AP NEWS
Related topics

Publishers: Editors: Managing Editors:

July 26, 1993

Undated (AP) _ A summary of developments in the news industry for the week of July 19-26: Black Journalists Say They Feel Isolated From Newsroom Decisions, Promotions

HOUSTON (AP) - Efforts to integrate newsrooms fall far short of black journalists’ expectations, especially at decision-making levels, according to a study by the National Association of Black Journalists.

″We found that African-American journalists and newsroom managers may be occupying the same offices, but they’re really operating in different worlds,″ said Dorothy Gilliam, NABJ vice president for print and a columnist for The Washington Post.

The group released results of two surveys July 22 that showed a large opinion gap between NABJ members and mostly white newsroom supervisors on newsroom advancement opportunities.

NABJ said it sent a mail survey to a random sample of 800 members who work in magazine, newspaper and broadcast newsrooms across the country, and 537 responded. The results are subject to a margin of sampling error of plus or minus 4 percentage points.

The group said it also attained a random sample of 100 supervisors. Comparing results of such small samples would be statistically questionable if they were within about 10 percentage points, but the gaps in these surveys were much larger.

Of the NABJ members, 67 percent said their newsroom managers were not committed to retaining and promoting black journalists. Only 5 percent of the supervisors agreed.

While 92 percent of newsroom supervisors said standards for promotions are the same for blacks and non-blacks, only 28 percent of the NABJ members agreed; 59 percent said blacks have to meet higher standards.

″That gulf is so great that fully one-third of our members said they are afraid to speak up about race issues pertaining either to content of the news or issues that simply pertain to staffing,″ Ms. Gilliam said.

Once in entry-level jobs, NABJ members said, black reporters spend more time there than their colleagues. The survey found 67 percent hold that view, compared with 12 percent of the managers.

Most of the NABJ members said the lack of newsroom role models and mentors is a problem, and three-fourths of the mostly white managers agreed. But while almost all the managers said black reporters are as or more likely than other journalists to be given the chance for career-advancing opportunities, only one-fourth of the NABJ members agreed.

--- Today’s Conflicts Pose More Danger For Journalists

ARLINGTON, Va. (AP) - Today’s armed conflicts - with their shifting lines, unclear enemies and multinational forces - can mean more dangers and increased casualties for journalists.

Already this year, five journalists have been killed in Somalia and five in the former Yugoslavia, William Orme of the Committee to Protect Journalists said at a conference July 21 on ″Journalists in Peril.″

Often, he said, reporters are being attacked because they are perceived as being part of a U.N. or Western force, not as a neutral observer.

″Balanced journalism is a concept that is not widely embraced″ in many areas of conflict, said Tom Squitieri, a USA Today correspondent who was wounded by shrapnel in Sarajevo, Bosnia, earlier this year. ″If you use neutrality as a shield, you better get a better flak jacket.″

Several journalists at the seminar said the job of a war correspondent has been complicated by the multilateral nature of operations in countries such as Bosnia, Somalia and Cambodia.

The United Nations, for example, has been reluctant to provide air transportation for journalists into Bosnia, forcing them to take dangerous overland routes. ″We are going to see more deaths before this year is out″ unless an arrangement with the U.N. peacekeeping force is worked out, Orme said.

Without U.N. support, said Josh Friedman of Newsday, ″the press keeps falling between the cracks in trying to cover these increasingly violent situations.″

Four Western journalists were killed by a Somali mob in Mogadishu earlier this month after U.S. planes launched a U.N. air strike against Somali warlord Mohammed Farah Aidid.

Anne Nelson, also of the Committee to Protect Journalists, said that since the strife in El Salvador in the 1980s, journalists have felt they could cross from one side of a war to the other with impunity.

But that idea is not working in today’s conflicts, and with multilateral forces ″you don’t have a centralized military authority to tell you where you’re allowed to go and what you’re allowed to do,″ she said.

Nelson’s group said 49 journalists were killed or presumed killed worldwide in 1992, with violence in Turkey and Bosnia accounting for more than one-third of them. Orme said 31 journalists have lost their lives in Yugoslavia in the past 2 1/2 years, the most anywhere since the Vietnam War.

