AP NEWS
Related topics

Publishers: Editors: Managing Editors:

March 14, 1994

Undated (AP) _ A summary of developments in the news industry for the week of March 7-14: Colombian Teen Convicted in Slaying of Anti-Drug Journalist

NEW YORK (AP) - A Colombian teen-ager was convicted in the contract killing of a crusading anti-drug journalist who was gunned down on what authorities said were orders from a drug lord.

Wilson Alejandro Mejia-Velez, 19, was convicted March 9 of violating federal interstate commerce laws in the murder-for-hire plot that involved telephone calls between Colombia and the United States.

Manuel de Dios Unanue, the former editor in chief of El Diario-La Prensa, a New York-based Spanish-language daily, was sitting at a bar on March 11, 1992, when a hooded gunman walked up and shot him twice in the back of the head.

Prosecutors said Mejia-Velez carried out the hit on orders of Colombia’s Cali drug cartel to silence de Dios’ attacks on drug lords in his two magazines and a book he was about to begin.

De Dios’ former companion and business partner, Victoria Sanchez, cried when the verdict was read.

″Justice has been done for Manuel, for his daughter, for his family and for all the journalists killed by the drug lords,″ she said.

Jurors deliberated seven hours and returned their verdict shortly after asking the judge for a definition of reasonable doubt. Mejia-Velez faces up to life in prison. The judge did not set a sentencing date.

The defendant, wearing headphones and listening as his fate was translated from English to Spanish, remained poker-faced as the jury forewoman announced the verdict, which came on his birthday.

During the two-week trial, defense lawyer Susan Kellman tried to cast doubt on the credibility of Mejia-Velez’s two accomplices, who plea-bargained with prosecutors and identified Mejia-Velez as the triggerman.

Kellman argued that Mejia-Velez was not the gunman, but a convenient patsy for the others. She said she would appeal.

Prosecutors said Cali cocaine baron Jose Santacruz Londono, a fugitive, had offered $50,000 for the execution. The murder contract was then subcontracted out several times until it reached Mejia-Velez and two others, who agreed to do it for $5,000 apiece, they said.

Mejia-Velez’s two accomplices testified they assumed their target was a snitch or drug dealer and did not know until later that de Dios was a well- known journalist.

De Dios, 48, had been writing, editing and publishing two magazines, Cambio XXI and Crimen, which is Spanish for crime.

The two key government witnesses, Elkin Farley Salazar and Jose Jaime Benitez, were among six people who plea-bargained with prosecutors on charges ranging from drug dealing to murder. They testified that they stayed in the car while Mejia-Velez killed de Dios.

--- Globe Employees Vote to Join Newspaper Guild

BOSTON (AP) - The 1,100-member Boston Globe Employees Association voted to end its status as an unaffiliated union and join The Newspaper Guild.

Robert A. Jordan, president of the Globe union, said March 10 that Globe employees would get the ″best of both worlds.″

″We will still be the BGEA, with the membership still in control of its own destiny. But now... we will also have the full services of The Newspaper Guild available to us,″ he said.

The Newspaper Guild represents some 33,000 news industry workers in the United States and Canada.

The union said 796 members of the union cast ballots, with 57.3 percent voting for affiliation.

″We are disappointed that the members of the BGEA saw fit to vote for affiliation with The Newspaper Guild,″ Globe publisher William O. Taylor said.

″We believe the employees have lost more than they have gained, including a special relationship with the Globe built over 60 years, and an exclusively local focus on labor relations,″ Taylor said.

However, he said the company would bargain in good faith with the Guild just as it had with the BGEA and the nearly dozen other unions at the newspaper.

The Globe was bought by the New York Times Co. last year.

Under the affiliation, the Globe union will be a separate local. It will retain its BGEA logo.

--- Bankruptcy Court Frees NY Daily News from Maxwell Claim

NEW YORK (AP) - A federal bankruptcy judge has dismissed claims for $95 million against the U.S. corporation that owned the Daily News when it was controlled by the late British media baron Robert Maxwell.

Judge Tina L. Brozman said in a decision March 8 that Maxwell used the New York tabloid as a ″money-laundering device″ and therefore the claim by the London-based Mirror Group was not entitled to be paid.

