AP NEWS
Related topics

Publishers Editors Managing Editors

February 11, 1991

A summary of developments in the news industry for the week of Feb. 4-11: Journalists, Military Increasingly Adversaries

DHAHRAN, Saudi Arabia (AP) - Here in the battle zone, the military and the journalists covering the Persian Gulf War are increasingly finding themselves at odds.

Many reporters feel hemmed in by military rules, which officials say are needed for both the reporters’ safety and military security.

More than 800 journalists in Saudi Arabia are under strict guidelines requiring them to report only in Pentagon-sanctioned pools. But only 126 pool spots have been made available.

With no other officially sanctioned way to talk to soldiers, many reporters and photographers have gone out on their own to get a picture of a war involving more than a half-million American troops. In the process, about a dozen journalists and photographers have been held by the U.S. military in Operation Desert Storm.

Among them was photographer Wesley Bocxe, on assignment for Time magazine, who says he was operating out on his own when held for 30 hours by MPs of the Alabama National Guard.

The 30-year-old combat veteran from New York says the MPs, fearing he might be an Iraqi spy, blindfolded him, searched him spread-eagled and asked him to name the governor of New York.

He was turned over to the guard unit after a private Saudi citizen seized his car keys as he was photographing tanks moving alongside a main road in northern Saudi Arabia, he said.

Col. William Mulvey, director of the U.S. military’s Joint Information Bureau, says unescorted travel remains forbidden, but ″there was never any order or intent to detain anybody.″

Mulvey said instructions were that unescorted journalists not on combat pools ″were to be sent back to Dhahran where the pools were organized.″

The Joint Information Bureau earlier gave Saudi authorities a list of journalists detained in the field, but on Feb. 10 Mulvey said U.S. officers decided they were mistaken in reporting the offenders and had asked for the list to be returned.

On Feb. 8, four French journalists, low on fuel and apparently unsure of where they were, encountered U.S. Marines on the Saudi side of the border with Kuwait. Marine officers complained the group endangered not only themselves but also U.S. forces.

″It’s a good thing it was daylight so we could identify them as civilians,″ said Chief Warrant Officer Eric Carlson, a spokesman for the 1st Marine Division. ″Had circumstances been less clear, they could very easily have been killed. This is an area where we have encountered the enemy.″

The Marines planned to ask the Saudi government to revoke the four journalists’ press credentials and visas, he said.

John Kifner of The New York Times had his press credential taken Feb. 8 by the same MPs who a day earlier had detained Mort Rosenblum of The Associated Press for three hours.

Kifner was trying to talk to soldiers in the 18th Airborne Corps. Rosenblum, with AP photographer Tannen Maury, had gone to the military police to ask them to contact public affairs officers.

A third reporter working outside the pool system, the AP’s Fred Bayles, was detained by the 1st Cavalry for six hours last week.

He and AP photographer Laurent Rebours were held in a tent and given dinner before being sent on their way well after dark. GOP Leader Blasts Media, Calls Arnett a Saddam Sympathizer

WASHINGTON (AP) - Western journalists striving to cover the war in Iraq are getting in the way of the U.S.-led forces by passing through the combat zone, the No. 2 Republican in the Senate maintains.

Assistant Minority Leader Alan Simpson of Wyoming, who once told Iraq’s Saddam Hussein that his major problem was with ″arrogant″ Western reporters, also accused journalists on Feb. 7 of playing into the hands of Iraqi propagandists.

Noting that up to two dozen journalists were riding in convoys to Baghdad in attempts to cover the war firsthand, Simpson said ″we’ve got to protect them.″

But he also said that ″we can’t spend our time trying to protect people who are there at the invitation of an enemy government.″

During a luncheon meeting with reporters, Simpson also lashed out at Cable News Network correspondent Peter Arnett.

″Peter Arnett is what we used to call in my day a sympathizer,″ he said. ″And he was active in the Vietnam War and he won a Pulitzer Prize largely because of his anti-government material. ... I called that sympathizers in my early day in the Second World War.″

In Atlanta, Ed Turner, executive vice president-news, said: ″CNN is fortunate to have on site, in the most difficult circumstances, a seasoned combat correspondent, Peter Arnett, who has been tested by time and in so practicing his craft received the highest honors journalism can bestow. Arnett and CNN are there so all our viewers can be there - as imperfect, restricted and dangerous as the conditions are.″

Arnett won a Pulitzer Prize in 1966 for his coverage of the Vietnam War for The Associated Press. He was in Baghdad when the war began Jan. 17 and has remained there. He recently interviewed Saddam.

Simpson said U.S. military leaders and other allied officers shouldn’t have to worry about hitting journalists who place themselves in a war zone.

″... This government is going to have to be very careful and very protective to be sure that they (the journalists) don’t fall in harm’s way. And I think that is a great distraction from what we’re doing.″

″The only thing that will cause any problem in this entire conflict is, now there is an entire convoy of media people crossing the desert to get to Baghdad with their satellite dishes and all their antennas,″ Simpson said. ″And we’ve got to protect them. And who the hell, who has any imagination, knows what they’re gonna feed us?″

″They’re crossing, in their marvelous activities, to bring us the news of the day,″ Simpson added. ″And what in the hell do we think it’s going to be?″

CNN was the only U.S. network allowed to remain in Baghdad after the Gulf War began last month. Iraq, in allowing European journalists in during the week of Jan. 28, also permitted CNN to send in five more staffers from Jordan to support Arnett.

CNN also was allowed to bring in via the Amman-Baghdad highway a portable satellite transmission unit on which Arnett has been allowed to broadcast live and do live interviews, subject to Iraqi censorship. No ″Follies″ This Time, Military Says

RIYADH, Saudi Arabia (AP) - When a reporter complained to Lt. Col. Mike Gallagher that the 6 p.m. start for U.S. Central Command’s daily news briefing was too late for many deadlines, the colonel looked aghast.

″If you think we’re going to push these briefings back an hour, forget it,″ said Gallagher. ″No way are we going to let you start calling this the ’5 o’clock follies.‴

Now, after weeks of tinkering, time changes and screen tests to find the right spokesman, the daily briefing is starting to look more and more like its Indochinese ancestor.

More information is being made available on ″background,″ meaning that it comes from military officers with access and authority to provide it, but only on condition they not be identified by name or position.

The command also has instituted a new, Saigon-type morning ″communique,″ updating events since the previous night’s briefing. Previously, reporters had to wait almost 24 hours between one detailed report and the next.

The big difference is that the Saigon ″follies″ took place in a decaying building with ceiling fans and gecko lizards scampering about the walls. This latter-day version is staged in a large hotel ballroom, with all-seeing television cameras recording it for a worldwide audience.

Officers concede privately that the omnipresent TV eye has had a somewhat inhibiting effect - if not on the briefers, then on the operations chiefs who provide the information and assume that Saddam Hussein, too, is watching.

For this reason the cameras are now shut off after 30 minutes and the briefing continues, with officers discussing topics on background.

The first few days’ briefings were conducted by Lt. Col. Greg Pepin, a U.S. Army artilleryman, and Lt. Col. Mike Scott, a fighter pilot. They were specially recruited on the theory that their expertise would help journalists grasp the complexities of military operations, weapons and tactics.

With no previous experience in public affairs, they trained in simulated briefings, with other officers playing reporters asking questions.

But both quickly found themselves under fire from reporters for failing to provide enough answers.

At one point, Pepin - asked repeatedly about the effect of bad weather on U.S. air operations over Iraq - pleaded that he was was ″not a weatherman.″

Gallagher and his colleagues decided they needed a full-time spokesman with more clout. Pepin and Scott were relegated to lesser roles while a string of generals auditioned for the job.

Maj. Gen. Robert B. Johnston, the command’s chief of staff, has become a media favorite, but is a busy man. Brig. Gen. Pat M. Stevens IV, 49, an Army engineer and logistics officer, now appears to have the edge, although his early efforts received lukewarm press notices.

