AP NEWS
Related topics

Publishers: Editors: Managing Editors:

April 29, 1991

A summary of developments in the news industry for the week of April 22-29: More First-Quarter Profit Drops Reported By The Associated Press

There were more signs of the news industry recession the week of April 22, as a half-dozen major media companies released first-quarter earnings reports showing a further drop in advertising revenue.

Times Mirror Corp., Tribune Co. and The Washington Post Co. reported large first-quarter earnings declines, reflecting the impact of the Gulf War and recession on ad revenue.

Knight-Ridder, Park Communications and Capital Cities-ABC Inc. issued similar reports.

Times Mirror said earnings fell 49 percent, Tribune reported a 37 percent earnings decline and The Washington Post said earnings dropped 65 percent.

Knight-Ridder Inc. reported a 39 percent decline, blaming poor advertising revenue due to the recession and Gulf War for its ″toughest quarter in memory.″

Capital Cities-ABC Inc. said its first-quarter profit skidded 44.9 percent. And Park Communications’ earnings were down 43 percent. Times Mirror Corp.

Times Mirror, based in Los Angeles, earned $23.3 million, or 18 cents per share, in the three months ended March 31 compared with $46 million, or 36 cents per share, in 1990.

Revenue fell by about 1 percent to $864 million from $875.2 million.

The decline would have been greater except for a gain of 5 cents a share this year from sales of a cable television system investment.

The company said advertising volume dropped off at its newspapers, magazines and television operations.

Also contributing to the lower results were higher costs related to circulation growth at the Los Angeles Times and the New York newspaper Newsday, Chief Executive Robert F. Erburu said.

Despite higher newspaper circulation revenue, newspaper publishing revenue was down 7 percent and operating profit fell 73.4 percent.

Broadcast television revenue fell 15.1 percent while operating profit tumbled 87.8 percent due to reduced advertising and higher program costs.

But operating profit rose 17.2 percent as revenue rose 8.2 percent in the book, magazine and other publishing group. The cable TV division posted increases of 21.3 percent in revenue and 94.2 percent in operating profit. Tribune Co.

Chicago-based Tribune Co. earned $21.1 million, or 26 cents a share, in the first quarter compared with $33.5 million, or 43 cents a share, a year earlier.

Revenue fell 20 percent to $467.6 million from $583.6 million.

The company blamed the drop on lower operating profit from all three lines of business - newspaper publishing, broadcasting and entertainment, and newsprint operations - higher interest expenses and higher taxes.

Operating profit in the newspaper division fell 18 percent as revenue fell 31 percent, reflecting a sharp decline in ad revenue.

The latest results exclude any contribution from New York’s Daily News, which was sold in March to Britain’s Robert Maxwell. Operating losses for the News, which had increased during a prolonged strike that ended after the sale to Maxwell, were reflected in Tribune’s 1990 results.

Broadcasting and entertainment’s operating profit fell 39 percent to $3.8 million on a 4 percent revenue decline because of fewer shows in syndication and lower ad levels. Washington Post Co.

The Washington Post Co. said earnings fell to $13.6 million, or $1.15 per share, for the first quarter from $39 million, or $3.16 per share, in 1990.

Revenue declined 7 percent to $317 million from $341 million last year.

Newspaper division revenue fell 13.5 percent, as ad volume tumbled 22.5 percent at the company’s flagship newspaper, The Washington Post.

Revenues at Newsweek magazine fell 3.5 percent and at the broadcast division dropped 11 percent while cable division revenue rose 12.5 percent. Knight-Ridder Inc.

The Miami-based newspaper and information services giant earned $15.8 million, or 32 cents a share, in the quarter ended March 31, compared with $25.8 million, or 50 cents a share, in the same quarter last year.

Revenue fell 2.7 percent to $540.1 million from $554.9 million a year ago.

A 4.4 percent decline in overall newspaper revenue to $456 million is the only first-quarter drop since Knight-Ridder was formed in a merger in 1974, said Robert Singleton, chief financial officer.

That included an 8.4 percent decline in newspaper advertising revenue to $340.4 million and an 8.8 percent rise in circulation revenue to $106.6 million.

Revenue from business information services rose to $84.1 million from $77.8 million a year ago.

Prospects for the rest of the year are guarded, but Singleton was optimistic that Knight-Ridder will benefit when the economy rebounds.

″We have a chance of a flat to slightly up year, although the second quarter is currently projected to be flat to down slightly,″ he said. Park Communications

Park earnings for the first quarter of 1991 fell from 14 cents a share to 8 cents, Chairman Roy Park said at the company’s annual meeting, held in Richmond, Va.

Park blamed the financial performance on a drop in advertising brought on the by the recession and the Persian Gulf war.

As the war subsided, ″we began seeing signs of increased activity,″ he said. Revenues picked up in the first two weeks of the second quarter, ″leading us to believe that slightly better days might be ahead,″ Park said.

Park Communications, a newspaper, radio and television company based in Ithaca, N.Y., remains financially strong, with cash reserves of $89 million, he said.

″We still consider ourselves a growth company, but for the time being, economic conditions have stalled that growth,″ Park said.

Park stockholders met in Richmond April 23 to dedicate a $6 million expansion of the company’s largest TV station, WTVR. Capital Cities-ABC

The New York-based broadcasting and publishing giant indicated it might have an earnings decline for the second quarter as well.

It was the latest in a series of financial reports from the television networks. Advertising demand is expected to post its smallest gains in two decades this year.

CBS Inc. reported earlier that its earnings dropped 73 percent in the first quarter.

The National Broadcasting Co. does not report results separately from its parent, General Electric Co., but GE said NBC’s operating profit was sharply lower in the first three months of 1991.

Capital Cities-ABC said earnings tumbled to $58.6 million, or $3.50 a share, in the three months ended March 31 compared with $106.3 million, or $6.08 a share, a year earlier.

Revenue for the quarter slipped to $1.255 billion from $1.262 billion a year earlier. Broadcast revenue rose 1 percent to $1.00 billion, while publishing revenue fell 7 percent to $250.6 million.

The company said the ABC Television Network had only a slight operating profit, a significant decline from a year ago, despite a slight increase in revenue. The New York Times Says It Regrets Profile of Alleged Rape Victim

NEW YORK (AP) - The New York Times said April 26 it didn’t intend to make readers think it was challenging a woman’s claim that she was raped at the Kennedy family estate in Florida when it published a profile that named her.

In an editor’s note on page 3, The Times said the April 17 story ″should have explicitly asserted that nothing in the woman’s known background could resolve the disputed testimony about her encounter with Mr. Smith.″

″The Times regrets its failure to include such a clear statement of the article’s limits and intent,″ the newspaper said.

The newspaper also published on page 14 a lengthy story on the debate the original story inspired.

The Times was among several news organizations to name the woman after the NBC Nightly News broadcast her identity and photograph on April 16. Identifying her set off a debate over whether the media should shield rape victims from public scrutiny.

The Associated Press has not identified the woman. It identifies rape victims only in extraordinary circumstances.

The woman told police she was raped March 30 by William Kennedy Smith, the nephew of Sen. Edward M. Kennedy, at the family’s Palm Beach, Fla., estate. Smith, who has not been charged, has denied the accusation.

The Times profile of her detailed, among other things, the woman’s past traffic offenses, pointed out she was an unwed mother and quoted a high school friend it did not identify as saying she ″had a little wild streak.″

The profile also said she frequented bars in Palm Beach and described a reporter’s peek in the window of her child’s bedroom.

″The article drew no conclusions about the truth of her complaint to the police,″ The Times said. ″But many readers inferred that its very publication, including her name and detailed biographical material about her and her family, suggested that The Times was challenging her account.″

The April 26 story reported on a staff meeting at which some Times reporters and editors objected to the original story’s tone, the lack of an accompanying profile of Smith and disclosure of the woman’s name.

Max Frankel, the newspaper’s executive editor, said the criticism had created ″serious problems″ for The Times.

