AP NEWS
Related topics

Publishers: Editors: Managing Editors:

May 10, 1993

Undated (AP) _ A summary of developments in the news industry for the week of May 3-10: Justice Won’t Tip Off Media, But Neglects to Tell Media

WASHINGTON (AP) - New Justice Department guidelines prompted by the Waco cult standoff bar the agency from giving the news media advance notice of plans to serve search or arrest warrants - but nobody told the media.

The guidelines were sent to federal prosecutors nationwide after Attorney General Janet Reno approved them, Justice Department spokesman Carl Stern said.

The guidelines are interim and not necessarily permanent, Stern said, adding that they ″may put too much of a crimp in media coverage.″

The media, however, had not been told of the new arrangements, first made public in May 7 editions of The Dallas Morning News.

″The attorney general is determined to professionalize these operations and this is a reflection of that,″ Stern said in a telephone interview.

The standoff at the Branch Davidian cult’s compound near Waco, Texas, that resulted in the deaths of 70 people April 19 played a large role in prompting the Justice Department to issue the new guidelines, Stern said.

There have been indications that an alert by a Bureau of Alcohol, Tobacco and Firearms official to Waco news organizations of an impending operation may have led to the cult being tipped off before the ATF’s Feb. 28 raid.

ATF agents were met with a barrage of gunfire that killed four agents and wounded 16 others. The 51-day standoff then ensued.

The ATF is a Treasury Department agency and the new Justice Department guidelines would not affect it.

The guidelines also say Justice Department officials may ask reporters to leave the scene voluntarily ″if their presence puts the operation or the safety of individuals in jeopardy,″ Stern said.

If the reporters who do show up at such sites on their own decline to leave, the law enforcement officials should consider canceling the operation if that is practicable, he said.

Stern covered the Justice Department and the Supreme Court for NBC News for many years before joining the government a few weeks ago as the chief spokesman for the Justice Department.

He said he reviewed the media guidelines issued Jan. 14 by then-Attorney General William Barr and found there was no rule pertaining to media presence at operations where arrest and search warrants were being served.

--- Charges Dropped Against Two News Photographers in Texas

WACO, Texas (AP) - A state prosecutor has decided to drop two misdemeanor trespassing cases involving news photographers trying to take pictures of the burned-out Branch Davidian compound.

Rick Bowmer, 37, of The Associated Press’ Houston office; and Kerwin Plevka, 42, of the Houston Chronicle, were arrested April 21 by Texas Department of Public Safety officers when they tried seeking a new vantage point from which to photograph the charred buildings.

″We were notified by the DPS that they no longer wished to proceed on the case so we declined to proceed with our prosecution,″ said Alan Bennett, an assistant district attorney with McLennan County.

Bennett said his office respected the complainant’s wishes.

A spokeswoman in Bennett’s office said computers showed May 4 that the cases had been dropped April 28.

The charges originally were listed as interfering with the duty of a police officer but were changed to trespassing once it was determined that the photographers never physically got in anyone’s way, he said.

Trespassing is a Class B misdemeanor that carries a maximum penalty of 180 days in jail and a $1,500 fine.

Bowmer began his AP assignment in Houston in July 1992. Plevka has been with the Houston Chronicle since 1988.

--- Jury Picked for Psychoanalyst’s Libel Suit Against New Yorker

SAN FRANCISCO (AP) - Eight people who said they’d never heard of a noted psychoanalyst or the journalist who wrote about him and had little knowledge of The New Yorker were picked as jurors for a libel case.

The lawsuit, which goes to trial May 10, challenges five statements attributed to Jeffrey Masson in Janet Malcolm’s 1983 New Yorker article about Masson’s criticisms of psychoanalysis and his firing as projects director of the Sigmund Freud Archives.

The quotations include statements that Masson was considered an ″intellectual gigolo″ by archive officials, that he would have turned Freud’s house into ″a place of sex, women, fun,″ and that he would be regarded as the greatest psychoanalyst since Freud.

The statements as printed cannot be found in Malcolm’s tape recordings of her interviews with Masson, but Malcolm denies fabricating them and says most were in notes she took of interviews that were not taped. She and the magazine also deny harming Masson, who seeks $10 million in damages.

Some legal issues in the case have already reached the U.S. Supreme Court. The court ruled in 1991 that changing a quote was not necessarily libel but that a journalist could be sued for alterations that distorted the original meaning and damaged the speaker’s reputation.

Jury selection took two hours May 6. Those picked said they had never heard of Masson or Malcolm. The jury questionnaires, which have been kept confidential, showed that ″very few read The New Yorker,″ Charles Morgan, Masson’s lawyer, told reporters.

About 15 percent of the magazine’s 650,000 total paid circulation is in California.

U.S. District Judge Eugene Lynch gave the jurors copies of Malcolm’s article to read over the weekend. He told them while outlining the case that freedom of the press is ″for the benefit of all of us″ but that ″calculated falsehoods″ are not constitutionally protected. Boston Globe Declares Impasse in Contract Talks

BOSTON (AP) - The Boston Globe declared an impasse in contract talks with its largest union after nearly 2 1/2 years and put into effect its own contract that grants 3.28 percent pay raises and cuts health insurance costs.

″Nobody loses on this. All of the (Boston Globe Employees Association) employees will become economically better with this package,″ said Richard Gulla, spokesman for the newspaper, which is owned by Affiliated Publications Inc.

Robert Jordan, president of the 1,000 editorial and other workers in the BGEA, said it would oppose the declaration of an impasse but said the move to improve health insurance and other benefits was ″a major plus for union members.″

The Globe said it would increase pension and disability benefits, and in return would institute a plan for lower wage levels for newly hired workers in some job categories, adopt more flexible rules for use of contract labor and take other steps, also opposed by the union, that it said were needed to stay competitive.

The Globe implemented its contract, effective May 9, but Gulla said the Globe would be willing to look at new offerings by the union.

Gulla said an impasse was declared because the company did not think it could reach a settlement with the union ″that addresses the Globe’s needs.″

He said there was urgency behind the move because employees faced soaring health insurance costs. Union members now pay nearly $70 a week for family coverage but were scheduled to begin paying up to $112 a week.

Gulla said the contract being imposed will cut the $70 rate by about 32 percent through new company payments into the health fund.