″Lower-ranking officers can give you the facts but they can’t say what they think,″ said one colonel, who spoke on condition of anonymity. ″When you get a general up there, he can also give you his opinion on what it all means.″

It was thus no surprise that the best briefings have featured Gen. H. Norman Schwarzkopf, commander of U.S. forces in the gulf.

A large, gregarious man called ″the Bear″ by subordinates, the 56-year- old general has taken the podium twice and given detailed overviews of the war. Both times he has shown videotapes of U.S. ″smart bombs″ laying waste to Iraqi airfields, bridges and supply centers.

Air Force Brig. Gen. Buster Glosson, a deputy air commander brought along the second time to narrate the tapes, was spotted in a men’s room just before the briefing, applying face makeup and hairspray for his worldwide television debut.

Although sedate by comparison with the sometimes-raucous Saigon ″follies,″ the Central Command briefings have been anything but smooth.

Reporters complain that the briefers are unprepared and don’t even scan the press pool reports from the field. When a major event occurs, such as the Iraqi attack on the Saudi coastal town of Khafji, they withhold details likely to be revealed at a Pentagon briefing a few hours later.

For their part, Central Command officers say many reporters demand answers on subjects well beyond the briefers’ competence, such as plans for future operations or the mental state of Saddam.

Gallagher attributes such ″dumb questions″ to inexperience. But he says the ″learning curve″ is improving, both for the media and the military.

He also insists that progress is being made in getting information faster. And in recent weeks there indeed have been several cases in which the briefer was suddenly handed a ″this just in″ piece of paper. Kuwaiti Press Office Distributes Forms for Postwar Visas

CAIRO, Egypt (AP) - Kuwait’s exiled government is handing out application forms for journalists’ visas so that reporters can legally enter the country if and when Iraqi troops are ousted.

″You will be contacted when visas are ready to be issued,″ said an instruction sheet accompanying the applications.

A spokesman for the Kuwait Information Center said his office and the exiled government’s representatives in Dhahran, Saudi Arabia, were distributing the forms. Hundreds of foreign reporters use Dhahran as a base for covering the war to end Iraq’s occupation.

″All I’ve heard since I’ve been here is people asking when they can get their visas to go in after the liberation,″ said the spokesman, who asked not to be identified. ″We will be ready with a media-interest list when it comes.″

He acknowledged there is no indication when that might be. Daily News, in Its Fourth Month of Strike, Lost $69 Million in Fourth Quarter

CHICAGO (AP) - The New York Daily News lost $69.3 million in the fourth quarter of 1990, contributing to a 99 percent plunge in the operating profit of parent Tribune Co., Tribune officials said Feb. 5.

The Chicago-based parent did not report net income for the quarter, pending a resolution of the 3 1/2 -month-old Daily News strike through a settlement, sale or shutdown of the tabloid.

An industry consultant said the decision to delay reporting final results until the government’s March 31 deadline, if necessary, indicates the Tribune Co. expects to resolve the Daily News situation by then.

Operating results are raw sales and expense data excluding taxes, interest income and expenses, and unusual charges or gains.

The News’ operating losses of $69.3 million for the fourth quarter and $114.5 million for all of 1990 compared with 1989 results of $5.4 million in fourth-quarter operating income and an operating loss of $2.2 million for the full year.

The Tribune Co.’s fourth-quarter operating income fell to $1.2 million from $118.8 million a year earlier. It reported operating income of $237.9 million for the full year, down 45 percent from $433.1 million for all of 1989.

The Tribune Co.’s operating revenues fell 21 percent in the fourth quarter to $525.3 million from $668 million, largely due to a 67 percent plunge in Daily News revenues to $38 million from $115.2 million.

The parent company’s full-year revenues fell 4 percent to $2.4 billion from $2.5 billion. The Daily News’ full-year revenues dropped 24 percent to $321.8 million from $422 million.

Tribune Co. said the lower corporate results were due mainly to the Daily News losses, but also said operating income was depressed by losses in newsprint operations due to a strike at the company’s Thorold, Ontario, mill and by a recession-related decline in newspaper advertising.

The Tribune Co. also owns the Chicago Tribune, the Chicago Cubs baseball team, a number of other publishing and broadcasting businesses and a second newsprint mill in Canada.

Tribune Co. spokeswoman Martha Lindeman said the company will release net income for the fourth quarter by the end of March to meet Securities and Exchange Commission requirements regardless of whether the Daily News strike is resolved by then. McClatchy Profit Falls

SACRAMENTO, Calif. (AP) - McClatchy Newspapers Inc. said its fourth-quarter earnings fell 14.6 percent because of costs associated with recent newspaper acquisitions, start-up losses at a newsprint mill, and a higher effective tax rate.

The company said it earned $8.8 million, or 31 cents per share, in the fourth quarter compared with $10.3 million, or 36 cents a share, a year earlier.

Revenue for the quarter rose 9.9 percent to $111.7 million from $101.6 million a year earlier.

Operating income fell to $16.6 million from $17.2 million a year earlier partly because of lower ad linage and higher newsprint costs.

For the year, McClatchy said its earnings fell 22.1 percent to $26.4 million, or 93 cents a share, compared to $33.9 million, or $1.19 a share, a year earlier.

Revenue for the year rose 10.5 percent to $421.4 million from $380.8 million a year earlier. Earnings Down at Washington Post Co.

WASHINGTON (AP) - Washington Post Co., meanwhile, said the weak economy and the advertising slump drove its fourth-quarter earnings down 17.7 percent from a year earlier.

The company said net income dropped to $42.1 million, or $3.55 a share, in the three months ended Dec. 31, 1990, from $51.1 million, or $4.06 a share, a year earlier.

Fourth-quarter revenue dropped 3.2 percent to $369 million from $381 million in 1989.

Revenue from the newspaper division fell 10.4 percent in the quarter as advertising volume fell 17.1 percent at the company’s flagship newspaper, The Washington Post.

For the year, the company said it earned $174.6 million, or $14.45 a share, down 11.8 percent from $197.9 million, or $15.50 a share, a year earlier.

Revenue for 1990 was virtually unchanged from 1989 at $1.44 billion.

For the year, operating income from the newspaper division decreased 19 percent to $143.8 million; it dropped 4.6 percent to $26.9 million at Newsweek, and fell 4.8 percent to $69 million in broadcasting.

Operating income from the cable division rose 12 percent to $29 million for the year. Affiliated Reports Sharp Drop in 4th Quarter Earnings

BOSTON (AP) - Affiliated Publications Inc. said Feb. 7 that its fourth quarter earnings plunged 54 percent largely due to declining advertising volume at its flagship newspaper, The Boston Globe.

For the three month period that ended Dec. 30, Affiliated had net income of $6.2 million, or 9 cents per share, compared with earnings of $13.5 million, or 19 cents per share, during the same period in 1989.

Revenues in the quarter totaled $139.8 million, a 6 percent drop from the $148.4 million reported the previous year.

William O. Taylor, chairman and chief executive, said the weak economy contributed to a decline in advertising volume, hurting the company’s earnings.

In December, the Globe said it would reduce its work force by 100 full-time positions through attrition over the next five years. Taylor also said the Globe planned to raise the price of the newspaper from 35 cents to 50 cents in April in areas 30 miles outside the city.

Affiliated also publishes specialty magazines, books and electronic data bases.

For the year, Affiliated reported its earnings rose 32 percent to $24.2 million, or 35 cents a share, from $16.4 million, or 23 cents a share, a year earlier. The 1989 results were reduced by $27.2 million stemming from its former investment in McCaw Cellular Communication Inc. of Kirkland, Wash.

Revenue for the year slipped 2 percent to $536.0 million from $544.7 million in 1990. McGraw-Hill Posts Profit in Fourth Qtr

NEW YORK (AP) - McGraw-Hill Inc. said it earned $51.4 million in the fourth quarter in contrast to a loss of $98.3 million a year earlier that reflected sizeable one-time charges.

