AP NEWS
Related topics

Publishers: Editors: Managing Editors:

December 6, 1993

Undated (AP) _ A summary of developments in the news industry for the week of Nov. 29-Dec. 6: Los Angeles Times Publisher Steps Down

LOS ANGELES (AP) - David Laventhol is retiring Jan. 1 as president of Times Mirror Co. and publisher of its flagship newspaper the Los Angeles Times because he is being treated for Parkinson’s disease.

Laventhol said in a Dec. 2 memo to the staff of the Times that he will become editor-at-large of the newspaper, a role that ″will be a little less demanding, which will be helpful personally.″

Laventhol will be replaced as publisher by Richard T. Schlosberg III, a senior vice president at Times Mirror Co. who joined the group in 1983 as publisher of The Denver Post. Schlosberg was president of the Times from 1988-90.

Robert F. Erburu, 63, remains chairman and chief executive officer of Times Mirror. He also will assume Laventhol’s title of president.

Parkinson’s disease is a progressive ailment that usually affects older people. Laventhol is 60. Times spokeswoman Laura Morgan said Laventhol’s case is progressing slowly, and with daily medication to treat day-to-day symptoms he is living a normal, active life.

Laventhol has been president of Times Mirror since 1987 and publisher of the paper since September 1989. He was editor of Newsday, Times Mirror’s Long Island-based daily, from 1970-78 and served as publisher of Newsday from 1978-87. He previously worked at The Washington Post.

Laventhol has served as chairman of the Pulitzer Prize board and is chairman of the International Press Institute. He is a member of the board of the Newspaper Association of America and director of the American Press Institute. He was elected to a three-year term on The Associated Press board this year.

In his new role, Laventhol will work with the company’s editors and executives on editorial matters, as well with senior executives on corporate policy.

Schlosberg, 49, was promoted from vice president of newspapers to senior vice president of Times Mirror this year. He will become executive vice president when he takes over as the Times’ publisher.

Curtis A. Hessler, a senior vice president responsible for Times Mirror’s corporate staff, also was named an executive vice president. Hessler will supervise the company’s cable and professional publishing groups and continue to oversee the corporate staff.

--- Park Wills More Than Half of Media Empire’s Stock to Foundation

ITHACA, N.Y. (AP) - Roy H. Park willed a controlling interest in the Park Communications media group to a nonprofit foundation. The foundation, in turn, is to allow employees with at least three years of service to buy stock in the Ithaca-based company, the will said.

″I believe that this would tend to encourage such employees to devote their best efforts to the improvement of the company and the enhancement of the value of its stock,″ Park wrote in the will, dated Nov. 19, 1992.

Park died Oct. 25 of a heart attack in New York City. He was 83.

Park owned 89 percent of the shares in the company, which is valued at $429 million. He willed 57 percent of his shares - equal to 51 percent of the company stock - to the Park Foundation, The Ithaca Journal reported Dec. 3.

Park left much of the rest of his stock to his family.

The will, filed Nov. 15, has yet to be probated. For that reason, company spokesman Jack Claiborne said he could not comment.

Beginning in 1962, Park built one of the nation’s biggest media empires, buying newspapers and broadcast outlets in smaller cities in the East and South. This year, Forbes magazine listed him as the 175th-richest American with an estimated worth of $550 million.

Aside from the foundation and his heirs, the biggest chunk Park set aside was $750,000 for Ithaca College, where the school of communications is named for him.

He also left $500,000 to his alma mater, North Carolina State University, for a scholarship in his name; $250,000 in a trust for his church, First Presbyterian of Ithaca; and $100,000 to the Tompkins County United Way.

Park decreed that most of his wealth go to his wife, Dorothy, his children, Roy H. Park Jr. and Adelaide Park Gomer, and other relatives.

Dorothy Park has assumed her husband’s place at the head of Park Communications’ board of directors; Roy H. Park Jr. has joined the board.

Park Communications owns nine TV stations, 22 radio stations and 144 newspaper publications in 24 states. It has 2,500 employees, including about 35 at its Ithaca headquarters.

