howard Inc., the Cincinnati-based publishing unit of E.W. Scripps, sold the paper last December for $6 million to Rita Acquisitions Inc., a Delaware corporation.

Angulo is believed to hold 60 percent of the stock and the three discharged executives 40 percent. All three are former executives of El Nuevo Dia, San Juan’s leading Spanish-language newspaper.

Lopez, the dismissed publisher, said his team had reduced losses for the first six months of the year to $74,000, compared with $760,000 for all of 1993.

At the time of the sale, Scripps Howard gave projected 1993 earnings as $16.5 million with a net loss of nearly $500,000.

Angulo said editor Andrew Viglucci, brought back from retirement this year by Lopez, will continue at the editorial helm.

The founding editor, William Dorvillier, won the Pulitzer Prize for editorial writing in 1961.

--- San Diego Union-Tribune to Cease Afternoon Publication

SAN DIEGO (AP) - The San Diego Union-Tribune will eliminate its afternoon editions beginning Aug. 1.

A late-morning ″street final″ edition, printed on the green newsprint that has long symbolized the afternoon paper, will still be sold at racks, newsstands and stores but will not be delivered to homes.

Gene Bell, president and chief executive officer of the Union-Tribune Publishing Co., said the cut was made because of ″continuing increase in demand for morning delivery and a decrease in afternoon readership.″

By eliminating the afternoon editions, the paper will be able to concentrate all its resources on the morning editions, he said June 30.

The change had been widely expected ever since the morning Union and the afternoon Tribune merged in early 1992.

It follows a nationwide trend away from afternoon papers, because of changing reader habits and delivery difficulties.

Also, beginning Aug. 1, the paper will offer updated access to stock indexes and mutual funds through a touch-tone phone service.

--- Cox CEO: Papers Have Place on Information Highway

LAS VEGAS (AP) - Newspapers will secure their place in the future if they have the creativity and the commitment to change with the times, delegates to the NEXPO94 convention were told.

James C. Kennedy, chairman and chief executive officer of Cox Enterprises Inc. of Atlanta, said newspapers can take advantage of computer-driven technologies if they are willing to commit energy and resources in developing new products. ″If we don’t have the courage and creativity to take these risks, we won’t have to worry about the public trust we enjoy today,″ Kennedy told members of the Newspaper Association of America on June 27.

His comments came at the NAA’s 66th annual technical exposition and conference, NEXPO.

Kennedy said newspapers must be willing to fail occasionally, to try things that are new, if they are to keep up with changing times.

Some 14,000 newspaper executives from around the world attended the convention, which ended June 29. High on the agenda was the changing role of the printed word as information becomes more accessible to the masses at the press of a computer button.

Kennedy said he was told 15 years ago by cable TV mogul Ted Turner that cable would drive newspapers out of business, yet the newspaper industry is stronger than ever.

″I believe there will always be customers for printed newspapers,″ Kennedy said. ″I don’t think the day will come when I enjoy reading a device as much as I do a newspaper or magazine.″

Kennedy said some had joked about newspapers becoming ″road kill on the information highway″ but said he didn’t share that assessment.

Richard J. Kaspar, president and publisher of the Herald-Sun Newspapers in Durham, N.C., dismissed suggestions that newspapers were ″a declining industry, a dinosaur.″

Charles T. Brumback, chairman, president and chief executive officer of the Tribune Company in Chicago, said it will take years for the ″new media″ - online services, CD-ROM, etc. - to identify themselves ″in an appealing way to masses of consumers.″

″So is there a future for ink on paper?″ Brumback asked. ″Of course there is, and a strong one. Certainly for the next 30 or 40 years, I wouldn’t want to bet against newspapers.″

Brumback predicted the new media would ″develop much more rapidly than any form ever has, and newspapers must be ready to take full advantage of their great resources to become the dominant information utility in their local markets.″

″We must be prepared to deliver our unique, brand-named, differentiated news and information however the customer wants its,″ Brumback said. ″We need to be preparing, right now, to deliver our news and information through the new media, however they develop. If we are slow, or arrogant, or if we don’t feel up to the task, then believe me, somebody else will do it for us.″

NEXPO is the largest trade show in the newspaper industry. This year’s theme was ″Winning Strategies and New Ideas.″

Cathleen P. Black of Reston, Va., NAA president and chief executive officer, presented a special award to George R. Cashau, who is retiring as the Reston-based organization’s senior vice president for technology. Newspapers Censor Ads for Anti-Gay Rights Initiative Campaign

SEATTLE (AP) - A full-page ad aimed at drumming up support for an anti-gay rights initiative was edited to remove sexually explicit material at the request of the six newspapers that carried it.