The publishing, broadcasting and information services company said Feb. 4 that its earnings amounted to $1.05 a share in the three months ended Dec. 31 in contrast with the loss of $2.01 per share in the fourth quarter of 1989.

Revenue for the quarter rose 7.7 percent to $558.1 million from $518.0 million a year ago.

The 1989 results included charges of $152 million after taxes associated with a writedown of assets and costs of a realignment that included the elimination of 1,000 jobs.

Revenue rose at the company’s four divisions while operating profit was up at three of them - educational and professional publishing, financial services and broadcasting.

But operating profit fell in the information and publication services division compared with results a year ago before unusual charges, mainly due to the impact of the soft advertising market on Business Week magazine and continuing costs of the automation of the F.W. Dodge operation.

For the year, McGraw-Hill earned $172.5 million, or $3.53 a share, up more than fourfold from $47.8 million, or 98 cents a share, a year earlier.

Revenue rose 8.4 percent to $1.94 billion from $1.79 billion a year earlier.

For 1991, Chairman and Chief Executive Joseph L. Dionne said he expected the company ″can achieve modest growth in earnings despite the current economic outlook.″ Meredith Publishing Revenues Fall

DES MOINES, Iowa (AP) - Meredith said its operating income plunged 81 percent in its latest quarter, although the media company used tax credits to post a 5 percent gain in overall earnings.

Second-quarter profits for the company were $9.9 million, or 59 cents per share, up 5 percent from profits of $9.45 million, or 51 cents per share, for the same period a year earlier.

But earnings from continuing operations in the quarter that ended Dec. 31 were only $1.62 million, or 10 cents per share. A year earlier such earnings came to $8.68 million, or 47 cents per share.

Revenues came to $190.84 million from $193.49 million a year earlier.

Meredith officials said revenues from the company’s publishing operations fell in the latest quarter due to soft market conditions. Its magazines include Better Homes and Gardens, Ladies’ Home Journal and Country America.

″The only operation to record improved profits in the second quarter was the broadcasting groups, which benefited from lower programming expense and strong political advertising sales,″ said Jack D. Rehm, Meredith’s president and chief executive officer.

″The book operation is struggling with higher product returns and soft consumer response to direct mail promotions,″ Rehm said. ″The operation’s second-quarter results also included a charge for the write-down of inventory resulting from these high returns.″

For the six months ended Dec. 31, Meredith had net income of $70.8 million, or $4.21 per share, compared to $18.8 million, or $1.01 a share, in the 1989 period.

Revenues came to $370.2 million, vs. $366.6 million. Earnings Up at Reader’s Digest

PLEASANTVILLE, N.Y. (AP) - The Reader’s Digest Association Inc. said Feb. 5 its earnings rose 9.4 percent in its latest quarter as increases in its books and home entertainment products business led to a 20.7 percent increase in revenue.

The publishing and direct marketing company, which went public with the sale of non-voting stock last year, said it earned $55.7 million, or 46 cents a share, in the three months ended Dec. 31 compared with $50.9 million, or 43 cents a share, a year ago.

Revenue for the company’s second fiscal quarter rose to $645.7 million from $534.8 million a year earlier.

Revenue rose 5.9 percent to $172 million in the quarter at the company’s flagship publication, Reader’s Digest.

In the company’s books and home entertainment business, revenue rose 29.8 percent to $385.2 million in the quarter.

Reader’s Digest, based in Pleasantville, N.Y., said revenue from its special interest magazines, which include American Health and New Choices for the Best Years, rose 61.2 percent to $18.2 million in the quarter.

For the first half, the company said it earned $105.9 million, or 88 cents per share, up from 92.1 million, or 78 cents a share, a year earlier.

Revenue for the six months rose 19.8 percent to $1.17 billion from $976.8 million a year earlier.

″Overall, our business is healthy around the globe,″ said George V. Grune, chairman and chief executive. ″Our worldwide results are consistent with our expectations for another strong year in fiscal 1991.″ NLRB Says News Engages in Unfair Labor Practices

NEW YORK (AP) - The National Labor Relations Board accused the strikebound New York Daily News of engaging in unfair labor practices and refusing to bargain in good faith.

In a preliminary finding Feb. 6, the NLRB said the Daily News locked out its drivers in October ″as a pretext to permanently replace bargaining unit employees.″

The strike at the News began Oct. 25 after a dispute between a driver and his supervisor. Other drivers then said the newspaper locked them out; management said the drivers walked out. The drivers union and eight of the other nine unions at the News then struck.

In another development, four striking Daily News pressmen were charged Feb. 7 with breaking the window of a Queens store that advertises in the paper, police and the News said.

The four were charged with criminal mischief. They allegedly threw a ball bearing through the window of Hillside Bedding in the Ozone Park section of Queens at about 2:50 a.m., police said.

They took off in a car and were seen by a security guard, who chased them in his car to Brooklyn, where they were arrested, said Officer Fred Weiner, a police spokesman.

The damage was estimated to be about $1,000, Weiner said.

The NLRB’s finding was in response to a complaint from the drivers. The board said the strike ″was caused by unfair labor practices″ by the News, and the paper ″is refusing to bargain collectively and in good faith″ to end the strike.

The preliminary finding sets in motion a formal hearing process that could force the News to rehire 2,100 striking workers. The newspaper says it might have to fold if the labor dispute cannot be resolved.

News spokeswoman Lisa Robinson replied, ″There was never a lockout.″

″This is not a definitive finding of guilt or innocence. We’re looking forward to a full and fair opportunity to be heard before an impartial third party,″ she said. The hearings begin June 3.

Michael Alvino, president of the drivers union, said the NLRB finding ″is a vindication of the contentions of the union all along that the Daily News deliberately locked out the drivers after being unable to force them out on the street on their own.″

Negotiations continue. Management was reviewing a counterproposal made by The Newspaper Guild during a 45-minute meeting on Feb. 5.

The News has published since the strike began, using the permanent replacements, union members who crossed picket lines and management. Circulation has dropped from 1.09 million; the News claims 600,000 currently. Layoffs Announced at Three Pennsylvania Newspapers

PHILADELPHIA (AP) - The Tribune-Democrat in Johnstown said it laid off seven members of its news staff, and two suburban Pittsburgh newspapers owned by Gannett Co. said they have laid off nine workers.

The Johnstown layoffs brought to 15 the number of positions cut throughout the newspaper’s operation in recent weeks. Publisher Pam Mayer noted the general slowdown in the industry.

″It happens everywhere, it is happening everywhere and hopefully this will be it,″ she said.

In Allegheny County, Editor Jennie Phipps of the Valley News-Dispatch, an afternoon daily, cited ″tough economic times″ in the nine layoffs. The paper also publishes the weekly North Hills News Record.

The layoffs bring the total cutback since last October to 12, the editor said.

The nine laid-off workers included one editorial employee each at the News- Dispatch and News Record and seven advertising and production workers at the News-Dispatch. Community Newspapers Says It Will File for Bankruptcy if Bond Deal Rejected

TRENTON, N.J. (AP) - Community Newspapers Inc. announced Feb. 7 it will file for Chapter 11 bankruptcy if bondholders do not accept a company offer to buy back bonds in two weeks. The company also said it raised the price it is offering for the bonds.

The newspaper group, which publishes three dailies in Ohio, announced in November a plan to repurchase a big part of its junk-bond debt, which was believed to play a role in the departure of Publisher Ralph Ingersoll II in early 1990.

By repurchasing the bonds, the company would no longer have to make huge interest payments to investors.

The company’s board of directors said Feb. 7 that it would seek protection in bankruptcy court unless bondholders tender 95 percent of the senior subordinated notes and 95 percent of the subordinated discount debentures by midnight Feb. 21.

The company said that as of midnight Feb. 6, it had received tenders for about 90 percent of the notes, totaling about $112 million, and 86 percent of the debentures, totaling about $98 million.