Army Lt. Col. Charles Ricks, a Pentagon public affairs specialist, said the Persian Gulf War, when the military and news organizations were often at sharp odds over coverage, taught the military that a media presence on the front line is a fact of life and ″control is really a meaningless concept.″

Peter Arnett, who covered the Gulf War from Baghdad for CNN, said the ″vastly greater appetite for information″ has increased pressures on news organizations to provide on-site coverage of conflicts.

″Journalists have never been in more danger, nor have they ever been more important,″ Arnett said.

The conference was sponsored by The Freedom Forum, a foundation organization that promotes a free press worldwide.

--- Michigan Court: Colombian Jurist Cannot Sue News Organizations

DETROIT (AP) - A Colombian jurist cannot sue three news organizations that revealed she was hiding in Detroit from drug lords in her homeland, the Michigan Court of Appeals ruled.

The appellate court on July 20 upheld a 1991 decision by Wayne County Circuit Judge Edward Thomas, who said Consuelo Sanchez Duran had no basis for suing the Detroit Free Press, The Detroit News and WXYZ-TV.

The News first reported in February 1989 that Sanchez Duran and her husband were living in a downtown apartment complex protected by about 70 guards. Sanchez Duran claimed that the reports invaded her privacy and recklessly endangered her life.

Sanchez Duran came to Detroit after receiving threats for her role in the indictment of cocaine cartel ringleader Pablo Escobar in the 1987 murder of a Colombian newspaper editor. She worked in Detroit as Colombian consul until the stories broke. Federal officials then moved her out of Michigan. Guild Ratifies Contract With Akron Newspaper

AKRON, Ohio (AP) - The Newspaper Guild has voted to ratify a contract with the Akron Beacon Journal that includes a weekly wage increase of $75, or 9.4 percent, over the three-year agreement and a signing bonus of up to $800 for top-scale employees.

The agreement, approved July 23 by members of Akron Newspaper Guild Local 7, covers 146 writers, reporters, photographers, artists and some editors, as well as four maintenance department staffers, the Beacon Journal said.

The agreement gives the newspaper improved flexibility in using correspondents and increases part-time employees’ contributions to the health plan, according to newspaper spokeswoman Mindy Aleman.

The agreement retains health care benefits for early retirees as well as those 65 and older, an issue union spokeswoman Mary Grace Poidomani said the union considered critical.

Reporters beginning their fifth year of experience will receive $795 a week.

--- Time Magazine Plans Electronic, Interactive Services This Fall

NEW YORK (AP) - Time magazine, the nation’s oldest newsweekly, will be available electronically by computer starting in September.

Each Sunday, stories from the week’s issue will be released to customers of America Online, which provides news, sports, weather and financial information and other services via personal computer.

Initially, only the text of stories in Time will be available. Photos and graphics will probably become available later, Walter Isaacson, Time’s assistant managing editor, said July 26. There are no current plans to include advertising in the service, he said.

In addition to the opportunity to read the magazine a day before it hits the newstands, America Online customers will be able to converse with Time editors and reporters and other online subscribers by using the service’s computer bulletin boards.

Time didn’t announce the precise date for its first electronic edition.

Isaacson said the magazine doesn’t expect to lose any readers to the service. Time’s weekly circulation is about 4.2 million, while America Online has about 300,000 customers across the country.

Financial details of the deal were not disclosed.

Isaacson said Time, owned by Time Warner Inc., will share revenue depending on how many people look at its magazine on the computer system.

--- Fired Reporter Sues Burlington Free Press Eds: Juli in 8th graf, ‘The next ...,’ is cq.

BURLINGTON, Vt. (AP) - A reporter fired by The Burlington Free Press has sued the paper, claiming that it defamed him by printing a lengthy clarification of a story he had written about a forum on racism.

Paul Teetor said in his lawsuit July 20 that he has been unable to get another job in journalism because the clarification had damaged his professional reputation. In addition, he said the March dismissal had caused him emotional distress.

The suit named the Free Press, a Gannett Co. newspaper, as well as four of the newspaper’s top editors.

Teetor said in an interview that he had been applying for jobs ″primarily in the warmer states″ since his firing, but his dismissal has put off potential employers.

″The first question is, ’Why aren’t you with the Free Press,‴ he said. ″I tell them. ... That’s kind of a turnoff.″

Free Press Executive Editor Ronald Thornburg declined to comment on the lawsuit.

Teetor was fired on March 31, a day after he covered a forum in Burlington dealing with racism. His story had described two incidents, one involving a white woman cut off by the forum moderator and a second involving a black woman who told of a racial incident that ended in a physical confrontation.