The ad appeared in June 30 editions of the Seattle Post-Intelligencer, The Seattle Times, The Herald in Everett, The News Tribune in Tacoma, The Sun of Bremerton and The Spokesman-Review in Spokane.

″We were uncomfortable with the language and the descriptions and felt many of our readers would be, too,″ Shaun Higgins, director of marketing and sales for The Spokesman-Review, told the Post-Intelligencer.

For some newspapers, supporters of the initiative trimmed sections of the ad that quoted a sex-education curriculum describing safe-sex techniques. At least one newspaper, The News Tribune, left that section intact.

All deleted descriptions of homosexual activities excerpted from a medical journal.

But the Times included the explicit descriptions of some homosexual practices in an article about the ad.

″The news department’s job is to provide readers whatever we believe is necessary to help them understand what is happening,″ managing editor Alex MacLeod said.

″The material in question is pretty clinical and straightforward and important to readers’ understanding of the position of the initiatives’ proponents,″ he said.

The campaign for Initiative 608 is scrambling for the 181,667 signatures it must submit by July 8 to get the measure on the November ballot. Prospects also appear poor for a separate but similiar initiative, Initiative 610.

Both initiatives would ban civil rights laws protecting gays and lesbians from discrimination in employment and housing and bar public schools from presenting homosexuality as acceptable behavior. Initiative 610 also would ban adoptions by gays and prevent the granting of child custody to divorced gay parents.

The Washington Public Affairs Council, which is running the Initiative 608 campaign, spent about $20,000 to run the ads.

The ad included a warning that some of the material is not suitable for children, according to council chairman Doug Burman.

″We find it ironic that papers that like to talk about First Amendment free speech want to censor″ clinical language describing behavior that ″many of these people want to give special protection to,″ Burman said.

--- Creditors Group to Control 80 Percent of SII

SACRAMENTO, Calif. (AP) - A creditors group headed by BankAmerica Corp. will control 80 percent of the stock of Systems Integrators Inc., a maker of newsroom computer systems, under a bankruptcy reorganization plan.

The remaining 20 percent ownership interest in the Sacramento company will be allocated to a new employee stock incentive program.

Citicorp Venture Capital Ltd., an SII management group, company founder James Lennane and other smaller partners all will surrender their equity under the plan, which was filed with a Delaware bankruptcy court June 24 and announced by SII on June 27.

Systems Integrators, which makes computerized publishing systems for newspapers, magazines and other publishers worldwide, borrowed more than $80 million from the banking group to take the company private in a 1989 management buyout.

The plan reduces SII’s long-term debt to the bank group from $85 million to $20 million, to be paid off over seven years.

The company filed for Chapter 11 bankruptcy protection last September after failing to persuade the bank group to restructure its debt, which it said had become too burdensome because of changing market conditions.

SII’s chief executive officer, William Aaronson, said the plan calls for the current management team to remain in place under the direction of a new board of directors.

--- Bell Atlantic Offering Trial News, Information Gateway

NEWARK, N.J. (AP) - New Jerseyans living in the 201 and 908 telephone area codes can get news and other information free through a one-stop 211 number this fall under a trial service planned by Bell Atlantic-New Jersey.

Beginning in October, callers to the number will hear a menu from which they can pick a newspaper or other information source for news, sports scores, classified ads and the like.

The three-month technical trial will let the phone company evaluate its capability of using a three-digit number as a gateway to a variety of information providers. It is part of Opportunity New Jersey, the company’s plan to accelerate installation of advanced technologies in a statewide fiber optic network.

The likely information providers include several newspapers: The Star- Ledger of Newark, The Record of Hackensack, The Philadelphia Inquirer, the Asbury Park Press of Neptune, The Burlington County Times of Willingboro, Neighbor News of Denville and The Recorder Publishing Co., which operates weeklies in Hunterdon, Morris and Somerset counties.

Other potential providers are Market Link-Infodial and the Trenton office of the federal General Services Administration.