The company said it would not implement retroactive pay raises or proposals for lifetime job security for most full-time BGEA members.

Union officials said they had refused to recommend the company’s contract offer partly because of the two-tier wage and subcontracting provisions.

--- $120 Million Libel Lawsuit Filed Against Village Voice

NEW YORK (AP) - A lawyer filed a libel lawsuit against The Village Voice and one of its staffers, saying the weekly falsely accused him of illegally helping a company win a city contract for collection of parking tickets.

The lawsuit, filed May 4, seeks a total of $120 million in compensatory and punitive damages - $40 million each for Sid Davidoff, his law partner, Howard Druckman, and their law firm, Davidoff & Malito.

Davidoff is known as a close friend of both Mayor David Dinkins and First Deputy Mayor Norman Steisel. The lawsuit called Davidoff and Druckman longtime ″active and prominent ... lawyer-lobbyists.″

In its April 13 and April 20 issues, the Voice alleged that Davidoff’s firm had campaigned to have a contract awarded to Lockheed Information Managerial Systems without registering as a lobbyist, as is legally required by the city’s administrative code.

The writer, Wayne Barrett, was named as a co-defendant. ″This is a totally frivolous lawsuit,″ he said.

Attorney Barry Slotnick, representing the law firm, said Lockheed had never retained the firm. He said the weekly knew the information was false and published it with ″actual malice and with the willful intent to injure.″

Several years ago, he said, the firm made a ″conscious decision″ to avoid dealings with the city Parking Violations Bureau or potential contractors, and had advised prospective clients of this.

The lawsuit said failure to register as a lobbyist is a class A misdemeanor, which is punishable by up to a year in jail. It also carries civil penalties of up to $15,000 in fines and a 60-day ban on lobbying activity.

--- Sheriff’s Deputy Loses Libel Case Against S.C. Newspaper

COLUMBIA, S.C. (AP) - A sheriff’s deputy lost his $250,000 libel lawsuit against The State newspaper.

Richland County Deputy Doug Humphrey sued over reports that he failed a lie-detector test concerning allegations he promised not to arrest prostitutes if they had sex with him while he worked as a security guard at a truckstop.

Another article reported that Humphrey testified at his girlfriend’s drunken-driving trial that state Highway Patrol troopers fabricated evidence in driving under the influence cases.

A Richland County jury deliberated six hours May 6 before returning the verdict. Humphrey’s lawyer, Herb Louthian, said they had not decided whether to appeal.

During the trial, a sheriff’s polygraph operator said Humphrey had failed the lie-detector test. The transcript from his girlfriend’s trial showed that Humphrey testified that Highway Patrol troopers could have manipulated the DUI test because of friction between the patrol and the sheriff’s department.

Humphrey complained that he never talked to a reporter about the case, but one article said he would not comment. The newspaper’s attorney, Jay Bender, said the stories should have said The State tried to contact Humphrey but he could not be reached.

Because Humphrey was a public official, he had to prove that the reports were false and that The State either knew they were false or printed them with substantial questions about their accuracy, Bender said.

--- Fifteen Companies Form Consortium for Electronic Media

CAMBRIDGE, Mass. (AP) - Major newspaper companies have helped form an international consortium to fund research that will explore ways to gather and deliver the news electronically.

The consortium of 15 companies includes Gannett Co., Knight-Ridder Inc., Times Mirror Co., Tribune Co. and Hearst Corp., as well as computer giant International Business Machines Corp.

They will sponsor research at the Massachusetts Institute of Technology’s Media Laboratory.

″We will develop the tools and technology ... to deliver the news of the future,″ John Hynes, associate director of the lab, said May 7.

A driving force behind the project is the trend toward digital technology, where all information - whether print, audio or video - is stored electronically as pieces of computer data.

″I think there is a general sense that in some point in time, (the news) will all be electronic,″ Hynes said. ″It doesn’t mean paper will go away. But there will be a multiplicity of ways an individual absorbs the news.″

Among the technologies being developed at MIT is a computerized, personalized newspaper, where certain articles will receive priority based on a reader’s interests, Hynes said.

The research effort eventually could receive about $2 million annually. Hynes said several more companies are expected to join the consortium this year.

Other companies currently in the consortium are: Aarnulehti Group Inc.,; ABC Radio Networks and Capital Cities-ABC Publishing Group; Advance Publications Inc. and Newhouse Broadcasting Corp.; BellSouth Enterprises Inc.; Grupo Consolidado; Globe Newspaper Co.; McCann-Erickson; Reed Elsevier Plc; and Televisa SA de CV.

--- LA Daily News Trims 25 Editorial Jobs

LOS ANGELES (AP) - The Daily News reduced its editorial staff by 25, including 13 employees who accepted voluntary buyouts and 10 layoffs.

Two of those laid off were managers at the San Fernando Valley-based newspaper, which has more than 1,250 employees and a weekday circulation of 212,255. It announced the reductions May 6.

It was the latest in a series of cutbacks at Southern California newspapers, which have been affected by a lingering regional recession. Times-Mirror Survey: Waco Fire, King Trial Attracted Unusual Attention

WASHINGTON (AP) - News reports about the tragedy at the Branch Davidian cult compound in Texas and the second Rodney King beating trial attracted a rare amount of public attention, according to a new survey.

And yet, the same study showed that fewer than one in five gave the news media excellent grades for reporting the events and that many thought they got too much coverage.

″The second King trial and the inferno at Waco overshadowed all other stories in public interest during the (April 29-May 2) period,″ said the survey by the Times Mirror Center for the People and the Press. It said the events were followed ″very closely″ by 47 percent and 50 percent, respectively, of 1,009 adults surveyed.

It called these figures ″ratings which few other events in recent years can match.″

The survey had a margin of error, attributable to sampling, of plus or minus 3 percent.

When the survey asked if any stories were given too much play, 42 percent mentioned the Waco affair, 26 percent the King trial and verdict in Los Angeles, and 15 percent said the march on Washington by homosexuals.

The civil war in Bosnia, which failed to capture public attention earlier, was followed by nearly one in four Americans after President Clinton signaled a willingness to commit U.S. forces to stop ″ethnic cleansing.″ Only 4 percent said it received too much coverage.