Maxwell took control of the Daily News in March 1991 from the Tribune Co. and owned it through Maxwell Newspapers Inc. for about nine months before his mysterious drowning Nov. 5.

The News sought bankruptcy protection in December 1991. Brozman’s decision clears the way for the newspaper’s remaining 1,800 creditors - suppliers and some employees - to be paid about 20 cents on the dollar.

It does not have any effect on the financial situation of the present Daily News, which Mortimer Zuckerman bought out of bankruptcy in January 1993. Former Knight-Ridder Sales Executive Wins Lost Wages

MIAMI (AP) - A federal jury awarded $250,000 in lost wages to a former sales executive for Knight-Ridder Inc. who contended that he was demoted in favor of a younger man.

Paul Isenbergh, 64, sued the media company in 1991, charging that he was replaced with Larry Malloy, who was 43 and less qualified.

After the March 9 verdict, Senior U.S. District Judge Jacob Mishler asked the jury whether the company had a good-faith belief that Malloy was more qualified than Isenbergh. The panel answered no.

Defense lawyer William Reese said there was little or no evidence to support Isenbergh’s age discrimination claim. Reese said he would ask Mishler to set aside the verdict.

If the verdict is upheld, Isenbergh’s award is likely to be reduced by $133,000, the amount of his severance pay and pension benefits. Calculations for final damages have yet to be made.

The case unfolded in 1990, when Isenbergh, then 60, lost his job as vice president and sales manager of a four-person Miami office that sold ads in Florida and around the Caribbean.

Isenbergh started with The Philadelphia Inquirer in 1957 and later worked for Knight-Ridder in New York and Miami. The company owns The Miami Herald and 28 other newspapers.

He lost his job after sales forces for Knight-Ridder and Times Mirror merged to form a new company called Newspapers First.

Both Isenbergh and Malloy, his counterpart from Times Mirror, were interviewed for the job of Miami regional manager.

Isenbergh, who earned $63,500 a year as a manager, was offered a sales job at the same salary and declined. Malloy was earning close to $80,000 annually.

--- Reporter Sues N.C. Paper over Article in Editor & Publisher

SALISBURY, N.C. (AP) - A former sports writer for The Salisbury Post is suing the newspaper and former editor Steve Bouser over an article in Editor & Publisher magazine.

Robert A. Lifton claims that comments attributed to Bouser in the Feb. 20, 1993, article defamed and libeled him. He wants more than $10,000 in compensatory and punitive damages.

The civil lawsuit, which seeks a jury trial, was filed March 4.

Lifton, who joined the Post in September 1990, resigned on Nov. 1, 1992, hours after the Post published a column in which he said he was ″disgusted″ by the local practice of reciting prayers before high school sports events.

Editor & Publisher reporter Mark Fitzgerald interviewed Bouser for his article on the furor the column caused.

The headline read: ″Controversial Column: Sportswriter resigns under fire after ‘the tone’ of his column denouncing prayer before high school games irritates readers.″

Bouser resigned as editor of the paper in the fall of 1993 to take a position as professional-in-residence with the Russian-American Press Center. He and his family now live in Moscow.

--- Media Barred from Reporting Arnett’s Remarks at Naval War College

NEWPORT, R.I. (AP) - Journalists were barred from reporting veteran war reporter Peter Arnett’s remarks at a conference on media-military relations. A Navy official said the ban was imposed so that lecturers could speak more freely.

″The objective of the conference is a candid, frank discussion in an environment of academic freedom,″ Navy Cmdr. John Woodhouse, spokesman for the Naval War College, said March 11.

The policy protects speakers whose personal views differ from the official stand of their employers or who want to discuss material that has never been made public, he said.

Members of the news media are invited to listen to the speakers, but can not attribute quotes to them, Woodhouse said.

Arnett, who is Cable News Network’s international correspondent, said he was unaware the local news media would be prohibited from quoting him at the event. He gave a copy of his March 10 speech to a reporter for the Newport Daily News.

″Certainly my remarks are for public consumption,″ he told the paper.

Arnett said that the college’s press policy wouldn’t improve relations between the news media and the military.

