A summary of developments in the news industry for the week of Nov. 5-12: CNN To Appeal Noriega Tapes Order to Supreme Court

ATLANTA (AP) - CNN will ask the U.S. Supreme Court to overturn a ban on broadcasting tapes of Manuel Noriega's telephone conversations with his legal team.

Constitutional law experts said it could become a landmark case.

CNN spokesman Steve Haworth said Nov. 11 that the appeal was being prepared, but he didn't know when it would be filed.

CNN had defied an order Nov. 9 by U.S. District Judge William Hoeveler of Miami by broadcasting an excerpt in which the deposed Panamanian dictator spoke in Spanish with a secretary for defense lawyer Frank Rubino.

CNN decided for editorial reasons to stop broadcasting the excerpt early Nov. 10, Haworth said. Later that day, the 11th U.S. Circuit Court of Appeals in Atlanta upheld Hoeveler's ruling.

The appeals court also told CNN to give the seven tapes to the Miami court so it could decide whether the broadcasts would endanger Noriega's right to a fair trial on drug-trafficking charges.

Noriega is accused of accepting $4.6 million in bribes from Colombia's Medellin cocaine cartel. He has been held at a federal prison outside Miami since his surrender to U.S. forces shortly after the invasion of Panama in December.

Rubino asked Hoeveler to find CNN in direct civil contempt and fine the network $300,000 for each time it televised the tapes and each time it showed them in the future.

CNN accused Hoeveler of bias and asked him to disqualify himself from the case.

Floyd Abrams, a New York constitutional lawyer who served as co-counsel for The New York Times in the Pentagon Papers case, said the CNN case could set precedent because rules involving prior restraint have been very clear through the years.

''We've almost totally banned prior restraint,'' Abrams said. ''If the Supreme Court were to uphold the prior-restraint order on CNN, this would be the first time in our country's history that any such court order had been affirmed by the court.''

In the 1971 Pentagon Papers case, the U.S. Supreme Court said the government could not bar publication of classified documents about U.S. involvement in Vietnam. The Times appealed rather than defy a lower court order.

George Rahdert, a lawyer at the Poynter Institute of Media Studies in St. Petersburg, Fla., called the CNN case ''an astonishing illustration of censorship,'' but said the network was ''playing with blasting caps'' by defying the judge's order.

''It's rare in general that a news organization of any kind - broadcast, cable or print - would do such a thing,'' said Rahdert, who represents several newspapers. ''It really falls into the category of civil disobedience.''

CNN President Tom Johnson said the case is a classic confrontation between the news media and the government they cover.

He said the district court and appeals court construed the case as a conflict between the Sixth Amendment, which provides a defendant a right to a fair trial, and the First Amendment, which provides for freedom of the press.

''There's a more fundamental issue here: reporting the news of possible governmental misconduct,'' Johnson said. ''If CNN can be restrained from airing news about the Noriega tapes, so can any news organization.''

Attorney General Richard Thornburgh said U.S. officials wanted to find out how the tapes were leaked to CNN.

''It concerns us greatly that an apparent unauthorized use was made of these tapes,'' he said.

Hoeveler said he had to weigh Noriega's right to a fair trial against CNN's right to freedom of the press.

''It's becoming more and more difficult in this case to assure that both parties get a fair trial,'' he said.

CNN's broadcast marked the first time the tapes themselves had been made public, but not the first time their contents were reported.

New York Newsday published a story last month based on summaries of the tapes in which unidentified federal sources said it appeared the former Panamanian leader was attempting to organize resistance to the U.S.-supported government of President Guillermo Endara, which replaced his regime. Newspapers Ask Appeals Court To Publish Restraint Ruling

ROCK HILL, S.C. (AP) - The Rock Hill Herald and The Charlotte (N.C.) Observer want an appeals court to publish its opinion overruling a federal judge's prior-restraint order so it can serve as a legal precedent.

''The opinion in this case, if published, will provide substantial guidance to lower courts in this circuit, in the event they are requested, or otherwise inclined, to prohibit the news media from publishing information properly obtained during open court proceedings,'' papers filed by the newspapers' lawyers said.

If the 4th U.S. Circuit Court of Appeals does publish its opinion, it would mean the case could be cited as a precedent in future prior-restraint cases, said David Robinson II, a lawyer for The Herald.

''There's nothing published of recent vintage that deals with open court statements and prior restraint,'' Robinson said Nov. 9. ''We think this would be helpful in the future.''

Unpublished opinions made by the appeals court cannot be cited in legal proceedings, Robinson said.

The case began Oct. 31 when U.S. District Judge Charles E. Simons Jr. inadvertently said in open court in Columbia, S.C., that Rock Hill attorney Mitchell K. Byrd was a ''target'' of a drug investigation.

When Simons was told that reporters from The Herald and the Observer were in the courtroom, he ordered them not to print his remark.

Both newspapers appealed the order and neither printed the name the following morning.

The Herald printed the judge's statement about Byrd on Nov. 2 and was later called to court to defend that action.

On Nov. 6, the appeals court declared the judge's original order invalid, and Simons dropped his case against The Herald and canceled the ordered court appearance.

John Buchan, a lawyer for the Observer, said federal trial judges are bound by precedents in their circuits and therefore would be required to follow this order, if published.

''Having such a precedent will resolve such issues before they reach the appellate court, because the laws will be very clear,'' Buchan said. Daily News Unions Say They're Willing To Accept Pay Cuts

NEW YORK (AP) - Striking Daily News workers are ready to take the same pay cuts that their colleagues at the New York Post accepted two months ago, the newspaper unions' leader said.

George McDonald, president of the Allied Printing Trades Council, made the comment Nov. 8 after News Publisher James Hoge said union negotiators had offered only small concessions during the 10 months of negotiations that preceded the strike.

McDonald, head of the 10-union coalition of workers at both the News and the Post, responded, ''Go back and say to Hoge that McDonald said at a press conference: 'We'll match what we gave the Post.'''

News spokeswoman Lisa Robinson said McDonald ''should learn that the place for negotiations is at the bargaining table, not at a news conference.''

In September, nine of the 10 unions agreed to nearly $20 million in wage cuts at the Post after owner Peter Kalikow said the only alternative was to close the paper. Many employees agreed to a 20 percent pay cut by switching to a four-day work week.

The News' executives say that they are trying to regain lost management control and that the main issues are union overstaffing, featherbedding and other labor abuses that continue to escalate operating costs.

