Undated (AP) _ A summary of developments in the news industry for the week of July 11-18: AP to Add Dow Jones News to Financial Wire for Newspapers

NEW YORK (AP) - The Associated Press will add Dow Jones & Co. business news to its financial wire for newspapers later this year.

New features of this widely distributed AP wire will include selected corporate news from the Dow Jones News Service, the nation's premier electronic source of business and financial news, and selected features from The Wall Street Journal and other Dow Jones publications.

These articles will significantly supplement the AP's existing worldwide coverage of financial markets, business and economics.

The two companies announced the agreement July 18.

The complete Dow Jones News Service, which covers more than 9,000 companies and includes extensive coverage of markets and economics worldwide, will continue to be offered separately to newspapers. Member newspapers of The Associated Press that also subscribe to the DJNS will be offered easy newsroom access to selected on-line Dow Jones databases of stock prices and other financial information.

Louis D. Boccardi, president and chief executive officer of the AP, said, ''The addition of Dow Jones news will provide the scope and depth we need to meet our members' growing appetite for business and financial coverage.''

Peter R. Kann, chairman and chief executive officer of Dow Jones, said, ''This extension of our long-standing relationship with the AP will broaden the availability of our news in a format specially created for newspapers in the U.S.''

Both the AP and Dow Jones separately publish a variety of newswires that they distribute worldwide. Together, the two organizations jointly produce the AP-Dow Jones family of newswires.

The AP is a news cooperative that serves newspapers, broadcasters and other worldwide news outlets and services. Dow Jones publishes The Wall Street Journal and other periodicals, electronic business information services, including Dow Jones Telerate, and community newspapers.

--- TVA Investigator Disciplined For Posing As Journalist

KNOXVILLE, Tenn. (AP) - A Tennessee Valley Authority investigator has been disciplined for posing as a journalist to get information from anti-nuclear protesters.

Elizabeth Sherrod identified herself as a freelance writer for ''Parade'' magazine July 12 when talking to members of the Earth First 3/8 environmental group outside the Rhea County Courthouse.

Earth First 3/8 activists videotaped the conversation, which occurred during the arraignment of 57 protesters arrested July 11 at a demonstration at TVA's Watts Bar Nuclear Plant in Spring City.

Sherrod, who clearly denies being a TVA investigator on the tape, did not return calls to her home and office for comment. Her discipline was undisclosed.

TVA Inspector General George Prosser said he had ''determined what happened and I have taken what I consider appropriate action.'' To say more would violate privacy rights, he said.

Prosser said Sherrod was attempting to gather information ''in connection with the vandalism, criminal trespassing and disruption of work'' at Watts Bar.

TVA is a federal utility based in Knoxville providing power from coal- fired, hydroelectric and nuclear stations to about 8 million people in seven Southeastern states.

--- Car Dealership Boycott of San Jose Mercury News Eases

SAN JOSE, Calif. (AP) - Automobile ads have begun trickling back into the San Jose Mercury News after more than 40 advertisers pulled them to protest a story about how to negotiate with a car salesman.

The paper lost at least $200,000 in revenue.

Auto dealers said the article, written by veteran editor and writer Mark Schwanhausser, implied that buyers should approach car salespeople as unethical adversaries. The May 22 business article, titled ''A car buyer's guide to sanity,'' gave advice on to how to comparison shop, insight on the profit cushion of auto dealers and how to read a price sticker.

By mid-July, six of the 44 auto dealers started submitting ads again.

In a follow-up story on June 3, publisher Jay Harris and Executive Editor Bob Ingle admitted that the story could have been better written and should have included dealers' comments. The newspaper also printed an ad titled: ''10 reasons why you should purchase your next new or used car from a factory- authorized dealer.''

--- Pennsylvania Court Upholds Dismissal of $6 Million Libel Judgment

PHILADELPHIA (AP) - An appeals court has upheld a judge who threw out a jury's $6 million libel judgment against The Philadelphia Inquirer.

In a 37-page opinion, the state Superior Court panel agreed that a new trial should be held on two lawsuits that the late state Supreme Court Justice James T. McDermott filed against the paper.

''The verdicts in this case cannot reasonably be explained. It is eminently clear that the jury went seriously wrong in its decision-making process and a new trial must be had,'' Judge Phyllis W. Beck wrote in the July 8 opinion.