″This is a crisis because many people feel The Times betrayed its standards,″ he said. NOW Pickets Tabloid That Used Woman’s Name

BOCA RATON, Fla. (AP) - Feminists on April 23 picketed a supermarket tabloid that was the first newspaper in the nation to identify the woman who says she was raped on the Kennedy estate.

″We wanted to draw attention to the fact that we deplore the position of The Globe,″ said Suzanne Jacobs, president of the south Palm Beach County chapter of the National Organization for Women.

NBC News and The New York Times, among other news organizations, also have identified the woman who said she had been raped March 30 by William Kennedy Smith.

No charges have been filed, and Smith, nephew of Sen. Edward M. Kennedy, has denied wrongdoing.

The identification of the woman has prompted a national debate over whether the news media should identify rape victims. Proponents say it would bring the crime into the open, but opponents say it will discourage victims from coming forward.

David Bludworth, the Palm Beach County state attorney, asked a court for a judgment on whether he can prosecute news organizations for identifying the woman.

But on April 26 a judge rejected Bludworth’s petition, saying the prosecutor would have to give him more information before he could make a decision.

″This court lacks the power to decide the constitutionality of statutes in a vacuum,″ Circuit Judge Richard Burk wrote. ″The state attorney is unable to simply ask whether a statute is constitutional in general.″

Bludworth did not say if he planned to refile the petition.

A 1911 Florida statute makes identifying a rape victim a second-degree criminal misdemeanor. ‘Other Woman’ in Kennedy Case in Fracas With TV Reporter, Roommate

PALM BEACH, Fla. (AP) - The ″other woman″ in the alleged Kennedy rape investigation says she’s had it with fame, but has attracted still more attention in scuffles with a television reporter and her roommate.

Michele Cassone, 27, was at the Kennedy estate over the Easter weekend when another woman said she was raped by William Kennedy Smith. Smith, Sen. Edward M. Kennedy’s nephew, has denied the allegations.

Cassone has said she saw no evidence of a rape.

Since then, Cassone says she has been besieged by reporters and television crews seeking her account of what happened early in the morning of March 30.

The Fox network’s show ″A Current Affair″ paid Cassone $1,000 for an April 23 interview, said reporter Steve Dunleavy.

With the cameras rolling, Cassone got into a biting, kicking struggle with Dunleavy after he produced photographs he said showed her naked and having sex at a beach party.

Early the next morning, police were called to her apartment to break up a fight between Cassone and her roommate, Gaynor Gwynne, the daughter of actor Fred Gwynne who starred in the television show ″The Munsters.″

″I’m getting new tires on my car and driving,″ she said later from her Palm Beach apartment. ″Every time I say or do something, it gets in the paper.″

″My life has become a nightmare,″ she said in the television interview broadcast April 24. ″Everywhere I go, people are abusing me. Reporters. TV people. Everybody wants to hear what I have to say.″ Two British Journalists Killed in Blazing Kuwaiti Oil Field

KUWAIT CITY (AP) - Two journalists from the Financial Times were killed when their car caught fire in a burning Kuwaiti oil field April 24, the British Embassy said. At least two other people were also killed.

The accident occurred in an oil field outside Ahmadi, headquarters of the Kuwait Oil Co. Colleagues said the journalists were on their way to an interview.

The Financial Times, in a statement issued in London, identified the journalists as David Thomas, 37, the newspaper’s natural resources editor, and Alan Harper, 34, a staff photographer.

They were in Kuwait to work on a major project about postwar reconstruction in the emirate, the newspaper said.

The British Embassy said in a statement that the journalists’ car apparently ″skidded into a pool of oil and caught fire.″ Witnesses said visibility was extremely poor because of smoke from the burning wells.

Two other vehicles driven by oil field workers also caught fire, but details about the sequence of events remained sketchy. The embassy said remains of four people had been found, ″although it is believed that two other people may have been involved.″

″This is a devastating blow,″ said the Financial Times’ editor, Richard Lambert. ″David and Alan were in the finest traditions of FT journalists, full of integrity, commitment and flair. It is a terrible loss for their families and friends, and for the newspaper.″

Harper, who joined the Financial Times as a darkroom assistant in 1981, was married and his wife is expecting their second child. He had two other children from a previous marriage. Thomas was not married. Pentagon Kept War’s Full Story Uncovered, Reporter Says

OWENSBORO, Ky. (AP) - People who think they got the full story of the Gulf War from television and other news coverage are mistaken, an Associated Press writer who covered the war said.

″I think we were being stonewalled a great deal of the time,″ Edith M. Lederer said April 23 before a talk at Kentucky Wesleyan College.

Lederer, who also covered the Vietnam War for the AP, was a member of the Air Force combat press pool. She said the war was frustrating for reporters, who were kept away from combat and ″anything other than a feature-type glimpse″ of soldiers.

″After the war we found out there had been significant battles no one even knew about,″ she said. No photographs or news accounts recorded those events, Lederer said.

Because reporters spent so little time in the field, there was very little critical reporting, she said.

Lederer said when she returned from the Persian Gulf she was surprised to find many people believed they had watched the war unfold on television.

″You were watching delayed TV footage of actual conflict, and not really much of that,″ she said. ″Very few reporters actually saw any front line combat during the war.″

The military refused to find ways to get videotape and news stories from the press pools to the outside world in a timely fashion, she said.

Reports from the field were delayed many hours and sometimes five days, and some are still lost, she said.

Lederer said the war proved that the press pool guidelines, established in 1983 with the help of media representatives, were unworkable and must be revised. Kuwait Government Prevents Opposition News Conference

KUWAIT CITY (AP) - Opposition groups tried to hold a news conference April 22, but the government refused permission and ordered a hotel to turn off the lights in the ballroom where it was to have taken place.

The episode occurred only hours before the arrival of Secretary of State James A. Baker III. Opposition figures said it showed the ruling al-Sabah family was not sincere about allowing greater democracy and free speech.

″We were shocked,″ said Sami al-Khatrash, a leader of the Islamic Constitutional Movement, a Sunni Muslim group considered the strongest opposition force. ″We expected the government to respect the people since we were the arm of the government (during the Iraqi occupation).″

The seven opposition groups scheduled the joint news conference at the Kuwait International Hotel to criticize the appointments to the new Cabinet.

Though many ministers were ousted or demoted, members of the al-Sabah family continue to hold the key positions and no opposition figures were selected.

Hotel officials refused to allow the news conference, saying they were acting under instructions from the Ministry of Information.

″The ministry said no permission has been granted,″ said Fikry el-Shakay, the hotel’s assistant banquet manager.

At the urging of journalists, al-Khatrash read a brief statement in the ballroom issued on behalf of the opposition.

″The regime has yet again confirmed its mistrust in the people by continuing to monopolize sensitive Cabinet posts,″ he said.

A moment later, a hotel employee turned off the lights in the ballroom.

Workers at the Ministry of Information, which has an office in the hotel, declined to comment. But witnesses said Jumail al-Sabah, who works in the ministry office and is the daughter of the crown prince, gave the order to halt the event.

″We don’t ask for reforms,″ said Mohammad al-Qadiri, a former Kuwaiti ambassador to several African countries and now a member of the Kuwaiti Democratic Forum, a liberal, secular opposition group.

″Very simply, we want the implementation of the constitution of (1962),″ al-Qadiri said outside the hotel following the canceled news conference. ″A free press, democracy, parliamentary life. Very easy demands which already exist in our constitution.″

Opposition groups said they would reschedule the event.

Since liberation from Iraqi occupation two months ago, the opposition forces have been holding joint rallies to call for restoration of Parliament and the constitution, which were suspended by the emir in 1986.

The emir has promised elections next year and said women may be given voting rights.

But the government also closed down a newspaper last month that had been critical of several Cabinet members, and the information minister said press censorship laws remain in effect. Yale Drops Fight for St. Petersburg Times

ST. PETERSBURG, Fla. (AP) - Yale University announced April 26 it has dropped its fight for ownership of the St. Petersburg Times.

Yale had been exploring the possibility that it could get the newspaper under the terms of the will written by former Times owner Nelson Poynter, who died in 1978.