There was a drop in interest in the U.S. economy, from 49 percent in February, to 37 percent and only 27 percent said they followed the Republican- led demise of Clinton’s stimulus package.

Thirty percent of the public followed health care reform closely - a rise of 2 percent since February - and the order to allow women to serve in some combat duty got a high level of interest from 25 percent of women and 29 percent of men.

The survey said only 16 percent of the public followed the gay march on Washington.

Only 16 percent of those survey said the reporting on Waco was excellent and 17 percent liked the coverage of the King trial. Coverage of these events was only fair, according to 21 percent and 30 percent, respectively

The survey found criticism of coverage of the King trial. While 54 percent felt the coverage was fair, 34 percent called it one-sided.

The survey asked whether the press shared the blame for the extent of the Los Angeles riots after the first King trial. Fifty-six percent said the nature of the coverage encouraged the riots, with most whites saying yes and most blacks saying no. --- Newspapers Sue to Force University to Comply With Open Meetings Act

LANSING, Mich. (AP) - Two newspapers have sued Michigan State University, claiming its search for a new president violates the state Open Meetings Act.

The suit was filed May 5 in Ingham County District Court by The Detroit News and the Lansing State Journal. It accuses Michigan State trustees and the search committee they formed of improperly screening presidential candidates in private.

Circuit Judge James Giddings scheduled a May 18 hearing on the newspapers’ request for a court order forcing the university to comply with the Open Meetings Act and to stop meeting privately to discuss presidential candidates.

Michigan State officials have said they plan to hire a successor to John DiBiaggio by Sept. 1. DiBiaggio became president of Tufts University in Medford, Mass., last August. Gordon Guyer is serving as interim president.

The trustees planned to publicly release the names of a half-dozen finalists in June, according to Joel Ferguson, chairman of the board of trustees.

--- Atlanta Newspaper Wins Approval for Three-Digit Info Numbers

ATLANTA (AP) - Newspaper readers in Atlanta soon will be able to dial a three-digit number and receive stock quotes, sports scores, weather reports and other information.

The state Public Service Commission granted Cox Enterprises, owner of The Atlanta Journal-Constitution, the right to use the number 511 for one year.

Cox has applied for similar services for newspapers in Texas, Ohio, Colorado and Arizona.

In Arizona, Cox owns The Yuma Daily Sun and Tribune Newspapers, which publishes in Mesa, Tempe, Chandler and Gilbert.

The Journal-Constitution said it will begin its service within a few months. Customers will be able to use fax and voice formats.

The Journal-Constitution has been offering a variety of telephone information services through seven-digit numbers for several years. Advertisers supported those numbers.

Southern Bell will collect the cost through consumers’ monthly telephone bills. Berry said the newspaper has not decided on the cost per call.

The Public Service Commission approved the 511 number on May 4 after rejecting two other numbers, one of which would have gone to Williams Communications, owned by Gov. Zell Miller’s chief of staff, Virgil Williams, and to Infodial Inc.

Commission members said more information is needed on how the three-digit system will work.

Only one other newspaper in the nation has received approval to use a three-digit number. The Palm Beach (Florida) Post, also a Cox newspaper, began offering three-digit telephone information services March 7.

--- Wisconsin Newspaper Begins Fax Service

LA CROSSE, Wis. (AP) - The La Crosse Tribune has launched a fax service offering subscribers news, data and other information beyond that published in the daily paper.

Reader Direct enables subscribers to choose stories and information from a directory published daily in the Tribune. The cost is $9.95 a month plus a one-time $9.95 connection fee.

The daily index has more than 100 stories on world, national, state and local events, sports and syndicated columns, stock information and information on local businesses, products and services.

Personalized stock charts are available as a special option.

Lee Enterprises, parent company of the Tribune, and Consumer Power Marketing of Waukesha, Wis., are partners in Reader Direct. If successful, the service will be expanded to other Lee Enterprises papers.

Many daily newspapers are offering similar services.

--- Scholarships to Honor Former Charleston, W.Va., Publisher

MORGANTOWN, W.Va. (AP) - Scholarships memorializing former Charleston Gazette Publisher W.E. ″Ned″ Chilton III have been established for West Virginia University journalism and political science students.

Chilton was publisher of the Gazette for 26 years before his 1987 death. His widow and daughter, Elizabeth and Susan Chilton, created the endowments with a gift to the WVU Foundation.

Interest from the donations will fund the scholarships.

Gifts may be made to the WVU Foundation, P.O. Box 4533, Morgantown, W. Va. 26504. Alternate Postal Delivery Opens New Growth Routes for Newspaper Companies

CHICAGO (AP) - Newspaper publishers can take a new route to growth through alternate postal delivery, Tribune Newspaper Co. President John W. Madigan said.

″We have to redefine ourselves,″ Madigan told a meeting May 6 of newspapers affiliated with Alternate Postal Delivery Inc., the nation’s largest private delivery company for second- and third-class mail.

APD’s newspaper affiliates use their adult carriers to deliver magazines, catalogs, books, directories, product samples and promotional materials. Because the originator of the material is charged by the piece rather than by weight, APD consistently underbids U.S. Postal Service prices for delivery, according to the Grand Rapids, Mich.-based company.

Madigan said alternate delivery lets Tribune Newspaper Co., publisher of the Chicago Tribune, deliver its own alternative publications plus magazines, product samples and advertisement inserts.

He said Tribune delivers the local weekly Crain’s Chicago Business in the downtown area. Tribune delivered the Sears, Roebuck and Co. catalog before it folded this year.

″If we are to be more competitive in the future, we must have an efficient and flexible method of delivery to the consumer. That’s where alternate delivery comes in,″ Madigan said.

Alternate postal delivery is a $500 million-a-year industry, according to APD President Phillip D. Miller and Chairman Stan Henry.

They announced the addition of seven new markets in California, Indiana, Michigan and Wisconsin. With the expansion, APD will be serving 25 million homes, about one-quarter of deliverable homes in the United States, they said.

--- State Will Test Orlando Sentinel Property for Groundwater Pollution

ORLANDO, Fla. (AP) - Florida’s Department of Environmental Regulation will test for groundwater contamination beneath The Orlando Sentinel’s downtown newspaper plant.

The DER had requested access to the property in February, and department lawyer Tom Beason said a lawsuit was being considered to get permission. But Sentinel Communications Co. said May 5 it agreed to allow the probe.

