Related topics

Publishers: Editors: Managing Editors:

December 27, 1994

Undated (AP) _ A summary of developments in the news industry for the period Dec. 19-27: American Publishing Buys Second Chicago Paper, the Daily Southtown

CHICAGO (AP) - American Publishing Co., the U.S. arm of Canadian newspaper publisher Hollinger Inc., has purchased the Daily Southtown of Chicago from Pulitzer Publishing Co. for $31.9 million in cash.

The Dec. 23 acquisition strengthens American Publishing’s presence in the Chicago market. In March it bought the Chicago Sun-Times, the city’s second- largest daily.

The Southtown, with a circulation of 59,000 weekdays and 65,000 Sundays, is the third-largest daily published in Chicago. The purchase also includes the News Marketer shopper and a commercial printing business on the city’s Southwest Side. The operations together employ 550 people.

Pulitzer, based in St. Louis, said its Chicago operations were a better strategic fit for American Publishing.

″This is one of those deals that is clearly beneficial for both parties,″ said Nicholas G. Penniman IV, Pulitzer senior vice president for newspaper operations.

American Publishing president Larry J. Perrotto said the acquisition complements the operations of Star Publications, a suburban Chicago newspaper group that was part of its Sun-Times purchase.

--- Duluth Newspaper Will Not Appeal $676,000 Libel Award

DULUTH, Minn. (AP) - The Duluth News-Tribune will not appeal a $676,000 libel award to a public works supervisor who the newspaper reported arranged to have the road to his house paved.

The paper said it would pay the judgment to Richard LeDoux rather than appeal to the U.S. Supreme Court. With interest, the award has grown to $730,000.

Publisher Jim Gels said that the newspaper will stop fighting the judgment because there is little chance the high court would accept the case. The state Supreme Court refused last month to consider it.

The News-Tribune reported in August 1989 that LeDoux ordered a crew to pave a road where he owned the only house. A subsequent city investigation called the improvements ″highly unusual″ and said LeDoux’s actions ″created the appearance of impropriety.″

LeDoux claimed that two news stories and two editorials were libelous. He objected to the use of the word ″paved,″ when technically city crews put new asphalt shavings on the road. He also objected to an editorial that said he showed ″wanton disregard of the public trust.″

The newspaper argued that the stories were substantially correct, the editorials were protected as opinion under the First Amendment and that LeDoux was a public figure.

As a public figure, he would have to prove any inaccuracies were published with ″actual malice.″

A jury ruled last year that LeDoux was a private figure and that statements in the stories and editorials were ″provable as false.″

Gels said said the articles and editorials were about an important and unfolding local news story that included LeDoux’s firing, arbitrators’ rulings and reinstatement.

″We feel that the jury was wrong in its decision and also think the appellate court issued a fundamentally flawed legal analysis of the case,″ Gels said.

Executive Editor Vicki Gowler said LeDoux’s legal victory will not affect news coverage.

Mark Anfinson, attorney for the Minnesota Newspaper Association, believes the case will have a chilling effect.

″The LeDoux decision will eliminate a large chunk of people from scrutiny by the press,″ he said. ″And that chunk of people are middle-level government officials, many of whom wield great power over us and have authority to spend tons of money.″

--- Colorado Newspapers Can Run Photos of Accused ‘Johns,’ Judge Says

AURORA, Colo. (AP) - A judge upheld an ordinance under which the city of Aurora will publish mug shots in the newspaper of people accused of trying to buy sex.

Robert Kriewald of Denver had challenged the ordinance after Aurora police arrested him in a sting.

The measure does not deny the suspects their due process rights, Municipal Judge Steve Fisher said Dec. 19. He then convicted Kriewald of solicitation and fined him $1,000.

The City Council last summer raised the fine for soliciting prostitution to $1,000, with the money to go toward ads featuring mug shots of alleged ″johns″ and a disclaimer saying they are innocent until proven guilty.

No photos had been published pending Fisher’s decision.

