AP NEWS
Related topics

Publishers: Editors: Managing Editors:

August 16, 1993

Undated (AP) _ A summary of developments in the news industry for the week of Aug. 9-16: Journal Register Co. Agrees To Buy The Times Herald

NORRISTOWN, Pa. (AP) - The Journal Register Co. of Trenton, N.J., has agreed to purchase The Times Herald, one of the nation’s oldest independently held newspapers.

Robert M. Jelenic, Journal Register’s president and chief executive, and David S. John, executive vice president of The Norristown Herald Inc., and publisher of the newspaper, announced the agreement Aug. 9.

The transaction is expected to close by Oct. 1. Terms were not disclosed.

Jelenic said he intends to convert the afternoon newspaper to morning publication as early as October and to add a Sunday edition by spring 1994. The paper has been published Monday through Saturday and had a reported circulation of 29,573 for the audit period ended March 31.

Staffing will be evaluated over the next six to eight weeks, Jelenic said.

The Times Herald traces its origins to the Norristown Gazette, which was founded in 1799 in a print shop.

It has been owned by the Strassburger family since 1921, when Ralph Beaver Strassburger bought and combined the two newspapers publishing in the borough about 15 miles northwest of Philadelphia.

When Times Herald owner J.A. Peter Strassburger died in April, the newspaper and other holdings were inherited by two cousins, his only surviving relatives. They chose to sell the newspaper.

The purchase will increase Journal Register holdings to 14 daily newspapers, three large weekly newspaper groups, two regional commercial printing companies and a software development company.

Other newspapers in the group include the New Haven (Conn.) Register, The Trentonian of Trenton, N.J., and the News-Herald of Willoughby, Ohio. In Pennsylvania, the Journal Register owns the Daily Local News in West Chester, The Record in Coatesville, The Phoenix in Phoenixville and two weekly newspapers, the Suburban and Wayne Times and the King of Prussia Courier.

--- Ohio Court Says Social Security Numbers Are Public Record

AKRON, Ohio (AP) - An Ohio appeals court has ruled that Social Security numbers of city workers are public record and revealing them is not a violation of privacy.

The court made the decision Aug. 11 in a lawsuit filed against the city by the Akron Beacon Journal, which is seeking access to computerized payroll records. The case was filed directly with the appeals court.

City Law Director Max Rothal said Akron would appeal to the Ohio Supreme Court because of the ruling’s ″dangerous implications.″

Rothal said he believes that if the numbers are released to the newspaper, they also must be made available to others who might have ″less than honorable intentions.″

Dale Allen, editor of the Beacon Journal, said the newspaper wants the numbers to make it easier to sort information.

The newspaper had asked the city for access to computer tapes containing year-end employee payroll files for 1990 and 1991. The files contain information about the city’s 2,500 employees, including names, addresses, telephone numbers, Social Security numbers, position and salary.

The city provided the computer tapes but deleted Social Security numbers.

The appeals court dismissed the city’s arguments that the numbers were not public records and that disclosure is prohibited by tax laws, would violate the workers’ right to privacy and would violate public policy.

--- Appeals Court Rejects Request To Unseal Records In Carrier’s Slaying

DALLAS (AP) - A Texas appeals court has denied The Dallas Morning News’ request to unseal records in the case of a man acquitted by reason of insanity in the 1991 slaying of a part-time newspaper carrier.

Walter Perryman, 39, shot 53-year-old Deanna Smith in the back with a shotgun on Aug. 6, 1991, as she delivered The News in University Park, an upscale Dallas neighborhood.

Perryman then went to the home of District Judge John Marshall, a neighbor, and held him and his family hostage for several hours.

Perryman was acquitted in December. District Judge John Creuzot later ordered Perryman to continue outpatient treatment, which included weekly psychiatric visits and blood tests to ensure he takes medication to control his illness.

Creuzot also granted a motion by defense lawyers to seal the written treatment order. The request to seal also was sealed.

The News learned in February about the sealed records and asked that they be released, a motion that Creuzot denied. The appeals court gave no reason for denying the newspaper’s request.

Perryman’s attorney said he based the sealing request on a confidentiality provision in state mental health law and his client’s need for privacy and stability.

The News argued that mental health law doesn’t apply in felony criminal cases and the public has a right to know the terms of Perryman’s case.