McDermott sued over a 1983 Inquirer series questioning the conduct of members of the Supreme Court, including himself. After a seven-week trial, a jury cleared the Inquirer in December 1990 in a lawsuit focusing on the publication of the series.

But in a second lawsuit, which focused on a reprint of the series, the jury found for McDermott and awarded him $3 million each in compensatory and punitive damages.

The judge who presided over the case threw out the $6 million verdict last year and granted a new trial on both lawsuits.

The Superior Court ruling upheld the judge's decision.

The case could be appealed to the state Supreme Court. William T. Hangley, an attorney for The Inquirer, said he did not expect to appeal. One of McDermott's sons, James T. McDermott Jr., said the family had not decided what to do about the case.

Justice McDermott died in June 1992.

Inquirer Editor Maxwell E.P. King said the newspaper was ready for another trial.

''We have complete confidence in the fairness and accuracy of all the stories, and look forward to the opportunity to present our case again,'' King said.

McDermott argued that the series, through innuendo and ''half-truths,'' had unfairly portrayed him as a corrupt judge. Reporter Dan Biddle defended the series as fair and accurate. Colorado Supreme Court Rules for Media in Two Defamation Cases

DENVER (AP) - The Colorado Supreme Court has ruled that a former judge can collect $17,500 in damages from a former city councilman who implied the judge had been bribed.

Former Canon City councilman Steven Stewart criticized then-District Judge Paul J. Keohane for declaring a prominent Canon City anesthesiologist innocent of sexual assault on a 16-year-old girl who was under anesthetic.

Keohane was the lawyer for St. Thomas More Hospital in Canon City, where the alleged assault occurred, from 1965 to 1980.

After the 1987 trial, Stewart approached a reporter for the Canon City Daily Record and speculated that Keohane had been paid off. The paper did not publish the remarks.

Keohane sued Stewart, a local resident who wrote two scathing letters to the editor critical of the decision and the weekly Fremont Observer, which published the letters.

The letters appeared in the Observer a few days before an election in which Keohane stood for retention. The letters did not refer to Keohane by name, but referred to collusion and payoffs between judges and doctors. Keohane lost the election.

A trial court ruled in Keohane's favor. The Colorado Court of Appeals said the letters written by Terri Campbell and published by the newspaper were constitutionally protected but Stewart's comments were not and upheld the damage award against him. The Supreme Court on July 11 upheld the appeals court decisions.

In a minority opinion, three of the seven judges said Stewart was not actually claiming that Keohane took a bribe, but his comments were a figurative expression of his disagreement with the decision.

''Permitting public officials to recover damages solely for emotional distress in a defamation action will result in a chilling of speech and discouragement of public debate,'' Chief Justice Luis Rovira wrote.

The majority opinion, however, said ''Stewart was asserting that Judge Keohane took a bribe.''

--- Denver Suburb Votes to Run Photos of Men Soliciting Prostitutes

AURORA, Colo. (AP) - The governing body of a Denver suburb has voted to run advertisements in local papers with the pictures of men arrested for soliciting prostitutes.

However, the publisher of the The Denver Post said the paper will not publish the ads. The publisher of the Rocky Mountain News said he hadn't decided but printing photographs before conviction worried him.

Aurora officials said they hoped the potential embarrassment of having their pictures published in a newspaper would scare men seeking prostitutes away from East Colfax Avenue and other Aurora streets.

Aurora City Council on July 11 approved the ordinance, which takes effect Aug. 19. The ordinance calls for a mandatory $1,000 fine on conviction of soliciting. The fines will pay for the ads as well as court costs and administration of the new program.

''The only issue remaining is how big the pictures will be'' in Denver's two daily newspapers and an Aurora weekly, said city attorney Charlie Richardson. ''We know they won't be smiling.''

However, Ryan McKibben, publisher of the Post, said July 12 that the newspaper will not accept the ads.

''We think it's the only responsible thing we can do. ... It's our view that these ads are a vehicle to punish suspects before conviction of a crime,'' he said. ''It gets down to charged versus convicted.''

Larry Strutton, publisher of the Rocky Mountain News, said, ''You're really accusing people of being guilty before you know they are.''

However, the publisher of the weekly Aurora Sentinal, Karen Sowell, said she would accept the ads in the paper, which has a circulation of 8,000.