--- Wichita Eagle, Editor and Reporter Held in Contempt

WICHITA, Kan. (AP) - A newspaper and two journalists were held in contempt for refusing to surrender notes and audio tapes from an interview with a woman accused of shooting an abortion doctor.

Sedgwick County District Judge Paul Clark gave The Wichita Eagle, editor Davis ″Buzz″ Merritt Jr. and reporter Judy Lundstrom Thomas a deadline of Dec. 10 to turn over the materials or face jail.

The Eagle says the notes come from a two-hour telephone interview between Thomas and Rachelle ″Shelley″ Shannon, who is charged with attempted first- degree murder in last summer’s shooting of Dr. George Tiller. Tiller, who performs abortions at a Wichita clinic, was wounded in both arms.

In a Nov. 2 story based on the interviews, Shannon said she had shot Tiller and added, ″I’ll always know I did the right thing.″

Shannon, of Grants Pass, Ore., has refused to talk to prosecutors. Sedgwick County District Attorney Nola Foulston claims the notes and tapes contain information otherwise unavailable.

Thomas also interviewed Shannon face to face.

The contempt ruling Dec. 1 came after testimony by Thomas, who refused again to turn over the information. She argued that journalists should not be forced to share unpublished information from interviews.

Merritt also refused to release the documents.

If the newspaper refuses to comply, Clark said, Merritt and Thomas must report to jail that day and The Wichita Eagle-Beacon Publishing Co. will be fined $1,000 a day until the notes and tapes are surrendered.

Shannon is scheduled to go on trial Feb. 7.

The Eagle hasn’t decided whether to appeal, Merritt said.

--- Contempt Finding Upheld Against Reporter in Ohio

WARREN, Ohio (AP) - An Ohio appeals court has rejected The Tribune Chronicle’s appeal of a ruling that a reporter testify before a grand jury or face jail.

Reporter Lisa A. Abraham was found in contempt for refusing to testify about an interview with the county engineer regarding the alleged use of public money to renovate his office.

Susan J. Svihlik, executive editor of The Tribune Chronicle, said Ms. Abraham had filed a motion asking the appeals court to reconsider its decision and a notice of intent to appeal to the Ohio Supreme Court.

Special Prosecutor Jonathan Rosenbaum said James Fiorenzo, the engineer, made statements in the interview that conflicted with a news release he issued later.

Rosenbaum said testimony from Ms. Abraham was critical to his case.

Tribune Chronicle attorneys argued that Rosenbaum should show that the information from Ms. Abraham is highly relevant and unavailable from other sources.

The 11th Ohio Circuit Court of Appeals ruled Nov. 30 that prosecutors need only show a subpoena is issued ″for a legitimate purpose″ to force reporters to testify about non-confidential matters. Georgia Supreme Court Throws Out $100,000 Judgment Against Newspaper

ATLANTA (AP) - Georgia’s highest court ruled that a woman lost her right to privacy when she killed an intruder in her home.

The Georgia Supreme Court on Dec. 2 overturned a $100,000 judgment that former Macon resident Nancy Tatum won against The Macon Telegraph in 1992.

The woman killed Shedrick Hill Jr. with a shotgun in August 1986 after he broke into her home. The following year, she sued the newspaper, saying two news articles about the shooting violated her right to privacy because she was an intended rape victim.

She claimed that she was fired by the law firm Sell & Melton, which represents the Telegraph, and that she received harassing telephone calls because of the articles.

The newspaper maintained that police officers never referred to sexual assault when they told a reporter about the shooting. Police reports referred to the crime as a burglary and a justifiable homicide and did not mention that Hill had exposed himself.

A jury awarded her $100,000 in February 1992; the Georgia Court of Appeals upheld the verdict and award.

The Supreme Court disagreed.

″When she shot Hill, Tatum became the object of a legitimate public interest, and the newspaper had the right under the federal and state constitutions to accurately report the facts regarding the incident, including her name,″ the court said in a unanimous ruling.

--- Spokane Newspaper Publishes Name of Father Who Raped Daughters

SPOKANE, Wash. (AP) - At readers’ urging, The Spokesman-Review published the name of a man who raped his four children.