--- Second Union Authorizes Strike at Philadelphia Newspapers

PHILADELPHIA (AP) - A union representing 700 mailers voted to authorize a strike against the company that publishes the city’s two newspapers if contract talks remain unresolved at the end of the month, union members said.

Teamsters Local 1414 became the second union Aug. 15 to authorize a strike against Philadelphia Newspapers Inc., publisher of The Philadelphia Inquirer and The Philadelphia Daily News.

Contracts with 10 unions representing about 3,000 drivers, pressmen, reporters, photographers, advertising sales representatives and other employees expire Aug. 31.

Teamsters Local 628, which represents about 400 full-time and 100 part-time workers, voted Aug. 8 to authorize a strike.

The vote by the mailers, who do final assembly work on the newspapers and load delivery trucks, was nearly unanimous, union members said. The union has opposed the use of some non-union personnel at warehouses that serve as distribution points for the daily papers.

The company has said it will continue to publish and distribute the Inquirer and Daily News if there is a walkout.

--- Star Tribune Employees Evacuated After Fire in Renovated Area

MINNEAPOLIS (AP) - A fire accidentally started by a workman sent thick smoke through parts of the Star Tribune’s downtown main building, prompting the evacuation of about 400 employees.

The fire broke out the afternoon of Aug. 10 in a third-floor area being renovated and spread to a structure on the roof. One person was treated for smoke inhalation.

The newsroom and advertising offices are located in the building, but Star Tribune spokeswoman Teri Dewey said employees returned after a few hours and that no production delays were expected.

Deputy Fire Chief Ulie Seal said a workman using a torch or welder started the fire. New York Times in Housing Advertising Consent Decree

NEW YORK (AP) - The New York Times says it will require real estate advertisers to depict more blacks and other minorities in the housing ads they submit to the newspaper.

The policy is part of a settlement of a lawsuit against the Times by fair housing advocates, who complained that the paper’s real estate ads used a disproportionate percentage of white models.

The federal court consent decree followed four years of litigation, including an appeal to the U.S. Supreme Court. The plaintiffs claimed that the Times violated the Fair Housing Act of 1968.

The display ads, the plaintiffs complained, used white models almost exclusively, even though about 20 percent of the residents of metropolitan New York are black. The plaintiffs were two couples who had searched for housing and the Open Housing Center Inc., a nonprofit fair housing organization.

In settling the case, the Times denied fault or liability. The newspaper said the ads were produced and submitted by advertising agencies and real estate developers, and that the paper merely published them.

The Times also agreed to pay the plaintiffs $150,000 and provide the Open Housing Center with advertising space worth about $300,000.

The agreement was announced Aug. 13.

--- N.C. Attorney General Will Open Citizens’ Rights Division

RALEIGH, N.C. (AP) - Attorney General Mike Easley hopes to improve the attitude of state agencies toward open government with an office dedicated to resolving disputes over that issue.

Easley said he will open a citizens’ rights division early next year. The division will include specialists in child abuse, elderly abuse and victim’s rights. It also will include a ″sunshine office″ to deal with open meetings and public records complaints.

″It’s based on the premise that good people have rights, too,″ Easley said in an interview Aug. 11. ″And good citizens certainly have the right to open government... .″

The Legislature this year approved $936,000 for Easley to upgrade the salaries of his lawyers and create the citizens’ rights division. But lawmakers failed to reach agreement on a new version of the state’s open meetings law, which requires government bodies to hold discussions in public except for 20 specific subjects.

Both the House and Senate agreed to new versions of the law that would cut the exceptions to seven. But they stalled in a dispute over how much public debate should be allowed in hiring top administrators.

Easley, who supported the North Carolina Press Association in seeking the rewrite, said he expects a new version of the law will be approved in the Legislature’s short session next year.

Lawyers in Easley’s office represent state agencies in lawsuits over access to public records and open meetings. The sunshine office might help reduce the number of such suits, he said.

--- Federal Appeals Court Reinstates Lawsuit Against Glamour Magazine

ST. PAUL, Minn. (AP) - A federal appeals court reinstated a woman’s lawsuit claiming Glamour magazine broke a promise to keep her identity secret in an article describing her sexual abuse by a psychiatrist.

The 8th U.S. Circuit Court of Appeals on Aug. 9 reversed a lower court decision that said the writer’s promise to Minneapolis lawyer Jill Ruzicka was too vague to sustain a lawsuit.