The next day, another story appeared in the Free Press under the byline of Assistant Managing Editor Juli Metzger. In that story, Metzger wrote that Teetor had ″mischaracterized″ the forum and the two incidents.

Both stories were carried on the front page of the Free Press’ local news section.

Teetor quoted Thornburg as telling him that he was being fired simply because of the story on the racism forum. However, he conceded he earlier had been suspended for two days by the Free Press for an incident that he said ″had nothing to do with journalism or accuracy.″ He also said he had been placed on probation by the Free Press but that had expired by the time of his firing.

Teetor also accused the Free Press of violating its contract with him. He said when he was hired in 1990 he had been assured he would be an investigative reporter. But he eventually was reassigned to cover Burlington City Hall.

He seeks unspecified compensatory and punitive damages, court costs and attorneys’ fees.

--- Court Upholds Reinstatement of San Diego Circulation Manager

SAN DIEGO (AP) - A federal appellate court has upheld the forced reinstatement and reimbursement of back pay for a Union-Tribune Publishing Co. employee who the NLRB said was fired because of her union activities.

Nancy Tetrault, a district circulation manager, was fired Nov. 17, 1988, after being accused of misappropriating as much as $1,000 in newspaper subscription receipts.

Tetrault was a member of the executive committee of Local 95 of The Newspaper Guild. The Guild filed an unfair labor practice charge over her firing.

After investigating for more than a year, an administrative law judge for the National Labor Relations Board found that Tetrault had been fired without sufficient cause because of her labor activities. The company appealed.

The 2-1 decision July 20 by the 7th Circuit Court upheld the board’s finding.

--- NY Times Co. Plans to Launch Spanish-Language Weekly in California

NEW YORK (AP) - The New York Times Co. plans to launch a Spanish-language weekly newspaper in September that will be aimed at serving residents of Santa Barbara and Ventura counties in California.

The paper, called El Nuevo Tiempo, will be the company’s first Spanish- language newspaper and its 32nd independent regional newspaper.

The paper will be available for free in retail stores and in vending machines with 25,000 copies circulated in areas of Santa Barbara, Oxnard and Santa Maria. It will appear on Thursdays starting Sept. 2.

Raul Gil, a 10-year veteran with the Times Co., will be general director of the weekly which has hired three news staffers and two business staffers.

It will be printed and distributed by The Santa Barbara News-Press, also owned by the New York Times Co.

Nancy Nielsen, a spokeswoman for the Times Co., said the newspaper was developed to serve the needs of a select group of people and is not being viewed as a test for a national Spanish-language paper.

She declined to say how much the company was investing in the startup.

--- Nackey Loeb Buys Four Weekly Newspapers

MANCHESTER, N.H. (AP) - Nackey Loeb, publisher of The Union Leader of Manchester and New Hampshire Sunday News, has bought four weekly newspapers published by Little Newspapers.

The papers are The Suncook-Hooksett Banner, the Goffstown News, the Rockingham County edition of the Goffstown News and The Bedford-Merrimack Bulletin. The four weeklies have a circulation of 17,000. The Goffstown News is a paid circulation newspaper; the others are free.

Loeb said the weeklies will operate as Neighborhood Publications Inc. and will be run independently of The Union Leader Corp. She said no major changes are contemplated.

The sale takes effect July 30. Neither party disclosed a purchase price. Earnings Rise at Capital Cities-ABC

NEW YORK (AP) - Capital Cities-ABC reported earnings up almost 3 percent in the second quarter.

The company said earnings from the ABC Television Network were down in the latest quarter because of soft advertising demand and the cost of reducing staff.

Earnings from radio and television stations were significantly higher. Earnings from video operations, including ESPN, increased slightly.

It earned $151.88 million, or $9.21 per share, on revenues of $1.44 billion in the second quarter. That compares with $147.52 million, or $8.84 per share, on revenues of $1.39 billion a year earlier.

Last year’s second-quarter earnings were swelled by a one-time gain of $11.36 million, which included the sale of the company’s interest in a German television network. Earnings Rise Sharply at Tribune Co.

CHICAGO (AP) - Tribune Co. reported a 38 percent increase in net income in the second quarter, largely reflecting an accounting change that had lowered last year’s second-quarter figure.