The News, meanwhile, stepped up efforts to create a network of people across the city to sell the newspaper despite an aggressive boycott campaign by striking workers.

The paper ran a full-page ad Nov. 11 saying it had ''immediate needs for individuals who want to own, operate, and direct their own work force selling newspapers.'' The ad said in large letters: ''UNLIMITED INCOME.''

The poor and homeless have been recruited by the News as sales people. One recruit, Eddy Nadreau, said the News had called the Brooklyn shelter where he lives, offering $6 an hour and a percentage of sales.

Strikers fanned out over the city Nov. 12 to start distributing what union officials said were a million copies of an eight-page, free newspaper titled ''Real News.''

All the stories in ''Real News'' were written by writers who have been on strike since Oct. 25. The paper is aimed at giving the strikers' version of the labor dispute.

The News has published each day during the strike, but circulation has been a major problem. Some vendors have refused to sell it and others claim they get no deliveries. Some vendors say they have been threatened by striking drivers.

Hoge said last week that 600,000 papers were printed each day. Pre-strike circulation was about 1.09 million copies daily, making the News the nation's third-largest metropolitan daily.

Strikers, in turn, have reported violence by security forces hired by the News.

The chairman of the state Assembly's labor committee said Nov. 9 that he would conduct hearings into the allegations of violence. Assemblyman Frank Barbaro centered his remarks on reports of violence against strikers and did not mention the allegations of threats against vendors or the damage done to trucks and other Daily News property.

A group of clergymen went to the News Building on Nov. 7 to urge the paper to return to negotiations with the strikers and to express concern over the economic and social damage of the strike.

Speaking for a clerical ''Coalition of Conscience,'' the Rev. James A. Forbes Jr., senior minister of Riverside Church, said the tactic of hiring permanent replacements for striking employees ''seriously undercuts management's claim to be bargaining in good faith.''

The News' spokeswoman said: ''This company is not anti-union. We have negotiated for the better part of this year and continue to be open to the bargaining process.''

Earlier in the week, the National Association of Black Journalists canceled an agreement to sell its membership list to the News after being pressured by the striking unions. The News wanted to use the list to contact potential replacement workers.

''There was a perception that this was seen as furthering management's position. That was never our intention,'' said Thomas Morgan, president of the association. ''We still feel our members have the right to make up their minds about this issue.''

The News also sought to buy membership lists from the National Association of Hispanic Journalists and the Asian-American Journalists Association, but those two groups said they refused.

A star Daily News columnist, Mike McAlary, bolted to the rival New York Post on Nov. 10. He said he decided to go ''because of the way the Daily News treated their employees.''

The strike began Oct. 25 with a dispute at the paper's Brooklyn plant. Some deliverers walked off the job; the News responded by bringing in replacement workers.

The walkout spread to eight of nine other unions at the paper. The unions, representing 2,100 workers, had been working without contracts since March 30.

Labor leaders have charged that the News' owner, the Tribune Co., provoked the strike to try to break the unions or, failing that, close the paper.

Charles Brumback, president and chief executive officer of Tribune, denied the parent company is calling the shots in the News' handling of the strike.

''This is a New York situation and it will be solved by the Daily News management in New York,'' he said. Murdoch Decries New York Violence and Newspaper Unions

NEW YORK (AP) - Rupert Murdoch says he's horrified by the rising violence in New York and he partly blames what he calls the shortcomings of the city's union-controlled newspapers.

Murdoch said the New York newspaper unions, currently on strike against the Daily News, have been the ''world's worst'' since his company broke the British unions in a bitter labor struggle in the mid-1980s.

Calling crime in New York ''quite simply horrible'' and ''unprecedented,'' Murdoch said in a speech Nov. 8 that the city's press was to some extent responsible because ''the media's inhibitions about reporting the crime wave resulted in a sort of false consciousness among the public.''

Murdoch, who has a penthouse overlooking Manhattan's Central Park, owned the New York Post from 1976 to 1988 and still owns WNYW-TV, a local Fox channel.

When Murdoch ran the Post he was regularly denounced for what critics called overly sensational coverage of brutal crimes that appealed to the public's ''base passion.''

''I don't agree that I took it too far downmarket,'' Murdoch said. ''I think I didn't take it downmarket far enough.''

Regarding the city's powerful newspaper unions, Murdoch called them one of the obstacles to better newspaper operations and journalism in the city.

''As you will know, in 1986 I took on the printing unions in Britain, the world's worst, and broke them,'' he said. ''The result has been a silver age for British journalism: newly prosperous papers and wholly new papers.''

With the demise of those unions, he said, ''the New York City unions have succeeded to the distinction of being the world's worst.'' UPI Says It Will Liquidate If Union Rejects Pay Cut

WASHINGTON (AP) - The 83-year-old news service United Press International will be liquidated Nov. 16 if members of the Wire Service Guild reject a 90- day pay cut of 35 percent as the union's leaders are recommending, UPI says.

''At this point we see no real alternative if the vote is against the proposal,'' UPI spokesman Milt Capps said.

Pieter VanBennekom, UPI executive vice president, told employees that without approval of the pay cut, ''we cannot ensure that we will have enough cash on hand to meet the payroll and other life-or-death obligations for the next two weeks. Therefore, we will have to take the once-unthinkable step of putting UPI into liquidation.''

Chris Dahl, secretary-treasurer of the guild, said from the union's headquarters in New York: ''There is little doubt in our minds that the company needs a lot of money and it needs a lot of money fast. We are simply saying that they are coming to the wrong people to get that kind of money.''

He said officers of the union were sticking to their recommendation that the contract be rejected, but would submit it to the full membership for a vote.

UPI, which has changed ownership three times in eight years, announced Nov. 2 that it had cut management salaries by 35 percent for 90 days and would seek similar concessions from employees represented by the guild as it seeks a buyer.

UPI announced in September that it would close bureaus in five states and said Oct. 12 it was dismissing an unspecified number of employees. The company said more employees were laid off Nov. 6 but declined to say how many.

VanBennekom said several companies had expressed interest in the news service, which is owned by Infotechnology Inc. along with an interest in Financial News Network.

The new heads of Infotechnology said Nov. 7 that they would recommend selling all the company's principal operations.

Alan J. Hirschfield and Allan R. Tessler, appointed co-chief executives in a management shakeup Oct. 24, said they had retained the investment banking firm Wertheim Schroder and Co. to seek buyers. The National Dropping Sunday Edition; Price Relinquishes Control

NEW YORK (AP) - The National will drop its Sunday issue next month and the publisher of the 9-month-old sports daily has been relieved of day-to-day duties.