But Woodhouse said that wasn’t the point of the event.

″All of our programs are for the benefit of our students, not for the benefit of anybody else,″ he said.

Arnett told the gathering that the proliferation of journalists around the world will eventually force the military to be more cooperative with the news media.

The media ″will be there at the scene of the action whether the Pentagon likes it or not,″ said Arnett, who won a Pulitzer Prize in 1966 for his coverage of the Vietnam War.

″In a world where information is proliferating and eagerly dispensed and sought, it seems to me pathetic that United States military authorities sometimes are so hostile to the press,″ he said.

Arnett told the conference that members of the media, like members of the military, often go in harm’s way to do their jobs.

″In all your discussions here today about sins of omission and commission of the media, I’d like you to understand that what reporters are doing in Bosnia goes way beyond what a country generally expects of its media,″ he said.

The war college is a graduate-level program for mid-grade and senior military officers from all services. It is designed to prepare them for leadership positions throughout the Department of Defense, Woodhouse said.

--- Church of Scientology Criticizes Newspapers, Police

CLEARWATER, Fla. (AP) - The Church of Scientology distributed 125,000 copies of a magazine which criticizes a newspaper and police officials for wasting taxpayer money and ignoring the church’s good deeds.

Targeted by the special eight-page edition of Freedom magazine are the Clearwater Police Department, the St. Petersburg Times, the Poynter Institute for Media Studies and the now-defunct Clearwater Sun.

A story written by Richard Haworth, a Scientology spokesman at the international headquarters in Clearwater, discusses the church’s community activities, including a winter festival and a drug-free campaign.

″You probably never hear about these or other activities of the Church in our community,″ the article says. ″You certainly did not read much about them in the St. Petersburg Times - and what you did read made them sound controversial.″

The St. Petersburg Times in January reported that the Clearwater police keep investigative files on Scientology, though there was never a criminal prosecution. The church has a suit pending against the city to have the files purged. Haworth criticized the Times and the police department for the probe.

Haworth also questioned the tax-exempt status of the Poynter Institute, a not-for-profit educational institution which owns the Times.

Andrew Barnes, the chairman of the Times and the Poynter Institute, said Scientology’s accusations were unfounded.

″We have been examined repeatedly by the Internal Revenue Service and every examination has found nothing,″ Barnes said.

Haworth accused the Times, the Clearwater Sun and city officials of conspiring and ″pursuing a vendetta and throwing away hundreds of thousands of taxpayers’ dollars.″ Photographer Shot, Second Trampled in Demonstration in Jerusalem

JERUSALEM (AP) - A bullet hit the leg of a photographer for a French news agency, and an Associated Press photographer was trampled by a police horse when officers broke up an Arab protest in east Jerusalem.

Police spokesman Shmuel Ben-Ruby said officers used tear gas and rubber bullets after demonstrators joined a march March 8 by some 50 women commemorating International Women’s Day and started throwing stones.

The incident came a day after AP photographer John Gaps III was wounded in the leg by a plastic bullet fired by an Israeli army sniper in the occupied Gaza Strip.

Awad Awad of Agence France-Presse said he was shot in the calf after ignoring police warnings not to take pictures. Awad, 24, was treated at Mukassed hospital and released.

The AP’s Eyal Warshavsky, 24, said that when police tried to clear the street ″we started running ... for some reason I fell, and I felt two horses stepping on me. A horse hit me in the head.″

Warshavsky was treated for a broken wrist at Hadassah Hospital and released.

Ben-Ruby said he ″heard that a horse trampled on a photographer, apparently while moving forward or backward. It certainly was not intentional.″ He said he did not know about Awad’s injury, but ″if he was among the demonstrators then it’s possible.″

″We try to permit reporters to do their work,″ Ben-Ruby said. ″We don’t interfere ... but if someone stands behind a horse or between demonstrators I can only express regret.″

Ben-Ruby said 14 people were arrested, including a Palestinian U.N. aid worker who tried to prevent an arrest. He was released after questioning.

There were no other reports of injuries.

--- Journalists Assaulted by Right-Wing Whites in Bophuthatswana

MMABATHO, South Africa (AP) - Right-wing whites assaulted reporters and photographers covering the chaos in the black homeland of Bophuthatswana.

