Undated (AP) _ A summary of developments in the news industry for the week of Dec. 5-12: Ad Revenue Growth Exceeded Expectations This Year

NEW YORK (AP) - Domestic advertising grew faster than expected this year and advertisers probably will boost spending at a relatively strong pace again in 1995, media industry forecasters said.

But the news is not all good. Newspapers and magazine publishers face rising paper costs. Television networks may have to give away commercial time to advertisers who were promised bigger audiences than they actually had for some programs.

The forecasts were presented before securities analysts Dec. 5 at the annual PaineWebber media conference.

Robert Coen, a McCann-Erickson Worldwide executive and the industry's best- known forecaster, said ad spending grew 7.9 percent to $149 billion this year, the fastest rise since it grew at that pace in 1985.

He said broadcast advertising was stronger than expected, getting a lift from the Winter Olympics and the congressional elections. Other advertisers still hurting from the recession took a year longer than he expected to resume old spending patterns, Coen said.

Spending in 1994 by national advertisers rose 8.4 percent while spending by local advertisers rose 7.2 percent, he said. He said ad spending is poised to grow faster than the economy for at least a decade.

For 1995, Coen estimated a 6.8 percent growth in ad spending to $159 billion. He cited economic growth and growing demand for advertising in key industries like automobiles, restaurants and medicines.

He wasn't the only ad optimist.

John Perriss, chairman of Zenith Media Worldwide, said the outlook worldwide was the most bullish for his firm since 1988. Perriss said U.S. ad spending would be up 4.2 percent this year. His 1995 forecast is for 4.7 percent growth.

Newspapers can expect revenue growth of 3 percent from circulation and 7 percent from advertising in 1995, said Jerry Tilis, vice president for marketing at Knight-Ridder Inc.

But he said publishers will have to absorb newsprint price increases in the 20 percent range by being more efficient and aggressive about selling newspapers and getting advertising.

Twig MacArthur, a top newsprint executive at Champion International, said his company raised prices three times this year and plans another hike in March because of strong demand. The industry slashed prices and closed mills over the past few years and he said the increases leave prices below recent averages.

David Poltrack, the top research executive at CBS Inc., said network television advertising will be up 8.4 percent in 1994 and 5.5 percent in 1995.

Poltrack estimated the networks are running 4 percent behind on audience guarantees last summer when advertisers made commitments to certain programs.

--- NY Times Looks for TV Stations, Cable Networks; Media Earnings Bright

NEW YORK (AP) - The New York Times Co. may spend $1 billion or more over the next six years on TV stations, cable networks and programming as it seeks to reduce its reliance on newspapers for the bulk of its profits.

Times executives described the spending plans as a diversification effort, only 14 months after the company paid $1 billion for the Boston Globe.

Times officials said they were not interested in buying a broadcast network or cable TV systems.

The plans were outlined Dec. 6 for securities analysts attending the PaineWebber media conference, where growth forecasts abounded.

The Times expects modest earnings improvement this year.

Plans to expand its electronic media holdings represented a change in strategy. Some analysts have said the Times was slow to recognize the revolution in distributing its editorial products.

''We recognize that we are too dependent on print media and need to shift our portfolio more toward electronic media over time,'' Gordon Medenica, vice president for operations and planning at Times Co., told the analysts.

He said the company gets about 90 percent of its profits from newspapers and 10 percent from electronic media and wants to boost the electronic share to 25 percent.

The Times already owns five TV stations reaching 2 percent of U.S. households with televisions and wants to triple its reach to 6 percent.

Medenica said the company would look mainly at stations in mid-sized markets rather than the 10 biggest markets where prices would be higher.

The Times is 40 percent owner of a new cable service called the Popcorn Channel that will show movie previews. Medenica said the Times wants to buy all or part of some cable networks and may join other startups.

Lance Primis, president and chief operating officer, said the company also intends to develop electronic extensions of its newspapers and magazines and other on-line products that customers can reach via computer.

The Globe announced separately that it has formed a new subsidiary to develop electronic news and advertising services. It plans to have its first product available in the second half of 1995.

The Times recently signed an agreement with the new owner of the Lexis- Nexis on-line information service that gives it greater control over the rights to the content of its flagship New York Times newspaper.

In other developments at the weeklong conference:

-Knight-Ridder Inc., one of the nation's biggest newspaper companies, said it expects to post near-record earnings this year and higher results in 1995 despite a big increase in newsprint prices.

President P. Anthony Ridder said the Miami-based company benefited from an improvement in the economy, stronger ad demand and ''close attention to cost control.''

-John J. Curley, chairman and chief executive of Gannett Co. Inc., said, ''Newspaper advertising revenues advanced every month and the rate of gain increased as the year progressed.''