Sentinel spokeswoman Bette Jore said the company had waited because the DER had not provided testing guidelines until recently.

A Chicago law firm representing the company also released a letter to the DER protesting that other properties near the contamination have not been targeted for similar tests. Company attorney Michael Dolan reiterated a private consultant’s findings that the contamination had not originated from the newspaper’s property.

Trichloroethene, or TCE, has been found in toxic concentrations beneath the intersection of Colonial Drive and Orange Avenue.

TCE, a solvent now heavily restricted, was once popular among printers, dry cleaners and other industries. A Sentinel study found that the chemical was used at one time or another by more than 60 companies in a 10-block downtown area.

--- Chicago Newspaper Changing Name, Adding Saturday Edition

CHICAGO (AP) - The Southtown Economist is changing its name and adding a Saturday edition.

The Pulitzer-owned Chicago newspaper, which serves the south suburbs and Chicago’s southwest and southeast sides, also plans morning delivery, a new contemporary design, new sections and a free telephone information service - all beginning June 1.

The paper’s new name will be the Daily Southtown, ″adopting the shorthand many readers have long used, and dropping the word Economist, which caused some to believe the Southtown was a business publication,″ Publisher Thomas E. Jackson said.

Previously, the Southtown was available on newsstands in the morning and was delivered to homes in the afternoon.

New sections include ″Your Town,″ a twice-weekly tabloid pullout that provides expanded coverage of news and events in Chicago neighborhood and 45 suburban communities.

A free telephone information service will give callers access to the latest news, weather, sports scores and stock listings.

The addition of a Saturday edition will make the paper a seven-day-a-week publication.

The cost of the paper remains the same, 25 cents daily and $9.40 for four weeks of home delivery.

--- Newspapers Without Presses May Get Break From Tenn. Sales Tax

NASHVILLE, Tenn. (AP) - The state House passed and sent the Senate a bill that gives sales tax breaks to newspapers that don’t use their own printing presses.

The bill, which passed May 6 on a 76-15 vote, would exempt newspapers from paying taxes on production materials like film, chemicals and typesetting equipment.

State law now requires newspapers to pay sales taxes on the production materials if they do not own a press, said Rep. Clint Callicott.

Operations that don’t print their own newspapers will still be liable for the state sales tax until July 1, the effective date of the new law.

Many of the state’s smaller newspapers prepare their pages in their own shops before shipping them out for the final prepress step at a printing operation.

--- Cowles Media Reports $15 Million Profit For Fiscal 1993

MINNEAPOLIS (AP) - Cowles Media Co., the privately owned publisher of the Star Tribune newspaper, said that its annual net earnings rose 47 percent despite a fourth-quarter loss.

The Minneapolis-based company, which also owns Cowles Magazines Inc., reported profits of $15 million, or $6.55 a share, for the fiscal year ended April 3. That compares with fiscal 1992 net earnings of $10.2 million, or $4.48 a share.

Cowles’ earnings were lowered from $16.4 million, or $7.13 a share, because of a one-time accounting change for retiree medical expenses and income taxes. Cowles had a 53-week 1993 fiscal year, compared with 52 weeks for fiscal 1992.

For the fourth quarter, Cowles reported a loss of $1.3 million, or 57 cents a share, compared with a loss of $607,000, or 26 cents a share, for the year before.

The company said May 6 most of the loss resulted from the implementation of an employee bonus program that covered most Star Tribune employees.

Cowles reported revenues of $334.6 million for fiscal 1993, up 10.2 percent from the year before.

Newspaper revenue increased 6 percent and magazine revenue increased 28 percent, with much of the improvement on the magazine side due to newly acquired businesses, the company said.

Cowles Media also owns the Scottsdale Progress in Arizona and Cowles Business Media Inc. in Stamford, Conn., publishers of specialized business magazines and information services.

Cowles Magazines, based in Harrisburg, Pa., publishes special interest consumer magazines and related books and products. Name Changes, But Doesn’t, at Detroit Newspaper Agency

DETROIT (AP) - The company that runs the business operations of the city’s two major daily newspapers has announced a name change - of sorts.

The Detroit Newspaper Agency, which manages all but the editorial operations of The Detroit News and the Detroit Free Press, said it will start calling itself ″Detroit Newspapers.″

However, it plans to retain its official corporate name, Detroit Newspaper Agency.

″Detroit Newspapers will continue to use the designation of ‘Detroit Newspaper Agency’ in legal matters but will do business as ’Detroit Newspapers,‴ the organization said May 4.

The company also is modifying its logo.

The Free Press is owned by Knight-Ridder Inc. and publishes weekday mornings. The News is owned by Gannett Co. Inc. and appears weekday afternoons. They have combined editions Saturday and Sunday mornings.

--- Survey Shows That Italians Devote 15 Minutes to Dailies MILAN, Italy (AP) - About 21.5 million Italians, or 43 percent of the population, read a newspaper a day.

Reading takes 15 minutes a day, compared with an average of 187 minutes a day devoted to television, according to results of a survey released May 6 at the annual Milan fair of technology for the publishing industry.

The European average is 26 minutes for reading dailies and 185 minutes for the television.

--- BROADCASTING: Industry Predicts Thousands of Disputes From New Rate Restrictions

WASHINGTON (AP) - The cable television industry is telling federal regulators that new restrictions on monthly rates could lead to thousands of disputes with individual cable operators.

But the nation’s largest cable company, Tele-Communications Inc., or TCI, says there is no movement within the industry to try to thwart the law with frivolous requests for hearings.

The Federal Communications Commission released hundreds of pages of rules to guide the nation’s 10,000 cable operators in adjusting rates for basic cable TV service.

In three-fourths of the cases, this should lead to rollbacks, the FCC said.

But a cable company that cannot cover its cost of doing business and make a certain rate of return under the new restrictions can appeal to the commission, the rules say.

The National Cable Television Association said no massive effort existed to undercut the law. But association President James Mooney contended that the new rules took ″one, big, national political controversy and made it into 10,000 local political controversies, each of which will, over time, wend its way back to the FCC’s doorstep.″

The cable industry fought a bitter battle against the legislation that created the new rules. The law was the only legislation enacted during the Bush administration over the president’s veto.