--- Several Arrested after Denver Papers Publish Photos of Fugitives

DENVER (AP) - Several suspects were arrested after Denver's two daily newspapers published ads containing the pictures of 50 fugitives wanted by police.

Callers flooded a fugitive hotline with tips July 12 after the pictures appeared in the newspapers. By 5 p.m., authorities had arrested two fugitives, two more had turned themselves in and police learned a fifth was behind bars, said FBI spokesman Tom Kinestra.

It was the second time the Metro Fugitive Task Force placed ads identifying fugitives in the Rocky Mountain News and The Denver Post.

Kinestra said a campaign in March resulted in 25 arrests within a week.

The newspapers donated the ad space to the Metro Fugitive Task Force.

--- News Organizations in Montana Sue over Secret Tax Records

HELENA, Mont. (AP) - Nine news organizations have sued the Montana Revenue Department over its policy to keep once-public coal tax records a secret.

The lawsuit, filed July 14, claims that the agency's practice denies the public its constitutional right to know how much coal tax is paid by each coal company operating in Montana.

Mick Robinson, director of the department, said he believes his agency's position is constitutional and necessary to protect the privacy of the coal companies.

The case centers on a policy adopted by the department eight months ago that ended the practice of releasing figures on the sales price of coal and coal taxes paid by each of six mining companies.

The agency actually adopted the policy on a temporary basis in May 1993. Before then, the information had been made public.

The department still discloses total tons of coal mined by each company, the average price of coal in Montana and the total coal severance tax paid.

The suit notes that The Associated Press asked for the coal tax figures in January. In rejecting the request, Robinson said Feb. 10 that the information, if made public, could be used by one coal company to force another out of business.

In addition to the AP, those filing the suit are the Billings Gazette, the Great Falls Tribune, the Missoulian, The Daily Inter Lake in Kalispell, KULR- TV and KTVQ-TV in Billings, the Montana Newspaper Association and the Montana Freedom of Information Hotline.

--- Judge Rules S.C. Police Misconduct Records to Remain Private

SPARTANBURG, S.C. (AP) - A judge has ruled that information about misconduct allegations against eight police officers involved with prostitutes will remain private.

In ruling against the Herald-Journal newspaper, Judge E.C. Burnett said July 8 that the privacy of the officers and potentially embarrassing information contained in the documents were sufficient reasons to keep them from the public.

The newspaper had sued for access to allegations and reprimands against the officers involved in the Spartanburg police department's 1992 scandal involving prostitutes.

Carl E. Beck Jr., the paper's executive editor, on July 18 said the paper has not decided whether it will appeal Burnett's ruling to the state Supreme Court. Katharine Graham Relinquishes Class A Post Shares

WASHINGTON (AP) - Katharine Graham, chairwoman of the executive committee of The Washington Post Co., has resigned from a 1973 trust that owns 13.5 percent of the company's Class A shares.

Graham also relinquished the right to vote 9.9 percent of the company's Class A shares owned by a 1971 trust.

The tandem actions July 15 reduced almost by half Graham's Class A share vote percentage, from 52 percent to 29 percent. The Class A shares previously voted by Graham will now be voted by the remaining trustees in both trusts.

However, Graham and her son Donald, chairman and CEO of the company, still maintain an effective 56.8 percent vote of the Class A shares.

The company's Class A shares are not publicly traded and elect 70 percent of the board of directors. There are currently 1,843,250 Class A shares outstanding.

Graham served on The Associated Press board of directors from 1974 to 1983 and was on the board's executive committee for seven years.

--- 13 Receive Minority Fellowships

RESTON, Va. (AP) - Thirteen newspaper employees have been named to fellowships designed to help minorities move into management.

A foundation of the Newspaper Association of America announced the winners, who will attend training workshops and seminars through December. Winners are named twice a year.

Fellowships pay for travel, lodging and registration fees for training sessions sponsored by The Newspaper Management Center at Northwestern University, The Poynter Institute for Media Studies, the Society of Newspaper Design and the University of Missouri School of Journalism.

Fellowship recipients are Diana Valdez, Washington reporter for the El Paso Times; Bernadette Espina, financial planning director for The New York Times; Ron Clausen, advertising director for the Chillicothe (Ohio) Gazette; Emily Jauregui, reporter for the El Paso Times; James Anthony Moreno, graphics editor for The Beaufort (S.C.) Gazette; Julie Gallego, assistant city editor for the Press-Telegram in Long Beach, Calif.

