AP NEWS
Related topics

Publishers Editors Managing Editors

June 25, 1990

A summary of developments in the news industry for the week of June 18-25: Court Reinstates Coach’s Suit Against Ohio Newspaper

WASHINGTON (AP) - The Supreme Court on June 21 reinstated a former wrestling coach’s lawsuit against an Ohio newspaper, ruling that allegedly libelous statements in the case can be treated as assertions of fact, not merely opinion.

But the 7-2 ruling did not appear to reduce significantly the free-speech protections from libel law that opinion traditionally has been given by the nation’s courts.

For the first time, the court said the Constitution’s First Amendment does not require a special, separate privilege for stated opinions. The decision makes clear, however, that the fact-opinion distinction will remain important in libel cases, and courts may continue to throw out lawsuits that seek damages for someone’s stated opinions.

Led by Chief Justice William H. Rehnquist, the court overturned an Ohio Supreme Court ruling that had thrown out Michael Milkovich’s 1975 suit against the News Herald of Lake County, Ohio.

The Willoughby-based newspaper, published by the Lorain Journal Co., and onetime sports columnist Ted Diadiun, now an editor with The Plain Dealer in Cleveland, were sued over a 1975 column that accused Milkovich and a former high school administrator of lying during a court hearing.

Writing for the court, Rehnquist said the First Amendment protection of free speech did not ″create a wholesale defamation exemption for anything that might be labeled opinion.″

But Rehnquist added that 25 years worth of Supreme Court decisions do protect pure expressions of opinion, which cannot be proved true or false.

Justices William J. Brennan and Thurgood Marshall dissented from the ruling, but only because they would have interpreted the comments in Diadiun’s 1975 column as opinion.

Rehnquist wrote: ″The dispositive question ... is whether or not a reasonable factfinder could conclude that the statements in the Diadiun column imply an assertion that ... Milkovich perjured himself. We think this question must be answered in the affirmative.″

Milkovich was coaching Maple Heights High School’s wrestling team at a 1974 home meet against Mentor High School when a melee involving both teams and spectators erupted. Several wrestlers were hospitalized.

Diadiun, who was at the meet, wrote several articles criticizing Milkovich’s conduct.

In a Jan. 8, 1975, column, Diadiun accused the coach and H. Don Scott, then superintendent of Maple Heights public schools, of lying to a judge who had overturned disciplinary measures against the Maple Heights team.

During extensive litigation, Milkovich won two preliminary rounds before the Ohio Supreme Court, and both victories were left intact by the nation’s highest court.

In a 1984 decision, the Ohio court ruled that Diadiun’s statements about Milkovich were reported as facts, not opinion.

But in ruling on Scott’s related libel suit two years later, the Ohio Supreme Court reversed its 1984 ruling - and said Diadiun’s statements were expressions of his opinion.

In an unusual move, the Ohio court used its Aug. 6, 1986, decision in Scott’s case to doom as well Milkovich’s suit against the paper and Diadiun.

The case is Milkovich vs. Lorain Journal Co., 89-645. AP Showcases Leaf Picture Desk and PhotoStream at ANPA-TEC

LAS VEGAS (AP) - PhotoStream, AP’s revolutionary system for transmitting photos, and the AP Leaf Picture Desk were showcased for newspaper executives at ANPA-TEC.

Other AP photo technology that can be incorporated in electronic picture systems also was on display for examination by the 14,000 newspaper executives who attended the 62nd annual American Newspaper Publishers Association Technical Exposition and Conference.

Among the equipment examined by the publishers, photo editors, production managers and systems editors: AP Leafax 35, AP Leafspooler, AP Leaf Compander and the Leafscanner 45, plus output devices that can be integrated with the AP Leaf Picture Desk - an Autokon from ECRM, a Kodak color processor, a Macintosh.

Visitors to the AP booth also saw SelectStocks and GraphicsNet, watched demonstrations of AP NewsCat and AP NewsDesk, heard what AP900 Audiotex offers and saw the AP VAX Picture Desk, which was also on display at the Digital Equipment Corp. booth.

The AP Leaf Picture Desk also was on display at the booths of other vendors with whose equipment it may be integrated - Howtek, Varityper, Hell Graphics Systems among them.

John Reid, AP vice president and director of communications and technology, said PhotoStream was just in the talking stage three years ago and now the technology is ″right around the corner.″

″We’re on target, the system is in production and exceeds our expectations,′ ′ Reid said at a session sponsored by AP.

By the end of June, the AP will begin scheduling installation of the PhotoStream system and electronic darkrooms at its 950 photo members, he added.

PhotoStream will be installed at all photo members within two years, said Dave Tomlin, deputy director of membership.

″This is the most ambitious technical undertaking in the history of AP,″ Tomlin said.

The system will deliver a black and white print in one minute, compared with the present delivery time of nine minutes. Color photos will be transmitted in less than three minutes, compared with the current delivery time of 30 minutes.

Reid said the photo technology is changing so rapidly that ″within two years, we’ll look back on the days we sent one photo per minute and we’ll look at that as a long time.″

Hal Buell, AP presidential assistant for PhotoStream and electronic darkrooms, told the executives, ″All of us are entering a new world of picture handling.″

Vincent Alabiso, executive photo editor, said PhotoStream will ″solve almost every deadline problem associated with wirephotos.″

He said that a 30-minute color project ″just became 90 percent quicker″ - an attraction to editors facing deadlines.

The AP announced earlier this year that the digital electronic darkroom would become its basic photo receiver, replacing LaserPhoto printers.

Bob Caspe, president of Leaf Systems, Inc., developer of the AP Leaf Picture Desk, was on hand to help demonstrate it.

About 300 photo editors, production managers and publishers attended the AP’s seminar on the AP Leaf Picture Desk and PhotoStream.

Three photo editors, Mike Evans of the Atlanta Journal and Constitution, Karl Kuntz of The Columbus (Ohio) Dispatch and George Sween of the St. Petersburg (Fla.) Times, discussed how electronic picture systems are working at their newspapers.

--- AP Establishing Member Panel on Technical Issues

LAS VEGAS (AP) - The Associated Press is organizing a member technical committee, and a volunteer group has been set up to plan how the panel will proceed.

Forty-four people representing editorial, production and computer departments at newspapers and other publications of all sizes attended the organizational meeting of the technical committee at ANPA-TEC.