″We’re very close,″ Robert Jelenic, chief executive officer of the Journal Register Co., which manages operations for CNI. ″Most of the big players on the bondholders side think it’s a good deal. But we have to get 95 percent to comply with the terms of our bank loan.″

Jelenic said that unless the remainder is tendered, the company would not have enough cash flow to service its remaining debt.

In a last effort to woo the holdouts, CNI announced that it has sweetened its offer to bondholders.

For the notes, the offer was upped from $74.024 for each $100 in face value to $75. For the debentures, it was increased from $26.775 for each $100 in face value to $27.5. All other terms would remain the same, the company said.

These were some of the same bonds that troubled Ingersoll, a prominent publisher who used extensive junk-bond financing to expand his U.S. newspaper holdings in the 1980s but encountered difficulty making the interest payments as advertising revenue weakened.

In July, Community Newspapers said it couldn’t make an interest payment on some of the bonds after Ingersoll tried to buy them back. At the same time, Ingersoll traded his U.S. properties and their debt burden to investment partner E.M. Warburg, Pincus & Co., in exchange for control of a smaller group of European newspapers.

Community Newspapers publishes three newspapers in Ohio: The Morning Journal in Lorain, The News Herald in Lake County and The Times Reporter in Dover-New Philadelphia. UPI Employees To Vote on Extended, but Smaller, Wage Cut

WASHINGTON (AP) - Employees of United Press International who are members of the Wire Service Guild will vote this month on a proposal to extend a 90- day wage cut for another three months, but at less severe amounts, UPI and the guild said Feb. 4.

UPI also said that sale of the financially troubled news service is likely by May, when the additional 90-day period of reduced wages, if approved by the union - would end.

UPI employees, through the guild, agreed last year to a 35 percent wage reduction for a single 90-day period, ending Feb. 16. Under the new proposal, their pay would be raised, for one month after that date, from 65 percent to 70 percent of the regular contract level. For the final two months of the new arrangement, they would receive 75 percent of regular pay.

The guild made no recommendation to its members on the proposal.

Pieter VanBennekom, executive vice president and chief executive officer of UPI, said, ″Overall, though I won’t give you odds, I see sale of UPI as a very real prospect between now and mid-May.″

UPI said compensation and benefits for management employees and others not covered by the guild contract would increase in step with guild-covered employees’ wages.

UPI said it has assured guild officials that the company will calculate pension benefits on the basis of 100 percent of wage levels and would increase its share of health insurance premium payments.

UPI, founded in 1907 as United Press, has changed ownership three times in eight years. The current owner, Infotechnology, is looking for a buyer.

Milt Capps, spokesman for the wire service, said last month that UPI was talking to parties in Asia and Europe as well as in the United States about sale of all or parts of the company. Chicago Sun-Times Eliminates 120 Jobs, 45 Through Layoffs

CHICAGO (AP) - The Chicago Sun-Times, citing the nation’s troubled economy, said Feb. 7 it would lay off 45 workers and eliminate another 75 jobs through attrition.

Other newspapers owned by the newspaper’s parent, Sun-Times Co., were not affected, the company said.

The newspaper, the city’s second-largest, employs more than 1,600 people, but a spokesman declined to say which employees or departments were affected. The company laid off 42 people in 1989.

An official from the Chicago Newspaper Guild, which represents 250 Sun- Times editorial employees, said no editorial jobs had been eliminated.

″In light of the current state of the economy, this is an unfortunate but necessary step,″ said Charles F. Champion, vice president for community relations for the Sun-Times. ″The media, in general, have been hit hard by the softening economy.″

The laid off employees will get severance pay, Champion said.

The layoffs were at all levels of the newspaper’s operations and included both union and non-union level employees, Champion said. He declined to say whether any of the 292 newsroom employees were included.

Union officials met with the company Feb. 7 to discuss ways to prevent newsroom layoffs, said Jerry Minkkinen, executive director of the Chicago Newspaper Guild.

The Sun-Times Co. owns the Sun-Times and the Pioneer Press and Star Publications, two suburban newspaper groups. Oakland Tribune, The National Announce Deal

OAKLAND, Calif. (AP) - The National sports daily said it is negotiating with newspapers in several markets to set up joint ventures whereby the sports paper is delivered with the local newspaper in exchange for a percentae of The National’s subscription fee.

The first such deal was announced with The Tribune on Feb. 4.

The National, which makes 21,000 of its total 230,000 daily sales in the San Francisco Bay area, is circulated primarily through street sales. The sports daily also is available to subscribers through the mail, but arrives several days after publication.

″San Francisco-Oakland is an extremely good market. This will improve it even more,″ said Stephen Hammond, spokesman for The National.

Under the agreement, The Tribune receives a percentage of all National subscriptions it delivers. Ottawa Sunday Product Redesigned

OTTAWA (AP) - Calling it ″tomorrow’s newspaper today,″ the Ottawa Citizen has launched a redesigned version of its two-year-old Sunday edition.

Noting the original Sunday paper was designed ″in something of hurry″ - it started almost at the same time as the tabloid Ottawa Sunday Sun - editor Gordon Fisher said it was ″just a bit less than a full meal.″

The new look includes more in-depth articles focusing on the environment, world affairs, the economy and the arts.

Of particular note was the Our Planet section devoted to the environment, medicine, science, technology and the economy. The Feb. 3 section included features on the need for more recycling of garbage, an urban naturalist’s walk in a winter wonderland and the use of environmental terrorism in the Gulf War.

The new Sunday Citizen, says Fisher, will ″be along the lines of the newspaper ... we must stake our future on: more literate rather than less; more words rather than fewer; meaning rather than randomness. We will celebrate and protect that which is written, rather than assist in its denigration.″ Teen To Be Tried as Juvenile; Newspaper Defends Use of Name

SPARTA, Wis. (AP) - A reporter for the La Crosse Tribune left a juvenile hearing voluntarily Feb. 5 after refusing to guarantee that the newspaper would not print the name of a 17-year-old boy charged with shooting a man to death.

The judge in the case declined to order the youth tried in adult court.

The victim, Michael Anglemyer, 37, was shot to death Dec. 30 at the home where he lived with the boy and the boy’s mother.

David Fuselier, Tribune editor, said the newspaper used the name of the teen-ager after obtaining it from neighbors shortly after the shooting occurred. The age of the defendant and the severity of the crime were factors in the newspaper’s decision to print the name, he said.

Fuselier said the newspaper recognized the judge’s right to control access to a juvenile hearing and did not plan to protest.

″We wouldn’t agree to those terms,″ he said.

″I would rather be barred from a hearing than give up my right to publish information I’ve gathered independently″ that is in the public interest to publish, he said.

State law protects the identities of juveniles in children’s court proceedings, allowing judges to make it a condition of access that reporters not use information obtained in court to make public the identities of juveniles involved. Son of Slain Man Accepts Smaller Judgment Against Magazine

MONTGOMERY, Ala. (AP) - The prospect of going through a second trial prompted the son of a murder victim to accept a $7.6 million reduction in punitive damages he won against Soldier of Fortune magazine.

A federal court jury on Dec. 7 awarded Michael Braun $10 million in punitive damages and $400,000 in compensatory damages, plus an additional $2 million in compensatory damages to be shared by him and his brother, Ian Braun of Montgomery.

They contended an ad for a ″gun for hire″ in Soldier of Fortune in June 1985 led to their father’s business associate hiring a gunman to kill him. A masked gunman ambushed Richard Braun in the driveway of his Sandy Springs, Ga., home on Aug. 27, 1985. Michael Braun, who was 16 at the time, was wounded in the attack.

U.S. District Judge Truman Hobbs ruled that the $10 million in punitive damages was excessive. He said the brothers would have to go through another trial if Michael did not accept a reduced judgment of $2.375 million in his punitive damages. The ruling did not affect the compensatory damages awarded to both brothers.