Concerned that publishing the man’s name could lead to harassment of the daughters, ages 4 to 8, the newspaper originally did not identify the man, his wife or a man called ″Uncle Tom″ in a story about charges against them in sexual assaults on the children.

However, the newspaper revealed the names in Nov. 30 editions after concluding that three of the four young victims’ last names are different from their father’s. The children have taken the names of foster families they live with.

More than 300 people called or wrote the newspaper, and by a 2-1 margin said the names should be printed, managing editor Chris Peck wrote in a column.

″Indeed the foster mother of the two oldest girls who were victims in this case called to say that the name of the failed father should be published,″ Peck wrote. ″This will help the girls understand, she said, that their father has been caught, punished and now is known by all so he will find it more difficult to ever hurt them again.″

Peck said most of those who asked that the names be published said they wanted all the facts about what is going on in their community.

The father was convicted of four counts of first-degree child rape, the mother pleaded guilty to four counts of failing to report a crime, and ″Uncle Tom″ was expected to plead guilty to one count of first-degree child rape.

--- Charlottesville, Va., Newspaper Sues Real Estate Companies

CHARLOTTESVILLE, Va. (AP) - The Daily Progress has filed a lawsuit seeking up to $52 million from real estate companies that it said conspired to keep real estate advertising out of the newspaper.

Publisher Dennis E. Thomas said the suit, against four real estate companies and four of their officers, was an antitrust case, not an attempt to force the companies to advertise in the morning daily.

″We believe these corporations and individuals entered into an agreement to keep their real estate listings out of the paper,″ Thomas said.

The suit alleges that the real estate companies and their officers have illegally fixed prices, restricted services available to home sellers, squelched competition and violated state antitrust laws by engaging in an unlawful boycott of the newspaper.

The four companies have a combined share of more than 50 percent of the Charlottesville-Albemarle County residential real estate market, according to the suit filed Nov. 22 in state court.

The suit alleges that the defendants put the ″illegal boycott″ into effect in February 1992. Further, the suit contends, the defendants also agreed to place ″substantially all″ of their advertisements in the Charlottesville Area Real Estate Weekly, a publication owned by a subsidiary of the Charlottesville Area Association of Realtors Inc.

Charlotte Ramsey, owner of Charlotte Ramsey Inc., one of the four companies sued, said she was surprised to learn of the suit. ″It’s hard for me to believe I can’t advertise in a newspaper I’m part owner of,″ she said.

Charles Armstrong, president of another company named in the suit, said his company did not violate any antitrust laws.

--- Community Newspapers Gains Controlling Interest of Cape Cod Publishing

BOSTON (AP) - Greg O’Brien, president and publisher of Cape Cod Publishing Co., has sold his interest in the newspaper group to Community Newspapers Co., a subsidiary of Fidelity Investment Capital of Boston. No price was disclosed.

Community Newspapers, which already owned part of Cape Cod Publishing, now has controlling interest in the newspaper company. The group, formed in 1990, publishes eight weekly newspapers, including The Cape Codder and The Register.

Vicki Ogden, the chief operating officer at Cape Cod Publishing, will replace O’Brien. Ogden was publisher and president of Bay State Publishing Co., a unit of Community Newspaper Co.

O’Brien, 44, said he will write books about Cape Cod and spend more time with his family.

--- Journalism Institute Named for Bob Maynard

OAKLAND, Calif. (AP) - The Institute for Journalism Education, founded to train minority journalists, was renamed to honor former Oakland Tribune owner and publisher Bob Maynard.

″For the first time, a journalistic institute with national stature bears the name of a person of color,″ A. Stephen Montiel, president of the institute, said.

Its formal title is now the Robert C. Maynard Institute for Journalism Education. Its headquarters are in Oakland.

Maynard, who owned the Tribune with his wife from 1983 until 1992, died Aug. 17. He was one of nine journalists who founded the institute in 1977 to train minority journalists and diversify the staffs of daily newspapers. About 600 people have graduated from IJE programs.

The institute now trains white and nonwhite people for news and management jobs through its Management Training Center at Northwestern University in Evanston, Ill., the Editing Program for Minority Journalists at the University of Arizona in Tucson and a new program called Total Community Coverage. It teaches newspapers how best to cover multicultural communities. Newhouse Foundation Creates Graduate Fellowship

SYRACUSE, N.Y. (AP) - A 28-month graduate fellowship and apprenticeship program has been established to increase the number of minority journalists with non-journalism backgrounds.