More than 200 people, many of whom could not make it to Las Vegas for the convention, have expressed interest in taking part in this new forum for exchanging information on AP’s growing array of technical services.

Topics discussed at the session included SelectStocks, GraphicsNet and PhotoStream.

Ten people volunteered to serve on a steering committee that will help plan how the member technical committee will proceed.

There was general support for a regular newsletter dealing with technical matters, and for a computer bulletin board that would let members ask questions, offer suggestions and advise the AP on development. The bulletin board also would permit members help each other with solutions to common technical problems.

The volunteers on the steering committee are Randy Jessee of The Virginian- Pilot and The Ledger-Star in Norfolk, Va., Pat Jetton of the Durango (Colo.) Herald, John Bryan of The Cincinnati Enquirer, Dennis Dressman of the Rocky Mountain News in Denver, Dick Conrad of the New Haven (Conn.) Register, Wynn Rust of the Southeast Missourian in Cape Girardeau, Mo., Bill Roessler of Business Wire, Kevin Edwards of the Dallas Times Herald, Dave Van Houten of the Los Angeles Times and John Pittman of The Greenville (S.C.) News. Oakland Newspaper Plans To Cut Workforce by 25 Percent

OAKLAND, Calif. (AP) - The Oakland Tribune said it will cut a quarter of its workforce as part of a restructuring program aimed at restoring the financially troubled newspaper to economic health.

Under the first phase of a restructuring plan, 126 of the Tribune’s 725 employees will lose their jobs. Some employees were given notice June 20, the day of the announcement, said marketing director Kate Coleman.

″These are the ’90s, and the message of this young decade is already clear to those of us in business, especially those that depend on advertising,″ said Editor and President Robert C. Maynard. ″That message is, simply: efficiency or extinction.″

Maynard acquired the newspaper in 1983 from Gannett Co. Inc. The Tribune, circulation 130,000, won the Pulitzer Prize for spot news photography this year for its photo coverage of last October’s northern California earthquake.

Maynard did not release details of the financial situation. He met with union officials after the announcement to ask for their help.

The first-phase job cuts included six executive staff positions, and the remaining executives will take pay cuts. The editorial force, now numbering 142, will be cut by 23.

A total of 65 jobs in manufacturing and distribution, and 32 in sales, marketing and computer systems are being cut in the first phase of the plan. Daily News Unions Hire Detroit Labor Lawyer

NEW YORK (AP) - Union leaders at the Daily News announced June 21 that they hired Detroit labor lawyer Samuel McKnight to represent them at the bargaining table.

McKnight has represented unions at the Detroit Free Press, The Detroit News and The Milwaukee Journal. He used a boycott strategy when he won concessions for workers at WJBK-TV, a CBS affiliate in Detroit.

John T. Sloan, the newspaper’s vice president for human resources, said McKnight’s hiring ″signals a significant reorganization on the unions’ side and is not likely to contribute to an expeditious solution.″

The unions have said management wants to destroy them, possibly as a result of a strike, with the intention of selling the 71-year-old newspaper or closing it.

The paper has said it hopes to cut up to $70 million in what it calls excess staffing and labor costs.

In another development, the News said June 18 it was laying off 14 clerks in its finance department, bringing to 66 the number of employees laid off in the past month.

The clerks verified the number of unsold papers returned by news dealers. Sloan said the News had developed a better way of counting the unsold papers, reducing the number of people needed.

The other layoffs have been blamed on the region’s economic slump. Fresno Bee, Cal-OSHA Reach Agreement

FRESNO, Calif. (AP) - The Fresno Bee and the California Division of Occupational Safety and Health have reached an agreement on video display terminal safety.

Cal-OSHA will withdraw a special order on VDT safety issued last September and approve a safety program the newspaper developed and implemented, the Bee said in a news release. The Bee also is withdrawing an appeal of that order.

″The complaint was filed several months after the Bee had begun developing a VDT safety program to prevent cumulative trauma disorder injuries, also known as repetitive strain injuries, to the arm and wrist caused by repeated keystroke motions on VDTs,″ the release said.

″The Bee had formed a company-wide committee of employees who work on VDTs to evaluate and select ergonomic furniture and develop a safety program for VDT users,″ the newspaper added.

Cal-OSHA’s original action was triggered by a complaint filed by the California Newspaper Guild, which represents newsroom employees at the Bee. News-Sentinel Drops Lawsuit Against Persis

KNOXVILLE, Tenn. (AP) - The Knoxville News-Sentinel Co. has dropped its lawsuit against the owner of The Knoxville Journal following a previously announced decision to dissolve their joint operating agreement.

A one-page note dismissing the litigation was filed June 21 in Knox County Chancery Court by News-Sentinel attorneys.

The notice contained no additional information other than that each company would pay its own cost for the litigation.

The News-Sentinel, Knoxville’s morning newspaper, filed suit in January against Persis Corp., the Hawaii-based owners of the afternoon Journal.

The News-Sentinel contended Persis, by buying The Daily Times in nearby Maryville last December, violated the terms of the joint operating agreement under which the Knoxville papers had worked since 1957.

Persis and News-Sentinel owner E.W. Scripps Co. announced June 8 they had resolved the issue by reaching an agreement in principle to end the JOA by December 1991. Media General Selling Its Recycling Mill

RICHMOND, Va. (AP) - Media General Inc. is seeking a buyer for its Garden State Paper newsprint recycling mill as part of a corporate restructuring program.

The Richmond company said June 20 it wants to sell the mill in Garfield, N.J., along with related recycling centers and waste paper operations.

The company has employed Goldman, Sachs & Co. to help find a buyer.

In making the announcement, Media General said a sale would represent ″a logical extension of its ongoing efforts to restructure the company with the strategic focus placed on communications.″

Media General is the parent company of Richmond Newspapers, Inc., which publishes The Times-Dispatch and The Richmond News Leader. It also owns newspapers in Tampa, Fla., and Winston-Salem, N.C., and several television stations in Virginia, Florida and South Carolina. Evening News Folds After Little More Than a Month

KANSAS CITY, Mo. (AP) - The Kansas City Evening News, a modest new tabloid in a city that recently lost its afternoon daily, called it quits June 19 after 27 issues.

Publisher Stephen F. Rose blamed the paper’s demise on city officials who refused to allow teen-agers to hawk the tabloid on the street.

