AP NEWS
Related topics

Publishers: Editors: Managing Editors:

November 22, 1993

Undated (AP) _ A summary of developments in the news industry for the week of Nov. 15-22: New York Guild Files Labor Action Against Post, Murdoch

NEW YORK (AP) - A union for editorial, advertising and other workers at the New York Post filed unfair labor practices charges against the tabloid and owner Rupert Murdoch.

At issue is the firing of 287 union members who went on strike Sept. 27. The strike occurred before Murdoch bought the tabloid’s assets Oct. 1.

Post spokesman Pat Smith said Nov. 16 the newspaper had not received word of the charges and had no comment.

The Newspaper Guild of New York alleged in the charges, filed with the National Labor Relations Board, that Murdoch’s News America Corp. ″was not entitled to fire the workers who went on strike.″

Barry Lipton, president of the guild, said the union believes Murdoch effectively took control of the paper March 29, when he entered into an agreement with a bankruptcy court allowing his company to operate the paper until his $25 million bid to buy it was completed.

″Basically, we believe that Murdoch broke the law by firing our members for going on strike, and by his refusal to continue to negotiate with the guild,″ Lipton said.

Striking guild members were allowed to re-apply for their jobs when Murdoch bought the paper’s assets. The union said only about 35 have been rehired.

--- Judge Rejects Effort by Media to Attend Rollins’ Deposition

NEWARK, N.J. (AP) - A federal judge denied some of the nation’s largest news organizations permission to attend the deposition of Gov.-elect Christie Whitman’s campaign manager, whose comments on suppressing black votes caused a political furor.

News outlets, including The New York Times, The Associated Press and four television networks, asked U.S. District Judge Dickinson R. Debevoise for permission to attend the deposition of Ed Rollins. They emphasized the widespread public interest and importance of the case.

Rollins, a former Reagan aide, has since retracted comments he made to Washington reporters Nov. 9 that the GOP paid black ministers and Democratic workers to hold down minority voting in the gubernatorial election.

Rollins opposed the effort by the media; Democrats said they didn’t object. The GOP and Whitman campaign took no position.

Debevoise rejected the media application Nov. 17, saying they had no automatic right to attend, and that their presence would delay the proceedings.

The Democrats got permission from Debevoise Nov. 15 to question Rollins and others involved in the campaign before the defendants could respond to the lawsuit.

Whitman, who narrowly defeated Democratic incumbent Jim Florio Nov. 2, is to be sworn in Jan. 18. Whitman has said that Rollins lied, but the comments have led to federal and state investigations.

The judge said he was not impressed with arguments put forth by Rollins’ lawyer, Michael W. Kirk, that reporters would unsettle deposition participants, and that their stories could influence any grand jury proceeding.

However, Debevoise said the media presence would defeat the purpose of the free-ranging exploration a deposition should provide.

The media has been allowed at many depositions without difficulty, according to attorney Floyd Abrams, who represented The New York Times, The Associated Press and The Record of Hackensack.

First Amendment protections for freedom of the press were not at issue in the case, Abrams said. Rollins, whose public comments initiated the controversy, cannot suddenly claim a right to privacy, Abrams said.

Court TV, a cable network, also sought permission to attend and broadcast the deposition.

Its lawyer, Robert S. Steinbaum, suggested that Court TV could provide reporters with uninterrupted closed-circuit coverage in another room so only a camera would be in the deposition room.

Such cameras are regularly used in depositions and ″after several questions the witness and attorneys disregard″ it, said Steinbaum, publisher of the New Jersey Law Journal.

Among the reasons the media wanted to attend was because ″transcripts lack a tone of voice, frequently misreport words and often contain distorting ambiguities as to where sentences begin and end,″ according to a case Abrams cited in his application.