Poynter turned the newspaper over to the Poynter Institute for Media Studies. But he said that Yale, his alma mater, could receive the newspaper if the institute was unable to remain non-profit.

In January, Yale had asked the Internal Revenue Service to examine the institute’s tax-exempt status.

″After careful consideration of this very complex matter, we are persuaded that Nelson Poynter’s primary intent in structuring his affairs as he did should not be challenged by the university,″ Dorothy Robinson, Yale’s general counsel, said April 26.

Andrew Barnes, the Times’ editor and chairman of the Times Publishing Co., welcomed the news.

″I am as pleased as I can be that Yale has concluded that Nelson Poynter’s creation of The Poynter Institute is entirely sound,″ Barnes said.

The Times discovered the Yale inquiry to the IRS through a Freedom of Information Act request.

The institute owns controlling stock in the Times’ parent company, Times Publishing Co. If the IRS revoked the institute’s tax-exempt status, Yale could mount a legal challenge to take over the stock and the newspaper.

Yale attorneys had argued that Poynter passed on the newspaper to the institute to preserve local, independent ownership of the Times - and that is not a tax-exempt purpose.

Times lawyers said the argument was flawed and the institute is indeed a bona fide tax-exempt organization. Comedian Bush Stays Away From Sununu Controversy

WASHINGTON (AP) - President Bush was facing a roomful of journalists, so he did what any chief executive might do: He told jokes.

The president poked fun at press secretary Marlin Fitzwater and The New York Times at the annual White House Correspondents Association dinner April 27. But he steered clear of the subject of travel on military planes by Chief of Staff John Sununu.

Sununu, however, wasn’t so shy.

″What’s the difference between Sununu and the Iraqi air force?,″ Sununu asked as he stopped to chat with one group of journalists.

″Sununu,″ he said, ″had 30 more flights.″

He then pointed to the lapel of his tuxedo, which was adorned by a small silver pin in the shape of an airplane.

Sununu shrugged off the media flap over his use of government jets 77 times since 1989 for professional and personal trips, indicating the controversy would blow over. At the president’s request, White House counsel Boyden Gray is reviewing the policy that covers Sununu’s travel practices.

The president did take good-natured jabs at the journalists attending the black-tie social event, where news organizations vie to play host to the year’s most well-known newsmakers.

″What a dinner 3/8″ Bush proclaimed. ″Things have changed for the worse, here - it used to be Donna Rice and Marla Maples and now it’s Colin Powell and Norm Schwarzkopf. What is happening?″

Donna Rice, whose relationship with Gary Hart helped end his presidential aspirations, and Marla Maples, the actress linked with Donald Trump, were sought after guests at dinners in previous years.

Bush also took the opportunity to rib The New York Times, which has come under fire in recent weeks for writing a Page One story on Kitty Kelley’s book about Nancy Reagan and for printing the name of a woman who says she was raped at the Kennedy family compound in West Palm Beach, Fla.

″I used to love to go to the supermarket, reading those tabloids as I stood in the checkout line,″ he said. ″But it’s not all bad. I can still read The New York Times.″

The evening’s official entertainment came from Sinbad, a comedian who poked fun at NBC correspondent Arthur Kent and Charles Jenco of CNN for their coverage of the Persian Gulf War. Daytona Beach News-Journal To Buy DeLand Sun News

DAYTONA BEACH, Fla. (AP) - The News-Journal Corp. of Daytona Beach has announced plans to buy the DeLand Sun News, the companies said April 26.

The sale is to take place May 10. The price was not disclosed.

General Newspapers, a wholly owned subsidiary of Morris Newspapers Corp., of Savannah, Ga., acquired the Sun News in 1971. Lawsuit Claims Police Chief Leaked to Reporter

WASHINGTON (AP) - A Washington Post reporter was ordered to jail for contempt of court April 24 for refusing to say whether a police official leaked word to her of a major drug raid. Reporter Linda Wheeler remained free pending an appeal, however.

Six officers have sued Police Chief Isaac Fulwood, claiming he botched the 1986 raid by giving Wheeler an operations manual that spelled out how it was to be conducted. Fulwood, who was deputy chief then, denies it.

″It appears (Fulwood) was leaking information to get coverage for what could be a very successful raid,″ said Gary Hankins, head of the Fraternal Order of Police. ″If he did, obviously it backfired on him.″

Hugh Irwin, a U.S. Park Police officer whom Wheeler later married, and another Park Police officer testified in a pre-trial hearing that the reporter told them it was Fulwood who gave her the manual.

The officers, who contend they were made scapegoats for the failed raid, are seeking $9 million in damages from the city, Fulwood and former Police Chief Maurice Turner.

D.C. Superior Court Judge Richard Levie said that whatever rights Wheeler had as a reporter to shield her source ended when she discussed the matter with the two officers. New Jersey Supreme Court Upholds Newspaper Shield Law TRENTON, N.J. (AP) - News photographers covering a crime or accident are not considered eyewitnesses and are thus protected by the state ″shield law″ from forced disclosure of sources or materials, the state Supreme Court ruled.

In a unanimous opinion April 23, the court upheld two lower court rulings that the Asbury Park Press was not required to give photographs of a 1989 fire to the Ocean County prosecutor, who wanted them for an arson investigation.

It was the first time the court had considered a part of the ″shield law″ known as the ″eyewitness exception.″

The exception prohibits reporters and photographers from invoking the law if they witness ″any act involving physical violence or property damage″ while working.

Gary Deckelnick, the newspaper’s assistant managing editor, praised the ruling. ″Newspapers can’t be put in the position of aiding the prosecution,″ he said.

On Sept. 11, 1989, the newspaper sent three photographers to cover a fire at a lumber yard and published aerial photographs from a helicopter.

The Ocean County prosecutor subpoenaed ″any and all photographs and negatives″ the newspaper had of the fire, arguing the photographers were witnesses to an ″act involving ... property damage.″ Paramount Loses Appeal for Court To Intervene in Buchwald Script Case

LOS ANGELES (AP) - An appeals court refused April 24 to intercede in the legal war between columnist Art Buchwald and Paramount Pictures, clearing the way for a third phase of the trial over profits from ″Coming to America.″

Paramount had asked the California 2nd District Court of Appeal to take the unusual action of stepping into the case at mid-trial to review a decision of Superior Court Judge Harvey Schneider.

The judge held that Paramount’s formula for calculating the net profits due to writer Buchwald was ″unconscionable.″ Paramount wanted a second chance to present evidence on that issue.

The trial’s third phase is to determine how much Paramount owes Buchwald and his partner, Alain Bernheim, for the script treatment that was the genesis of the Eddie Murphy box office hit.

″We are pleased that the court of appeal quickly disposed of Paramount’s frivolous attempt to stop the trial in mid-stream,″ said Buchwald’s attorney, Pierce O’Donnell.

Paramount spokesman Harry Anderson said: ″We are disappointed that the court of appeal chose not to step in at this stage of the proceedings because we believe the decision is fundamentally wrong. However, we are confident that ultimately we will prevail on the merits.″

The Buchwald case dates to a 1983 Paramount contract for the rights to Buchwald’s story idea for a film to be called ″King for a Day.″ The studio dropped its option on the script in 1985 but three years later released the Murphy blockbuster, ″Coming to America,″ with no credit to Buchwald.

Schneider has ruled that the two stories were virtually identical and said Paramount must pay the humorist an amount to be determined in the third phase of the trial. He hasn’t set a date for the trial to resume. Federal Judge Dismisses Part of Barr Suit Against National Enquirer

LOS ANGELES (AP) - A federal judge dismissed the racketeering portion of Roseanne Barr’s $35 million lawsuit against the National Enquirer on April 22.

U.S. District Judge Ronald S.W. Lew ruled that the lawsuit failed to meet requirements of the federal Racketeer Influenced and Corrupt Organizations Act.

The lawsuit accuses the Enquirer of paying someone to steal four intimate letters Barr sent her husband, Tom Arnold, in 1989.