Gannett said it was closing its Sky Radio service of in-flight news for airline passengers because of insufficient advertising support.

But it also announced formation of a new on-line business division at USA Today that will provide information to subscribers via computer.

The service, called the USA Today Information Network, will deliver sports information currently being provided by the paper's existing on-line service called the Sports Center as well as other non-sports information.

Arlington, Va.-based Gannett owns 83 newspapers, including USA Today.

-Charles Brumback, chairman and chief executive of Tribune Co., said, ''We see sustained momentum in the economy and in advertising spending.''

In addition to its flagship paper in Chicago, Tribune owns five papers in California, Florida and Virginia.

Both Gannett and Tribune also own broadcasting and other media properties. Post-Dispatch Employees Approve Eight-Year Contract

ST. LOUIS (AP) - St. Louis Post-Dispatch employees, who had been without a contract since March 1993, overwhelmingly approved an eight-year deal on Dec. 11.

St. Louis Newspaper Guild employees, who voted by a 5-1 margin for the contract, will receive raises of $25 a week the first year, $20 a week in the second year and various percentages in the following three years. In the last three years, employees will get bonuses instead of raises.

Employees also get an immediate $1,000 signing bonus and a $600 bonus in 1996, plus assurances from the newspaper of no layoffs. The deal will increase salaries of top-scale employees from $933 to $1,054 a week.

The union's 520 employees had been working under an extension after the previous contract expired.

All 11 of the newspapers' unions now have contracts.

--- Unions in San Francisco Agree to Support Drivers and Pressmen

SAN FRANCISCO (AP) - The Conference of Newspaper Unions has voted to unconditionally support drivers and pressmen if they decide to strike over continued problems with the San Francisco Newspaper Agency.

Conference spokesman Doug Cuthbertson said any strike would have to be sanctioned and would occur only if all other efforts to resolve the differences fail.

The eight unions involved in last month's 12-day strike against the San Francisco Chronicle and the San Francisco Examiner have yet to sign contracts. Union officials cite alleged retaliation against strike leaders and the failure to rehire some employees as the stumbling blocks.

About 300 people gathered outside the newspapers' offices Dec. 7 in support of 50 suspended employees, many of them union activists.

The newspaper agency, the business arm of the two dailies, has not rehired about 80 Teamster delivery drivers and has cut shifts for pressmen since the end of the strike.

In addition, employees have been suspended for activities during or after the strike despite an amnesty agreement that covered anyone not involved in serious criminal activity, according to Andy Cirkelis, head of Teamsters Local 921.

He said union activists were singled out - about 30 percent of the Teamster shop stewards are currently on suspension, many without any formal explanation.

Jim Hale, president of the agency, disputed the figures. He said only 31 people remain on suspension, and many are expected to be called back soon. He denied retaliating against activists.

Hale said the agency is still struggling with circulation problems - 800 newspaper boxes were damaged during the strike, many glued shut. In addition, about 20 home delivery routes lack carriers who quit during the strike, he said.

--- Two Gannett Executives Disciplined in Insider Trading Scandal

ROCHESTER, N.Y. (AP) - Two Gannett Co. Inc. executives were disciplined following charges of insider trading by the Security and Exchange Commission.

Thomas J. Farrell, president of Gannett New Media Group and chairman of USA Today Sky Radio, was placed on administrative leave, the Rochester Democrat and Chronicle, a Gannett paper, reported Dec. 10.

Frank Vega, president and chief executive officer of the Detroit Newspaper Agency, was stripped of his corporate officer title, but remains president and chief executive officer of the DNA, which runs the business operations of Gannett's Detroit News and Knight-Ridder Inc.'s Detroit Free Press.

Farrell was accused of tipping off friends about a pending merger involving the Rochester Community Savings Bank. He resigned as an outside director of the bank on Dec. 9, one day after he, Vega and four other men were charged with insider trading of stock.

Gannett said the bank has no connection with the company and the executives' alleged trading was unrelated to their jobs.

The SEC said Farrell initiated the merger talks with a friend who was an executive of First Empire State Corp., a Buffalo, N.Y., bank holding company. Farrell served on a committee that advised the thrift's board on merger negotiations.

The merger did not go through, but the stock rose during that period, and the men made stock transactions that generated more than $410,000 in illegal profits, the SEC alleged in a 29-page civil complaint filed in U.S. District Court in Alexandria, Va., on Dec. 8.

Vega agreed to pay the government $98,338 to settle the case, the SEC said. Farrell was ''analyzing'' the charges after settlement talks with the SEC failed, The Wall Street Journal reported Dec. 12.

--- Reporters Want Pay to Appear on TV

DETROIT (AP) - Reporters at newspapers in Detroit and Philadelphia are balking at appearing on television news shows that have news-sharing agreements with papers.