The company sold all but 59 percent of its stake in newsprint company QUNO Corp. in a Canadian stock offering in February. Because of the sale, Tribune has changed the way it accounts for its share of QUNO earnings.

To make the change, Tribune recorded a $15.8 million operating loss from its newsprint business in last year’s second quarter.

Operating earnings at Tribune’s broadcasting and entertainment business were up 14 percent, chiefly because of revenues from stations bought in Philadelphia and Denver.

The company’s newspaper publishing division saw operating earnings fall 3 percent chiefly because of higher newsprint costs.

The company earned $62.29 million, or 87 cents per share, on revenue of $517.44 million in the April-June period this year. A year earlier, earnings were $45 million, or 62 cents per share, on revenue of $555.9 million.

Among its operations, Tribune publishes six daily newspapers, including the Chicago Tribune, and runs seven television and six radio stations.

--- Knight-Ridder Shows Increased Revenue, Drop in Profit

MIAMI (AP) - Knight-Ridder Inc. reported a 7.8 percent drop in second- quarter profit, despite a 5.2 percent revenue increase.

Robert F. Singleton, chief financial officer, said revenue growth was limited by ″widespread uncertainty about the U.S. economy and the government’s policies″ in issues such as taxes and health care reform.

The newspaper division reported a 2.5 percent increase in profits to $82.6 million. The Miami Herald, buoyed by substantial spending in the aftermath of Hurricane Andrew, led newspaper earnings, while business was termed slack in other markets except Detroit, which showed improvement.

The Miami-based newspaper and information services company earned $42.5 million, or 77 cents a share, in the April-June period, down from $46.1 million, or 84 cents a share, in the same quarter a year ago.

Revenue rose to $622 million from $591 million a year ago.

--- New York Times Shows Gains in Second Quarter

NEW YORK (AP) - The New York Times Co. reported a 60 percent gain in second-quarter results.

However, the 1992 quarterly results were adversely affected by labor disruptions arising from a New York regional dispute between independent distributors of the newspaper and the drivers union.

The company said increased circulation revenues, higher advertising rates and cost controls throughout its newspaper operations were partly offset by higher newsprint prices and lower advertising lineage.

The Times magazine group’s earnings declined slightly, which the company attributed to a softer advertising market.

The company earned $22.4 million or 28 cents a share on $483.6 million in revenues in the second quarter, vs. $14 million or 18 cents a share on revenues of $443.2 million the year before.

--- Times Mirror Reports Earnings Gains

LOS ANGELES (AP) - Times Mirror Corp. reported an 8.4 percent increase in quarterly profits, citing a jump in cable TV sales and a slight rebound in advertising revenues for its Northeast holdings.

The company’s flagship, the Los Angeles Times, suffered a drop in advertising dollars that held Times Mirror’s overall newspaper publishing revenue flat.

Company earnings during the second quarter were $47.8 million, or 37 cents per share, on revenue of $902.9 million, compared with earnings of $44.1 million, or 34 cents per share, on revenue of $883.4 million in the same 1992 period.

--- Cowles Reports 38 Percent Increase

MINNEAPOLIS (AP) - Cowles Media Co., the privately held publisher of the Star Tribune, said its net earnings rose 38 percent in the quarter. The media conglomerate said much of the increased advertising revenue can be attributed to Mall of America retailers.

Cowles said earnings for the quarter ended July 3 totaled $6.2 million, or $2.71 a share, up from $4.5 million, or $1.96 a share, for the year before. Net earnings in the second quarter of 1992 included charges of $1.3 million for accounting changes; excluding those charges, earnings were up 7 percent this year.

Revenue of $86.9 million was 5.9 percent higher than last year.

Cowles also owns the Scottsdale Progress in Arizona and Cowles Business Media Inc., in Stamford, Conn., publisher of specialty business magazines and informational services. Cowles Magazines in Harrisburg, Pa., publishes special interest consumer magazines and related books and products.

--- Multimedia Inc. Reports 15 Percent Increase

GREENVILLE, S.C. (AP) - Multimedia Inc. reported a 15 percent increase in quarterly earnings on gains in revenue from cable TV and entertainment operations.

Revenue from cable television rose 16 percent and entertainment revenue jumped 48 percent, while revenue from newspapers and broadcasting was flat. Security alarm business revenue grew 51 percent.