Ruzicka claims that the writer’s promise to mask her identity was an implied contract that is legally enforceable. Her last name wasn’t used, but she says other information effectively identified her, causing her to lose her job.

She seeks unspecified but substantial damages for lost wages and emotional distress, said her attorney, Elliot Rothenberg.

Defendants are Conde Nast Publications Inc., publisher of Glamour, and Claudia Dreifus, author of the article. Their attorneys declined to comment.

--- Federal Appeals Court Refuses to Open Hoffa File

DETROIT (AP) - A federal appellate court has denied a request by the Detroit Free Press to open the FBI files on the disappearance of former Teamsters boss Jimmy Hoffa.

The Free Press said the files should be opened under the federal Freedom of Information act and because there is little chance anyone ever will be prosecuted in Hoffa’s 1975 disappearance. The FBI, however, said the case remains active and there remains a chance for prosecution.

The appeals court denied the move to open the files in a decision announced Aug. 6.

Hoffa disappeared after going to a meeting at a Bloomfield Township restaurant. He is widely believed to have been kidnapped and killed.

--- Hartford Courant Acquitted in 1986 Libel Lawsuit

LITCHFIELD, Conn. (AP) - A jury has acquitted The Hartford Courant of libel in a lawsuit filed by four members of the Schaghticoke Indian tribe over a 1986 story questioning how some tribe members spent federal and private money.

The jury deliberated about four hours before issuing its verdict Aug. 11; the trial had lasted three weeks.

Gail Harrison, Edward Harrison, Alan Russell and Trudy Lamb Richmond sued the paper and reporter Thomas D. Williams over a story written by Williams and published May 10, 1986.

The story questioned how certain tribe members spent $36,000 in private money and $142,000 in federal funds given to the Schaghticokes between 1980 and 1983. The tribe has a 400-acre reservation in Kent.

--- Freedom Forum Names Journalist-in-Residence at Hampton University

WASHINGTON (AP) - Douglas Smith, a reporter for USA Today, was named journalist-in-residence at Hampton University in Virginia by The Freedom Forum.

The program at the university is funded by a $90,000 Freedom Forum grant. Smith, a graduate of Hampton, will teach courses and advise the student newspaper staff.

The announcement was made Aug. 13 at a meeting of the Black College Communication Association (BCCA) in Kansas City, Mo., during the convention of the Association for Education in Journalism and Mass Communication (AEJMC).

Edward Bassett, director of the University of Washington School of Communication in Seattle, was awarded $10,000 by The Freedom Forum as its journalism administrator of the year. Another $10,000 was given to Bassett’s communication program.

Two Freedom Forum officials were honored at the convention for increasing racial diversity in journalism.

John Quinn, the forum’s deputy chairman, was awarded the Mervin Aubespin Award by the BCCA for helping develop journalism and mass communication programs at black colleges and universities. Alice Bonner, director of journalism education at The Freedom Forum, was named winner of the Robert P. Knight Multicultural Recruitment Award by the AEJMC.

The Freedom Forum is a nonpartisan, international organization dedicated to free press, free speech and free spirit for all people. It is supported entirely by an endowment established by Frank E. Gannett in 1935 that has grown to more than $700 million in diversified, managed assets. Its headquarters is The Freedom Forum World Center in Arlington, Va. Eleven Journalists Selected for Knight Science Fellowships at MIT

CAMBRIDGE, Mass. (AP) - Eleven science journalists, including three from overseas, will be the 11th class of Knight Science Journalism Fellows at the Massachusetts Institute of Technology. The journalists begin their studies Sept. 1.

During their nine months at MIT, the fellows will pursue independent study in science, technology, medicine and the environment.

The fellows from the U.S. are:

-Douglas Birch, 41, science reporter for The (Baltimore) Sun, a Times- Mirror newspaper.

-Elizabeth Corcoran, 30, of New York, until recently a member of the board of editors of Scientific American, and winner of the 1993 Evert Clark Award for young science journalists.

-Abe Dane, 31, science and technology editor of Popular Mechanics, a Hearst Corp. magazine in New York.

-Deborah Franklin, 36, senior staff writer for Health, a Time Inc. magazine in San Francisco.

-Sherry J. Lassiter, 38, science television producer for Chedd-Angier Productions of Watertown, Mass., where she has most recently worked on the series ″Scientific American Frontiers.″

-Christine Mlot, 32, of Milwaukee, free-lance science writer and editor, a contributor to the news sections of the journal Science.