Leilani Roberts Ott, life editor for the Muskogee (Okla.) Daily Phoenix; Luis Zaragoza, managing editor for the Pasadena (Calif.) Star-News and San Gabriel Valley Tribune; Sherwin Gutierrez Pulmano, training coordinator for The Florida Times-Union, Jacksonville.

Gwendolyn Goodman, circulation operations manager of The Daily Reflector of Greenville, N.C.; Orlando Rodriguez, circulation manager of the Press-Telegram in Long Beach, Calif.; Paula Paige, copy desk chief of The Advocate in Stamford, Conn., and Diana Chiyo McCabe, wire editor of The Orange County Register, Santa Ana, Calif.

--- Missouri Journalism School Gets $500,000 Grant

COLUMBIA, Mo. (AP) - The Kresge Foundation has awarded a $500,000 challenge grant to the University of Missouri-Columbia School of Journalism.

The money is to be used for completion of Lee Hills Hall, which will be the new home of The Columbia Missourian, a daily community newspaper published by the journalism school.

The grant is contingent upon the school's raising $2.2 million to meet the challenge.

Lee Hills Hall was initiated by a $2 million challenge grant from the Knight Foundation in 1985. The school met that challenge.

The hall, named for a Pulitzer Prize-winning graduate at Missouri, also will house the school's photojournalism sequence, design laboratories, new classrooms and a conference center, the school said July 12.

The project also includes two new endowed chairs, one in community newspaper management and the other in business journalism, as well as new scholarships.

--- Holmberg Reacquires Community Newspapers of R.I.

WEST WARWICK, R.I. (AP) - Community Newspapers of Rhode Island Inc., which publishes The Kent County Daily Times, The South County Spectator and Good Times, an entertainment weekly, has been acquired in full by former part-owner Ted Holmberg.

Holmberg has been president and part owner of Independent News Corp., a company composed of Community Newspapers of Rhode Island and newspapers in California and Texas, for the last 10 years.

Holmberg will remain chairman of the board of INC.

In 1985 Independent News Ltd., the largest communications company in New Zealand, bought 80 percent of Community Newspapers of Rhode Island and created the Independent News Corp., a partnership between INL and Holmberg. INC now owns 15 weekly publication in Texas and seven California weeklies.

EARNINGS:

DOW JONES & Co.: Profit rose 15.6 percent in the second quarter on a 7.6 percent increase in revenue. Operating income edged up 6.1 percent in its business publications division, which includes the Journal, while profits were up by 27.3 percent from information services and 22.9 percent from its community newspaper business.

Overall, Dow Jones said it earned $46.0 million, or 46 cents a share, compared with $39.8 million, or 40 cents a share, a year ago.

Revenue rose to $524.2 million from $487.0 million a year earlier.

---

GANNETT Co. Inc.: Second-quarter earnings rose 16 percent on a 3 percent increase in revenue. Earnings were $131.8 million, or 90 cents a share, compared with $113.7 million, or 78 cents a share, in the year-ago period.

Revenue rose to $966.9 million from $937.8 million.

Profits at Gannett's 83 daily newspapers, which include USA Today, grew 12 percent. The company cited ''continuing gains in help-wanted advertising.''

Gannett's nine television and 11 radio stations reported profits rose 29 percent, despite a decline in revenue reflecting the sale of five stations.

---

PARK COMMUNICATIONS, Inc.: Profits rose 47 percent in the second quarter, the best in the company's history. Net income was $8 million, or 38 cents per share, compared with $5.4 million, or 26 cents per share, for year-ago period.

Revenues were $48.1 million, up 9 percent over the $44.2 million a year ago.

Wright M. Thomas, president and chief operating officer of the media company, attributed the increases to improved national and local economies.

Park Communications owns nine television stations, 22 radio stations and 107 newspapers.

---

PULITZER PUBLISHING Co.: Second-quarter earnings were $10.5 million, or 81 cents a share, compared with $7.9 million, or 68 cents a share, a year ago.

Quarterly revenue rose to $122.7 million from $104.3 million in 1993.

While publishing revenues rose a modest 4.5 percent to $76.4 million, broadcasting revenues jumped 48.4 percent to $46.3 million.