″We were forced to make a very painful decision, to go down in history as perhaps the only paper to close while making money,″ Rose said. ″We simply wouldn’t be making any money if we had to convert to home delivery.″

Rose launched the Evening News on May 14, two months after the afternoon Kansas City Star merged with the morning Kansas City Times to form the morning-only Star. Rose put startup costs at $250,000.

Analysts had predicted the Evening News would have a difficult time in a city dominated by the Star, which has a daily circulation of about 300,000.

The Evening News, with 10 full-time employees, averaged 32 pages a day and used mostly wire service reports on national and international news. Rose, president of a family-owned group of 18 suburban weekly papers, was the sole investor.

Tuesday’s announcement came only a week after Rose had said the 50-cent tabloid - sold on the street and at newsracks and in stores - was selling 15,000 copies a day and making several thousand dollars a week in profit.

But Rose said that some suburbs had ordinances against street sales, and that Kansas City also cracked down on the street hawkers, ticketing one and forcing others off medians. City officials cited safety and traffic concerns.

″I think the safety issue was overblown, although I understand the concerns of city officials,″ Rose said. ″The fact is, hawkers are utilized all over the country, successfully and safely.″

The Evening News was the second unsuccessful attempt to start a metropolitan newspaper in the Kansas-Missouri area in recent months. Ralph Ingersoll II launched the St. Louis Sun in September but closed it in April, citing low circulation. Manhattan, inc. and M Magazine Merging

NEW YORK (AP) - The owners of the New York business magazine Manhattan, inc. and the men’s fashion magazine M said June 19 the publications would merge, with the first issue due in September.

The new magazine will be called M inc. and is expected to sell for $3, the cover price that M and Manhattan, inc. each sell separately for now.

M Editor in Chief Jane F. Lane will be M inc.’s editor. Manhattan inc. Editor Clay Felker will report to her as editor-at-large.

″This merger combines the lifestyle features of M with the business orientation of Manhattan, inc.,″ said Michael Coady, president of Fairchild Fashion and Merchandising Group, which launched M in 1983.

Financial details of the arrangement were not disclosed. Landmark Investing in Chicago Magazines

NORFOLK, Va. (AP) - A newly formed affiliate of Landmark Communications Inc. is buying a part interest in two Chicago magazines.

Chicago Publishing Inc., whose stockholders include the Norfolk-based communications company and two Chicago publishing executives, is acquiring Chicago and Neon magazines. Landmark officials have declined to disclose the extent of their holdings in the new company.

Neon, an arts and entertainment magazine established last year, will publish seven editions next year. Chicago magazine, with a circulation of 200,000, is the country’s largest city monthly.

Chicago Publishing is buying the magazines from Adams Communications Corp. of Minneapolis. No price was disclosed. Court: County Supervisors Violated Freedom of Information Act

FAIRFAX, Va. (AP) - The Fairfax County Board of Supervisors violated the state’s Freedom of Information Act four times last year when the public and press were shut out of meetings, a judge ruled June 21.

The board went behind closed doors in November and December to discuss a controversial zoning amendment.

In a suit brought by the Journal Newspapers Co., a chain of suburban Washington dailies, Judge Lewis H. Griffith decided the board ″exceeded the provisions″ of a law that allows closed meetings to discuss probable litigation.

Griffith did not levy fines against the supervisors, saying they were operating on the advice of the county attorney when they voted to close the public meetings to spectators. Star Apologizes for Bookstore Ad

KANSAS CITY, Mo. (AP) - The Kansas City Star apologized June 23 in a front- page letter from the publisher for running a full-page advertisement from an adult bookstore.

Publisher James H. Hale, who told readers the ad was in poor taste and should not have been solicited or accepted, also told Star readers that the paper would donate $10,000 to the Jackson County Drug Task Force.

″We’re being criticized heavily,″ Hale said in an interview. ″No one can criticize you for telling the truth and offering an apology and that’s what I decided to do.″

The Star was paid about $7,000 for the ad, Hale said.

The color advertisement was a drawing of a map of part of the city showing the bookstore’s two locations. Among other things, it advertised X-rated videotapes for rent and for sale, and a device that claimed to be able to defeat drug tests.

The ad was published June 17 in the Star’s annual ″Guide to the Metropolitan Area for Newcomers and Natives.″

Robert C. Woodworth, Star president and general manager, said the newspaper received 50 or 60 letters and equally as many telephone calls in protest of the ad.

″I got more letters about this than any subject since I came here 13 years ago,″ Hale said. Magazine Rejects NEA Grant in Free Speech Protest

GETTYSBURG, Pa. (AP) - The editor of Gettysburg College’s literary magazine rejected a federal arts grant June 22, saying he believes restrictions placed on the money violate the right to freedom of expression.

Editor Peter Stitt said his Gettysburg Review had never published anything considered obscene.

″My decision should not be construed as support for obscenity,″ he said. ″But, I cannot see any way for us to determine what the endowment considers obscene unless we submit the materials that we wish to publish to the endowment for review prior to the publication.″

The stipulations were added to the National Endowment of the Arts grants after a furor over an exhibit of photographs by Robert Mapplethorpe, including some explicit pictures on homosexual themes. The Gettysburg Review publishes poetry, fiction and non-fiction articles.

The journal received a $4,550 grant to increase its advertising budget. Stitt said the publication had asked for the grant before the new regulations were enacted last fall. Photographers Injured by U.S. Troops in Panama Invasion Sue Noriega

MIAMI (AP) - Two news photographers injured when they were caught in a firefight between U.S. troops during the invasion of Panama filed a $3 million lawsuit June 20 against deposed Panamanian dictator Manuel Noriega.

French photographer Patrick Chauvel of the Sygma photo agency was shot in the stomach and Reuters photographer Malcolm Linton of Britain was shot in the leg Dec. 15 outside a Panama City hotel where many journalists were staying.

They claim Noriega was to blame for their injuries because he let ″loose the dogs of war″ between the United States and Panama and should have known that the media would cover the events.

Both photographers claim they suffered permanent injuries from the gunshot wounds. Chauvel is asking for $2 million in negligent and punitive damages, while Linton, who was less seriously injured, is asking for $1 million. Judge Orders Newspapers Not To Write ‘Misleading’ Headlines About Sheriff

EDINBURG, Texas (AP) - A judge on June 20 ordered four newspapers not to print ″false, misleading or deceptive headlines″ about Hidalgo County Sheriff Brigido Marmolejo Jr. until a lawsuit the sheriff filed against the papers is resolved.