-Gregory A. Mock, 39, of Ben Lomond, Calif., free-lance environment writer, a contributor to the ″1993 Information Please Environment Almanac.″

-David Stipp, 41, science, medicine and environment reporter for the Boston bureau of The Wall Street Journal.

The fellows from overseas are:

-Geoffrey Burchfield, 41, a zoologist who covers science for the television programs ″Quantum″ and ″A Question of Survival,″ produced by the Australian Broadcasting Corp.

-Christoph Droesser, 34, of Hamburg, Germany, a free-lance writer for magazines and newspapers and a producer of science television programs.

-Etsuko Furukohri, 45, of Tokyo, director of science book publication for Mita Press Inc. of Japan.

Principal financial support for the American fellows comes from the John S. and James L. Knight Foundation of Miami. The overseas fellows will be supported by their employers and the Rotary International and Daimler-Benz foundations.

--- Vanocur, Frohnmayer Among Scholars Named by First Amendment Center

NASHVILLE, Tenn. (AP) - The Freedom Forum First Amendment Center at Vanderbilt University has selected the second class of visiting professional scholars. Among the six are John Frohnmayer, former head of the National Endowment for the Arts, and Sander Vanocur, former network television correspondent.

The other visiting scholars are Vernon Jarrett, columnist for the Chicago Sun-Times; Charles Haynes, executive director of The First Liberty Institute at George Mason University; Bill R. Phillips, former executive director of the Republican National Committee, and Beverly Kees, former executive editor of The Fresno Bee in California.

The scholars will spend three to nine months at The First Amendment Center conducting First Amendment-related research, developing reports and conducting seminars and lecturing in their fields of expertise. The visiting scholars program was established in 1992 with three teams of journalists and professionals studying the alienation that exists between the media and professionals in the fields of religion, medicine and business.

The scholars and their projects are:

-Vanocur will produce a series of videos reflecting the First Amendment implications on media coverage of the president in the television age.

-Frohnmayer will develop a course on the First Amendment that will be taught to college freshmen.

-Jarrett will write a collection of essays on African-American First Amendment heroes.

-Haynes will examine the status of religion in public schools and develop a course for public schools on morals and values and comparative analysis of religion.

-Phillips and Kees will research and write a report on the alienation that exists between the media and the political world.

The Freedom Forum First Amendment Center at Vanderbilt University is an independent operating program of The Freedom Forum. The center’s mission is to foster a better public understanding of and appreciation for First Amendment rights and values, including freedom of religion, free speech and press, the right to petition government and peaceful assembly. Dow Jones to Pipe Video News to Desktop Computers

NEW YORK (AP) - Dow Jones & Co. said it will provide video business news through desktop computers beginning next month.

The Dow Jones Investor Network will ″broadcast″ corporate announcements, press conferences and other events to subscribers, initially expected to be large Wall Street brokerages and banks.

The service will require personal computers with monitors that are VGA quality or better. VGA, which stands for video graphics array, has been a standard technology in most PC monitors in recent years.

Dow Jones will notify subscribers of upcoming events with a special alert that does not affect other work being done on the computer.

Martin Schenker, managing editor for Dow Jones Investor Network, said Aug. 12 the content of the new service could range from important White House briefings to corporate news conferences and company briefings for analysts.

The enterprise would compete with other news services and cable TV networks such as CNN, C-SPAN and CNBC.

He said pricing is being negotiated with individual customers.

The product is the first from the Dow Jones Multimedia Group. The unit previously announced plans to develop an interactive news service with Nynex Corp.

Dow Jones also owns The Wall Street Journal, Barron’s magazine and other news services and publications.

--- Black Hills Newspapers Combine Under One Name

SPEARFISH, S.D. (AP) - Three daily newspapers in the northern Black Hills have combined under a new masthead.

The Spearfish Queen City Mail, the Lead Daily Call and the Deadwood-Pioneer Times have become the Black Hills Pioneer. The new combined newspaper switches to tabloid format, while the other three papers were broadsheets.

The tabloid will add color and will provide more space for news, publisher Bill Masterson said. All of the Seaton Publishing newspapers had shared staff members, but had localized news pages. All subscribers of the three newspapers now will get the same news.

The merged newspaper takes the name of the oldest paper west of the Missouri River in South Dakota. The Black Hills Weekly Pioneer began publishing in Deadwood on June 8, 1876. It merged with the Black Hills Times in 1897.