The company owns the St. Louis Post-Dispatch, The Arizona Daily Star in Tucson, Ariz., and the Daily Southtown in the Chicago area and nine network- affiliated television stations.

---

E.W. SCRIPPS Co.: Second-quarter earnings were $47.8 million, or 64 cents per share, compared with $22.1 million, or 30 cents a share, a year ago.

Revenue edged up to $307.6 million from $307 million a year ago.

The latest earnings included a $17.4 million, after-tax gain from the sale of the Garfield cartoon character and rights back to its creator, Jim Davis.

--- BROADCASTING: CBS, Westinghouse Agree on Broad TV Station Partnership

NEW YORK (AP) - CBS Inc. locked up television station affiliates in five major markets in a long-term deal with Westinghouse Broadcasting Co.

The deal announced July 14 also calls for CBS and Westinghouse to set up separate joint ventures that will buy stations, produce syndicated programs and sell advertising that will run on their local stations.

The deal came a day after CBS gave up on its planned merger with QVC Inc. in response to a rival bid for the cable shopping channel operator. CBS said it will spend $1.1 billion buying back its own stock instead.

QVC, meanwhile, said its board authorized management to negotiate with the uninvited bidder, cable company Comcast Corp., but added it would also explore alternatives.

Comcast launched its unexpected bid to buy QVC late July 12, hours before the CBS and QVC boards were to have voted separately on a merger pact outlined only two weeks ago.

CBS and Westinghouse officials said their deal would have proceeded no matter what happened to the CBS-QVC discussions.

They said they reached the agreement to help both companies expand programming and distribution capabilities.

Financial terms were not disclosed. Westinghouse has talked for about two months with both NBC and CBS about this type of deal.

CBS chairman Laurence A. Tisch said it ''demonstrates our commitment to the network-affiliate system and our firm belief on the future of broadcasting.''

Jonathan Klein, president of Group W Television, said Westinghouse picked CBS over NBC because CBS appeared more enthusiastic about all aspects of the deal. ''It wasn't a question of money,'' he said.

Westinghouse agreed to sign 10-year affiliation deals for all five of its Group W stations. Its stations in San Francisco and Pittsburgh are already CBS affiliates. But it will switch the affiliations of its stations in Boston, Philadelphia and Baltimore to CBS as part of the new agreement.

Group W's Boston and Philadelphia stations - WBZ and KYW - are currently NBC affiliates; its Baltimore station WJZ was aligned with ABC.

CBS said it agreed as part of the deal to sell or trade its station in Philadelphia, WCAU, because Westinghouse already owns KYW there. WCAU has historic significance for CBS as the first affiliate when the network was formed in 1948.

Westinghouse will contribute KYW to the station-buying venture with CBS and will have controlling interest in it. CBS will contribute what it gets for the sale or trade of WCAU to the venture as well and gets a minority stake.

Westinghouse gets control of the station-buying venture, according to CBS TV Network president Peter Lund, because the government says no one company can own stations reaching more than 25 percent of the United States.

CBS is already near that limit at about 20 percent coverage for its six stations other than WCAU, while Westinghouse's stations reach only 9.8 percent of the country.

The alliance is important to CBS because it assures the network that its programs will be cleared in at least 30 percent of the country at a time when affiliation deals are coming under attack.

CBS was stunned when it recently lost eight key affiliates to the growing Fox network.

The program venture, whose ownership will be evenly divided, won't go into operation until rules against selling reruns of programs they create are lifted. That is expected to happen late next year.

Lund said the production venture will make shows for sale to individual stations, not for the CBS TV network. Murdoch: Networks in For Wild Ride of Station Swapping

UNIVERSAL CITY, Calif. (AP) - After grabbing a dozen of competitors' affiliates, Fox Inc. owner Rupert Murdoch wants more.

Murdoch revealed his plans to acquire more affiliates at a gathering of television critics July 13.

He also said television networks are in for a wild, potentially costly ride because of new competition for affiliates.

''It's much more fluid than it's ever been,'' with talks under way in dozens of TV markets, he said.

Murdoch, chairman and chief executive of Fox parent News Corp., said he is hearing about ''incredible deals'' being made by other networks to hold onto affiliates. The result, he said, is an enhanced value for TV stations and a reinvigorated industry.