Among the victims were two correspondents for U.S. newspapers, Paul Taylor of The Washington Post and John Battersby of The Christian Science Monitor, and Associated Press photographer David Brauchli.

Battersby said he and Taylor were severely beaten in three separate attacks March 11 by members of the right-wing Afrikaner Resistance Movement, or AWB.

Battersby said Taylor took the brunt of the attack. ″His whole head is a mess,″ said Battersby in a radio interview afterward.

Taylor was bruised on his face and body. It was the second time Taylor had been beaten while covering South Africa’s political unrest. In August 1992, shortly after his arrival in the country, he was shot in a black township south of Johannesburg.

The pair was treated by Red Cross workers.

Brauchli was punched and kicked by five or six right-wingers but was not seriously injured. The attackers took his film and smashed one of his cameras.

Journalists who witnessed the killing of two wounded and disarmed right- wing whites by a black wearing a green Bophuthatswana military uniform apparently narrowly escaped death as well.

CBS News producer Mike Cadman said his videotape showed a soldier in the background attempting to shoot a photographer who had just witnessed the killing. But the rifle jammed.

On March 10, at least four reporters were badly beaten by Bophuthatswana police who dragged them from their cars and attacked them with rifle butts, whips and fists.

--- AWARDS: Reporting about Radiation Experiments Wins Polk Award

NEW YORK (AP) - Eileen Welsome of The Albuquerque (N.M.) Tribune won a George Polk award for reporting about people who were unknowingly used as guinea pigs for atomic experiments half a century ago.

Also cited March 7 among the winners of the annual journalism awards were Christiane Amanpour of CNN for television reporting of warfare in Bosnia and Richard Dudman for career achievement, including Vietnam War coverage, in 31 years at the St. Louis Post-Dispatch.

The national reporting award to Welsome recognized seven years of research on a series focusing on some of the people, among them minutes-old babies, who were exposed to radiation between 1945 and 1947 in government-sponsored experiments.

Other winners:

- Medical reporting: Larry Keller and Fred Schulte of the Sun-Sentinel of Ft. Lauderdale, Fla., for a series on abuse of the elderly by some health maintenance organizations.

- Magazine reporting: Dr. Oliver Sacks, for a New Yorker article on achievements of people with autism.

- Business reporting: Paul Nyden of The Charleston (W.Va.) Gazette, for stories on coal companies that held back $200 million in wages, taxes, fines and workers’ compensation.

- Foreign reporting: Keith Richburg, The Washington Post, for covering war and starvation in Somalia.

- Local reporting: Ying Chan, New York Daily News, for stories on illegal Chinese immigrants forced into servitude in sweatshops and prostitution.

- Political reporting: Staff of The State Journal-Register of Springfield, Ill., for an expose of graft in which contributors were repaid with state contracts.

- Financial reporting: Scot J. Paltrow, Los Angeles Times, for an expose showing Prudential Co. of America and its Prudential Securities subsidiary marketed risky investments to small investors.

- Regional reporting: Isabel Wilkerson, The New York Times, for reporting on the Mississippi River floods.

- Radio commentary: Daniel Schorr, senior news analyst for National Public Radio.

- Book: David Remnick, for ″Lenin’s Tomb: The Last Days of the Soviet Empire.″

The Polk awards were established in 1949 in memory of the CBS reporter killed while covering the Greek civil war. Winners, chosen by a faculty and alumni committee of Long Island University, will receive the awards April 13.

--- Scripps Howard Foundation Announces National Journalism Awards

CINCINNATI (AP) - The Albuquerque (N.M.) Tribune has won the Scripps Howard Foundation’s award for public service reporting for a newspaper with less than 100,000 circulation.

The newspaper won $2,500 and the Roy W. Howard plaque for reporter Eileen Welsome’s reporting on the use of patients in research experiments.

The Tribune was among two television stations, two radio stations, six newspapers and three individuals announced as winners of the Scripps Howard Foundation’s 1993 national journalism awards.

The winners, announced March 11, will be recognized at the foundation’s annual awards banquet April 20 in Cincinnati, when bronze plaques and a total of $33,500 in cash prizes will be awarded.