The Lead Daily Call, which began publishing on Aug. 14, 1894, just missed its 99th anniversary.

Company officials decided on the changes because of ″intense pressure from out-of-town newspapers and other media competition,″ Masterson said.

--- Daily Paper in California Switches to Three Days a Week

ROSEVILLE, Calif. (AP) - The Press-Tribune newspaper will cut its publication schedule in half next week to cut costs, the paper’s general manager announced.

The Roseville paper published its last daily edition Aug. 15. Starting Aug. 17, it will appear three times a week as an all-local paper.

″Even though our circulation has grown in recent months, the economy is such that we, along with many businesses, are struggling,″ Gloria Thomas, the paper’s general manager, said. ″The continuing recession has forced us to make this difficult decision.″

The jobs of one reporter and an unspecified number of production employees will be eliminated.

The Press-Tribune had a circulation of 14,069, mostly in the Sacramento suburbs. It is owned by Telegraph News Publications, a division of Lesher Communications.

--- Burlington, Iowa, Newspaper Changing to Morning Publication

BURLINGTON, Iowa (AP) - The Hawk Eye newspaper is switching from afternoon to morning publication, effective Nov. 1.

The newspaper also will restore its Saturday edition that it dropped when it began a Sunday newspaper in 1958, making it a seven-day publication. The Hawk Eye serves subscribers in six counties in southeast Iowa and three counties in Illinois.

--- BROADCASTING: Turner Broadcasting Earnings Down 10 Percent in Second Quarter

ATLANTA (AP) - Turner Broadcasting System Inc. reported that earnings fell 10 percent in the second quarter, mainly due to provisions for income taxes.

The company earned $31.1 million, or 12 cents a share, in the three months ended June 30, it said Aug. 11. That compared with $34.7 million, or 14 cents a share, in the same period last year. Revenues were $487 million, up 19 percent from $410 million in the year-earlier quarter.

Atlanta-based TBS, the parent of CNN and four other national cable television channels, said the increase in the net tax provision this year is a result of higher pretax income and certain nondeductible costs.

The net income tax provision in the recent quarter was $21.3 million, compared with $6.3 million in the same quarter last year.

TBS chairman Ted Turner said he was pleased overall with the second quarter results.

″During the second quarter, advertising and subscription revenues grew a healthy 14 percent and 17 percent, respectively, underscoring the strong appeal of the company’s programming services among advertisers and viewers,″ he said.

--- Nevada Station Fined for Howard Stern Comments

WASHINGTON (AP) - The Federal Communications Commission fined KFBI-FM of Pahrump, Nev., $73,750 for broadcasting indecent comments by disc jockey Howard Stern.

Federal law defines indecency as language that ″describes, in terms patently offensive, as measured by contemporary community standards for the broadcast medium, sexual or excretory activities and organs.″

The FCC said Aug. 11 the station broadcast the comments on nine days between Nov. 10, 1992 and Jan. 13, 1993, during prohibited hours.

The FCC said the Stern remarks were ″replete with references to sexual and excretory activities and organs″ and were aired by KFBI between 6 a.m. and 11 a.m.

Such talk can only be broadcast during night and overnight hours when children are unlikely to be listening.

Tom Quinn, president of Americom Las Vegas, which owns KFBI, said, ″We’re confident that once we are afforded due process we will not have to pay a fine and that KFBI will be given a clean bill of health.″ The issue, he said, involves First Amendment rights of free speech.

The company has 30 days to respond formally to the FCC charges.

Other comments by Stern, whose show is syndicated by Infinity Broadcasting, have led to a $105,000 fine against KLSX-FM in Los Angeles and a total of $600,000 in fines against three Infinity-owned stations, WYSP in Philadelphia, WJFK in Manassas, Va. and WXRK in New York.

--- St. Louis News Director Resigns Over Priest-Prostitute Encounter

ST. LOUIS (AP) - A television news director has resigned because of his station’s involvement in an encounter between a priest and a male prostitute.

Gary Whitaker, 40, resigned Aug. 9, saying he hoped his departure would end tension between KMOV-TV and local Roman Catholic leaders.

Church leaders became upset after the station paid a prostitute’s expenses and hid cameras and tape recorders in a hotel room where the prostitute and priest were scheduled to meet March 26. The priest paid the prostitute $200.

The station did not broadcast a report about the encounter with the unidentified priest. The station’s activities were reported by the St. Louis Post-Dispatch.