--- Daytona Beach to Launch Free Computer News Service

DAYTONA BEACH, Fla. (AP) - The Daytona Beach News-Journal has launched News-Journal Center, a free on-line computer service offering news, advertising, information and entertainment.

A third of the content will come from the newspaper, such as sports, local news, business and entertainment. Also available will be information from ″community contributors,″ including area colleges, schools and county governments.

In addition, there will be 48 areas for public discussion of topics ranging from space to motor sports to gardening. There will be chat rooms for private teleconferences and member-to-member E-mail. Judge: Michigan State Presidential Selection Process Legal

LANSING, Mich. (AP) - A judge has dismissed a lawsuit by two newspapers charging the Michigan State University trustees with failing to follow the Open Meetings Act in selecting a new president.

The Lansing State Journal and The Detroit News filed the lawsuit, which was later joined by Attorney General Frank Kelley.

The lawsuit contended that the trustees didn’t provide enough notice of an Aug. 17, 1993, meeting in which M. Peter McPherson was chosen president. Notices of such meetings are required to be posted at least 18 hours in advance.

It also alleged that trustees violated the open meetings law by picking McPherson in private before the meeting. And it said the presidential search committee broke the law by meeting in closed sessions to interview candidates and to select the finalists.

Ingham County Circuit Judge James Giddings threw out the lawsuit on June 28; the parties were informed of his decision two days later.

Giddings said that since the search committee was only set up to gather information and advise the trustees, it wasn’t covered by the open meetings law.

He also said the trustees met the law’s requirements with their Aug. 17 meeting when McPherson was formally interviewed and selected. He began the job on Oct. 1.

The attorney for the newspapers, Charles Barbieri, said he believes Giddings’ decision is flawed in light of a September Michigan Supreme Court decision.

The high court ruled that the University of Michigan was wrong in taking steps to keep its presidential selection process a secret.

The court said the U-M Board of Regents and its subcommittees are public bodies, and that all interviews by a public body for employment should be public.

The newspapers said they plan to appeal.

Kelley spokesman Chris DeWitt said July 1 that Kelley will support the newspapers if they do.

--- Washington Times Starts News Weekly

WASHINGTON (AP) - The Washington Times has launched a weekly edition aimed at a national audience.

The paper has been sending promotional copies to potential buyers and also plans newsstand sales of the weekly collection of stories and columns from the paper.

The weekly tabloid edition is expected to sell for $2.25, with a one-year subscription price of $59.95.

The 12-year-old Times, with a circulation of about 90,000, seeks to provide conservative-oriented readers with an alternative to other media. The paper is owned by the Unification Church, founded by the Rev. Sun Myung Moon.

--- N.J. Appeals Court Delays Release of Documents to Newspaper

TRENTON, N.J. (AP) - A state court has granted a stay delaying the release of confidential casino licensing reports on reputed Asian organized crime members.

A two-judge appellate panel said June 29 it would hear arguments in September or October on The Press of Atlantic City’s request.

The newspaper wants to obtain information on background investigations the state Division of Gaming Enforcement conducted on about a dozen people or companies licensed by state regulators or doing business with casinos.

The state Casino Control Commission voted recently to release the documents and then to stay the release so the state would have time to appeal. The Division of Gaming Enforcement sought and obtained an ″emergency stay″ that delays release of the documents.

The newspaper has published stories saying 12 people or companies named in a 1992 U.S. Senate report as having ties to Asian syndicates have infiltrated Atlantic City casinos.

--- Texas Court Upholds Ban on Newspaper Interviewing Jurors

BROWNSVILLE, Texas (AP) - A federal appeals court has upheld a judge’s order prohibiting a Brownsville Herald reporter from interviewing jurors who convicted two international bankers of money-laundering.

A three-judge panel of the 5th U.S. Circuit Court of Appeals in New Orleans denied on July 1 the newspaper’s request to overturn U.S. District Judge Filemon Vela’s decision.

Herald publisher Doug Hardie said the newspaper will ask for another hearing on the case by the entire appeals court.

Hugh Lowe, a lawyer for the newspaper, said such rehearings rarely are granted, but the judges may decide to re-hear the case because of its importance.

The controversy began June 2 when Antonio Giraldi and Maria Lourdes Reategui were convicted of laundering $30 million in illegal profits of the Monterrey-based Juan Garcia Abrego drug-smuggling organization.

While discharging the jury, Vela said the panelists could not be approached about the case without his permission.