The program was announced jointly by David Rubin, dean of the S.I. Newhouse School of Public Communications at Syracuse University; Donald E. Newhouse, president of Advance Publications, and Stephen A. Rogers, editor and publisher of the Syracuse Post-Standard, Herald-Journal and Herald American.

The Newhouse Graduate Fellowship-Apprenticeship Program is designed to attract as graduate newspaper journalism students members of minority groups - African-Americans, Latinos, Asian-Americans and American Indians. Two students will be selected each year from a national pool.

The initiative is funded by the Samuel I. Newhouse Foundation and will pay winners full tuition, health insurance and up to $20,900 in other expenses for 16 months of graduate study in newspaper journalism at the Newhouse School leading to the master’s degree. After earning their master’s degree, they will work full time for one year as reporter-interns at one of the 26 Newhouse newspapers.

In addition, the two Newhouse Graduate Fellows will work during their 16 months of graduate study as part-time reporting and copy-editing interns at either of Syracuse’s two daily papers.

″We are excited by the promise this new program holds for attracting to newspaper journalism a new generation of minority professionals with outstanding qualifications and diverse backgrounds,″ Newhouse said. Applicants must take the Graduate Record Examination by Feb. 5, 1994, and must apply before March 1, 1994.

--- Editors Tell Educators: Teach Students to Think Analytically

ATLANTA (AP) - The ability to think analytically tops the list of skills that future journalists need, a group of newspaper editors say.

Readers need help putting together disparate pieces of information, and analytical thinking helps journalists do that, spokesmen for the Associated Press Managing Editors told journalism educators meeting here Dec. 3-4.

That skill topped a list of five specific traits that today’s journalists need in addition to fundamental journalism, according to a survey of APME members.

The other skills on the list of the APME Agenda for Journalism Education are knowing how to present information well, learning to listen to readers, understanding numbers in the news and mastering the ability to write concisely.

A total of 310 editors responded to the APME survey. More than 75 percent chose analytical thinking from a list of 11 skills, putting it at the top of the APME agenda.

Marcia Bullard, chairman of the APME Journalism Education Committee and editor of USA Weekend, and Jerry Ceppos, managing editor of the San Jose Mercury News, presented the findings. Ceppos proposed the project to APME two years ago.

--- Mears Elected President of Gridiron Club

WASHINGTON (AP) - Walter R. Mears, vice president, columnist and special correspondent for The Associated Press, has been elected president of the Gridiron Club of Washington, an association of 60 journalists in the nation’s capital.

Alan Emory of the Watertown (N.Y.) Daily Times was elected vice president of the 108-year-old club in a meeting Dec. 4 before the Gridiron’s winter dinner. Gridiron dinners feature speeches and songs that lampoon politicians and government as well as journalists themselves.

Other officers elected were secretary Allan Cromley of The Daily Oklahoman, treasurer Robert Boyd of Knight-Ridder newspapers, historian Ernest Fergurson, retired from The (Baltimore) Sun, and executive committee members John Mashek of The Boston Globe, Jack Nelson of the Los Angeles Times, and Susan Page of Newsday of Long Island, N.Y.

--- HONORS: National Press Foundation Names Walters, Overholser Outstanding Journalists

WASHINGTON (AP) - Television interviewer Barbara Walters and Geneva Overholser, editor of The Des Moines Register, were named the outstanding broadcast and print journalists of the year by the National Press Foundation.

Arthur ″Chip″ Bok of the Akron (Ohio) Beacon Journal will receive the foundation’s editorial cartoonist award.

Godfrey Sperling of The Christian Science Monitor will receive a special citation for bringing newsmakers and reporters together at his ″Sperling breakfasts.″ The invitation-only news chats have been a Washington fixture for 27 years.

It was at a recent breakfast that Republican political consultant Ed Rollins told reporters that the campaign of New Jersey-elect Gov. Christine Todd Whitman had paid black ministers not to campaign for Democratic incumbent Jim Florio.