Earnings for the quarter were $18.2 million, or 48 cents a share, from $15.8 million, or 42 cents a share, a year ago.

Total revenue was $163.5 million compared with $142.8 million in the year- earlier period. BROADCASTING: FCC Advances Date for Scheduled Cable Fee Reduction

WASHINGTON (AP) - The Federal Communications Commission has decided to advance the date of a scheduled fee reduction from Oct. 1 to Sept. 1.

The reductions will vary for the roughly 55 million cable subscribers and could be as high as 10 percent, FCC spokesman Scott Roberts said July 20.

The Consumer Federation of America, a coalition of 240 pro-consumer organizations, filed an emergency petition with the FCC, asking that cable subscribers be allowed to withhold 15 percent of their cable rates, pending final rate rulings for individual systems.

Under the CFA’s plan, those who withheld the funds would agree to pay back the money to systems that argue successfully against rate reductions.

The FCC decided on April 1 to cut rates to subscribers of basic service, which includes all three broadcast networks plus local government and public- access channels.

The rates will not immediately apply to so-called expanded basic service, but consumer complaints will trigger FCC regulation of these services as well. Pay-per-view and premium channels are not covered by the law.

The commission has estimated the rate rollbacks eventually could save customers as much as $1 billion a year.

--- ABC Leads News-Documentary Emmy Nominations with 34

NEW YORK (AP) - ABC, with 34 citations, led the 14th annual News and Documentary Emmy Award nominations.

The Public Broadcasting Service was second, with 30 nominations, and CBS was third with 23. NBC and Turner Broadcasting System each had eight nominations.

Cable News Network had six nominations, followed by cable’s Discovery, with four, HBO, with two, and Arts & Entertainment with one.

The 116 nominations in 29 categories were selected by blue-ribbon peer panels from among nearly 1,000 entries for the 1992 calendar year.

The nominations were announced July 21 by the National Academy of Television Arts and Sciences.

The Emmy Awards for news and documentary programming will be presented Sept. 8 in Manhattan.

--- CBS President: Network Looks Forward to End of Baseball Contract

LOS ANGELES (AP) - CBS President Howard Stringer indicated that the network looks forward to being freed of its four-year commitment to major league baseball.

After the CBS-baseball contract concludes this year, he said, the network won’t have to worry about its fall program debuts being interrupted by the World Series in October.

The $1 billion contract was considered a financial misstep for the network.

High-profile sporting events will remain on the CBS plate, but are not the image-making factor they were when the now-No. 1 network was struggling, Stringer said.

Stringer commented July 19 during CBS’ portion of the summer press tour to introduce fall programs.

--- British TV Moves To Curb Impact Of Screen Violence

LONDON (AP) - Worried by growing violence in society, British television is vowing to screen less crime and brutality.

The British Broadcasting Corp. on July 22 announced revised guidelines for programmers. The same day, the Independent Television Commission told commercial TV companies to cut the amount of violence they screen and said they will be monitored to ensure they comply.

Companies who ignore the ITC guidelines can be reprimanded or in the worst cases fined, although the amount of the fines was not stated.

The BBC included no enforcement provisions, but the private network could simply edit out offending segments or censor entire programs.

The number of violent crimes in Britain has soared in recent years, though it has not reached U.S. levels.

U.S. programmers are grappling with similar issues. The four U.S. broadcast networks, hoping to block government interference, have agreed to air parental warnings before certain shows.

MORE Scripps Agrees To Sell Baltimore Radio Station

CINCINNATI (AP) - The E.W. Scripps Co. said it has reached an agreement to sell Baltimore radio station WVRT-FM to Capital Broadcasting Co. of Raleigh, N.C., for $9.75 million.

The station has been operated by Scripps Howard Broadcasting, an 86- percent-owned subsidiary of E.W. Scripps.

E.W. Scripps said July 19 it plans to sell its Memphis, Tenn., television and radio stations to Atlanta-based Ellis Communications for $65 million.

The stations, WMC-TV, WMC-AM and WMC-FM, are operated by Scripps Howard Broadcasting, an E.W. Scripps subsidiary.

E.W. Scripps is also negotiating the sale of its remaining radio stations, KUPL-AM and FM in Portland, Ore.

When those sales are complete, Scripps Howard Broadcasting will consist of nine television stations. E.W. Scripps also operates 20 daily newspapers and cable systems serving 679,000 subscribers.