He also sent jurors form letters reminding them the case involved ″a criminal organization″ and asking whether they wished to be interviewed.

The newspaper argued that Vela’s order violated the First Amendment. The judge said in a written order he was concerned about the jurors’ privacy and safety.

The Herald argued that Vela’s letter didn’t allow the reporter to try persuading jurors that their thoughts would be presented accurately and possibly anonymously, thus satisfying Vela’s privacy concerns.

If the newspaper loses its appeal, restrictions on reporters trying to interview jurors after trials could be expanded.

The three judges unanimously agreed that Vela’s decision didn’t go against a 1983 appeals court ruling that allowed a judge to place restrictions on reporters seeking juror interviews.

In a similar case, a federal appeals panel in Philadelphia last March heard arguments that the judge in the ″Crazy″ Eddie Antar stock fraud case in New Jersey exceeded his authority when he ordered reporters not to ask former jurors certain questions. The case stems from efforts by The Associated Press to obtain the jury list. A decision is pending.

--- BROADCASTING: CBS, QVC Close to Merger; Diller to Become CEO

NEW YORK (AP) - After losing the NFL and being abruptly dumped by eight affiliates, CBS has made a dramatic decision about its future.

The company said June 30 it was close to acquiring QVC Inc. - and entering the cable TV industry at last - in a deal that analysts value at more than $2 billion.

QVC Chairman Barry Diller would become chief executive of the combined companies. Laurence Tisch would remain chairman of CBS.

″We think this is the right deal, the right merger ... and the right chief executive for CBS,″ said Tisch, CBS president and chief executive.

CBS has been criticized during Tisch’s tenure for concentrating almost exclusively on network TV and failing to venture into cable.

CBS is the only network without substantial cable interests. QVC’s shareholders include some of cable’s biggest operators: Tele-Communications Inc., Time Warner Inc. and Comcast Corp.

Diller said that extending the CBS name into cable will provide numerous programming and other business opportunities.

It also would give CBS the programming and strategic expertise of Diller. He is regarded as a visionary in the industry, and is given most of the credit for turning Fox into a fourth TV network.

Tisch said the company wouldn’t look for any other partners. Analysts said counteroffers were unlikely.

The boards of CBS and QVC are to meet to consider the deal on July 13. Stockholders of both companies would have to endorse the proposal, as would federal regulators.

As now planned, CBS would acquire the smaller QVC by paying QVC shareholders a combination of CBS stock and stock in the merged company. CBS shareholders would get a combination of cash and stock. They would own about 54 percent of the new company.

Both CBS and QVC have suffered recent setbacks. Diller failed this spring to arrange a deal for Paramount Communications Inc. And CBS has lost both National Football League broadcasting rights and eight key affiliates to the Fox network. Two Meredith TV Stations Affiliate with CBS

DES MOINES, Iowa (AP) - Television stations owned by Meredith Corp. in Phoenix and in the Flint-Saginaw market of Michigan have affiliated with the CBS television network.

CBS has been on an affiliate-building mission since Fox Broadcasting Co. first won the bidding to broadcast National Football League games, then carried off eight CBS affiliates. The lost CBS affiliates included KSAZ-TV in Phoenix and WJBK-TV in Detroit.

Of the new affiliations, Meredith’s KPHO-TV in Phoenix had been independent and its WNEM-TV in Flint-Saginaw had been affiliated with NBC.

A third Meredith station, KCTV-TV in Kansas City, Mo., already is a CBS affiliate. The two remaining Meredith stations, KVVU-TV in Las Vegas and KOFL- TV in Orlando, Fla., are Fox affiliates.

Laurence A. Tisch, the CBS chairman, has said the company would spend ″any amount″ necessary to have good affiliates in every market.

Meredith did not disclose terms of the affiliations, but spokesman Craig Maltby said June 29 there was ″no extraordinary compensation″ from CBS.

Maltby also said there would be initial added expenses for the stations to expand their news operations and to promote the new affiliations.

Meredith, based in Des Moines, is a Fortune 500 company with interests in publishing, broadcasting and real estate. It is best known for its Better Homes and Gardens and Ladies’ Home Journal magazines.

--- As Many as One in Four Homes Tuned in to Simpson Hearing

NEW YORK (AP) - As many as one in four U.S. homes tuned in to the opening day of O.J. Simpson’s court hearing, a TV analyst said.