News Corp. agreed earlier this year to invest $500 million in New World Communications Inc. to get a dozen powerful affiliate stations around the country to join the Fox network. Eight of the 12 were CBS affiliates.

The switches represented the largest network affiliation realignment in the 60-year history of American broadcasting.

Murdoch also denied reports that Fox was paying more than $2 billion for its four-year contract with the National Football League, which begins this fall.

The agreement, he said, is for $370 million yearly and a $60 million payment for the Super Bowl - a total of $1.54 billion.

--- U S West Buying Cable Properties in Atlanta

DENVER (AP) - U S West Inc. is buying two Atlanta-area cable TV companies from investor Robert Bass for $1.2 billion.

The company will merge with Wometco Cable Corp. in a stock transaction and acquire the assets of another company, Georgia Cable Television, for cash and debt. The cable systems serve about 466,000 households in metropolitan Atlanta.

Bass, part of a family of billionaire investors in Fort Worth, Texas, is the majority owner of both companies.

In addition, U S West is buying Access Telecommunications Interconnect, which provides a phone access service to business in Atlanta, and Cable Advertising of Metro Atlanta, an advertising business, U S West said July 15.

The acquisitions allow U S West to add telephone service to the cable systems, competing with Bell South Corp.

U S West will pay $2,575 per subscriber, higher than the average $2,000 to $2,400 paid in other recent cable deals.

The company, which provides local phone service in 14 Western states, in May 1993 invested $2.5 billion for a 26 percent stake in Time Warner Cable, the nation's second-largest cable system.

U S West and Time Warner aim to build advanced cable systems that incorporate telephone service in states outside U S West's main service region. Regional telephone companies are currently prohibited from owning cable TV systems in their area.

U S West's purchase of the Atlanta cable systems is occurring with Time Warner's consent but not its financial participation. Time Warner owns a stake in Atlanta-based Turner Broadcasting System, and federal law does not allow companies to own broadcast and cable properties in the same region.

--- Tribune Entertainment President, CEO Resigns

CHICAGO (AP) - Donald Hacker, president and chief executive officer of Tribune Entertainment Co., has resigned.

James Dowdle, chief executive officer of the Tribune Broadcasting Co., said July 14 that Hacker was leaving to pursue other interests.

Hacker was named president and CEO in 1991. He began with the Tribune Co. in 1979 as a planning analyst and joined Tribune Broadcasting in 1981. In 1986 he joined Tribune Entertainment as executive vice president.

--- PERSONNEL: Kissel Named AP News Editor in Little Rock

LITTLE ROCK, Ark. (AP) - Kelly P. Kissel, Associated Press correspondent in State College, Pa., has been named news editor in Little Rock.

The appointment was announced July 15 by Chief of Bureau Bill Simmons.

Kissel, 35, joined the AP in New Orleans in 1984 and worked in Jackson, Miss., before moving to Charleston, W.Va., the following year.

He was acting correspondent in Huntington, W.Va., in 1988 and 1989 and was named correspondent in State College in 1990.

Kissel is from Baton Rouge, La., and is a 1984 graduate of Louisiana State University. He succeeds Joel Williams, who resigned to work for the Corpus Christi (Texas) Caller-Times.

--- Chicago Sun-Times Publisher to Resign

CHICAGO (AP) - Chicago Sun-Times publisher Sam S. McKeel said he will resign July 31 after five years with the Sun-Times Co.

The company was acquired last March by American Publishing Co., a subsidiary of Hollinger Inc., which has newspapers in the United States, Canada, Australia, Great Britain and Israel.

In addition to the flagship Sun-Times, the Sun-Times Co. owns Pioneer Press and Star Publications, two community newspaper groups in the Chicago suburbs, and Sun-Times Features Inc., a features syndicate and specialty publishing company.

McKeel, 67, joined the Sun-Times as president and chief executive officer in June 1989 and became publisher the following year.

Before that, he spent 35 years with Knight-Ridder Inc., most recently as chairman and publisher of The Philadelphia Inquirer and The Philadelphia Daily News.

--- Sun-Sentinel Names Veteran Newswoman Managing Editor

FORT LAUDERDALE, Fla. (AP) - Ellen Soeteber, an award-winning editor with the Chicago Tribune, has been named managing editor of the Sun-Sentinel of Fort Lauderdale.