Other winners:

-Chicago Tribune, public service reporting, over 100,000 circulation, for its yearlong look at the cases of children murdered in Chicago.

-The Dallas Morning News, environmental reporting, over 100,000 circulation, for what judges said was critical reporting of a purported revitalization of a poor black neighborhood.

-The Mobile (Ala.) Register, environmental reporting, under 100,000 circulation, for reporting on pollution problems in the community.

-John Woestendiek, The Philadelphia Inquirer, human interest writing, for writing about subjects including homeless children and the problems faced by suspended students.

-Columbus (Ga.) Ledger-Enquirer, service in support of literacy, for news, editorial and advertising support, volunteer recruitment and fund-raising efforts, and recognition of academic achievement and educational excellence.

-The Tribune Chronicle of Warren, Ohio, service to the First Amendment, for a series titled ″Government Behind Closed Doors,″ informing readers about their rights and how to protect those rights. Judges said the newspaper overcame obstacles including a threat to its supply of ink and the jailing of one of its reporters for refusing to testify before a grand jury.

-Richard L. Aregood, The Philadelphia Daily News, editorial writing, for a collection of editorials.

-John de Rosier, Brigham Young University, college editorial cartoonist for the university’s The Daily Universe campus newspaper. His cartoons were selected from 191 entries from college student cartoonists.

-WLKY television of Louisville, Ky., excellence in broadcast-cable journalism, large-market television category, for its reporting of financial irresponsibility by a suburban mayor and city council.

-WBOC television of Salisbury, Md., excellence in broadcast-cable journalism, small-market television category, for reporting on the chicken industry’s unsanitary methods of discarding dead chickens.

-KINK-FM of Portland, Ore., excellence in broadcast-cable journalism, large-market radio category, for a five-part documentary on problems with Oregon’s juvenile justice system, especially treatment of juvenile sex offenders.

-WUAL-FM of Tuscaloosa, Ala., excellence in broadcast-cable journalism, small-market radio category, for reporting in human terms the consequences of the community impact after the government canceled a National Aeronautics and Space Administration project. BROADCASTING: FCC Adopts Framework for Auctioning Airways

WASHINGTON (AP) - The Federal Communications Commission took a first step toward setting the ground rules under which businesses can bid for certain chunks of the airways.

The FCC adopted ″generic″ rules March 8 for auctioning radio frequencies for a variety of new services, including the next generation of mobile telephone service called personal communications service.

The rules will:

- Allow several auctions to be conducted at the same time.

- Require $2,500 as a minimum up-front payment for parties to participate in the auction.

- Set deadlines for payments on winning bid.

- Set aside a portion of the frequencies to be bid on by women, minorities, rural telephone companies and small businesses.

More detailed rules for specific services - notably lucrative personal communications service licenses - will be decided later.

Companies obtaining personal communications services licenses will be able to offer consumers the next generation of mobile phone service, in which the number travels with the phone’s owner.

The FCC is exploring all options - electronic, oral and paper - for submitting bids, according to Robert Pepper, chief of the FCC’s Plans and Policy Office.

--- Kentucky Educational TV to Provide Nightly Outlet for State News

OWENSBORO, Ky. (AP) - Kentucky Educational Television will provide its viewers with nightly state news beginning in May.

KET plans to launch what it is describing as a statewide public affairs program. The program doesn’t have a name, a time slot or a host yet, but the issues-oriented show will be on the schedule.

″It is a go,″ said Donna Moore, KET deputy director. ″At this point we are investigating partnerships we can initiate or continue.″

KET wants the new show to involve commercial television and radio stations and newspapers in a news exchange program. The show’s emphasis will be long pieces from around the state, followed by interviews in the studio or from remote locations about issues facing Kentucky.

Moore said KET doesn’t have the manpower or facilities to produce its own statewide program. For that reason, KET will be willing to help the commercial stations and newspapers, Moore said. For instance, in exchange for news footage from a western Kentucky television station, KET could provide the station with footage of the General Assembly.

KET has sent letters to station managers and newspaper editors asking for assistance.

