Undated (AP) _ A summary of developments in the news industry for the week of Nov. 1-8: Concord Monitor Loses Pay Battle, Must Pay Overtime

CONCORD, N.H. (AP) - Newspaper reporters and photographers are not professionals under federal labor law and are entitled to overtime, a federal judge ruled in ordering The Concord Monitor to pay $21,000.

U.S. District Judge Shane Devine said in the 12-year-old case that the newspaper did not willfully violate the law, but must pay 12 former and current employees for back overtime.

The U.S. Department of Labor filed a complaint accusing the Monitor of pressuring employees into not filing for overtime from 1978 to 1980. The newspaper argued that about 30 reporters and photographers included in the complaint were professionals and therefore exempt from the 1934 Fair Labor Standards Act.

The law says editorial writers, columnists and other ''top-flight'' writers of analytical or interpretative articles are professionals and thus ineligible for overtime. However, the act labels most reporters, editors and photographers non-professionals and therefore eligible for overtime after 40 hours of work.

''There is no question but that some of the work product of the employees presented as evidence at trial demonstrated creativity, invention, imagination and talent, but the bulk of such evidence is not of this ilk,'' Devine wrote in the Nov. 3 ruling.

Though pleased with the ruling, some of the reporters and photographers involved said they were disappointed that it took so long and that Devine found the Monitor had not willfully violated the law.

The Monitor's lawyer, Terry Shumaker, said he still believes reporters and photographers are professionals. The newspaper has not decided whether to appeal.

Three months ago, a federal judge in New York reached a similar conclusion in a lawsuit filed by NBC News employees. A similar lawsuit involving The Washington Post is before a federal judge.

Charles Dale, president of The Newspaper Guild, said he believes the practice of discouraging reporters from filing for overtime pay remains widespread in the industry.

''We're very pleased, but we're also very distressed that it took this long,'' he said. ''Twelve years is really incredible.''

--- Eagle Publishing Cutting 40 Jobs At Its Four Newspapers

PITTSFIELD, Mass. (AP) - After four years of either no growth or losses, the Eagle Publishing Group is cutting the work force at its four newspapers by 8.5 percent.

The job cuts will be the equivalent of 40 positions and will be achieved through layoffs and reduction in hours, Martin C. Langeveld, chief operating officer, said Nov. 4.

About 20 of the cuts would come from The Berkshire Eagle, the group's flagship daily in Pittsfield, he said. The balance would come from its other newspapers, the Bennington Banner and the Brattleboro Reformer in Vermont and the The Middletown (Conn.) Press.

Eagle Publishing has a work force of 472 people.

The company said the recession has had a far greater impact on revenue than two major expansion ventures, including the $23.5 million development of an office and technology park in Pittsfield and the 1991 acquisition of The Middletown Press.

The job cuts were the second major cutback in the 101-year history of The Eagle. In 1990, faced with a drop in advertising revenue, it laid off 10 full- time workers and several part-timers.

--- New York Daily News Completes Purchase of Plant in N.J.

NEW YORK (AP) - The Daily News will buy a factory in Jersey City, N.J., and convert it into a color printing plant. No terms were disclosed.

Operations at the paper's plants in New York City's Brooklyn borough and Kearny, N.J., are expected to be consolidated at the new plant, according to Fred Drasner, News co-publisher and chief executive officer.

All 877 workers at the Brooklyn plant and 236 employees at the Kearny plant are expected to get jobs in the Jersey City plant.

New York City officials had tried to persuade News publisher Mortimer Zuckerman not to close the Brooklyn plant, but those talks ended months ago, said Leland T. Jones, press secretary for Mayor David Dinkins. The News' main business and editorial offices will remain in Manhattan.

Groundbreaking to turn the Clorox Co. factory into a four-color printing production plant is tentatively set for February; the News hopes to have it running within two years from then, Drasner said.

--- Last Union Ratifies Pact With Philadelphia Newspapers

PHILADELPHIA (AP) - The last of 10 unions in a contract dispute with the publisher of The Philadelphia Inquirer and The Philadelphia Daily News has ratified the company's offer.