Other news outlets that joined in the application were ABC, CBS, NBC, the Asbury Park Press, the New York Daily News, The Home News of East Brunswick, The Jersey Journal, WKXW (better known as New Jersey 101.5), The Philadelphia Inquirer, The Star-Ledger of Newark, The Times of Trenton and The Wall Street Journal. Times, NYNEX Developing News Fax Service

NEW YORK (AP) - The New York Times Co. and NYNEX are planning a fax service that would allow customers to receive selected news and information.

About 1,000 customers will participate in a test of the service next year.

The service will provide stories previously published in the Times as well as information from other sources.

The Times already distributes a six- to eight-page digest of its daily paper by fax to many points it cannot reach otherwise, including Japan and ships at sea.

--- Wyoming Newspaper Editors Sue Over Firings

CHEYENNE, Wyo. (AP) - Two editors of a Cheyenne newspaper who were fired because they would not wear anti-union buttons have filed a lawsuit claiming wrongful termination.

Kerry Drake and Kelly Flores said the decision by Cheyenne Newspapers Inc. to fire them violates well-established public policy spelled out in the federal and state constitutions and the state’s right-to-work law.

They are seeking unspecified compensatory and punitive damages.

Drake, an editorial page editor for the Wyoming Eagle, and Flores, an assistant news editor at the Eagle, were suspended without pay in October after refusing to wear anti-union buttons as part of management’s campaign against unionization of newsroom employees. Both said they couldn’t in good conscience wear the buttons.

Drake, an 18-year Eagle employee, and Flores, with the paper since December 1991, were fired Nov. 16.

Eagle-Tribune Publisher Michael McCraken declined to comment on the lawsuit. McCraken previously said his attorneys advised him that requiring managers to wear the anti-union buttons didn’t violate their constitutional rights.

Newsroom staffers on Nov. 4 voted 12-7 against being represented by the Communication Workers of America.

Linda Rasmussen, CWA staff representative in Denver, said a committee of union officials has decided against appealing the vote. Members of the committee which organized the vote had said they were considering an appeal on several grounds.

--- Newspapers at Accredited Journalism Schools Have 17.3 Percent Minority Staffs

KENT, Ohio (AP) - Newspapers at 94 accredited journalism schools have a higher percentage of minorities on staff than U.S. dailies, according to the third census of minorities in college media.

The census found that 17.3 percent of the student staffs were members of minority groups. It counted the fall 1992 staffs of newspapers associated with schools whose programs are accredited by the Accrediting Council for Education in Journalism and Mass Communication.

″These figures help to explain why minorities accounted for almost a quarter of entry-level newsroom hires and 39 percent of interns at U.S. dailies in 1992: A swelling pool of applicants is there to meet rising industry demand,″ according to the census, a joint effort between the School of Journalism and Mass Communication at Kent State University and the Akron Beacon Journal.

The census was conducted for the minorities committee of the American Society of Newspaper Editors, with underwriting from ASNE, Knight-Ridder Inc., Kent State University and the Akron Beacon Journal.

--- Milwaukee Archbishop Criticizes Journal Over Story

MILWAUKEE (AP) - The Catholic archbishop of Milwaukee criticized a Milwaukee Journal report that a priest imprisoned for sexual assault was transferred from parish to parish despite accusations he molested children.

The Nov. 9 report focused on how the church handled the case of the Rev. William Effinger, former pastor of a Sheboygan church serving a 10-year prison term for abuse of a 14-year-old boy in 1988.

Archbishop Rembert G. Weakland, in a nine-paragraph letter dated Nov. 10 and read at some church services Nov. 14, criticized the story as malicious, one-sided, unfair and factually incorrect.

The letter was sent to 925 people, including priests, pastors and retired priests, for use at their discretion, according to Rosemary Murphy, director of communications for the archdiocese. Some chose to read it at Sunday services, she said.

The Nov. 9 story did not contain a statement from Weakland about the allegations. The Journal said Weakland could not be reached for comment before the story was published.