Steve Hammond, a spokesman for the paper, said Nov. 12 that Peter Price would continue to hold the titles of president and publisher but would be involved with broader issues such as entering new markets.

Hammond said Jaime Davila had been brought in to assume Price's operating responsibilities. Davila is a top executive at Univisa Inc., the U.S. subsidiary of Mexico's Televisa entertainment and publishing concern headed by Emilio Azcarraga, the media baron who is The National's biggest shareholder.

Hammond also said Diane Morgenthaler, circulation director; Timothy Lasker, assistant publisher; and Daniel W. Correa, finance and administration director, had been dismissed. He said none had yet been replaced but declined to elaborate.

Price was unavailable for comment.

The development came three days after Editor in Chief Frank Deford said The National would end the Sunday edition and publish five rather than six days a week.

He said there might be ''a handful'' of jobs cut but that he hoped the number could be absorbed through attrition to avoid layoffs.

''There is a feeling that as in practically every other business in America we should tighten our belts,'' Deford said in a telephone interview.

He denied the newspaper was in serious financial trouble as it tries to become the first national sports daily in America. ''It's just a matter of belt-tightening,'' he repeated.

A day earlier, a source familiar with the newspaper who spoke on condition of anonymity said the Sunday issue was being discontinued because circulation on Sundays had amounted to only about 80 percent of that on weekdays and it had proven harder to distribute the paper on Sundays than on weekdays.

The National has been published six days a week, Sunday through Friday, since it was launched Jan. 31.

Deford said the last Sunday issue would be published Nov. 25.

The newspaper is owned by a partnership led by Mexican media baron Emilio Azcarraga.

The paper started with distribution in three markets - New York, Chicago and Los Angeles. Additional editions have been added in San Diego, San Francisco, Dallas, Detroit, Boston and Miami and the paper has announced plans to begin a 10th edition in the Baltimore-Washington area in early December. L.A. Daily News To Lay Off 4 Percent of Work Force

LOS ANGELES (AP) - The Los Angeles Daily News will lay off 4 percent of its workers in a cost-cutting restructuring, Publisher David J. Auger said.

The San Fernando Valley-based daily employs about 1,200 people. Four percent of the work force is 48 employees.

As part of the restructuring, the Daily News has offered a voluntary early retirement plan to some employees, Auger said Nov. 7.

He blamed the layoffs on an economic downturn that has affected newspapers across the country. Oakland Tribune Seeks 20 Percent Cut in Employment Costs

OAKLAND, Calif. (AP) - The Oakland Tribune wants to reduce employment costs by 20 percent as part of a plan to restore the newspaper's financial health.

The newspaper said in a statement Nov. 9 that the decrease would be gained ''through a combination of wage and benefit reductions among the company's 600-plus employees.''

The Tribune began presenting the proposal to labor negotiators for 11 bargaining units whose contracts expire on Dec. 31 and to other affected employees.

The plan will not affect any workers who earn less than $25,000 a year or earn less than $13 an hour, the statement said.

''The newspaper advertising market is in a national downturn,'' said Robert Maynard, editor and publisher. ''It's now even more critical that we accelerate our plan swiftly and successfully in order to remain competitive.''

The proposal is the second part of a restructuring plan. The first phase, which was announced in June, involved a reduction in force, streamlining management and operational changes. Strike Deadline Set for San Francisco, San Jose Papers

SAN FRANCISCO (AP) - Union newspaper workers set a strike deadline of 5 p.m., Nov. 16, against the San Francisco Chronicle, the San Francisco Examiner and the San Jose Mercury News.

The Conference of Newspaper Unions, which represents 10 unions and 4,500 employees, announced the deadline Nov. 9.

The unions have been working without a contract since Feb. 2 and the action was taken in an effort to move talks from non-economic to economic concerns, union officials said. Philadelphia Inquirer Protests Ruling on Circulation

PHILADELPHIA (AP) - The Philadelphia Inquirer is protesting a ruling that cut an official count of its circulation by almost 40,000 subscribers.

The Audit Bureau of Circulations told the Inquirer to drop its audited circulation to 485,973 from 524,930 after the bureau found that readers in the suburbs weren't receiving all their newspapers.

Inquirer Publisher Robert J. Hall protested the ruling Nov. 7 at the ABC's board of directors meeting in Chicago.

The Inquirer's Daily Penetration Plan lets readers in the city's suburbs buy partial subscriptions - Thursday-Friday-Sunday in Pennsylvania and Wednesday-Sunday in New Jersey.

In a routine inspection, the ABC found that 13 percent of the weekday newspapers weren't delivered. As a result, the bureau disallowed all weekday sales in the program.

This eliminated an average 38,957 newspapers and dropped the Inquirer from 12th to 16th place in U.S. newspaper circulation.

''It's very very difficult for any newspaper to guarantee absolutely 100 percent delivery,'' said Inquirer spokesman Charles Fancher. Daily Paper Planned for Gilbert, Ariz.

MESA, Ariz. (AP) - The Tribune Newspapers will begin publishing a daily newspaper for nearby Gilbert on Nov. 14.

The Gilbert Tribune will be the first daily aimed at the fast-growing Gilbert area, which includes Williams Air Force Base, Queen Creek and rural areas to the south and east of Mesa.

Publisher Mike Laosa said Gilbert residents who now subscribe to the company's flagship Mesa Tribune would be switched to the Gilbert Tribune.

He said the new paper will emphasize local coverage while continuing to publish the state, national and international stories and features that readers receive in the Mesa Tribune.

Tony Natale will be editor of the Gilbert Tribune, and Bill Roberts, special projects editor for Tribune Newspapers, will coordinate the project.

Tribune Newspapers publishes dailies in Mesa, Chandler and Tempe outside Phoenix. New York Times Announces Sale of Three Papers

NEW YORK (AP) - The New York Times Co. is selling two Kentucky dailies and a Tennessee weekly to an Illinois firm for an undisclosed sum.

Nancy Nielsen, a Times spokeswoman, said Nov. 7 that American Daily Publishing Co. of West Frankfort, Ill., had agreed to buy the Middlesboro Daily News and The Harlan Daily Enterprise in Kentucky and the Claiborne Progress in New Tazewell, Tenn.

The two dailies have a combined circulation of 14,000. The weekly has a circulation of 6,400.

