AP NEWS
Related topics

Publishers Editors Managing Editors

March 11, 1991

A summary of developments in the news industry for the week of March 4-11: Deadline in Daily News Talks Extended

NEW YORK (AP) - The prospective buyer of the Daily News on March 11 pushed back his deadline for reaching an agreement with the tabloid’s nine striking unions, a union leader said.

British publisher Robert Maxwell agreed to extend talks to midnight March 11, said George McDonald, president of the group representing the unions. Maxwell had set a 10 a.m. deadline for the unions to agree to new contracts and end a crippling 4 1/2 -month strike.

″We are going to continue to work and reach agreements before the new extended deadline,″ McDonald said.

He said none of the unions had reached agreement with Maxwell, but he added, ″I am optimistic. I’m sure that everybody is going to reach agreement.″

If a buyer isn’t found by March 15, Daily News Publisher James Hoge has said the owner, the Tribune Co. of Chicago, will close the newspaper.

Maxwell, upon arriving at the talks, said, ″Some things are almost signed.″

Larry Sutton, a member of the Newspaper Guild negotiating committee, was also confident agreements would be reached.

″We don’t seem to be that far apart. Many of the other union leaders don’t seem to be that far apart either,″ he said.

Maxwell returned to the United States on March 10 from a London birthday party for his wife and presented union members with a new proposal for taking over the struggling newspaper. Details weren’t revealed.

McDonald said an earlier offer contained many provisions - in areas such as job security and automation - that the unions had refused to accept during 13 months of negotiations with the Tribune Co. McDonald told reporters March 10 that Maxwell had withdrawn that offer, saying some language the unions balked at was included by mistake.

Maxwell wants a $72.8 million cut in the annual budget. He told the unions last week that 800 to 900 of the 2,300 jobs at the News would have to be cut.

Maxwell has said the Tribune Co. has offered to pay him $60 million to take over the Daily News and assume its $100 million in liabilities.

Since Daily News workers went on strike Oct. 25, management has reported the newspaper’s circulation has fallen from 1.09 million to about 600,000.

Management says the newspaper lost $115 million in the 1980s and more than $130 million so far in the 1990s. Soldiers, Journalists Interned by Iraq Return to Freedom

AMMAN, Jordan (AP) - Forty foreign journalists and two American soldiers captured in southern Iraq reached freedom March 9.

The journalists were tired, hungry and stripped of their expensive gear, but happy to be free. They and the soldiers were turned over to the Red Cross in Baghdad on March 8 and reached Jordan the next day.

The Pentagon identified the soldiers as First Lt. Kevin L. Rice, 27, and Pvt. Lem R. Jeffries, 32. They are assigned to the 9th Engineers Battalion of the VII U.S. Army Corps, based in Germany.

The journalists were bused from Baghdad to the Jordanian border post of Ruweished, where most were picked up by their organizations for the trip to Amman, 130 miles to the west.

They were captured near Basra a week earlier after venturing beyond areas controlled by the U.S. military to try to cover unrest in that southern Iraqi port city.

Some of the journalists said they entered Iraq last March 3 in a convoy of vehicles from Kuwait. They said they saw no military checkpoints, but passed Iraqi soldiers who smiled and waved at them.

Odd R. Andersen, a Norwegian photographer with Oslo’s Dagbladet newspaper, said the journalists asked some soldiers if they could continue into Basra. ″They said, ’Of course. Welcome. It is peace.‴

But 25 miles south of Basra, they ran into a roadblock run by Republican Guards, who arrested them.

″They were very upset that we had a Saudi rental car,″ Andersen said.

The journalists said the soldiers confiscated their cars and vans, as well as cameras, computers and other gear, and took them to Basra.

″I don’t think it had to do with anything but simple greed,″ said Ron Jacques, a New York-based photographer with the SABA photo agency.

They said they were questioned and held five days in a military prison, where toilets flooded into their cells on rainy days and food was scanty.

″The room itself was about 15 feet by about 35 feet and there were 32 of us,″ said Michael Gillings, a producer from the London-based Independent Television Network.

The journalists were flown to Baghdad in helicopters on March 7.

During their imprisonment, they had no news from the outside world, but ″we heard heavy shelling out of Basra,″ Andersen said.

The journalists included 11 Americans, 17 French, three Italians, two Britons, two Norwegians, two Brazilians, a Spaniard, a Uruguayan, and an Irishman. Government: Lawsuit Over Media Restrictions in War Is Moot

NEW YORK (AP) - A government lawyer argued that a lawsuit challenging Pentagon restrictions on media coverage of combat should be thrown out of court now that the Gulf War is over.

″The case is moot,″ Justice Department attorney Neil Koslowe said March 7 in urging U.S. District Judge Leonard B. Sand of Manhattan to dismiss the lawsuit by a group of news organizations and writers.

The plaintiffs say the case should go forward so the Pentagon will be prevented from hampering coverage of future wars.

″There’s a principle at stake. It’s not a dead issue at all,″ author E.L. Doctorow said in an interview before the hearing. ″I think it’s morally wrong to pay for war with tax dollars, and in some cases the lives of our children, and forbid us to know what we bought.″

Both sides balked at Sand’s suggestion that the case be put on hold while the Pentagon and news media review coverage of the Gulf War and come up with changes in Pentagon restrictions.

The rules had established pool coverage, restricted descriptions of combat and required military review of combat dispatches.

Koslowe said Sand would be exceeding his authority by ordering such discussions. He added that chief Pentagon spokesman Pete Williams planned an internal review of media rules used in the gulf.

Franklin Siegel of the Center for Constitutional Rights, representing the plaintiffs, said the talks would be fruitless because the Pentagon tightened restrictions on news coverage after the 1983 invasion of Grenada and again after troops invaded Panama in 1989.

″The lawsuit alleges that a policy has been adopted to control the news,″ Siegel said.

He argued that any journalist who reaches a battlefield after an initial secret invasion should be allowed to report on the action.

Koslowe, however, said the military had to have some kind of control over media coverage of combat, especially because more than 1,300 journalists showed up to cover the Gulf War.

″The press cannot wander at will on the battlefield,″ he said.

The lawsuit was filed Jan. 10, before the allied bombing began, by the following organizations: The Nation, Harper’s, In These Times, Pacific News Service, The Guardian, The Progressive magazine, Mother Jones magazine, The L.A. Weekly and The Village Voice.

The writers who joined in the lawsuit were Sidney H. Schanberg, a columnist for Newsday; Michael Klare, the defense correspondent for The Nation; and novelists Doctorow and William Styron.

Sand also is presiding over a second lawsuit filed by the French news service Agence France-Presse, which raised the same constitutional challenges and sought access to Pentagon pools.

Sand reserved decision on the government’s request to dismiss both lawsuits. Press Expelled as Saddam Fights for Power

AMMAN, Jordan (AP) - Iraq began expelling foreign reporters the week of March 4 as the focus of world interest turned to internal dissent and the government’s efforts to quell it.

The government itself made no announcement of the decision, but state-run Baghdad Radio on March 7 accused the Western press of trying ″to belittle every achievement gained by the Iraqis and the Arabs.

″ ... They offer you a delicious plate of lies mixed with facts and poison mixed with reason,″ the commentary added.

Government officials in Baghdad indicated privately that the move was aimed at giving a rest to exhausted Information Ministry officials who monitor foreign reporters.

Iraqi officials in previous years have invited large groups of journalists to cover events in Baghdad, and then asked them to leave days later as the Information Ministry officials assigned to accompany them grew haggard.