Murphy disputed that contention, saying ″the archdiocese does not have any record of any call on that story″ before its publication.

Reporter Marie Rohde said Nov. 15 she had called Murphy the morning of Nov. 9, spoke with her about the story and sought the opportunity to talk to Weakland about specific statements.

The newspaper was granted access to court motions in five pending lawsuits filed against Effinger, the parishes where he served and the archdiocese. At the request of the defense, the depositions from the defendants in the suits, including Weakland, were ordered sealed and were not released to the newspaper.

The summary of depositions from the plaintiffs, as reported by the Journal, contends that complaints were made to the archdiocese saying that Effinger had a drinking problem and had abused children as early as 1979.

Other allegations in the civil lawsuits allege that Effinger had abused one boy as far back as the 1960s in Kenosha.

The summary of the depositions contends that church officials quietly moved Effinger from parish to parish without disclosing to parents or parish officials that Effinger was the subject of allegations.

Weakland’s letter challenged the accuracy of statements in the story attributed to Robert Elliott, an attorney in the lawsuits, that said the church in Milwaukee did not have a policy on reporting sexual abuse and had not held programs to educate church officials and church-school personnel on their obligation to report allegations of sexual abuse of children.

--- Community Leaders Protest Coverage by New Haven Register

NEW HAVEN, Conn. (AP) - Two city aldermen, a civil rights leader and a union president led a demonstration outside the New Haven Register against the newspaper’s coverage of minorities and the city.

About 30 protesters accused the Register and its owners Nov. 16 of not providing enough coverage of positive events in the minority community and of wrongly portraying New Haven as a dangerous place.

The demonstrators dumped copies of the newspaper at the front door of the Register building but picked them up when they left, dropping them in a garbage truck that drove ahead of the marchers.

The Rev. James Justice cited the coverage of the appointment of the city’s first black deputy police chief as an example of the way the paper has slighted minorities. The story received less prominent coverage than a story on a West Haven man often mistaken for television actor Peter Falk, star of ″Columbo.″

In a statement released after the protest, the Register’s publisher, William Rush, said: ″The directive to reporters and editors is to report the news fairly and accurately. Obviously, we are not going to please everyone.″ Tensions Between Press, Government Inevitable, Panel Says

BARILOCHE, Argentina (AP) - Tensions between political figures and the press are inevitable in any free system, leaders from both sides told a meeting of editors and publishers.

Louis D. Boccardi, president and chief executive officer of The Associated Press; Charles Overby, president of the U.S.-based Freedom Forum, and former French Prime Minister Michel Rocard made the comments Nov. 16 in a panel discussion before the Inter-American Press Association.

The press provides the magnifying glass through which the public learns about its officials and those who seek to become officials, Boccardi said in opening comments.

Journalists ″have a duty to dig behind the public facade and come as close to the truth as we can,″ Boccardi said. ″And we must hold politicians to the same standards of truth that we ourselves hope to attain.

″It is not enough to report a candidate’s statements,″ he added. ″We must put them in context and call attention to inconsistencies and factual mistakes.″

Overby, whose organization promotes worldwide freedom of expression, observed that ″there is more freedom of the press in the world today than ever before ... but the prestige of the press is declining.″

″The press never will be popular,″ he added, ″but we should try harder to explain our role to the public.″

The press, ″left to its own devices, fails to connect with the public in covering government. ... It feeds too much on power and controversy. Both a free press and a fair press is what the public wants.″

Rocard, now the first secretary of France’s Socialist Party, noted that ″there is no democracy without information and therefore no democracy without the media.″

Technological changes have increased the speed of media communications and now oblige politicians to be more transparent in dealing with the press, he said.

The changes have also led to redundancy, with the same information repeated many times to the public, he said.

The discussion was attended by more than 500 editors and publishers from North, Central and South America and the Caribbean who held their 49th General Assembly in this Andean resort. The five-day meeting ended Nov. 18 with a country-by-country report on the status of hemispheric press freedom.