In Detroit, the Newspaper Guild, which represents reporters at The Detroit News, filed an unfair labor practice complaint against the newspaper Dec. 7 after Robert Giles, editor and publisher of the paper, issued a memo ordering reporters to appear on WKBD.

''We're working for a different news organization, a different company, in a different medium, and our people should get some compensation for it,'' said Louis Mleczko, a News reporter and president of Newspaper Guild Local 22.

Giles said the newspaper, owned by Gannett Co. Inc., agreed to pay overtime to reporters who appear on WKBD outside normal work hours. But he said they don't deserve extra pay for appearing on TV during the normal workday.

''Newspaper journalists are seeing their work distributed in a variety of ways these days - on line, on wire services, on the radio and television,'' Giles said. ''In our view, this is not anything groundbreaking.''

The News and WKBD have promoted the arrangement heavily since it was announced in October. So far, editors who are outside the union's bargaining unit have appeared on camera.

In Philadelphia, a statement posted Dec. 9 in The Philadelphia Inquirer newsroom by Local 10 of the Newspaper Guild urged reporters to ''refrain from participating in any way with the TV show'' until a satisfactory compensation agreement can be reached with the paper's management.

Newspaper owner Knight-Ridder Inc. created a subsidiary, KR Video Inc., which produces the hourlong ''Inquirer News Tonight'' on WPHL, which previously had no news program.

Some reporters on the program are paid, but others are not. The union and the News negotiated but failed to reach agreement on the question.

''Their contribution is what the show is really built on,'' said Dick Moore, general manager of KR Video. ''It was never Knight-Ridder's intention to produce a newscast that was separate from the Inquirer ... Obviously, I'm concerned.''

Reporters who work for the show on their own time are paid between $55 and $100, Moore said. The Guild has proposed that reporters be paid fixed fees ranging from $100 for contacting a news source to $500 for producing a regular feature. Peruvian Journalists Say Traffickers Killed Tampa Reporter

MIAMI (AP) - A Tampa Tribune reporter murdered five years ago in Peru was ordered killed by drug traffickers because they believed he was an American drug agent, the newspaper said.

The reporter, Todd Smith, 28, had gone to Peru to report on cocaine traffickers. His body, showing signs he had been tortured and strangled, turned up in the park of a small Peruvian town in a region dominated by the drug trade.

He is believed to be the first journalist covering the Peruvian drug trade to be killed by traffickers and guerrillas working together.

A group of Peruvian journalists that follows human rights violations against writers is publishing a report on Smith this week in Lima, the Tribune reported Dec. 11.

The newspaper said it obtained a copy of the report from a delegate attending the Summit of the Americas in Miami.

According to the Peruvian group, Smith was abducted at gunpoint as he was waiting for a small plane to take him out of Peru's Upper Huallaga Valley. He had completed several days reporting on the drug trade and Peruvian politics while on a working vacation.

His body was found Nov. 21 in a park in Uchiza, a notorious drug town, with a sign denouncing him as a spy.

Five years after his death, only one person has been convicted for his murder. Luis Manrique Vega was sentenced to 30 years in prison.

Days after his death, the report states, the murderers of Smith were well known by authorities who did not act. The report says seven people were involved in his death.

--- Reuters America to Appeal Court Ruling on Texas Sales Taxes

AUSTIN, Texas (AP) - An attorney for the information service Reuters America Inc. said the company will appeal a court ruling that it must pay state sales taxes from which newspapers are held to be exempt.

David Healey, a Houston attorney representing Reuters, said Dec. 8 he would ask the 3rd Court of Appeals for a new hearing and take the case to the U.S. Supreme Court if necessary.

The court rejected Reuters' argument that Texas tax law violated constitutional provisions of free speech and equal protection.

Under protest, Reuters paid $318,819 in additional taxes the state comptroller's office determined the company owed based on its classification as an information service.

Reuters argued that taxing information services while exempting newspapers was an unconstitutional infringement on free speech.

The company said it was an ''electronic newspaper'' and therefore part of the newspaper medium. Reuters said there was no distinction between Reuters' product and a printed newspaper.

''The court's opinion doesn't take into account the changes in technology that have occurred,'' Healey said. ''The newspaper uses paper as a terminal point and Reuters uses a computer as a terminal point,'' he said.

The tax on information services, with the exemption for newspapers, was enacted in 1987. It applies to monthly cable television bills and on-line electronic services, such as Lexis-Nexis, Prodigy, CompuServe and America Online, and StarText, an on-line newspaper produced by the Fort Worth Star- Telegram.

The state comptroller's office said the tax raised $13.5 million in 1989. It has increased to $23.6 million in the first six months of 1994.

Reuters, a subsidiary of a London-based holding company of the same name, provides a general news wire service and extensive business news and information, such as stock market quotations.