Paper handlers represented by the Teamsters union voted Oct. 31 to ratify the four-year pact, according to Charles Fancher, spokesman for Philadelphia Newspapers Inc.

Negotiators for the Council of Newspaper Unions, which represents the 10 unions, reached agreement with the company Oct. 12. The previous contracts expired Aug. 31 but had been extended on a day-to-day basis amid strike preparations by both sides.

--- Boston Globe, Typographical Union Agree on Wage Re-Opener

BOSTON (AP) - The Boston Globe and the Boston Typographical Union have agreed on a three-year wage re-opener in their 10-year contract.

The agreement means an additional $30 a week in 1993, 1994 and 1995 for the 240 typographical union members working at the Globe.

The wage increase follows a settlement negotiated earlier this year between the Globe and other unions represented at the newspaper. No other terms or conditions were negotiable for the 10-year contract, which expires at the end of 1996.

The agreement was announced Nov. 4.

--- Time Employees Get Flu Shots With Needles Used Twice

WASHINGTON (AP) - Nineteen employees at Time Inc.'s Washington bureau received flu shots with needles used more than once and were told by management to be tested for the AIDS virus and other illnesses.

Dan Goodgame, chief of Time's Washington bureau, advised staffers to ''err on the side of caution'' in getting tests for HIV, hepatitis B and any other disease their doctors felt necessary, The Washington Post reported Nov. 5.

The staffers received flu shots at their office last month. At the time, several said they thought they noticed Dr. Wesley Oler merely wiping off needles with cotton and alcohol instead of getting a new one for each shot.

That has been an unacceptable medical practice for years.

When Oler left, the staffers compared their observations and complained to management.

The employees will have to be tested more than once for the AIDS virus, which doesn't always appear on tests immediately after possible exposure. But 95 percent of HIV infections are diagnosed within six months.

Oler, 75, a prominent physician, acknowledged that he did reuse several needles. ''In retrospect,'' he said, ''it was not a wise judgment.''

He said he did not consider the practice risky because that's how doctors cleaned needles before disposable ones were invented.

Time reported Oler to area medical boards. Supreme Court Upholds Sealing Of Records in Florida Case

WASHINGTON (AP) - The Supreme Court upheld Florida judges who blocked public access to court records of a charity leader and a former state official, each of whom pleaded no contest to a criminal charge.

Two Florida newspapers contended that the First Amendment guarantees right of access to such documents unless there's a compelling reason to withhold them. State officials joined both appeals.

The court, without comment, on Nov. 1 rejected arguments that the judges acted improperly.

State judges refused to grant The Miami Herald and the St. Petersburg Times access to documents in six past criminal cases involving John Lewis Russell III, a Tampa private investigator who led a charity group called the Bureau of Missing Children.

Russell pleaded no contest to a misdemeanor charge of carrying a concealed weapon in 1979. Records of that case were ordered sealed, as were the records of five other Russell cases involving charges of grand theft, cocaine possession and passing a bad check. At least two of those charges were dismissed before the records were ordered withheld.

In the second case, Katie D. Tucker, former executive director of the Florida Department of Revenue, pleaded no contest in June 1991 to attempted official misconduct, a misdemeanor.

She had been charged with using her office to investigate Donald G. Resha Jr., a union official who ran against her husband in 1989 for the presidency of the state AFL-CIO.

Resha sued Tucker and was awarded $396,000 in damages for defamation and invasion of privacy. But Tucker won a court order that closed from public view the records in her criminal case, which Resha said he needed to pursue further allegations that Tucker violated his civil rights.

A state appeals court refused to order the court documents opened, saying Resha failed to prove he needed them.

A Florida appeals court ruled in 1990 that orders to seal court records are entitled to a ''presumption of correctness'' and that individuals seeking access must show that opening the files would serve the public interest.

Another state appeals court ruled last year that the documents are no longer considered public records because they have been sealed, and that they can be reopened only for a good reason.

--- Erie Papers Win Right To See Handgun License Applications

ERIE, Pa. (AP) - Most information on approved applications for handgun licenses is public, but the applicants' Social Security and telephone numbers and addresses should remain confidential, a state appeals court ruled.