The Aurora Sentinel and its nine sister papers have agreed to run the photos, as has Out Front, a gay and lesbian publication.

People in Aurora, a suburb of Denver, also read The Rocky Mountain News and The Denver Post. Both papers said they won’t run the ads.

Post executive editor Neil Westergaard said it would be ″inappropriate for newspapers to get involved at this stage of prosecution and in effect become a form of punishment prior to a case being tried.″

Kriewald, a retired mobile-home salesman, said he does not plan to appeal.

″I’m not a martyr. I’d just as soon forget this. I’ve got an ex-wife and kids,″ he said.

--- Canada Proposes 80 Percent Tax on Some U.S. Magazines

TORONTO (AP) - Seeking to keep advertising dollars close to home, Canada proposed an 80 percent tax on some U.S. magazines and rejected claims that the move would violate a free trade accord.

The tax on advertising revenue targets ″split-run″ editions of U.S. magazines in which a few pages of the magazine are replaced with Canadian editorial content. The publisher also resells a few advertising pages to Canadian businesses.

Canadian magazine publishers have said split-runs steal scarce advertising dollars needed to keep their operations afloat.

Only half of Canada’s 1,400 periodicals made a profit in 1992.

External Affairs spokesman Kevin Sinnott said Dec. 22 the new tax would cover all split-runs.

″It’s aimed directly at us (the split-runs),″ said Nick Wattson, sales manager for Sports Illustrated Canada, which started up two years ago and earns about $700,000 a year from Canadian advertisers.

He said his magazine would continue publishing until the proposed tax is approved by parliament, which could occur sometime next year. If it is passed, ″we will challenge the legality″ of the tax, he said.

A U.S. State Department spokesman said the Clinton administration was examining a possible response to the tax under the North American Free Trade Agreement.

Canadian Heritage Minister Michel Dupuy said there were no grounds for a complaint under NAFTA. ″We are not violating the agreement,″ he said. ″I cannot see how it will harm the United States.″

NAFTA allows the Canadian government to prop up so-called cultural industries such as magazine publishing. Canada could face retaliation if the measure is found to have a financial impact on U.S. businesses.

American publishers would still be allowed to sell hybrid magazines under the new law, but the 80 percent tax on all Canadian advertising revenue would make them unprofitable. AT&T Buys Interchange On-line System from Ziff-Davis

NEW YORK (AP) - AT&T Corp. broadened its role in the computer on-line services business by purchasing Interchange Network Co. from Ziff-Davis Publishing Co.

The companies did not disclose the value of the deal. But analysts estimated that AT&T paid between $50 million and $100 million. AT&T said the cost was not material, which means it was below 5 percent of its earnings, or $200 million.

The Interchange on-line service is to begin operation next spring with electronic versions of The Washington Post and the Minneapolis Star-Tribune among its initial products.

The Dec. 22 transaction is the last major asset sale by Ziff-Davis, a family-run company that once included influential computer industry publications, marketing and trade show firms.

AT&T’s involvement is a sign of even greater competition in the on-line industry, which provides information and communication services to consumers who have personal computers.

Some of the nation’s biggest brand-name companies are already in the on- line business. For example, Sears and IBM own Prodigy, H&R Block owns CompuServe and General Electric owns Genie. Microsoft Corp. plans to start a service next year and just received a $125 million investment for its project from Tele-Communications Inc., the nation’s largest cable operator.

Until the Interchange acquisition, AT&T’s direct role in the industry was its operation of the Imagination Network, a game system with about 40,000 subscribers, and PersonaLink, an e-mail service that so far is limited to people who use the handheld Magic Link computer made by Sony Corp.

About 5 million people now subscribe to an on-line service.

--- American Free-Lance Photographer Killed in Russian Raid

MOSCOW (AP) - Cynthia Elbaum, a 28-year-old American free-lance photographer, was killed Dec. 22 in a Russian attack on the town of Grozny.

Elbaum was decapitated during an air attack on a residential neighborhood in the breakaway Chechen capital. At least 23 other civilians were killed in the shelling.