The star of ″Roseanne″ alleged the tabloid has operated a racketeering enterprise that paid individuals to purloin property of such stars as Elizabeth Taylor, Tom Hanks and the late Lucille Ball.

Barr’s attorney, Morton Rosen, said the ruling would make little difference in the damages she and Arnold could win, since claims of invasion of privacy, copyright infringement and wrongful possession of personal property, among others, remain in place.

″Nobody under the guise of the First Amendment should be able to steal and get others to steal,″ he said. ACLU Says School Improperly Censored Student Movie Reviews

WOODBURY, N.J. (AP) - The American Civil Liberties Union says the rights of a junior high school student journalist were violated when his reviews of two R-rated movies were banned from the school newspaper.

The case opened April 22 in Superior Court. The ACLU claims that Clearview Junior High School violated state and federal freedom of speech laws when reviews for ″Mississippi Burning″ and ″Rain Man″ were censored.

School officials maintain that the reviews written by a seventh-grader were inappropriate for The Pioneer Press.

″The movies dealt with subject matter inappropriate for a junior high school audience,″ Superintendent Michael P. Toscano testified. He added that school officials believed the community would be ″up in arms″ if the reviews were published. Murdoch Agrees To Sell U.S. Magazines, Newspaper Says

NEW YORK (AP) - The Australian conglomerate controlled by publisher Rupert Murdoch will sell Seventeen, Soap Opera Digest and other magazines in a transaction worth more than $600 million, according to a report published April 26.

The New York Times, quoting people it said were involved in the negotations, said News Corp. Ltd. would sell nine magazines to K-III Holdings, a partnership controlled by buyout specialists Kohlberg Kravis Roberts & Co.

K-III Holdings, headed by several former executives of the publishing concern Macmillan Inc., has built itself into a $500 million publishing and media business in the past two years.

Other publications involved in the deal are Premiere, Soap Opera Weekly, New York, European Travel and Life, Automobile, New Woman and The Racing Form, a daily newspaper that covers thoroughbred horse racing.

The sources said fashion magazine Mirabella and TV Guide were not involved.

A spokesperson for Murdoch’s News Corp. Ltd. would not comment on the report.

The sale would be part of an effort by the Australian-born Murdoch, now a U.S. citizen, to cut a heavy debt load built up during a buying binge in the 1980s.

In February, he reached an agreement with bankers to change the terms on much of his $8.2 billion debt. News Corp. agreed to cut its debt by $800 million by next February through a combination of earnings, new equity and asset sales. Wall Street Journal Plans Monthly Classroom Edition

NEW YORK (AP) - The Wall Street Journal plans to publish a monthly version of the newspaper for use in high school classrooms starting in September, Dow Jones & Co. announced April 25.

Dow Jones said the edition will run 24 pages, appear nine times during the academic year and contain ″a limited amount of corporate advertising.″

The aim is to improve the economic and business literacy of high school students, the company said.

The Journal’s classroom newspaper will cost $3 per student per semester with discounts for full-year subscriptions and will be sold mainly through teachers. The Journal estimates that circulation in the first academic year will average 70,000 students and 2,400 teachers.

The plan is the latest example of a media company spinning off a publication or program aimed at youngsters from an established property.

One of the reasons for the spinoffs has been to nurture readers and viewers for the original publications and programs once the children get older.

Sports Illustrated, for instance, has been publishing an ad-supported magazine for youngsters for about two years.

Turner Broadcasting System Inc.’s Cable News Network has been producing a daily 15-minute news show for use in the classroom since last summer. The news show contains no advertising. Many Have Trouble Understanding What They Read, Survey Finds

SALEM, Ore. (AP) - Only 18 percent of Oregon residents can decipher a bus schedule and barely two in five can figure out the correct change for a $3 restaurant meal, according to a literacy survey released April 23 by the governor.

Only 35 percent of those surveyed could determine the correct amount of medicine to give a child using a dosage chart and the child’s age and weight.

The survey, commissioned by the Oregon Progress Board, was based on interviews with 2,000 randomly selected state residents, age 16 to 65.

The state panel wanted to gauge literacy skills based on ordinary items, including advertisements, menus, checkbooks, pay stubs and newspaper articles.

Gov. Barbara Roberts said she found it disturbing that many of those surveyed were not able to handle ordinary tasks of daily life.

″How can an unemployed woman get to a job interview on time if she can’t read a bus schedule?″ the Democratic governor said. ″How can a father care for his sick daughter if he can’t tell how much medicine to give her?″

The good news is that 97 percent of adult Oregonians can read and interpret simple texts, according to the survey.

Ninety-five percent could determine the payment due date on a utility bill, and 84 percent could locate the year-to-date gross pay on a pay stub.

But just 37 percent were able to determine the change they would receive after paying $3 for items listed on a menu.

At a news conference, the governor urged the Legislature to move quickly on a proposal by Democratic Rep. Vera Katz to overhaul the state education system. The Houston Post, Tass Exchange Photographers

HOUSTON (AP) - The Houston Post and Tass, the official Soviet news agency, have begun a photographers’ exchange program.

Post photographer Craig Hartley and Geary Broadnax, former director of photography at the Post, left April 22 for the Soviet Union. Broadnax, who now serves as executive assistant to the senior vice president, organized the exchange.

Hartley will work for Tass for 5 1/2 weeks. Then he will return to Houston with Tass space photographer Albert Pushkarev, who will work for the Post for 5 1/2 weeks.

Broadnax will remain in the Soviet Union for about two weeks as the guest of the Soviet government. He will give lectures at the Moscow State University.

Hartley is scheduled to shoot a joint British-Soviet space launch, among other assignments. Landers Gets Advice From Police After Purse-Snatching

NEW HAVEN, Conn. (AP) - City police had some advice of their own for Ann Landers after a purse-snatcher grabbed her evening bag. The columnist didn’t report the theft because the purse was found a short time later and no money was lost.

″You should always report crimes,″ said Lt. Reginald Higgins Sr. ″If we don’t know about it, how can we help people?″

The bag was stolen April 22 as Landers, 71, returned from a dinner at the Graduate Club near Yale University. It was ditched a short time later after the thief discovered it contained just a compact, lipstick and a handkerchief.

″As far as I’m concerned, there was no loss to me whatsoever,″ Landers said through a spokeswoman. ″I’m sure he must have been deeply disappointed.″ Author of Nancy Reagan Bio Subject of Press Barbs

LOS ANGELES (AP) - Some reporters call her a ″journalistic sociopath.″ Others denounce her as ″America’s premiere slash biographer,″ ″petty and vindictive″ and a ″gossip monger.″

Lashed with such invective, Kitty Kelley, the controversial author of ″Nancy Reagan: The Unauthorized Biography,″ recently was asked how she would describe herself.

″Beleaguered,″ she said with a sigh. ″I’m stunned that they’re making me the story. Of course, it’s unpleasant.

″I am not the story. The book is the story.″

Soon after her book’s debut, Kelley canceled her nationwide publicity tour because of an alleged tip that someone had ordered a Mafia ″hit″ on her. Instead, she did a 30-city ″satellite tour″ from a New York studio with a bodyguard standing by, who had been hired by her publisher.

″This book has exposed a lot of raw nerves,″ says the author.

The biography, portraying the former first lady as sexually promiscuous, manipulative and power hungry was ridiculed by one tabloid as ″Kitty Litter.″ Friends of Nancy Reagan called it ″trash.″

Kelley’s literary methods have been the focus of a public hullabaloo, and columnist Mike Royko suggests politics is at the heart of it.

In an interview, Royko noted that past scandalous revelations involving liberals such as Dr. Martin Luther King Jr. and President John F. Kennedy delighted those now criticizing the Kelley book.

″Gary Hart got it pretty good,″ said Royko of the Democratic senator whose presidential hopes died with disclosure of an extramarital affair. ″They got a big kick out of that - the Reaganites. Maybe the Republicans have been getting off easy. Maybe it was just their turn.″

Serious critics of Kelley’s writing fault her scholarship, noting that she carelessly mixed original material with recycled, previously published articles. Lengthy footnotes don’t clarify which is which.