The Times purchased the three papers in December 1982. Dow Jones, German Company in Deal To Publish in Europe

NEW YORK (AP) - Dow Jones & Co. said Nov. 8 that it has formed a company with the German publisher Von Holtzbrinck Group to pursue English-language publishing ventures in Europe.

Von Holtzbrinck publishes Germany's leading business daily, Handelsblatt.

The new company, Handelsblatt-Dow Jones GmbH, will have an initial capitalization of $1 million and will be based in Frankfurt.

Its mission will be to develop joint advertising, circulation and distribution arrangements between the Wall Street Journal Europe and Handelsblatt in Europe and explore English-language publishing opportunities.

Dow Jones and Von Holtzbrinck are equity partners in several European enterprises, including France's Groupe Expansion and Eurexpansion, a network of national-language business publications in a dozen European countries. Guilty Plea in Business Week Insider Trading Case

LOS ANGELES (AP) - A stockbroker pleaded guilty to trading stocks on the basis of tips from a printing plant employee about which companies were going to be mentioned in upcoming issues of Business Week magazine.

John Petit, 34, faces up to 10 years in prison and $500,000 in fines at sentencing March 25. He pleaded guilty Nov. 5 to securities fraud.

Petit, now of Boca Raton, Fla., earned more than $66,000 from 1986 to 1988 by buying stocks he knew would be mentioned in Business Week's ''Inside Wall Street'' column before readers could bid up the price, prosecutors said.

Prosecutors said Petit was tipped off by Shayne Walters, a worker at the plant where the magazine was printed.

At the time, Petit worked in a Newport Beach, Calif., office of Smith Barney, Harris Upham & Co.

Walters pleaded guilty earlier in federal court in New York to conspiracy to commit fraud and perjury, Assistant U.S. Attorney Alice Hill said.

In August, as part of an SEC civil action, stockbroker Brian J. Callahan and print shop worker William N. Jackson were ordered to pay a total of more than $66,000 in ill-gotten profits and fines involving similar advance access to the Business Week column. Court Rejects Public Access in Ohio Child-Custody Case

WASHINGTON (AP) - The Supreme Court left intact a ruling by Ohio's highest court in a nationally publicized child-custody case that said the public has no right to attend juvenile court proceedings.

The justices on Nov. 6 rejected without comment The Columbus Dispatch's arguments that the Constitution requires most juvenile court hearings to be public.

Lawyers for the Dispatch had argued that past rulings establishing a public right to attend criminal trials even over a defendant's objections should be extended to juvenile court proceedings as well.

But the Ohio Supreme Court ruled that ''juvenile courts differ significantly from courts of general jurisdiction.'' It added that juvenile proceedings ''are usually private'' and their records confidential.

The dispute grew out of a ''surrogate mother'' contract in which Richard and Beverly Reams hired a woman to have a child for them.

The woman, who was artificially inseminated with sperm from an unrelated donor, gave birth in early 1985 to Tessa Reams. The Reamses took custody of Tessa when she was a day old.

The couple filed for divorce two years later, and both sought custody of Tessa. The custody issue was not resolved as part of their divorce, and in 1987 Mrs. Reams, then known as Beverly Seymour, sued her ex-husband seeking permanent custody of Tessa.

While the suit was pending, Ms. Seymour turned to the national news media in the hope that exposure would help her maintain custody.

Because of the publicity, the child's court-appointed guardian sought to exclude the public and news media from all hearings on Tessa's future. The guardian also sought a ''gag order'' under which Ms. Seymour would be barred from discussing the case with reporters.

Franklin County Juvenile Court Judge Ronald Solove ordered the custody hearings closed to the public and issued the gag order against Ms. Seymour.

A state appeals court blocked enforcement of both orders, ruling they unduly interfered with what it called a constitutional right of public access to juvenile courts.

But on appeal, the Ohio Supreme Court ruled last June that the appeals court was wrong. It said such proceedings may be closed to the public if there is a reasonable chance the child could be harmed by public access and if the potential for harm outweighs the benefits of public access.

After that ruling, the custody hearing was conducted in secret last August and custody of Tessa was awarded to Richard Reams.

When Reams went to his ex-wife's home in Ashville, Ohio, a week later to pick up Tessa, Ms. Seymour shot and killed him.

After the killing, the trial judge granted a request by the Dispatch to release the record of the custody hearing. Girl Wins Lawsuit Against School Newspaper

TULSA, Okla. (AP) - A former high school student who had two children while in school has won $5,001 in a lawsuit that claimed the school newspaper made libelous statements about her.

Tina McClellan, 19, who graduated from McLain High School in 1989, and her mother, Winona McClellan Ford, had sued Tulsa Public Schools for $400,000.

Ms. Ford, who also allegedly was referred to in the school newspaper, was awarded $1 in damages.

In the May 1989 edition of the paper, a section about predictions of high school seniors said, ''In the year 2003, T.M. will realize that two kids are enough.''

During testimony in the three-day trial, Ms. McClellan said she felt like she was being ''picked on.''

''I wasn't the only student at McLain with a baby,'' she said. ''I'm not ashamed of my children. A lot of people make mistakes. I made a mistake.''

She said the newspaper first published statements about her in 1987. She said Tim Neller, the faculty supervisor of the journalism class, assured her that her name or initials would not be published again.

Neller testified he did not see the 1989 statements and it was not clear who inserted them. Maine Newspapers Face Copyright Infringement Suit

PORTLAND, Maine (AP) - The publisher of a southern Maine entertainment magazine filed a copyright infringement suit against Guy Gannett Publishing Co., saying its Portland dailies copied club and restaurant listings during 1989.

In the suit filed in U.S. District Court, About Face Inc. said it confirmed its suspicions by publishing bogus club listings in several issues of its biweekly Face Magazine.

Listings carried in the magazine's ''Bright Lights'' section subsequently appeared in two Guy Gannett newspapers, the suit alleges. It seeks unspecified damages for alleged violation of federal copyright laws.

The daily newspaper ''failed to perform the independent work necessary to produce its own club listings ... and, instead, merely appropriated the listing information ... for its own use and profit,'' the lawsuit states.

John Hooper, vice president for newspapers at Guy Gannett Publishing, said the company would fight the lawsuit.

''The last correspondence we have from Face dates back to November 1989,'' he said. ''We thought it was behind us. It's obviously a frivolous case ... a nuisance case, and we will aggressively defend it if that's what we have to do.'' Woman Sues Judge, Television Show for Slander

CHARLESTON, W.Va. (AP) - A woman who was ordered to either marry her live- in boyfriend or move out has sued a state judge, CNN, Turner Broadcasting and talk show host Pat Buchanan for slander.