Judge Fernando Mancias signed a temporary injunction covering The Monitor of McAllen, The Brownsville Herald, the Valley Morning Star of Harlingen and the Corpus Christi Caller-Times.

It states that the newspapers ″are all enjoined from printing false, misleading or deceptive headlines that are not substantiated by the contents of the story pertaining to said headlines and involving plaintiff Brigido Marmolejo Jr.″

Marmolejo sued the newspapers last year after they ran a story quoting federal court documents in which a confidential FBI informant accused him of helping drug traffickers. Marmolejo’s suit alleged the headlines weren’t supported by the story contents and therefore violated the Texas Deceptive Trade Practices Act.

His lawsuit accuses the newspapers of writing misleading headlines to sell newspapers and to damage his reputation. A trial date has not been set for the case.

Marmolejo never has been indicted or arrested on any drug charges. He said the allegations in the FBI affidavit were completely without substance.

Marmolejo’s attorney, Dan Rutherford, said he also will seek a libel judgment against the newspapers.

″He (the judge) didn’t say you can’t run a story that is true about the sheriff,″ Rutherford said. ″He said you can’t print false, misleading or deceptive headlines.″

Douglas Hardie, executive editor of the Valley Freedom Newspapers, which includes the McAllen, Brownsville and Harlingen newspapers, said his attorneys will appeal the injunction.

″We view any direction from the court on what to print or not to print involving a public figure like this as prior restraint and therefore unconstitutional, and we intend to file an appeal,″ he said.

He said accurate headlines are the newpapers’ policy. Daily Closes, Publisher Cites Economics

COLUMBIA, Pa. (AP) - The 103-year-old Columbia News closed June 19 after struggling to overcome unfavorable economic circumstances.

A 3-inch box on the front page said that ″due to economic considerations, it has become apparent that the Columbia News cannot maintain its existence as a viable daily newspaper.″

The afternoon paper, owned by York Newspapers Inc. since 1987, was published five days a week, circulating about 3,300 copies a day except on Wednesdays, when 11,000 to 12,000 were printed.

It had about 15 full-time employees and its pages were pasted up and printed in York, about 20 miles away.

Publisher Peter Bernhard said the company tried to save the newspaper by first investing money in it, then cutting costs and staff.

″Ultimately the market wasn’t large enough and healthy enough to support a daily,″ he said. Omaha World-Herald Buys Brookings Register

OMAHA, Neb. (AP) - The Omaha World-Herald Co. will buy the Brookings (S.D.) Register from Stauffer Communications Inc., the two companies said June 22.

The joint announcement said the sale by Stauffer - the company’s second in a month - conforms with a corporate strategy to reduce debt and diversify geographically.

On June 1, Stauffer sold the 10,500-circulation Beatrice (Neb.) Daily Sun to American Publishing Co. It said proceeds from the sale would go to reduce the company’s indebtedness incurred earlier this year with the acquisition of the Winter Haven News Chief in Orlando, Fla.

The purchase price for the Register, a 5,300-circulation daily, was not disclosed.

John Gottschalk, World-Herald president and chief executive officer, said the Brookings Register fits into the company’s plans for expansion.

The Omaha World-Herald, Nebraska’s largest newspaper, has a circulation of 220,000 daily and 290,000 on Sunday. The employee-owned company also owns the Kearney Hub and Columbus Telegram in Nebraska and the Huron Daily Plainsman in South Dakota. Buyout Proposal for Gray Communications

ALBANY, Ga. (AP) - Two members of the family that owns a controlling interest in Gray Communications Inc. have agreed to sell their shares in the Albany-based media company to a group headed by their brother.

The proposal from company President James H. Gray Jr. was announced June 21 after a meeting of the board of directors. It would pay shareholders $162.50 a share, valuing the company at $79.8 million.

The board accepted the proposal in principle but said it would withhold approval until it determines whether the offer is fair and whether it will be approved by the Federal Communications Commission.

Under the plan, Gray Communications would become a wholly owned subsidiary of GCC Holdings Inc., a new corporation controlled by Gray and other investors.

Gray’s brother and sister, Geoffrey L. Gray and Constance G. Greene, have agreed to sell their stock to Gray or his company, said board chairman Terry McKenna. Each would receive $13.7 million.

Gray Communications is a holding company that owns The Albany Herald; three television stations, WALB-TV in Albany, WJHG-TV in Panama City, Fla., and KTVE-TV in El Dorado, Ark.-Monroe, La.; and other businesses.

McKenna said the board has appointed a committee to determine whether the offer is fair. If the board approves the plan after hearing the committee’s report, a stockholders’ meeting will be called to vote on the proposal, he said. Federal Judge Rules Television Reporter Must Hand Over Notes

SAN ANTONIO (AP) - A federal judge ruled a television reporter must turn over notes identifying confidential sources who helped arrange a telephone interview with a jailed capital murder suspect.

U.S. District Judge H.F. Garcia issued the ruling June 20 involving KMOL-TV reporter Brian Karem.

Karem obtained a taped interview last year with Henry David Hernandez, who was accused in the shooting death of a police officer.

Prosecutors and defense attorneys in the Hernandez trial contend they need Karem’s notes to learn who helped set up the interview in which Hernandez said he shot the officer in self-defense.

Karem has been ordered jailed three times in the case, although he has not served any time, pending appeals.

The station and Karem contend the First Amendment should allow Karem to keep his notes secret. KMOL said it will appeal the case to the 5th U.S. Circuit Court of Appeals in New Orleans. Reporter Faces Burglary Charge After Being Found in Closed Clerk’s Office

DALLAS (AP) - A Dallas Morning News reporter charged with burglarizing a county government building said he was accidentally locked in while looking up records for a story.

An arrest warrant was issued for Pete Slover, 30, after he was found inside a closed county office building on June 15, Ellis County officials said.

Justice of the Peace Maurice Lowrey said Slover spent almost two hours alone in the county clerk’s office after it closed. Slover was accused by county clerk Faye Marie Washington and county public works director Jimmy Reavis of burglary.

″I’m not after the gentleman,″ Reavis said. ″It’s just that he did wrong. There is a big sign that says when government offices are closed, but he just went ahead and proceeded to do his own thing.″

Slover told his editors that he entered the building through an unlocked side entrance. He said he was researching public records for a story on a double murder that occurred a day earlier.