TCI Vice President Bob Thompson said May 6 that his company has no intention of turning the battle it lost in Congress into a fight over implementation of the new rules.

But he noted that it is too soon to tell how many cable operators will go forward with ″cost-of-service″ hearings. ″We are not aware of any movement within the industry to file frivolous requests for hearings,″ he said.

TCI cable operations serve about 10.2 million of the 57 million cable subscribers in the United States.

--- House Panel Approves Selling Space on Spectrum

WASHINGTON (AP) - The government would for the first time sell space on the airwaves instead of giving it away under legislation approved by a House subcommittee.

The space would be used by industries developing new wireless computers, telephones, faxes and other communications systems.

Currently, the Federal Communications Commission issues licenses to broadcasters and other users through a lottery system, charging only nominal application fees.

But the Clinton administration has estimated that $7 billion could be raised if new space on the airwaves was transferred from government to private use and auctioned to the highest bidders.

The Licensing Improvement Act of 1993, passed unanimously May 6 by the House Energy and Commerce telecommunications subcommittee, directs the FCC to promote rapid deployment of the new technologies and fashion the bidding process so that small businesses have equal opportunities.

The bill now goes to the full Energy and Commerce committee for a vote.

The House has already passed the bill that frees for private use 200 megahertz of unused or underutilized radio frequency that had been reserved for government communications.

Many industries would be able to make use of such a large portion of the airwaves. The entire cellular phone industry was built on 50 megahertz, for example, and all of FM radio uses only 20 megahertz.

--- Southwestern Bell Corp., Cox Cable Communications Sign British Deal

SAN ANTONIO - Southwestern Bell Corp. and Cox Cable Communications completed an agreement to provide cable television and telephone services in Britain.

Financial terms of the deal were not disclosed May 4.

Cox Cable initially will hold a 25 percent stake in existing cable television and telephone operations owned by Southwestern Bell International Holdings Ltd., a Southwestern Bell subsidiary.

Southwestern Bell last year began offering telephone service with its British cable business. About 9,000 of Southwestern Bell’s 57,000 cable television subscribers also are phone customers.

Cox Cable, a division of Atlanta-based Cox Enterprises Inc., has 1.7 million customers in 17 states. Report: Tele-Communications Inc. To Help Fox Launch Cable Network

LOS ANGELES (AP) - Tele-Communications Inc. will help Fox Broadcasting launch a cable TV network by providing slots on systems serving 10 million viewers, according to a published report.

TCI will pay Fox up to $30 million a year for permission to retransmit the network’s programs, the Los Angeles Times reported in its May 8 editions, citing unnamed sources familiar with the plan.

Under the deal, TCI would pay Fox about 25 cents per month for each of TCI’s approximately 10 million cable TV subscribers, the sources said.

Fox, in turn, would pay its affiliates either 7.5 cents per month for each cable subscriber in their market, or 5 cents plus 25 percent of the cable channel’s profit.

Fox would retain the rest of TCI’s investment to help finance operation of the new cable channel, which will carry a mix of original and repeat programs.

TCI and Fox declined comment on the report. CNN Conference: Journalists Say Television Oversimplifies World Affairs

ATLANTA (AP) - Television journalists must improve their coverage of conflicts around the world by providing better background and explanation, panelists said at a conference sponsored by Cable News Network.

In a panel discussion May 4 on the role of television news in ethnic conflicts, journalists criticized television coverage of the war in the former republics of Yugoslavia.

Television news focuses on scenes of violence, but rarely explains the region’s complex history, said Peter Kareithi, who edited a weekly magazine that was shut down by the Kenyan government in 1989 for exposing corruption.

The result is that people in foreign countries ″appear as if they are fanatics who kill each other for no reason,″ Kareithi said.

More than 200 television journalists from around the world were in Atlanta to attend the CNN World Report Contributors Conference.

CNN World Report is a 15-minute daily newscast that allows broadcasters from around the world to present news from their countries. A two-hour version of the show airs on Sundays, and CNN, the Atlanta-based all-news cable network, doesn’t edit or censor contributions.

″Television images shape our world view and influence votes,″ said Terry Anderson, the former chief Middle Eastern correspondent for The Associated Press who spent more than six years as a hostage in Lebanon. ″Do these images tell the truth, the whole truth, or even a partial version of the truth?″

But the panel journalists and Benazir Bhutto, former prime minister of Pakistan, agreed that CNN, which is now available in 142 countries, has helped link developing countries with the rest of the world.

″CNN ... has personalized pain, poverty, starvation, war and brutality, and has brought the reality of violence into billions of homes all over this planet,″ said Mrs. Bhutto, who was dismissed by President Ghulam Ishaq Khan in 1990. She is now the leader of the opposition and attempting to become prime minister again in elections scheduled for July.

Former President Jimmy Carter echoed that view at a reception at the Carter Presidential Center. Carter praised CNN for creating a world community by covering news from the far corners of the globe.

--- Judge Rules ESPN Must Rehire Fired Secretary

NEW HAVEN, Conn. (AP) - A federal judge has ordered ESPN to rehire a former secretary who was fired six years ago after refusing to accept a demotion when her boss’s job was eliminated.

U.S. District Judge Peter Dorsey ordered the Bristol-based cable television sports network to rehire Elaine Truskoski by July 1 as a staff secretary and pay her a salary of at least $29,862.

The salary is what Truskoski, 45, earned when she was fired in April 1987 plus the annual raises she would have received over the six years it took her to get her job back.

Dorsey said ESPN also must pay Truskoski’s legal fees, but he did not order any back pay because he said she had received severance pay, drawn unemployment compensation and had not actively sought full-time work.

The judge’s ruling, handed down last week, was in response to a civil rights lawsuit Truskoski filed in the spring of 1990.

″My lawsuit will hopefully shed light on women’s issues and, more importantly, produce change,″ Truskoski said May 4 from Tampa, Fla., where she was vacationing.

Mike Sotys, spokesman for ESPN, said the network will appeal.

In her lawsuit, Truskoski contended she was fired for challenging the company’s policy of demoting secretaries along with their bosses.

Truskoski was executive secretary to Allan B. Connal, second-in-command at ESPN. Connal was demoted during a reorganization after ESPN was purchased by Capital Cities-ABC Inc.