The 4-3 decision by the state's Commonwealth Court overturned parts of a ruling last year by Judge George Levin of Erie County Common Pleas Court.

Levin had granted Times Publishing Co., publisher of the Erie Daily Times and The Morning News of Erie, limited access to the gun-license records. The publisher was allowed to see only the applications that were approved after Levin's decision.

On applications approved before then, the publisher was granted access to the names only.

Times Publishing and Erie County Sheriff Robert Michel, who wanted to bar access to the records, both appealed Levin's decision. Michel was joined by an individual with support from the National Rifle Association.

The appeals court expanded the publisher's access to all approved license applications, regardless of when they were approved. Besides the name, the publisher may see personal references and the reason for requesting the license.

The three dissenting judges said the addresses and telephone and Social Security numbers should also be released.

--- U.S. Attorney in New Jersey Opposes Questioning of Jurors by Reporters

NEWARK, N.J. (AP) - The top federal law officer in New Jersey is asking a federal judge to bar reporters from questioning jurors about deliberations in this summer's Crazy Eddie stock fraud case.

News organizations are seeking the release of the jurors' names and addresses, which were sealed by U.S. District Judge Nicholas Politan, who presided over the well-publicized trial.

Reporters didn't have a chance to interview jurors after the July 20 verdict, because the jury had not been dismissed. They were to return for a forfeiture hearing in August.

When the government waived its right to that hearing, the judge dismissed the jury by telephone and warned reporters against contacting them - if they could identify them - until he ruled.

The jurors found Eddie Antar, founder of the Crazy Eddie discount electronics chain, and his brother Mitchell guilty of inflating the value of the company and improperly profiting by selling their overvalued stock. Eddie Antar and Mitchell face 100 and 45 years in jail, respectively. A third brother, Allen, was acquitted.

Lawyers for The Associated Press, The Star-Ledger of Newark and the New Jersey Press Association have maintained that the media has a First Amendment right to ask the jury about anything, including its secret deliberations.

U.S. Attorney Michael Chertoff provided the judge on Nov. 1 with two proposed letters he could send jurors advising that their names have been released, but urging them not to speak to reporters.

Although both proposed letters concede the judge can't bar former jurors from speaking, it says ''discussions concerning any aspect of your deliberations are inappropriate and are strongly discouraged.''

The letters also say ''our judicial system functions better when jurors can be assured that they will retain the privacy of what they discussed. ...''

One letter offers the judge the option of ordering reporters not to ask about ''the specific votes, statements, opinions or other comments of any juror during deliberations.'' The accompanying order proposed by Chertoff says violators could be held in contempt of court.

Lawyers for The Associated Press and The Star-Ledger have told Politan that no letter should be sent to the formers jurors because it would influence them not to talk and the panelists know they have a right to decline interviews.

Eddie Antar's lawyers support the media's efforts and have told the judge his Sixth Amendment right to a public trial would be infringed if reporters were barred from questioning jurors.

The jury deliberated six days. An early note to the judge complained that one juror was ''nasty and screaming'' and refusing to cooperate.

Reporters routinely seek to interview jurors in significant cases and regularly obtain their names during jury selection or from transcripts. Reporters did not attend jury selection in the Antar trial because Politan closed the courtroom. The judge asked reporters not to attend so more seats would be available to accommodate the jury pool.

The judge has not indicated when he would rule. Knight-Ridder Selects MCI to Provide Data Services

MIAMI (AP) - Knight-Ridder has selected MCI to provide services for 800 numbers and data communications and other services in a three-year, $15 million agreement.

Knight-Ridder will be using MCI 800 Service at its news operations for its 29 newspapers in more than 50 locations worldwide.

Reporters will use the toll-free service to send copy to newsroom editors. In addition, Knight-Ridder newspapers will use MCI services in special applications involving reader participation.

--- K-III Communications Posts Narrower Loss in Latest Quarter

NEW YORK (AP) - K-III Communications, the book, newspaper and magazine publisher, reported a narrower third-quarter loss than a year ago.

The company, controlled by the investment firm Kohlberg Kravis Roberts, said the improvement stemmed from operating efficiencies, product improvements and moderate improvements in key markets. It said it had a 4.5 percent sales increase.