Ralph Langer, executive editor of The Dallas Morning News, said the incident was unfortunate and apologized for any inconvenience it caused.

Slover said he had been in the building earlier, but left with county officials when the office closed at 5 p.m. But he told his editors he went back after learning from another reporter that a dispute over a will might have prompted the slayings.

″The reporter entered the clerk’s building through an unlocked door,″ Langer said. ″When he found no one was in the building, he attempted to leave only to find that the door had locked behind him.″

Slover told his supervisors that he called his office, dictated notes for his story, and contacted Ellis County authorities. Reporter Arrested At Trump Birthday Party

ATLANTIC CITY, N.J. (AP) - A newspaper reporter faces a trespassing charge after being thrown out of Donald Trump’s birthday party at one of the developer’s casinos.

Wayne Barrett, a reporter for The Village Voice who is writing an unauthorized biography on Trump, was ejected the night of June 16 from his subject’s 44th birthday party at Trump Castle Casino Resort By The Bay.

Barrett said he decided to go to the party even though he had already been told there were not enough seats.

Barrett said he and his research assistant were met at the entrance and told they could not go inside. Barrett said he saw other print reporters being allowed to enter and felt he was unfairly barred.

Barrett said he then got into the ballroom via a stairwell but was caught, handcuffed and taken away. His research assistant, however, got in undetected and took notes on the party, he said.

Barrett was charged with defiant trespass. A court date is set for Aug. 1. British Government Gives Press ‘Last Chance’ To Discipline Itself

LONDON (AP) - A government official warned British newspapers June 22 that they could face legally binding controls if they fail to take steps within one year to stop invasions of privacy.

Home Secretary David Waddington, writing in The Times of London, said it was the ″last chance″ for the newspapers to police themselves before the government intervenes.

Britain’s racy tabloids, the prime target of the ultimatum, conjured up a dire vision of their journalists being jailed for going on a favorite assignment - dogging royalty - if the government goes ahead with its threat. The journalists’ union and editors’ organizations also protested.

But there was also rueful acknowledgment that the fiercely competitive popular tabloids sometimes go too far.

In recent years, incidents have included a reporter posing as a doctor to get medical records of a dying TV personality to see if the man had AIDS.

Last January, a reporter and photographer for a freewheeling weekly, Sunday Sport, barged into an intensive-care ward to interview an actor suffering from brain damage.

In an announcement in Parliament on June 21, the government said it will establish a state-funded Press Tribunal headed by a judge or senior lawyer unless the press sets up within 12 months a new, voluntary watchdog body.

If newspapers flout an 18-point code of ethics to be administered by the voluntary body, the Newspaper Complaints Commission, or it proves generally ineffective after six months, the tougher Press Tribunal will be appointed.

The tribunal would have powers to stop publication of offending articles and force newspapers to pay compensation to people whose privacy has been violated, the government said.

Waddington said the government also plans to create three new criminal offenses that would outlaw physical intrusion, bugging, photographing or tape- recording on ″private property″ to obtain personal material for publication.

Private property would include hotel bedrooms and hospital wards.

The opposition Labor Party, in rare accord with the Conservative government, welcomed the ultimatum, reflecting growing impatience with previous press promises to curb excesses.

The present watchdog body for Britain’s 130 daily and Sunday newspapers and 1,800 other weekly papers is a press council that merely has powers to complain. Press Group Refused Entry Into Lithuania

NEW YORK (AP) - A group of U.S. editors and publishers planning a trip to the Soviet Union has been denied visas to enter the breakaway Baltic republic of Lithuania.

The 29 publishers, editors and spouses, mostly from daily newspapers in the East and Midwest, were planning to stop in Lithuania near the end of a 13-day Soviet trip, said Executive Director Ray Carlsen of the Inland Press Association, organizer of the trip. The journey is to start July 1.

In Moscow, Interservice, a branch of the official Intourist travel agency, told The Associated Press that Lithuania is closed to tour groups. Lithuania declared independence March 11 and triggered a Kremlin economic embargo.

However, Carlsen and the group’s travel agent, the Russian Travel Bureau in New York, said some tourists have been allowed into the republic since the declaration of independence. The group applied for visas as tourists, not journalists, on the advice of travel agents and Soviet officials, Carlsen said.

″We’re going to continue to pursue any route (we can) to get there,″ Carlsen said. He said he was in contact the Soviet Embassy in Washington.

Carlsen described the trip as a ″study mission″ that would blend tourism with meetings with activists, journalists and officials. He said some group members planned to write about their trip upon returning. New Daily Newspaper Launched in South Africa

JOHANNESBURG, South Africa (AP) - A new daily newspaper that proclaims itself a ″torchbearer″ to a new South Africa was launched June 20.

Reporters and invited guests watched as the first copies of the Daily Mail rolled off the press.

″We need to be well-informed during the transition to democracy,″ said Arthur Chaskalson, one of the newspaper’s shareholders and former defense lawyer for Nelson Mandela, African National Congress deputy president.

The Daily Mail is a Johannesburg-based anti-apartheid newspaper. It was formed by people who had worked at the Weekly Mail, a publication suspended during the national state of emergency because of its defiance of censorship laws and investigations of police activities. South African Media More Interested in U.S. Tour

JOHANNESBURG, South Africa (AP) - Nelson Mandela’s U.S. visit splashed across most major South African newspapers, although government broadcasts played down coverage of the black nationalist leader.

The coverage of Mandela’s arrival in New York on June 20 may be explained by South Africa’s fascination with American hype.

″The Big Apple threw its hat in the air yesterday and demonstrated in its best and most extravagant way its admiration and affection for Nelson Mandela in a parade that was without precedent in the city’s history,″ correspondent Ramsey Milne wrote in The Star, the nation’s largest daily.

Most major newspapers in the country gave prominent play to the cheers from American throngs and the praise from American officials that greeted Mandela.

However, an evening TV news program ignored the welome, and two other government broadcast outlets put on several other news items first.

Another exception was The Sowetan, the nation’s largest black daily newspaper. It continued the policy it has adopted since Mandela left for his 14-nation six-week tour, by reporting his progress on inside pages and devoting its front page to activities of the black community inside South Africa. Press Institute Protests Attacks on Pakistani Newsmen

LONDON (AP) - The International Press Institute on June 19 expressed concern over an attack by a student organization on journalists in Pakistan and urged the government to protect reporters.