Soeteber, 44, spent 20 years as a reporter, editor and editorial page writer at the Tribune. She led the news staff to a Pulitzer Prize in 1987 for investigative reporting that detailed city corruption.

She replaces Earl Maucker, who became the Sun-Sentinel's editor on July 1. She joins the paper on Aug. 15.

--- St. Petersburg Times Executive Retiring

ST. PETERSBURG, Fla. (AP) - John O'Hearn, executive vice president and general manager of the St. Petersburg Times, is retiring at the end of the year.

O'Hearn, 57, is responsible for all business operations at the state's second-largest newspaper.

Andrew Barnes, editor, president and chief executive officer, said the company will look both within and outside the Times Publishing Co. to find a successor.

---

In other moves in the news industry:

- James Gannon, Washington bureau chief for The Detroit News, will retire Aug. 1 after 33 years in the newspaper business. Gannon, 55, will be succeeded by Jacqueline Thomas, deputy Washington bureau chief for the newspaper. The News said Thomas, 41, will be the first black to serve as chief of the Washington bureau of a major daily.

- Ronald Thornburg, 45, former editor at newspapers in Florida and Vermont, has been named managing editor of the Standard-Examiner in Ogden, Utah. The position has been vacant since Ogden Publishing Corp. purchased the Standard- Examiner 15 months ago from the Hatch family.

- J. Michael Rouse has been named editor of the Goldsboro (N.C.) News- Argus. He succeeds John H. Adams, who is leaving to pursue other interests. DEATHS: John Martin

CLARKSBURG, W.Va. (AP) - John Martin, former editor of The Clarksburg Telegram, died July 11. He was 86.

Martin was editor of the newspaper for 20 years before he retired in 1976.

Survivors include his wife and two children. John L. Phillips

PARIS (AP) - John L. Phillips, an editor at the International Herald Tribune since 1978, died of leukemia July 6. He was 55.

Phillips' career began in 1962 at The Berkshire Eagle in Pittsfield, Mass. He later held posts at American Heritage and Time magazines.

As a TV correspondent and producer, he contributed to ''CBS Sports Spectacular'' from 1971-1975 and to the PBS series ''Behind the Lines.'' He wrote articles for The New York Times Magazine, Look, Reader's Digest, New York Magazine and Sports Illustrated.

Phillips established a reputation at the English-language Herald Tribune as a lively writer and meticulous editor.

Survivors include a brother. Jerry Trainor

DETROIT (AP) - Jerry Trainor, award-winning leader in public TV programming and fund raising, died July 12. He was 52.

Trainor worked at WTVS, a Detroit public TV station, for more than 25 years. Trainor was a frequent consultant for PBS' ''The MacNeil-Lehrer NewsHour.''

He received the Michigan Public Broadcasting Pioneer Award in 1985 and the National Academy of Television Arts and Sciences Silver Circle Award in 1988.

Trainor is survived by his wife, a daughter, his mother and two brothers. Willard Yarbrough

ETOWAH, Tenn. (AP) - Willard Yarbrough, a longtime newspaperman and former Associated Press editor, died July 13 at age 79.

Yarbrough began his journalism career with The Daily Post-Athenian in Athens as a reporter and circulation manager for the paper's Etowah office.

He joined the AP in 1941 as night editor in Knoxville. He held similar positions in Nashville and Atlanta before leaving the wire service in 1944 and returning to Knoxville to become city editor of The Knoxville Journal.

In 1965, he joined The Knoxville News-Sentinel as a reporter. He retired in 1983.

Survivors include his wife, a son and two daughters.

--- NOTES FROM EVERYWHERE: NBC will begin delivering business and general news programs via satellite to 15 Asian countries starting Aug. 1. NBC said July 12 it plans to provide 8 1/2 hours a day of programs over a satellite transponder currently controlled by the Australian Broadcasting Corp. ... The U.S. military's American Forces Network broadcast from Berlin for the last time on July 15, closing up after 49 years of giving Berliners a steady diet of Americana from Glenn Miller to Run DMC. ... Sen. Charles Grassley, R-Iowa, suggested July 13 in a Senate speech that journalists should disclose the fees they get for giving speeches, just as politicians must. Grassley praised ABC, which recently announced it would ban on-camera reporters from accepting fees from trade associations and for-profit businesses.

End Industry News Advisory