Reuters' general news wire sold to newspapers is not taxed, Healy said.

At issue in the case was its information on energy, domestic money and international money rate services that is sold usually to businesses, such as banks and oil companies. Subscribers use their own computers to connect by telephone to get information.

The 3rd Court said Reuters' service presents information through a medium different from print.

The state has an interest in not taxing newspapers because newspapers foster literacy, the opinion by Chief Justice Jimmy Carroll said.

''In contrast, Reuters' electronic services provide their news information in a more expensive and sophisticated manner, requiring the use of computer monitors,'' Carroll said in the opinion.

Healey said those arguments have been rejected in other states.

The president of the Texas Daily Newspaper Association, Roger Kintzel, said ''given the rapid development of electronic publishing in Texas and everywhere else, I think it's really an important issue for us to study and think about - trying to make Texas law reflect current activities in the information business.''

Kintzel, publisher of the Austin American-Statesman, said the association might consider the matter for its legislative agenda.

--- Florida High Court Rules Law Against Naming Rape Victims Unconstitutional

TALLAHASSEE, Fla. (AP) - A Florida law making it a crime to publish or broadcast the name of a rape victim is unconstitutional, the state's highest court ruled in a case stemming from the William Kennedy Smith trial.

The law is too sweeping because it doesn't distinguish between circumstances and too narrow because it applies only to the media, Justice Gerald Kogan wrote Dec. 8 for the Florida Supreme Court.

The ruling upholds last year's decision by the 4th District Court of Appeal that cleared The Globe, a supermarket tabloid, of violating the law when it printed Patricia Bowman's name shortly after she accused Smith of rape. Smith, a nephew of Sen. Edward Kennedy, was acquitted in 1991.

The appeals court said the state can try to keep a victim's identity secret, but if journalists learn the name, the state cannot punish the media for publishing the truth.

Bowman later agreed to have her name made public.

--- Arizona Seeks to Block Disclosure of Names of Foster Children

PHOENIX (AP) - The Arizona attorney general's office has asked a court to restrain The Arizona Republic from publishing names and other information about four foster children and the foster-care system.

The state argues that Arizona confidentiality laws bar parents Jeffrey and Shari Biggs from disclosing information about their children to the Republic and also bar the newspaper from printing that information.

The paper says it isn't bound by state confidentiality laws.

Assistant Attorney General Susan Frank filed the motion Dec. 8 with Judge Barbara Mundell of Maricopa County Juvenile Court. No hearing date has been set.

''The parents do not have the right to waive the right of privacy held by the children,'' Frank's motion argues. She also contended the Republic failed to obtain a court order allowing release of the information.

Pam Johnson, managing editor of the Republic, said the paper has the right to publish the information. ''Our mission is to hold the state's child- protection operation, not this individual family, up to public scrutiny,'' Johnson said.

Pat Sallen, an attorney for the Republic, said confidentiality laws are designed to prevent state employees from disclosing private information about clients and cannot be used to prevent newspapers from printing information they receive in the course of reporting.

The Republic has been investigating allegations that the children were neglected and abused while in their parents' custody and that they also suffered severe trauma, abuse and neglect while in foster care. Reporter Ordered Jailed for Refusing to Reveal Gang Information

RICHMOND, Calif. (AP) - A reporter was ordered to jail for refusing to answer prosecutors' questions about what she saw at an alleged gang party that ended in violence.

Judge Peter Berger's ruling immediately was stayed to allow lawyers for the West County Times and reporter Martha Ross to appeal.

Prosecutors said they need Ross' testimony for their case against a woman accused of serving alcohol to minors at the party. It ended in a fight and in the stabbings of two 16-year-old boys.

Ross answered questions Dec. 7 about information in her stories on the party, but refused to answer prosecutors' questions about the people and events at the party. She cited the state's shield law, which protects reporters from divulging unpublished information.

Berger ruled the reporter in contempt of court and said she would be jailed until she answered the questions.

Jim Brelsford, an attorney representing Ross, the Times and Lesher Communications Inc., said the state Supreme Court consistently has ruled reporters can't be forced to testify about unpublished information.

But District Attorney Gary Yancey said the law is meant to protect reporters only from having to reveal confidential sources.

''This was not a confidential source,'' Yancey said. ''She was at a party, and she observed certain criminal acts.'' Rwandan Editor Honored; Action Urged Against ''Media of Hate''

PARIS (AP) - A Rwandan journalist who survived the bloodbath that left dozens of his colleagues dead was honored Dec. 9 by freedom-of-the-press advocates.

The group Reporters Without Borders says many Rwandan journalists died in violence fueled by the hate-mongering of their colleagues. The group called for prosecution of those journalists who encouraged genocide and are still preaching hate.