Director Peter Galliner sent a message to Pakistan’s Prime Minister Benazir Bhutto, renewing the institute’s request ″that your government does everything possible to ensure that journalists are allowed to work without intimidation and violence.″

Galliner said the attack followed the murders of three journalists and the wounding of another in Sind province this month.

In the latest incident, workers of the Sind People’s Students Federation attacked a newspaper office in Hyderabad.

The press institute, with offices in London and Zurich, claims to represent leading publishers and editors in more than 60 countries. BROADCAST NEWS Schidlovsky To Head Journalism Programs

HONOLULU (AP) - John Schidlovsky, former Beijing bureau chief for the Baltimore Sun, has been named curator of the Jefferson Fellowships and coordinator of journalism programs at the East-West Center here.

Among the programs at the EWC, at the University of Hawaii, is an annual update conference on Asia-Pacific issues for senior editors. The Jefferson Fellowships sponsor journalists from Asia, the Pacific and the United States.

Schidlovsky, who has been journalist-in-residence at the center since January, succeeds Robert B. Hewett as curator of the Jefferson program. Hewett, who has been serving as interim director of the EWC Institute of Culture and Communication, will become a senior research fellow to coordinate a study of Japan-United States news coverage. PBS Studies Possible Cable Operation

NEW YORK (AP) - The Discovery Channel, the Public Broadcasting Service and two major PBS stations said June 20 they’ll study the idea of starting a cable program service.

The new service would be devoted to education, but show programs of its own and not those appearing on either Discovery or PBS, said Eric McLamb, a spokesman for Discovery.

The public TV stations participating in the study are WNET-TV in New York and WGBH-TV in Boston. They, PBS and Discovery will make a feasibility study of a jointly owned cable service. Gun Advocate Alan Gottlieb Pursuing Media Outlets

BELLEVUE, Wash. (AP) - Gun advocate and political fundraiser Alan Gottlieb says he is buying media properties partly to make sure ″both sides are covered″ in debates over important issues.

Gottlieb, 43, is best known as chairman of the group Citizens for the Right to Keep and Bear Arms, a pro-gun organization.

He recently completed purchase of Portland, Ore.-based Northwest News Network, which sends five-minute newscasts several times a day to as many as 60 affiliates in Washington and Oregon.

He also has a signed agreement to take over KBNP in Portland, Ore., a business news and talk-radio station. Gottlieb will be majority owner of that station, while the citizen arms committee and the Second Amendment Foundation are listed among the minority owners.

The Northwest News Network deal also included its affiliated service in Olympia, the Evergreen Radio Network. Evergreen sends news feeds to 21 stations scattered around Washington.

Together, the two deals were valued at about $1 million, Gottlieb said. He said he made them first as an investment, and also for fairness, ″to make sure both sides are covered.″

Gottlieb said he is looking to add stations in Seattle, Salem, Ore., and Boise, Idaho.

Gottlieb said he doesn’t plan any major changes at either KBNP or at the Northwest and Evergreen radio networks. He does plan to beef up KBNP’s local business-news reporting staff, he said. DEATHS Allan Robert Bruce

ALEXANDRIA, Va. (AP) - Allan Robert Bruce, veteran editor with United Press International and often an official of the Wire Service Guild, died June 21. He was 49.

Bruce, an editor on the news agency’s national desk in Washington, had AIDS. He died at his home in this Washington suburb.

He joined UPI in 1963 in Buffalo, N.Y., and worked in Massachusetts, Pennsylvania, Florida and New York before coming to Washington in 1985.

Bruce was a former member of the national executive committee of the union and served five times as a contract negotiator, including the most recent talks that reached a tentative agreement with UPI.

He is survived by three sisters. Max Chambers

BALTIMORE (AP) - Max Chambers, a former newspaper editor and publisher, noted community leader and Eastern Shore historian, died June 18 of injuries sustained in a car accident. He was 89.

Chambers founded the Preston News & Farmer in 1937. He edited and published the newspaper for nearly 43 years before retiring on his 80th birthday July 1, 1980.

He is survived by a brother and one daughter. Joseph Cunningham

NEW YORK (AP) - Joseph P. Cunningham, a retired syndicated cartoonist, died June 19. He was 72.

Cunningham was a nationally syndicated cartoonist and columnist with The Associated Press for 30 years. He drew and wrote ″Buckley,″ a long-running cartoon in the early 1950s that revolved around a GI character that grew out of his own Army service.

He also wrote a news feature column for The Associated Press called Junior Editors, in which children submitted questions to Cunningham to be answered through a cartoon.

An Army veteran, Cunningham was a correspondent for the service publication, YANK magazine. He was stationed in London for two years and covered the D-day invasion of Normandy for YANK.

He is survived by his wife, two sons, two daughters and a brother. Sir Tom Hopkinson

LONDON (AP) - Sir Tom Hopkinson, a pioneer in photojournalism who used stark, unadorned pictures to raise awareness of society’s ills, died June 20. He was 85.

The cause of death was not disclosed.

Hopkinson became involved in the art of photojournalism in 1934 as assistant editor of the magazine Weekly Illustrated.

He was editor of the now-defunct magazine Picture Post from 1940 to 1950 and was also editor of the South African magazine Drum from 1958 to 1961.

He later moved to Nairobi, Kenya, where from 1963 to 1966 he was regional director of the International Press Institute and headed an IPI center to train black journalists.

In 1970, he became director of the Center for Journalism Studies at University College in Cardiff in Wales. He was knighted by Queen Elizabeth II for his services to journalism in 1978.

He is survived by his wife and three daughters. John Hopperstad

EUGENE, Ore. (AP) - John B. Hopperstad, longtime Associated Press field technician, died of lung cancer June 19. He was 55.

Hopperstad joined the AP as an office boy in Minneapolis in 1956. He transferred to New York as a technician in 1959 and a year later to Sioux Falls, S.D.

He returned to the Minneapolis bureau in 1961, and later transferred to Eugene, where he was responsible for maintenance of AP equipment at newspapers and broadcast stations in much of central and southern Oregon.

Survivors include his wife, a son and three daughters. Malden Jones

CHICAGO (AP) - Veteran Illinois reporter Malden Jones, who was writing a book on journalism in the state, died June 19. He was 84.

Jones, a specialist on the state’s journalism history, died at St. John’s Hospice in Springfield.