But some reporters speculated that the move might foreshadow a government crackdown on dissent, or at least indicate a feeling that news reports are no longer in the government’s interest.

The expulsion followed reports from outside Iraq quoting refugees and dissidents describing rebellions against the Iraqi government.

Foreign reporters, many from countries taking part in attacks against Iraq, reported from Baghdad throughout the war that began on Jan. 17.

Iraq actually imposed formal censorship later than allied military officials did in Saudi Arabia, and censorship rules were in some ways similar on both sides of the war.

But foreign reporters operating from Iraq were banned from speaking with uniformed soldiers and had more difficulty traveling without the presence of government officials.

Throughout the war, all foreign reporters were kept in the walled compound of Baghdad’s Al-Rashid Hotel. They were allowed out only when accompanied by Information Ministry ″minders,″ whose presence often deterred Iraqis from speaking freely.

Reporters were banned from mentioning damage to military targets.

Iraqi censors also blue-penciled most, but not all reports of disagreement with the official Iraqi line or criticism of the government.

Ministry officials reviewed all stories and television scripts and listened in as reports were dictated over satellite phones operating from the hotel’s garden.

While reporters could not travel freely, censorship of reports was fairly light in February, when the news focused on civilian damage caused by allied air raids or reported Iraqi government statements.

″The restrictions aren’t as tight as the world believes,″ CNN correspondent Peter Arnett said in February.

He noted that the man in charge of clearing copy, Saadun Al-Janabi, was a former professor of translations.

″He’s more likely to correct my grammar than he is to delete a phrase,″ Arnett said.

The government began exercising greater censorship when the story turned to the Iraqis’ response to the allied victory and growing signs of dissatisfaction with the government.

Washington Post reporter Lee Hockstader was not permitted to file a story containing critical references to Iraqi President Saddam Hussein.

Reporters were taken to several cities in southern Iraq during allied bombing raids. But as the country prepared to expel journalists, none were permitted to see the cities where anti-government unrest had been reported.

Iraq has no history of a free press. Iraqis can face severe reprisals - even death - if they are caught criticizing the government.

Officials of the governing Baath Party have often spoken of all foreign reporters as spies.

Reporters who inquired into security matters, or photographed forbidden subjects were often detained and sometimes expelled. Israeli Army Reportedly Cut Off 593 Phone Calls During Gulf War

JERUSALEM (AP) - Israeli military censors cut off 593 overseas telephone calls by journalists during the Persian Gulf War, newspapers reported March 5.

The reports in the Hebrew daily Maariv and the English-language Jerusalem Post said army spokesman Brig. Gen. Nachman Shai disclosed the figure in a Parliament debate the previous day.

Shai said the censors monitored 95,000 overseas telephone conversations involving more than 1,000 foreign correspondents in Israel.

The reports made no mention of why the conversations were interrupted. But they noted that the censors cracked down hardest during the initial two days of the war after foreign television networks pinpointed the sites of Iraqi Scud missile hits.

Israel sought to prevent reporting about exactly where missiles struck, claiming these details could help the Iraqis aim future barrages.

But Maariv said Labor Party legislator Shimon Shetreet noted the censorship rules still left ways to locate attack sites, since full names of victims sometimes appeared in print.

″There was no problem in just looking up their addresses in a telephone book,″ Shetreet was quoted as saying. Military Spokesman Announces Retirement, Praises the Press

WASHINGTON (AP) - Thomas Kelly, the gruff, ruddy-faced general who became known to millions of Americans through televised Gulf War news conferences, bade farewell March 4 with a salute to Pentagon reporters and the First Amendment.

With that, the lieutenant general announced his own retirement.

Kelly served as head of operations for the Joint Chiefs of Staff during the Gulf War, and was the main military spokesman in afternoon sessions with reporters that often turned contentious.

Kelly, 58, told reporters at the end of the March 4 briefing that it would be his last such session. As he left the briefing room, reporters applauded.

The 34-year Army veteran said he had gotten a lot of mail from television viewers who suggested the news media were being impertinent by pressing so hard for wartime information.

″People ... really don’t understand the hurly burly and give-and-take of a press briefing,″ he said, still on camera. ″At no time were you ever impolite to me and at no time did I ever become offended.″

Kelly praised the role of the press in a free society and said, ″deep down you’re a good bunch of guys.″

″I’ve enjoyed this little interlude,″ he said.

Kelly said a free press has served the United States well for 215 years and contrasted it to the government-controlled press of Iraq.

″Look at the country that didn’t have a free press and see what happened there,″ he said.

Kelly knows the American press well. His father and mother worked for The Philadelphia Inquirer, he as a Linotype operator and she as a proofreader. The younger Kelly earned a bachelor’s degree in journalism at Temple University, intending to become a newspaperman, but he joined the university’s ROTC program in 1952 and never left the military.

The retiring general did not say what his plans are. He has been approached about speaking engagements and likely will accept some of them, a Pentagon source said.

He served in Vietnam in 1967-68 and with an armored cavalry unit of the VII Corps in Europe. In the Persian Gulf War, the corps was the spearhead of a wide flanking drive into Iraq that broke the back of Saddam Hussein’s army.

He has been director for operations at the Joint Chiefs of Staff since 1988. CNN Correspondent Surprised at Senator’s Criticism

NEW YORK (AP) - Cable News Network correspondent Peter Arnett said March 8 he was surprised to hear he’d been criticized as a propaganda mouthpiece for Saddam Hussein because he stayed in Baghdad to report on the Gulf War.

Arnett, who for much of the war provided the outside world’s only view of Baghdad through his cable TV reports, was expelled along with all other Western journalists the week of March 4. He arrived in Amman, Jordan, on March 8.

On a CNN talk show that day, he responded for the first time to criticism by Sen. Alan Simpson, R-Wyo., who said earlier this month that Arnett must be considered an Iraqi sympathizer for reporting under Iraqi censorship.

″I would just ask you to remember one important factor about the coverage from Baghdad: It was a tiny segment of what CNN produced on a 24-hour basis,″ he said. ″I was contributing such a little sliver that I felt that if there was a little unbalance there it would be well compensated by the Pentagon, Saudi, British briefings, and other information that came over the pike.″

″It comes with the territory of being a reporter ... kill the messenger,″ he said.

Arnett also said he has no reason to doubt Iraqi claims the allies bombed a baby milk factory in Baghdad in late January, and later hit a civilian bomb shelter.

The allies claimed both places were strategic military targets.

″It still looks like a baby milk factory to me. I would concede that some of the other so-called civilian targets I saw may not have been entirely what they were said to be. But the baby milk factory - I went through it twice - every other journalist who went to Baghdad went through it ... I was up to my knees in baby milk, infant formula, and I still don’t see how it could have been a very highly specialized plant for chemical weapons, biological testing.″

He said he took some of the baby milk to his hotel and gave it to guests with babies.

Concerning the bomb shelter, he said, ″To this day I still haven’t seen any clear evidence, or any evidence, that it was used for military purposes.″ Judge Refuses To Order Access to Arrival of Coffins in Delaware

WASHINGTON (AP) - With the Persian Gulf War over, a federal judge is affirming the Pentagon’s right to keep the media from viewing the U.S. arrival of American war dead.

″The public interest lies in allowing the Air Force to run their military bases without interference from this court,″ U.S. District Judge Royce C. Lamberth said March 8.

Lamberth declined to issue a preliminary injunction sought by a group of journalists, veterans and a military family support group who contended the policy was an unconstitutional effort to manipulate public opinion.