--- Agreement Reached on Sale of Memphis TV Station

MEMPHIS, Tenn. (AP) - Owners of Memphis station WHBQ-TV will sell the station to a Louisiana-based communications company. No price was disclosed.

The sale requires approval from the Federal Communications Commission.

Adams TV of Memphis bought WHBQ in 1990 for $39 million.

Tom Lynch, general manager, said March 8 the buyer is ComCorp of Tennessee, a wholly owned subsidiary of Communications Corp. of America, based in Lafayette, La.

The station’s news programs, on Channel 13 in Memphis, consistently rank last among the city’s main three television stations.

--- Infinity Broadcasting to Buy Detroit Radio Station

NEW YORK (AP) - Infinity Broadcasting Corp. will acquire Detroit radio station WXYT-AM from Fritz Broadcasting Inc. for about $23 million.

The purchase will be financed with bank loans, Infinity said March 8.

Upon completion of the WXYT deal and two pending acquisitions in Washington, D.C., Infinity will own 26 radio stations in 13 major markets.

Last month the Federal Communications Commission allowed Infinity to buy a top Los Angeles radio station despite complaints about Infinity radio personality Howard Stern, whose shows are peppered with sexually explicit language.

--- Maclean Hunter Board Approves Buyout By Rogers

TORONTO (AP) - Rogers Communications Inc., Canada’s largest cable television operator, said the board of Maclean Hunter Ltd. had agreed to approve a Rogers buyout offer worth more than $2.2 billion.

A merger would create a vast corporation with holdings in cable television, publishing, magazines and newspapers.

Maclean Hunter owns cable operations in Canada and the United States and publishes Maclean’s and Chatelaine magazines. It also controls Toronto Sun Publishing Corp., publisher of the Financial Post and the Sun newspapers in Toronto, Ottawa, Edmonton and Calgary.

Rogers chairman Garfield Emerson said March 8 that Maclean Hunter stockholders will receive about $12.65 per share, slightly above an earlier offer. Rogers’ tender offer, which was first announced Feb. 11, will remain open until March 31.

The future of Maclean Hunter’s assets has yet to be decided.

Edward Rogers, president and chief executive of Rogers Communications, said the company won’t be pressured to sell assets such as Maclean Hunter’s printing and publishing operations. He would not comment on talks under way with Canadian publishing companies.

Philip Lind, Rogers vice chairman, said the company will review steps taken by Maclean Hunter to find a buyer for its U.S. cable TV operations.

--- PERSONNEL: Cryer Announces Plans To Retire At Sun-Sentinel

FORT LAUDERDALE, Fla. (AP) - Gene Cryer, editor of the Sun-Sentinel of Fort Lauderdale since 1982, will retire effective June 30.

Cryer, 58, will continue to be involved in key projects for the Sun- Sentinel and other Tribune Company newspapers over the next several years, according to Scott Smith, president and publisher of the Sun-Sentinel.

A successor will be named shortly, Smith said.

Cryer became editor of the Sun-Sentinel when the editorial staffs of the Fort Lauderdale News and Sun-Sentinel were merged.

Before the merger, he was editor of the Fort Lauderdale News. He joined the News in June 1979, coming from Rockford, Ill., where he served as executive editor of the Rockford Register-Star.

During Cryer’s tenure as editor, the newspaper expanded local news coverage and customized and zoned new editions in Palm Beach County, west and south Broward County.

He opened bureaus in Washington, D.C., Atlanta and Miami. In 1986, he won the Tribune Company’s top management award for managerial excellence.

The newspaper won numerous state and national awards and was a finalist for the Pulitzer Prize four times during the last 10 years. Cryer launched a ″Reader Awareness″ initiative four years ago and designated a full-time editor to build a permanent link between newsroom staff and readers.

--- Boston Herald Editor Dismissed

BOSTON (AP) - Boston Herald owner Patrick J. Purcell has fired the paper’s editor, Alan S. Eisner.

″It was a very difficult decision,″ Purcell said March 10.

Andrew F. Costello Jr., managing editor, was been appointed interim editor. But Purcell said he would be looking outside the paper for a new editor.

Purcell bought the paper in February from its previous owner, Rupert Murdoch, and has instituted cost-cutting measures to trim the staff. Several layoffs took effect last week.