″Michael said he just didn’t want to go through it again. He said he would rather it play on out and have some finality,″ the family’s attorney, Steve Glassroth of Montgomery, said Feb. 7. Maine Supreme Court Approves Courtroom Cameras Test

PORTLAND, Maine (AP) - The Maine Supreme Court has agreed to a two-year test of news cameras in some of the state’s trial courts, with use of the equipment banned in sex cases and some other crimes of violence.

The test is limited to the county courthouse in Portland, the state’s media hub, and in one other location each for the district, superior and probate courts.

The decision followed a media request for a test of the impact of camera coverage. Cameras now are allowed only in the supreme court.

The opinion authorizing coverage to begin July 1 reverses the court’s 1982 decision to bar cameras out of concern for their impact on witnesses and jurors.

In explaining the shift in sentiment, the majority noted that the court’s Advisory Committee on Criminal Rules believed that the experience of other states during the past nine years has demonstrated that witnesses and jurors can be shielded from the impact of the media.

Maine’s experiment is set to begin at the same time that the federal judiciary is conducting its own limited test of camera coverage. That three- year experiment is limited to civil cases and to six of the 93 federal district courts. Register Reduces Weekday Deliveries in Western Iowa

DES MOINES, Iowa (AP) - The Des Moines Register said Feb. 7 it was halting weekday carrier deliveries to homes and vending machines in all or parts of 16 western Iowa counties.

The Register, a unit of the Gannett Newspapers group and Iowa’s largest paper, said the change was one of the first steps in a new mission statement, which says the Register’s primary audience is central Iowa.

The move affects 2,300 subscriptions and 300 vending machines, which account for about 1 percent of the paper’s weekday circulation.

Carrier delivery will end in five of the state’s 99 counties, the first time an entire county has been without such daily service, the paper reported Feb. 7.

″It’s a reflection of a reality we all need to understand at the Register,″ said Editor Geneva Overholser. ″It was a very difficult decision.″

As of April 1, subscribers in the western counties will be converted to mail delivery. About half those affected are expected to cancel subscriptions, said Publisher Charles C. Edwards Jr.

The company expects to save about $100,000 annually, and Edwards said the money will be used to increase news coverage in central Iowa and step up sales and promotion there.

Edwards said the company loses about 8 cents a copy on home delivery in extreme western Iowa because of the expense of delivering a small number of papers to a wide area. There are few advertisements to offset those expenses in the editions circulated in the affected area, he said. Full Appeals Panel Reverses Libel Finding

RICHMOND, Va. (AP) - A federal appeals court reversed a libel judgment Feb. 7 against a chemical industry newsletter that published a letter of reprimand given a cancer researcher.

The 4th U.S. Circuit Court of Appeals ruled that the researcher, Melvin D. Reuber, failed to prove that the Pesticide and Toxic Chemical News of Washington, D.C., acted with malice in publishing the reprimand.

″The failure to protect reputation cannot alone constitute actual malice,″ said the opinion written by Judge J. Harvie Wilkinson III.

Last March, a three-judge panel of the court found that Reuber had been libeled by the newsletter and upheld a Baltimore jury’s award of $875,000 to the researcher.

The dispute centered on a 1981 letter written to Reuber by Dr. Michael Hanna, who supervised Reuber at a Litton Bionetics Inc. research laboratory that had a contract with the federal government’s National Cancer Institute.

Reuber was reprimanded for creating confusion by using the NCI name on his unpublished manuscript that said the insecticide malathion must be carcinogenic. An official NCI study had found that the insecticide does not cause cancer.

Reuber also was accused of performing poor research and spending too much time away from his official duties. He later resigned his job with Litton. The newsletter obtained a copy of the letter and published it.

The three-judge panel said the newsletter showed actual malice by publishing the reprimand without checking whether its allegations were true.

But the full appeals court said Reuber was trying to punish a news organization for reporting both sides of an issue.

″Upholding this judgment would have the ironic effect of stifling debate within the community of scientists at a time when the implications of scientific research are ever more far-reaching,″ Wilkinson wrote.

The majority also rejected Reuber’s claim that the newsletter invaded his privacy.

Judge William W. Wilkins Jr. wrote the dissent that said the statements in the reprimand letter were false and libelous. Attorney General Says No Penalty for Discussing Closed Meetings

SPRINGFIELD, Ill. (AP) - Public governing bodies can’t sanction their members for revealing information discussed in closed meetings, says Illinois Attorney General Roland Burris.

Under the state’s Open Meetings Act, councils, boards and commissions don’t have the authority to criticize or penalize officials who go public with information from closed meetings, Burris said in an opinion.

In some instances, officials facing the threat of sanction might keep silent about issues the public should know about, he said in the written statement released Feb. 4.

″(Sanctioning members) would only serve as an obstacle to effective enforcement of the act and a shield behind which opponents of open government could hide.″

The attorney general can issue official opinions at the request of state’s attorneys and state officers to help them interpret state statutes. Burris’ opinion was issued in response to a request from the Kendall County state’s attorney’s office. Former Arizona Governor Buys Las Vegas Printing Press

PHOENIX (AP) - Former Arizona Gov. Evan Mecham has agreed to buy the printing press formerly used by the Las Vegas Sun, the newspaper said Feb. 4.

The sales price was not disclosed, but James McGlasson, general manager of the newspaper company, said a deal has been negotiated for the eight-unit Wood-Hoe Colormatic press.

″It isn’t fully consummated by any means, which is to say we haven’t been paid,″ McGlasson said. ″But I expect it to be finalized within 90 days.″

Mecham, reached at his Glendale home, declined to comment. He was defeated last September in the Republican primary election for governor.

McGlasson said the Las Vegas Sun presses have been idle since June 30, when the paper began using printing facilities owned by the the Las Vegas Review- Journal as part of a joint-operating agreement.

Mecham, a former auto dealer, started a daily Phoenix tabloid called the Evening American in 1963 after failing in a bid for the U.S. Senate.

Mecham also produced several tabloids during his successful campaign for governor in 1986. He was later impeached by the state Senate.

Last May, he published the Arizona Political Report before his defeat in the September primary. Egyptian Journalist Missing in Iraq; Another Deported from Sudan

CAIRO, Egypt (AP) - An Egyptian journalist working for the state-owned Middle East News Agency has been missing in Iraq for nearly a month, the agency said Feb. 10.

And an Egyptian reporter working for the British news agency Reuters was detained in Sudan for two days and then deported to Cairo, officials said. Relations between Egypt and Sudan have soured since they took opposing sides on the Gulf War.

A senior official at the Middle East News Agency said Mahmoud Abdel-Azim Megahed, 58, was last heard from in Baghdad, Iraq, on Jan. 16, the day before war broke out.

Megahed had been working for the news agency for 32 years and has been posted in Beirut, Lebanon, and Damascus, Syria, as well as Baghdad. He had been the head of the agency’s office in Iraq since December 1988.

In the other report, 38-year-old Reuters reporter Essam Khalaf returned to Cairo on Feb. 9 after being detained for two days at Khartoum airport. Gorbachev Decrees New Broadcasting Company

MOSCOW (AP) - President Mikhail S. Gorbachev ordered the creation of a new state radio and television company Feb. 8 in an apparent move to tighten his control over the media.

The new company will take over the functions of Gostelradio, the state committee overseeing radio and television broadcasting. It will be headed by the current Gostelradio chairman, Leonid P. Kravchenko, a strong Gorbachev ally.

Kravchenko told The Associated Press in an interview Feb. 6 that ″no pluralism″ can be tolerated in the state-owned media during the current ″political struggle″ to hold the country together and maintain Communist Party authority. Aquino Testifies That Report Hurt Her Credibility

MANILA, Philippines (AP) - President Corazon Aquino testified in a libel trial Feb. 11 that her credibility as national leader had been damaged by a newspaper column that said she hid under her bed during a 1987 coup attempt.

The president, who has survived seven rebel uprisings in her five years in office, said she supported press freedom. But she said it carries a ″very serious responsibility″ for truth.

She spoke in nationally televised proceedings during the libel trial of columnist Luis Beltran, publisher Max Soliven and three other executives of The Philippine Star. It was Mrs. Aquino’s first testimony at the trial, which has been in session off and on since February 1990.