It owns Seventeen, New York and five other consumer magazines, the Daily Racing Form, the Weekly Reader, Funk & Wagnalls Encyclopedia and the World Almanac as well as 27 trade publications and a direct response business.

K-III lost $15.7 million in the quarter in contrast to $33.6 million a year earlier. No per-share figures were available because its common stock isn't publicly traded.

Revenue rose to $212.6 million from $203.5 million.

Its earnings before interest, taxes, depreciation and amortization rose 11.1 percent to $37.6 million from $33.7 million a year ago. That figure is often cited by companies with large debt obligations as a measure of operating strength. Florida Judge, Newspapers Reach Agreement on Newspaper Racks

JACKSONVILLE, Fla. (AP) - A judge who objected to the appearance of newspaper racks in front of his courthouse has agreed they can remain there if they are moved 25 feet down the sidewalk.

Chief Circuit Judge John Moran, citing aesthetics and sidewalk congestion, ordered the racks moved from the front of the Duval County courthouse in August. Some newspapers, including The Florida Times-Union, challenged the order.

Both Moran and the Times-Union said Nov. 1 they regretted ''that the issue has been blown out of proportion.''

Under the agreement, the Times-Union, The New York Times, The Wall Street Journal and USA Today will move their racks about 25 feet away from the courthouse entrance, said attorney George Gabel, who represented the newspapers.

The newspapers agreed to encourage the owners of some 20 other newspaper racks, who didn't challenge the judge's ruling, to also move their newsracks.

In exchange, Moran is vacating his order.

--- New York Times Co. Discussing Sale of Two Georgia Weeklies

NEW YORK (AP) - The New York Times Co. has started discussions with undisclosed buyers about two of its weekly newspapers in rural Georgia.

The Winder News and The Forsyth County News, located respectively in Barrow and Forsyth counties, are the two papers.

The Winder News has a weekly circulation of 6,700; the Forsyth County News circulation is 10,600. The Times Co. bought the papers, along with The Gwinnett Daily News, in 1987.

The Gwinnett paper was closed in 1992.

--- Knight-Ridder Chairman Goes Home From Hospital

MIAMI (AP) - More than two weeks after he was severely injured in a car accident, James K. Batten, chairman of Knight-Ridder Inc., left the hospital to continue his recuperation at home.

Batten was injured Oct. 17 when his car crossed two lanes of traffic in Coral Gables and struck a street light, leaving him with head injuries, a broken nose and a broken ankle.

''It's unclear how much longer he'll be out of the office,'' Frank Hawkins, Knight-Ridder spokesman, said Nov. 3. ''The prognosis is outstanding.''

Batten will review his office correspondence and will be in close touch with Tony Ridder, president of Knight-Ridder, who has been filling in for Batten during his recovery, Hawkins said.

The cause of the crash is still unknown ''and we may never know,'' Hawkins said. He said doctors found no evidence of any health problem, such as a minor stroke or heart attack, that could have caused the accident.

--- Calif. Newspapers Pull Doonesbury Cartoons Lampooning Wildfires

LOS ANGELES (AP) - Southern California's three largest daily newspapers said they wouldn't print new Doonesbury cartoons this week because of the strip's lighthearted views of the recent wildfires.

The Los Angeles Times, the Orange County Register and The San Diego Union- Tribune all decided not to use Garry Trudeau's panels. The papers will run old Doonesbury cartoons instead.

''This tragedy is one of the worst in Orange County's history. It's nothing to make fun of,'' said Tonnie Katz, editor of The Orange County Register.

In Orange County's Laguna Beach, 407 homes and businesses were damaged or destroyed by flames. In Altadena, in neighboring Los Angeles County, 135 homes were damaged or destroyed. Last week's Malibu fire killed three people and destroyed hundreds of homes.

Cartoon distributor Universal Press Syndicate said the offending strips were drawn after the Laguna Beach and Altadena fires but before the Malibu fire.

The six strips feature a Malibu couple panicking when they believe a neighbor's home is on fire. It turns out it's not a wildfire but an overheated barbecue grill.