During the trial ESPN testified that when Connal was demoted, Truskoski’s responsibilities shrank. The company also contended she had turned down offers of three positions at the same levels of pay and benefits, jobs which Truskoski said would have meant a loss of status in the company and would have diminished her advancement opportunities.

--- Changes Are Afoot at New NBC Magazine

NEW YORK (AP) - Count on it: NBC’s upcoming new magazine show will be a magazine show on NBC. Much of the rest of what currently is known as ″Prime Story″ is up in the air.

Andrew Lack, president of NBC News for a little less than a month, met with ″Prime Story″ staffers May 3 and, according to spokeswoman Peggy Hubble, ″He told them that he’s looking at reformatting and making some changes.″

Sources close to the show say Lack’s retooling may be extensive and delay the show’s premiere, first scheduled for April, most recently set for June 23.

Executive producer Steve Friedman, who masterminded the show, will likely move on.

″I have been led to believe by Andy that he has other plans for me,″ Friedman said. ″There’s no question that I’m going to be at NBC for the next two years, at least.″

Lack, whose background is in documentary and magazine producing, came from CBS News, where he created ″West 57th″ and produced ″Street Stories.″

″It’s naive to believe that he was going to come in here and not change things,″ said Friedman, who until January was executive producer of ″NBC Nightly News.″

″Today″ executive producer Jeff Zucker is considered a favorite to step in for Friedman, who may return to ″Today,″ which he ran for many years. ″I’ve heard the same rumors,″ Zucker said - then declined to comment.

Gone from ″Prime Story″ is the single-topic concept that guided its gestation the past few months, and even the show’s name and time slot (Wednesdays at 9 p.m. Eastern) are expected to change, sources said.

Likely out as anchors are Mike Schneider, Faith Daniels and Fred Francis, although they are expected to stay on as reporters.

Instead, ″Nightly News″ anchor Tom Brokaw and ″Today″ co-anchor Katie Couric reportedly would bring their marquee value to the role of host. ″Later″ host Bob Costas also has been mentioned. Coming Soon to TV Screen Near You: An All-Food Channel

NEW YORK (AP) - Coming this fall: the ultimate side dish for TV dinners -and breakfasts and lunches and everything in between.

The 24-hour TV Food Network is either overkill with a vengeance or the logical result of Americans’ consuming interest in what they consume and what it does to their figures and their health.

The people behind TVFN have planned a course for every palate - cooking demonstrations from chic chefs such as Jacques Pepin; classic shows such as those of TV’s first chef, Dione Lucas; new product news and reviews from viewers; nutrition information; hints on feeding a family for $75 a week; and even a program featuring celebrities and their eating habits, with Robin Leach as host. Lifestyles of the Rich and Hungry, perhaps?

The cable channel won’t shy away from controversy over labeling, food safety or useless products, promised Reese Schonfeld, who was a founding president and chief executive of Cable News Network and is TVFN’s vice chairman.

Phil Lempert, who produced the ″Lempert Report″ on the food industry and reported on food and supermarkets for television’s ″Live With Regis & Kathie Lee,″ is TVFN’s managing editor. He also plans to report twice daily on food news.

TVFN is being developed as part of basic cable service by the Providence Journal Co., which owns newspapers and television stations, and its Colony Communications subsidiary. It was introduced to potential advertisers in April at a cable advertising trade show in New York.

TVFN plans its debut in November with eight hours of programming repeated three times, and plans 12 hours of programming by 1995. Other cable companies are considering food channels, too.

Jack Clifford, TVFN’s chairman and president of the Providence Journal Broadcasting Co., said he expects the new channel to siphon off some newspaper advertising but couldn’t say how much.

--- WGN-TV’s News Director Resigns

CHICAGO (AP) - Paul Davis, news director for WGN-TV for 13 years, is resigning, the station announced May 3.

Davis will continue to serve as a consultant to WGN-TV and Tribune Broadcasting Co. on news-related projects, said Peter Walker, WGN-TV’s vice president and general manager.

Jim Disch, now WGN-TV’s assistant news director, will serve as acting director while the company determines who will replace Davis.

WGN distributes its signal via satellite to cable systems nationwide and is available to more than 34 million homes outside Chicago.

--- Gray Communications Says Largest Shareholder Will Sell Ownership

ALBANY, Ga. (AP) - Gray Communications Systems Inc. said its largest shareholder, the estate of James H. Gray Sr., will sell its ownership for about $13.5 million.

The estate, which owns 26 percent of the firm, will sell its holdings to the Atlanta-based Bull Run Corp.

The sale is contingent on an investigation by Bull Run and the approval of the Federal Communications Commission.

Gray Communications is an Albany-based holding company that owns The Albany Herald and NBC-affiliated television stations WALB-TV in Albany, WJHG-TV in Panama City, Fla., and WJHG-TV in Monroe, La.

--- FELLOWSHIPS: 12 Journalists Named As Nieman Fellows at Harvard

CAMBRIDGE, Mass. (AP) - Twelve journalists were chosen to receive Nieman Fellowships at Harvard University.

The fellowships are awarded to journalists for a year of study in any of the university’s departments. They were established in 1938 in memory of Lucius Nieman, founder and publisher of The Milwaukee Journal.

Chosen May 4 to attend next year were Gregory Brock, 39, assistant news editor of The Washington Post; Sam Fulwood 3rd, 36, Washington correspondent for the Los Angeles Times; Lorie Conway George, 38, a field producer at WCVB- TV in Boston; Frank Gibney Jr., 34, Beijing bureau chief for Newsweek, and Maria Henson, 32, editorial writer for the Lexington Herald-Leader in Kentucky.

Also, Jerry Kammer, 43, project reporter for The Arizona Republic; David Lewis, 35, a Cable News Network correspondent; Katherine Molinski, 34, chief correspondent in Brazil for Reuters; Alan Ota, 38, Washington correspondent for The Oregonian in Portland; Melanie Sill, 34, deputy metro editor at The News & Observer in Raleigh, N.C.; Dan Stets, 44, Berlin bureau chief for The Philadelphia Inquirer, and Larry Tye, 38, a reporter at The Boston Globe.