″That would be supplemented, of course, by a significant out-of-home audience, since it ran in the lunch hour for most of the country,″ David Poltrack, CBS’ top audience researcher, said July 1.

ABC, CBS and NBC pre-empted their regular programs June 30 for live coverage, earning a combined rating of 16.6 and a 49 audience share for the period from noon to 3 p.m. EDT, in the 31 metered markets of Nielsen’s overnight report.

A single ratings point in the 31 markets equals 496,703 households; the share is the percentage of sets in use that are tuned in to a certain program.

″Over the course of those three hours, we figure that somewhere between 20 to 25 percent of all U.S. homes tuned in for some coverage,″ Poltrack said.

Poltrack called the ratings ″significant, but not overwhelming.″

The figures represented a 24 percent increase in network viewing over the same day and time last week, Poltrack said.

For the same three-hour period, CNN had a 3.4 average rating, which equals about 2.1 million TV homes.

Court TV, which is airing live, ″gavel-to-gavel″ coverage, said it does not release its ratings.

However, publicists for ABC, CBS and NBC said their respective news divisions would decide this week on their plans for continuing live coverage of the preliminary hearing.

CNN will continue its live coverage daily from noon to 7:30 p.m. EDT, with a half-hour wrap from 8 p.m. to 8:30, a spokesman said.

Cable’s Court TV will continue live gavel-to-gavel coverage.

--- Broadcast Networks Select UCLA to Monitor TV Violence

WASHINGTON (AP) - The major broadcast networks selected the Center for Communications Policy at the University of California, Los Angeles, to monitor violence on television and report to the public.

The first report should be out ″13 months from now,″ CBS senior vice president Martin Franks said in an interview June 29. Franks has organized the networks’ effort, which includes CBS, NBC, ABC and Fox.

UCLA ″will be reviewing programs up through the May sweeps,″ he said. Critics have said stations are more likely to air programs with lots of violence during this important ratings period.

The center also will examine programs on cable, public TV stations, films, home videos and video games to compare them to network programs.

The cable industry has its own violence monitor, Mediascope, a California- based non-profit research group.

Both industries have assembled independent monitors in response to congressional and consumer complaints about violence on television.

--- BellSouth Seeks Approval for Interactive TV Test

ATLANTA (AP) - BellSouth Corp. plans to use an Atlanta suburb to test a two-way television system allowing viewers to shop, play video games and send computer messages as well as watch cable programming.

BellSouth’s request for Federal Communications Commission approval of the test is the latest in a series of moves by telephone, cable and media companies to mix communications services on the so-called ″information highway.″

The Atlanta-based regional phone company said June 28 it wants to test the system in about 12,000 homes in Chamblee, Ga.

The BellSouth system would offer 60 channels of conventional cable TV and 300 two-way channels for home shopping, movies on demand, electronic mail, home banking and other services.

The test is scheduled to last 18 months. If it does well, regular service could start before the end of the test period, BellSouth senior vice president William F. Reddersen said.

He would not say where else the service might be offered. BellSouth provides local telephone service in Alabama, Florida, Georgia, Kentucky, Louisiana, Mississippi, North Carolina, South Carolina and Tennessee.

--- Montana Crowd Menaces TV Reporter, Damages Car

BILLINGS, Mont. (AP) - About 20 teen-agers harassed a Billings television reporter and vandalized her news car when she tried to film the search for a boy who drowned in the Yellowstone River.

The teen-agers apparently were friends of the boy who drowned and objected to the filming, the station’s news director said.

Laura Hendrickson, co-anchor for station KTVQ, locked herself in the car and radioed for help June 29 after the crowd spat on her, threatened her with rocks and drove nails into all four tires of the station’s news car, news director John Stepanek said.

Sheriff’s deputies and wildlife officials who were searching the river in boats were the first to reach the reporter, but the teen-agers were gone, Undersheriff Jay Bell said.

Hendrickson was shaken, but not physically harmed, Stepanek said.

″They had at times surrounded the car, spitting on Laura and the car, and throwing small rocks at the vehicle,″ he said.

Two larger rocks smashed the rear window of the station wagon, and one was thrown with enough force that it landed in the driver’s seat, Hendrickson said.

Videotape that Hendrickson took has been turned over to the sheriff’s office to determine whether the teen-agers can be identified.

″We do intend to prosecute this to the fullest extent possible,″ Stepanek said.