Last year Jones said that in his lifetime, ″journalism has grown from a highly partisan rough and tumble trade to a more objective, sophisticated profession dealing with a wide range of issues.″

During his career Jones served as Springfield bureau chief of the now- defunct Chicago Today. He also was a reporter for the New York Herald Tribune, Chicago’s American and the Illinois State Journal, now The State Journal-Register.

He is survived by his wife and a son. Roy McDonald

CHATTANOOGA, Tenn. (AP) - Publisher Roy McDonald, who turned a free weekly newspaper into one of Tennessee’s most successful and distinctive papers, died June 20. He was 88.

McDonald, founder and owner of the Chattanooga News-Free Press and the Chattanooga Publishing Co., died in his sleep at his home on nearby Lookout Mountain, family members said.

McDonald was remembered for his circulation battles with The Chattanooga Times, which ended in an antitrust settlement and a joint operating agreement with the other paper.

McDonald started the paper in 1933 as a weekly shopper called the Chattanooga Free Press. Even in his 80s, he commonly put in full days at the News-Free Press, checking ads, news copy and story layout. He had worked the day before he died.

He was known as ″Mr. Roy″ to his staff, colleagues and many in the city.

The Free Press went daily in 1936, and three years later McDonald bought the financially troubled Chattanooga News to create the current newspaper.

Survivors include his wife, Elizabeth McDonald; son Frank, the newspaper’s president; and four other children. Jack D. Miller

PLACENTIA, Calif. (AP) - Newspaper photographer Jack D. Miller died of cancer June 22. He was 64.

Miller worked for eight California newspapers, including The Orange County Register, where he began as a photographer in 1968 and in recent years managed the photo processing laboratory.

Other papers where he worked included the Garden Grove News, Long Beach Press Telegram, Los Angeles Times and Bellflower Herald Enterprise.

Survivors include his wife, a son and a daughter. Roger Stanton

DETROIT (AP) - Roger Stanton, publisher of Football News and Basketball Weekly, died June 23 of complications from cancer at age 61.

Stanton, who died at St. John’s Hospital, became editor and publisher of Football News in 1962 after buying it with other investors. He began Basketball Weekly in 1967, and the publications grew to a combined circulation of 190,000.

The NAACP and the pro basketball and football players’ unions demanded sanctions against his publications in 1989 after he wrote a letter criticizing an NBC special on black athletes. In the letter, he said black players ″traditionally lack discipline″ and are ″most likely to get into trouble.″

Stanton apologized for the letter, which he said he never intended for publication.

Survivors include his wife, Pam. PERSONNEL NEWS Pendergraft Named Chief Operating Officer

FORT SMITH, Ark. (AP) - Ross Pendergraft, vice president of eastern newspapers for Donrey Media Group, was promoted to executive vice president and chief operating officer.

The promotion was one of several announced June 19 by Fred W. Smith, president and chief executive officer. Pendergraft had supervised 41 newspapers in Arkansas, Indiana, Iowa, Kentucky, Mississippi, Missouri, North Carolina, Oklahoma, Tennessee and Texas.

He began his newspaper career as an advertising salesman in 1948 with the Fort Smith Southwest American. The city’s newspaper is now called the Southwest Times Record.

Pendergraft later served as national advertising director before being promoted in 1957 to general manager of the company’s Chickasha Daily Express in Oklahoma. In 1961, he was named general manager of the Southwest American and the Times Record. He was promoted to vice president of Donrey in 1969.

Replacing Pendergraft as vice president of the eastern newspaper group will be Emmett J. Jones, general manager of the company’s Chico (Calif.) Enterprise-Record in California since 1988. He began his career with Donrey in 1967 at the company’s Pomona Progress Bulletin in California.

E.H. Patterson of Fort Smith was promoted to executive vice president and chief financial officer of Donrey. He was chief financial officer and vice president of the company’s administrative support group. Patterson joined Donrey in October 1967 as controller and was promoted to vice president in 1970.

George O. Kleier of Van Buren, Ark., was promoted from vice president to senior vice president and will continue to be general counsel and secretary of the company. Kleier became Donrey’s first in-house lawyer in 1966.

Darrell Loftin of Fort Smith was promoted from treasurer and director of financial services to vice president of Donrey’s administrative support group. Loftin joined Donrey as an internal auditor and was later promoted to assistant to the treasurer.

Donrey Media Group, founded by Donald W. Reynolds, is a privately held corporation that owns 55 daily newspapers, 12 outdoor advertising companies, five cable television companies and one television station. Donrey operates in 20 states. Osborn Named Review-Journal Publisher

LAS VEGAS (AP) - David A. Osborn, general manager of the Las Vegas Review- Journal, has been named publisher of the paper and vice president of the Donrey Media Group’s new southwestern newspaper group.

Mike Ferguson, general manager of the Woodland (Calif.) Daily Democrat since 1984, replaces Osborn as general manager of the Review-Journal.

Osborn, who began his career at the Review-Journal in March 1968, later served as general manager of Donrey newspapers in Carson City, Nev., and Chico, Calif. He was named general manager of the Review-Journal in September 1988.

Ferguson joined Donrey as an inserter at the former Pomona (Calif.) Progress Bulletin. He served as business manager of that paper and the Ontario (Calif.) Daily Report and was advertising director for the Vallejo (Calif.) Times-Herald. Conway to Publisher of Dispatch, Sunday News

YORK, Pa. (AP) - Nancy Conway, a former executive of the South Florida Newspaper Network, became publisher of the York Dispatch and York Sunday News on June 20.

Conway, 48, was regional director of editorial for the South Florida Newspaper Network, which publishes 20 community newspapers in Palm Beach and Broward counties. She succeeds Peter Bernhard.

After serving as an editor and photographer for the U.S. Peace Corps newsletter in Brazil, she returned to Massachusetts, where she worked for a number of papers, including the Holyoke Transcript-Telegram, The Amherst Record and the Daily Hampshire Gazette. DeRossett Publisher at Beatrice Daily Sun

BEATRICE, Neb. (AP) - Dennis DeRossett is the new publisher of the Beatrice Daily Sun, which was purchased June 1 by American Publishing Co. from Stauffer Communications, Inc.

Before moving to Beatrice, DeRossett was publisher of the Daily Fort Gateway Guide in Waynesville, Mo., and regional manager of American Publishing Co. American Publishing is a subsidiary of Hollinger Inc.