Brock and Fulwood plan to study U.S. demographic trends; George, education; Gibney, political and social issues; Henson, racial and ethnic relations; Kammer, American history and literature; Lewis, post-Cold War nationalism; Ota, U.S.-Japanese relations; Sill, the relationship between the federal government and cities; Stets and Molinski, economic issues; and Tye, environmental problems.

International journalists receiving fellowships will be named later.

--- Twelve U.S. Journalists, Seven Foreign Journalists Named Knight Fellows

STANFORD, Calif. (AP) - Twelve U.S. journalists and seven from abroad have been awarded John S. Knight Fellowships at Stanford University for the 1993-1994 academic year.

While at the university, fellows pursue independent courses of study and participate in special seminars.

The Knight fellows working for U.S. organizations, listed alphabetically, are: Bryan Brumley, chief of bureau in Moscow, The Associated Press; Kate DeSmet, staff writer-religion, The Detroit News; Doug Foster, freelance journalist, Albany, Calif.; Robert T. Garrett, political columnist and reporter, The Courier-Journal of Louisville, Ky.; Michelle Johnson, copy desk supervisor, The Boston Globe.

Also, Kim Komenich, staff photographer, San Francisco Examiner; Bob Minzesheimer, White House-political editor, USA Today; Mary Murphy, producer ″48 Hours,″ CBS News; David Schrieberg, Mexico City bureau chief, The Sacramento Bee; Jason Seiken, city and suburban editor, The Patriot Ledger (Quincy, Mass.); Phillip Trounstine, political editor, San Jose Mercury News, and Don Williamson, editorial columnist, The Seattle Times.

The Knight fellows working for non-U.S. organizations, listed alphabetically, are: Tom Backmansson, head of program acquisition, Swedish section, Finnish Broadcasting Co., Helsinki, Finland; Leda Beck, senior editor, O Estado de Sao Paulo, Sao Paulo, Brazil; Tabita Simawati Gunawan, reporter, Jakarta Post, Jakarta, Indonesia.

Also, Desmond Latham, chief reporter, Radio 702, Johannesburg, South Africa; Jeffrey Simpson, national affairs columnist, Ottawa, The Globe and Mail, Toronto; Maria Speck, editor-reporter, Deutsche Presse Agentur, Munich, Germany; Mitsuhiro Yoshida, staff editor, Chugoku Shimbun, Hiroshima, Japan. PERSONNEL: Business Journalists’ Group Elects Officers

NEW YORK (AP) - James M. Kennedy, business news editor of The Associated Press, has been elected president of the Society of American Business Editors and Writers.

Kennedy led a slate of new officers and board members elected by the national organization of business journalists at its annual meeting in New York.

The organization also approved the launch of a fund-raising campaign to create an endowed chair in business journalism at the University of Missouri School of Journalism.

Other officers elected were: Gary Klott, author and syndicated columnist for National Newspaper Syndicate, vice president; Debra Whitefield, Newsday’s assistant managing editor for business news, treasurer, and Jodi Schneider, deputy managing editor for business news at The Orlando Sentinel, secretary.

William Barnhart, financial markets columnist for the Chicago Tribune, was re-elected editor of the organization’s newsletter, The Business Journalist.

Named to the board of governors of SABEW were Peter Behr of The Washington Post, Rodney Brooks of USA Today, Mark Calvey of The Charlotte (N.C.) Observer, Henry Dubroff of The Denver Post, Steve Dunphy of The Seattle Times, Cheryl Hall of The Dallas Morning News, Lisa Holton of the Chicago Sun-Times, Charles Jaffe of The Morning Call of Allentown, Pa., Myron Kandel of Cable News Network, Richard Papiernik of The Albany (N.Y.) Times Union, Mark Rohner of Gannett News Service, Rex Seline of The Miami Herald, Peter Sinton of the San Francisco Chronicle and Tom Walsh of The Detroit Free Press.

Randall Smith, assistant managing editor of The Kansas City Star, retained an ex-officio board seat as immediate past president.

The endowment project approved by the membership would establish a SABEW chair for graduate and mid-career studies in business and financial journalism. A total of $1.1 million would be raised from media companies or foundations with the help of the University of Missouri at Columbia, Mo., where the SABEW administrative offices are based.

SABEW is a 30-year-old organization with more than 1,800 members across the country. Assistant Editor of Editorial Page Named at New York Times

NEW YORK (AP) - Susanna Rodell, an editorial writer at The Hartford Courant, was appointed assistant editor of The New York Times’ editorial page.

Rodell, 44, who replaces David C. Anderson on the Times’ editorial board, will start work June 1, the Times said.

At the Courant, Rodell wrote on international, national and local issues, specializing in East Asian and Latin American affairs, since 1991.

She previously worked in Melbourne, Australia as a reporter and editor.

--- Gelb Named President Of Council On Foreign Relations

NEW YORK (AP) - Leslie H. Gelb, a columnist for The New York Times, was named president of the Council on Foreign Relations.

Gelb succeeds Peter Tarnoff, who left the council to join the Clinton administration as undersecretary of state for political affairs.

Gelb, who has been deputy editorial page editor, editor of the op-ed page, national security correspondent, and diplomatic correspondent for the Times, worked at the State Department during the Carter administration as director of the Bureau of Political and Military Affairs.

Gelb assumes his new duties May 10.

Based in New York, the council was established in 1921 and is a nonprofit and nonpartisan membership organization dedicated to improved understanding of U.S. foreign policy and international affairs. It publishes Foreign Affairs magazine.

--- Cartoonist Cathy Guisewite Wins Reuben Award

SCOTTSDALE, Ariz. (AP) - Cathy Guisewite, creator of the ″Cathy″ comic strip, received the annual Reuben Award from the National Cartoonists Society.

The group presented the award to Guisewite, 42, at its 47th annual dinner May 8. Other nominees were ″Calvin and Hobbs″ creator Bill Watterson and ″Doonesbury″ creator Garry Trudeau.

Guisewite’s strip features ″Cathy,″ a single, working woman who is constantly beset by problems created by such things as diets, fashion, parents, dogs, jobs and relationships.

The Reuben, the society’s equivalent of an Academy Award, is named for Rube Goldberg, the society’s first president. Goldberg also designed the whimsical- looking statuette that Reuben winners receive. DEATHS: Julius N. Cahn

WASHINGTON (AP) - Julius N. Cahn, an aide to Vice President Hubert H. Humphrey and later a magazine executive, died May 5. He was 70.