--- Italy’s TV Board Quits in Dispute with Government

ROME (AP) - Directors of Italy’s state television and radio network resigned amid complaints that the new government of TV mogul Silvio Berlusconi was trying to influence its programming.

The Italian Press Federation warned that ″a new phase is under way, which seems to be moving toward government control, however masked, of the public service.″

The resignations June 30 reflected a lack of support by the 6-week-old government of Berlusconi, whose business empire includes three private TV networks, state-funded RAI’s main competitors for news and entertainment.

A few weeks ago, Berlusconi complained that state TV wasn’t supportive enough of his government’s goals.

On June 29, his Cabinet gave the RAI network a vote of no confidence, saying cost-cutting budget and personnel moves didn’t go far enough. It warned the board would have to resign if it failed to streamline the network.

For decades, RAI’s three TV stations served as fiefdoms of the three dominant political parties: the Christian Democrats, the Socialists and the Communists, now called the Democratic Party of the Left.

But as scandals swept the parties from power over the last two years, the RAI channels had made some effort to leave political agendas behind.

Giuliano Ferrara, minister for parliamentary elections, a TV personality and a leading figure in Berlusconi’s Forza Italia (Let’s Go Italy) party, said parliamentary leaders would begin choosing a new board. PERSONNEL: Donna De La Cruz Named AP Correspondent in Newark, N.J.

TRENTON, N.J. (AP) - Donna De La Cruz, a newswoman in the Trenton bureau of The Associated Press, has been named correspondent in charge of the news cooperative’s bureau in Newark.

The appointment was announced July 5 by New Jersey Chief of Bureau Mark Mittelstadt.

De La Cruz, 28, joined the AP in Seattle in 1988 and worked for two years for the Florida Times-Union in Jacksonville, Fla., before returning to the AP in Trenton in 1992.

She was born at Fort Sheridan, Ill., and is a graduate of Arizona State University.

De La Cruz succeeds Nancy Plevin, who resigned to work for The New Mexican in Santa Fe., N.M.

--- Riddle Named Publisher of The News Journal in Delaware

WILMINGTON, Del. (AP) - W. Curtis Riddle, publisher of the Lansing (Mich.) State Journal since June 1990, has been named president and publisher of The News Journal.

Gary Suisman, who was president and publisher of the The Coloradoan in Fort Collins, replaces Riddle as president and publisher of the Lansing paper.

Riddle, in turn, replaces Sal DeVivo, who was named publisher of The Daily Journal in Vineland, N.J.

A founding member of the National Association of Black Journalists, Riddle will continue his role as senior group president of the East Newspaper Group for Gannett Co. Inc., which owns the Wilmington and Lansing newspapers.

The News Journal is a 126,000-circulation paper serving readers across Delaware.

After joining Gannett in 1982, Riddle served as an editor at USA Today and The Cincinnati Enquirer, where he was managing editor and assistant to the publisher. He also was president and publisher of the Lafayette (Ind.) Journal and Courier before moving to Lansing.

He began his career in journalism in 1972 as a reporter for The Courier- Journal in Louisville, Ky. In 1976, he joined The (Baltimore) Sun as a reporter in the paper’s Washington bureau.

--- McEachran and Remmert Promoted at The Commercial Appeal

MEMPHIS, Tenn. (AP) - Angus McEachran, editor of The Commercial Appeal, will assume additional duties as president of the Memphis Publishing Co.

McEachran will have responsibility for all newspaper operations as well as editing the daily paper, said William R. Burleigh, chief operating officer of E.W.Scripps Co.

Scripps owns Memphis Publishing Co., which publishes The Commercial Appeal.

Richard Remmert, assistant general manager, has been promoted to general manager of Memphis Publishing Co. He will oversee all non-editorial functions of the paper.

McEachran, 54, and Remmert, 47, began their new duties July 1.

The change in corporate structure ends the newspaper’s longstanding policy of keeping the editorial and business departments separated, said Alan Horton, a Scripps executive.

--- Veitch Resigns as General Manager of Chicago Sun-Times

CHICAGO (AP) - Michael J. Veitch, general manager and executive vice president of the Chicago Sun-Times, resigned, effective July 1, to pursue other interests, according to Sun-Times publisher Sam S. McKeel.

Charles F. Champion, who had been senior vice president for sales and marketing, was named executive vice president.