The lawsuit filed by Judith Roush on Nov. 8 in Kanawha County Circuit Court seeks $1.3 million in damages. It cites comments made about her by Buchanan and Kanawha County Circuit Judge John Hey on the CNN show ''Crossfire.''

Hey last year ordered Roush to marry Robert Cain or move out of his house if she wanted to collect child support from her ex-husband. He also said Rodney Roush didn't have to pay alimony to his former wife while she and her daughter, then 13, lived with Cain.

The ruling was overturned in July by the state Supreme Court, which called Hey's order ''an abuse of the court's discretion.''

On Nov. 8, 1989, Hey appeared on ''Crossfire'' to discuss the case with Buchanan.

Roush's lawsuit said Hey cast her in a false light during the show by implying ''serious sexual misconduct'' on her part. The defendants knew Hey's statements were untrue, the suit said.

The defendants declined to comment until they could study the suit. Police Feed Missouri Media Fake Story

POPLAR BLUFF, Mo. (AP) - Police running an undercover sting fed radio stations and a newspaper a false story that a lawyer had been castrated on Halloween during an attack at his home.

After the story made the front page of the Daily American Republic and was broadcast across southeastern Missouri and northeastern Arkansas, police revealed the assault was a hoax.

The sting was intended to convince a man who allegedly paid a police informant $4,000 for the job that the Arkansas lawyer really had been castrated and his arms and legs broken, police said.

On Halloween night, officers acted out the assault at the lawyer's home and rushed a phony injured man to the hospital. When reporters heard on police scanners what they thought was a story, they contacted the sheriff's office in Clay County, Ark.

Sheriff Darvin Stow told reporters city attorney C.W. Knauts of Piggott, Ark., had been stabbed and taken to a hospital. Stow said the lawyer had two broken arms and was bleeding from the groin.

The target of the sting, Harold Speer of Greenway, Ark., was charged Nov. 1 in Stoddard County, Mo., with conspiracy, burglary and assault. Knauts represented Speer's former wife in a 1985 divorce.

Investigators said they wanted to keep the plan a secret for a few days rather than arresting Speer on the spot when he hired the informant because Speer allegedly told the bogus hit man of other jobs he wanted done.

Authorities also said they hoped Speer might provide information on the slaying of his ex-wife in Phoenix a month after their divorce.

Stow said he was sorry if anyone was offended, but it was necessary.

Stan Berry, news editor of the Daily American Republic, said: ''It's pretty disturbing to me. We're not in the business of printing fake stories for anybody.''

The false information was given only by the Clay County, Ark., Sheriff's Department. No news conference was held and no press releases were issued by either the Missouri Highway Patrol or Arkansas State Police, although both were involved in the staged assault. Publisher of Conservative Paper Sues Restaurant

IOWA CITY, Iowa (AP) - The publisher of the conservative Campus Review newspaper filed a discrimination complaint against a restaurant after he was refused service because of his stand against homosexuality.

Jeff Renander, who also is editor of the paper distributed on the University of Iowa campus, filed the complaint Nov. 5 with the city Human Relations Commission against the Sanctuary Restaurant & Pub.

Renander said he was discriminated against on the basis of his creed and sexual preference.

Renander said the incident occurred Oct. 30 when he, his girlfriend and his brother joined two friends at the restaurant. Renander said he was told by a waiter that the staff would not serve him because of his beliefs and comments about gays.

Renander had been quoted in The Des Moines Register on Oct. 25 as saying he and most heterosexuals considered homosexuality to be a deviant sexual practice. The Campus Review also has published anti-gay statements and cartoons.

Renander said he asked to speak to the restaurant's owner and was told he wasn't in. Renander, who had been served previously at the restaurant, said he then offered to leave if the others would be served. The waiter said they would not be served, Renander said.

Daryl Woodson, owner of the restaurant, called the complaint groundless.

Woodson said he stood behind his employees' decision, which he said was not discussed with him beforehand. He compared the decision to a waitress refusing service to someone who had sexually harassed her. Buchwald Won't Get Independent Auditor in Paramount Case

LOS ANGELES (AP) - The second phase of humorist Art Buchwald's trial against Paramount Pictures won't include as evidence an independent examination of the studio's finances.

Superior Court Judge Harvey Schneider had ruled in January that Paramount used a Buchwald story as the basis for the 1986 Eddie Murphy film ''Coming to America.'' But the judge surprised both sides Nov. 8 by abandoning his plans for an independent auditor.

The second phase of the trial will examine the contract between Paramount and Buchwald to determine if it represented a fair deal. The third phase will determine the amount of money Buchwald should receive.

Under the contract, Buchwald and his partner, Alain Bernheim, were to receive a combined $250,000 and up to 40 percent of the film's net profits.

Paramount said that although the film grossed more than $300 million in box-office receipts, it still hadn't earned a profit and was actually $18 million in the red. Panamanian Journalists Protest Press Laws

PANAMA CITY, Panama (AP) - About 300 journalists marched silently down the city's main street Nov. 8 and picketed the presidential palace to protest press laws carried over from the deposed regime of Manuel Antonio Noriega.

President Guillermo Endara, who sued a newspaper columnist earlier in the week, met the journalists outside the palace and angrily defended a law under which slander is heavily penalized.

''The president of the republic is a person and is going to demand reponsibility when there is an attempt to damage his honor,'' Endara said. ''That is what I will do in each and every one of the cases, and there is no persecution.''

Then he turned his back and refused to accept a protest letter the journalists had signed.

The next day, Endara told reporters he was shocked by the behavior of the journalists in the march. ''... The things they shouted at me were really outrageous.''

He said he refused to receive the marchers in his office because ''they wanted to enter just because they were reporters, as if they were the sacred cows of this republic, and they aren't.''

Endara, installed after the American invasion that overthrew Noriega, filed a slander and damage complaint against Dagoberto Franco of the daily El Siglo. Franco was detained for two days and released on $5,000 bond.

Franco had written a column titled ''Endara: The Great Swindle.''

At least 60 formal complaints have been filed against journalists this year, mostly by government officials, the protesters said.

Journalists are asking that slander be changed from a criminal to a civil violation. The current penalty is two to five years in jail.

In their letter, the journalists said, ''We are here because 21 years of castrated journalism has left us a bitter taste of exiles, threats, pressures and fears that we never want to repeat.''