The Paris-based group said it has asked the U.N. Security Council to shut down propagandist journals published by Rwandan exiles in Zaire and Kenya.

The group presented its annual award to the Rev. Andre Sibomana, director of Kinyamateka, a twice-monthly newspaper funded by the Roman Catholic Church.

Sibomana, 40, developed the paper into one of the most respected in Rwanda. He served as head of the national association of journalists and is president of a local human rights group.

A member of the majority Hutu population, he favored conciliation and cooperation with minority Tutsis, and was the target of death threats by Hutu extremists.

Extremist Hutu militias have been blamed for the overwhelming majority of the more than 500,000 killings in Rwanda betweem April and June. Most of the victims were Tutsis and moderate Hutus.

In accepting the award, worth about $9,260, Sibomana accused ''the ignoble media of hate'' of responsibility for the deaths, including the killings of 48 journalists.

--- Algerian Editor Receives Louis Lyons Award

CAMBRIDGE, Mass. (AP) - An Algerian newspaper editor who is under an Islamic terrorist death sentence received the Nieman Foundation's 1994 Louis M. Lyons Award for Courage and Integrity in Journalism.

The current class of Nieman fellows at Harvard University chose Abdelhamid Benzine, 68, editor of the independent Alger Republicain, for the award. It was presented to him Dec. 7.

Benzine has been in exile in Paris since October but told The Boston Globe he plans to return to Algeria early next year. ''All men are afraid,'' he said. ''But the choice is simple. It's either to give up or resist.''

He said he has declined escorts because he is afraid police may be infiltrated. ''I lived in secret for 30 years in the time of the French. I can deal with this myself,'' he said.

Observers say independent journalists in Algeria are caught between Islamic extremists and an anti-democratic, military government that closed Benzine's newspaper last spring by withholding payments and denying it advertising.

Twenty-eight journalists have been killed since 1992 by Islamic extremists.

--- BROADCASTING: CBS to Pay $1.725 Billion to Keep NCAA Final Four

NEW YORK (AP) - CBS Sports, which lost television rights to two major league sports in 1993, topped off its comeback year with a $1.725 billion deal to keep the NCAA Final Four through 2002.

The price is the highest paid for any TV sports rights. It replaces a seven-year, $1 billion deal that still had three seasons to run.

In 1993, CBS lost the NFC portion of the National Football League contract to Fox and the rights to major league baseball, now shared by ABC and NBC.

This year, CBS has acquired rights to Southeastern Conference college football and basketball, Big East football, the Fiesta, Orange and Cotton bowls, the Army-Navy game and the 1998 Nagano Olympics, for which it paid a Winter Games record $375 million.

In addition, the network extended its contracts with Big Ten college basketball and the Professional Golf Association Championship and PGA Tour, both for four more years through 1998. CBS also created boxing and figure skating series for its Saturday ''Eye On Sports'' anthology.

The NCAA deal includes all of the men's basketball tournament as well as other National Collegiate Athletic Association events.

In total price, the deal breaks the record of $1.58 billion Fox paid for the NFC. It is worth slightly more than $215 million per year over eight years, while Fox's four-year NFL deal averages about $395 million per year.

--- NBC Formally Contests Fox's Plan for Green Bay Station

WASHINGTON (AP) - NBC filed a petition with the Federal Communications Commission, asking it to block the acquisition of WLUK-TV, Green Bay, by Fox and partner Savoy Pictures Entertainment Inc.

The acquisition, NBC said, would violate FCC rules limiting the number of stations one broadcaster can own nationally to 12 and limiting to 25 percent the amount of equity a foreign company can take in a U.S. broadcaster.

NBC raised the same issues before the FCC in August, but stopped short of filing a formal petition against the acquisition. The petition was made public Dec. 8.

Peggy Binzel, vice president of Fox's parent News Corp., called the petition ''another attempt to use the regulatory process to prevent competition.'' Binzel said she expects further assaults by NBC on other station acquisitions.

The Green Bay station, an NBC affiliate, is part of a group of stations Fox and Savoy plan to acquire.

Under the plan, Fox Television Stations is putting up 58 percent of the financing to acquire all four stations in the package, Savoy is putting in 41 percent and Savoy's two principals, Victor Kaufman and Lew Korman, the remaining 1 percent. Fox officials said the two principals will hold all voting control.

Given this, Fox has said the four stations will not count toward its 12 station limit. Fox owns 10 stations and has pending arrangements to buy two more.

NBC has previously challenged Fox's compliance with foreign ownership limits. Federal Investigators Scrutinize TCI Agreements, Newspaper Says

ENGLEWOOD, Colo. (AP) - Federal regulators are scrutinizing Tele- Communications Inc.'s proposed agreements in a complex antitrust inquiry, the Rocky Mountain News reported.