She said the book represents four years of work and 1,002 interviews by her and her researchers.

But the book’s most sensational assertion of a love affair between Nancy Reagan and Frank Sinatra is only implied by accounts of their long private luncheons at the White House. No ″smoking gun″ evidence was presented.

″What were they doing up there all that time, humming?″ responded Kelley when questioned about it.

The author’s credibility has been challenged before and she acknowledges, ″I’m not perfect - never said I was. I’ve got more flaws than virtues.″ But she denies major accusations of the past:

-A critic who panned her book on Elizabeth Taylor said he received a gold Gucci box filled with fish heads and a card signed: ″From the friends of Kitty Kelley.″

-As for a claim that Kelley anonymously sent letters favorable to her to a Washington Post free-lancer working on a story about the author, she says, ″I’m not the anonymous letter type. It’s not my style.″

-Detractors note Kelley once claimed to have been Sen. Eugene McCarthy’s press secretary when she actually was a receptionist who handed out press releases.

-In 1973, novelist Barbara Howar accused Kelley of stealing an unfinished manuscript by Howar and trying to sell excerpts. Kelley claims she found the manuscript inside a table sold at a Howar yard sale.

When Time and Newsweek magazines devoted their covers to the book flap and made harsh assessments of Kelley, the author fought back.

″While I may have intimated that Nancy Reagan was in bed with Frank Sinatra, the news weeklies seem to have been in bed with Ronald Reagan for eight years,″ she said, attributing criticism to wounded competitors.

″When I wrote about Frank Sinatra, the press cheered and gave me awards,″ she said in a telephone interview from her mansion in the Georgetown section of Washington.

″But this is the first lady. It’s ridiculous for the Washington, D.C., media to have missed the story. The story was there. ... I think they’re embarrassed by their own negligence. . .. If they had told the story for eight years, I wouldn’t have a book.″

Reagan daughter Patti Davis, whose family battles and ultimate estrangement from her parents are recounted in the book, said it contains ″some true things and some not true things. Some things are partially true.″

Davis said although she refused to be interviewed by Kelley, the author’s researchers posed as reporters to talk to her during a book tour. Others quoted in the book also say they didn’t know they were speaking to researchers.

Few sources have accused Kelley of outright lies. Although some said she embellished on their remarks, few said she was totally off base about Nancy Reagan.

Newsweek noted in its scathing cover piece that, ″Despite her wretched excesses, Kelley has the core of the story right.″ Time said, ″Much of the portrait ... rings true.″

Many outraged parties leveling the harshest criticism are those skewered with the same sword that rips Nancy Reagan.

Conservative columnist George Will, who is portrayed in the book as a Nancy Reagan sycophant and her ″social director,″ used his syndicated column to lash out at the author. He accused her of ″malice, crudeness, mendacity and ignorance.″

Columnist Colman McCarthy defended the Kelley book, saying Mrs. Reagan’s own persona incited such a biography.

″She chose to deal in fakery - the caring drug crusader, the champion of the elderly poor - betting that the inside story could forever be kept inside,″ he wrote, ″which it rarely can at that high level.″

Royko concurs that the Reagans’ pose of public high morals tempted such an expose - a literary genre he stresses that he dislikes.

″But in this case, there’s a certain warped justice to it,″ Royko said. ″The Reagans did portray themselves in a certain way. In fact, the entire Republican Party portrayed itself in a certain way. Maybe it’s good for the public to know: Don’t believe the image.″ Kitty Kelley’s ‘Acknowledgments’ Hit

WASHINGTON (AP) - Kitty Kelley acknowledges more than 800 people for their help with her research on Nancy Reagan. But to hear some people talk, never have so many been thanked for so little.

″It’s not only unexpected, it’s inappropriate and incorrect. She didn’t interview me,″ said Lou Cannon of The Washington Post.

He is one of more than 100 editors, writers and reporters across the country ″who took the time to answer questions and share their stories,″ Kelley wrote in the nine dense pages of thanks that preface her book, ″Nancy Reagan: The Unauthorized Biography.″

Cannon, who also is cited in the index and chapter notes, said he did nothing to warrant gratitude. He said Kelley attended a speech he gave to some journalists in 1989, then introduced herself afterward.

″I really resent the notion that she would suggest I was interviewed,″ he said.

Jack Nelson, Washington bureau chief for the Los Angeles Times, said on television recently that he had not helped Kelley, despite being thanked in the book. Since then, Nelson said, Kelley sent him a letter explaining she was grateful because he had allowed one of her researchers to use the Times’ news library.

″As accustomed as I am to being attacked, I’ve never been criticized for being polite,″ Kelley wrote.

Nevertheless, Nelson said, ″My guess is a lot of those acknowledgments are just taking up space.″ State Senator Accuses Alaska News Agency of Bias

JUNEAU, Alaska (AP) - The Media Support Center, Gov. Walter J. Hickel’s state news agency, is churning out propaganda instead of objective information on Alaska government, a state lawmaker claims.

Sen. Pat Pourchot cited a release that described one of his bills as expensive and unnecessary.

″This is preposterous,″ Pourchot said on the Senate floor April 19. ″This is not news. This is pure politics.″

The release, which quoted Deputy Commissioner Darrel Rexwinkel of the state Revenue Department, sharply criticized a bill to change the way public employee pension funds are managed. It said the autonomous corporation Pourchot proposes to manage the funds would cost the state more than $3.1 million in its first year.

Pourchot said the figures in the release were ″pure fabrication″ and that the administration should use other channels to state its views on legislation.

″We have forums for the governor, the administration to come before us. We call those committee hearings. They can come in and negotiate. This is outrageous.″

Pourchot said the agency never asked for his view of the bill.

Lew Williams Jr., retired publisher of the Ketchikan Daily News, is running the agency voluntarily and defended the release as an accurate statement of the Revenue Department’s position on the bill.

He agreed that it was one-sided, and said most of the agency’s releases are. It is the job of reporters at newspapers and broadcast stations to get the other side of the story, Williams said.

″We give them to the media. We don’t give them to the general public. I would think a reporter would call up the other side and ask what’s going on. That’s not our job.″

The agency’s operating guidelines, however, suggest the agency’s reporters should approach their work like professional journalists.

″The media support center will operate as much as possible like a private, professional news organization in order to build its credibility,″ the guidelines state. ″The editor and reporters should follow the ethics and standards of professional journalists.″

The agency’s mission statement also says reporters ″will perform in a professional manner ... and without administrators improperly using their position to force a biased slant to a story.″

Pourchot said some news outlets use the agency’s releases as they are written. He said he first heard the pension bill release read on a Juneau radio station earlier that day. Pioneer All-Alaska Weekly To Cease Publication

FAIRBANKS, Alaska (AP) - The Pioneer All-Alaska Weekly will go out of business the week of April 29 because it is losing money, Publisher Andy Williams said.

Williams, a former reporter and editor at the Anchorage Daily News and the Fairbanks Daily News-Miner, said circulation and advertising have increased since he and his wife, April Moore, bought the 21-year-old paper, but it continues to run in the red.

″Unfortunately, we ran to the end of our string before we could turn the corner,″ he said, adding that he and Moore will lose $50,000.

″We knew that it was a gamble,″ he said. ″Part of gambling is knowing when to fold.″ Honolulu Papers Reject Mayor’s Monopoly Claim

HONOLULU (AP) - Mayor Frank Fasi continued his feud with the Honolulu Advertiser on April 22 by releasing a report supposedly showing that it and the Honolulu Star-Bulletin operate as a monopoly.

The claim was dismissed as misleading by the Hawaii Newspaper Agency, which handles business operations for the newspapers under a joint operating agreement.

At a news conference, Fasi produced a document he said summarized HNA’s expenses and profits for last year. He said the agency made $65 million in 1990, a 6.4 percent increase from 1989.

HNA President Richard Hartnett said the report fails to take into account each newspaper’s costs of gathering news.