--- FCC Approves Gray Communications Stock Sale

ALBANY, Ga. (AP) - The Federal Communications Commission has approved the $13.5 million sale of Gray Communication Systems stock by heirs of the company’s founder to the Bull Run Corp.

The FCC, which generally prohibits ownership of a newspaper and television station in the same market, had been reviewing whether Gray’s continued common ownership of WALB-TV in Albany, Ga., and The Albany Herald was acceptable.

The childen of company founder James H. Gray Sr. agreed in May to sell their remaining 800,000 shares, which represent 26 percent of Gray’s stock, to Bull Run for $17 a share.

The sale would make Atlanta-based Bull Run the largest Gray stockholder.

--- Pennsylvania Company Buys Schenectady Station at Bankruptcy Auction

SCHENECTADY, N.Y. (AP) - A Harrisburg, Pa., media group has bought WGY, one of the oldest radio stations in the country, at auction for $5.5 million.

Dame Media Consultants bought Schenectady-based WGY-AM and its sister station, WGY-FM, in federal bankruptcy court in Philadelphia July 21. Both stations have been operating under Chapter 11 bankruptcy protection since November.

Dame outbid its only competitor, Pegasus Corp., by $25,000, according to Gil Hoban, the station’s general manager. Pegasus was formed by WGY’s current owners, Empire Radio Partners Ltd. of Philadelphia, which bought the station for $11 million in 1985.

The Federal Communications Commission must approve the sale.

As of November, WGY reported being $22 million in debt with $6 million in assets. Ronald Stratton, Dame’s general manager, said his company has an ″unbridled commitment″ to bring the station back in the black.

Dame, a private partnership, owns seven medium-size stations - four AM and three FM - in Pennsylvania. Its largest station is WHP-AM in Harrisburg, Pa.

Stratton said Dame plans to maintain WGY as a community-based operation with local news and personalities. WGY-AM’s programming is weighted toward news and talk programming. The station’s FM component plays rock ‘n’ roll music from the 1950s, ’60s and ’70s.

Started by the General Electric Co. in 1922, WGY was among the first broadcast outlets in the country.

--- PERSONNEL: Nelson Leaves Daily News For New York Newsday

NEW YORK (AP) - Lars-Erik Nelson, the Washington bureau chief and a columnist for the New York Daily News, will join Newsday and New York Newsday as a Washington columnist starting in September.

Nelson, 52, began his newspaper career in 1959 as an editorial assistant for The New York Herald Tribune and later worked for the American Council of Learned Societies, The Record in Hackensack, N.J., Reuters and Newsweek.

In 1979 he joined the News, where he broke the story of the end of the 14- month Iran hostage crisis and was awarded the 1981 Merriman Smith Prize for White House coverage.

--- Flint Journal Names Managing Editor

FLINT, Mich. (AP) - Michael A. McKesson, metro editor of The Flint Journal, has been promoted to the new position of managing editor.

McKesson, 43, will direct the local reporting and editing staff, the news desk and the feature, sports, photo and graphics departments, Editor Tom Lindley said July 19.

McKesson has directed the Journal’s coverage of local news since 1989. From 1987-89, he was deputy national editor at The Detroit News. For 6 1/2 years before that, he was a reporter and editor for The Associated Press in Michigan, where he was Michigan news editor from 1984-87.

--- Kees Goes from Fresno Bee to Freedom Forum

FRESNO, Calif. (AP) - Beverly Kees has resigned after five years as executive editor of The Fresno Bee to become a visiting professional scholar at the Freedom Forum’s First Amendment Center.

Kees said she will be part of a team that examines political coverage for the nonprofit center which was formed to study media issues. The center is based at Vanderbilt University in Nashville, Tenn.

Kees, who resigned July 23, previously was editor of the Gary, Ind., Post- Tribune and executive editor of the Grand Forks (N.D.) Herald. She also worked at the Star Tribune in Minneapolis. Hunt Named Editor of Bryan-College Station Eagle

BRYAN, Texas (AP) - Bernard Hunt, most recently an editor and correspondent at the Reuters news agency in New York, has been named editor of the Bryan- College Station Eagle.

Hunt, 49, who has worked in journalism in Canada, Britain, Zimbabwe and South Africa, is a former managing editor of The Tribune Chronicle in Warren, Ohio.