A team of representatives from the Federal Trade Commission and the Justice Department is spearheading the inquiry, the newspaper reported Dec. 11. Spokesmen for the federal agencies declined comment.

TCI chief executive officer John Malone told the newspaper that the inquiry is ''driving us nuts.'' He denied allegations the company, the nation's largest cable systems operator, was anti-competitive.

Malone said TCI is abiding by new ownership rules, which limit the number of subscribers a cable company can have to 30 percent of the nation's 60 million cable-TV households. TCI has 26 percent.

The rules also limit the number of programming networks a cable company can own and supply to its cable systems to 40 percent of the channel offerings.

The News said the regulators are focusing on three pending agreements:

- A $1.4 billion joint venture with Comcast Corp. to purchase QVC Inc. home shopping network. If approved, it would boost TCI's investment in QVC from 22 percent to 43 percent. TCI owns 80 percent of Home Shopping Network, QVC's main competitor.

- TCI's $1.3 billion bid to buy the cable systems of TeleCable Corp., of Norfolk, Va., with 740,000 subscribers in 15 states. The acquisition would boost TCI's base in markets such as Dallas, Kansas City, Mo., and Lexington, Ky.

Last week, the FTC confirmed it was close to approving the TCI-TeleCable agreement, but would require TCI to sell some of its holdings in Columbus, Ga., where both companies operate but don't compete for subscribers.

- A cable systems swap with Multimedia Corp. TCI would exchange its cable system in Wichita for Multimedia's cable systems in Tulsa, Okla., and suburban Chicago. TCI and Multimedia compete for subscribers in some Wichita neighborhoods.

The newspaper said the problem with all three transactions is TCI's strategy of ''clustering,'' or buying cable systems in adjacent areas.

Some communications law specialists say clustering could be anti- competitive because neighboring systems that don't compete for the same customers indirectly help keep rates down. In addition, it's more difficult for new competitors to enter a market served by one company.

Malone maintains clustering levels the playing field so TCI can compete against regional phone monopolies that want to offer cable TV over telephone lines.

--- Sharon Rockefeller Returns to TV Post

WASHINGTON (AP) - Sharon Percy Rockefeller has returned as president of public television station WETA.

Rockefeller, 49, was elected unanimously Dec. 5 at the station's winter board meeting, and she began the job immediately, said Daniel K. Meyers, board chairman.

Meyers had run the station's day-to-day operations since Rockefeller's departure six months ago.

Rockefeller, wife of Sen. John D. Rockefeller IV, D-W.Va., resigned the presidency in May to speed recovery from a car accident that had left her with three broken ribs and a punctured lung a year earlier.

WETA produces such shows as ''Washington Week in Review,'' ''The MacNeil- Lehrer NewsHour'' and ''In Performance at the White House.'' During her tenure, the station also co-produced major documentaries on baseball and the Civil War.

--- PERSONNEL:

Albuquerque Tribune Editor Moves to California Newspaper Group

CINCINNATI (AP) - Timothy J. Gallagher, editor of The Albuquerque (N.M.) Tribune since 1987, will become editor of The Ventura County Newspapers in California next month.

Gallagher, 38, will succeed John R. Irby, who resigned. Starting Jan. 1, Gallagher will direct the editorial operations of five editions with a combined daily circulation of 101,000.

The E.W. Scripps Co., which owns both the Albuquerque and Ventura operations, announced the move Dec. 11. No replacement was named for Gallagher at The Tribune.

Gallagher has been with Scripps 17 years. He joined The Tribune in 1978 and was appointed assistant city editor in 1980. He became city editor of the El Paso (Texas) Herald-Post a year later and was promoted to managing editor in 1984.

Gallagher returned to Albuquerque as editor and president in 1987.

During Gallagher's tenure, Tribune reporter Eileen Welsome won the 1994 Pulitzer Prize for national reporting for her series on human plutonium experiments.

--- Keith Haugland Adds World Newspapers Role

OMAHA, Neb. (AP) - Keith Haugland, publisher of the Columbus Telegram, has been named to oversee five daily and four weekly newspapers within the Omaha World-Herald Co.

Haugland was appointed vice president, community newspaper division, of World Newspapers, Inc., a group holding company of the Omaha World-Herald Co.

Haugland will continue to serve as president and publisher of the Columbus Telegram. He also will have management oversight of the Carlsbad (N.M.) Current-Argus, the Huron (S.D) Plainsman, the Kearney (Neb.) Hub, the Brookings (S.D.) Register and the Papillion (Neb.) Times Publishing Co.

Haugland joined the World-Herald organization in 1991 as publisher of the Huron Plainsman and moved to Columbus in 1993. He previously worked at the Great Falls (Mont.) Tribune as director of administration and marketing.