Panama's constitution provides for freedom of expression but says there are ''legal responsibilities when by any of these media one attacks the reputation or honor of the persons in violation of the social security or public order.'' Jerusalem Post Launches French-Language Weekly

JERUSALEM (AP) - The Jerusalem Post, Israel's only English-language daily, announced Nov. 5 it is launching a French version of its weekly international edition.

The 16-page compendium of news and opinion will go on sale Nov. 14 aimed primarily at the 650,000-strong Jewish community of France, Jerusalem Post publisher Yehuda Levy told a news conference.

He said he hoped to sell 25,000 copies a week in France within two years, 5,000 to 7,000 in Israel and an unspecified number in Switzerland, Belgium, and French-speaking Canada and Africa.

Levy said about 85 percent of the new paper's content would be translated from the English-language Post and the rest would be original material of interest to French-speaking Jews abroad.

The English-language international edition sells 60,000 copies a week, 46,000 of them in North America, Levy said. The French edition, like the weekly English international, will be printed at the Jerusalem headquarters of the 60-year-old daily. First Private Yugoslav Daily Goes to Press

BELGRADE, Yugoslavia (AP) - A privately owned daily newspaper, the first of the post-World War II period in Yugoslavia, is to be launched Nov. 13, the state news agency Tanjug reported.

The Orient Express will publish in the central city of Sarajevo, capital of the republic of Bosnia-Hercegovina, and will cost the equivalent of 40 cents, or 10 cents less than state-run dailies, Tanjug said Nov. 11.

Tanjug quoted managing editor Enver Causevic, a veteran journalist from a dissident student newspaper, as saying the Orient Express will be politically independent and will employ young journalists from the city.

More than 200 private periodicals have been launched in Yugoslavia in recent months. Philippine Radio Program Airs Real-Life Drama: Overseas Calls

MANILA, Philippines (AP) - Lita Belga had not heard from her husband for months. When she learned he died in a car accident in Saudi Arabia, she wept. Millions of other Filipinos wept, too.

Mrs. Belga received news of her husband Benjamin's death during a telephone call to his Saudi employers - paid for and broadcast by private radio station DZRH.

The program, called ''Around The World, With Love,'' features telephone conversations between Filipinos and their relatives working abroad. The calls are free - on condition they can be used on the show.

The highly popular broadcast has become a real-life soap opera, a daily litany of money troubles, loneliness, death and other family crises.

''The beauty of the program is the spontaneity of it,'' said the program's host, Rey Langit. ''It is true-to-life drama unfolding right before you. It is both entertaining and educational.''

There is no shortage of people wanting to use the program to contact relatives overseas, even though the price is having personal conversations broadcast nationwide.

Most callers are too poor to afford overseas telephone calls. All but emergency cases wind up on a waiting list, with a backlog that now runs about two months.

Langit says the station makes little profit from the program because calls are expensive. He places an average of six calls during the two-hour program, which is broadcast six days a week. Satellite TV Merger Likely To Face Regulatory Hurdle

LONDON (AP) - The proposed merger of Britain's two rival satellite television networks is likely to be reviewed by the government's Office of Fair Trading, a spokesman said.

The office is obliged to look at any merger that would give one company more than 25 percent of the market. A spokesman said Nov. 6 that the office is likely to look at the proposed combination of the Sky Television and British Satellite Broadcasting Ltd. services.

The spokesman was not identified in accordance with government practice.

Rupert Murdoch's Sky Television announced Nov. 2 that its four-channel service and British Satellite Broadcasting's five channels would merge to form a new five-channel network called British Sky Broadcasting. BROADCAST NEWS 'NBC Nightly News' Does Entire Show on American Concerns

NEW YORK (AP) - ''NBC Nightly News'' used all of its Nov. 9 show to report on the state of the nation and how Americans feel about their country.

The ''CBS Evening News'' and ABC's ''World News Tonight'' never have devoted one of their broadcasts to a single subject, spokesmen for those programs said.

Steve Friedman, executive producer of ''NBC Nightly News,'' conceded the action was unsual but said the importance of the subject warranted it. He noted that the three network newscasts in early August were largely devoted to a single subject - the Persian Gulf crisis.

The special show included reports on the economy, foreign competition and young Americans entering an uncertain marketplace. It also included satellite hook-ups in which people questioned Vice President Dan Quayle.

The NBC and CBS news programs have been battling for second place in the ratings. ABC's ''World News Tonight'' has been consistently first. CBS Stock Moves on Speculation About Sale of Paley's Holdings

NEW YORK (AP) - CBS Inc. shares fluctuated after a report that executors of William S. Paley's estate might decide to sell the late CBS chairman's 8 percent stake in the media company.

But CBS executives and media analysts said even if the stock were sold, chances were slim it could lead to an unfriendly bid for control of the company, a frequent subject of takeover rumors.

Laurence A. Tisch, CBS's president and chief executive, controls Loews Corp. and its 24.9 percent stake in CBS. That stake, combined with stock held by employees and investors who support Tisch effectively blocks any unwelcome bids for control of the company, media analysts say.

The Wall Street Journal reported Nov. 7 that a sale of the stock seemed likely, partly because the Paley estate, valued at about $500 million, must raise $190 million to cover tax obligations.

Pat Gallagher, executive director of the William S. Paley Foundation and one of six executors of the estate, said he could not confirm the tax liability figure but called suggestions the stock might be sold ''pure speculation.''

Gallagher noted the estate includes other securities and investments, including artwork and real estate, that could be used to satisfy tax obligations.

Paley, longtime chairman of CBS, died last month. Much of his estate, including 1.9 million shares of CBS stock valued at nearly $300 million, is to be divided among his six children. Hearst Buys RJR Nabisco's 20 Percent Stake in ESPN

NEW YORK (AP) - Hearst Corp. said Nov. 8 it had bought the 20 percent interest in the sports cable television service ESPN Inc. that had been held by RJR Nabisco Inc. Terms were not disclosed.

RJR Nabisco, taken private last year in the biggest debt-financed takeover on record, had hired an investment adviser 15 months ago to help it evaluate whether to sell the ESPN stake.

Capital Cities-ABC Inc. owns 80 percent of the cable channel and had the right to match any offer for RJR's interest in ESPN.

Hearst and Capital Cities-ABC are already partners in two other cable channels, the Arts & Entertainment Network and Lifetime Television.

Hearst said the ESPN purchase continues its strategy of expansion into cable programming.