Beltran, a former dean of students at the University of the Philippines, and Soliven are among the country’s most prominent journalists. Both have criticized Mrs. Aquino’s leadership since she took power in the 1986 military- civilian uprising that ousted the late Ferdinand Marcos.

Beltran wrote his column in The Philippine Star shortly after rebel soldiers attacked the presidential palace in August 1987 during an attempted coup that killed at least 53 people.

The trial could have an impact both on Mrs. Aquino’s public image and press freedom in the Philippines. There have been news reports that some advisers had told Mrs. Aquino to drop the case for fear she would appear petty and vindictive.

Mrs. Aquino is asking for about $140,000 in damages, which she said she will donate to charity. If convicted, Beltran could receive four years in prison. Salvadoran Forces Detain Journalists

SAN FRANCISCO GOTERA, El Salvador (AP) - Army troops briefly detained 18 journalists returning from rebel territory where they had covered a ceremony in which the guerrillas returned anti-aircraft missiles to Nicaraguan officials.

Troops of the 4th Military Detachment based in this town 72 miles northeast of San Salvador used a roadblock Feb. 2 to halt five vehicles carrying the reporters and obliged them to proceed under armed escort to the barracks.

Col. Oscar Leon Linares, commander of the 4th Detachment, said the journalists’ detention was ordered by his superiors in the Defense Ministry and the Joint Chiefs of Staff.

The commanders reportedly were chagrined at coverage of the return of the missiles because the ceremony was held before hundreds of guerrillas and rebel supporters and included participation of high-ranking diplomats and government officials of Nicaragua and Mexico.

The rebels returned the missiles, which they bought in October from Nicaraguan army officers, after the United States protested Nicaraguan interference in El Salvador’s 12-year-old civil war. Medellin Drug Cartel Releases Hostage

BOGOTA, Colombia (AP) - A journalist kidnapped by the Medellin cocaine cartel three months ago was released on a Bogota street in an apparent attempt by drug traffickers to win favor with the government.

The released hostage, Beatriz Villamizar de Guerrero, took a half-hour taxi ride to her home after being set free late Feb. 5.

″I’m very happy to be home,″ she told the Caracol radio network, adding that her captors promised soon to release her sister-in-law, Maruja Pachon.

The women were kidnapped on Nov. 7 by eight cartel gunmen who stopped their car and killed their driver.

The women are related by marriage to slain presidential candidate Luis Carlos Galan, whose murder by drug traffickers 16 months ago gave rise to war between the government and the cocaine underworld. Jerusalem Bureau Chief Gets Credentials Back

NEW YORK (AP) - Newsweek magazine’s Jerusalem bureau chief had his press credentials restored by the Israeli government four days after they were revoked in a photo dispute, the magazine said Feb. 5.

Theodore Stanger’s credentials were suspended Jan. 31 after a photo appeared in Newsweek that Israeli censors said had not been cleared. The photo showed the launching of a Patriot missile in Tel Aviv.

But Newsweek, which purchased the picture from the Sygma photo agency, said it was told twice that the picture was approved by censors.

The credentials are necessary to attend government briefings and official press conferences. Ethnic Newspapers Provide Outlets for Immigrants

BOSTON (AP) - Small foreign-language publications may be the wave of the future in cities with increasing numbers of immigrants, the editor of one such newspaper said.

Proclaiming itself as ″The Newspaper For Everybody″ and ″Un Periodico Para Todas″ the Spanish- and English-language Jamaica Plain Gazette launched its first issue the week of Jan. 21.

″I think it makes the ultimate connection between where they used to be and where they are now,″ said Sandra Storey, editor and publisher of the Gazette. ″It makes people feel at home. ... It’s a welcome mat to read in your own language about where you are now.″

The new weekly joins a variety of ethnic publications and news outlets aimed at servicing the estimated 200,000 foreigners who have come to Massachusetts since 1986.

Such publications include The Brazilian Times, published in Somerville, and the biweekly Cambodian Press of Lowell, which has a circulation of 3,000. Chinatown has four weekly papers, and the area is also covered by the Spanish- language newspapers El Mundo and La Semana.

A new monthly, the Boston Irish Reporter, aims to fill the gap left since two other local Irish publications folded. Murder Suspect Sues Publications, Television Shows

DETROIT (AP) - Carolyn Warmus, a Michigan native on trial in New York in the slaying of her former lover’s wife, has sued eight publications and three television shows, claiming they defamed her and invaded her privacy in their coverage of the case.

Warmus is on trial in White Plains, N.Y., in the Jan. 15, 1989, shooting death of Betty Jeanne Solomon, 40. Prosecutors contend that Warmus shot the woman, then met Solomon’s husband Paul for drinks and sex.

Warmus says she is innocent in the shooting.

Detroit attorney Albert J. Dib filed the 59-page complaint Feb. 6 in Wayne County Circuit Court.

Named as defendants were The Detroit News and Detroit Free Press, the New York Post, New York Daily News, the Reporter Dispatch-Gannett Westchester Newspapers, New York Magazine, Mademoiselle and People Weekly, and television shows ″Hard Copy,″ ″Inside Edition″ and ″A Current Affair.″

The suit seeks unspecified damages. Photog Banned From Air Base

McGUIRE AIR FORCE BASE, N.J. (AP) - A newspaper photographer who left a news tour and roamed the air base without an escourt has been banned indefinitely for breaking security rules tightened during the Gulf War.

Base spokeswoman Sgt. Patricia Samuelson said Feb. 7 that the photographer, whom she declined to identify, did not pose a security risk and left the base without incident.

Samuelson did not identify the newspaper and said no action would be taken against it.

″We’ve just asked that particular paper not to send him anymore,″ Samuelson said.

The photographer was among several news people invited to the base on Jan. 24 to tour a military blood bank, she said. He left the media entourage, which was escorted by a military public affairs officer.

″The biggest problem was that he was violating our rules,″ Samuelson said. ″We can’t have people walking around the base unescorted.

Security at McGuire Air Force Base has been tightened since war broke out in the Middle East. McGuire has played a key role in transporting thousands of troops and tons of cargo to the Persian Gulf. Former Circulation Manager Pleads Guilty to Embezzlement

PETERSBURG, Va. (AP) - A former circulation manager at The Progess-Index pleaded guilty Feb. 7 to embezzlement of money due the paper and one of its weekly tabloids from collections.

Joseph M. O’Brien, 28, entered his plea in Petersburg Circuit Court after confessing to his part in the arrangement, which involved the embezzlement of funds from The Progress-Index and its satellite weekly, the Tri-City Review.

As part of a plea agreement, Commonwealth’s Attorney James E. Hume said he would not prosecute an embezzlement conspiracy charge against O’Brien and would recommend no prison sentence in exchange for his testimony against others involved.

Court papers filed in the case say that the fraud involved checks written to the newspaper by some of its dealers. The checks were being sold to carriers who subsequently turned them in with their regular collections to cover any possible shortages. O’Brien would clear the carriers’ accounts, but the money was not making it into the circulation coffers.

False delivery routes for the Tri-City Review were also set up and the money paid for those false routes pocketed, Hume said.

Under the agreement, O’Brien would have to make restitution to the newspaper, pay all fines and perform an unspecified number of community service hours. Police say he admitted that his share of the money embezzled was $15,000. Lawmaker Wants Editors’ and Reporters’ Financial Interests Disclosed

HONOLULU (AP) - Hawaii’s reporters, editors and media owners would have to file annual financial statements under a measure introduced in the state House by a sometime critic of the media.

″Like elected officials, media owners, editors, producers and reporters could have financial interests which may tilt their objectivity,″ the bill says.

Nine other House members signed the bill by state Rep. Henry Peters. Jeffrey S. Portnoy, a frequent attorney for news organizations in First Amendment cases, called the proposal outrageous.

″This is nothing more than an attempt to manage the news,″ Portnoy said Feb. 5.