Philip Meyer, journalism professor at the University of North Carolina, and Elliot Jaspin, former journalism professor at the University of Missouri and now systems editor for Cox Newspapers in Washington, will receive awards for distinguished contributions to journalism.

They are credited with leading the movement toward computer-assisted research that is aiding today’s reporters.

The awards, announced Dec. 3, will be presented at the foundation’s 11th annual dinner Feb. 23 in Washington.

This is the first year that the two top awards have both gone to women.

Walters is being honored as the dean of women broadcast journalists who opened the door for the many women anchors and correspondents now reporting network and local news.

Overholser is credited with nurturing Iowa’s largest newspaper to national prominence. She broke a longstanding journalistic taboo to draw attention to personal violence by getting consent from a rape victim to use her name in print.

When the devastating Midwestern floods hit Des Moines this year, she established temporary offices elsewhere and contracted with other printers to keep the Register publishing.

The National Press Foundation was founded in 1975 by journalists to recognize excellence and to strengthen performance in the American news media.

--- Tabloids Promise to Leave Diana Alone

LONDON (AP) - Two of Britain’s most sensationalist tabloids promised that their photographers will give up skulking through the shrubbery for a shot of Princess Diana.

The Dec. 4 statements from the Sun and the Daily Mirror came a day after Diana said she was cutting back on her public appearances because the media attention was driving her to distraction.

″We’ll leave her alone,″ said a front-page editorial in the Daily Mirror, which last month sparked a furor by publishing pictures of the princess as she pumped iron in a health club. The photos were taken by a hidden camera.

The Sun, which once published a photograph of a pregnant Diana in a bikini, also promised restraint.

″We will respect her wishes, and we will cover the events that she wants us to cover, her public duties, very public events,″ said Stuart Higgins, The Sun’s deputy editor.

″But we will not be sneaking up behind bushes or waiting outside Kensington Palace to catch her going out in the evening or things like that.″

However, critics noted that Diana had been the exploiter as well as the exploited.

″It is not a one-sided story,″ said Roy Greenslade, former editor of the Daily Mirror. ″It must be viewed in the context of Princess Diana’s attempts to manipulate the press.″

In January, it was revealed that Diana had fed information to some newspapers - just as her estranged husband, Prince Charles, was doing with other papers.

However, Diana’s wish to be left alone hasn’t been granted by the fairy godfathers of Fleet Street, not yet anyway. As the 32-year-old princess ducked fizzing champagne Dec. 6 at the christening of a jumbo jet, British papers bulged with ″exclusive″ stories on the future of the royal family without Diana, the tabloids’ favorite weapon in their circulation wars. BROADCASTING: PBS Chooses Ervin Duggan as New President

WASHINGTON (AP) - The Public Broadcasting Service, trying to reshape itself for the world of 500 TV channels, chose Federal Communications Commissioner Ervin Duggan as its new president.

Duggan, 54, a Democrat, succeeds Bruce Christensen, who stepped down last summer after nine years to become a dean at Brigham Young University.

Duggan, as an FCC commissioner, has long defended public broadcasting.

Even as the TV industry promises a huge expansion of programming, Duggan says there will always be a place for public TV.

″The life of public broadcasting has never been cushy,″ he said at a news conference Dec. 1. ″The array of forces against it have always been formidable.″

But it should coexist with commercial media in the same way that public schools and museums coexist with their private counterparts, he said.

PBS is a private, nonprofit corporation that distributes programming and educational services that it buys from producers. It gets its funds through the Corporation for Public Broadcasting and private grants. Its overall budget for fiscal 1994 is $161 million.

Besides serving at the FCC, he has been a newspaper reporter for the Washington Post, a novelist and a congressional and White House aide.

″He was there at the birth,″ said Sheila Tate, chairman of the Corporation for Public Broadcasting, a reference to Duggan’s job on President Johnson’s staff guiding passage of the Public Broadcasting Act of 1967.

Duggan is to assume his new duties as chief Feb. 1. The amount of his salary was not immediately available. However, by federal law it can be no more than $148,400.