In the annual report, the IAPA said at least 19 journalists were killed and many more beaten and arrested over the last year in the Western Hemisphere.

It said journalists were subjected to a surprising degree of violence and legal restrictions despite the presence of democratic governments in most of the hemisphere.

The association singled Canada out for criticism over court rulings there that bar journalists from reporting even the existence of restrictions on the press in trials, calling the rulings ″the most striking new affront to freedom of the press in the last year.″

Eleven journalists were killed in the past year in Colombia, five in Mexico and one each in the United States, Argentina and Guatemala, the report said.

The U.S. case involved Haitian Dona St. Plite, a commentator on radio station WKAT in Miami, who was killed Oct. 24 while attending a benefit for the family of another Haitian journalist slain in 1991.

The association elected Roy Megarry of The Globe and Mail in Toronto its 1994 president.

Raul Kraiselburd of El Dia, La Plata, Argentina, was chosen first vice president; David Lawrence Jr. of The Miami Herald, second vice president; Gerardo Garcia Gamboa of Novedades of Yucatan, Merida, Mexico, treasurer; and Hector Davalos, Novedades de Acapulco, Mexico, secretary.

--- AWARDS: Latin American Press Group Gives Awards

BARILOCHE, Argentina (AP) - The Inter-American Press Association awarded its Grand Prize for Press Freedom posthumously to Colombian newspaper owner Eustorgio Colmenares, who was murdered March 12 by a leftist guerrilla group.

Three other prizes went to The Miami Herald, and two each to El Imparcial of Hermosillo, Sonora, Mexico; La Nueva Provincia, Bahia Blanca, Argentina; the Houston Chronicle, and the Los Angeles Times.

Colmenares, founder and owner of the daily La Opinion of Cucuta, Colombia, was gunned down by members of the National Liberation Army, which called for his death after the paper published an editorial condemning kidnappings and terrorist acts.

The prize was accepted Nov. 17 by Colmenares’ widow Esther and son Jose.

Other awards included:

IAPA-Miguel Otero Silva Award, for news coverage, to Carlos Alberto Giraldo, El Colombiano of Antioquia, Colombia. Honorable mention, La Nacion of San Jose, Costa Rica.

IAPA-The Miami Herald Award, for in-depth coverage, to El Pais of Cali, Colombia.

IAPA-Jorge Mantilla Ortega Award, for best column, to La Nueva Provincia.

IAPA-El Pais Award, for photography, to Crispin Ballesteros Alcala, El Imparcial.

IAPA-El Tiempo Award, for caricature, to Francisco ″Pancho″ Cajas, El Comercio of Quito, Ecuador.

IAPA-Agustin Edwards MacClure Award, for opinion, to La Nueva Provincia.

IAPA-Pedro Joaquin Chamorro Award, for inter-American relations, to Ramon A. Mestre, El Nuevo Herald of Miami.

IAPA-Harmodio Arias Award, for human rights coverage, to Mimi Whitefield, The Miami Herald.

IAPA-Jose Antonio Miro Quesada Award, for community involvement, to Maria de los Angeles Valenzuela Arguelles, El Imparcial.

IAPA-Bartolome Mitre Award, for drug problem coverage, to Sonia Gomez Gomez, El Colombiano of Medellin, Colombia. Honorable mention to Stan Yarbro, the Los Angeles Times.

IAPA Commentary Award, for editorial writing, to David Lawrence, The Miami Herald. Honorable mention to Liz Balmaseda, The Miami Herald.

IAPA-Tom Wallace Award, for day-to-day coverage, to David Schrieberg, The Sacramento (Calif.) Bee. Honorable mention to Newsday of Long Island, N.Y.

IAPA-The Globe and Mail Award, for in-depth reporting, to Bruce Selcraig of the Los Angeles Times.