She was inspecting the damage from the third straight day of Russian air raids when a warplane fired a rocket into a crowd.

A Russian Foreign Ministry spokesman expressed condolences to her family and also urged other journalists to leave Chechnya ″for considerations of personal safety.″

″The comfort comes from knowing she wanted to be there,″ said her father, Barry Elbaum, a contractor and restaurant owner in West Hartford, Conn. ″She was working hard toward her career. ... She was incredibly bright and talented.″

Elbaum, who was of Russian descent, earned a degree in Russian studies from Smith College in 1988 and was fluent in the language. She lived in New York and was on at least her sixth visit to Russia, working free-lance.

″She told me she thought she would be going back and forth for the rest of her life,″ said high school friend Wilson Beebe. ″She felt some connection with the whole area.″

Elbaum worked as a translator last year for a Time magazine photographer.

--- K-III Communications Buys PJS Publications

PEORIA, Ill. (AP) - Magazine publisher K-III Communications Corp. has agreed to acquire Peoria-based PJS Publications Inc., which specializes in craft and hobby magazines. No terms were disclosed.

PJS is owned by VS&A Communication Partners, a private investment fund affiliated with the New York-based investment and research firm Veronis, Suhler & Associates Inc.

PJS produces 11 special interest magazines serving the craft, woodworking and sporting fields. Its titles include Crafts, McCall’s Needlework, Shooting Times and Woodworker’s Journal.

K-III chairman William F. Reilly said Dec. 20 that PJS would provide it with a ″platform for growth″ in specialty consumer publications.

The Peoria Journal Star newspaper established PJS in 1960 as its magazine subsidiary. VS&A bought it in 1989 and has since doubled its size through acquisitions and start-ups of new publications.

K-III, based in New York, owns general-interest consumer magazines and trade publications.

--- Richmond Times-Dispatch to Provide News on Prodigy

RICHMOND, Va. (AP) - The Richmond Times-Dispatch will provide news to computer owners who subscribe to the Prodigy on-line service, starting next summer. The Times-Dispatch will be the only Virginia newspaper to provide news through Prodigy.

The newspaper’s on-line product, to be called Gateway Virginia, will be packaged in a format similar to a newspaper, said A.T. August III, president and general manager of Richmond Newspapers Inc.

An opening screen will feature news highlights and provide access to state and regional news, sports, business and entertainment.

Gateway Virginia is the third interactive computer venture for Prodigy and Media General Corp., parent of the Richmond paper.

Tampa Bay Online, produced by the Tampa Tribune, was launched last summer and Media General Cable, of Fairfax, Va., is testing delivery of Prodigy through cable lines, which can carry more data than telephone lines.

Prodigy, the largest of the on-line services with 2 million subscribers, has newspaper affiliates across the country.

--- AP Nominating Committee Selects Candidates for Board Seats

NEW YORK (AP) - The Nominating Committee of The Associated Press has selected the following 10 candidates for election to five seats on the AP board of directors at the Annual Meeting of Members in New Orleans on April 24, 1995:

-Frank A. Blethen, publisher and CEO, The Seattle Times.

-William R. Burleigh, president and COO, Scripps Howard; Rocky Mountain News, Denver.

-Madeleine G. Corson, chairman and publisher, Guy Gannett Communications; Portland (Maine) Press Herald.

-Frank A. Daniels Jr., president and publisher, The News & Observer, Raleigh, N.C.

-David E. Easterly, president and COO, Cox Enterprises; Dayton (Ohio) Daily News.

-Larry D. Franklin, president and CEO, Harte-Hanks Communications; Wichita Falls (Texas) Times Record News.

-Richard J. Harrington, president and CEO, Thomson Newspapers; The Repository, Canton, Ohio.

-P. Anthony Ridder, president, Knight-Ridder, Inc.; Tallahassee (Fla.) Democrat.

-George E. Riggs, publisher and CEO, Lesher Communications; Contra Costa Times, Walnut Creek, Calif.