Earlier this month, Hearst announced the formation of New England Cable Newschannel, a regional all-news cable network. Its partner in that deal is Continental Cablevision Inc. Harry Reasoner To Cut Back '60 Minutes' Pace

NEW YORK (AP) - Harry Reasoner says he's leaving ''60 Minutes'' as a regular correspondent at the end of the season but will stay with the CBS show.

''It's been a nice ride, but you can't go on forever,'' the 67-year-old Reasoner said Nov. 8.

He joined CBS in 1956 and went to work at ''60 Minutes'' when it began in 1968. He left the network in 1970 to anchor the ''ABC Evening News,'' at one point co-anchoring that show - unhappily - with Barbara Walters. He returned to ''60 Minutes'' in 1978.

Next season, he will be an ''editor emeritus'' of the CBS show and do occasional reports for the program. He estimated he would do six a year, compared with 20 he now does annually.

No one will succeed Reasoner, said a spokeswoman for the show, whose other regulars include correspondents Morley Safer, Ed Bradley, Meredith Vieria and Steve Kroft and humorist Andy Rooney.

At 72, Mike Wallace is the show's senior citizen. Several months ago, he said he wouldn't leave until he dies, or goes ''toes up,'' as he jokingly put it.

Reasoner, who began his journalism career as a Minneapolis newspaperman, said he was cutting back his workload at his own request.

''I suddenly realized I'd been working 53 years, about half of it on '60 Minutes,' and I thought I'd like to take it a little easier,'' he said. NBC Denies Union's Allegations of Age Discrimination

NEW YORK (AP) - A broadcast union at odds with NBC claims NBC News is trying to get rid of some older staffers by putting them in a common labor pool described as ''professional exile.''

The network denied it.

''These people all have jobs and they're not going away,'' Don Browne, NBC's executive news director, said of about 35 NBC News writers and producers who will be taken from specific programs and put in the pool for use as needed.

The move was done as a cost-cutting measure, with the executive producers of shows like ''Today'' and ''NBC Nightly News'' deciding which members of their staff would be shifted to the labor pool.

John Clark, president of the New York local of the National Association of Broadcast Employees and Technicians, said Nov. 8 that 12 of 21 NABET members affected are age 50 or over, and ''we think these are people the company would like to get rid of.''

He characterized the pool as ''professional exile'' for those sent there.

Browne denied that and other allegations by Clark, including his claim that NBC is apparently retaliating against NABET members who sued the network for overtime pay by also putting them in the labor pool.

Browne said pool members would be put on duty with programs or work in NBC News bureaus as requirements dictated. ''These people are going to be very active,'' he said.

Clark, whose 900-member local is NABET's largest, said the union will add a claim of age discrimination to a unfair labor practices complaint it has filed against NBC with the National Labor Relations Board.

No action has been taken yet on the complaint, which was filed after NBC in August put into effect a new three-year contract that a majority of the union's 2,300 members at NBC previously had rejected.

Three years ago, NABET struck NBC in a bitter walkout that lasted 17 weeks. No strike vote has been called this time, so far, although no new negotiations are planned, Clark said. Detroit Officials Criticize 'Prime Time Live' Report

DETROIT (AP) - Some residents and city officials say Detroit was treated unfairly on a national television show calling the Motor City ''the end of the road'' and painting it as a racist city at war with itself.

The 16-minute segment on ABC's ''Prime Time Live'' aired Nov. 8. The Detroit Free Press previewed the segment for city and suburban residents the day before.

''I think the reporter had the story written before he came,'' said Chris Snow, who commutes into the city for a job at the National Bank of Detroit.

ABC correspondent Judd Rose defended his reporting. ''The truth may hurt,'' he said. ''I saw what I saw. If anything, I tried to bend over backwards to be fair.'' Wrestler Fined for Fighting With TV Cameraman

CEDAR RAPIDS, Iowa (AP) - Pro wrestler Andre the Giant was fined $100 Nov. 6 for doing to a TV cameraman what he does to opponents in the ring.

A judge found Andre Roussimoff guilty of criminal mischief for scuffling with Ben Hildebrandt last year after losing a match. The 7-foot-4 wrestler also was ordered to pay $233 to KCRG-TV for damages to Hildebrandt's camera.

The scuffle broke out when Roussimoff contended Hildebrandt videotaped the match without his permission.

Hildebrandt said he was shooting crowd scenes when the wrestler put him in a head lock.

The judge found Roussimoff innocent of assault, saying the wrestler didn't mean to harm Hildebrandt. NBC Names Bureau Chief for Tel Aviv

NEW YORK (AP) - Martin Fletcher, NBC's correspondent in Tel Aviv, Israel, since 1982, assumed the additional role of bureau chief Nov. 5.

He succeeded Ike Seamans, who recently was appointed NBC's bureau chief in Moscow. PERSONNEL Maynard Assumes Title of Editor-Publisher at Oakland Tribune

OAKLAND, Calif. (AP) - Robert C. Maynard, editor and president of The Tribune, was named editor and publisher in management changes announced Nov. 5.

Richard E. Wyckoff, who has been vice president of operations for the York (Pa.) Newspaper Agency, was named general manager.

Nancy Hicks Maynard, senior vice president of sales and marketing, was named deputy publisher.

Eric Newton, formerly assistant managing editor of news, was named managing editor. Belinda Taylor, former assistant managing editor of Sunday-features, was named deputy managing editor.

In June, Maynard announced a restructuring plan that included cutting the paper's staff of 725 employees by about 25 percent as part of an effort to reduce annual expenses by $13 million. Cooper Is Editor of Houston Post; Burgin Goes to California

HOUSTON (AP) - Charles Cooper, managing editor of The Houston Post the past two years, was named editor and senior vice president Nov. 8.

He succeeded C. David Burgin, who was appointed editor and senior vice president of the Alameda Newspaper Group, publisher of four daily newspapers in the San Francisco Bay area.

The Post and California papers are owned by Post Publisher William Dean Singleton's Houston-based MediaNews Group.

Cooper came to the Post in 1988 from the Dallas Times Herald, where he was assistant managing editor. He was with the San Francisco Examiner for 14 years, holding editing positions in both general news and sports.

Before joining the Examiner in 1974, he worked for Stars and Stripes and the Overseas Media Group in Germany and as a freelance writer in Spain and California.

Burgin previously was editor of the San Francisco Examiner, The Orlando (Fla.) Sentinel and the Palo Alto (Calif.) Times Tribune. He also had been sports editor in San Francisco and Washington, D.C.

Earlier in his career, he was Capitol Hill and White House reporter for Scripps-Howard News Service and a foreign correspondent for the New York Herald Tribune.