The newspaper has a weekday circulation of about 345,000.

Eisner, 46, had been with the Herald for 21 years and was named editor in July. He replaced Martin Dunn, who left to become editor of the New York Daily News.

--- Star Tribune Names Newsroom Leader

MINNEAPOLIS (AP) - The Star Tribune named Pam Fine, assistant managing editor of The Atlanta Journal-Constitution, to be its top newsroom manager.

Fine, 36, will hold the title of newsroom leader and will be the ranking news executive under Tim McGuire, the Star Tribune editor. She will be in charge of the daily news operation.

She will begin her new duties April 29.

--- Lumbye Named Managing Editor Of The Herald

ROCK HILL, S.C. (AP) - Betsy Lumbye, metro editor of The Stockton (Calif.) Record, has been named managing editor of The Herald.

Lumbye, 39, will start her new job the second week in April. DEATHS: Robert Bruegger

HUTCHINSON, Kan. (AP) - Robert R. Bruegger, a retired Harris Group newspaper executive, died March 11. He was 70.

After serving as an infantry officer in World War II, Bruegger became a reporter at his hometown newspaper, the Burlington (Iowa) Hawkeye Gazette, where he later became managing editor.

In 1972 he became editor and publisher of The Hays Daily News. In 1976, he became editor of the Harris News Service.

He took on coordination of projects for Harris newspapers and radio stations in 1985, a job he held until his retirement in 1989. Arthur Alan Culver

RIVERSIDE, Calif. (AP) - Arthur Alan Culver, whose 47-year career at The Press-Enterprise newspaper included 15 years as president, died March 13. He was 87.

Culver started at the Press-Enterprise in 1937 as advertising manager and held various posts until he was named president in 1969. He retired as president in 1984, but remained on the company’s board of directors.

He is survived by a son and a daughter. Jiro Enjoji

TOKYO (AP) - Jiro Enjoji, former president of the Nihon Keizai Shimbun, a leading Japanese economic newspaper, died March 14. He was 86.

Enjoji served as head of the newspaper’s economic division, managing editor and chief editor before becoming president in 1968. He was chairman from 1976 until 1980.

As president, he was credited with making the journal Japan’s major financial newspaper and with computerizing its operations.

Enjoji is survived by his wife and two children. Carl Fiedler

SUN CITY CENTER, Ariz. (AP) - Carl Fiedler, former managing editor of The Sheboygan (Wis.) Press, died March 4. He was 72.

Fiedler joined the newspaper in 1945, became city editor in 1961 and managing editor in 1979. He retired in 1986. John Harrison

JOHANNESBURG, South Africa (AP) - John Harrison, the British Broadcasting Corp.’s chief television correspondent in southern Africa, died March 9 in a car crash. He was 48.

Harrison joined the BBC as a correspondent in Westminster, England, and was a special correspondent on the ’Nine O’Clock News″ before becoming chief political correspondent based in London. He transferred to South Africa in 1991.

Survivors include his wife and two sons. Jeffrey Alan Mills

WASHINGTON (AP) - Jeffrey Alan Mills, who pioneered consumer reporting for The Associated Press in Washington, died March 7 of complications from multiple sclerosis. He was 49.

Mills died in Louisville, Ky., where he had moved after retiring on disability in 1985.

He joined the AP at Louisville in 1971 and transferred to Washington two years later, where he specialized in consumer reporting and also covered the Post Office and congressional affairs.

In 1979, Mills won a National Press Foundation award for excellence in consumer reporting.

Survivors include his wife, a daughter, a sister, a brother and his mother. Howard M. Norton

BALTIMORE (AP) - Howard M. Norton, a Pulitzer Prize-winning reporter for The Sun and the first journalist to provide eyewitness verification of Italian dictator Benito Mussolini’s death, died March 12 in Wilmington, N.C.

Norton’s investigative reporting for The Sun on fraud in Maryland’s unemployment compensation system earned him a Pulitzer Prize for public service reporting in 1947.

He joined The Evening Sun in 1940, serving as Washington correspondent, foreign editor, war correspondent and Moscow writer. He left The Sun in 1964.