The Pentagon announced in January it would no longer allow journalists to view the arrival of soldiers’ coffins at Dover Air Force Base in Delaware, site of the military’s largest mortuary for servicemen and women killed overseas.

″I can’t substitute my judgment for that of the military,″ said the judge, who had declined on Feb. 25 to issue a temporary restraining order in the case. ″There are reasons to exclude the public from the area.″

Pictures of dead soldiers’ coffins on television and in the newspapers could cause an emotional reaction the government wants to avoid, said the plaintiffs, represented by the American Civil Liberties Union.

But government attorney David Anderson told the judge there is no First Amendment right of access to the arrival of soldiers who die in the gulf.

Although the war itself is over, ″the mission continues ... and anything that detracts from that mission is a serious injury to the United States,″ Anderson said. He said access to the base could interfere with its mission to support forces overseas.

An ACLU attorney, Kate Martin, said the decision would be appealed.

She contended the policy amounts to a Pentagon effort to control the content of news coverage at the base.

″The purpose of the restriction is to prevent stories that the Defense Department doesn’t want on the television news - that is, stories on the coffins,″ Ms. Martin said.

Reporters have been regularly admitted to the Air Force base since the ground war began, but only when soldiers’ coffins were not present, she told the judge.

The ACLU’s legal brief noted that President Bush complained about an episode after the U.S. invasion of Panama in December 1989, when some television networks used a split screen to show coffins arriving at Dover at the same time Bush was joking at a news conference.

Anderson said the plaintiffs were asking the court to ″police executive branch decisions on whether to admit the press to particular photo opportunities.″

The president has the right to decide when to allow press coverage of meetings in his office, and the Pentagon should have the same right in regard to its bases, Anderson said.

Lamberth, who served as an Army legal officer in Vietnam, agreed, saying that Dover’s policy is reasonable because ″the emotional situation that is created by the presence of bodies creates an additional security situation.″ Ad Industry Feels Victory Surge

NEW YORK (AP) - Madison Avenue’s celebration of the end of the Persian Gulf War is in full swing, but it could be a short party.

Military service advertising, one of the first casualties of the war, is back with patriotic pitches from the Army and Marines. The travel industry is campaigning to get business people and tourists moving again.

Saudi Arabia is said to be planning to spend $20 million over the next two months on ads thanking Americans for their help in ending the Iraqi occupation of Kuwait, although there’s been no official word from the key U.S. ally.

Whether the postwar advertising euphoria is short-lived or a harbinger of healthier times is unclear.

Many advertisers say they have not increased ad spending plans even though U.S.-led multinational forces have quickly driven Iraqi troops into submission.

Joseph Ostrow, corporate media director at the ad agency Foote Cone & Belding, said many companies who kept their commercials out of extended war coverage are simply relocating the ads in other shows and spending the same.

The appearance of a number of ads saluting the troops should not be read as an indication that spending trends have picked up.

″It’s too soon to really tell,″ he said.

Nonetheless, the flurry of postwar ads is welcome in the recession-pinched media industry. Forecasts are that 1991 ad spending will grow at the most sluggish pace in more than two decades.

The Army and Marines each suspended advertising as soon as the bullets started flying with the allied strike on Jan. 17 in Iraq and Kuwait.

But both aired commercials saluting the troops during college basketball games the weekend of March 2-3.

The end of the war has led to an unusual coalition of airlines, hoteliers, car rental agencies, attraction operators and travel agents. The group was formed at the suggestion of Commerce Secretary Robert Mosbacher and is headed by J.W. Marriott Jr., head of the hotel company that bears his name.

It plans to spend as much as $10 million for a six-week campaign to encourage travel now that the war is over, said Roger Conner, a spokesman for Marriott. He said it will include up to $5 million for advertising. Government Says Cox Purchase Lacked Federal OK

WASHINGTON (AP) - The Justice Department on March 8 sued Cox Enterprises Inc., accusing it of failing to seek federal approval before buying $101 million worth of stock in a rival communications company.

Cox, which owns television and radio stations and some 20 newspapers, including the Atlanta Journal-Constitution, was accused of failing to notify the government before purchasing shares in Knight-Ridder Inc.

The Hart-Scott-Rodino Act requires individuals or companies that are planning mergers or stock purchases of a certain size to notify federal regulators in advance of completion of the deals.

Stock purchasers must wait up to 30 days while federal regulators determine if the proposed deal would violate antitrust laws.

The lawsuit seeks a civil penalty of $3.67 million, or $10,000 for each of the 367 days that Justice Department alleges that Cox was violating the statute by holding at least $15 million worth of Knight-Ridder stock.

Cox purchased 2.25 million shares of Knight-Ridder common stock between January and November of 1986 for $101 million, according to the complaint filed in federal court in Atlanta. It began selling the stock on Jan. 16, 1987, and reduced its Knight-Ridder holdings to less than $15 million by Jan. 28, 1987.

″We believe we were acquiring the stock solely for investment and therefore we did not have to file under Hart-Scott-Rodino,″ said Richard Braunstein, a Washington attorney who represents Cox Enterprises.

Cox officials ″certainly don’t deny that in 1986 they purchased the shares, but they did not believe they were required to file the requisite form,″ Braunstein said.

Knight-Ridder, Inc., based in Miami, is one of the nation’s largest communications companies. It publishes The Miami Herald, The Philadelphia Inquirer, The Detroit Free Press and the San Jose Mercury News.

″This is between the government and Cox. I wouldn’t have anything to say about it,″ said Knight-Ridder spokesman Frank Hawkins.

James F. Rill, assistant attorney general for antitrust, said in a statement that the Hart-Scott-Rodino Act is a ″highly important antitrust enforcement tool by requiring that parties to certain large mergers and acquisitions notify the antitrust law enforcement agencies and observe a waiting period before consummating their transactions.″

″To ensure that this enforcement tool continues to command the necessary respect, we will maintain our policy of bringing civil penalty actions when we discover violations of the act,″ Rill said.

Cox also is one of the nation’s largest operators of cable television systems. Infotechnology Inc. Files for Bankruptcy Protection

NEW YORK (AP) - Infotechnology Inc., which owns a big stake in United Press International, said March 5 it filed for protection from creditors under Chapter 11 of the federal bankruptcy laws.

The filing, which had been expected, will not have any impact on operations of the UPI wire service, which is up for sale, said spokeswoman Amber Gordon.

But the filing may have complicated a plan by a jilted Infotechnology creditor to auction part of Infotechnology’s 46 percent stake in the cable television company Financial News Network Inc., which made a similar bankruptcy filing the week before.

Infotechnology said it filed the bankruptcy petition in U.S. Bankruptcy Court in Manhattan. The company is under investigation for accounting improprieties and has been trying to sell assets for three months.

It listed asests of $15.8 million and liabilities of $25.1 million.

Its Questech Capital Corp., an investment vehicle, also filed for bankruptcy protection listing $7 million in assets and $12.5 million in liabilities.

In addition to its stake in FNN, Infotechnology owns 97 percent of UPI and 51 percent of the stock quote service Shark Information Services Corp. It also owns with FNN a 51 percent stake in The Learning Channel, a cable TV network that the partners recently agreed to sell for $12.75 million to the owners of another cable network, The Discovery Channel.

Infotechnology also has investments in several medical and scientific companies.