Circuit Attorney Dee Joyce-Hayes initiated a grand jury investigation of the station’s actions, but later said the station did not break any laws.

Bishop Edward J. O’Donnell, administrator of the archdiocese of St. Louis, called Whitaker’s departure ″an honorable and professional step.″ Christian Science Church Cuts Back Shortwave Operations

BOSTON (AP) - The Christian Science Church said it would cut back its international shortwave radio broadcasts and sell one of its three transmitters to save money.

The church, which owns one of the most powerful shortwave radio networks in the world, also will sell air time to other broadcasters.

″We are obviously going to set standards over what they broadcast,″ David Cook, Monitor broadcasting editor, said Aug. 9.

The church also plans to shut down or sell one of its three shortwave transmitters, which carries the call letters WCSN. The station, in Scott’s Corners, Maine, has 13 full-time employees. The church’s two other shortwave transmitters are in Cyprus Creek, S.C., and Saipan in the Mariana Islands.

The measures will save an estimated $1.6 million for the church, which has been slashing its expenses after investing more than $259 million in ill-fated television projects.

The church’s shortwave radio division, which has an estimated worldwide audience of 9 million people, broadcasts news and religious programs 20 hours a day on weekdays and around the clock on Saturdays and Sundays.

That will be reduced starting Sept. 28 to six hours for Africa, 11 hours for Asia and 18 hours for Europe.

The two-hour World Service of the Christian Science Monitor will be cut back to an hour, consisting mainly of the same Monitor Radio program carried by the American Public Radio network, Cook said. It will end with the reading of a daily religious article.

The church spent $16.6 million for all radio broadcasting in the fiscal year that ended April 30. It previously disclosed that it spent $37.5 million on the shortwave stations since 1984.

WCSN was completed in 1987 and broadcasts to Europe and Africa. Those continents will now be served by the South Carolina transmitter.

Cook said several organizations, which he declined to name, already have expressed an interest in buying air time from the church.

--- Woods Communications To Lose TV Stations In Bankruptcy Plan

MONTGOMERY, Ala. (AP) - Woods Communications Group Inc. will hand over its five television stations to Bank of America and Chemical Bank under a bankruptcy reorganization plan.

Woods, which lists assets of about $16 million, owes Chemical Banking Corp. about $28 million and BankAmerica Corp. about $46 million, Charles L. Denaburg, a lawyer for company founder and owner Charles Woods, said Aug. 11.

Under the plan, approved by both banks, Chemical will take over WTVY of Dothan, Ala., and Bank of America will assume ownership of WTVW in Evansville, Ind.; KARD in Monroe, La.; KDEB in Springfield, Mo.; and KLBK in Lubbock, Texas.

The company should emerge from federal bankruptcy court protection in about six weeks, Denaburg said.

--- FCC Decides Station Not Discriminating, Renews License

PENSACOLA, Fla. (AP) - The Federal Communications Commission has dismissed a complaint of racial bias in employment against WEAR-TV and renewed the ABC affiliate’s license through January 1997.

The National Association for the Advancement of Colored People had filed the complaint.

WEAR-TV president and general manager Carl Leahy said Aug. 12 that the station has an equal employment opportunity program that meets or surpasses federal guidelines.

FCC officials noted that the Pensacola area’s labor force is 14 percent black and cited company records showing the station’s employment was 10 percent black in 1989, 9 percent in 1990 and 10 percent the following year. Blacks held 8 percent of upper-level jobs in 1989, fractionally higher than the next two years.

--- FCC Delays New Rates For Small Cable Operators

WASHINGTON (AP) - Cable television companies serving 1,000 subscribers or less will not have to abide by new rate regulations until further notice, the Federal Communications Commission ruled.

The FCC said Aug. 10 it must review how burdensome the new rules will be on small operations before deciding when to apply them.

During its review, the commission will be considering whether small systems controlled by large companies should be in the same category as small, independently owned systems.

The delay comes after pressure from six Republican senators who wrote FCC Chairman James Quello on July 21 saying small cable operators were complaining that they were not getting the relief promised in the new law.

The law, passed last year over President Bush’s veto, gave the FCC authority to design regulations to reduce the administrative burdens and cost of compliance for systems of 1,000 subscribers or less.