He worked in Washington for the magazine U.S. News & World Report until 1976. He retired in 1984.

He is survived by his wife, a son and three daughters. Mary Bellatti Palmer

MOUNT PLEASANT, Texas (AP) - Mary Bellatti Palmer, vice president and business manager of the Mount Pleasant Daily Tribune, died March 6. She was 75.

Mrs. Palmer began her newspaper career keeping books for her father, C.R. Bellatti, a pioneer Oklahoma publisher and broadcaster, on the Blackwell (Okla.) Tribune.

In 1992, the Texas Press Association recognized her for 50 years of service to journalism.

She is survived by her husband, a son, two daughters and two brothers. Jacob Schwadel

MARLBORO, N.J. (AP) - Jacob ″Jack″ Schwadel, a retired deputy newsphoto editor and 35-year veteran of The Associated Press, died March 11. He was 68.

Schwadel began his AP career in 1947 as a photo messenger while an undergraduate at Long Island University. He retired from the news cooperative in 1982.

Schwadel is survived by his wife, a son, a daughter and a sister. Jack Spector

NEW YORK (AP) - Jack Spector, a disc jockey who spent 33 years in New York radio, died of a heart attack March 8 while on the air at WHLI radio. He was 66.

Spector had briefly played class D baseball with the Brooklyn Dodgers farm team before beginning work in radio in the 1950s.

He worked at WMCA from 1961 to 1972. He then worked for various other stations, including WCBS-FM, where he was host of the ″Saturday Night Sock Hop.″ Lawrence Spivak

WASHINGTON (AP) - Lawrence Spivak, originator of NBC’s ″Meet the Press,″ died March 9 of congestive heart failure. He was 93.

He was moderator of ″Meet the Press″ from its beginning in 1947 until 1975, when he retired. His last interview was with President Ford.

Spivak and colleague Martha Rountree began the show as a promotion for the American Mercury magazine, which Spivak was publishing at the time. Spivak bought Rountree’s interest in the show in 1953 and sold the rights to NBC two years later.

He worked on the business and editorial sides of a number of publications before going to American Mercury as business manager in 1934.

Spivak also started a variety of magazines, including Ellery Queen’s Mystery Magazine and Fantasy and Science Fiction.

He is survived by a son. George Strange

OAK HILL, W.Va. (AP) - George Strange, a West Virginia television broadcaster, died March 8. He was 57.

Strange began his West Virginia broadcasting career in 1974 at WCHS-TV in Charleston. He moved to WOAY-TV in Oak Hill as news director and anchor in 1979 and had been an anchor since 1986.

Strange is survived by wife and two sons. Merrill Workhoven

OMAHA, Neb. (AP) - Merrill Workhoven, a member of Nebraska’s broadcasting Hall of Fame, died March 8 in Oregon, where he had recently moved to recover from surgery. He was 83.

Workhoven’s daily radio newscast signoff, ″My time is up; thank you for yours,″ was familiar to people who listened to Omaha station WOW between 1945 and 1975.

He worked at radio stations KSCJ in Sioux City, Iowa; KSOO in Sioux Falls, S.D., and KTAR in Phoenix before joining WOW in 1945.

Workhoven did color commentary for Nebraska football broadcasts for 20 years at WOW, retiring in 1975. He was inducted into the Nebraska Broadcasters Association Hall of Fame in 1990.

Survivors include one son and two daughters.

--- NOTES FROM EVERYWHERE: Lear’s, a six-year-old magazine aimed mainly at women over 40, will close after the April issue, founder and owner Frances Lear said. Lear gave no reasons for closing the magazine, but said she intended to begin producing a series of home videotapes for women. ... K-III Communications Corp. has purchased Katharine Gibbs Schools Inc., a group of seven secretarial schools in the Northeast. Terms were not disclosed. K-III’s holdings include Seventeen, New York and Premiere magazines and The World Almanac and Book of Facts. ... Dow Jones & Co. has agreed to provide eight Latin American newspapers with a Spanish-language business section based on The Wall Street Journal. The Wall Street Journal Americas will be published every weekday using news from the newspaper’s domestic and international editions. Publication is expected to start by mid-year.

End Industry News Advisory

AP RADIO
Update hourly