In December, Security Pacific National Bank said that Infotechnology was in default on a $20.7 million loan, which was collateralized by Infotech’s interest in FNN. The loan was originally due July 1991, but Infotechnology said its banks accelerated the due date on the loan. Appeals Court Rules Against Kentucky Newspaper

CINCINNATI (AP) - The 6th U.S. Circuit Court of Appeals has ruled against the Lexington (Ky.) Herald-Leader in a five-year fight over documents generated by a government lawsuit against a utility.

The U.S. Justice Department obtained the documents from Kentucky Utilities Co. while investigating possible antitrust violations. The government agreed in June 1986 to drop its antitrust suit and destroy the documents, and the newspaper filed a Freedom of Information Act request within a week.

The Justice Department had destroyed about half of the papers by then, but has preserved the remainder.

A judge in the case granted the newspaper’s request to block destruction of the papers, and the utility appealed.

The appeals court on March 4 reversed the earlier decision, ruling that the newspaper must demonstrate that it should be allowed to intervene in the antitrust lawsuit, and that it has a legally protected interest in gaining access to the documents.

Thomas Miller, a lawyer for the Herald-Leader, said March 4 he had not seen the appeals court ruling and did not know what the newspaper’s next step would be. Scripps Stock Trading Begins

CINCINNATI (AP) - The E.W. Scripps Co.’s Class A common stock began trading March 7 on the New York Stock Exchange.

The trading symbol is SSP. The company’s shares had been traded on the National Market System as EWSCA since its initial public offering in June 1988.

Scripps operates 19 daily newspapers, nine television stations, five radio stations and cable television systems in 10 states with 616,000 basic subscribers.

The company’s broadcast properties and some of its cable systems are operated through Scripps Howard Broadcasting Co., an 80-percent-owned subsidiary. Scripps Howard Broadcasting’s stock will continue to be traded on the NASDAQ National Market System under the symbol SCRP. Newspaper Layoffs in Durham, N.C.

DURHAM, N.C. (AP) - The Durham Herald Co., publisher of The Herald-Sun, has eliminated 46 jobs because of ″the worst nationwide newspaper business environment in 20 years,″ President and Publisher Richard J. Kasper said.

The newspaper has a circulation of about 56,000 daily and 65,000 on Sunday. The cutback will leave a work force at the company of more than 300 people, Kasper said.

The layoffs were announced March 6. Judge Overturns Contempt Ruling Against Two Reporters

HOUSTON (AP) - A federal judge on March 4 overturned a contempt ruling against two newspaper reporters who were ordered jailed last month after refusing to point out potential witnesses in a murder trial.

Felix Sanchez of The Houston Post and James Campbell of the Houston Chronicle had been found in contempt of court for refusing to point out in a courtroom the people they had interviewed for stories about a double murder at a party last May.

U.S. District Judge Ken Hoyt overturned that ruling, acting on a recommendation by U.S. Magistrate Nancy Pecht, who had heard arguments in the reporters’ case and had cited possible First Amendment violations.

″The specter of the jail sentence is removed from the reporters,″ said Tony Pederson, the Chronicle’s managing editor. ″We’ve said all along that they have been subjected to a whim rather than the facts.″

″We’re ecstatic 3/8″ said Charles Cooper, the Post’s editor in chief.

Sanchez and Campbell had argued that they had agreed to quote witnesses anonymously for their stories and had never recorded their names.

They also said they would be unable to recognize those interviewed months before and claimed the action violated the First Amendment right to freedom of speech.

State District Judge Bill Harmon last month ordered both men jailed for 30 days when they refused to comply. They later were freed on their own recognizance pending appeal.

Defense attorney Kevin Oncken had claimed he could not adequately defend his client, David Taylor, 18, without witnesses and asked that the reporters be compelled to point them out.

Taylor pleaded guilty Feb. 11 to voluntary manslaughter in the shooting deaths of Calvin Sanders and his cousin, Percy Banyon, both 18. He was sentenced to five years in prison. Newspaper Signs Recycling Pact With Local Government

FORT LAUDERDALE, Fla. (AP) - The News and Sun-Sentinel Co. has become the first newspaper publisher in Florida to sign a pact with local government promising to use more recycled newsprint.

Under pressure from the Broward County Commission, the company agreed to meet goals for the type and amount of recycled paper it will use in publishing the Sun-Sentinel and the Fort Lauderdale News.

The agreement, signed by President and Publisher Thomas P. O’Donnell, was delivered to county officials on March 4.

″We’ve been committed all along to using recycled newsprint,″ said James Smith, the company’s vice president and marketing director. ″We’re not happy with the agreement, but it’s something we can live with.

″I think there are far better ways to deal with this issue than the way we’ve had to deal with it in Broward County.″

Under the agreement, at least 20 percent of the newsprint the company uses in 1992 will be made from recycled fibers. The volume will increase to 25 percent in 1993 and 30 percent in 1994.

If the company fails to meet the goals, it will pay $10 for each ton it falls short. Fines would be used to boost county recycling programs.

The company can ask for an exemption if recycled paper is not available, if the cost is more than 1 percent higher than newsprint made entirely of virgin wood pulp or if the quality of the recycled paper is lower than virgin newsprint.

County officials said the agreement is the first step toward setting quotas for using recycled newsprint for every newspaper in the state.

″This is going to be a catalyst,″ said County Commission Chairman Lori Parrish, who led the effort. ″I think it’s going to trigger something statewide.″

But the agreement will do little to keep the hundreds of thousands of copies of used newspapers out of Broward’s landfills and incinerators. While the agreement commits the Sun-Sentinel to using recycled newsprint, it does nothing to make sure South Florida’s old newspapers see new life.

″That’s where these agreements miss the boat,″ said Richard Shelton, executive director of the Florida Press Association. ″The bigger issue is getting the old newspapers out of the waste stream, not how much recycled paper you use.″

Shelton said the association is discouraging a hodgepodge of local ordinances and agreements until a task force with the governor’s office comes up with a statewide program.

The News and Sun-Sentinel Co. also objected to local regulation, but signed the voluntary agreement after county commissioners threatened to set mandatory quotas in an ordinance, which will be withdrawn.

The News and Sun-Sentinel Co. is the largest newsprint user in Broward. Besides the two local dailies, it also prints The National, a daily sports newspaper.

The company already is using recycled paper at a rate that exceeds the 1992 goals, Smith said. Appeals Court Upholds Dismissal of Libel Suit

PHOENIX (AP) - A state appeals court on March 5 upheld a lower court’s dismissal of a libel suit brought against The Arizona Republic and a former publisher by an appointee of the administration of ex-Gov. Evan Mecham.

William Heuisler, a Tucson private investigator appointed ″special state investigator″ in January 1987 by then-Gov. Mecham, sued the Republic over articles that said he failed to report previous criminal convictions on his application for a state private investigator’s license.

Former Republic Publisher Pat Murphy, who also was a defendant in the suit, wrote in one column that Heuisler ″was convicted of assault on a policeman in Tucson″ and that he ″knowingly refused to report it on his renewal of his private investigator’s license.″

The following day, the Republic printed a correction, acknowledging that Heuisler’s 1980 conviction was for disorderly conduct and saying that ″the charge of assaulting a police officer was dropped as part of a plea agreement.″

In a later column, Murphy referred to Heuisler as a ″ne’er-do-well private eye″ and said that he had been court-martialed twice while serving in the Navy and had failed to report either to the state.