In one strip, Boopsie, an aspiring actress, is shown on a phone talking to her husband, B.D., while smoke billows among the palm trees. B.D. suggests she save his insurance papers, baseball cards and - if there's time - his Dockers slacks.

--- Elton John Wins $518,000 in Libel Trial

LONDON (AP) - Elton John won $518,000 in damages from a newspaper that said he spit out chewed hors d'oeuvres at a party, calling it a ''new diet.'' The newspaper later apologized and said the story was untrue.

''I'm delighted about the judgment,'' the singer said Nov. 4 outside London's High Court. ''It's a very privileged and nice thing to be a journalist, and journalists should check the facts.''

The Sunday Mirror called the judgment ''grossly excessive'' and said it would appeal.

The paper apologized in March, acknowledging the story was untrue and John hadn't been at the party. The newspaper's lawyer said the sources for the story were two uninvited party guests who had drunk too much.

John, who has spoken publicly about fighting and winning a battle against the eating disorder bulimia, said the story implied he was a sham. Europeans Want Liberalization to Compete Globally in Multimedia Market

BRUSSELS, Belgium (AP) - European publishers said they want more freedom to complete with U.S. and Japanese firms for a stake in new information technologies.

The European Publishers Council, a group of 26 leading media firms, said Nov. 3 they enjoy few of the powers to establish joint ventures and take over other companies that foreign competitors use to get a foothold in the industry.

''It's a plain fact that there already exist American and Japanese companies which are sufficiently large to dominate the worldwide media scene. That, simply, cannot be good for Europe,'' Sir Frank Rogers, chairman of the council, said.

Publishing, telecommunications, entertainment, computer, cable and satellite companies are forging alliances and investing heavily to control tomorrow's information highway - a system which will allow consumers and producers to exchange information and services through cable and satellites.

The battle for control of the market has already erupted in the United States, but is only starting in Europe.

The European Community is discussing legislation to streamline the 12 national laws on media ownership.

--- Pravda Resumes Publication With Defiant Tone

MOSCOW (AP) - Pravda, the voice of the Soviet Union for decades, resumed publication after a monthlong ban with the headline ''We're back'' and a ringing declaration that it would never abandon socialism.

But Pravda officials promised ''a more civilized tone'' in opposing President Boris Yeltsin's government, which banned the newspaper during a violent confrontation with hard-line lawmakers in early October.

''Let it be clear to everyone: We are not changing our convictions. We remain committed to the best traditions of Pravda, we remain a tribune of left-wing forces and advocates of socialist values. We condemn extremism in all its forms,'' the newspaper declared Nov. 2 in a front-page editorial.

The newspaper credited its reappearance to nationwide and international protests against the suppression. In a more somber note, Pravda appealed to readers to take out subscriptions to keep the newspaper afloat.

At its peak, Pravda boasted a circulation of 13 million and was the most influential newspaper in the now-defunct Soviet Union.

A month after Yeltsin closed 15 hard-line newspapers, the government has reduced its censorship but tough controls on the media remain. Government officials said any new papers deemed ''fascist'' will be immediately closed.

--- BROADCASTING: Time Warner Announces Plans for Fifth TV Network

BURBANK, Calif. (AP) - Days after Paramount Communications Inc. announced plans for a fifth television broadcast network, Time Warner Inc. unwrapped its own TV venture, WB Network.

Twelve TV station groups led by Tribune Co. and representing 40 percent coverage of the country have agreed to join the network, which will be headed by Jamie Kellner, who helped create the Fox network seven years ago.

Asked how close Warner is to lining up stations in lesser markets, Kellner said it's hard to say because many are weighing whose network to join.

Tribune said its television stations in New York, Los Angeles, Philadelphia, Atlanta, Denver and New Orleans will become affiliates of the WB Network. Tribune said it has not decided whether its Chicago-based cable superstation WGN will participate.

Also joining the network were Gaylord Broadcasting, Pacific FM, Gannett Broadcasting Group, Renaissance Communications, Koplar Communications, Meredith Broadcasting, Press Television Corp., Act III Broadcasting, Pappas Telecasting Cos. and Lambert Television, Warner said.

Kellner said the network will offer two hours of prime-time programming, one night a week, beginning sometime between early July and late September. It's hoped that will be expanded to two nights per week during the fall.