-Lissa Walls Vahldiek, vice president and COO, Southern Newspapers, Inc.; The Baytown (Texas) Sun.

From memberships in cities under 50,000 population, the committee nominated the following two candidates for election to one seat on the board:

-R. Victor Dix, vice president, Dix Communications; The Daily Record, Wooster, Ohio.

-John G. Montgomery, president and publisher, Montgomery Publications; The Daily Union, Junction City, Kans.

The nominees are listed alphabetically.

Incumbent directors whose current terms expire April 24 are David R. Bradley Jr. (St. Joseph, Mo., News-Press & Gazette Co.); William R. Burleigh, Chairman Frank A. Daniels Jr., David E. Easterly, Vice Chairman Harold R. Lifvendahl (Tribune Publishing Co.) and John G. Montgomery. Bradley and Lifvendahl have served the maximum of three terms and were not eligible for renomination. BROADCASTING: Salt Lake City Station Signs Affiliation Agreement with NBC

SALT LAKE CITY (AP) - NBC has signed KSL Television in Salt Lake City to a longterm network affiliation agreement. NBC needed a new affiliate in Salt Lake City because it is losing its longtime affiliate KUTV there to CBS Inc.

The net effect will be that CBS and NBC switch affiliates in Salt Lake City, the nation’s 41st largest market. The timing of the switches has not been set.

Al Henderson, vice president and general manager at KSL, said KSL’s programming will continue to include Brigham Young University sports, Mormon Church programs and syndicated shows including ″MASH.″

KSL-TV’s switch to NBC will not affect the CBS Radio Network relationship with KSL Radio and the Mormon Tabernacle Choir radio broadcasts, Henderson said Dec. 21.

The affiliate changes here are the latest in a series of station changes triggered when News Corp.’s Fox Inc. division bought a stake in New World Communications Group in May.

New World announced plans to switch the affiliation of up to 12 stations to the Fox Network from CBS, NBC and ABC. That sent the three major networks scrambling to find new affiliates.

--- CNN Pioneer to Help BBC’s Launch on U.S. Cable in 1995

NEW YORK (AP) - BBC World Channel, a 24-hour, United Kingdom-based news and information channel, is coming to U.S. cable TV systems next year.

″We are not ... seeking to compete with the American networks and CNN within America,″ said Hugh Williams, director of programs for BBC Worldwide Television. ″That would be naive and arrogant.″

The British cable entry is a joint venture between the British Broadcasting Co. and New York-based International News Network.

The chairman of the partnership is Reese Schonfeld, the man who invented CNN. Schonfeld’s partners are Russ and Les Hilliard, operators of the Cable USA system in Nebraska, Montana and Texas.

″For a long time I told them I’d be glad to help them, but I wouldn’t participate because I didn’t think they had a chance,″ said Schonfeld, president of cable’s TV Food Network.

But Schonfeld, who was Cable News Network’s designer and founding president, said he changed his mind 18 months ago when the federal Cable Act cleared the way for the BBC on U.S. cable.

BBC World, an advertiser-supported service, will be available Feb. 1 and will cost operators about 5 cents per subscriber, Schonfeld said. In return, BBC World is promising first-year advertisers a 0.3 rating - less than 200,000 households, or about half of CNN’s typical average.

The channel will ″customize″ an hour of U.S.-tailored news programming during prime time in the Eastern time zone, Schonfeld said.

So far, INN has yet to sign a single system other than Cable USA, which serves 60,000 subscribers. ″That’s 60,000 more than we had when we started CNN,″ Schonfeld said.

BBC World is not yet truly global. Begun in October 1991 and scheduled to start in New Zealand in February and in Europe a short time later, BBC World needs cable ties in Australia, South America and parts of the Far East.

--- PERSONNEL: Even Named AP Chief of Bureau in New Mexico

NEW YORK (AP) - Dan Even, correspondent in charge of The Associated Press bureau in Jackson, Miss., has been named chief of bureau in New Mexico.

AP President Louis D. Boccardi announced the appointment Dec. 21.