Heuisler, who subsequently withdrew his name from consideration for the investigator’s post, claimed in his suit against the newspaper that the Republic knew that it had printed false information about him and that it was ″motivated by spite, ill will, or the desire to injure.″

The paper argued in its motion for summary judgement that Murphy’s statements about Heuisler were ″protected opinion,″ that they were ″substantially true,″ and that Heuisler had failed to prove actual malice. Pulitzer Board Looking for Past Prize Winners

NEW YORK (AP) - Columbia University is throwing a 75th anniversary party for former winners of the Pulitzer Prize and has launched a worldwide search for them.

The school, which administers the prizes, is planning the party for September. It has sent out about 500 invitations but has no address for about 50 winners. ″We’re concerned that many prizewinners might be left out because they never learned of the celebration,″ said Robert Christopher, administrator of the Pulitzer Prizes.

Winners who have not received an invitation are urged to contact Christopher’s office.

The party will be held Sept. 22 at Columbia University in Manhattan.

The address is The Pulitzer Prizes, 702 Journalism, Columbia University, New York, N.Y. 10027 or call (212) 854-3841. Suspect Arrested in Murder of Reuters Journalist

ALGIERS, Algeria (AP) - The national police agency announced March 9 that a suspect has been arrested in the slaying of the American bureau chief of the Reuters news agency.

A police communique identified the suspect only as a 21-year-old man with the initials M.S.

Police said other individuals were being pursued in the slaying of Philip Shehadi, 33, a U.S. citizen of Lebanese origin who became chief of the British news agency’s Algiers office in June 1989.

A concierge found Shehadi’s body March 1 in his apartment, which had apparently been ransacked. Police reported that he appeared to have been killed the day before and may have known the assailant.

Shehadi had covered the Middle East for Reuters since 1984. He graduated from Oberlin College in Ohio and went to the Middle East in 1982 to work in Saudi Arabia.

His parents live in Princeton, N.J. Minnesota Muslims Operating News Service With Islamic Perspective

MINNEAPOLIS (AP) - Unhappy with Western reporting of the Gulf War and its aftermath, Muslims in the Twin Cities have set up an Islamic News Service based on the reports of their brethren in the Middle East.

Volunteers gather accounts from family and friends overseas and receive Jordanian and Egyptian newspapers by fax. They also monitor shortwave radio from the Middle East and get reports from Baghdad Radio and Jordan Radio.

The information is then translated into English and taped. The reports lasting one to three minutes are available by telephone at no cost.

″We don’t guarantee that all of our reports are true or accurate. But it’s what people are believing and hearing in the Arab world,″ said Ibrahim abd al-Wahid, one of a dozen volunteers operating the service.

During the war the service received 300 calls a day, he said. Since the cease-fire, the service has switched to providing information about Islam and Muslims. But some daily updates may be provided because of continuing action in Iraq.

″We see so many stereotypes and misperceptions of Islam,″ said abd Al- Wahid, who was born in Canada and became a Muslim 15 years ago. He said March 5 that the information line will continue for the foreseeable future.

One story the service carried during the war told of an allied air attack on a bus carrying Jordanian civilians out of Kuwait. The report, lifted from Jordanian media, said about 50 people were killed and more than 20 injured.

A similar story, quoting refugees as saying 30 died and 24 were wounded, was reported by The Associated Press. U.S. officials deny Iraqi claims they targeted civilians.

″I’m sure some of the stories (picked up by Islamic News Service) are exaggerated, but every smoke has some fire behind it,″ said volunteer Niad Awad, 28, a Palestinian from Jordan who emigrated to the United States five years ago.

The Islamic Council of Minnesota estimates 15,000 Muslims live in that state. Journalist Jailed for Refusing To Reveal Source on Winnie Mandela Report

JOHANNESBURG, South Africa (AP) - A journalist was jailed March 5 for refusing to reveal his sources for a report on the disappearance of a key witness in Winnie Mandela’s kidnapping and assault trial.

A judge sentenced Patrick Laurence of The Star newspaper to 10 days in jail after he refused to say who told him that the witness left a church refuge with three African National Congress members the night before the witness was to testify.

Under South African law, the court can keep sending Laurence to jail until he reveals his source. The report suggested ANC members were trying to destroy the case against Mrs. Mandela, wife of ANC leader Nelson Mandela.

Two other witnesses refused to testify after Gabriel Mekgwe disappeared last month, leaving the state’s case in tatters.

Laurence told the court he could not reveal his sources for ethical reasons.

″I am bound by a journalistic code of ethics to protect the anonymity of the source. I may only reveal the information if and when he or she relieves me of that commitment,″ he said.

Magistrate Hein Verhoef said the sentence was not being imposed as a punishment, but to force Laurence to reveal his sources. Magazine Editor Charged by Kenya Government With Sedition

NAIROBI, Kenya (AP) - The editor of a magazine that advocates multiparty politics in Kenya was charged March 5 with sedition.

The government also charged Gitobu Imanyara, editor of The Nairobi Law Monthly, with violating state publishing laws. He pleaded innocent in court to the charges.

Imanyara, 38, faces a maximum of 10 years in prison if convicted of sedition, the more serious charge.

He was arrested March 1, the day the World Press Review in New York named him International Editor of the Year.

The sedition charge stems from an editorial in the February issue of the magazine that discussed tribal distribution of jobs in the government and in state-owned businesses.

In the editorial, Imanyara implied that members of President Daniel arap Moi’s tribe, the Kalenjin, were favored in the allocation of jobs.

The prosecution alleged the editorial aimed at promoting hatred against the government and was likely to provoke violence among Kenya’s 40 tribes. Man Who Chased Off Black Couple Apologizes in Newspaper Ad

TAVARES, Fla. (AP) - A white man who chased off a black couple with a shotgun when they tried to move in across the street has bought a court- ordered newspaper ad of apology.

The quarter-page ad ran March 5 in the Lake County edition of The Orlando Sentinel. It cost the defendant, Harold Douglas Morgan, $333.

The ad says, in part: ″I regret having displayed such prejudice for those in my community.″

The punishment was ordered Feb. 4 by Lake County Judge William Law after Morgan admitted guilt to improper exhibition of a firearm.

In addition to the newspaper ad, Morgan was placed on probation for nine months and was ordered to pay fines and court costs of $625.

Morgan greeted the black couple with a shotgun and a stream of racial slurs when they tried to move into a neighboring mobile home in August. He told the couple to move out or face a mob of white sheets and a burning cross.

The couple, Kenneth and Karleen Taylor, cleared out in five minutes and notified authorities.

Taylor, a Navy recruiter living near New York, praised the concept of a newspaper ad. ″It’s a good way to apologize to us,″ he said. Newspaper Prints Homosexual Domestic Partnership Announcements

MINNEAPOLIS (AP) - The Star Tribune said March 9 it will join a handful of general circulation newspapers in the country that allow homosexual couples to announce their commitment ceremonies in its advertising columns.

The announcements will begin appearing with the paper’s regular weekly engagement, wedding and anniversary notices. The newspaper said it has renamed its ″Weddings″ portion of the Variety section to ″Celebrations″ to reflect the diverse postings.

The paper will also add a ″Domestic Partners″ subsection to go with its previous categories of ″Engagements,″ ″Weddings″ and ″Anniversaries.″

″We’re thrilled that the Star Tribune made this decision,″ said Ann DeGroot, executive director of the Gay and Lesbian Community Action Council. ″We’re thrilled that we can make announcements.″

In an article announcing the policy, the paper said it believed itself to be the first major metropolitan newspaper to make such a decision, though no comprehensive survey was available.