″It doesn’t take into consideration or include costs associated with reporters, editors, photographers and hundreds of newsroom and editorial employees, wire services, bureau offices, local charities, capital expenditures, depreciation or financing costs,″ Hartnett said.

He said the newspapers’ profits were ″a very small fraction″ of HNA’s.

Fasi has made no secret of his feud with the Advertiser. He spent $10,000 of his campaign funds in 1989 in a ″Fasi Fights Back″ advertising campaign that attacked the editorial and business policies of the newspaper. Indian Press Barons Imprisoned in Office by Punjab Terrorism

JULLUNDUR, India (AP) - Vijay Kumar Chopra, editor of one of the largest newspaper chains in India, has been a prisoner of his office for eight years. So have his son and two nephews, who help run his papers.

Chopra’s father and the chain’s founder, Lala Jagat Narain, was assassinated by Sikh militants in 1981. His brother Romesh Chandra, who took over as chief editor, was gunned down three years later.

Altogether, 58 editors, reporters and vendors who distributed the chain’s three papers have been killed.

The latest victim was a reporter murdered March 31.

At one point, circulation dropped by half when many vendors refused to deliver. Now all the papers are distributed with an armed guard.

The Chopras live in Punjab, the north Indian state where Sikh extremists are fighting for independence and the daily press is caught in a vise between terrorist threats and government pressure.

The Chopras’ Hind Samachar group, which publishes papers in Hindi, Punjabi and Urdu, is virulently anti-militant.

Chopra, 59, and his three family members, each carrying a pistol, walk the 20 steps from their joint home to their office guarded by 25 private security agents and paramilitary forces.

The three youngest members of the clan are taken to kindergarten in an armor-plated car with no license plate.

″We don’t go out at all. Maybe once a year with the prime minister when he goes abroad. Then there is enough security for us,″ said Arvind Chopra, the 29-year-old sports editor and son of the slain Romesh Chandra.

They don’t go to parties. Visitors are thoroughly checked at the door.

In Punjab, partisan journalism is the norm.

″We won’t publish anything about the terrorists unless it serves to ridicule them,″ Vijay Chopra said, sitting behind a desk stacked head-high with papers and reports.

The editor of the rival Punjabi-language newspaper Ajit, Barjinder Singh, claims to take a more balanced editorial line.

Singh admits being sympathetic to the Sikh movement for a separate state. ″But we condemn the killings. I have written dozens of editorials against the killing of innocent people.″

Some say the battle between the two newspaper groups is a religious one. The Chopras are Hindus, while Singh is a Sikh. Sikhs are just over half the population in Punjab, but they are only 2 percent of India’s total population of 844 million, which is overwhelmingly Hindu.

The shooting of Vijay Chopra’s father 10 years ago marked the beginning of the violent turn in the separatist campaign. More than 3,300 people were killed in Punjab last year alone, and it is one of the worst ongoing civil conflicts anywhere in the world.

Journalistic integrity is often compromised when a statement from the militants is sent to the editorial offices along with a death threat if it is not published in full.

Last year the militants issued a ″press code″ instructing all media to stop referring to them as terrorists, the term routinely used by Indian media for separatist groups. The regional director of the federal government’s radio station was killed when he defied the order.

Chopra caved in to that demand. ″All the staff came to us and said, ‘If you can save us by doing this, why not?’ I stay here sitting securely in my office, but my people move about.″

On the other hand, the government has forbidden the publication of announcements that it finds objectionable, such as notices of the funerals of slain militants. Singh said the military has seized ″five or six editions″ of his paper in the last month.

Chopra’s empire, which includes the largest Hindi-language daily in India, is on a narrow street blocked by brick machine gun bunkers, adding to the fortress-like isolation.

Isn’t it a lonely existence? ″We don’t have time to think about it,″ Arvind Chopra said. ″It’s only on Sunday when we are alone with the wives and families that we get a strange feeling. But on Monday it goes away.″ Kenya Urged To Release Editor

NAIROBI, Kenya (AP) - The secretary general of the International Federation of Newspaper Publishers urged the Kenyan government on April 22 to release an imprisoned magazine editor.

K. Prescott Low, president-elect of the publishers’ organization, called the jailing of Gitobu Imanyara a ″political act that casts a stain″ on Kenya.

Low, publisher of The Patriot Ledger in Quincy, Mass., spoke at a news conference in Nairobi after briefly visiting Imanyara in prison.

Imanyara, editor of the Nairobi Law Monthly, was arrested on March 1 and subsequently charged with sedition. The charge stemmed from an article in which he claimed the majority of top government jobs were held by members of President Daniel arap Moi’s Kalenjin tribe.

The government disputed Imanyara’s claim and said his article was designed to promote divisions and unrest among Kenya’s many ethnic groups.

Low said Imanyara told him he had been diagnosed by doctors at a Nairobi hospital earlier Monday as suffering from brain damage.

Low said it was not clear how the brain damage was incurred, but called Imanyara’s return to prison following the diagnosis ″a highly questionable judgment on someone’s part.″

Low said he found Imanyara ″to be a man clearly in pain.″

He said Imanyara’s continued imprisonment was ″an insult to a country that prides itself on the rule of law″ and violated the editor’s ″rights to hold and express opinions.″

In January, Imanyara was named the 1991 recipient of the Golden Pen of Freedom by the Paris-based publishers’ federation. The editor is due to receive the award at the World Congress of Newspaper Publishers in Athens in early June.

The International Federation of Newspaper Publishers represents about 15,000 newspapers on five continents. BROADCAST NEWS Radio Station Fined for Airing False Nuclear Warning

ST. LOUIS (AP) - A rock ‘n’ roll radio station has been fined $25,000 for broadcasting a mock warning of a nuclear attack during the Persian Gulf War.

The Federal Communications Commission announced the fine April 24, saying KSHE’s stunt could have caused widespread panic.

″Given the seriousness of the offense and (KSHE’s) two-hour delay in correcting the misimpression conveyed by the broadcast, a substantial penalty is warranted,″ said an FCC statement.

The mock warning was broadcast Jan. 29. Disc jockey John Ulett said the United States was under nuclear attack, and a tone like the signal used with Emergency Broadcasting System notices was heard in the background.

Ulett, who was suspended from his job for a week, said he used the fake emergency bulletin to illustrate the terror of a nuclear attack. He said callers had been suggesting that the United States use such an attack to bring a quick end to the war.

Later in the day, the station broadcast an explanation and an apology.

The station said Ulett played the announcement without the knowledge or approval of station management.

Emmis Broadcasting Corp., KSHE’s parent company, has 30 days to contest the fine.

Emmis executives did not return calls after the fine was announced. Discovery Channel Says Its Purchase of Learning Channel Cleared

NEW YORK (AP) - The Discovery Channel said April 25 that a federal bankruptcy court judge has approved its purchase of a 51 percent stake in another cable television network, The Learning Channel.

The Bethesda, Md.-based Discovery said the ruling clears the way for completion of its purchase of the network and that it expects to do so around May 6.

Discovery is buying the stake from Financial News Network Inc. and its 46 percent owner, Infotechnology Inc.

Both FNN and Infotechnology are each operating under Chapter 11 protection of the federal bankruptcy laws, and any sales of their assets must be approved by the bankruptcy court. Florida Supreme Court Says Non-Televised Video Not Protected

TALLAHASSEE, Fla. (AP) - Journalists must surrender non-televised videotapes if the material is needed as evidence in a criminal trial, the Florida Supreme Court ruled April 25.

The decision came in a case involving a CBS news team’s videotaping of a drug arrest for a ″48 Hours″ segment called ″Return to Crack Street.″

In a 4-2 decision, the state’s high court said the non-televised videotapes, or outtakes, were not protected under the journalist’s qualified privilege, which means the First Amendment shields reporters in certain circumstances.

The Supreme Court said no qualified privilege exists in this case.

″We see no realistic threat of restraint or impingement on the news- gathering process by subjecting the videotapes to discovery,″ the court said.

The decision acknowledged it might be inconvenient, but not a violation of First Amendment rights.