--- News Ban On Canadian Manslaughter Trial Springs More Leaks

TORONTO (AP) - Cable TV systems in Ontario pulled the plug on two Buffalo, N.Y., television stations after they broadcast details of a sensational manslaughter trial that has been under a near-total news blackout in Canada.

The Nov. 30 broadcasts by stations WKBW and WIVB contained details from the July trial of Karla Teale for the deaths of two teen-age girls. She was sentenced to 12 years imprisonment in the killings.

Ontario Court Justice Francis Kovacs, who presided at the trial, banned Canadian media from reporting anything except that Mrs. Teale had entered a plea to a charge of manslaughter and that she had been sentenced.

He said the ban was necessary for Mrs. Teale’s husband, Paul, to receive a fair trial on the nine charges against him, including two counts of first- degree murder. His trial is not expected to begin until 1995.

A number of U.S. media have reported details of Mrs. Teale’s trial, but the broadcasts were the first by U.S. stations close to St. Catherines, Ontario, where the killings and trial took place. St. Catherines is about 30 miles northwest of Buffalo.

The Washington Post published a story on the case which was reprinted Nov. 27 by the Buffalo News and the Detroit News and Free Press. Some Canadian distributors refused to sell the Detroit papers; many Canadians crossed the border to buy the Buffalo paper’s U.S. edition, which carried the Post story.

When the two television stations began their 5 p.m. newscasts, they indicated they would provide details of Teale’s trial. Some cable companies blacked out the signal during the stories about trial; others switched to alternative programming.

Viewers with antennas were able to see the newscasts without interference.

--- Gunman in Mobile, Ala., Takes Two TV Newsmen Hostage

MOBILE, Ala. (AP) - A gunman took two television newsmen hostage and threatened to kill them, his former lover, her husband and himself. But the newsmen talked the gunman into not making them videotape a massacre.

WKRG-TV Channel 5 Executive Director Aubrey Williams and news photographer Phillip J. Huber were taken hostage for more than four hours Nov. 30 by Jimmy Jones, who contacted Huber to tell ″the story of my career.″

Jones, 57, pulled a pistol and a shotgun on them, Huber said.

Huber knew the man and thought he was joking. But Jones said ″in a real calm way, ’You are now my hostages.‴

Jones was distraught over losing his lover and wanted the newsmen to videotape him killing the woman and her husband to show the consequences of an adulterous relationship, Huber said.

Williams said Jones was armed with what appeared to be a 12-gauge shotgun and a semiautomatic pistol.

Instead of going directly to the woman’s home, the newsmen rode Jones around in their Channel 5 vehicle and talked him out of the killings.

Jones, 57, was arrested and charged with second-degree kidnapping. He was held in Mobile County Metro Jail without bond.

--- Hobby Family to Sell Last Two TV Stations to Washington Post Co.

HOUSTON (AP) - H&C Communications Inc., owned by the Hobby family of Texas, is selling its last two television stations to The Washington Post Co.

The company would not disclose the price of KPRC-TV in Houston and KSAT-TV in San Antonio. But Paul Hobby, H&C Communications’ vice president, said it would be ″fair″ to say the deal would total hundreds of millions of dollars.

Earlier this year, the company sold WESH-TV in Daytona-Orlando and KCCI-TV in Des Moines, Iowa, to the Pulitzer Publishing Co. The fifth station, KVOA-TV in Tucson, Ariz., is being sold to the Evening Post Publishing Co. in Charleston, S.C., in a deal scheduled to close this month.

Donald E. Graham, the Washington Post Co.’s chairman and chief executive officer, said the company was pleased to add the two Texas stations to its broadcast group, Post-Newsweek Stations.

--- New Warner Network Gets Boost from WGN Superstation

BURBANK, Calif. (AP) - Warner Bros. has gained a key player for its new network: Chicago-based cable superstation WGN, with its national reach, is joining the list of WB Network affiliates.

Warner overcame flagship affiliate Tribune Broadcasting Co.’s initial reluctance to include WGN with six other Tribune stations when WB Network is launched in fall 1994.

Time Warner Inc.-owned Warner Bros. is competing with Paramount Communications Inc. in a scramble to launch a fifth TV network to join CBS, ABC, NBC and Fox Broadcasting Co.