IAPA-McClatchy Newspapers Award for feature writing to Dudley Althaus, Houston Chronicle. Honorable mention to Isabel Vincent, The Globe and Mail, Toronto.

IAPA-ABC Color Award for photography to Dave Einsel, Houston Chronicle. BROADCASTING: Opponents of Camera Ban in Federal Courts Pleased by Report

WASHINGTON (AP) - Opponents of the longstanding ban on cameras and radio equipment in federal courts are pleased by a report showing that federal judges were favorably impressed after allowing such coverage on a limited basis.

Federal judges in courts participating in the three-year experiment that began in 1991 generally believe cameras in their courtrooms have had little or no adverse effect, says a report on the effort.

″It’s an excellent report,″ said Timothy Dyk, a news media lawyer active in seeking an end to the federal court ban. ″We hope this will lead to a permanent rule. This report, like those done in state courts, shows that many of the concerns some people expressed about having cameras in the courtroom were not well-founded.″ Richard Winfield, a lawyer whose news media clients include The Associated Press, said the report ″can only be a very positive development.″

″With any luck, it will signal an end to restrictions that are from an earlier age,″ Winfield said, noting that almost all the states already allow such coverage in their courts.

Another of the report’s findings: Federal judges seem more willing to let the experiment expand and allow coverage of criminal cases as well as civil cases.

The report was prepared by the Federal Judicial Center, a think tank for the federal courts, and will be considered by a committee of the policy-making U.S. Judicial Conference.

The conference is composed of 27 federal judges and is headed by Chief Justice William H. Rehnquist.

Spokesman David Sellers said the conference’s committee on court administration and case management will consider the report at its meeting next month. That committee is led by U.S. District Judge Ann Williams of Chicago. Sellers said the committee will make recommendations to the Judicial Conference, which next meets in March.

Cameras and radio equipment had been banned from federal courts since 1937 before the Judicial Conference approved the experiment for two appeals courts and trial courts in six states.

Those participating are appellate courts in San Francisco and New York and trial courts in Indiana, Massachusetts, Michigan, New York, Pennsylvania and Washington.

From July 1991 through June of this year, news media organizations covered 147 cases. ″Television was by far the most common type of coverage ... with 124 proceedings covered,″ the report says.

Those judges who had presided over televised proceedings ″generally believed that coverage had little or no effect on the participants or proceedings,″ the report says.

Judges also generally seemed to have a change of heart about allowing coverage of criminal cases.

″Most judges interviewed said they would recommend extending camera access to criminal proceedings,″ the report said.

But some judges remain adamantly opposed to television coverage of federal courts.

″I have not changed my mind. The basic purpose of the court is to render justice. The basic purpose of TV is to entertain,″ the report quotes one judge as saying in the latest survey. ″TV producers will take trials and make them into entertainment, reducing them to punch lines and 30-second bites.″

--- Public TV Must Change Drastically to Survive, Officials Say

WASHINGTON (AP) - Viewership is down, funding is off and the prospect of 500 cable channels threatens to destroy public television if it doesn’t change dramatically, public TV officials said.

″Television today is at the end of an era,″ according to Richard Carlson, president of the Corporation for Public Broadcasting.

Public television can’t possibly compete technologically with the media conglomerates investing billions of dollars to create the multichannel, interactive system of the future, according to Robert Ottenhoff, acting president of the Public Broadcasting Service.

But the unique programming service that public television has provided for the past 25 years can survive if the network and local stations revamp the system to emphasize programming instead of distribution, the officials said.

The two men spoke Nov. 17 at the annual closed-door planning session of PBS and its local stations at a hotel outside Washington.

Carlson presides over the agency set up by the federal government to distribute the money Congress appropriates for public radio and television.

Ottenhoff runs the network that buys and distributes national programming, which has grown over the years and is being broadcast by 350 stations.