Veitch, who had been with the paper for two years, helped in the company’s sale to Canadian publishing company Hollinger Inc. for $180 million in February.

In addition to the flagship Sun-Times, the 11th-largest paper in the country, Hollinger bought 60 weekly and bi-weekly suburban papers published by the company’s Pioneer Press and Star Newspapers subsidiaries.

--- Weaver Named Managing Editor of Wichita Eagle

WICHITA, Kan. (AP) - Janet Shadden Weaver, deputy managing editor of The Virginian-Pilot of Norfolk, Va., has been named managing editor of The Wichita Eagle.

Weaver, who will begin her new duties July 25, succeeds Steve Smith, who joined the Knight-Ridder corporate staff in Miami in October 1993.

She worked as a reporter and city editor at the Irving (Texas) Daily News and as courts reporter and night city editor at the Stuart (Fla.) News before joining The Virginian-Pilot in 1989. There she served as city hall reporter, city editor and special editor before becoming deputy managing editor.

--- Pukanecz Named Norristown Editor

NORRISTOWN, Pa. (AP) - Charles Pukanecz, formerly managing editor of The Times in Pawtucket, R.I., has been named editor of The Times Herald.

He succeeded Paul Palange, who becomes editor of The Herald at Fall River, Mass. All three papers are owned by the Journal Register Company, based in Trenton, N.J. DEATHS: James Buchanan

MIAMI (AP) - James Buchanan, a Miami Herald reporter jailed by Fidel Castro in the Cuban ruler’s first year in power, died June 25. He was 77.

In 1959, Buchanan was arrested after he interviewed and gave supplies to an American mercenary sought by Castro’s revolutionary government.

Buchanan was tried and sentenced to 14 years in prison. He was freed 12 days later on the condition that he never return to Cuba.

Buchanan was part of the Herald team that covered the failed Bay of Pigs invasion in 1961.

Survivors include his wife and son. Thelma Todd Christian

LOUISVILLE, Ky. (AP) - Thelma Todd Christian, mother of The Associated Press’ managing editor Darrell Christian, died July 3. She was 65.

Mrs. Christian, who lived in Clarksville, Ind., was a secretary for the University of Louisville Hospital.

Besides her son Darrell, survivors include another son, Scott Christian, four sisters and a brother. James Edwards

BROCKTON, Mass. (AP) - James Edwards, a columnist for The Enterprise of Brockton, died of cancer June 27. He was 58.

Edwards began his reporting career in England in 1964 and emigrated to the United States in 1967, working in Alexandria, La., New Orleans and at Foster’s Daily Democrat of Dover, N.H., before joining The Enterprise in 1969. He was appointed editorial page editor in 1981.

Survivors include his wife, two daughters, four sons and one sister. Bernard E. Garnett

COLLEGE PARK, Ga. (AP) - Bernard E. Garnett, a business copy editor with The Atlanta Journal-Constitution, died of hypertension June 28. He was 53.

Garnett worked in the Atlanta bureau of The Wall Street Journal from 1972 to 1976, covering financial news and special news features. He then worked at Afro-American Newspapers in Baltimore before joining the Journal-Constitution in 1979.

Garnett wrote book reviews for the newspaper’s business section and helped produce the personal finance and automotive sections.

Survivors include two children. Kathryn Grayburn

MARIETTA, Ga. (AP) - Kathryn Grayburn, former society editor for The Atlanta Constitution, died June 29. She was 77.

During the 1960s, she wrote a daily society column titled ″Entre Nous.″

Survivors include two children and one brother. William Grove

CHEYENNE, Wyo. (AP) - William Grove, an authority on radio and television electronics and a broadcasting pioneer in the Rocky Mountains, died June 29. He was 88.

Grove was picked in 1928 by American Telephone & Telegraph Co. to handle NBC and CBS radio programs in Denver. He became chief engineer in 1929 at Denver’s CBS outlet, KLZ.

He later set up a string of radio and television stations in Wyoming, Nebraska and Colorado. He was largely responsible for the creation of Cheyenne radio station KFBC in 1940 and brought Cheyenne’s first television station, KFBC-TV, on the air in 1954.

Grove was executive vice president and general manager for both Frontier Broadcasting and president of its Cable ColorVision before retiring in 1983.

Survivors include his wife and son. William A. Henry III

NEW YORK (AP) - William A. Henry III, drama critic and senior writer for Time magazine and winner of a Pulitzer Prize for criticism, died June 28 in London of a heart attack. He was 44.