--- PERSONNEL: AP Names Three to Foreign Posts

NEW YORK (AP) - The Associated Press has appointed a new correspondent in its Warsaw, Poland, bureau and news editors in Johannesburg, South Africa, and Sydney, Australia.

Paul Alexander, news editor in Sydney since 1990, has been named correspondent in Warsaw, succeeding John Daniszewski, whose appointment as chief of bureau in Johannesburg was announced earlier.

Tina Susman, who has been assigned to Johannesburg since 1990, has been elevated to news editor there, succeeding Greg Myre, recently named chief of bureau in Islamabad, Pakistan.

Peter Spielmann, now assigned to the International Desk in New York, moves to Sydney, replacing Alexander as news editor there.

Alexander, 38, a native of Dayton, Ky., joined the AP as a newsman in Columbus, Ohio, in 1980, and transferred to the New York World Services Desk in 1985. He entered the foreign service in Sydney in 1990.

Susman, 34, a native of Orange, Calif., began working for the AP in San Diego in 1984, and transferred to the Foreign Desk in New York in 1987, her last assignment before moving to Johannesburg in 1990.

Spielmann, 41, a native of Milwaukee, joined the AP in New York in 1985. He then worked as a newsman in the Portland, Ore., bureau in 1986 and 1987. Since 1987, he has been on the International Desk and reported frequently from the United Nations.

The appointments were announced Aug. 16.

--- Massey Named Santa Fe Correspondent

SANTA FE, N.M. (AP) - Barry Massey, the AP’s Washington regional reporter for Kansas and Missouri, has been named correspondent in Santa Fe, N.M.

The announcement was made Aug. 16 by Albuquerque Chief of Bureau David Sedeno.

Massey, 37, joined the AP in 1979 in Kansas City. In 1980, he transferred to Topeka, Kan., and in 1984 was named to the Washington position.

He is a native of Humboldt, Kan., and a graduate of the University of Kansas.

Massey replaces Ed Moreno, who resigned to work for state government.

--- Scripps Appoints President of United Media Subsidiary

CINCINNATI (AP) - The E.W. Scripps Co. appointed Douglas Stern president and chief executive officer of United Media, its licensing and syndication subsidiary.

Stern succeeds Robert Roy Metz. Metz, 64, will serve as chairman of New York-based United Media until he retires next year.

Stern most recently was president of National Research Group in Los Angeles, which does market research for the movie industry.

Scripps also operates 20 daily newspapers, 10 television stations and cable television systems with 679,000 subscribers. Crain’s Names Snyder Editor

CHICAGO (AP) - Crain’s Chicago Business has promoted David Snyder from managing editor to editor and Robert Reed from news editor to the new post of editor of Crain’s Small Business.

Snyder, 31, joined the weekly magazine’s Washington bureau in 1983 as a researcher and became a reporter for the magazine and its sister publication, Advertising Age, a year later. He was named managing editor in 1990.

Reed, 39, joined Crain’s in 1987 as an associate editor after working as a business reporter for the Dallas Times Herald and for Bank Network News in Chicago.

Crain’s plans to publish 10 monthly issues of Crain’s Small Business in 1994 after several pilot issues this year.

--- Fowler, Bestler Named Managing Editors at Myrtle Beach

MYRTLE BEACH, S.C. (AP) - Gwen Fowler and Bob Bestler have been promoted to managing editors at The Sun News.

Fowler, formerly metro editor, will become managing editor for days; Bestler, formerly business editor, will become managing editor for nights.

They replace former Managing Editor Gordon Hirsch, who left the paper in July.

Fowler will continue to supervise the metro desk, which covers local, state and regional news, and will take on responsibility for the photo and business departments, the newspaper said.

Bestler will supervise the news desk, art and graphics desk and sports desk and will oversee the newsroom’s nightside operations.

Fowler, 40, joined The Sun News in October 1990 as an assistant metro editor and was named metro editor in September 1991. Before joining The Sun News, she worked for six years as an editor at the Greensboro (N.C.) News & Record.

Bestler, 53, joined The Sun News in December 1988 as assistant sports editor and became sports editor in May 1990. Since November 1991 he has been in charge of planning for the newspaper’s Money section.

He previously worked for the Charlotte Observer as a reporter, editorial writer and assistant national editor, and for the Milwaukee Journal as copy desk chief and assistant news editor.

--- Morando Named Managing Editor of Hammond, La., Paper

HAMMOND, La. (AP) - Lillian K. ″Lil″ Mirando , former city editor and acting managing editor, has been appointed managing editor of the Daily Star.