MORE Walston Named Managing Editor for Wilmington Paper

NEW CASTLE, Del. (AP) - John N. Walston, a deputy managing editor at USA Today, has been appointed managing editor of The News Journal, which serves the Wilmington, Del., area.

Both newspapers are owned by Gannett Co. Inc.

Walston succeeds Norman A. Lockman, who was named associate editor of the editorial page.

Except for a six-month stint as acting managing editor of the Honolulu Star-Bulletin in 1987, Walston has been deputy managing editor in the graphics and news departments since joining USA Today in 1983.

He previously was executive news editor at the San Jose (Calif.) Mercury News and the Dallas Times Herald and assistant managing editor of news and operations at the defunct Baltimore News-American. He also worked at newspapers in Miami, Norfolk, Va., and Raleigh, N.C.

In his new post, Lockman will write editorials and continue his weekly local column. In addition, he will write a column of national interest that will be distributed by Gannett's national news service.

Lockman began his newspaper career at The News Journal in 1969, later writing political columns and heading the paper's Washington bureau. From 1975 to 1984, he was a reporter, editorial writer and statehouse bureau chief at The Boston Globe. He was named managing editor of The News Journal in 1984. DEATHS Elliott Chaze

HATTIESBURG, Miss. (AP) - Elliott Chaze, a former Associated Press writer and retired city editor for the Hattiesburg American, died Nov. 11 following a brief illness. He was 74.

Chaze retired from the American in 1981, some 30 years after he joined the paper. He worked as a night news editor for the AP in New Orleans in 1941-1943 and in Denver in 1946-51.

Chaze also wrote nine novels and short stories and articles for Life, The New Yorker and Collier's.

He is survived by his wife, three sons and two daughters. Peter Christensen

SPOKANE, Wash. (AP) - Peter Christensen, editor of the Priest River (Idaho) Times, died Nov. 8 of injuries suffered in a traffic accident. He was 24.

Christensen started working for the weekly newspaper in October 1989 and was named editor five months later. Daniel Sanchez Flores

MANAGUA, Nicaragua (AP) - Political cartoonist Daniel Sanchez Flores, known throughout Latin America by his pen name, Roger, died of cancer Nov. 4. He was 30.

Sanchez directed the weekly humor sheet La Semana Comica, wrote several comic books and contributed to various newspapers, including the pro- government La Prensa.

His cartoons made him a controversial figure. He condemned double standards, bureaucracy and authoritarians. He admired the Sandinista revolution, but criticized its shortcomings. James Hickey Jr.

ATLANTA (AP) - James E. Hickey Jr., a former newspaper executive in Columbus and Marietta, Ga., died of lung cancer Nov. 6. He was 60.

Hickey was a former vice president and general manager of The Columbus Ledger and Enquirer and a former general manager of The Marietta Daily Journal and its chain of suburban Neighbor newspapers.

In 1978, Hickey founded the publications Buckhead-Atlanta and Midtown- Atlanta. He published them for eight years.

Survivors include two sons and a grandchild. Oliver Preston Robinson

SALT LAKE CITY (AP) - Oliver Preston Robinson, former editor of The Deseret News, died Nov. 10 after suffering a heart attack. He was 87.

Robinson became assistant manager of the News in 1950, and two years later was promoted to editor of the newspaper and general manager of its parent company, Deseret News Publishing Co. He served in those posts until 1964.

He also was a member of the board and secretary of Newspaper Agency Corp., the company that prints, distributes and contracts advertising for the News and The Salt Lake Tribune.

In 1967, he became chairman of the board of Promised Land Publications.

He is survived by his wife, three children and a sister. Emily Walker

TACOMA, Wash. (AP) - Emily Walker, a columnist for the Tacoma News Tribune for 40 years, died Nov. 10 at age 91.

She wrote her weekly column until shortly after her 90th birthday on Oct. 21, 1989.

She is survived by a sister, two daughters, seven grandchildren and five great-grandchildren. AWARDS AND HONORS University Of Missouri Awards 11 Journalism Medals

COLUMBIA, Mo. (AP) - The University of Missouri School of Journalism named 11 recipients of honor medals for distinguished service to journalism at an awards banquet Nov. 9.

The medals went to:

-Tad Bartimus, special correspondent and Mountain States regional reporter for The Associated Press.

-Thomas J. Burrell, chairman of Burrell Communications Group in Chicago.

-John C. Ginn, president and publisher of the Anderson (S.C.) Independent- Mail.

-John Hersey, Pulitzer Prize-winner author of ''A Bell for Adano'' and former writer for Time and The New Yorker.

-Wesley H. Maurer, journalism scholar, editor and publisher.

-Amy McCombs, president and general manager of KRON-TV in San Francisco.

-Gordon Parks, photojournalist, film director, author, choreographer and composer.

-Carole Simpson, anchor of ABC's ''World News Saturday.''

-Betty Simpson Spaar, publisher of The Odessan, Odessa, Mo.

-Gazeta Wyborcza, Eastern Europe's largest independent newspaper.

-The Chronicle of Current Events, the underground newspaper published by Soviet dissidents during the 1960s and 1970s.

The journalism school has presented the medals each year since 1930 to honor lifetime commitments to journalism. NOTES FROM EVERYWHERE

Comedian Bill Cosby says he's been the victim of a media vendetta in coverage of a dispute over a student-painted mural that was dropped from the opening credits of his NBC show. ''I'm very, very upset and I'm not going to take this kind of treatment. Celebrities are very, very easy to take a shot at,'' Cosby said in an interview with ''A Current Affair.'' ''In the media,'' he said, ''they talk to 12 people and all they need to do is find one out of 12 to say, 'Well, I think he's not such a great person,' and that's the interview that shows up in the paper.'' ...

Sarah Ferguson, the Duchess of York, talked to Australian schoolchildren Nov. 7 about the media attention she attracts. ''You always have to remember that they're there watching,'' she said in a radio interview conducted by pupils. ''If you trip up down the steps, they'll criticize you for tripping down the steps, so you have to be careful.'' ...

He may have terrorized Mr. Wilson for four decades, but officials of Wichita, Kan., are glad to have Dennis Mitchell, a.k.a. the Menace, as a neighbor. Cartoonist Hank Ketcham reveals in his illustrated autobiography, ''The Merchant of Dennis the Menace,'' that the strip's characters have been in Wichita since the strip began in the 1950s. ''I had no idea he lived here, but he sure is welcome,'' Mayor Bob Knight said.

End Industry News