Henry joined the newsweekly in 1981, covering politics and culture. He was named Time’s drama critic four years later.

Before coming to Time, Henry worked for The Boston Globe, contributing to the writing and reporting that won the newspaper a Pulitzer for distinguished public service in 1975.

In 1980, he won his own Pulitzer for his writings on television. That same year Henry moved to the New York Daily News as a critic and a columnist.

Henry wrote several books, including a biography of Jackie Gleason. His latest book, ″In Defense of Elitism,″ will be published in September.

Henry is survived by his wife. Schaefer Bryant Kendrick

GREENVILLE, S.C. (AP) - Schaefer Bryant Kendrick, a columnist for The Greenville News and a longtime community leader who helped integrate the city in the late 1960s, died June 28. He was 78.

Kendrick taught at Furman University for 43 years, longer than any other person in the school’s history. He also practiced law.

Survivors include two sons, one daughter and one brother. James Campbell MacDonald

TOLEDO, Ohio (AP) - James Campbell MacDonald, former editor of The Blade and associate professor of journalism at Ohio State University, died June 27. He was 75.

MacDonald worked for the Battle Creek (Mich.) Enquirer before joining the faculty at the University of Michigan in 1951.

He joined The Blade in 1959 and served as editorial writer, associate editor, executive city editor and editor.

He joined the faculty at Ohio State in 1970 and retired in 1984.

MacDonald was a juror for the Pulitzer Prizes in journalism in 1969 and 1970 and chaired jurors for the Pulitzer Public Service Award in 1970.

He is survived by his wife and a sister. Bill McBride

OMAHA, Neb. (AP) - Bill McBride, a retired broadcaster, died June 28 at his home in Clearwater, Fla. He was 71.

McBride was a sportscaster, news anchorman, program director and station manager at Omaha radio station WOW and television station WOWT from 1947 until 1970.

He then worked as operations manager for two radio stations in Boulder, Colo. He retired in 1984.

McBride is survived by his wife, a daughter and a sister. Robert B. McKnight Sr.

MENTOR, Ohio (AP) - Robert B. McKnight Sr., a veteran newspaperman, died June 25. He was 80.

He worked for the Cleveland Press for 40 years as a copy editor, news editor and suburban editor. Francis Stilley

NEW YORK (AP) - Francis Stilley, whose 20-year career with The Associated Press included directing coverage of the 1964-65 World’s Fair, died July 1. He was 76.

He joined the AP in Oklahoma City in 1943 and moved to the New York City bureau in 1945. He later served as deputy editor of AP Newsfeatures.

In 1965, he left the AP to work in public relations with American Can Co. Since retiring about 10 years ago, he wrote four books for young adults on careers in various fields, and he reviewed books for the AP.

In addition to his wife, Joy, a retired AP Newsfeatures editor, he is survived by their son, Rick. Lorene B. Temple

TEXARKANA, Texas (AP) - Lorene B. Temple, mother of Associated Press vice president Wick Temple, died June 26. She was 83.

Mrs. Temple was an Avon representative for the past 25 years.

In addition to her son, Wick, who directs AP’s membership services from New York, Mrs. Temple is survived by a daughter, Annella.

--- NOTES FROM EVERYWHERE: Here’s more evidence of the rise of talk radio in American politics: Illinois’ lieutenant governor has quit his job to sign on as a host of a political show on WLS-AM. Bob Kustra, 51, said he became interested in broadcasting three years ago as host of the monthly ″Ask the Lieutenant Governor″ show on WLS. ... A patient wing at the Cleveland Clinic was dedicated June 27 in memory of Harry R. Horvitz, who had published five newspapers in Ohio and New York and operated seven cable television systems. Horvitz, who died in January 1992, had been a patient at the Clinic. ... A spotted leopard born at the Memphis Zoo was named Joe Williams in honor of newspaper executive Joseph R. Williams, who retired June 30 after 18 years as vice president and general manager of Memphis Publishing Co., which publishes The Commercial Appeal. Williams was recognized for his role in the newspaper’s donation of $1 million to the construction of The Commercial Appeal Cat Country. The male cub, nicknamed J.W., was born during the February ice storm, and is the first cub born in the big cat exhibit since it opened in April 1993.

End Industry News Advisory

AP RADIO
Update hourly