The addition of the WGN superstation boosts WB Network’s nationwide reach from about 42 percent to 73 percent of the country. About 21 broadcast stations have signed so far, Warner spokeswoman Barbara Brogliatti said.

KLGT-TV in Minneapolis-St. Paul and WMCC-TV Indianapolis were announced Dec. 3 as the newest WB Network broadcast affiliates.

With the affiliates it has signed, Paramount reportedly has about a 40 percent reach.

WB plans to launch with 80 percent-plus coverage of U.S. households, Warner said. In markets with both a WB Network affiliate and WGN reception, Brogliatti noted, WB programs would be blacked out on the superstation. PERSONNEL: Oakland Tribune Editor Resigns

HAYWARD, Calif. (AP) - Pearl Stewart resigned as editor of The Oakland Tribune after a year on the job. She cited differences with a new boss.

Stewart announced her resignation Nov. 29, the day after David Burgin returned as senior vice president and editor in chief of Alameda Newspaper Group. Alameda publishes the Tribune and four other dailies in the San Francisco Bay area.

Stewart was believed to be the first black woman editor of a major U.S. daily newspaper.

She said she respects Burgin’s work. ″He hired me. It was a really tough decision, but I do not get along with him, and I think it would be very stressful to the staff if I were to stay. ... The differences are major.″

Burgin, who joined Alameda three years ago and left in May to work on a private project, declined to comment.

Stewart previously worked for United Press International, joined the Tribune’s staff as a reporter in 1976 and spent two years as features editor. She then worked 11 years as a reporter for the San Francisco Chronicle.

The Alameda Newspaper Group bought The Oakland Tribune in October 1992 from Robert and Nancy Maynard, who had owned it since 1983. Robert Maynard died of cancer last August.

--- San Francisco Chronicle Shuffles Top Management

SAN FRANCISCO (AP) - In a managerial shuffle, five top editors at the San Francisco Chronicle got new titles.

Former executive editor William German is now editor. German, 74, joined the paper in 1940 and has served in senior management since 1967.

Matthew Wilson, managing editor since 1987, has been promoted to executive editor. Wilson, 37, has been on staff since 1978.

Daniel Rosenheim, city editor since 1987, has been promoted to managing editor. Rosenheim, 44, joined The Chronicle as economics editor in 1985.

Thomas Benet was promoted from chief editorial writer, a post he held since 1988, to editorial page editor. Benet, 67, has been with The Chronicle since 1949.

Marianne Chin, formerly assistant national editor, is now director of editorial hiring and development. Chin, 30, was hired in 1988.

--- The Blade Promotes Nine Editors

TOLEDO, Ohio (AP) - The Blade has promoted nine editors:

-Patrick O’Gara, senior editor, will be responsible for the newspaper’s graphics and will be in charge of the Saturday and Sunday editions. He will continue to be involved with joint projects for The Blade and its sister newspaper, the Pittsburgh Post-Gazette.

-Larry Keeler, an assistant managing editor, was named assistant managing editor for administration. He also will be involved in special news projects.

-Rick Maas, city editor, was named assistant managing editor for news, overseeing coverage and long-range planning on the city desk, regional desk, business desk and neighbors sections.

-Eileen Foley, business editor, was named assistant managing editor for features, responsible for daily and long-range coverage and planning for the various feature department sections.

-Tom Bendycki, news editor, was named assistant managing editor for production.

-Dave Murray, assistant city editor, was named city editor.

-Greg Braknis, business writer, was named business editor.

-Rick Nease, acting art director, was named art director.

-Luke Black, acting chief photographer, was named chief photographer.

--- Bender Named Managing Editor of The News Journal in Delaware

WILMINGTON, Del. (AP) - Valerie N. Bender has been named managing editor of The News Journal. She has been assistant managing editor since 1992.

Before joining The News Journal, Ms. Bender, 38, worked for 10 years at the Sun-Sentinel in Fort Lauderdale, Fla.

--- Meers Named Managing Editor Of Florida Today

MELBOURNE, Fla. (AP) - Melinda Meers, former executive editor of the North Hills News Record near Pittsburgh, was named managing editor of Florida Today.