Even, 52, will be in charge of AP operations in the state, based in Albuquerque. He succeeds David Sedeno, who resigned to work for The Dallas Morning News.

Even has been correspondent in Jackson for 10 years. He joined the AP in Des Moines in 1970 and became news editor three years later. He was named correspondent in Baton Rouge in 1977.

Even is a native of Dubuque, Iowa, and a graduate of Loras College in his hometown. He worked for the Telegraph Herald in Dubuque and the Clinton (Iowa) Herald before joining the AP.

--- Clausing Named AP News Editor in Milwaukee

MILWAUKEE (AP) - Jeri Clausing, a newswoman in the Dallas bureau of The Associated Press, has been named the AP’s news editor for Wisconsin.

The appointment was announced Dec. 19 by Milwaukee Chief of Bureau T. Lee Hughes.

Clausing, 33, joined the AP last year in Dallas, where she has been day desk supervisor.

She worked for United Press International from 1983 to 1990 in Texas, New Mexico and Louisiana. She also has been a reporter for the Dallas Times Herald and the Fort Worth Star-Telegram.

Clausing graduated from Southern Methodist University and is a native of Grand Rapids, Mich.

She succeeds Steve Elliott, who was appointed assistant chief of bureau in San Francisco.

--- William R. Hearst III Leaving Job as Examiner Publisher

SAN FRANCISCO (AP) - William R. Hearst III, grandson of the founder of the Hearst newspaper chain, will leave his post early next year as publisher of the San Francisco Examiner.

Hearst, 45, is joining a San Francisco Bay area venture capital firm and will remain on the Examiner board of directors.

The Hearst Corp. in New York is sending Lee J. Guittar, 63, to oversee the paper, according to James Hale, president of the San Francisco Newspaper Agency, which runs the business end of the Examiner and San Francisco Chronicle under a joint operating agreement.

Hearst ran the Examiner for 10 years. His departure comes a month after a two-week strike crippled circulation at the two papers. Since the strike, the afternoon Examiner’s home distribution has continued to lag.

--- Ingle Named Vice President of New Media for Knight-Ridder

SAN JOSE, Calif. (AP) - Robert D. Ingle, president and executive editor of the San Jose Mercury News, has been named to oversee development of on-line news distribution for parent company Knight-Ridder Inc.

Ingle will be succeeded by Jerry Ceppos, now managing editor of the Mercury News. Deputy managing editor David Yarnold will succeed Ceppos.

All three promotions will take effect Jan. 9. Ingle, whose new title will be vice president of new media for the 20-paper group, will remain in San Jose.

The moves position Knight-Ridder to move aggressively into the market for the distribution of news via the Internet, the global computer network, and on-line computer services such as CompuServe, America Online and Prodigy.

Ingle, 55, started the Mercury News’ on-line service, Mercury Center, in 1993. It has become one of the most successful examples of the medium in the news industry. Hartnett Named Editor of The Standard-Times

BOSTON (AP) - Ken Hartnett, a managing editor at public television station WGBH-TV, has been named editor of The Standard-Times of New Bedford.

Hartnett, 60, will replace James M. Ragsdale, who died in August.

Hartnett, who will begin his new job Jan. 16, said he was familiar with The Standard-Times because of his friendship with Ragsdale. The two met while working for The Associated Press.

Ragsdale reported for several AP bureaus. He was a news editor in Washington and Alaska and bureau chief for four years in Boston. Hartnett reported for the AP from 1962 to 1971.

Hartnett’s career in the news business includes stints at The Boston Globe, the former Boston Herald-American and Boston Magazine.

He also has been executive news editor at WCVB-TV and editor of The Middlesex News in Framingham.

The Standard-Times is part of the Ottaway group, which is owned by Dow Jones.

--- Callinan Named Editor at Gannett Rochester Newspapers

ROCHESTER, N.Y. (AP) - Thomas E. Callinan, formerly executive editor of the News-Press in Fort Myers, Fla., has been appointed editor of the Democrat and Chronicle of Rochester, N.Y., and its sister newspaper, the Times-Union.