Last week, the World-Herald announced the purchase of The Stockton (Calif.) Record. Terry Kroeger, who had been president of World Newspapers, Inc., became president, chief executive officer and publisher of The Record.

---

In other changes in the news industry:

-James C. Smith, 35, former managing editor of the Charleston (W.Va.) Daily Mail, was named publisher of The Repository in Canton, Ohio. He succeeds James E. McKearney Jr., who has been promoted to president and chief executive officer of a new group of five Thomson papers in eastern Ohio and western Pennsylvania. Smith most recently worked at Thomson corporate offices in Stamford, Conn., where he was involved in strategic planning, product development, and sales and marketing training.

-Peter Friedrich, 43, was named publisher of the Chippewa (Wis.) Herald Telegram. Friedrich has worked as news editor at newspapers in Florida and Arizona and most recently worked for Cox Target Media in the Los Angeles area.

-Mary Anne Lynn, advertising director of the Bartlesville (Okla.) Examiner- Enterprise since 1991, was named publisher of the Pauls Valley (Okla.) Daily Democrat. Both papers are owned by Donrey Media Group. She replaces Bob Phillips.

-Pam Dierks, publishers since 1991 of the Du Quoin (Ill.) Evening Call, has resigned to spend more time with her family.

-John Claxton, publisher of The Peru (Ind.) Daily Tribune, has been named president and general manager of the Connersville (Ind.) News-Examiner. Both papers are owned by the Nixon Newspapers group. Louis Glaub will continue as publisher of the News-Examiner.

-Thomas L. Woodman, editor of The Sunday Gazette in Schenectady, N.Y., will become managing editor of The Gazette Newspapers. Woodman will succeed Denis P. Paquette, 41, who is being promoted to assistant general manager. The changes are effective Feb. 1.

--- DEATHS: Janet Parker Beck

SAN MATEO, Calif. (AP) - Janet Parker Beck, an award-winning reporter with The San Mateo Times, died Dec. 7 of cancer. She was 41.

Beck received the National Federation of Press Women's first-place news writing award in 1986, 1987 and 1988. She also was the National Federation of Press Women's first runner-up for Communicator of Achievement for 1994.

Beck is the author of the book, ''Too Good to Be True: The Story of Denise Redlick's Murder.''

Beck is survived by her husband and a daughter. Winfield E. Behrens

MARYSVILLE, Ohio (AP) - Winfield Eckert Behrens, president of Marysville Newspapers Inc. and retired publisher of the Marysville Journal-Tribune, died Dec. 8. He was 83.

Behrens became an advertising salesman for the Union County Journal in 1941. Ten years later, the Journal and the Marysville Tribune merged, and Behrens became business manager. He held that position until 1961, when he become publisher.

He was co-founder of the Ohio League of Home Dailies, a group of small daily newspapers formed in 1962.

Behrens is survived by his wife and four children. Richard and Helen Brown

FORT LAUDERDALE, Fla. (AP) - Richard Brown, founder of the Brown Institute where thousands of radio and television broadcasters got their starts, was found dead Dec. 5 with his wife in a double suicide. He was 79 and she was 76.

The couple died in their garage of carbon monoxide poisoning. In letters sent to friends before they died, the couple said they chose to end their lives and donate their $10 million estate to charity rather than spend it on medical care.

In recent months, Richard Brown was forced, because of arthritis and asthma, to use a wheelchair. His wife was suffering from Alzheimer's disease.

Richard Brown owned several radio stations in Minnesota, then founded the American Institute of the Air in 1946. The name later was changed to the Brown Institute, and a branch was opened in Fort Lauderdale.

The schools have graduated thousands of radio and television broadcasters. Richard Brown sold both to CBS in 1972, which in turn sold them to the National Education Centers in 1979. David Condon

CHICAGO (AP) - David Condon, a retired Chicago Tribune sports columnist, died Dec. 5. He was 70.

Condon joined the Tribune in 1944. He wrote the ''In the Wake of the News'' column from 1955 until his retirement in 1982.

Survivors include his former wife, five daughters and a son. Daniel James

WASHINGTON (AP) - Daniel James, a journalist who helped arrange former President Carter's recent mission to Haiti, died Dec. 9. He was 80.

After interviewing then-Haitian leader Gen. Raoul Cedras, James was asked to relay an invitation to Carter. He then persuaded Cedras to follow up with two telephone calls to Carter.

The former president then went to Haiti with Sen. Sam Nunn, D-Ga., and Gen. Colin Powell and worked out the peaceful arrival of U.S. forces, which restored President Jean-Bertrand Aristide to power.

At various times, he served as foreign correspondent for Newhouse Newspapers, Hearst Headline Service and the Newspaper Enterprise Association.

James wrote a number of books on Latin American politics including ''Illegal Immigration - An Unfolding Crisis,'' published in 1991.