--- Jury Finds ABC Slandered Falls Church Firm

ALEXANDRIA, Va. (AP) - A small repair company won $1 in damages for defamation by Capital Cities-ABC Inc. in a segment of ABC’s newsmagazine program ″PrimeTime Live.″

A U.S. District Court jury deliberated more than two days before granting the token award Nov. 15 to High Technology Electronic Services of Falls Church, Va. High Tech’s attorneys asked for $740,000 in damages.

ABC said it would appeal.

The jury also told ABC to delete portions of the segment dealing with High Tech if it reruns the program. And it told ABC to ″take another look at PrimeTime’s goals and objectives. ... Be sure that the kind of reporting coming from this show is what you, as an outstanding news organization, want to put your name to.″

High Technology sued the television network in March over a ″PrimeTime″ program about fraudulent repair practices. The disputed segment, called ″The Fix Is In,″ aired twice last year on the Thursday night program.

Posing as a customer, an ABC producer took an intentionally disabled compact disc player to a repair shop affiliated with High Tech and taped repairmen with a hidden camera.

High Tech replaced what it said was a defective laser and charged $224. The real problem was a plug that the producers had disconnected in advance. That repair job should have cost a few dollars.

During the five-day trial, High Tech said the expensive repair job was simply an honest mistake on its part. Company representatives and other expert witnesses testified that replacing the laser was proper, based on standard repair techniques. ABC disputed this, saying the flaw was obvious.

Correspondent Chris Wallace tells a High Tech employee in one segment of the broadcast, ″We wanted to see whether you’d (repair) it honestly and you didn’t.″

Wallace, who attended the trial, said, ″We think we did a good story. We thought it was solid when we put it on the air and we still think it’s solid.″

Gino Vacca, High Tech’s general manager, said he was ″ecstatic″ with the verdict, despite the dollar award. ″We took on a giant and kicked them in the knee,″ he said. ″In the service business, your reputation is all you have and we just got our reputation back.″ Cincinnati Company Selling Detroit Radio Station

CINCINNATI (AP) - Great American Television and Radio Co. Inc. is selling WRIF-FM in Detroit to Greater Media Inc. for $11.5 million.

Greater Media owns WCSX-FM and WHND-AM in Detroit, but the company said Nov. 16 it expects to begin operating WRIF soon under terms of an interim marketing arrangement with Great American.

Greater Media, based in East Brunswick, N.J., owns 15 radio stations in Detroit, Los Angeles, Philadelphia, Washington, Boston and the New York area. It also operates cable television systems serving 250,000 subscribers in Pennsylvania and Massachusetts and publishes weekly newspapers in New Jersey.

Cincinnati-based Great American has 10 FM radio stations, four AM stations and six television stations.

--- PERSONNEL: Patrick Stickel Named President of Oregonian Publishing Co.

PORTLAND, Ore. (AP) - Patrick F. Stickel was named president of the Oregonian Publishing Co. after serving as general manager for nearly four years.

Fred A. Stickel, who has been publisher and president, said Nov. 18 that transferring the position of president to his son continues the transfer of leadership to a new generation. Both Stickels said that Patrick Stickel, 43, has carried out the duties of president for the past two years.

As president, he is responsible for the operations side of the newspaper including advertising, circulation and support services.

Fred Stickel, 72, remains publisher with the responsibilities of chief executive officer. His role, he said, is to work with Executive Editor Sandra Rowe on the news and editorial product.

Patrick Stickel has worked at The Oregonian in a variety of roles beginning as a part-time mailroom worker. He also has been a pressman, retail advertising salesman, circulation sales representative and circulation marketing manager.

He spent 14 months in 1986-87 working on special projects for the publisher of The Times-Picayune in New Orleans and returned to The Oregonian as an administrative assistant. He was named general manager in 1990.

--- Campbell Elected to Board of Patriot Ledger Parent Company

QUINCY, Mass. (AP) - Bryon C. Campbell, a retired newspaper publisher, has been elected to the board of directors of the George W. Prescott Publishing Co., parent company of the Patriot Ledger of Quincy and the Memorial Press Group of Plymouth.