In the case of CBS Inc. vs. Kareem Jackson, the Supreme Court agreed with a trial court judge that Jackson was entitled to use videotape of his arrest as evidence at his trial on cocaine possession charges because the information was not from a confidential source.

Jackson is awaiting trial in Broward County.

Alan S. Levine, Jackson’s attorney, said he wanted the tapes to find potential witnesses and observe the conduct of the police officers.

He said the prosecution’s information of potential witnesses and police conduct was very limited, and the videotapes were his only means of obtaining the evidence.

″It was very good they ruled in my favor. I’m very happy,″ Levine said Thursday.

Catherine Ubin, a spokeswoman for CBS News in New York City, said the network was disappointed with the ruling. BBC Television Announces Job Cuts

LONDON (AP) - BBC television is cutting 720 jobs, closing studios and cutting program budgets because of ″difficult times,″ the publicly funded network has announced.

″These are difficult times for many industries. Television is no exception,″ Will Wyatt, the network’s managing director, said April 23.

″As far as possible we shall try to cushion the impact by seeking volunteers for early retirement and not filling vacancies. But this won’t be enough and redundancies will be unavoidable,″ he said. PERSONNEL President of The Tennessean Resigns

NASHVILLE, Tenn. (AP) - Joe Pepe, president and chief operating officer of The Tennessean, said April 23 he has resigned for personal reasons. No successor was named immediately.

Pepe joined the newspaper in 1989 from Gannett Co. Inc. in Washington, where he was coordinator of customer service. Gannett owns the Nashville morning paper.

Pepe was general manager of El Paso Times Inc., the joint operating agency for the El Paso Times and the El Paso Herald Post, before joining Gannett.

Earlier, Pepe was publisher of The Bellingham (Wash.) Herald and advertising director of The New Mexican in Santa Fe.

John Seigenthaler, chairman, publisher and chief executive officer of The Tennessean, will handle the newspaper’s day-to-day business operations in the interim. Lumsden Named Editor in Holyoke, Mass.

HOLYOKE, Mass. (AP) - Carolyn Lumsden, community news editor at the Transcript-Telegram, has been named editor of the newspaper.

She replaces Robert V. Unger, who is moving to editor of the Journal- Courier in Jacksonville, Ill.

Lumsden, 37, has also been editorial page editor at the Transcript- Telegram, and was correspondent for The Associated Press in Springfield from 1986-89.

Her appointment was announced April 20. Martin Dyckman Promoted at St. Petersburg Times

TAMPA, Fla. (AP) - Martin Dyckman, a 32-year veteran of the St. Petersburg Times and chief editorial writer, has been named associate editor.

The Times also reported April 26 that Howard Troxler, political columnist for The Tampa Tribune, has joined the St. Petersburg paper and will write a column on politics and other subjects.

In his new role, Dyckman, 54, will remain part of the editorial board and occasionally write editorials, but will focus columns three times a week on state and national issues, particularly health care.

Troxler, 32, had been at the Tribune for nine years. Chicago Tribune Editor Lois Wille Retiring

CHICAGO (AP) - Lois Wille, winner of two Pulitzer Prizes, is retiring as the Chicago Tribune’s editorial page editor.

Wille, 59, will leave her job May 3 and be replaced by N. Don Wycliff, the newspaper’s deputy editorial page editor, the Tribune announced April 28.

Wille began her journalism career 35 years ago with the Chicago Daily News.

In 1963, she won the Pulitzer Prize for public service, for articles detailing the refusal of state and local public health agencies to provide birth control information and sevices to indigent women. In 1989 she won the prize for editorial writing. Coates Appointed AP Baton Rouge Correspondent

BATON ROUGE, La. (AP) - E. Guy Coates, an Associated Press newsman in Louisiana since 1968, has been named AP’s Baton Rouge correspondent.

The appointment was announced April 23 by Pat Arnold, chief of bureau in New Orleans.

Coates, 50, a Monroe native who joined the AP in New Orleans, has covered politics and government in his home state since 1973, when he transferred to Baton Rouge.

He is a graduate of Northeast Louisiana State University. Before joining the AP, he worked for the Corpus Christi (Texas) Caller-Times; The Times of Shreveport; KNOE-TV in Monroe; and KSLA-TV in Shreveport.

He succeeds Alan Sayre, who transferred to New Orleans. International Press Institute Selects New Officers

KYOTO, Japan (AP) - Cushrow R. Irani of India was elected chairman of the International Press Institute on April 24, the closing day of the group’s 40th general assembly.

Irani, managing director of The Statesman of Calcutta, India, succeeds Per- Erik Lonnfors, general manager of the Finnish News Agency of Helsinki.

Irani, who previously served two terms as chairman of IPI from 1980-82, had been one of the organization’s three vice chairmen.

Haris Bousbourelis of Grammi Mass Media Productions of Athens, Greece, was elected vice chairman replacing Irani.

The other two vice chairmen are David Laventhol of the Los Angeles Times and Peter Preston of The Guardian in London.

Next year’s IPI general assembly is tentatively scheduled to take place in Budapest, Hungary. N.C. Governor’s Press Aide Goes to Whittle Communications

RALEIGH, N.C. (AP) - Tim Pittman, the communications director for Gov. Jim Martin, has resigned to accept a job with Whittle Communications.

Pittman, 35, served as Martin’s press secretary in his first term and as communications director in his second. He also served as press secretary for Martin’s re-election campaign in 1988.

Pittman worked as a reporter in Fayetteville and Greensboro before joining the Martin administration.

He will become director of media relations for Whittle Communications June 3. The Knoxville, Tenn., company is involved in publishing and advertising, and is known for Channel One, a commercially sponsored news show that is broadcast daily to schools across the country. DEATHS Andrew Boyle

LONDON (AP) - Author and broadcaster Andrew Boyle, whose 1979 book ″The Climate of Treason″ led to the exposure of the late royal art adviser Anthony Blunt as a Soviet spy, died April 22 of cancer. He was 71.

Boyle was convinced of Blunt’s complicity in the notorious spy ring that included Guy Burgess, Donald MacLean and Kim Philby, but could not prove it, so referred to Blunt under a pseudonym, Maurice, in ″The Climate of Treason.″

Prime Minister Margaret Thatcher in November 1979 identified Maurice as Blunt, the art adviser to Queen Elizabeth II. Blunt died in 1983 at age 75.

Boyle joined the British Broadcasting Corp. as a radio scriptwriter and producer. In 1965, he pioneered a radio news program called ″The World At One.″ Broadcast daily, it brought a new sense of urgency to reporting, gained a reputation as one of the best informed news programs and won an audience of 4 million. Bob Haulman

ALAMEDA, Calif. (AP) - Bob Haulman, a co-anchor for San Francisco television station KPIX, died April 25 in his sleep of an apparent heart attack. He was 49.

Haulman previously worked at news radio station KCBS for 10 years before joining KPIX. Carl Larsen

RICHMOND, Va. (AP) - Carl E. Larsen, an editorial cartoonist for the Richmond Times-Dispatch from 1968 to 1977, died April 21. He was 68.

In 1951, Larsen joined the Times-Dispatch as a staff artist, a position he held until 1968, when he was named editorial cartoonist. In 1977, he was appointed graphics presentation manager in the advertising department for Richmond Newspapers Inc. He retired in 1988.

The cause of death was not disclosed.

He is survived by his wife, two daughters and a son. Carolyn Dale McKee

CARTHAGE, Mo. (AP) - Carolyn Dale McKee, daughter of the longtime publisher of The Carthage Press and former secretary-treasurer of Carthage Publishing Co., died April 24. She was 63.

Mrs. McKee was the daughter of Eliel Lanyon Dale, the leader of a group of employees who purchased The Carthage Press in 1944. He served as publisher until his death in 1969.

His son, Robert S. Dale, became publisher and Mrs. McKee served on the board until the company was purchased by Thomson Newspapers Inc. in 1976.