He is survived by his wife and four sons. James B. Kerce

PERRY, Ga. (AP) - James B. Kerce, editor and general manager of The Houston Times-Journal, a weekly newspaper in Perry, died Dec. 8 of a self-inflicted gunshot wound, the sheriff's office said. He was 52.

Kerce held reporting, editing and management positions with daily and weekly newspapers for 32 years.

For 13 years, he was editor and general manager of the Houston Home Journal, a twice-weekly publication, until it was sold last February. After a brief stint as managing editor of The Daily Sun in nearby Warner Robins, Kerce returned to Perry as head of the Times-Journal.

Survivors include his wife, a daughter and a son. J.P. 'Jake' King

PAGO PAGO, American Samoa (AP) - J.P. 'Jake' King, a longtime newspaper publisher in American Samoa, died Dec. 3 in Honolulu of prostate cancer. He was 73.

King, a native of Alabama, was publisher and editor of the Samoa News from 1966 to 1982. He played an active role in American Samoa politics and helped establish legal precedents that prevented the deportation of U.S. citizens from American Samoa and provided the right to trial by jury. William Luce

NEW YORK (AP) - William P. Luce, a former news editor of The New York Times, died of an aneurysm Dec. 9. He was 70.

Luce joined The Times in 1955 as a copy editor and became news editor in 1987. He retired in 1989.

Luce also worked for the Binghamton (N.Y) Press and United Press.

Luce is survived by his wife. Jeanetta Lyle Menninger

TOPEKA, Kan. (AP) - Jeanetta Lyle Menninger, a journalist and the widow of Dr. Karl Menninger, the co-founder of the Menninger Foundation and psychiatric center, died Dec. 7 at age 93.

In 1936, she became editor of the Bulletin of the Menninger Clinic, a position she held until she retired in 1970.

Mrs. Menninger was principal of the preparatory school at Central College for Women in Lexington, Mo., from 1923-26. She then became a reporter for the Daily Press in Utica, N.Y.

In 1930, Mrs. Menninger joined the public relations staff at Columbia University, and in 1932 moved to Topeka to assist her husband in writing a monthly column for the Ladies Home Journal. Thomas J. Mosser

NORTH CALDWELL, N.J. (AP) - Thomas J. Mosser, general manager and executive vice president of Young & Rubicam Inc., an advertising and public relations firm, was killed by a mail bomb at his home Dec. 10. He was 50.

The bomb was the work of a lone terrorist dubbed the ''Unabomber,'' a serial bomber who has targeted university professors or individuals and companies in the computer and airline industries, the FBI said.

Mosser had spent almost 25 years at Y.&R.'s public relations subsidiary, Burson-Marsteller. He was promoted to both executive positions this year and was a member of the company's powerful operations committee.

Mosser was a former newsman in the Philadelphia bureau of The Associated Press.

He is survived by his wife and their two daughters. He also had a daughter and son from a previous marriage. Richard G. Rifenburg

CHEEKTOWAGA, N.Y. (AP) - Richard G. Rifenburg, a former Buffalo broadcaster, died Dec. 5. He was 68.

Rifenburg worked at WBEN for 30 years as a sportscaster, talk show host and disc jockey. He left the station in 1979 to work at WEBR. He later worked as an advertising salesman for the defunct Buffalo Courier-Express.

Survivors include his wife, three sons and a daughter.

--- NOTES FROM EVERYWHERE:

The Washington Post is raising price for daily and Sunday home delivery from $9.20 every four weeks to $9.80 effective Jan. 9. Unchanged are newsstand prices and daily-only and Sunday-only home delivery. ... The late Paul Block, Jr., a former publisher of The Blade in Toledo, Ohio, was honored by the Medical College of Ohio on Dec. 9. The school's health science building was renamed the Paul Block, Jr., Health Science Building last month. Block was the first chairman of the college's board of trustees and was instrumental in bringing the college to Toledo in 1964. ... The Rutland (Vt.) Herald published its 200th birthday anniversary edition Dec. 8. It's the oldest, family-owned newspaper in the United States publishing continuously in the same city under the same name. ... Tribune Co. has bought a minority stake in Checkfree Corp., an electronic bill-payment firm, for more than $10 million. The companies did not disclose the size of Tribune's stake. Tribune said it expects many customers of its interactive information services to pay their bills through Checkfree. Tribune owns a minority interest in America Online. ... A man who entered CBS' News building in New York with a small arsenal was sentenced Dec. 7 to 19 1/2 years in prison by a judge who called him a ''grave danger'' to the public. Matthew Pante, 28, was arrested April 29 after he showed up outside the CBS News studios with three loaded handguns, an assault rifle, two knives and tear gas. No one was injured.

End Industry News Advisory