The News-Press and the Rochester papers are owned by Gannett Co. Inc.

Callinan replaces J. Keith Moyer, who resigned last month to become executive editor of The Fresno (Calif.) Bee. Callinan took over in Rochester on Dec. 13.

Callinan, 46, joined the News-Press in July 1991 after five years as editor of the Lansing (Mich.) State Journal. He previously worked at the Argus Leader in Sioux Falls, S.D..

--- Teubner Retires from Editor & Publisher Magazine

NEW YORK (AP) - Ferdinand C. Teubner, publisher and secretary-treasurer of Editor & Publisher magazine, is retiring after 33 years with the publication and 16 as its publisher.

Teubner will be succeeded by brothers D. Colin and Christopher Phillips, who are grandsons of E&P president and editor Robert U. Brown. Teubner’s retirement is effective in February.

D. Colin Phillips will also become treasurer and Christopher Phillips will become secretary at E&P.


In other changes in the news industry:

-Mark G. Contreras, retail advertising director of The Kansas City Star, will become president and publisher of The Times Leader in Wilkes-Barre, Pa., effective Feb. 13. He will succeed Dale A. Duncan, who will leave in February to become publisher of The Oakland Press in Pontiac, Mich. Duncan will also become a group executive with Capital Cities-ABC Inc., which also owns The Times Leader.

-Randy Hammer, executive editor of The Herald-Dispatch in Huntington, W.Va., since 1991, will become executive editor of the Springfield (Mo.) News- Leader on Jan. 3. Hammer will replace Andy McMills, who died last month of a heart attack. Both papers are owned by Gannett Co. Inc.

-Willie Klein, sports editor at The Star-Ledger of Newark, N.J., will retire Dec. 31 after almost 63 years at the newspaper. Klein, 81, joined the paper, then The Newark Morning Ledger, on Jan. 11, 1932, as a sports writer when he was 18.

-Warren Flowers, 72, is retiring as publisher of the Gainesville (Texas) Daily Register, a job he has held since 1976. He will be succeeded by advertising manager David Scott. Flowers started working 58 years ago delivering the newspaper.

-Elizabeth Stewart Beavers, lifestyles editor and reporter for the Mineral Daily News Tribune in Keyser, W.Va., has been named assistant editor. She has worked for the paper for 13 years. Patricia Hastings will succeed Beavers as lifestyles editor.

-Kurt Johnson, managing editor of The Morning Sun in Pittsburg, Kan., for three years, has been named executive editor of the Huron (S.D.) Plainsman. Johnson will be replaced by Tom Farmer, a reporter and weekend editor for The Morning Sun.

-Owen ″Fitz″ McAden, news editor of The State newspaper in Columbia, S.C., has been appointed to the new position of executive editor of The Island Packet newspaper on Hilton Head Island.

-Patti Krapesh, managing editor of The Tribune-Star in Terre Haute, Ind., will resign, effective Dec. 31, for personal reasons. Krapesh has been with the newspaper for 14 years. DEATHS: James C. Burkham

BIDDEFORD, Maine (AP) - James C. Burkham, former president of the St. Louis Globe-Democrat, died Dec. 24. He was 76.

Burkham joined the Globe-Democrat in 1947 as an administrative executive. He was a nephew of E. Lansing Ray, then the owner.

He became president of the Globe-Democrat in 1950 and held that position until the newspaper was sold in 1955. He also served as assistant to the publisher and vice president of St. Louis Magazine Inc.

In 1956, he bought weekly newspapers in Hamden and New Haven, Conn.

Survivors include his wife and two daughters. George Connell

MANCHESTER, N.H. (AP) - George Connell, former general manager of The Union Leader and New Hampshire Sunday News, died Dec. 20. He was 83.

Connell joined the Manchester newspaper in 1946. He served as editorial writer, city and state editor, circulation manager and assistant general manager before becoming general manager in 1960. He retired in 1977.