Survivors include her husband and brother. AWARDS Terry Anderson Honored in Absentia

TUCSON, Ariz. (AP) - Associated Press Correspondent Terry Anderson, who is in his seventh year of captivity in Lebanon, won the University of Arizona’s John Peter Zenger Award for distinguished journalism on April 24.

Anderson’s sister, Judith Walker, accepted the award, named for the colonial-era American printer who successfully stood up to governmental challenges to press freedom.

The award was presented by AP’s Mort Rosenblum, a Paris-based special correspondent who, like Anderson, reported from Beirut in the 1980s.

″I went home,″ Rosenblum said. ″He’s been there ever since, now for six years, one month and eight days, locked in a tiny room, mostly chained to a radiator. Time Warner’s Munro Receives Communicators’ Award

NEW YORK (AP) - J. Richard Munro, retired chief executive of Time Warner Inc., was honored with the Center for Communication’s annual award on April 22.

″I believe we have to teach people what they can do to make this society better,″ Munro said in accepting the award.

″We need to prod them, we need occasionally even to try to inspire them and remind them that nothing is as corrosive to free enterprise as the cynical belief that injustice or greed can’t be contained or overcome,″ he said.

Munro, who became chief executive officer at Time Inc. in 1980 and its board chairman in 1986, announced his retirement at the first shareholder’s meeting following Time’s 1990 acquisition of Warner Communications Inc.

The New York-based center, a non-profit organization, provides a forum for college students and faculty to discuss communications issues and careers with a broad range of the industry’s leaders.

Last year’s award recipient was Thomas S. Murphy, chairman of Capital Cities-ABC Inc. CNN’s Arnett Gets Special Overseas Press Club Award

NEW YORK (AP) - CNN correspondent Peter Arnett received the President’s Award from the Overseas Press Club on April 23 for an international reporting career capped by his work during the Persian Gulf War.

CBS News correspondent Bob Simon, captured by the Iraqis and held for weeks during the conflict, was also honored at the ceremony. Five other winners received awards for their work on the gulf conflict.

The other winners were:

-The Hal Boyle Award for best daily newspaper or wire service reporting from abroad: Geraldine Brooks and Tony Horwitz, The Wall Street Journal, for coverage of the Persian Gulf crisis.

-The Bob Considine Award for best daily newspaper or wire service interpretation of foreign affairs: Michael Dobbs, The Washington Post, for ″Collapse of the Soviet Empire.″

-The Robert Capa Gold Medal for best photographic reporting or interpretation from abroad requiring exceptional courage: Bruce Haley, Black Star photo agency for U.S. News & World Report, for ″Burma’s Ethnic War.″

-The Olivier Rebbot Award for best photographic reporting in magazines or books from abroad: Christopher Morris, Black Star photo agency for Time, for ″London Tax Poll Riots & Liberian Civil War.″ For newspapers or wire services: Pulitzer Prize winner Greg Marinovich, The Associated Press, for ″A Violent Death in Soweto.″

-The Ben Grauer Award for best daily spot radio news from abroad: Rich Lamb, WCBS Radio News, for ″Rich Lamb in Saudi Arabia.″

-The Lowell Thomas Award for best radio interpretation or documentary on foreign affairs: Alex Chadwick, National Public Radio, for ″Natasha Dudinski: Hope and Courage in Czechoslovakia.″

-Best television spot news reporting from abroad: Simon, CBS News, for ″Reports from the Frontline,″ and Brian Ross and Ira Silverman, NBC News, for ″Nuclear Trigger.″

-The Edward R. Murrow Award for best television interpretation or documentary on foreign affairs: Ted Koppel and Phyllis McGrady, ABC News, for ″Death of a Dictator.″

-The Ed Cunningham Award for best magazine reporting from abroad: Peter McGrath and team, Newsweek, for ″The Gulf Crisis.″

-The Hallie and Whit Burnett Award for best general magazine story from abroad: Louise Lief, U.S. News & World Report, for ″The Most Dangerous Man in the World.″

-Best cartoon on foreign affairs: Mike Peters, Dayton Daily News.

-The Morton Frank Award for best business or economic reporting from abroad in magazines: Fiammetta Rocco, Institutional Investor, for ″The Banker in the Bunker.″ For newspapers or wire services: James Risen, Los Angeles Times, for ″The Quality Gap: Why Japanese Auto Makers Are Still Winning.″

-The Cornelius Ryan Award for best book on foreign affairs: Tad Szulc, for ″Then and Now: How the World Has Changed Since World War II.″

-The Madeline Dane Ross Award for the foreign correspondent in any medium showing a concern for the human condition: Tom Jarriel and Janice Tomlin, ABC News’ ″20-20,″ for ″Nobody’s Children: The Shame of a Nation.″

-The Eric and Amy Burger Award for best reporting dealing with human rights: Jon Sawyer, St. Louis Dispatch, for ″After Apartheid.″ Sunday Magazine Awards

HARTFORD, Conn. (AP) - An expose of Werner Erhard, founder of the self-help organization est, was awarded top honors for investigative journalism by the Sunday Magazine Editors Association.

The winning story, ″Worlds of Werner,″ by John Hubner, appeared in West, the Sunday magazine of The San Jose Mercury News. It later became the basis for an expose on Erhard that appeared on ″60 Minutes.″

The top prize for an essay went to a 20-year-old writer’s account of the violence and squalor endured during his childhood in a Texas housing project.

Jerrold Ladd’s essay, ″Out of the Madness,″ appeared in Dallas Life Magazine, the Sunday magazine of The Dallas Morning News.

″Who’s to Blame?,″ from Tropic, the Sunday magazine of The Miami Herald, was named best feature article. Tracie Cone’s article was the story of an 11- year-old girl who killed her 2-year-old brother and left her baby sister permanently brain-damaged.

Design awards for the 10 top covers of the year were presented to seven magazines during the April 20-21 meeting.

Two each were won by The New Times Magazine, The Boston Globe Magazine, and Northeast, the Sunday magazine of The Hartford Courant.

Other winners were Inquirer, The Philadelphia Inquirer’s Sunday magazine; The New York Daily News Magazine; West; and The Washington Post Magazine.

An eleventh cover, from the Tulsa World’s OK Magazine, earned an honorable mention.

Other design awards included a three-way tie for first place in overall design, divided among The Boston Globe Magazine, The Chicago Tribune Magazine, and The Washington Post Magazine.

Two separate illustrations from The Boston Globe Magazine tied for first place for a single spread. Third place for a single spread was awarded to Dallas Life Magazine.

For multiple spreads, first place went to The New York Times Magazine, second to The Boston Globe Magazine, and third to The Chicago Tribune Magazine. An honorable mention was awarded to The Los Angeles Times Magazine.

Additional writing awards were presented as follows:

For investigative and in-depth journalism, second place to The Philadelphia Inquirer’s magazine, for ″Apocalypse Still,″ by Vernon Loeb; and third place to The New York Times Magazine for ″A Mountain of Trouble,″ by William J. Broad.

For essays, second place to The Washington Post Magazine for ″Peace and War,″ by Michael Norman; and third place to Newsday’s Sunday magazine for ″The Deadlines Are Literal,″ by Maria Jimena Duzan.

For feature-writing, second place to The Cleveland Plain Dealer’s magazine for ″Soul Man - The Rapturous Rev. Ernest W. Angley,″ by Christopher Evans; and third place to The Boston Globe Magazine for ″Nobody Won,″ by Dan Shaughnessy.

The awards were presented April 19-21 in Hartford at the annual meeting of The Sunday Magazine Editors Association, hosted by Northeast magazine, the Sunday magazine of The Hartford Courant. NOTES FROM EVERYWHERE

Veteran broadcaster Daniel Schorr says some reporters are committing ″movie journalism″ by confusing fantasy and reality. ″Television is an entertainment industry in which you can’t tell the real news from the docu- dramas from the recreations,″ he said April 22 at Miami University’s Middletown, Ohio, campus. ″I wish that journalists would add to the greater sense of reality. And that they not be a part of the news, but impart it to you with a sense of reality,″ he said.

End Industry News