The Star Tribune said two smaller West Coast newspapers recently adopted similar policies and ran into opposition from groups in their communities.

Minneapolis, which passed a city ordinance in late January that allows homosexual domestic partners to register their relationships, is one of only 19 municipalities in the country to officially recognize such couples, the newspaper said.

The Star Tribune said it adopted the policy in response to the concerns of gay and lesbian employees. New Look for the Baseball ‘Bible’

ST. LOUIS (AP) - The Baseball Bible has gotten a face lift.

This week, the 105-year-old Sporting News unveils its new look to what it hopes is an eager, accepting public - a public that these days has its pick of sports publications.

USA Today is starting a weekly baseball tabloid next month, and The National is cutting further into The Sporting News’ hard-core readership base. Starting with the March 18 issue, there will be no more seas of gray type, muddy-looking photos and stories that go on and on. With the redesign, the weekly St. Louis-based tabloid-size magazine will have a decidedly glitzy feel, with color reproduction on half its pages, loads of graphics and information bites, and statistical innovations printed on much cleaner paper.

″I think we’ll give readers a real good package, a package that they can’t get anywhere else,″ said Editor John Rawlings, who joined The Sporting News last August and presided over the redesign. ″I want to have a magazine that readers feel like they can’t do without.″

The Sporting News has reduced its circulation by 100,000 readers, a move that will save the costs of expensive sales promotions to pursue marginal subscribers and will cut advertising rates by 6 percent to 8 percent. The circulation decline will leave it with between 625,000 and 650,000 readers.

Staff also has been cut. In recent months, six editorial staffers have been fired or resigned, including pro football editor Howard Balzer, college football editor John Hadley and Tom Barnidge, who was the national correspondent for a short time after stepping down as editor.

There also have been changes in content. Since Rawlings’ arrival, the publication has highlighted analytical pieces. He wants fewer player features and more behind-the-scenes looks, all in what he calls ″digestible bits.″

Mostly, though, Rawlings is counting on the new look, which borrows at least a little from USA Today’s graphics emphasis.

A prototype produced early this year is full of information bites and eye- catching layout techniques. One story titled ″Salary Suicide″ opens with a grabber for an illustration - a baseball hanging from a noose.

The magazine is owned by Times Mirror Co. Magazine Giants Launch Joint Custom Ad Venture

DES MOINES, Iowa (AP) - Newsweek and Meredith Corp., a diversified media company that publishes Better Homes and Gardens, have joined forces to better compete for advertising and promotional accounts.

The publishers’ alliance announced March 5 was patterned after an arrangement last year between Newsweek and the Times Mirror magazines and is part of a rapidly growing field of customized advertising.

In a related development, Kmart Corp. announced a multimillion-dollar, one- year commitment to an advertising program using Meredith, Newsweek and Times Mirror titles. The media package has the potential to reach 76 million adults directly and up to 113 million readers as magazines are passed around.

The marriage with Newsweek marked the first time that custom ad pioneer Meredith has joined forces with another publisher.

It is not likely to be the last such partnership.

″We’re going to have a couple more announcements,″ said Bill Murphy, director of Meredith’s custom marketing group.

″Clearly it’s an opportunity to expand horizons,″ said Murphy. ″Then you can compete for the real megadeals out there.″

Custom ads not only offer discounts for participating advertisers but also provide opportunities to sponsor specially designed books or pamphlets and access to mailing lists, direct mailing services and promotional programs.

James Guthrie, executive vice president for marketing development at the Magazine Publishers of America, a trade association, said such alliances serve publishers, advertisers and ad agencies.

″The publisher benefits because they can sell services of more of the assets they own. The agency benefits because it also gets access to a promotion budget as big or bigger than the advertising budget. Both serve the client better by coordinating the focus of the marketing program,″ Guthrie said.

He said the Newsweek-Meredith venture is the biggest such combination, not counting custom advertising available under one roof such as those offered by magazine giants such as Time Warner Inc., Hearst Corp. or Conde Nast.

In addition to Better Homes and Gardens, Des Moines-based Meredith titles include Ladies’ Home Journal, Midwest Living, Metropolitan Home, Country Home, Traditional Home and Successful Farming. It also owns television stations and produces cookbooks and crafts publications. Its Better Homes and Gardens real estate business has 1,400 offices across the country.

Newsweek, based in New York and a unit of the Washington Post Co., is a national news weekly with a circulation of 3.1 million.

Times Mirror magazines, a unit of the Los Angeles-based Times Mirror Co., publishes titles including Field & Stream, Golf Magazine, Popular Science, The Sporting News, Home Mechanix, Outdoor Life and Ski Magazine.

In September, Newsweek and Times Mirror launched a joint marketing program they called AD-VANTAGE and said had the potential for reaching 42 million adults. The latest alliance is called the ″Newsweek-Meredith Family Connection″ and has the potential for reaching 59 million adults. The combined program used by Kmart can reach 76 million. Economic Conference for Journalists

LOS ANGELES (AP) - The Foundation for American Communications is sponsoring an economics conference for journalists April 5-7 at the Southern Conference Center in Atlanta.

The conference, ″Urban Growth and Poverty in the Economy,″ will include presentations by Mayor Maynard Jackson of Atlanta, Frank Wykoff of Pomona College and Claremont Graduate School, David Ellwood of Harvard University’s John F. Kennedy School of Government, Thomas Daniel Boston of the Georgia Institute of Technology, Charles Lave of the University of California, Irvine; and Christopher Leinberger of Robert Charles Lesser & Co.

Information and registration are available through the Foundation for American Communications, 213-851-7372. BROADCAST NEWS Gulf War Lifted Demand for News Shows Tailored for Schools

NEW YORK (AP) - Millions of people turned to television for news coverage of the Persian Gulf War and some were teachers in classrooms.

The producers of the two daily news shows designed specifically for the classroom, the commercial-free CNN Newsroom and the ad-supported Channel One, report that demand from schools for their shows surged during the conflict.

Some teachers said the shows were handy tools for helping them answer student questions ranging from where Kuwait, Iraq and Saudi Arabia were located to why everybody was fighting.

Matthew Manobianco, a fifth-grade teacher at Laura Ingalls Wilder Elementary School in Redmond, Wash., had been using all or portions of the 15- minute CNN Newsroom show about three times a week before the war.

After the war broke out Jan. 17, he said, he began using it as often as five days a week to help students separate facts from misconceptions about the war.

″No matter how current publishing can be, the immediacy of television really gives it an advantage,″ he said.

Channel One is fast approaching its goal of signing 8,000 schools for its service by the end of the school year. Whittle Communication of Knoxville, Tenn., which owns and produces Channel One, said 7,085 schools nationally have signed contracts to get the service and that 5,643 schools have been equipped to get it.

Ed Winter, the Whittle executive who oversees Channel One, said the average number of schools signing up climbed to a record 150 a week during the war from 100 a week in the previous 10 months that it had been available.

As an inducement to showing its 12-minute news shows, which contain two minutes of commercials, Whittle loans the schools televisions, a satellite dish and other equipment. The schools must show the program to all students every day.

Channel One produced a 30-minute war special that schools were free to use as they wished. The special’s sponsor, Burger King, used its commercial time for ads that encourage students to stay in school.

It is tougher to track classroom use of CNN Newsroom.

Unlike Channel One, teachers are not compelled to run CNN Newsroom every day. Participating schools make no commitment about how frequently or widely the show will be used, and its producers don’t track that.

CNN Newsroom is runs early each morning on the Cable News Network.