He founded The Hundred Club of New Hampshire, which raises money for families of firefighters and police officers who die in the line of duty.

Survivors include his wife and a son. Hamdi Fouad

WASHINGTON (AP) - Hamdi Fouad, a Washington correspondent for Egypt’s al- Ahram newspaper, died Dec. 19. He was 70.

Fouad was al-Ahram’s diplomatic correspondent for 30 years before he transferred to Washington. Fouad covered the Camp David talks that produced the 1979 peace treaty between Egypt and Israel.

He also worked for The New York Times in Cairo.

He is survived by his wife, Hoda Tewfik, Washington correspondent for al- Gomhuriya newspaper, and their son Ashraf, a journalist with Reuters News Service in the Middle East. Ralph William ″Bud″ Leavitt Jr.

BANGOR, Maine (AP) - Ralph William ″Bud″ Leavitt Jr., an outdoors writer for the Bangor Daily News who also was host of his own TV show, died Dec. 20. He was 77.

Leavitt worked for the News from 1946-88 as executive sports editor and outdoor editor. He continued to write a weekly outdoors column after retiring.

″The Bud Leavitt Show,″ geared toward hunting and fishing, was broadcast in Maine from 1953 to 1973.

His book ″Twelve Months in Maine″ was published in 1977.

He is survived by two daughters and a brother. Dick Lien

PEORIA, Ill. (AP) - Dick Lien, associate sports editor and columnist for the Journal Star, died Dec. 22, apparently of a heart attack, at the New Orleans airport. He was 52.

Lien had been waiting for a flight back to Peoria after covering a college basketball tournament.

Lien joined the Journal Star as a part-time sportswriter in 1960. He was named associate sports editor in 1991.

He had written a sports column since the 1960s and had won numerous writing and reporting awards.

He is survived by his wife. Robert R. Sieger

DETROIT (AP) - Robert R. Sieger, who worked for The Detroit News for 45 years including 15 years as sports editor, died Dec. 21. He was 80.

Sieger started his career with the News in 1934 as a copyboy. He held several copy editing positions before he was appointed sports director in 1958. He was named executive sports editor in 1963 and sports editor in 1964. He retired in 1979.

Survivors include his wife and two daughters. Jack Sidman Smith

SUMMERFIELD, N.C. (AP) - Jack Sidman Smith, a former reporter and editor for The Associated Press and NBC News, died Dec. 20. He was 79.

Smith joined the AP in Philadelphia in 1941. He transferred to New York in 1945, where he was an editor handling foreign news, and then to London later that year.

He left the AP in 1959 to join NBC News, where he helped direct news coverage for the ″Today″ show.

Smith taught classes in news writing at Columbia University, Flagler College and Guilford College.

He is survived by his wife, two sons and a daughter. Fred A. Vercini

TRUMBULL, Conn. (AP) - Fred A. Vercini, a newspaperman in Bridgeport for almost 60 years and former sports editor of the Bridgeport Post and Telegram, died Dec. 21. He was 84.

Vercini joined the Post staff in 1929 and remained with the Post newspapers until retiring in 1987. He was sports editor of the Telegram from 1947-64 and the Post from 1964-87.

He also served earlier stints as city editor of the Telegram and county editor of the Post.

Survivors include his wife, two daughters and two sisters.

--- NOTES FROM EVERYWHERE: The owners of WKBZ in Muskegon, Mich., plan to give the city’s oldest radio station to Grand Valley State University. Robert Jewell and Daniel Thill, who have owned the commercial station for eight years, are retiring. ... Columbia University’s Knight-Bagehot Fellowship Program in Economics and Business Journalism has been awarded a $2 million grant by the John S. and James L. Knight Foundation. The grant from the Miami-based foundation increases the Knight-Bagehot program’s endowment to about $4 million; Columbia is planning a matching campaign to raise an additional $2 million by 1999. ... The Detroit Press Club is closing its doors after 36 years. The club’s board of directors cited declining membership, fewer ″working press″ members, rising costs and reduced use of the club.

End Industry News Advisory

Update hourly