Senate President Richard Wong said he opposes any such legislation.

House Judiciary Committee Chairman Wayne Metcalf, whose committee likely would handle the measure, called it ″an interesting piece of legislation,″ but said he has only glanced at it.

Peters has criticized the news media previously in his role as a trustee of Bishop Estate, Hawaii’s largest private landowner. Economic Conference for Journalists

LOS ANGELES (AP) - The Foundation for American Communications is sponsoring an economics conference for journalists April 5-7 at the Southern Conference Center in Atlanta.

The conference, ″Urban Growth and Poverty in the Economy,″ will include presentations by Mayor Maynard Jackson of Atlanta, Frank Wykoff of Pomona College and Claremont Graduate School, David Ellwood of Harvard University’s John F. Kennedy School of Government, Thomas Daniel Boston of the Georgia Institute of Technology, Charles Lave of the University of California, Irvine; and Christopher Leinberger of Robert Charles Lesser & Co.

Information and registration are available through the Foundation for American Communications, 213-851-7372. BROADCAST NEWS Wife of Missing CBS Newsman Believes Husband Still Alive

NEW YORK (AP) - The wife of CBS newsman Bob Simon said Feb. 11 she believes he and three colleagues still are alive, even though there’s been no word on them since they disappeared three weeks ago while covering the Gulf War.

Francoise Simon also said she has written Iraqi president Saddam Hussein, Palestine Liberation Organization chairman Yasser Arafat, and King Hussein of Jordan, appealing for information on Simon and his CBS colleagues.

Mrs. Simon, appearing on ″CBS This Morning,″ said that if her husband could hear her, she’d want him to know ″that we are doing everything we can, that we have the belief they are alive somewhere...″

The presumption is that they are in Iraqi hands, she said, although there is no fresh news about the whereabouts of the four men. Her husband is a veteran Middle East corrrespondent who also covered the Vietnam war.

The 49-year-old newsman, producer Peter Bluff, cameraman Roberto Alvarez and soundman Juan Caldera disappeared Jan. 21 while traveling without military escort near occupied Kuwait.

Simon last reported from the area on Jan. 18, ending that report by saying he was ″in the no-man’s land between Saudi Arabia and Kuwait.″

CBS has made an extensive search for the four journalists without success. Last week, 44 American news executives and correspondents, including former CBS anchor Walter Cronkite, asked Iraq for help in finding the men.

Mrs. Simon said ″we know no more than we did when we heard the report that they had driven to the border, and that their car had been found by the Saudi (military) patrol, and (there were) footsteps in the direction of Kuwait, the north.

″So the presumption is at this point that they are in Iraqi hands,″ although there is no solid information about that, said Mrs. Simon, who has been married to the corrrespondent for 25 years.

Her appeal to Saddam, she said, was ″essentially trying to say that Bob and his three colleagues are ... experienced journalists who were doing their jobs. They are not combatants, not participants in the conflict.″ NPR Asking Affiliates To Help Pay for Gulf War Coverage

WASHINGTON (AP) - National Public Radio, strapped for cash because of its around-the-clock coverage of the Persian Gulf War, is asking affiliate stations to help foot the bill.

The network needs $1.4 million by March 1 to continue its current level of coverage, NPR officials said.

″If every one (of the affiliates) contributes just a little we’ll make it,″ Bill Buzenberg, NPR’s vice president for news and information, said Feb. 8.

On Feb. 5, NPR Chairman Dale Ouzts sent letters to the network’s 411 affiliates asking them to contribute anywhere from $1,000 to $26,000, depending on their size.

Since U.S. and allied forces began their repeated bombardments of Iraqi positions, NPR has increased its five-minute hourly newscasts from 18 to 24 a day, added an afternoon call-in show, and dispatched eight correspondents to the gulf region. The network also expanded its showpiece ″All Things Considered″ broadcast for the first week of the war. CNN Allowed Iraqi Officials To Use Satellite Phone for Journalists Visas

ATLANTA (AP) - The Cable News Network has allowed Iraqi officials to use its satellite telephone in Baghdad, but only to arrange journalists’ visas, a CNN spokesman said Feb. 10.

″We have allowed Iraqi officials to talk on the phone to talk to their embassy in Amman (Jordan) to pass on the names of journalists seeking entry into Iraq,″ Steve Haworth said.

Iraqi officials ″have asked to use the phones for other purposes, but have been denied for other purposes,″ he said.

Haworth said the phone is used for CNN reporting, for such things as requesting supplies and for reporting by other news agencies.

Some reporters allowed access to the phone are Iraqi stringers for Western news agencies, including the Voice of America, he said. TV Anchorwoman Shot to Death

MARSHALL, Mich. (AP) - A television anchorwoman who was shot to death told a former boss she had received a letter warning she would regret turning down a lunch date, and a deputy said threatening letters had been investigated.

Diane Newton King, 34, was found fatally shot outside her Fredonia Township home Feb. 9, Calhoun County Sheriff Sgt. Tom Shedd said.

Police said King was shot just as she arrived home and was turning around to get her young children out of the car. Police had no suspects and had not determined a possible motive, Shedd said.

Sheriff’s Lt. Terry Cook said his department investigated a threatening letter King received in the fall.

King, who was married and had a 3-year-old son and a 3-month-old daughter, had anchored the morning news segments at WUHQ-TV in Battle Creek for two years, station general manager Jerry Colvin said. Capital Cities Posts Decline in Fourth-Quarter Earnings

NEW YORK (AP) - Capital Cities-ABC Inc. said Feb. 4 that its profit for the fourth quarter fell 13 percent as weak advertising demand and higher program costs produced a decline in earnings at its ABC-TV.

The diversified media company warned that costs in covering the Persian Gulf conflict will depress this year’s results.

″The conflict has substantially increased news-gathering costs and pre- emption of television commercial time and has created further uncertainty on the advertising marketplace,″ the company said.

Capital Cities-ABC said in October when it reported an 11 percent decline in third quarter earnings that its profit would be down in the fourth quarter.

For last year, the company’s earnings slipped 1.6 percent.

Analysts said the declines were within expectations.

The weak ad market is being felt throughout the broadcast industry. CBS Inc., which owns CBS-TV, has said it expects to report a loss for the fourth quarter and lower earnings for all of 1990.

General Electric Co., owner of the National Broadcasting Co., does not break out results for NBC-TV.

Capital Cities-ABC earned $157.5 million, or $9.34 a share, in the three months that ended Dec. 31 compared with $182 million, or $10.33 a share, a year earlier.

Revenue rose 2.8 percent to $1.55 billion from $1.51 billion a year earlier, with broadcasting revenue up 3 percent and publishing revenue down slightly.

Operating income fell 12 percent, including significant declines at ABC-TV and a 9 percent decline from publishing resulting from weak revenue at several specialized publications. PERSONNEL Friedheim Leaves ANPA for Gannett Foundation

ARLINGTON, Va. (AP) - Jerry Friedheim, president of the American Newspaper Publishers Association for 16 years, announced his resignation Feb. 7 to join the staff of the Gannett Foundation.

Friedheim said he would assume his new duties after a new ANPA president has been selected.

Friedheim, 56, has been president of the ANPA Foundation and founder and publisher of Presstime, ANPA’s monthly magazine, as well as president of the international organization of 1,400 newspapers.

At Gannett, he will be a general executive on the staff of the foundation’s Freedom Center.

Charles Overby, president and chief executive officer of the foundation, said Friedheim will focus on conferences, programs and projects relating to the First Amendment.

Friedheim is a former reporter, photographer and editor who has also been assistant secretary of defense for public affairs and vice president for government and public affairs at Amtrak. He also worked as a press secretary, executive assistant and legislative assistant on Capitol Hill.

He is chairman of the Washington Journalism Center, director and former chairman of the National Press Foundation and director of the World Press Freedom Committee. Heldman Named Executive Editor at Tallahassee Democrat

TALLAHASSEE, Fla. (AP) - Lou Heldman, the director of a two-year project to strengthen the appeal of the Boca Raton News among younger readers, was named executive editor of the Tallahassee Democrat on Feb. 5.