Campbell, 59, was a longtime senior executive of the Tribune Co. of Chicago, serving as publisher of the Fort Lauderdale News and Sun-Sentinel in Florida and the Los Angeles Daily News. He most recently was president and publisher of The Record in Hackensack, N.J.

Campbell is also a member of the board of directors of Newspapers of New England, which publishes the Concord (N.H.) Monitor and other newspapers.

In the past, Campbell has served as president and a board member of the Inland Press Association, board member of the American Press Institute, member of the Nominating Committee of The Associated Press and member of the Government Affairs and Newsprint Committee of the American Newspaper Publishers Association.

--- Singleton Makes Several Management Promotions

HOUSTON (AP) - William Dean Singleton, president and chief executive office of MediaNews Group Inc., had made several management changes in the newspaper publishing company.

-Anthony F. Tierno, 49, vice president of operations, was named executive vice-president and chief operating officer of the company, reporting to Singleton.

-E. Michael Fluker, 57, vice president and chief financial officer, becomes senior vice president of administration.

-Joseph J. Lodovic IV, 33, vice president and treasurer, becomes executive vice president and chief financial officer.

-Andy Mick, 44, vice president of advertising at The Potomac News in Woodbridge, Va., will be promoted to publisher of that newspaper.

--- Herrin New Managing Editor of Rocky Mount, N.C., Papers

ROCKY MOUNT, N.C. (AP) - Jeff Herrin, former managing editor of the Opelika-Auburn News in Alabama, has been appointed managing editor of The Evening and Sunday Telegram.

Herrin, a 35-year-old native of North Carolina, was Sunday editor of the High Point Enterprise before spending two years as the managing editor of the Alabama newspaper.

--- Welch Named Publisher at Sentinel of Fairmont, Minn.

FAIRMONT, Minn. (AP) - Bryan Welch, editor and publisher of the Carlsbad (N.M.) Current-Argus, has been named publisher of the Sentinel of Fairmont.

Welch, 34, succeeded Bill Holland, who has relocated to Benton, Ill.

--- DEATHS: E. Boyd Fitzpatrick

OLEAN, N.Y. (AP) - E. Boyd Fitzpatrick, who managed his family’s media holdings for decades, died Nov. 14. He was 95.

Fitzpatrick presided over the family’s ownership of the Olean Times-Herald newspaper and radio stations WHDL and WEBF.

The Fitzpatrick family sold the Times-Herald to Thomson Newspapers in 1988.

That same year Fitzpatrick established a $100,000 journalism scholarship at St. Bonaventure University.

Survivors include his wife, a son, Grey, who suceeded him as publisher of the Times-Herald, a daughter and a sister. John P. Giuggio

BOSTON (AP) - John P. Giuggio, president of Affiliated Publications, The Boston Globe’s parent company, died Nov. 18. He was 63.

Giuggio joined The Globe as a messenger at age 15 and became president of Affiliated Publications in 1982. He retired earlier this year, months before the newspaper’s purchase by The New York Times for $1.08 billion. It was the highest price ever paid for a newspaper.

During his years as president of Affiliated Publications, net earnings for The Globe increased from $17.2 million in 1982 to a peak of $58.3 million in 1987.

He is survived by his wife, two daughters and two sons.

--- NOTES FROM EVERYWHERE: The Boston Globe will publish an eight-page special section for immigrants in eight languages Nov. 29; about 520,000 copies will be printed in English, Russian, Spanish, Vietnamese, Chinese, Haitian, Cambodian and Portugese. ... Longtime White House reporter Helen Thomas received the Walter Cronkite Award for Excellence from the Arizona State University School of Journalism and Telecommunication. Thomas has covered the administrations of every president since John F. Kennedy for United Press International.

End Industry News Advisory

AP RADIO
Update hourly