Another two nights of prime time, five hours of daytime weekday programming and four hours of Saturday morning programs are planned in the second year.

Paramount said previously it plans to launch its network in January 1995 with four hours of programs over two nights.

Fox, which in 1986 became the first new broadcast network in more than four decades, now competes profitably with established networks ABC, CBS and NBC.

Paramount, which owns the Paramount Pictures movie studio and a sizable TV production operation, is teaming up with station owner Chris-Craft Industries on its new broadcast network.

Paramount and Chris-Craft plan to carry the Paramount network on their 10 unaffiliated TV stations, which reach more than 27 percent of the country.

However, national advertisers often demand that a network reach 70 percent to 80 percent of the country before they will buy commercial time. And new networks seeking affiliates are drawing from a smaller pool than did Fox, which is owned by News Corp. Ltd. of Sydney, Australia.

Both new networks are expected to have to rely on cable TV systems to reach some parts of the country. U S West Seeks to Overturn Cable TV Law Banning Cross-Ownership

SEATTLE (AP) - Another move has been made to overturn a federal law barring telephone companies from offering cable television in their service areas.

A suit filed by U S West Nov. 3 in U.S. District Court is nearly identical to ones brought by Bell Atlantic in Virginia and Ameritech Corp. in Illinois and Michigan.

In the Bell Atlantic case, a federal judge in Virginia found the cross- ownership provisions of the Cable Communications Policy Act of 1984 unconstitutional as an excessive burden on free speech. That decision is under appeal.

The provisions, which bar phone companies from offering video programs anywhere they provide telephone service, were designed to prevent the rise of media monopolies that control local phone service and cable TV programming.

The suit by U S West, based in Englewood, Colo., said the restrictions are a relic of a regulatory environment that is being eroded by technologcal advances.

Earlier this year, U S West bought a stake in the cable TV operations of Time Warner, which are mainly on the East Coast.

At the same time, Bell Atlantic of Philadelphia and Nynex Corp. of New York may soon be able to provide two-way voice communications in the Seattle area through cable TV affiliates.

Bell Atlantic recently announced plans to merge with Tele-Communications Inc., the nation's largest cable TV company, and Nynex is associated with Viacom, which operates cable programming networks and systems. TCI and Viacom have cable franchises in and around Seattle.

--- Florida Judge Allows CBS Interview for Serial Killer's Trial

DADE CITY, Fla. (AP) - A judge said it was absurd to believe a reporter gave an attorney editorial control over a CBS interview with a confessed serial killer and called it part of a ''psychobabble'' defense strategy.

Bobby Joe Long, who confessed to nine slayings, volunteered specifics about the murders, Pasco Circuit Judge Wayne L. Cobb said after watching the 90- minute videotape privately.

Cobb didn't rule on the relevancy of the tape Nov. 5. However, he concluded that Long gave the interview voluntarily and decided the tape would be available for prosecutors to use during the trial.

Miami attorney Ellis Rubin and Long told the judge that the interview was given on condition that Rubin could review and edit it before it aired, but he was never given the opportunity.

Former CBS News reporter Victoria Corderi testified in a deposition that she never made any such agreement.

Cobb said granting the interview sounded like a strategy to help Rubin argue Long's appeal before the Florida Supreme Court.

''Mr. Rubin is famous for his psychobabble defenses and that's all Mr. Long wanted to talk about in this interview, that these murders were caused by his second toe being longer than his first one, or something like that,'' Cobb said in his ruling.

Rubin represented Long in an appeal of a Tampa murder conviction at the time of the interview.

The CBS tape is one of the reasons the murder case is being tried for the third time.

In 1985, Long was convicted of the 1984 murder of Virginia Johnson, whose remains were found near Zephyrhills. That conviction was overturned because police didn't honor Long's request for an attorney before he confessed to nine slayings.

But before winning that reversal, Long pleaded guilty to eight Hillsborough County murders and granted the CBS interview.

Long's attorney wanted the tape excluded from a retrial of the Pasco case, but Cobb allowed prosecutors to use it. CBS provided only a small portion of the interview, and the Florida Supreme Court ruled last year Long had a right to examine all of the evidence in his case.