At Beatrice, he succeeded longtime publisher Kent Thomas, who elected to remain with Stauffer. Nahan Becomes North Adams Editor-Publisher

NORTH ADAMS, Mass. (AP) - David Nahan, editor and general manager of the Naugatuck (Conn.) Daily News, has become editor and publisher of The Transcript in North Adams.

The Naugatuck newspaper is owned by American Publishing Co., which purchased the 10,500-circulation Transcript earlier this year from Ingersoll Publications Co.

Nahan replaced Claire M. Piaggi, who left the Transcript in February to become business manager of the Eagle Times in Claremont, N.H.

The appointment was announced June 15. Gray Named Editor of Meridian Star

MERIDIAN, Miss. (AP) - Lloyd Gray, policy assistant to Mississippi Secretary of State Dick Molpus, was named editor of The Meridian Star on June 19.

Gray served as managing editor and editorial page editor of The Sun Herald in Biloxi-Gulfport before joining Molpus’ staff in 1989. He had spent 12 years with the Gulf Coast newspaper, beginning as a local reporter and later running its statehouse bureau in Jackson before becoming an editor in 1982.

Gray began his newspaper career in 1970 as a part-time sports writer for The Meridian Star and later worked as a reporter for the Delta Democrat-Times in Greenville. Hirsch Named Managing Editor of The Sun News

MYRTLE BEACH, S.C. (AP) - Gordon Hirsch, news editor of The State newspaper in Columbia, was named managing editor of The Sun News on June 21.

Hirsch, 34, replaces Sue Deans, who became executive editor of the Myrtle Beach daily last month.

He also previously worked as The State’s night news editor, copy desk chief and Orangeburg bureau chief.

The State was a 1989 finalist for a Pulitzer Prize for its coverage of Hurricane Hugo, which Hirsch coordinated. Whaley Named Lubbock Circulation Director

LUBBOCK, Texas (AP) - John Whaley, former circulation director of the Waco Tribune-Herald, has been named circulation director of the Lubbock Avalanche- Journal.

Whaley began his career with Dayton Newspapers Inc. in 1970. He is a director of the Texas Circulation Managers Association and a member of the International Newspaper Publishers Association minority affairs committee.

The Avalanche-Journal is owned by Morris Communications Corp. Gallardo Named AP Bureau Chief in Chile

NEW YORK (AP) - Eduardo Gallardo, a regional correspondent for The Associated Press based in Santiago, Chile, has been named chief of bureau in Santiago.

The appointment was announced June 22 by AP President Louis D. Boccardi. Gallardo, 47, has worked for the AP throughout South America and has served as editor of Latin American services in New York. He succeeds Kevin Noblet, who has taken a leave of absence for a Nieman Fellowship at Harvard University.

Gallardo joined the AP in his native Santiago in 1967 and transferred to New York in 1973. Four years later he returned to South America as a newsman in Rio de Janeiro, Brazil.

Gallardo became chief of bureau in Caracas, Venezuela, in 1980 and returned to New York in 1982 as editor of Latin American services. He was named a regional correspondent in Santiago in 1984. Reindl Named AP Assistant Bureau Chief in Chicago

CHICAGO (AP) - James J. Reindl, news editor in the Chicago bureau of The Associated Press for three years, has been named assistant chief of bureau- news for Illinois.

The appointment was announced June 20 by Chief of Bureau James Wilson.

Reindl, 35, succeeds T. Lee Hughes, who has become Wisconsin bureau chief.

Reindl joined the AP in Detroit in 1983 and became news editor in Milwaukee in 1985. He was appointed news editor in Chicago in 1987. Before he joined AP, Reindl was a reporter at The Muskegon (Mich.) Chronicle for four years. Sneddon Quits as West Chester Editor

WEST CHESTER, Pa. (AP) - James D. Sneddon, who led the West Chester Daily Local News’ conversion from an afternoon to a morning newspaper last year, has resigned as editor.

Sneddon told the newsroom staff June 19 he was leaving the newspaper to pursue a career that would allow him to spend more time with his family.

″He’s a dedicated and talented man and we hate to lose him,″ Publisher T.J. Tergliafera said.

He appointed City Editor David Warner as acting editor.

Sneddon, editor of the Local News since 1988, came to the newspaper from the Royal Oak, Mich., Daily Tribune, where he had been editor. He also has served as city editor of the Delaware County Daily Times in Primos, Pa., and in various editorial positions for the Calkins newspaper group, which owns newspapers in Pennsylvania and New Jersey. Disney to Managing Editor at ″A Current Affair″

NEW YORK (AP) - Anthea Disney was named managing editor of the television magazine program, ″A Current Affair″ on June 18.

Disney began her career as a reporter for The London Daily Sketch in 1968. After the paper was acquired by The London Daily Mail, she became its New York bureau chief. Disney, 45, also served as Sunday editor at the Daily News before becoming editor-in-chief of Self and US magazines. AWARDS ‘Tiara Boom Today’ For Princess Di Story Wins Headline Award

SAN FRANCISCO (AP) - A New York Daily News copy editor who crowned a story about the Princess of Wales with ″Tiara Boom Today″ has won the Wuxtry Headlines Award.

″I love what I do. It’s hard to find a job where they pay you to write puns,″ said winner Wayman Wong, 31.

The award, named for the garbled cry of ″Extra 3/8″ by newsboys, was announced June 23 at a San Francisco Press Club luncheon sponsored by the International Society for General Semantics. Headlines were judged by a panel of 19 newspaper editors, writers, semanticists and teachers.

The Wuxtry for outstanding performance in handling major news went to the Daily News. Last year the paper shared the award with The Houston Post.

Ned Crabb, the Wall Street Journal copy editor who puts brief headings atop letters to the editor, received a Wuxtry special recognition award. Another went to Dewey Webb, a writer and editor at the weekly New Times in Phoenix.

The Sacramento Bee, San Francisco Chronicle, Seattle Post-Intelligencer and The Oregonian received commendations for outstanding copy desk performance. The Standard-Times of New Bedford, Mass., received a commendation for outstanding copy desk performance for a newspaper with less than 50,000 circulation. NOTES FROM EVERYWHERE

Covering the obscenity charges faced by the rap group 2 Live Crew has forced many television news programs to decide whether to broadcast the song lyrics in question, TV Guide reports. ″Ideally what you should do is put them on,″ said Steve Friedman, executive producer of ″NBC Nightly News.″ ″Let people make up their minds. But you can’t really do that. It’s a tough call.″

End Industry News

AP RADIO
Update hourly