He also has worked for The Associated Press, The Miami Herald and the London Daily Telegraph.

He was chief assistant city editor at the San Diego Tribune in September 1978 when a Pacific Southwest Airlines’ Boeing 727 and a small plane collided over the city, killing 150 people. The newspaper won the Pulitzer Prize for general local reporting. Lagerwey Named Managing Editor in Cadillac, Mich.

CADILLAC, Mich. (AP) - Mark Lagerwey, associate news editor of the Cadillac Evening News, has been promoted to managing editor.

Lagerwey, 40, replaces Mark Fisk, who joined The Macomb Daily in Mount Clemens, according to Thomas Huckle, editor and publisher.

As managing editor, he will be responsible for the news department of the morning daily and of the weekly Northern Michigan News, which serve about 28,000 households.

--- Dannenbrink Retires at Canandaigua Daily Messenger

CANANDAIGUA, N.Y. (AP) - W.C. ″Corky″ Dannenbrink, executive editor of The Daily Messenger of Canandaigua, will retire Aug. 20, one week before his 64th birthday and after 32 years at the newspaper.

Dannenbrink joined The Daily Messenger in 1961 as managing editor, after working as a reporter for newspapers in Sunnyvale and Palo Alto, Calif.

In the past decade, Dannenbrink has written the majority of The Daily Messenger’s editorials. In 1987 he was named executive editor and vice president for news. Managing Editor Robert Matson will become vice president of news upon Dannenbrink’s retirement.

--- DEATHS: Dan Bus

DALLAS (AP) - Dan Bus, a former editor and general manager of the Del Rio News-Herald, died July 22. He was 66.

Bus most recently had worked as editor of The Border Eagle, Laughlin Air Force Base’s newspaper. Henk Kersting

AMSTERDAM, Netherlands (AP) - Henk Kersting, a former Associated Press bureau chief who also edited an underground anti-Nazi newsletter and helped create the AP’s Dutch language service, died July 21. He was 88.

He was appointed chief of bureau in 1946, a post he held until his retirement in 1971.

Kersting joined the AP as a stringer in 1937. When all contact with U.S. news organizations was banned once the United States entered World War II, he continued to sneak news out of his occupied homeland via a South American news agency. At the same time, he was producing an illegal resistance news bulletin delivered by bicycle.

After Canadian troops liberated Amsterdam, Kersting helped produce the AP’s first Dutch-language news service from Morse code signals broadcast from London.

He is survived by his wife and a son. David F. Lyons

ODESSA, Texas (AP) - David F. Lyons, former publisher of The Odessa American, died July 20. He was 65.

During Lyons’ tenure, the newspaper won a Pulitzer Prize for spot news photography for its coverage of toddler Jessica McClure’s rescue from an abandoned water well.

He retired in 1990.

Survivors include his wife, a son and three daughters. Robert Toombs

UNITED NATIONS (AP) - Robert Toombs, a veteran NBC News producer whose assignments ranged from southeast Asia to the United Nations, died July 23. He was 62.

Toombs, who had retired from NBC in January 1990, worked at the U.N. on contract for NBC News.

He joined NBC in 1961 as a newswriter. From 1971-1973 he was bureau chief in southeast Asia and later worked in NBC’s Beirut bureau.

Back in the United States in the 1980s, he was a field producer in the Northeast bureau and an editor on the foreign desk in New York.

Survivors include his wife, a daughter and a brother. Lynn Williams

WINSTON-SALEM (AP) - Lynn Williams, a former editor at the Winston-Salem Journal, died July 21 of multiple sclerosis. She was 53.

Williams, who worked at the Journal from 1965 to 1975, was the editor of the women’s pages. She resigned in 1975 because of her disease.

--- NOTES FROM EVERYWHERE: Landmark Communications says it will launch The Travel Channel in Europe in the first quarter of 1994. The Travel Channel is carried by more than 700 cable affiliates in the U.S. ... The San Diego Union-Tribune will raise its newsstand and subscription prices on Aug. 2; the daily newspaper will increase 10 cents to 35 cents and by 25 cents to $1.50 for the Sunday paper, the first single-copy jump in 14 years. ... The Foundation for American Communications is sponsoring a conference entitled ″Reporting on Environmental Risk″ from Sept. 10-12 at the Airport Radisson Conference Center in Columbus, Ohio.

End Industry News Advisory

AP RADIO
Update hourly