In overturning Long's Pasco conviction and death penalty in October 1992, the Supreme Court also prohibited prosecutors from using evidence of the other murders.

Long faces 30 life sentences and one death sentence in the Hillsborough cases.

The second retrial of the Pasco case is set for Nov. 8.

--- Gannett Sells Boston TV Station to Tribune Co.

WASHINGTON (AP) - Gannett Co. said it is selling Boston television station WLVI to Tribune Co. The UHF station broadcasts to the country's sixth-largest market. No price was disclosed.

Tribune Co. has seven other stations, including ones in the top four markets: New York, Los Angeles, Chicago and Philadelphia. Other stations are in Atlanta, Denver and New Orleans. The company is the country's seventh- largest broadcast group.

The sale is important to Warner Bros., which is planning to form a TV network. Tribune has said it would affiliate its stations with the WB Network.

WLVI is an independent station, while Gannett's nine other television stations are all network affiliated. All Tribune's stations are independent.

With the purchase of the Boston station, Tribune would reach 20.7 percent of the national market, Bob Carr, Tribune's manager of media relations, said Nov. 3.

Gannett publishes 83 daily newspapers and has nine other television stations and 11 radio stations. Tribune Co. publishes six daily newspapers and has 11 radio stations.

--- Park Communications Buys Alexandria, La., Television Station

ITHACA, N.Y. (AP) - Park Communications Inc. has completed buying its ninth television station, KALB in Alexandria, La. No price was disclosed.

KALB is the only VHF channel in its market. Park acquired it from the estate of T.B. Lanford in Shreveport, La., Sylvan Fox of Alexandria and Bill Fox of San Diego.

Les Golmon, who managed KALB for four years under the previous owners, will become vice president and general manager of the station.

Park Communications also owns 22 radio stations and 145 newspaper publications in 24 states.

--- Dallas Radio Station Cuts Jobs In Format Change

DALLAS (AP) - Fifteen full-time and seven part-time workers will lose their jobs in a reorganization at Dallas news-talk radio station KRLD-AM. The reduction represents about 11 percent of the full-time staff.

Charlie Seraphin, vice president and general manager, said the company was combining KRLD programming, KRLD news and the Texas State Network news operation.

SFX Broadcasting Inc., which owns KRLD and the network, recently went public. The 15-year-old station now can afford new computer technology to replace old equipment, said Seraphin, who has been with KRLD for 2 years.

SFX also owns and operates KODA-FM in Houston. Marsh Named President of Radio Free Europe

MUNICH, Germany (AP) - Veteran journalist William W. Marsh was named president of Radio Free Europe and Radio Liberty.

Marsh, 61, succeeds Gene Pell, who resigned last month after eight years as president of the Munich-based stations.

A veteran of 30 years in international broadcasting, Marsh previously served as executive vice president of the stations, which were consolidated in 1976.

He takes over as the stations are cutting their 1,600-person work force in half. The reductions are to be completed by October 1995.

Radio Free Europe has been broadcasting news for the U.S. government in more than 20 languages to eastern Europe and the former Soviet Union since the early 1950s.

Marsh's appointment was made by the Board for International Broadcasting in Washington, which oversees the Munich operation.

--- PERSONNEL: Prefontaine Named Windsor Star Publisher

WINDSOR, Ontario (AP) - Andre Prefontaine, operations manager at the Kingston Whig-Standard, has been appointed publisher of the Windsor Star. Both papers are owned by Southam Newspapers.

Prefontaine, 41, takes over from James Thomson, who is to retire in December. Prefontaine is a former vice-president for marketing for The Canadian Press.

Southam owns 18 Canadian daily newspapers.

--- Shaw Appointed Executive Editor of Paper in Steubenville, Ohio

STEUBENVILLE, Ohio (AP) - Dan Shaw, an editorial consultant for Thomson Newspaper Corp., has been appointed executive editor of The Herald-Star.

Since April, Shaw, 41, has worked out of the Pittsburgh office of Thomson Newspapers, conducting training seminars and traveling to newspapers throughout the Northeast.