In 1964, Cahn became the vice president’s special assistant for health policy and media relations.

Four years later, he became deputy chairman of Citizens for Humphrey-Muskie in the Democrats’ unsuccessful presidential campaign.

Cahn joined Family Health magazine in 1969 and was later vice president of Family Media Inc. and president of Family Media Enterprises Inc. Jerry Cohen

SOUTH PASADENA, Calif. (AP) - Retired reporter Jerry Cohen, whose writing about the 1965 Watts riots helped the Los Angeles Times win a Pulitzer Prize, was found dead May 8. He was 70.

Cohen, who had been despondent over failing health for several years, apparently committed suicide, the Times reported, citing an unidentified family spokesman.

Cohen, who retired from the Times in 1987, was lead writer for the newspaper’s Pulitzer Prize-winning coverage of the Watts riots. He later was co-author of a book about the riots, ″Burn Baby Burn.″

Cohen previously worked for newspapers in Ohio, Pennsylvania, Illinois and Arizona and was the last city editor of the now-defunct New Orleans Item.

Survivors include his wife and two daughters. William J. Dorvillier

CONCORD, N.H. (AP) - William J. Dorvillier, a former Associated Press correspondent who won the 1961 Pulitzer Prize for editorial writing at The San Juan Star, died May 5. He was 85.

Dorvillier won the Pulitizer for editorials criticizing the Roman Catholic bishops of Puerto Rico for interfering in the 1960 election for governor.

He worked as a journalist in Puerto Rico for almost 40 years, starting in 1939 with the AP.

He was editor of The Puerto Rico World Journal from 1940 to 1945, worked as White House correspondent for the San Juan daily, El Mundo, then returned to Puerto Rico in 1953 to found the Dorvillier News Agency.

With backing from Cowles Magazines, Dorvillier founded The San Juan Star, an English-language daily, in 1959, and served as editor-publisher and president of Star Publishing Co. until 1967. He retired in 1979.

Survivors include a son. Robert B. Firestone

CINCINNATI (AP) - Robert B. Firestone, whose career at two Cincinnati daily newspapers spanned nearly 40 years, died May 4. He was 84.

He began working in 1934 at the Times-Star and continued until the Taft family sold it to Scripps Howard in 1958. In 1960, he went to The Cincinnati Enquirer and retired in 1975 as the assistant city editor.

Survivors include his wife, two daughters and two sons. Kenneth R. Giddens

MOBILE, Ala. (AP) - Kenneth R. Giddens, a longtime broadcaster and former director of Voice of America, died May 7 at age 84.

Giddens was founder and owner, along with other family members, of Mobile television and radio stations that bore his initials, WKRG-TV and WKRG AM and FM radio.

From 1969 to 1977, he was director of the Voice of America and assistant director of the United States Information Agency. In 1985, he served as acting director of Radio Marti, a branch of the USIA and Voice of America.

Giddens was a former board member of the National Association of Broadcasters and a former board chairman of the Federal Reserve Bank of Atlanta. Allen Grover

NEW YORK (AP) - Allen Grover, former vice president of Time Inc. and longtime right-hand man to Time’s founder, Henry Luce, died May 3. He was 92.

In 1931, Grover left the brokerage business to join Time magazine as a business and finance editor. He moved to Fortune magazine the following year, rising to assistant managing editor before becoming Luce’s assistant in 1936.

Grover served as vice president from 1939 until his retirement in 1962.

He is survived by his wife, a son and a daughter. Ellie Hopkins

LONGVIEW, Texas (AP) - Ellie Hopkins, former vice president and editor in chief of the Longview Daily News and Longview Morning Journal, died May 3. He was 84.

Hopkins joined the Longview Daily News in 1930 and worked as city editor, telegraph editor and editor in chief. The papers later combined as the Longview News-Journal.

Hopkins was also editor of the Texas Oil Journal of Longview.

He was a past president and past chairman of the board for both the Texas Press Association and the North and East Texas Press associations.

He is survived by his wife, a daughter and a son. Vincent Klock

DETROIT, Mich. (AP) - Vincent Klock, a former Detroit Free Press news editor responsible for some of the newspaper’s most memorable front pages, died May 6. He was 76.

Klock worked at the Free Press from 1945 to 1980. Among his most memorable contributions was the front page showing the Detroit Tigers 1968 World Series victory. The huge headline said ″We Win.″ It was flanked by exclamation points containing the faces of players Jim Northrup and Mickey Lolich.

Klock is survived by his wife, a daughter and two sons. Daniel H. MacDonald

LEWISTON, Maine (AP) - Daniel H. MacDonald, former managing editor of the Pacific Stars and Stripes newspaper and city editor at The Buffalo (N.Y.) News, died May 9 of cancer. He was 44.

MacDonald worked almost 10 years at The Buffalo News, starting as a reporter and rising to city editor. Later, he served as managing editor of the Pacific Stars and Stripes, the newspaper for U.S. military personnel in the Far East.

He moved to Maine to manage the night news-gathering operation for the Lewiston Sun-Journal. Florence Lee Rheam

TULSA, Okla. (AP) - Florence Lee Rheam, a former reporter for The Tulsa Tribune and the Tulsa World, died April 30. She was 90.

Mrs. Rheam worked as a society reporter and women’s page editor for the Tribune in the late 1950s and early 1960s before going to work for the Tulsa World in 1967.

Mrs. Rheam had contributed articles to Mademoiselle, Better Homes and Gardens, The Kansas City Star and The Christian Science Monitor.

There are no survivors.

--- NOTES FROM EVERYWHERE: Syndicated humor writer Lewis Grizzard, in his first column since heart surgery, credited skillful doctors and the prayers of fans for saving his life. ... Charles Wyly Jr. and his brother Samuel, who graduated from Louisiana Tech in 1956 and now run a Dallas software company, have endowed Louisiana’s second $1 million journalism chair - a professorship at Louisiana Tech. ... The mayor of Columbus, Neb., bought a newspaper ad in the Columbus Telegram to correct a misstatement he made at a council meeting that was broadcast on local cable television. ... Live call-in talk shows are burning up the airwaves in major Chinese cities with discussions of social and personal problems rarely broached in public before.

End Industry News Advisory

AP RADIO
Update hourly