Mirando, 37, fills the vacancy created by the retirement of Dennis Gruse in late June.

She began her career in journalism in 1978 as a feature writer for The Decatur (Ala.) Daily. She worked as a reporter for The Clarion-Ledger in Jackson, Miss., from 1980 until moving to Hammond in 1982.

--- Lesher Names Four Editors

WALNUT CREEK, Calif. (AP) - Lesher Communications Inc. has hired four new editors at its flagship Contra Costa Times, including a two-time Pulitzer- Prize winner.

Bob Porterfield, an investigative reporter at Newsday since 1981, has been named projects editor and will help coordinate investigative reporting.

Porterfield won the Pulitzer Prize for public service reporting at the Anchorage Daily News in 1976 and won a second Pulitzer for special reporting at the Boston Globe in 1980.

Marcia Parker is the Times’ new business editor. She previously covered Wall Street for Crain’s New York Business and prior to that was New York bureau chief for Pensions and Investments magazine.

Sharon Henry has been appointed graphics editor. She joins the Times from The Press Democrat in Santa Rosa and has won several national awards from the Society of Newspaper Design.

Kathleen Buckley is the newspaper’s new bureau chief in Martinez. She worked for The Oakland Tribune for five years as an assistant city editor and features editor and also worked for the Marin Independent Journal and Vallejo Times-Herald.

--- Muskogee Editor Resigns to Teach Journalism

MUSKOGEE, Okla. (AP) - Jack Willis, editor of the Muskogee Daily Phoenix for nearly seven years, has resigned to teach journalism at the University of Oklahoma.

Willis, whose resignation is effective Aug. 20, will serve as editorial adviser to The Oklahoma Daily, the college newspaper.

Willis, a former president of The Associated Press Oklahoma News Executives, currently serves as a board member of the national Associated Press Managing Editors.

--- Shearer Appointed in North Platte

NORTH PLATTE, Neb. (AP) - Larry E. Shearer, publisher of the The Courier in Conroe, Texas, has been named publisher of The North Platte Telegraph.

Shearer succeeds Jim Oates, who resigned as the Telegraph’s general manager in April.

In addition to serving as publisher of the Conroe newspaper, Shearer is vice president of Gulf Coast Newspapers’ group of weeklies and shoppers.

--- DEATHS: Bob Blair

McDONOUGH, Ga. (AP) - Bob Blair, a newsreel photographer who covered D-Day, died Aug. 10. He was 88.

Blair worked for Fox Movietone News during World War II. He shot more than 40,000 feet of film in 107 consecutive days of combat.

After the war, Blair was hired by NBC to film news events for such programs as the ″Today″ show and ″The Huntley-Brinkley Report.″

Blair is survived by his wife, a daughter and a son. Don James

YERINGTON, Nev. (AP) - Don James, editor of the Wichita Falls (Texas) Times Record News, died Aug. 10 in a head-on collision during a media car show sponsored by Chrysler Corp. He was 64.

James, who had worked for the paper for 36 years, rose to executive editor and was named editor in 1986.

Survivors include his wife, four daughters, two sons, three brothers and two sisters. David T. Lane

DALLAS (AP) - David T. Lane, a senior broadcast executive with A.H. Belo Corp., died Aug. 12 of brain cancer. He was 52.

Survivors include his wife, a daughter and a son. William B. Wilson

LILBURN, Ga. (AP) - William B. Wilson, a retired photographer who worked for The Atlanta Journal-Constitution and The Associated Press, died Aug. 13. He was 79.

Wilson worked for the Journal-Constitution from 1937 to 1979, with time out to serve in the Navy during World War II. Earlier, he worked for the AP in Atlanta for five years as a wirephoto operator and darkroom technician.

Survivors include his wife and two daughters.

---

NOTES FROM EVERYWHERE: Under a test program to begin in October, viewers in Palm Beach, Fla., will be able to order a replay on a local cable channel at any time for six days after the original broadcast. ... Cox Enterprises has acquired 12.5 percent of Agora-Gazeta, publisher of Gazeta Wyborcza, Poland’s largest daily. ... Starting next month, The News and Observer Foundation in Raleigh, N.C., will publish a monthly newspaper devoted to philanthropy and the nonprofit sector - the Philanthropy Journal of North Carolina.

End Industry News Advisory

AP RADIO
Update hourly