In Steubenville, he will supervise the news operations of the Herald-Star and assist publisher Harry Z. Pappas with other area Thomson newspapers. James C. Smith will continue as managing editor of the Herald-Star.

He has worked as a reporter and local news editor for the Statesman Journal in Salem, Ore.; city editor for The Bellingham (Wash.) Herald; managing editor of the Rockford (Ill.) Register Star; and executive editor of the Richmond (Ind.) Palladium-Item.

--- Albany, Ga., Newspaper Appoints New Managing Editor

ALBANY, Ga. (AP) - Phillip Lucas, a former copy desk chief and assistant regional editor of The Orlando (Fla.) Sentinel, has been named managing editor of The Albany Herald.

Lucas, 41, began work Oct. 15.

He worked 14 years at Florida newspapers, including 11 years with The Sentinel. He also worked as an editor and reporter at the St. Petersburg (Fla.) Times.

--- Beall Named Publisher In Huron, S.D.

HURON, S.D. (AP) - Daryl Beall, editor and general manager of the Canon City Daily Record in Colorado, has been named publisher of the Huron Plainsman.

Beall, 46, succeeds Keith Haugland, who last month was named publisher of the Columbus (Neb.) Telegram.

The Huron and Columbus papers are owned by World Newspapers, a subsidiary of The Omaha World-Herald Company in Omaha, Neb.

--- Newman Named Alabama Group Publisher By Thomson

DOTHAN, Ala. (AP) - Marvin J. Newman, publisher of The Dothan Eagle, has received an additional assignment as Alabama Group publisher in a reorganization by Thomson Newspaper Corp.

In the new post, Newman will be responsible for three other papers - the Enterprise Ledger and Opelika-Auburn News in Alabama and the Jackson County Floridian in Marianna, Fla.

The three newspapers will continue current operations and be served by their current publishers.

The Alabama Group is part of Thomson's Southern Group, which is based in Tampa, Fla., and encompasses 35 newspapers.

--- DEATHS: David L. Clark

BREWSTER, Mass. (AP) - David L. Clark, news director at WCOD-FM in Hyannis, died Oct. 29. He was 43.

Clark also worked at WPLM in Plymouth and WFAL in Falmouth as a reporter. He also founded the Cape and Islands News Association.

He is survived by his wife, a son, a daughter and a sister. J. Ray Gaines

BOWLING GREEN, Ky. (AP) - J. Ray Gaines, editor of the Daily News of Bowling Green for more than 35 years, died Nov. 7. He was 74.

Survivors include his wife, a daughter, a son, two stepsons and a brother, John B. Gaines, the newpaper's publisher. H. Dwight Rayfield

DANVILLE, Va. (AP) - H. Dwight Rayfield, a sports writer and editor in Danville and Martinsville for 20 years, died Oct. 31. He was 49.

Rayfield started as a sports writer with the Danville Register in the 1970s and later worked for the Martinsville Bulletin. He returned to the Register in 1982 as sports editor. When the Register merged with the Danville Bee in 1989, Rayfield became assistant sports editor of the combined paper.

He is survived by his wife, a daughter, a son, his mother and a brother. Jeffrey Schmalz

NEW YORK (AP) - Jeffrey Schmalz, a reporter for The New York Times who wrote about AIDS and the people suffering from it, died of complications from the disease Nov. 6. He was 39.

Schmalz, who spent his two-decade career as a journalist at the newspaper, discovered in December 1990 that he had AIDS. After a year away from work battling AIDS-related illnesses, he returned to the Times and covered AIDS and homosexual issues.

He is survived by a sister.

--- NOTES FROM EVERYWHERE: In the tabloid equivalent of consecutive holes-in-one, two of New York's newspapers had just about the same Page One headline for two straight days. On Monday before Election Day, the Daily News and the Post both proclaimed the mayoral race a PHOTO FINISH. For Election Day, they both told voters IT'S UP TO YOU 3/8, although the News did preface the latter with NOW. ... Israel's first commercial television channel hit the air Nov. 4 with a Hebrew-language sitcom, Israeli versions of Dr. Ruth and ''Wheel of Fortune,'' and hours of variety and talk shows.

End Industry News Advisory