Heldman, 41, succeeds Bob Stiff, who resigned Dec. 6. Knight-Ridder owns both papers.

The Boca Raton project focused on the 25-43 age group and emphasized shorter stories and attractive designs.

Heldman spent nine years as a reporter and editor at the Detroit Free Press. He then was managing editor of the Fort Wayne (Ind.) News-Sentinel, where he shared a 1983 Pulitzer Prize for flood coverage.

From 1983 to early 1989, Heldman was at The Miami Herald, leaving as deputy managing editor to head up the Boca Raton project. At the Herald, he was part of the team that in 1987 launched El Nuevo Herald, the Spanish-language edition of the newspaper. Kent Named AP International Editor

NEW YORK (AP) - Thomas J.R. Kent has been named to the new post of international editor of The Associated Press, in charge of all foreign news operations.

The appointment was announced Feb. 8 by AP President Louis D. Boccardi.

Kent, who last year became acting foreign editor, has begun the combining of AP’s Foreign and World Service desks, which handle news for U.S. and foreign distribution, respectively.

″Bringing these operations together will bring a higher level of expertise and understanding to our handling of copy, and we’ll be able to do it more efficiently,″ Boccardi said. ″This will enable us to do a better job of meeting the needs of both our American and global audiences.″

Kent, 40, will direct the work of editors and writers at AP’s world headquarters in New York and foreign correspondents in 67 countries.

Kent joined the AP as a newsman in Hartford, Conn., in 1972 following graduation from Yale University. He transferred to the Foreign Desk a year later and in 1974 was assigned to his first overseas post in Sydney, Australia.

Kent, a native of Cleveland, also was a correspondent in Moscow, Brussels and Tehran. In 1979 he became chief of bureau in Moscow and two years later returned to New York to be deputy news editor for World Services.

In 1985 Kent was promoted to news editor for World Services and last year to acting foreign editor, succeeding Nate Polowetzky, who became supervising editor for AP Newsfeatures. Siddons Named Deputy Sports Editor

NEW YORK (AP) - Larry Siddons, European sports editor for The Associated Press, has been named deputy sports editor at AP’s international headquarters in New York.

The appointment was announced Feb. 8 by Sports Editor Darrell Christian.

Siddons, 42, joined the AP in Baltimore in 1972 and was promoted to news editor in 1973. He transferred to NY Sports in 1981 and was named assistant sports editor the next year. Siddons served briefly as deputy sports editor before taking the London assignment in 1986. New York Times Appoints Russo Group Director of Planning

NEW YORK (AP) - The New York Times has appointed Susan Greendale Russo group director of planning, operations and The New York Times Magazine.

Senior Vice President for Advertising Erich G. Linker Jr. said that Russo will now be responsible for the business activities of the magazine and for the newspaper’s advertising pre-production operations.

She had been director of strategic and financial planning for the advertising department.

Barbara J. Litrell, whose responsibilities previously included the magazine, was named vice president and associate publisher of McCall’s magazine on Jan. 24. McCall’s is also published by The New York Times Co. Wendel to VP-Finance at SLN

CHARLOTTESVILLE, Va. (AP) - Thomas E. Wendel, a former partner with Arthur Andersen & Co. in Houston, has been appointed vice president-finance for Scripps League Newspapers Inc.

The appointment was announced Feb. 7 by Chairman of the Board E.W. Scripps. Wendel, whose last position was senior vice president and chief financial officer for Garfinckels Inc., succeeds Thomas W. Orr, who will become a consultant to the company. Bennack to Broadcast Museum Chairman

NEW YORK (AP) - Frank A. Bennack Jr., president and chief executive officer of The Hearst Corporation, has been named the chairman of the board of The Museum of Broadcasting.

Bennack, a trustee of the museum since 1987, succeeds the late Willliam S. Paley, the museum’s founder and first chairman. DEATHS W. Rockwell Clark Jr.

FAIRFIELD, Conn. (AP) - W. Rockwell Clark Jr., a retired editor at the New Haven Register, died Feb. 4 at the Cambridge Manor Convalescent Hospital. He was 83.

Before joining the Register, he worked as the radio and television editor for The Bridgeport Post and was a news editor for WNHC-TV.

Survivors include one daughter and three granddaughters. J.A. Gilje

CARRINGTON, N.D. (AP) - J.A. ″Arnie″ Gilje, former editor and publisher of the weekly Foster County Independent, died Feb. 6 at his home. He was 83.

Gilje started as a reporter-apprentice in 1929 for the Rolette Record and became editor two years later.

He was editor of the Mouse River Farmers Press in Towner from 1933 to 1943, when he bought the Independent. He sold the paper in 1970.

Survivors include his wife, two sons and a daughter. James Healion

MIDDLETOWN, Conn. (AP) - James V. Healion, a New Haven Register reporter who also spent 25 years with United Press International, died of cancer Feb. 6. He was 61.

Healion, a former Connecticut bureau manager for UPI, joined the Register in 1985 as a general assignment reporter.

He was nominated for the Pulitzer Prize in 1971 for his story about the shooting of two brothers by police at a junior high school. Healion’s story revealed that police had planted guns near the bodies to make the killings appear justified.

Survivors include his wife, two daughters, a brother and sister. James Knight

SANTA MONICA, Calif. (AP) - James L. Knight, who with his brother built a family newspaper into Knight-Ridder Inc., one of the nation’s foremost publishing empires, died Feb. 5. He was 81.

Knight died of a respiratory ailment Feb. 5 at St. John’s Hospital, where he had been hospitalized for several months.

At the time of his death, he was chairman emeritus of Knight-Ridder, one of the nation’s largest communications firms, with 29 daily newspapers, cable television interests and other communications services. It includes such newspapers as The Miami Herald, The Philadelphia Inquirer and the Detroit Free Press. Knight was also a director of The Associated Press for nine years.

His father, C.L. Knight, purchased control of the Beacon Journal in Akron, Ohio, in 1909. James dropped out of college in 1931, which annoyed his father, and he was assigned to work under the business manager. That training proved invaluable when C.L. Knight died in 1933, leaving the debt-ridden Beacon Journal to his two sons, James and John.

The sons began building the Knight newspaper group with the acquisition of The Miami Herald in 1937.

James Knight, who was quiet and whose favorite expression was ″shucks,″ provided the technical and financial wizardry that drove the business. His brother, John, 15 years older, was a Pulitzer-prize winning editorialist and the more flamboyant of the two.

Knight-Ridder was created with a 1974 merger between Knight Newspapers Inc. and Ridder Publications.

James Knight served the corporation as president, chairman, chief executive officer and chairman of its executive committee.

Survivors include his wife, four daughters, 11 grandchildren and three great grandchildren.

John S. Knight died in 1981 at age 86. AWARDS National Sportswriters-Broadcasters Association Awards

SALISBURY, N.C. (AP) - Chris Berman of ESPN and Peter Gammons of The Boston Globe were selected for awards Feb. 4 for the second straight year by the National Sportscasters and Sportswriters Association.

Berman, 35, received sportscaster of the year honors and Gammons, 45, won sportswriter of the year award for his work with Sports Illustrated. The association will hold its 1990 awards program on April 29.

Gammons works primarily for ESPN and does two columns a week for The Boston Globe. NOTES FROM EVERYWHERE

The swimsuit edition is Sports Illustrated’s biggest-selling issue each year, and the magazine has promoted it in the past with video news releases and media interviews with the models. Not this year, says SI spokesman Roger Jackson. ″We just feel that given the situation in the Persian Gulf it would be inappropriate to actively solicit publicity on the swimsuit issue,″ Jackson said. ″That doesn’t mean we’re not publishing it. It will be out. We just felt that the gravity of the situation dictated we tone things down.″

End Industry News

AP RADIO
Update hourly