Teachers are encouraged to record the program and bring it to school for use that day. But CNN is not providing equipment to show it.

Gary Rowe of Turner Educational Services, a Turner subsidiary, said there was a marked increase in interest for getting CNN Newsroom during the war.

He said the average number of schools signing up to take the service rose from 116 a week in the summer to 226 in the seven months after school started. NBC Affiliate Moves Prime Time Up One Hour

INDIANAPOLIS (AP) - WTHR-Channel 13, the NBC affiliate in Indianapolis, said it will move up its prime-time programming one hour each night beginning April 7.

NBC approved the decision to air the nightly prime-time lineup from 7 p.m. to 10 p.m. in an experiment to determine whether the station could offset declining viewership, said WTHR General Manager Michael Corken.

The move also will allow the station to present a 60-minute newscast a full hour before other network affiliates in the Indianapolis market.

The 10 p.m. newscast will air every night except Saturday, when the station will air a 30-minute show. Time Warner Cable Unit Plans 150-Channel Interactive Cable System

NEW YORK (AP) - Time Warner Inc. said March 8 that its cable television division will offer some subscribers 150 channels by year-end, which the entertainment giant said would provide ″limitless program choices.″

The company said those customers would also be getting so-called interactive capabilities that will give them unprecedented control over what they want to watch on their television sets and when they want to see it.

The company plans to expand the service, which will be available initially in parts of New York City’s borough of Queens, to other parts of the city and the country over the next few years. Customers in Queens get 75 channels now.

It offered no estimate of how much the expansion would cost nor did it identify what specific types of programs would be on the new channels.

But company executives cited as examples channels that would offer opera, ballet performances, sports events, concerts, interactive educational services, shopping channels from around the world and music videos on demand.

Once the system expands nationally, they said it could be used by medical experts, for instance, to consult on emergency surgical cases or by college students to hear and question lecturers adressing them from distant locations.

″Our system not only has the capacity to deliver limitless program choices, but is equipped to handle high-definition, wide-screen TV, voice interactivity and linkages with computers, fax machines and personal communications networks upon license approval,″ said Steven J. Ross, chairman and co-chief executive of Time Warner.

Time Warner Cable is the nation’s second biggest cable TV system, with 6.5 million subscribers nationwide. PERSONNEL Temple Named Managing Editor at Albuquerque Tribune

ALBUQUERQUE (AP) - John Temple will become managing editor of The Albuquerque Tribune on May 1, succeeding Jack McElroy, who is leaving to join the Rocky Mountain News in Denver.

The changes were announced March 9 by Tribune Editor Tim Gallagher.

Temple, 37, a native of Canada, has been the Tribune’s city editor since 1988.

He started with the Tribune as a reporter after graduating from college in 1984. He left to join the Toronto Star in 1987, then returned to Albuquerque a year later.

McElroy, who has been with The Tribune for 14 years, will become special projects editor for the Rocky Mountain News.

Both newspapers are owned by Scripps Howard. Brimeyer to Managing Editor in Peoria

PEORIA, Ill. (AP) - Jack Brimeyer, assistant managing editor for news of the Peoria Journal Star, has been named managing editor effective March 15. He replaces Marge Fanning, who is retiring.

Bonnie Vance, assistant Sunday editor, will succeed Brimeyer.

Brimeyer was formerly local news editor of the Telegraph Herald in Dubuque, Iowa, before joining the Journal Star in 1981 as assistant managing editor- nights.

Fanning joined the newspaper as a feature writer in May 1974, was named editor of the Sunday paper two years later and became managing editor in 1979.

She has been a member of the Illinois Associated Press Editors executive board since 1986 and has served terms as vice president and president. Wilson Named AP European Sports Editor

NEW YORK (AP) - Steve Wilson, a newsman in the Rome bureau of The Associated Press since 1986, has become AP’s London-based European sports editor.

The appointment was announced March 6 by Sports Editor Darrell Christian.

Wilson will oversee AP’s coverage of European sports and the International Olympic Committee. He also will represent the AP on the IOC Press Commission.

Wilson, 33, joined the AP in Boston in 1978. He left the AP briefly, was rehired in Miami in 1979 and returned to Boston the following year.

In 1982, Wilson joined the AP’s World Services desk in New York. Overseas assignments in New Delhi and Rome followed.

He succeeds Larry Siddons, who was named deputy sports editor in New York. Walsh Named AP News Editor in Baltimore

BALTIMORE (AP) - Kevin Walsh, night news supervisor in the Kansas City bureau of The Associated Press, has been named news editor in Baltimore.

Tha appointment was announced March 4 by Baltimore Chief of Bureau John Woodfield.

Walsh, 33, joined the AP in 1984 in Kansas City after working as a reporter for Guam Cable TV and as a reporter and copy editor for the Pacific Daily News in Guam. He succeeds Anne FitzHenry, who recently became news editor in Atlanta. Bacha Named Press-Gazette Managing Editor

GREEN BAY, Wis. (AP) - Diane Bacha, editor of the Niagara Gazette in Niagara Falls, N.Y., has been named managing editor of the Green Bay Press- Gazette. She replaces Larry Belonger, who died in November after holding the job for 23 years.

Editor John Gibson announced the appointment March 6.

Bacha, 32, joined the Niagara paper as editor in 1988. She was previously assistant city editor, city editor and assistant managing editor at the Press & Sun-Bulletin in Binghamton, N.Y., and started as a reporter at the Elmira (N.Y.) Star-Gazette. Marsh Announces Retirement From Charleston Gazette

CHARLESTON, W.Va. (AP) - Don Marsh, editor of The Charleston Gazette for the past 15 years, said March 7 he will retire next year.

Marsh, who will be 65 then, said he has not decided exactly when he will step down. He was hired by the Gazette in 1952 and became editor in 1976.

The paper has not chosen a replacement.

Marsh also said Rosalie Earle has been promoted from city editor to managing editor. The paper hasn’t had a managing editor since Marsh became editor.

Earle has worked for the Gazette since 1971. She said Patty Vandergrift, assistant city editor, will become city editor. DEATHS Paul Beck

CARLSBAD, Calif. (AP) - Paul R. Beck, former publisher of the Oceanside Blade-Tribune, died March 4 at a Carlsbad retirement home. He was 84.

Beck, a native of Centerville, Iowa, gained his early newspaper experience working for his father, J.M. Beck, who published the Centerville Iowegian.

Paul Beck and his late brother, Harold, came to Oceanside in 1929 and purchased the Daily Tribune and the weekly Blade. They combined the two newspapers into the Blade-Tribune.

When Harold Beck became ill in 1954, the newspaper was sold to Tom Braden. The name of the newspaper recently was changed to the Oceanside Blade-Citizen.

Survivors include his wife, daughter and two grandchildren. Edward Fairchild

ATHOL, Mass. (AP) - Edward T. Fairchild, former editor and publisher of the Athol Daily News, died March 2 in Ormond Beach, Fla. He was 92.

Fairchild came to Athol after buying the paper with his partner, Harold M. Evans, in 1941.

He got his first newspaper job in 1921 as a reporter for the Boston Herald, and later worked for the New York Evening Post, the Manchester (N.H.) Union, The Springfield Union and the Providence Evening Bulletin.

Survivors include his wife, a daughter from a previous marriage, four grandchildren and two great-grandchildren. Don Irwin

CHEVY CHASE, Md. (AP) - Don Irwin, a Washington reporter for the Los Angeles Times and the old New York Herald Tribune for more than 30 years, died March 4 of lung cancer. He was 74.