The News Record was named 1993 Newspaper of the Year by the Pennsylvania Newspaper Publishers Association.

Before her 1 1/2 -year tenure at the Pennsylvania daily, Meers, 46, worked six years as managing editor of the News-Press in Fort Myers, Fla.

She replaces Lori Demo, who is taking a one-year leave of absence after more than five years at Florida Today.

---

Names in the News:

In other changes in the news industry:

- Stan Wilson, 45, marketing director at the Atchison (Kan.) Daily Globe, has been named general manager and publisher. He succeeds Gary Dickson, who is leaving to join the Glenwood Post in Colorado.

- Lisa Schwarz, 25, regional editor of the Faribault (Minn.) Daily News, has been named managing editor. She succeeds Larry Keltto, who is leaving to form a public relations firm. DEATHS: Francis L. Dale

CINCINNATI (AP) - Francis L. Dale, a former newspaper publisher in Cincinnati and Los Angeles, died Nov. 28 in Victoria Falls, Zimbabwe, where he was visiting. He was 72.

He also was a former U.S. ambassador to the United Nations in Geneva and a professional sports executive.

He was publisher of The Cincinnati Enquirer from 1965 to 1973 and publisher of the Los Angeles Herald Examiner from 1977 to 1985.

Survivors include his wife, two sons, two daughters, a sister and two brothers. Edward L. Kisonak

LEWISTON, Maine (AP) - Edward L. Kisonak, former city editor and editorial writer during a 40-year career with the Lewiston Sun-Journal, died Nov. 30. He was 70.

Survivors include a daughter. Arthur Lodge

NEW YORK (AP) - Arthur Lodge, a supervisor of early television news for NBC, died Nov. 28. He was 75.

Lodge joined NBC radio news in 1945. From 1949 to 1953, he supervised writers, editors and cameramen of the newly organized NBC-TV news and special events department.

He later formed his own company, Arthur Lodge Productions, which made TV documentaries.

Lodge is survived by a daughter, a son, a sister and two brothers. Noland Norgaard

DENVER (AP) - Noland ″Boots″ Norgaard, a former World War II correspondent and bureau chief for The Associated Press, died Dec. 1. He was 88.

Norgaard joined the AP’s Denver bureau in 1935. As war correspondent, he covered the the Battle of Britain in 1940 and the North African campaign.

He later served as bureau chief in Oklahoma City, Miami and Denver before retiring in the early 1970s.

Norgaard is survived by his wife and two sons. James J. Rhodes

RICHMOND (AP) - James J. Rhodes, retired special projects manager for Media General Inc., died Dec. 3. He was 70.

Rhodes bought the property for and presided over the construction of Richmond Newspapers Inc.’s production facilities in Hanover County last year.

Rhodes came to Richmond in 1981 after working for 32 years at the Washington Star, where he had served as building manager, fleet supervisor, assistant production manager and engineering and maintenance manager.

Survivors include his wife, six sons, three daughters and a brother. Robert A. Wands

SARASOTA, Fla. (AP) - Robert A. Wands, a news photographer who shot some of the most enduring images of World War II, died Dec. 3. He was 84.

Wands, who spent much of his career with The Associated Press, photographed President Harry S. Truman, British Prime Minister Winston Churchill and Soviet Premier Josef Stalin sitting together at the Potsdam conference in 1945.

He also was aboard the USS Missouri in Tokyo Bay, recording the scene as Gen. Douglas MacArthur accepted the Japanese surrender.

Wands is survived by his wife, a daughter and a sister.

--- NOTES FROM EVERYWHERE: More than 300 people celebrated the 100th year of publication of The Daily Sentinel in Grand Junction, Colo. ... Some supermarkets in eastern Washington state and adjoining Idaho have removed from store counters an issue of LIFE magazine with a cover photo showing a woman breast-feeding a newborn baby; managers decided the photo, partially obscured by text, was objectionable. ... The Chattanooga News-Free Press is returning to a name it abandoned 53 years ago - The Chattanooga Free Press. Lee Anderson, publisher and editor of the family-operated daily, said it’s part of the paper’s redesign.

End Industry News Advisory

AP RADIO
Update hourly