Irwin retired in 1984 but continued to work as a part-time editor in Washington for the Los Angeles Times until last year.

A native of Louisville, Ky., Irwin joined the Louisville Courier-Journal in 1941 and moved to the Herald Tribune the following year. After assignments in New York City and Albany, N.Y., he moved to the newspaper’s Washington bureau in 1950. In 1963, he joined the Los Angeles Times in Washington.

Survivors include his wife, a son, two daughters, five grandchildren and a brother. Jack Jones

MERION, Pa. (AP) - Jack Jones, a weekend anchor on Philadelphia’s KYW-TV, died March 5 of pancreatic cancer. He was 41.

Jones worked at KYW from 1976 to 1979, moved to WLS-TV in Chicago, and returned to KYW in 1984. In 1989, he began anchoring brief weekend news reports on cable television’s USA Network.

Survivors include his wife, parents and sister. Wayne Lubenow

FARGO, N.D. (AP) - Newspaper columnist Wayne Lubenow died March 6 from injuries suffered in a fall at his home. He was 64.

Lubenow was found unconscious by his wife, Rosemary, at the bottom of the basement stairs at their home the previous afternoon.

He wrote a weekly column syndicated to more than 40 newspapers in North Dakota, South Dakota and Minnesota. Before starting the column 20 years ago, he was a reporter for the Fargo Forum for 18 years. Lem Tucker

WASHINGTON (AP) - Former CBS News correspondent Lem Tucker died of liver failure March 2 at the Washington Home and Hospice. He was 52. Tucker retired on long-term disability from the network in 1988. He had been medical and science correspondent for ″CBS Evening News With Dan Rather″ since 1984.

Survivors include his wife, a daughter and granddaughter; his mother, two brothers and two sisters. Roland Wagner II

LOS ANGELES (AP) - Roland Michael Wagner II, host and producer of Financial News Network’s ″Autotrends″ show, died of cancer Feb. 28 in his Los Angeles home. He was 46.

Wagner was a native of Auburn, Ind., and the first director of the Auburn Cord Deusenberg Museum when it opened in 1974. He was nationally known in the classic auto trade as a producer of classic car auctions.

Survivors include his parents. AWARDS Scripps Howard Foundation Announces Award Winners Eds: Averyt, 9th graf, cq

CINCINNATI (AP) - Staff members from nine newspapers, two television stations and two radio stations are winners of the Scripps Howard Foundation’s 1990 national journalism awards, the foundation announced.

The awards, announced March 4, are given in 13 categories of print and broadcast journalism ranging from First Amendment issues and human interest writing to public service. The Scripps Howard Foundation plans to recognize the winners and award more than $33,500 in prizes at a Cincinnati banquet on April 3.

Elizabeth Leland, of The Charlotte (N.C.) Observer, won the Ernie Pyle Award and a $2,500 prize for human interest writing for a portfolio of stories.

Lanny Keller, of the Shreveport (La.) Journal, won the Walker Stone Award and a $2,000 prize for editorial writing. Keller’s topics included constitutional rights and the Senate campaign of former Ku Klux Klan leader David Duke.

A team from The Orlando (Fla.) Sentinel won an Edward J. Meeman Award and a $2,000 prize for environmental reporting, in the more-than-100,000-circulation category. The Sentinel’s project covered hazards threatening the manatee and the Everglades, and an examination of dolphins in captivity.

The Alabama Journal won a Meeman award and $2,000 for environmental reporting in the-less-than-100,000 category. The Montgomery newspaper reviewed environmental damage to Alabama’s rivers, relationships between Alabama state agencies and industrial polluters, and delays in postings of state warnings about toxin-tainted fish.

The Boston Globe won a Roy W. Howard Award and a $2,500 prize for public service reporting in the more-than-100,000 category, for a series by several reporters on the Massachusetts judiciary.

The Tucson (Ariz.) Citizen won a Howard award and $2,500 for public service in the under-100,000 category for reporter Tom Shields’ series on air traffic dangers over the Grand Canyon.

The Corpus Christi (Texas) Caller-Times won an Edward Willis Scripps Award and $2,500 for service to the First Amendment. A reporter at the newspaper, Libby Averyt, was jailed for 48 hours after refusing to testify about unpublished statements a murder defendant had made to her about his alleged role in a 1983 slaying.

The Knoxville (Tenn.) News-Sentinel won a Charles E. Scripps Award and $2,500 for service in support of literacy. The newspaper will designate a literacy program in the community to receive a $5,000 grant from the Scripps Howard Foundation. The Knoxville newspaper committed news and advertising space to promote literacy.

Kerry Soper of The Utah Statesman at Utah State University won a Charles Schulz Award and $2,000 as the best college cartoonist.

WKSU-FM, of Kent, Ohio, won a Jack R. Howard Award and $2,000 for excellence in the small-market radio category for Mark Urycki’s 20th- anniversary program reviewing the May 4, 1970, student shootings during an anti-war protest at Kent State University.

WCBS-AM, New York City, won a Jack Howard award and $2,000 for excellence in the large-market category for Art Athens’ 10-part series on how conditions in some office buildings were making employees ill.

KVUE-TV, of Austin, Texas, won a Jack Howard award and $2,000 for excellence in the small-market television category for a series that analyzed the claims made in political advertising campaigns.

KCNC-TV, Denver, won a Jack Howard award and $2,000 for excellence in the large-market television category for a series written and produced by Vicki Hildner and photographed by Dan Fox that examined the recovery prospects of a dozen patients in the University of Colorado’s residential drug treatment program.

The Scripps Howard Foundation, dedicated to the advancement of journalism through education, was established in 1962. N.Y. Daily News Reporter Wins Guild Award

SILVER SPRING, Md. (AP) - Heidi Evans of the New York Daily News has won the 1990 Heywood Broun Award for a series of stories on tests for cervical cancer, The Newspaper Guild announced March 5.

Ms. Evans is a member of the guild unit that struck the News. The 14 stories that won the award were published before the strike began in October. They were selected from among 146 entries.

The guild said the stories showed that thousands of tests for cervical cancer had gone unexamined for at least a year in a New York City Health Department laboratory.

Honorable mentions were awarded to Sallie Hughes of the Miami Herald and Jerry DeMarco of the News Tribune of Woodbridge-Perth Amboy, N.J.

Ms. Evans will receive $2,000.

Broun, a newspaper columnist in the 1920s and 1930s, was the guild’s founder. The award in his name has been made since 1941. NOTES FROM EVERYWHERE

Robert Weiner, senior European producer for Cable News Network, has signed a deal with Doubleday for a book on CNN’s coverage of the Gulf War. ″Live from Baghdad: A Personal Memoir″ will include material from diaries Weiner kept during his six months in the Iraqi capital. The Washington Post quotes one section of the diaries, from August: ″If we could just pull it off, it would be the journalistic equivalent of walking on the moon ... to cover a war live ... in real time, from behind enemy lines″ ... John Giordano, a New York photographer, was among 40 journalists freed March 8 after being detained in Iraq. The journalists lost their vehicles, cameras, computers and other gear, but were happy to be free. ″We went after the story and the story got us,″ said the SABA photo agency man ... British publisher Robert Maxwell, going down to the wire in his bid to take over the Daily News, brings a formidable reputation as a hard-nosed businessman to New York with him. ″My primary duty is to hire and fire editors,″ he once told an interviewer. ″I treat them like a field marshal.″

End Industry News

AP RADIO
Update hourly